InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Cortisone injectie: nadelen en bijwerkingen cortisonespuit

Cortisone injectie: nadelen en bijwerkingen cortisonespuit

Cortisone injectie: nadelen en bijwerkingen cortisonespuit Een van de meest voorgeschreven medicijnen tegen ontstekingen is cortisone. Naast de orale inname via tabletten kan dit medicijn ook via injectie toegediend worden. Die inspuiting met cortisone dient vooral om plaatselijke symptomen van een ontsteking af te remmen en werkt doorgaans erg snel. Typische aandoeningen waarbij een injectie met dit effectieve geneesmiddel wordt gegeven zijn hernia, tendinitis, "frozen shoulder" en andere ontstekingen aan gewrichten en pezen. Toch kan de cortisonespuit ook nadelen opleveren, zoals bijwerkingen die nog dagen later zichtbaar kunnen zijn. Neveneffecten als een gezwollen huid, huiduitslag of misselijkheid zijn vrij frequente klachten die optreden na een cortisoneprik. Zelfs een nevenverschijnsel dat op het eerste zicht niks met de inspuiting te maken heeft is mogelijk: een voorbeeld daarvan is het heser worden van de stem. Wat zijn de mogelijke nadelen en bijwerkingen van een cortisone injectie?

Cortisone: ontstekingsremmend

Het medicijn cortisone is eenvoudig omschreven een kunstmatige versie van het lichaamseigen bijnierschorshormoon. Dit hormoon helpt het lichaam zich te verweren tegen ongewenste invloeden, zoals bijvoorbeeld een ontsteking. Om het immuunsysteem van het lichaam een extra "boost" te geven en het te helpen in haar weerstand schrijft de arts cortisone voor. Cortisone is een van de meest gebruikte medicijnen om ontstekingen af te remmen en kan oraal (pil) en via injectie (cortisonespuit) worden toegediend, maar ook door middel van een huidcrème of zalf.

Verschil cortisonespuit en -pil

Als je oraal cortisone moet innemen via tabletten dan heeft dat doorgaans als bedoeling de symptomen van een ontsteking af te remmen in het kader van een ziekte. Een voorbeeld hiervan is de chronische darmziekte colitis ulcerosa. Wanneer je cortisone via een injectie toegediend krijgt is dat specifiek om heel plaatselijke symptomen te behandelen, zoals bijvoorbeeld een gewrichtsontsteking in de schouder (de zogenaamde frozen shoulder). De inspuiting kan gedaan worden in combinatie met een verdovend middel zoals lidocaïne om de pijn te stillen.

Behandeling met cortisone injectie

Pijnstillend

Het voordeel van een cortisoneprik is dat deze de ontsteking erg plaatselijk kan behandelen. Doordat er geen orale inname van cortisone is, hoeft de maag ook niet onnodig belast te worden. Tot de andere voordelen behoren ook het verdwijnen van pijn en het ervaren van een minder zwaar gevoel op de betrokken plek. Dit leidt tot een algemene vermindering van de pijnklachten op de getroffen plek.

Ontstekingsremmend

Dankzij de inspuiting kan het gewricht soepeler worden waardoor je het na verloop van tijd weer optimaal kan gebruiken. Sommige mensen voelen zelfs na één enkele inspuiting al beterschap doordat de ontsteking snel en effectief wordt afgeremd, terwijl anderen meerdere injecties nodig hebben. Voor sporters met een blessure kan een inspuiting het verschil betekenen tussen immobiliteit en opnieuw kunnen gaan trainen. Een typische situatie waarbij cortisone-injecties worden toepast is overbelasting bij sporters.

Gewrichten en pezen

Overbelaste gewrichten, spieren en pezen kunnen leiden tot pijnlijke ontstekingen, die met een cortisone injectie direct en lokaal bestreden kunnen worden. Maar ook ter bestrijding van een rugprobleem als hernia kan een cortisone injectie nuttig zijn. Bij een epidurale infiltratie wordt het cortisoneproduct tussen de ruggenwervel en het ruggenmerg in het lichaam gebracht. Typische gevallen van gewrichtsontsteking en peesontsteking die met een cortisonespuit behandeld worden hebben onder meer te maken met de volgende lichaamsdelen:
  • knie, elleboog: tendinitis
  • hiel: het zogenaamde hielspoor
  • schouder: "frozen shoulder"
  • pols: carpale tunnelsyndroom
  • heup: slijmbeursontsteking

