InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom dromen we?

Waarom dromen we?

Waarom dromen we? De studie van dromen heet oneirologie (droominterpretatie). Ondanks dat er een dromenstudie bestaat, weten we weinig over dit onderwerp. Wat het belang van dromen? Zodra we onze ogen open doen, zijn we vaak al onze dromen vergeten en toch dromen we elke nacht. Waarom is dit en kunnen we overdag iets met deze dromen?

Droomfeiten

Dromen kunnen levendig en echt zijn, maar ook vaag en verwarrend. Soms weten we tijdens de droom dat we dromen en soms zijn we ons hier totaal niet van bewust. Iedereen droomt, maar 95% van hetgeen we dromen vergeten we weer. Gek genoeg droomt niet iedereen in kleur. Er zijn mensen die alleen maar in zwart-wit dromen. Niet alleen mensen dromen, ook dieren maken tijdens de slaap een droomfase door. Kinderen hebben vaker nachtmerries dan volwassenen. Tijdens de nacht hebben we tientallen dromen.

Theorieën achter dromen

Er bestaan verschillende theorieën over de reden dat wij dromen. Een van deze theorieën is afkomstig van de heren Allan Hobson en Robert McCarley. Deze heren onderzochten het fenomeen dromen en kwamen in 1977 tot de conclusie dat fysiologische processen in de hersenen dromen veroorzaken. Deze processen activeren circuits in de hersenstam en hierbij komen emoties en gewaarwordingen naar boven. Met behulp van ons geheugen worden deze impulsen omgezet in beelden. Deze conclusie viel niet goed in wereld van de psychiatrie. Want wanneer dit het geval is, heeft het geen zin om na te denken over de betekenis van dromen.

Een andere theorie is dat de hersenen tijdens de slaap alle ervaringen en emoties van overdag sorteren en verwerken. Dit maakt dat wij dromen. Deze theorie wordt vooral aangehangen door de psychiatrie, maar er zijn ook studies die aantonen dat mensen meer dromen wanneer ze overdag nieuwe dingen leren. Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat men inderdaad dromen nodig heeft om ervaringen van de dag te verwerken. Om in computertermen te spreken: dromen is het defragmenteren van onze harde schijf.

Verder zijn aan dromen door de eeuwen heen heel veel betekenissen gegeven. Volgens Freud konden we uit dromen onze psychische problemen en angsten halen. Volgens de Egyptenaren voorspelde dromen de toekomst en volgens sjamanen vertellen dromen ons iets over onze lichamelijke gesteldheid en de ziekten die we onder de leden hebben. De Egyptenaren waren ook de eerste mensen die massaal een droomdagboek bijhielden. Het allereerste droomdagboek wat is gevonden is geschreven rond 1350 voor Christus en wordt de Beatty Papyrus genoemd.

De wetenschap achter dromen

Ondanks de vele onderzoeken die gedaan zijn naar dromen, bestaat er nog steeds geen éénduidige verklaring voor. De wetenschap weet nog steeds niet waarom we dromen. Toch houdt dit de psychiatrie niet tegen om allerlei betekenissen aan dromen te hangen. Er is dan vooral veel aandacht voor de lucide droom en de repeterende droom. Een lucide droom is een droom, waarin men zich bewust is van het feit dan men droomt en een repeterende droom is een droom die in een bepaalde periode steeds weer terug keert. Volgens de psychologische uitleg vertelt deze droom de dromer iets wat hij of zij niet wil aanvaarden of niet wil begrijpen. Wat er ook achter dromen zit, we kunnen het dromen niet tegenhouden en iedereen droomt, iedere nacht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://psychology.about.com/od/statesofconsciousness/tp/facts-about-dreams.htm
  • http://mystery-mj.jouwweb.be/bijvoegsels-aanverwante-onderwerpen/bijvoegsel-3-dromen-analyse-en-duiding

Reageer op het artikel "Waarom dromen we?"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 20-01-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!