InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is elektrogevoeligheid / ElektroHyperSensitiviteit (EHS)

Wat is elektrogevoeligheid / ElektroHyperSensitiviteit (EHS)

Wat is elektrogevoeligheid / ElektroHyperSensitiviteit (EHS) Je hoort het steeds meer: mensen die zeggen dat ze reageren op de straling van alle draadloos. Van WiFi, mobieltjes, smartphones, tablets en alle masten die nodig zijn om de draadloze verbindingen te maken. Mensen die beperkingen ondervinden door de hoeveelheid aan Elektro Magnetische Velden (EMV). De een is totaal uitgeschakeld in deze huidige maatschappij en de ander kan nog enigszins ‘meekomen’. Mede oorzaak: onze draadloze apparaten en we worden niet gewaarschuwd. Hoe kan dat dan?

Hoe het kan beginnen

De klachten beginnen enigszins onopgemerkt en vallen onder de categorie, vervelend. Vervelend, ik slaap slecht. Vervelend, ik voel me duizelig. Vervelend, die hoofdpijn. Bovendien zijn mensen goed om overal een verklaring voor te zoeken. Té hard gewerkt, té hard getraind, druk, druk, druk en niet echt zuinig op je lichaam zijn, qua voeding. Dames hebben bij alle lichamelijk ongemakken het ‘excuus’ dat het met de maandelijkse periode te maken heeft. Of misschien het begin van de overgang? Je sukkelt door en de klachten stapelen zich op. EHS is een stapelingsziekte totdat de emmer overloopt. Je benen gaan krampen in bed, je ellebogen worden vreemd warm, je oren gaan suizen, hartkloppingen, overgeven, doodmoe, een kriebelende (hoofd)huid waar je gek van wordt, het concentreren lukt niet meer en het korte-termijn geheugen laat je in de steek. Je hoofd lijkt wel vol met watten te zitten. Een scala van klachten en het besluit om de huisarts te consulteren, levert niet echt veel op. Slaaptabletten om te slapen! Maar de klachten verdwijnen niet. Ze worden alleen maar erger en nemen zelfs toe. Druk op de borst en een knellende band om de arm, geven het vermoeden van hartfalen. De CT scan bij de cardioloog wijst echter uit dat je hart prima in orde is. “Sorry, we kunnen niet helpen”. Maar wat is het dan?

Je gaat zelf zoeken op internet nu je ziek thuis zit en eindelijk tijd hebt

Elektrogevoelig! Alles klopt wat je leest. Maar die huisarts en cardioloog dan? Hoe simpel was het geweest om de DECT* telefoon te vervangen voor een vaste telefoon. Om de WiFi router in eerste instantie ’s nachts uit te zetten en vervolgens de laptop te bekabelen, om geen smartphone naast het nachtkastje te hebben en het weigeren van de slimme meter. Had dat nu maar geweten.

*DECT telefoon: DECT-telefoons zijn die handige looptelefoons die in huiskamers, winkels, scholen en werkplekken terug te vinden zijn. Het stralingsniveau is nog sterker dan bij WiFi (draadloos internet) en is vergelijkbaar met een 1800 MHz gsm-mast op 30 meter afstand! Veel mensen beseffen niet dat hun draadloze looptelefoon in huis voor méér straling zorgt dan alle gsm-antennes uit de buurt samen.

Waarom de artsen niet weten wat EHS is

Onze overheid (bij monde van de Gezondheidsraad-GR) weigert om de onafhankelijke, vaak buitenlandse rapporten, die waarschuwen voor het gevaar van deze straling, serieus te benaderen of te interpreteren hoe het de overheid uitkomt voor de economie. De Nederlandse Gezondheidsraad claimt nog steeds dat de klachten ‘tussen de oren zit’. De straling is niet zichtbaar en de wetenschap van nu is een wetenschap van het waarneembare. Dit houdt in dat huisartsen beginnende elektrogevoeligen tegen komen en niet de juiste diagnose kunnen geven. Dat mensen die ziek worden van straling, onterecht als paranoia gediagnosticeerd worden en van het kastje naar de muur worden gestuurd. Of er wordt een ‘vervangende’ diagnose gesteld als: ME, CVS, fibromyalgie of ziekte van Lyme. Met als gevolg dat beginnende elektrogevoeligen blijven werken of wonen tussen alle ziekmakende straling!

Van elektrogevoelig naar elektro(over)gevoelig

Eerst erkenning van deze gevoeligheid en huisartsen moeten dan een protocol opstellen om patiënten het juiste advies te geven. Geen tabletjes, maar elimineren van draadloze apparatuur. Niet echt rooskleurig voor de farmaceutische industrie (en de providers).

Hoeveel mensen lijden aan elektrogevoeligheid?

Moeilijk te zeggen, omdat dit niet wordt onderzocht. Officieel wordt er gesproken over 5% van de bevolking maar misschien wel officieus meer dan 50 % van de bevolking (met name alle klachten die fout gediagnostificeerd worden en juist wel gerelateerd zijn aan EMV). Met het toenemen van alle nieuwe draadloze technieken, zoals 4G, de digibril, het slimme horloge, de tablet en steden en buurten met allemaal WiFi bereik, verhoogt de veldsterkte. Wat doen deze frequenties van alle draadloze? Versterken ze elkaar? Ketsen ze tegen elkaar? Dat weet niemand, daar is geen onderzoek naar gedaan. Wat gebeurt er met ‘onze’ kinderen, die nu dagelijks uren op school en later ook nog thuis, met de smartphone of tablet bezig zijn? Houden we nog wel mensen over voor de toekomst?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artsen en elektromagnetische straling in NederlandArtsen en elektromagnetische straling in NederlandJe bent huisarts en op het spreekuur komt een patiënt die de volgende gezondheidsklachten heeft: hoofdpijn, niet kunnen…
Is wifi-straling gevaarlijk?Is wifi-straling gevaarlijk?Wifi-straling is straling die afkomstig is door het gebruik van Wifi (draadloos internet). Met Wifi-straling wordt elekt…
Elektrogevoeligheid en de ziekte van LymeElektrogevoeligheid en de ziekte van LymeVeel mensen die bij hun arts komen zien er niet ziek uit. Ze komen echter niet zomaar een afspraak maken. Ze voelen zich…
Richtlijnen voor diagnose, behandeling en preventie van EHSRichtlijnen voor diagnose, behandeling en preventie van EHSMensen, dieren en planten hebben natuurlijke elektromagnetische straling nodig om te leven. Ons lichaam is gemaakt om de…
Het onderzoek of elektrogevoeligheid bestaat kan beginnenHet onderzoek of elektrogevoeligheid bestaat kan beginnenBegin 2014 werd bekend gemaakt dat de GGD Amsterdam samen met de Universiteit Utrecht een onderzoek gaat opzetten naar e…
Bronnen en referenties
  • http://www.stopumts.nl/
  • http://www.beperkdestraling.org/

Reageer op het artikel "Wat is elektrogevoeligheid / ElektroHyperSensitiviteit (EHS)"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 28-09-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Straling
Medische informatie…
Schrijf mee!