Cortisonespuit: bijwerkingen en nadelen

Gezwollen huid

Sommige mensen hebben helemaal geen last van nadelen na de toediening van een cortisonespuit. Er treden dus niet noodzakelijk bijwerkingen op. Indien ze optreden, kunnen bijwerkingen van een cortisone injectie meteen na de inspuiting gevoeld worden, maar ook uren of zelfs dagen later. Doordat de inspuiting rechtstreeks de huid treft, zal de plek van de injectie ook het zwaarst getroffen worden door mogelijke nadelen. De huid kan pijn gaan doen, jeuken, zwellen en dunner worden. Mogelijk treedt er ook huiduitslag op en krijgt de huid een rode kleur.

Andere bijwerkingen

Bijkomende neveneffecten die kunnen optreden na toediening van een cortisonespuit zijn onder andere:
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • grieperig gevoel
  • algemeen gevoel van vermoeidheid
  • rood gezicht
  • hese stem
  • vaginaal bloedverlies
  • oedeem (vochtophoping) aan ogen of enkels
  • warm aanvoelen van de getroffen plek
  • inwendige pijn op de plek van de ontsteking
  • krampen in spieren rond de plek van inspuiting
  • uitstralende krampen en pijn in andere lichaamsdelen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vollemaansgezicht: rol van cortisone bij gezichtsverdikkingVollemaansgezicht: rol van cortisone bij gezichtsverdikkingSoms valt het je wel eens op dat mensen opeens een dikker gezicht hebben gekregen, zonder dat hun lichaamsgewicht gesteg…
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Wat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tipsWat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tipsTendinitis is een term die je vaak hoort in de sportwereld, maar ook in het dagelijks leven vrij bekend is. Het gaat om…
Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de elleboog kan met verschillende oorzaken te maken hebben. In deze tijd van moderne technologische snufjes heb…
Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen?Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen?Medicijnen zijn er om je te genezen, maar soms brengen ze erg vervelende nevenwerkingen met zich mee. Ongewenste nevenef…
Bronnen en referenties
  • https://www.ortho-care.eu/page/50/cortisone-injectie/
  • http://www.deblessure.nl/medisch/pijnstillers/cortisoneninjectie
  • http://www.azstdimpna.be/files/pijnkliniek/Epidurale%20Corticosteroiden.htm
  • (bronnen geraadpleegd op 16/02/2016)

Reageer op het artikel "Cortisone injectie: nadelen en bijwerkingen cortisonespuit"

Reacties

Mw G. de Leef, 03-06-2017 23:20 #82
Mag je cortison injecties krijgen als je bloedverdunners gebruikt voor trombose? Groet. Reactie infoteur, 06-06-2017
Beste,

In bepaalde gevallen moeten sommige bloedverdunners of antistollingsmiddelen (tijdelijk) worden stopgezet wanneer een cortisone injectie wordt toegediend. Eventueel moeten ze tijdelijk vervangen worden door een ander middel.
Je behandelende arts zal hierover oordelen en de juiste beslissing nemen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Eric Ross, 16-05-2017 22:57 #81
Beste Gemmie Dibbets,

Ik heb ook last van een stenose bij mijn L5 rechts, de pijn trok via mijn heup, buitenkant bovenbeen, binnenkant knie en scheen naar mijn grote teen, exact de baan van de zenuw die bij L5 uit de ruggenwervel komt.

De pijn werd gedurende de dag steeds heviger en staan, slenteren en de rug hollen zorgde voor verergering van de pijn, een stoel was mijn pijnstiller zodra ik ging zitten ontlaste ik de zenuwbeknelling en verminderde de pijn of verdween in zijn geheel.

In maart 2015 heb ik bij de pijnpoli van de Maartens kliniek een cortisonespuit gekregen waarbij mijn pijn gelijk weg was en ik alles weer pijnloos kon doen, na 1,5 jaar kwam de pijn geleidelijk terug en heb ik afgelopen april opnieuw een behandeling gehad. Ik heb nauwelijks reacties of bijverschijnselen gehad.

Ik hoop mensen hiermee moed te geven om een behandeling te ondergaan die ook hun pijn verzacht.

Groeten,
Eric Ross.

