InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het gevaar van luchtverfrissers

Het gevaar van luchtverfrissers

Luchtverfrissers komen steeds meer in. Niet alleen bedrijven spuiten chemische luchtjes binnen hun muren rond maar ook consumenten laten hun huis voorzien van allerlei synthetische geurstoffen. Zelfs in een stofzuiger kun je een chemische geurenverspreider stoppen. De geuren mogen misschien lekker ruiken, hoewel dat aan smaakvoorkeuren is verbonden, maar de geuren zelf zijn opgebouwd uit giftige bestanddelen. Luchtverfrissers hebben een verkeerde naam; het zijn in feite luchtvervuilers.

Inhoud:

Synthetische geuren

Geuren worden door het huis verspreid middels een pompje, een electrische verstuiver of andersoortig apparaatje. Door reclame worden we bedolven onder het idee dat je huis een bron van parfumgeur moet zijn, wil je tot de propere mensen behoren. Iedereen kan naar eigen keuze zijn huis voorzien van synthetische geurpreparaten maar dat is wel tegen een hoge prijs. Luchtverfrissers bevatten namelijk zonder uitzondering zwaar gitige bestanddelen die ernstige schade veroorzaken aan mens, dier en plant.

Wat zit er in luchtverfrissers?

Luchtverfrissers zijn zo fris nog niet. Ze bestaan uit allerlei synthetische stoffen. Wat zit er zoal in?
  • Formaldehyde,
  • Benzeen,
  • Styreen,
  • Tolueen,
  • Terpeen.

Formaldehyde

Formaldehyde is een carcinogeen oftewel een kankerverwekkende stof. Het wordt gebruikt als conserveermiddel in cosmetische substanties, maar ook in luchtverfrissers. Formaldehyde is verder een middel wat wordt gebruikt bij het schoonmaken van objecten met mos. Formadehyde kan ogen en neus irriteren en het kan voor werknemers die er vaak mee werken tot beroepsastma leiden. Ongetwijfeld zullen er in de toekomst mensen met luchtverfrisserastma zich hoestend naar de huisarts begeven.

Benzeen

Benzeen is een kankerverwekkende stof. De universiteit van Maastricht toonde aan dat hoge doses benzeen tot chromosale afwijkingen en schade aan beenmergcellen leidt. Daarnaast brengt deze stof schade aan voor het voortplantingmechanisme van de mens. De meest voorkomende kankersoort in relatie tot benzeen is leukemie.

Styreen

Een overvloed aan styreen leidt tot hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, prikkelbaarheid en concentratiestoornissen. Daarnaast is het een kankerverwekkende stof. Styreen dat door ademhaling binnenkomt hoopt zich op in de nieren, lever, hersenen en vetweefsel. Styreen is verder schadelijk voor het zenuwstelsel.

Tolueen

Het inademen van tolueen kan leiden tot misselijkheid, vermoeidheid, concentratiestoornissen en bewustzijnsverlies en nog veel meer stoornissen. De stof hoopt zich op in het lichaam en het is met name giftig voor de lever en de nieren. Op de Engelstalige Wikipedia staat dat toluleen nooit ingeademd moet worden; iets wat we dagelijks en van uur tot uur doen als we een electrische luchtverfrisser in huis aanbrengen.

Slecht voor het centrale zenuwstelsel

Uit onderzoek uit 2005 dat in opdracht van de Europese Consumenten Organisatie werd gehouden onder 74 soorten luchtverfrissers, bleek dat deze manier om het huis te voorzien van geuren een gevaarlijke bezigheid is. In hun conclusie stelden de onderzoekers dat voornamelijk de giftige stoffen die werken op het Centrale Zenuwstelsel alarmerend hoog is. Verder zag dit onderzoek dat er in ieder huis een concentratie aan gifstoffen zit dat afkomstig is van allerlei industriële producten. De vluchtige stoffen uit luchtverfrissers gaan hier een chemische reactie mee aan zodat er nog meer gifstoffen in een huis worden aangemaakt.

Wierook behoort tot de categorie giftige luchtverfrissers.

