InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Last van een verstopte neus?

Last van een verstopte neus?

Last van een verstopte neus? Een verstopte neus is erg vervelend! Vaak hebben mensen daarbij last van hoofdpijn en hebben ze een benauwd gevoel. Hoe ontstaat een verstopte neus? En wat kan je eraan doen?

Een verstopte neus

Bij een verstopte neus zijn de neusslijmvliezen opgezwollen. Dit kan komen door bijvoorbeeld een verkoudheid of een allergie. De neusslijmvliezen raken geïrriteerd en zwellen op.
Dit geeft vervelende klachten zoals:
  • verstopte neus
  • loopneus
  • hoofdpijn
  • benauwd gevoel
  • droge mond door het steeds door de mond ademen.

Een verstopte neus door een verkoudheid
Als men verkouden is heeft men vaak last van een verstopte neus. Vaak worden hiervoor neusdruppels of spray gebruikt (xylometazoline = otrivin etc.). Het verradelijke van dit middel is dat het maximaal een week gebruikt mag worden (tenzij langer op dokteradvies). Wanneer het middel langer dan een week gebruikt wordt, heb je kans op zogenaamde rebound klachten. Dit houdt in dat de klachten (verërgerd) terug komen, hierdoor gaat men het middel weer gebruiken en kom je in een vicieuze cirkel terecht (het is dan belangrijk om de cirkel te doorbreken hoe moeilijk dat ook is!).

Wat je kunt gebruiken bij een verstopte neus door een verkoudheid:
  • xylometazoline neusdruppels of spray (maximaal 1 week!)
  • zoutoplossing in de vorm van druppels of spray
  • stomen met heet water (er hoeft niks in)

* Eerste keus is stomen en een zoutoplossing aangezien dit het minst schadelijk is. Als de klachten niet verbeteren kan xylometazoline gebruikt worden. (xylometazoline is er in een volwassen dosering en kinder dosering, er kan dus altijd voor een kinder dosering gekozen worden!)

Een verstopte neus door een allergie
Als men allergisch is voor bijvoorbeeld pollen/huisstofmijt of huisdieren kan men ook last hebben van een verstopte neus. Ook nu is het neusslijmvlies geprikkeld. Als u steeds in dezelfde periode last heeft van een verstopte neus en niezen etc zonder dat u verkouden bent is het mogelijk dat u last heeft van een allergie. U kunt dan het beste contact opnemen met uw huisarts.

Wat je kan doen bij een verstopte neus door een allergie
Als u een verstopte neus heeft door een allergie kunt u hiervoor medicatie krijgen van uw huisarts. Het is niet aan te raden om neusdruppels of spray als xylometazoline te gebruiken aangezien dit maar een week gebruikt mag worden.

Bent u ook verkouden? Lees dan hier verder...
Ook last van oorpijn? Lees dan hier verder...
© 2007 - 2014 Laura, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: service apotheek
  • Bron: ikzelf als apothekersassistente

Reageer op het artikel "Last van een verstopte neus?"

Infoteur: Laura
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!