Lisa, 07-05-2017 05:06 #80
Geachte heer,
De specialist wil mij, vrouw van 68 een cortisone injectie in mijn linkerbil geven wegens een slijmbeursontsteking. Ik word 's nachts vaak wakker van plaatselijke pijnen in mijn linkerbeen. Ik heb mijn bedenkingen om die injectie te ondergaan, temeer ik erg bang ben vanwege de mogelijke bijwerkingen. Behalve stretchen van het linkerbeen, dry needling, acupunctuur, zijn er nog andere mogelijkheden om van de soms helse pijn verlost te worden?
Alvast dank voor uw reactie.vr.gr.
Lisa Reactie infoteur, 08-05-2017
Beste,

Als u de lijst van mogelijke bijwerkingen van een cortisone injectie bekijkt, dan kan dat u misschien een beetje afschrikken. Maar cortisone is ook een erg efficiënt geneesmiddel dat niet altijd neveneffecten veroorzaakt. Dus de kans bestaat evenzeer dat u geen last ondervindt van een injectie met cortisone.
Voor eventuele alternatieve behandelingen van uw slijmbeursontsteking vraagt u het best advies aan uw behandelende arts. Deze kent uw specifieke medische toestand het best.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Gerrit Vermeer, 06-05-2017 19:44 #79
Ik heb maandag een corticosteroide injectie gekregen in de schouder (blessure). Pijnklachten waren verdwenen doch sinds de dag erna licht drukkend gevoel op de borst, Kortademig na rustig fietsen of wandelen + zweten, onnatuurlijke vermoeidheid dus slaperigheid. We zijn nu 5 dagen verder. 1,5 jaar geleden fors hartinfarct gehad waarvan ogenschijnlijk goed "hersteld". Fietsen en wandelen gingen hiervoor zonder klachten. Vraag: behoren bovenvermelde verschijnselen ook tot de bijwerkingen en zo ja hoe lang duren die minimaal? Reactie infoteur, 08-05-2017
Beste,

Sommige symptomen lijken een mogelijk gevolg van de cortisone injectie, met name zweten, slaperigheid, vermoeidheid. Andere symptomen (kortademig, drukkend gevoel op de borst) lijken dan weer meer in de richting van uw medische voorgeschiedenis te gaan (hartinfarct). Maar het is moeilijk om hierover iets met zekerheid te zeggen.
Op welke manier deze symptomen aan elkaar gelinkt zijn kan het best beoordeeld worden door uw behandelende arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ayse Cosar, 27-04-2017 23:40 #78
Hallo,
2 februari jl kreeg ik kortizon injectie in m'n nek wervel, helaas de aanval van heftige pijnen in nek waren drastisch nog erger! Een maand lang iboprufen 600mg hoge dosering geslikt te hebben was het twee weken rustiger geworden, nadien kwam de pijn die ik in m'n linkerhelft had nu bij rechterhelft terug! En kreeg ook in mijn linker been uitval van zenuw gevoel! Isdit normaal na zo'n ingreep? Reactie infoteur, 29-04-2017
Beste,

Het is inderdaad zo dat een cortisone injectie vervelende neveneffecten kan veroorzaken, zoals een verergering van de pijn op de getroffen plek. Niet bij alle patiënten werkt een cortisone injectie even effectief, of even pijnloos. Het zenuwprobleem dat u beschrijft kan eventueel wijzen op een hernia aan de nek, of een andere aandoening.
Om het verband te leggen tussen de toegediende medicatie (cortisone, ibuprofen) en de symptomen waarvan u last heeft, laat u zich het best adviseren door uw behandelende arts.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

H. Kamphuis, 19-04-2017 18:01 #77
Vandaag is er bij mij een cortisonespuit toegepast. Dit ivm artrose in mijn knie. Daar ik een fervente racefietser ben vraag ik mij af hoe lang ik moet wachten alvorens ik weer een lange toertocht kan maken. Tijdens het fietsen heb ik geen pijn in mijn knie.
Gaarne uw reactie Reactie infoteur, 21-04-2017
Beste,

In het algemeen werkt een cortisone injectie vrijwel onmiddellijk na toediening. Zowel de ontsteking als de pijn zouden dus minder moeten zijn. En indien u geen pijn heeft tijdens het fietsen zie ik geen beletsel om een toertocht te maken. Voorwaarde is wel dat u de knie niet overbelast.
Voor alle zekerheid kan u raad vragen aan uw behandelende arts, die uw specifieke medische situatie kent.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Dimfie van der Stelt van Ooyen, 12-04-2017 09:32 #76
Ik heb een vraag over de cortisone injectie. De orthopeed wil deze injectie in m'n rug geven, maar heb ook een donornier, kan deze vloeistof wel? Reactie infoteur, 13-04-2017
Beste,

