InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schimmels, bacteriën en spinnen!

Schimmels, bacteriën en spinnen!

Schimmels en sporen

Schimmels zijn eencellige planten zonder bladgroen en je vindt ze meestal op hout en behang, maar ook op stof. Zolang het maar vochtig genoeg is. Je vindt ze het vaakst in de badkamer terug: de zwarte vlekken op de cement tussen de tegels. Schimmels in huis zijn ongezond.Een schimmel plant zich voort door sporen te verspreiden via de lucht. Sommige kunnen infecties aan de luchtwegen veroorzaken. En de typische schimmelgeur is niet echt aangenaam in huis.

Als je de badkamer en de rest van het huis voldoende verlucht, krijgen schimmels minder kans om zich te ontwikkelen. Goede vochtontrekkers zijn zout en talkpoeder.Schimmelvlekken moet je verwijderen, met wat bleekwater en een tandenborstel kom je al ver. Wanneer je een vochtprobleem hebt in je huis moet je naar de oorzaak zoeken en dat laten herstellen.

Bacteriën

Bacteriën zijn nuttig voor ons ecosysteem, maar het zijn ook grote ziekteveroorzakers. Net zoals bij schimmels houden bacteriën ook van een vochtige omgeving met een gematigde temperatuur. In matrassen en op de vloer kunnen ze rustig groeien en zich voortplanten. Hygiënisch omgaan met voedsel, waterleidingen en sanitair is een manier om ze te baas te blijven.
Hoe meer bacteriën in je huis, hoe groter de kans dat er gevaarlijke bij zijn!

Spinnen

Deze diertjes zijn niet echt ongewenste bezoekers omdat ze niet echt ongezond zijn. Niet iedereen is blij met deze achtpotige vriendjes, mensen zijn niet alleen bang van deze nuttige diertjes, maar hun spinnenwebben worden na een tijdje slordige stofnetten.

Je hoeft deze diertjes niet te doden, maar je kan ze gewoon terug buiten zetten. En daar kan ze dan allerlei ongedierte oppeuzelen. Om spinnen uit je huis te krijgen kan je eerst alle spinnenwebben weg werken. Dit kan je best doen door bv een natte sok over je borstel of zwabber te trekken. En draaiende bewegingen langs de muur maken. (Door de natte sok vallen het stof en de webben niet op jou.)

Om te zorgen dat de spinnen wegblijven, kan je een oude handdoek gedrenkt in warm water en bleekwater op je zwabber bevestigen met een elastiek of touw. Ga met de zwabber over je plafond. Spinnen hebben namelijk een hekel aan de geur van bleekwater. Een schijfje citroen bij de afvoer leggen (spinnen houden daar niet van) of bakjes met zout in donkere, vochtige hoeken zetten. Spinnen houden van donkere, vochtige plaatsen, en het zout neemt het vocht weg. (geen spinnen!)
© 2008 - 2017 Kona81, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schimmels, bacteriën en spinnen!"

Reactie

Joke Westerbeek, 16-02-2009 16:09 #1
Mijjn badkamer en kast moet ik zeker iedere maand met schimmeloplosser behandelen het stinkt in de kast ook al doe ik die niet meer dicht om de natte plekken te laten drogen niets helpt.Kapitalen ben ik kwijt aan wateroopnemende zakken die je kan kopen om vocht op te slaan,
De woningbouw zegt ;oud huis he mevrouw maar ze vragen wel 357 per maand voor de huur.
Ik woon sind 3 en een half jaar in een 50+ kleine benedenwoning met zolder 1 slaapkamer achter de woonkamer, niet groot maar genoeg voor mij alleen.
Alleen het vocht en geeen dubbele beglazing zorgt ervoor dat ik me arm moet stoken om mijn kamer te verwarmen.
Het is een schande!

Infoteur: Kona81
Laatste update: 04-10-2011
Gepubliceerd: 09-01-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!