Luchtverfrissers tijdens zwangerschap

Een Engels onderzoek onder 10.000 vrouwen wees uit dat luchtverfrissers tot ziekten bij moeder en kind kunnen leiden. In een onderzoek onder 170 huishoudens in Engeland kwam naar voren dat huizen waar een luchtverfrissers is aangebracht tijdens de zwangerschap en vroege jeugd van een kind, dit leidde tot verhoogde kans op diarree en oorpijn bij kinderen en hoofdpijn bij de moeder. Daarnaast bleken moeders die luchtverfrissers gebruikten vaker depressief. De onderzoekers concludeerden dat een zwangere vrouw en haar kind extra gevoelig is voor luchtverfrissers omdat ze grootste deel van de tijd in huis doorbrengen.

Luchtverfrissers en astma

Mensen met luchtwegenaandoeningen zoals COPD moeten zich ver houden van luchtverfrissers; ze vormen een hogerrisicogroep. In een onderzoek dat tuasen 1988 en 1994 werd gehouden werd aangetoond dat in luchtverfrissers voorkomende dichloorbenzeen tot verminderde longfunctie kan leiden. Kinderen die in hun jeugd in een huis met luchtverfrissers wonen, hebben een grotere kans op astma.

Natuurlijke manieren voor frisse lucht

Er zijn manieren om het huis fris te laten ruiken zonder gebruik te maken van een luchtverfrisser. Allerleerst kun je vooral in de zomer een prullebak buiten neer zetten. Daarnaast kun je een raampje openen. Een geopend raampje zorgt voor frisse lucht van buitenaf; dat is in feite de beste manier om frisse lucht te verkrijgen. Roken moet je nooit binnenshuis doen; dat leidt tot een vervelende lucht in huis, ook als je een dag niet hebt gerookt. Soms is de oorzaak van slechte huislucht een verstopte riolering of overvolle asbakken. In die gevallen kun je beter de oorzaken van onaangename luchten aanpakken in plaats van de luchten te maskeren met gevaarlijke chemische middelen. Daarnaast is het mogelijk dat nieuwe vloerbedekking, schilderwerken en behang tot vreemde luchten kan leiden waarvan je de neiging krijgt om ze te maskeren. Hiervoor geldt dat je alle ramen en deuren wagenwijd moet open zetten, het liefst de hele dag. Dan zal de lucht een stuk opklaren in huis.

Tips om het huis op natuurlijke wijze te verfrissen:

  • Lelies in huizen vullen de ruimte met een aangename bloemenlucht.
  • Kamerplanten als hedera, chlorofytum en aronskelk kunnen onaangename geuren verwijderen.
  • Zet het raam open.
Gerelateerde artikelen
Rooklucht verwijderen uit huisAls er veel gerookt is in een huis of auto ontstaat er een onaangename rooklucht die zich nestelt in alle hoeken en gate…
Hoe fris zijn luchtverfrissers?Hoe fris zijn luchtverfrissers?Voorheen werden luchtverfrissers alleen gebruikt in toiletten om nare luchtjes te verdrijven. Tegenwoordig wordt het ook…
Wierook; waarvoor te gebruiken?Wierook wordt door veel mensen nog steeds gezien als een zweverig middel, welke alleen voor zweverige mensen bedoeld is.…
VOC, oftewel vluchtige organische componentenOnder VOC´s vallen formaldehyde, veel pesticiden, oplosmiddelen en een reeks schoonmaakmiddelen. VOC´s bevatten koolstof…
Wierook, gebruik en receptWierook betekend letterlijk 'gewijde rook' en is een samenstelling van een aantal stoffen als fijne kruiden, planten, bl…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tolueen
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Styrol
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzeen
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Toluene
  • Tijdschrift Medisch Dossier Januari 2009

Reageer op het artikel "Het gevaar van luchtverfrissers"

Reacties

Matthias, 01-05-2017 14:18 #7
Hoe zit het met de MAC waarden van luchtverfrissers? Ik zie dat de gelinkte wiki voor Tolueen een MAC van 150 mg/m³ duidt. Dat is best een boel en ik kan me zo voorstellen dat menig luchtverfrisser beneden deze waarden blijft. Daarnaast noem je hieronder "Er zijn luchtverfrissers op natuurlijke basis zoals de ouderwetse potpourri-branders en etherische olie verdampers.". Benzeen is hartstikke natuurlijk. Net als arsenicum en chloor. Of iets synthetisch of natuurlijk is heeft niks te maken met de giftigheid. Ik mis hierover wat nuance in het artikel. Niet dat ik wil zeggen dat er geen reden is om bezorgd te zijn over de inhoud van luchtverfrissers.