In een normale situatie moet een donornier functioneren zoals een eigen nier, waarbij ze alle typische taken van een nier kan uitvoeren. Er lijkt op het eerste zicht dan ook geen hinderpaal te zijn voor het toedienen van een cortisone injectie indien u een niertransplantatie heeft ondergaan.
Voor alle zekerheid kan u advies vragen aan uw behandelende arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Gijsbrechts Kurt, 22-03-2017 08:26 #75
Heb maandag cortisonespuit gehad in schouder en heb sindsdien nog meer pijn. Kan mijn arm bijna niet meer bewegen, gaat dit over?

Th Rensing, 20-03-2017 13:17 #74
Ik krijg ongeveer om de 3 maanden of langer in mijn beide door artrose versleten knieën van een orthopedisch chirurg een cortisone-injectie tegen de pijn. De eerste jaren hielp die injectie goed en was de pijn na de prik "dragelijk". De laatste tijd is het resultaat beduidend minder en heb ik de nacht na de injecties last van een koortsachtig gevoel en een zeer snelle pols. Mijn cardioloog zei me desgevraagd dat deze symptomen waarschijnlijk te wijten zijn aan de cortisonprikken, terwijl de orthopeed blijft beweren dat de geïnjecteerde cortison pertinent niet in de bloedvaten terechtkomt. De snelle polsslag heeft bij mij al een paar keer geleid tot "boezemfibrileren", waardoor ik in het ziekenhuis met "cardioversie" moest worden behandeld.

Jcm Mattheussens, 04-03-2017 23:41 #73
Ik heb vrijdag zo'n injectie gehad in het schoudergewricht. Nu rood gezwollen gezicht, voel me niet lekker. Hoe lang duren deze klachten? Reactie infoteur, 07-03-2017
Beste,

De bijwerkingen van een cortisone injectie kunnen enkele dagen aanhouden, waarna ze geleidelijk aan zouden moeten verminderen. Hoelang dat precies zal duren is moeilijk te zeggen. Dit hangt af van het type cortisone, de dosis, de betreffende ziekte of aandoening en de gevoeligheid van het lichaam voor het product. Indien je langer dan tien dagen last zou hebben, is het aangeraden om contact te nemen met je arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Daniel, 16-02-2017 09:24 #72
Gelukkig, na een jaar van fysio - shockwave / dry needling / massage en rek & strek oefeningen - aan mijn linkerschouder, heb ik eindelijk om de mogelijkheid van de cortisone injectie verzocht en gekregen. Eindelijk weer last / pijnstoot vrij. Jammer dat er een scheur in de schouderpees is geconstateerd. Dus tip vd dag: Laat gelijk een echo en/of röntgen maken bij klachten aan bewegingsgestel. Overigens, wederom geen bijklachten vanwege de injectie.

Shaneeq, 03-02-2017 10:52 #71
Hoe vaak mag een correcte injectie worden gegeven? Vraag is al eerder gesteld. Zie geen antwoord.

Arjan, 25-01-2017 16:00 #70
Na een aantal maanden met schouderklachten (niet kunnen slapen van de pijn, mijn arm nog nauwelijks kunnen optillen) heeft de huisarts bij mij de kenacort injectie geplaatst
wat een wereld van verschil, na ongeveer 1 week begon de injectie echt goed te werken en ik ben nu aan het revalideren, voor mij heeft de injectie fantastisch gewerkt.
enige foutje van de arts, ze gaf niet aan dat de eerste drie dagen na de spuit, de pijnklachten kunnen verergeren voordat de werking echt inzet.
ik heb geen bijwerkingen ondervonden

Frank, 25-01-2017 11:46 #69
In december een injectie in de knie gehad met cortison, lopen ging beter maar wel last van allergie galbulten vraag met af hoelang dit gaat duren? De jeuk is niet echt prettig bovendien zit ik vol met uitslag.

