InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ontwikkel jezelf!

Ontwikkel jezelf!

Je kan jezelf ontwikkelen! Er zijn een aantal manieren om jezelf te ontwikkelen, ook zijn er vaardigheden die van belang zijn om een sterk karakter te ontwikkelen.

Reflecteren op jezelf

Reflecteren is een belangrijke competentie, je houdt jezelf als het ware een spiegel voor door te kijken welke keuzes je hebt gemaakt, welke vaardigheden je hebt ingezet en hoe dit voelde. Dit kan in alle soorten contexten. In dit geval gaat het vooral reflecteren op je persoonlijke vaardigheden, dus waar liggen je doelen en wat is je motivatie? Dit kan helpen bij je 'persoonlijkheidsontwikkeling'.

Ben wie je wil zijn!

Door je hersenen te vormen kun je worden wie je wil zijn. Maar we geven onszelf vaak die tijd niet. Zo word je eerder een gebruiker dan een 'architect' van je hersenen.

Welke vaardigheden zijn belangrijk?

Om een 'sterk' persoon te worden zijn er bepaalde vaardigheden nodig:
  • Integriteit: zeg wat je doet en doe wat je zegt
  • Optimistisch: zie mogelijkheden, niet de beperkingen
  • Veerkracht: het vermogen om door te gaan na teleurstellingen, erg belangrijk om niet bij de pakken neer te zitten!
  • Discipline: kleine stappen zetten om je doel te behalen
  • Onafhankelijk zijn: doe niet wat anderen ook al doen, onderscheid jezelf!
  • Zelfvertrouwen: geloof in je eigen kunnen!
  • Toon initiatief: mensen met een sterk karakter némen initiatief en wachten niet af!
  • Moed hebben: het vermogen om ook dingen te doen waar je tegenop ziet

Handig is om te weten welke vaardigheden je al beheerst en wat je beperkingen zijn. Het bepalen hiervan is vaak door een trainer of coach, maar vaak weet je dit ook al van jezelf. Als je weet wat je kunt, weet je wat je nog moet ontwikkelen, nietwaar?

Vaardigheden

Terwijl je vaardigheden oefent, vorm jij je hersenen, je versterkt verbindingen en vormt netwerken. Hoe gerichter je training des te groter het effect. Hoe hoger de lat, hoe harder je moet werken. Aanleg of niet. Aanleg wil zeggen dat je bij aanvang al meer vaardigheden beheerst om je doel te bereiken dan de meeste mensen. Ontwikkeling gaat hierdoor sneller.

Herhalen, herhalen, herhalen

Optimaliseren van vaardigheden wordt bereikt door urenlang geconcentreerd oefenen en herhalen. Dit kun je het beste in de ochtend doen en een goede concentratie is erg belangrijk. Herhalen, herhalen, herhalen met aandacht voor detail. Kijk maar naar topsporters! Ookal heb je geen aanleg en iemand anders wel, als jij het meeste traint presteer jij beter.

Jezelf ontwikkelen is keihard werken

Jezelf ontwikkelen is kei hard werken, veel studeren en oefenen. Een aantal tips nog om jezelf te ontwikkelen:
  • Verleg je grenzen
  • Word leergierig
  • Geloof niet zomaar alles
  • Denk na over dingen
  • Neem je verantwoording
  • Doe nieuwe kennis op
  • Leef met je ogen open
  • Probeer te voelen
  • Zie wie je werkelijk bent
  • Wanneer gekwetst: je eigen aandeel zien
  • Investeer tijd in jezelf door bijv. een studie
  • Je leert door schade, schande en levenservaring

En bedenk: de aanhouder wint!

Lees verder

© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaardigheden cv makenVaardigheden cv makenIn het vaardigheden cv leg je de nadruk op je vaardigheden. Het vaardigheden cv is met name geschikt voor freelancers, m…
The Sims 4: Vaardigheden en skillsThe Sims 4: Vaardigheden en skillsVaardigheden zijn ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van je sim in The Sims 4. Zonder de juiste vaardigheden kan…
Competency managementEr bestaan verschillende manieren om doelen te bereiken, en zo ook verschillende manieren van management. Competencies m…
Ruimtelijke oriëntatie bij kinderenRuimtelijke oriëntatie is een begrip wat voornamelijk bij het vakgebied aardrijkskunde aan bod komt. Kinderen zijn echte…
Adaptief onderwijs: wat houdt dat eigenlijk in?Adaptief onderwijs is erg belangrijk in Nederland. Dit komt omdat ieder kind uniek en een individu is. Het is dan ook be…

Reageer op het artikel "Ontwikkel jezelf!"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 22-06-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!