Rune Vervaeke, 09-03-2017 21:23 #6
Wat gebeurt er als je de stof van binnen in aanraakt?

Hetty Groothuijse, 29-12-2016 01:26 #5
Vraagje die bollen waar water in moet en dan druppels olie zijn die ook slecht? of als je er wat wasverzachter in doet ruikt lekker maar ben benieuwd of dat ook slecht is

Kees van Toorn, 25-06-2016 10:26 #4
Goedemorgen,

Ik ben erg geschrokken van je artikel over luchtverfrissers en ik zal niet de enige zijn,
graag wil ik dat je mij uitlegt waarom, als het zo gevaarlijk is, die producten niet verboden zijn laatstaan waarom ze toegelaten worden in de winkels? Of ben jijzelf importeur od distribiteur van natuurlijke luchtverfrissers, want jouw artikel klinkt alsof 9ik een landbouwgif in huis haal Reactie infoteur, 07-09-2016
Goed dat je geschrokken bent. Dus jij denkt dat als iets op de markt is het veilig is bevonden? Welnee! Hier een quote uit een wetenschappelijk onderzoek uit 2015: ´some compounds emitted from air freshener may have potentially harmful health impacts, including sensory irritation, respiratory symptoms, and dysfunction of the lungs.´ Met andere woorden: de longen, de ademhalingswegen en de huid kunnen schade ondervinden van luchtverfrissers. Ze worden´geassocieerd met´ lichamelijke problemen. Wat betekent dat? Veel mensen hebben lichamelijke klachten door luchtverfrissers maar er is nog niet genoeg onderzoek gedaan of dit een groot gezondheidsgevaar oplevert. Dat betekent: producten komen op de markt als ervan wordt aangenomen dat het geen schade veroorzaakt. Producten worden niet eerst uitvoerig getest. Men gaat pas onderzoeken doen als is gebleken dat veel mensen er last van hebben. Die onderzoeken kunnen rustig 25 jaar duren.

Karel, 31-07-2015 05:56 #3
Vraag: Wat denkt u over luchtverfrissers in gesloten kantoorruimtes zonder ventilatie?
Wat is uw mening indien deze ruimtes zijn in een overheidsgebouw? Wat denkt u erover het feit dat er mensen werken in die ruimtes en deze personen hebben probleem met allergie?
Gaarne uw reactie hierover. Reactie infoteur, 09-08-2015
Ten eerste geef ik niet mijn mening omdat ik niet geïnteresseerd ben in mijn mening; ik zoek alleen naar de waarheid over zaken. Ik kan alleen algemene opmerkingen maken.

Luchtverfrissers in gesloten kantoorruimtes zonder ventilatie is vragen om problemen. Dit wordt ook wel: 'Indoor pollution' genoemd, 'binnenshuisvervuiling'. Giftige chemicaliën waren door de kantoorruimte als er een luchtverfrisser staat opgesteld. Je kunt er allerlei ziekten van krijgen en in ieder geval wordt het immuunsysteem onnodig belast omdat de chemicaliën die via de longen in het lichaam komen onschadelijk moeten worden gemaakt. Werken in zo'n ruimte dient voorkomen te worden, voor iedereen, niet alleen voor mensen met een allergie. Persoonlijk zou ik gelijk mijn baan opzeggen als ik in zo'n ruimte moest werken.

Ik kan over het geval dat u beschrijft specifiek niets zeggen want ik ken de situatie niet.

Bert, 12-11-2014 13:33 #2
Is er een lijst beschikbaar, waar alle luchtverfrissers op vermeld zijn waar -bijvoorbeeld- di-chloorbenzeen in zit en hoeveel daar dan in zit? Reactie infoteur, 13-11-2014
Zo´n lijstje is niet bij mij bekend. Wel is algemeen bekend dat vrijwel alle luchtverfrissers kankerverwekkende en astmaveroorzakende stoffen bevatten. Je kunt wat dat betreft beter natriumbicatbonaat of azijn gebruiken; dat haalt vervelende geuren prima weg. Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_freshener#Toxicity

Richard, 20-10-2014 12:28 #1
Je mag dus helemaal op geen enkele wijze wat voor soort luchtverfrisser dan ook in huis hebben? Reactie infoteur, 20-10-2014
Er zijn luchtverfrissers op natuurlijke bsis zoals de ouderwetse potpourri-branders en etherische olie verdampers.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-07-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!