Jo, 21-01-2017 00:53 #68
Ik heb afgelopen dinsdag een spuit gehad in mijn heup en vanaf woensdagavond heb ik veel pijn in mijn bovenbeen. Vanavond kon ik haast niet op dat been staan omdat het voelde of mijn bovenbeen van binnen in brand staat? Nu nog pijnlijk. De huisarts al eerder deze week gebeld en die denkt dat er een bloedinkje in een spier zit dat die geraakt is door de spuit. Hoelang houdt die pijn aan en wat kan ik er tegen doen? Reactie infoteur, 24-01-2017
Beste Jo,

Wanneer er een spier is geraakt door een injectie dan zal deze tijd nodig hebben om te herstellen. Hoelang dat zal duren is moeilijk te zeggen zonder verder medisch onderzoek.
Eventueel kan je de pijn behandelen met een pijnstiller als paracetamol of een verzachtende spiergel.
Maar het beste laat je de getroffen plek nauwkeurig onderzoeken door je huisarts, zodat deze een gedetailleerd beeld krijgt van het probleem en een behandeling kan voorstellen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Moon, 14-01-2017 17:51 #67
Ik heb eind april en begin mei 2016 cortisone injecties gehad in mijn rug (zenuwbanen) ivm een hernia. In augustus bemerkte in haaruitval dat resulteerde in zeer dun haar waarbij je de hoofdhuid kan zien. Nu in januari is het nog steeds niet hersteld. Voor mij is het duidelijk dat de cortisonen de boosdoener zijn. De arts heeft mij op geen enkele manier de mogelijke bijwerkingen kenbaar genaakt. Daarnaast hebben de injecties ook niet geholpen. Ik ben inmiddels behoorlijk depressief door de haaruitval. Is dit blijvend of herstelt dit zich weer?

Laly, 04-01-2017 21:36 #66
Heb maandag 2 cortisone injecties gekregen, een in zenuw van arbold of zoiets en de andere ietske verder naast die plek. Maar blijkt dat de pijn niet vermindert maar verergert!?!? En niet een beetje… Heb zoveel hoofdpijn, nekpijn enz… We zijn nu woensdag avond…
Moet ik me zorgen maken?

Marlo, 14-12-2016 10:42 #65
Ik heb 19 september een corticosteroïden injectie in mijn pols gekregen vanwege een langdurig ontstoken pees. Het eerste flesje bleek bij t schudden niet meer goed te zijn dus is er een nieuwe gepakt die wel goed was(?). Die dag erge last gehad van een gek gevoelloosachtig gevoel richting mijn duim.

Het gebied van de prik is ook verkleurd. De huidskleur is weggetrokken en is nu wit met een rode/paarse vlek van ongeveer 6 x 3 cm. Als ik het warm of koud krijg wordt de plek groter en nog gekleurder. Ook trekt de huid op die plek.

Net naar de huisarts geweest en die geeft aan dat dit een zeldzame bijwerking is en hij er niks mee kan. Die plek is blijvend. Ik kan volgens hem niet tegen de hormonen. Maar als ze dat van te voren hadden gevraagd had ik wel geweten dat dit dan geen goed idee was geweest. Ik reageer nooit goed op welke hormonen dan ook.

Kan ik hier iets mee? Juridisch of heeft iemand toch een behandeling?

H. Starmans, 06-12-2016 12:29 #64
Goede dag reageerder #57,

Een reactie m.b.t. jouw probleem met het alendroninezuur. Ik heb dit medicijn +10 jaar geslikt met de nodige problemen zoals gewichtstoename en heel erg haaruitval.

Groetjes Hiltrud

Anita, 12-11-2016 21:24 #63
Hoe vaak mag een huisarts een cortisone injectie geven? Ik heb weleens gehoord in totaal maar 3x, klopt dat?

Rick van Gendt, 02-11-2016 21:06 #62
Heeft een cortisone injectie in de heup, geplaatst vanwege artrose en ernstige pijn, gevolgen voor een eventuele operatie?

Mvrgr Rick

Kai Von Ronne, 31-10-2016 23:26 #61
Mag een huisarts de hiydrocortisone injectie geven. Wilde hiervoor naar de orthopeed maar
de huisarts vond het niet nodig en wil de injectie zelf geven in mijn schouder. Wat is verstandig? Graag jullie advies.

