InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Dag van de Zorg

Dag van de Zorg

Dag van de Zorg Op de derde zaterdag van maart is het de Dag van de Zorg. In Nederland en in Vlaanderen houden zorg- en welzijnsorganisaties dan open dag die de werkzaamheden en de witte economie laten zien. De Dag van de Zorg valt in de Week van de Zorg en wordt in zowel Nederland als Vlaanderen gevierd. Publiek krijgt de kans om een kijkje achter de schermen te nemen en de zorgsector krijgt de gelegenheid de mensen te informeren over hun werk en de ontwikkelingen in de sector.

Open Dag van de Zorg

De Open Dag voor de Zorg is niet alleen in Nederland maar ook in Vlaanderen. In Nederland vindt de open dag op de derde zaterdag in maart plaats. In Vlaanderen is het ook op of rond die dag. In 2016 is de open Dag van de Zorg bijvoorbeeld op 12 maart; de dag wordt ook Dag van de Verpleging genoemd. In Vlaanderen is de Dag van de Zorg in 2016 op 20 maart.
Zorg- en welzijnsorganisaties openen hun deuren voor belangstellenden. De dag is bedoeld om kennis te maken met de zorg. Iedereen is welkom, van jong tot oud. Regionale arbeidsmarktorganisaties voor de zorg, die verenigd zijn in RegioPlus, staan borg voor de organisatie.
De bezoekers krijgen de kans een kijkje achter de schermen te nemen van:
  • Het ziekenhuis;
  • de thuiszorg;
  • de ouderenzorg;
  • de geestelijke gezondheidszorg;
  • de gehandicaptenzorg.

Week van Zorg en Welzijn 2014

De dag van de Zorg is een onderdeel van De Week van Zorg en Welzijn. In die week zijn de activiteiten gespreid om het publiek de gelegenheid te geven een kijkje in het hart van de zorg te nemen. De week wordt ook gebruikt om mensen de informeren over nieuwe ontwikkelingen in de zorg en om maatschappelijk draagvlak te creëren voor de sector. De zorg is immers van belang voor iedereen. De
zorgsector wil via een bundeling van krachten haar werk en de ontwikkelingen in volle omvang laten zien.
De activiteiten van de zorgorganisaties zijn bedoeld voor:
  • buurtbewoners;
  • studenten;
  • werkzoekenden;
  • familie van medewerkers;
  • geïnteresseerden.

Thema

De Week van de Zorg heeft elk jaar een eigen thema. In 2014 is dat: Zo werkt zorg. De nadruk ligt op het werken in de zorg en de medewerkers laten zien wat een fijn werk het in die branche is. De zorgsector wil een positiever beeld van haar eigen sector verspreiden.
De Open Dag van Zorg en Welzijn dateert van 2000. Sindsdien wordt het ieder jaar georganiseerd. De Week van Zorg en Welzijn wordt georganiseerd sinds 2013. In 2014 is de Week van de Zorg van 10 t/m 15 maart 2014. Alle zorg- en Welzijnsinstellingen zijn uitgenodigd mee te doen met de Week en de Dag. Ze profiteren dan mee van de media-aandacht die de activiteiten genereren.
De activiteiten die worden gepresenteerd zijn ook leuk voor kinderen. Er worden speciale kinderprogramma’s aangeboden, waardoor de kleintjes voldoende plezier aan de dag kunnen beleven en er iets van op kunnen steken.

Vlaanderen

De Dag van de Zorg in Vlaanderen is ook georganiseerd rond een thema. In 2014 zelfs rond vijf thema’s:
  • vacatures;
  • bouw- en architectuurprojecten;
  • innovatie;
  • samenwerking;
  • het Jaar van het Brein.

In 2016 is de Dag van de Zorg op 12 en 20 maart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg is een populaire bijbaan voor veel studenten. De meeste studenten werken bij de thuiszorg als ver…
Waarborgfonds Zorgsector, voorkomen van faillissementWaarborgfonds Zorgsector, voorkomen van faillissementVan de totale langlopende financiering is circa 50% gegarandeerd en geborgd door het Waarborgfonds Zorgsector WFZ, circa…
HKZ: harmonie in kwaliteitsbeoordeling voor de zorgInstellingen worden volgens de Kwaliteitswet Zorginstellingen verplicht 'verantwoorde zorg' te leveren. Om deze zorg mee…
Websites voor senioren: gezondheid, welzijn en wonenWebsites voor senioren: gezondheid, welzijn en wonenSenioren kunnen meestal wat moeilijker de weg vinden op het internet. Vandaar dat een overzichtelijke tabel met allerlei…
Help, ik mag uit het ziekenhuis, maar red het thuis nog nietHelp, ik mag uit het ziekenhuis, maar red het thuis nog nietFijn als een mens na een ziekenhuisopname en verblijf in het ziekenhuis, weer genoeg hersteld is om het medisch oord te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dag van de Zorg
  • www.dagvandezorg.be
  • www.zorgzijnwerkt.nl
  • www.beleven.org
  • www.viazorg.nl

Reageer op het artikel "Dag van de Zorg"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-06-2015
Gepubliceerd: 14-03-2014
Subrubriek: Diversen
Special: De Dag van ...
Medische informatie…
Schrijf mee!