InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Acrylamide, kankerverwekker in voeding

Acrylamide, kankerverwekker in voeding

Acrylamide, kankerverwekker in voeding Acrylamide wordt gebruikt in de cosmetica en in de productie van plastic en voedselverpakking. Acrylamide is in 2005 door door de Europese Voedsel- en Warenautoriteit verklaard als kankerverwekkende en mutagene stof. Van acrylamide werd lange tijd aangenomen dat alleen rokers er last van hadden maar baanbrekend onderzoek in 2002 uit Zweden toonde aan dat deze stof in vele soorten voeding zit. Er is (nog) niet aangetoond dat acrylamide lekt uit de plastic verpakking van voedsel. Wel is aangetoond dat deze stof ontstaat bij verhitting vanaf 140 graden Celcius.

Inhoud:

Waar zit acrylamide in?

Patat, chips, gefrituurde aardappelen, brood, ontbijtgranen, ontbijtkoek, crackers en koffie worden allemaal bewerkt bij hoge temperaturen. Er zit daaarom acrylamide in deze stoffen. In het geval van koffie komt acrylamide hierin terecht tijdens het roosteren van de koffiebonen. Bij gewoon koken of stomen wordt geen acrylamide geproduceerd.

Acrylamide en kanker

Wanneer je grote hoeveelheden acrylamide binnen krijgt, dus bijvoorbeeld als je én rookt, én van chips en patat houdt én regelmatig koffie, brood of crackers eet, dan is er een verhoogde kans op nierkanker, zo blijkt uit Nederlands onderzoek in opdracht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Dit onderzoek werd uitgevoerd onder 120.000 mannen en vrouwen. De consumptie van acrylamide werd ingeschat op basis van het beantwoorden van vragenlijsten. Het bleek dat wie meer acrylamide innam een verhoogd risico van 59% had op nierkanker. Daarnaast hadden dezelfde onderzoekers enkele maanden daarvoor aangetoond dat acrylamide-inname leidt tot eierstokkanker en baarmoedervlieskanker. In dit onderzoek werden de rokers niet meegeteld; zij krijgen sowieso veel acrylamide binnen waardoor er een verhoogd risico is op vele vormen van kanker.

Acrylamide veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk kanker

Het Nederlandse onderzoek is een epidemologisch onderzoek en daaruit mag niet de definitieve conclusie worden getrokken dat acrylamide tot kanker leidt; het is slechts een belangrijke aanwijzing. Acrylamide bewijst met dit onderzoek gevaarlijk te zijn voor de mens. Andere onderzoeken tonen aan dat het kankerverwekkend is bij dieren. De onderzoeken naar schadelijkheid van acylamide zijn reden genoeg om voedingsadviezen te geven.

Overige ziekten veroorzaakt door acrylamide

De meeste klachten van acrylamide krijgen werknemers die deze stof per ongeluk of noodgedwongen inademen. Toch zijn er genoeg aanwijzingen dat acrylamide in voeding kan leiden tot ziekten. Acrylamide hoopt zich op in het lichaam waardoor er na een aantal jaar schadelijke dosis kunnen ontstaan. Andere klachten dan kanker die het gevolg van acrylamide-opname door het lichaam zijn:
In donkerbruin gebakken doughnuts zit relatief veel acrylamide / Bron: Bir0002 / flagstaffotos.com.au / Wikimedia CommonsIn donkerbruin gebakken doughnuts zit relatief veel acrylamide / Bron: Bir0002 / flagstaffotos.com.au / Wikimedia Commons
  • Schade aan reproductie-organen
  • Misselijkheid,
  • Zweten,
  • Urineverlies,
  • Spraakstoornissen,
  • Dufheid,
  • Tintelingen in armen en benen.

Tips om acrylamide minder binnen te krijgen

Als je eet, is er grote kans dat je acrylamide binnen krijgt, tenzij je alleen rauw voedsel eet. Dat is om andere redenen weer af te raden; sommige vitaminen zijn beter opneembaar als iets is verhit. Aardappelen kun je sowieso niet rauw eten. Verder is het vrij lastig om brood te laten staan. Als je zelf broodjes afbakt, laat ze dan niet te bruin worden.

Tips:

  • Beperk frituren. Frituren is de grootste bron van acrylamidevorming. Daarna komt roosteren en bakken.
  • Wanneer je rauwe aardappel wilt frituren, wordt aangeraden de aardappel 15 minuten in water te laten weken; zo neemt de kans op acrylamidevorming af.
  • Bruine gefrituurde stukken aardappel bevatten meer acrylamide. Je kunt er voor zorgen dat de aardappelen slechts goudgeel worden.
  • Frituur op 175 graden en niet hoger.
  • Ga geen ovenfrites frituren.
  • Donkerbruin geroosterd brood bevat meer acrylamide dan lichtbruin geroosterd brood. Rooster het brood niet te lang.
  • Drink minder koffie. Er is nog geen manier ontdekt om koffie te roosteren zonder dat er acrylamide ontstaat.
  • Eet geen producten met glucosestroop. Deze zoetmaker in vooral koekjes leidt tot hogere acrylamidevorming.
Gerelateerde artikelen
Risico's van acrylamide in voedingRisico's van acrylamide in voedingAcrylamide is een stof die gevormd wordt wanneer producten die veel zetmeel bevatten, zoals bijvoorbeeld graan en aardap…
Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Sinds een paar dagen is Coca-Cola een veelbesproken onderwerp in de media. Cola krijgt een donkerbruine kleur door toevo…
Kankerverwekkend voedselKankerverwekkend voedselEen verkeerde bereiding van voedsel wordt steeds vaker in verband gebracht met de ziekte kanker. Zonde, want dit kan mak…
Kanker en voedseladditieven en voedselverontreinigersDe problematiek van voedseladditieven en -verontreinigers houdt ons al lang bezig. Wat is hun effect op de incidentie va…
Acrylamide in voedingsmiddelenAcrylamide in voedingsmiddelenAcrylamide zit in veel voedingsmiddelen zoals chips en patat. Acrylamide is kankerverwekkend dus is het belangrijk dat e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Acrylamide, kankerverwekker in voeding"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-07-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!