Jen, 27-10-2016 16:59 #60
Ik heb vanmorgen een injectie van huisarts gekregen ivm cts, ecg gehad en lichte beknelling.
Nou 1 keer en nooit meer! Gelijk nadat het spul erin zat werd mijn hele hand lijkbleek/stijf en begon die te tintelen en pijn te doen… huisarts had het ook nog nooit gezien? Allergische reactie oid? Op aanraden van huisarts in achterkamer gezeten met warm water en wachten tot mijn hand weer kleur kreeg… was erg akelig want voelde leek wel een dode hand… Nu paar uur verder en vingertoppen doen pijn en kan m'n vingers niet normaal buigen en heel mn arm en schouder doet pijn… Ook is die vlekkerig paars/rood, al met al doe ik dit geen tweede keer en als klachten niet verbeteren dan weer ecg test omdat het misschien aan beknelling in hals of schouder kan liggen. Heeft iemand hier ook ervaring mee want kan er niks over lezen op Internet…?

Tiny, 25-10-2016 05:06 #59
Gisteren een injectie in mijn pols gehad, hoort het erbij dat ik nu een erg pijnlijke pols heb? Reactie infoteur, 25-10-2016
Beste Tiny,

Plaatselijk pijn voelen van een cortisone injectie kan inderdaad mogelijk zijn. Een pols kan veel positieve effecten ondervinden van een cortisoneprik maar de inspuiting zelf kan ook pijn veroorzaken op de geteisterde plek.
Normaal gezien zou dit neveneffect echter vrij snel moeten verdwijnen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Maria, 17-10-2016 13:52 #58
Hallo, Ik heb 2x injectie gehad in heup en heb als bijwerking rode wangen gekregen. Gelukkig bestaat er make up. Mijn vraag is na dat ik alles gelezen heb, verdwijnen al die nare bijwerkingen weer uit zichzelf? Want dat lees Ik nergens.
Groetjes. Reactie infoteur, 19-10-2016
Beste Maria,

De meeste bijwerkingen van een cortisone injectie zullen inderdaad verdwijnen na het stopzetten van de behandeling. Geval per geval kunnen neveneffecten behandeld worden wanneer deze veel last veroorzaken, zoals bijvoorbeeld: hoodpijn behandelen met een pijnstiller, spierkrampen met spierzalf, of in uw geval: rode wangen compenseren met make-up. Op de lange termijn verdwijnen de meeste bijwerkingen van cortisone dus vanzelf.

Vriendelijke groet,
Verdanov

A. A. Verdam, 06-10-2016 12:27 #57
Ik heb eind juli een injectie gehad in knie, met prednison, in het ziekenhuis. Nu heb ik heel veel haaruitval. Komt dat door die injectie? Ik gebruikte ook Alendroniezuur tegen botontkalking. Komt het haar weer terug? Graag zou ik een antwoord van u ontvangen.
alvast bedankt. Reactie infoteur, 07-10-2016
Beste,

Zowel prednison als alendroninezuur kunnen haaruitval als bijwerking hebben. Vermits de cortisone injectie met prednison eenmalig was, lijkt dit product echter minder waarschijnlijk de oorzaak van de haaruitval. Bijwerkingen als haaruitval treden doorgaans op na langduriger gebruik van cortisone. Mogelijk ligt in uw geval alendroninezuur aan de basis van de haaruitval.
Uw behandelende arts kan allicht een preciezer oordeel geven over uw concrete situatie (termijn van het medicijnengebruik, ernst van de botontkalking, de kans op neveneffecten, enz…).

Vriendelijke groet,
Verdanov

Bram Sabelis, 26-09-2016 08:48 #56
Goede middag

Ik heb enkele vragen:
Wordt het middel vergoed door de zorgverzekeraar?
Kan en mag de huisarts deze injectie zetten?

Marianne C. Poot, 12-09-2016 11:15 #55
Is vertraging bij haargroei of hoofd en benen een mogelijke bijwerking van de cortisone injecties?

Gemmie Dibbets, 31-08-2016 16:46 #54
Wie heeft er ervaring met cortisone injectie? Bij stenose onder rug L4-5…?

Nicole, 19-08-2016 18:39 #53
Mijn moeder heeft voorgisteren een cortisonspuit in de knie gehad omdat ze heel veel pijn had in die knie en daardoor moeilijk liep. Maar nu kan ze dus helemaal niet meer lopen van de pijn na de spuit. Is dit een bijwerking die weg zal gaan? En hoelang duurt dit dan?

