InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter E

Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter E

Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter E Ben je op zoek naar een leuke, mooie of bijzondere naam voor je baby? Of gewoon erg benieuwd welke meisjesnamen die beginnen met de letter E erg in trek zijn in Nederland (en daarbuiten)? Lees hier over populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter E.

Populariteit van meisjesnamen die beginnen met de letter E

Populaire namen

De letter E is een populaire eerste letter voor meisjesnamen. Dit blijkt uit de gegevens van het SVB (de Sociale Verzekeringsbank) die alle namen van (pasgeboren) baby's kent. Maar welke meisjesnamen die beginnen met de E zijn populair? Het gaat om Emma, Eva en Evi. Deze drie namen komen in de top 20 van populairste namen van 2008-2014 regelmatig voor. Vooral de naam Emma is erg populair, deze naam is regelmatig terug te vinden in de top 3 van populaire meisjesnamen. Daaronder staat de naam Eva, en bijna onderaan te top 20 staat Evi. Kenmerkend aan deze drie populaire namen is dat ze allen erg kort zijn; ze bestaan slechts uit twee lettergrepen. Evi is afgeleid van Eva.

Betekenis van Emma en Eva

De naam Emma is niet alleen in Nederland erg populair, maar met name ook in Engeland. Van oorsprong is Emma trouwens een Franse of Germaanse meisjesnaam. De betekenis van de naam is: geheel, of: allesomvattend. Een andere betekenis zou 'groot' of 'geweldig' zijn. Van 2006-2013 werd de naam gemiddeld zo'n 700 keer per jaar aan pasgeboren meisjes gegeven. Daarmee stond de naam in ieder geval in de top 10 van populaire namen, en soms zelfs in de top 3. Er zijn een aantal namen die afgeleid zijn van de naam Emma. Denk aan namen als Emmelie, Emmy of Emily. Emma is een naam die in de geschiedenis meerdere keren voorkomt binnen de Koninklijke familie. Denk aan koningin Emma, of aan Emma van Vollenhoven, de dochter van prins Pieter-Christiaan en prinses Anita. Verder bestaan er een film en een ziekenhuis met de naam 'Emma', en dragen beroemdheden als Emma Watson (actrice) en Emma Stone (ook actrice) de naam.

De naam Eva is al heel erg oud. Volgens de Bijbel heette de eerste vrouw (de vrouw van Adam) immers Eva. In het Hebreeuws kan de naam Eva vertaald worden met 'leven gevende', wat natuurlijk gaat duidt op haar eerste taken op aarde. In sommige andere landen dan Nederland is de naam Eva ook behoorlijk populair, maar wordt de naam wel anders uitgesproken. Bijvoorbeeld als Ewa, Hewa en Evita. Bekende naamdraagsters zijn o.a. Eva Jinek (presentatrice) en Eva Cassidy (Amerikaanse actrice).

Oud Hollandse namen met de letter E

Zo'n honderd jaar geleden waren meisjesnamen met de letter E al erg populair. Namen als Eva en Emma deden het in die tijd al goed. Andere namen die in die tijd in trek waren, zijn: Erna, Evelien, Eline, Eke, Elisabeth en Ester. Tegenwoordig worden dergelijke namen trouwens nog best vaak gegeven. Heel vaak worden ook afgeleiden van bepaalde namen gebruikt. Zo is de naam Evi in 2012 en 2013 erg in trek, welke afgeleid is van de naam Eva.

Andere populaire meisjesnamen die beginnen met de E

Veel populaire meisjesnamen beginnen met een klinker. De 'E' is daarom ook erg in trek. Er zijn veel bijzondere, mooie en zeldzame meisjesnamen bekend die beginnen met de letter E. Hieronder een selectie van vrij bekende meisjesnamen die in Nederland gebruikt worden:
  • Ebru
  • Eefje
  • Elena
  • Elisa
  • Ella
  • Ellen
  • Elodie
  • Elvira
  • Elske
  • Enya
  • Esmee
  • Erja
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter E"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 11-05-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!