Hellen, 14-08-2016 17:29 #52
Ik heb een vraag over de schouderinjectie met cortisone, 5 dagen geleden gebeurd. De dag daarna heel erge buikpijn, en heel erg misselijk, overgeven. Buikpijn zakt nog niet. Echo gemaakt in ziekenhuis. Maar bedacht net of het door de cortisone kon komen.

Paulien, 17-07-2016 09:44 #51
Hallo,

Ik heb de 7e een cortisone injectie gekregen voor een frozen shoulder. Na een paar dagen was ik een aantal dagen misselijk maar sinds een dag of 4 heb ik overal uitslag (vooral voeten, handen, polsen, nek en rug). Ik heb, voor een zonneallergie, desloratadine tabletten en triamcinolon 0,1% ureum 10% in cetomacrofolcreme. Kan ik dit gebruiken of is iets anders beter? En hoe lang kan het aanhouden? Word gek vd jeuk.

Dank alvast

Y. Knoester, 15-07-2016 14:58 #50
In 2011 een cortisone injectie in mijn linker schouder (van voren). Reactie meteen: raar gevoel in mijn hoofd, net alsof de injectie in mijn hoofd gegeven werd. Een half uur daarna niet-uit-te-houden jeuk onder voeten en handen. Duurde een half uur maar kwam om het uur terug. Het jaar daarna vroeg mijn neuroloog (na een scan van hersenen) "of ik geen last had met praten" en dat heb ik beaamd. Dat praten wordt steeds moeilijker.

Josine Fripon, 12-07-2016 20:38 #49
Heb in januari een infiltratie gehad met medrol, ook neem ik Trazolan en metatop, heb vroeger moeten stoppen met spuite diprophos daar ik bijna gek werd van agitatie en agressiviteit. Van de infiltratie had ik geen last, tot januari. Verloor mijn evenwicht was bloednerveus, ben niet hersteld stap sinds begin februari met een rollator. Vorig week-end kreeg in de kliniek dringende gevallen, wegens hevige allergie, ik werd er stapelgek van, hoofdpijn lijk migraine, voortdurend plassende evenwichtsverlies, kreeg de volgende dag een rebound en kreeg een injectie door een verpleegster op voorschrift dr. Om twee uur s'nachts terug mogen rijden met een taxi naar een beter hospitaal gereden behandeld met anti histaminicum en afschaffing van de medicatie tegen depressie, na contact met de psychiater die reeds lang de diepte van de depressie onderschat, behandeling dominant forte en attarax, werd nog gekker, kan niet buiten door vermoeidheid en depressie en evenwichtsverlies, slaap ook niet, op eigen houtje terug overgestapt op trazodone, zeer verward evenwichtsverlies, en krijg nu vreetbuien.heb de rollator meer dan ooit nodig, Wilde dat gewoon iemand een beetje met mij praatte ben echt erg ziek.

Regina, 15-06-2016 19:38 #48
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik heb 7 juni een prik gehad in mijn pols voor carpale tunnel syndroom en heb sinds gisteren last van mijn boven arm maar de onder arm doet ook zeer en kan nog steeds niet veel kracht zetten. Dan trekt mij het door mijn hele arm, kan dat met de carpale tunnel syndroom te maken hebben dat het toch nog niet over is, of kan het bijwerking zijn van de prik? Reactie infoteur, 17-06-2016
Beste,

Een cortisoneprik kan heel efficiënt zijn maar ook bijwerkingen veroorzaken die nog een tijdje kunnen aanslepen. Hierbij is het niet altijd makkelijk om uit te maken of pijnklachten met de aandoening zelf te maken hebben (in uw geval dus het carpale tunnel syndroom) of rechtstreeks een bijwerking van de injectie zijn. Een dokter kan aan de hand van medisch onderzoek hier wel meer duidelijkheid over brengen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Tina, 15-06-2016 11:24 #47
17 jaar geleden na 2 injecties toch geopereerd, goed geholpen, 7 jaar later na weer injecties die tijdelijk hielpen, weer een operatie. 3 maanden geleden weer een flinke pijnlijke ontsteking en weer een injectie, die hielp maar drie weken. Terug naar de arts en die besloot er nog een prik in te geven. Normaal had ik meteen na de prik geen pijn meer maar nu dubbel op. Heb nu een erg pijnlijke plek in de bil en kan moeilijk lopen. Met liggen en zitten totaal geen pijn maar lopen een drama. Al de prikken heb ik goed gevoeld toen zij er in gingen. De laatste echter niet toen kwam ook die pijn in de bil er bij dus heb nu dubbel op.
Kan er verkeerd geprikt zijn? Heb haast geen kracht in been, en wankel gevoel. Ben 78 en verder goed gezond. Reactie infoteur, 17-06-2016
Beste,

Een cortisoneprik kan op heel onvoorspelbare manier bijwerkingen (bv. pijn) veroorzaken en het is niet altijd makkelijk uit te maken waarom dat zo is. Het kan gebeuren dat u meerdere injecties met cortisone zonder bijwerkingen doorstaat, en dat er dan toch eens een prik leidt tot vervelende neveneffecten. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit komt omdat er "verkeerd" geprikt is. Wel is het mogelijk dat de bilspier op het moment van de cortisoneprik niet ontspannen was en daardoor een verkrampt gevoel veroorzaakt. Uw behandelende arts kan hier allicht meer uitleg over geven.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Flore Steinmann, 01-06-2016 08:38 #46
Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een cortnisonen spuit gehad mijn mijn hand, maar ongeveer 3 weken hierna heb ik een flinke witte vlek op mijn hand waar de spuit was gezet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg

Rachida Elfida, 29-05-2016 19:52 #45
Hallo allemaal,
ik heb nu zo'n 3 à 4 weken geleden ook een injectie gekregen i.v.m. ontsteking in mijn schouder. Nu vloei ik al 2 weken… Heb huisarts gebeld of het daarmee te maken kan hebben en hij bevestigde het. Iemand anders hiermee ervaring mee?

Hoor het graag z.s.m.

Annelies, 29-05-2016 09:45 #44
Mijn man heeft een hernia, onderrug, al maanden veel last. Een week voor de cortisone inspuiting was de pijn al een stuk minder (3 op 10). Verleden week de injectie, gehad, ging 4 dagen goed, en sinds twee dagen vreselijke pijn terug (8 op10).Hij heeft wel een paar dagen weer in de tuin gewerkt, zou dat daar van komen? Reactie infoteur, 30-05-2016
Beste Annelies,

Een injectie met cortisone kan heel erg efficiënt zijn, wat blijkt uit het feit dat gedurende vier dagen na de injectie alles goed ging. Mogelijk heeft het werken in de tuin daarna de rug weer op de proef gesteld waardoor de symptomen van hernia terugkeerden. Het is moeilijk te zeggen of het precies daardoor komt, maar het behoort inderdaad wel tot de mogelijke oorzaken.
Bij rugproblemen zoals hernia is het altijd aangeraden om een evenwicht te vinden tussen rusten en bewegen. Dat is niet altijd even makkelijk, zeker niet wanneer je je goed voelt en pijnvrij bent. Je wilt dan vanalles doen met het risico dat je je gaat forceren. Mogelijk is dat in het geval van je man gebeurd.
Eventueel kan je man verder advies vragen aan zijn behandelende arts als de pijn in de onderrug blijft aanslepen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Nathalie, 11-05-2016 22:51 #43
Ik heb 1 week geleden de spuit in mijn heup laten zetten, voel geen verlichting. Wel de laatste dagen af en aan duizelig, is dit ook een bijwerking? Reactie infoteur, 13-05-2016
Beste Nathalie,

Duizeligheid kan inderdaad een bijwerking van de cortisone injectie zijn. Ook dagen later kunnen nog neveneffecten optreden. Na verloop van tijd zal de kans op bijwerkingen wel een behoorlijk stuk kleiner worden.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Rudolf, 14-04-2016 11:00 #42
Ik heb exact zelfde als Gertjan: al half jaar ontstoken Hoffa oner de patella. Na 20 minuten met gebogen knieën zitten (bioscoop of auto) en ik krijg plotseling enorme pijn. Wederom naar sportarts, maar die zegt gewoon nog een half jaar rustig aan doen. waarom geen spuit erin?

Gertjan, 29-03-2016 22:14 #41
Kan een Cortisone injectie ook toegepast worden bij een ontsteking van het lichaam van Hoffa? ik heb een voortdurende pijn in mijn knie en bij inspanning neemt dat toe. Een theaterhouding van de knie levert letterlijk kloppingen op.

Adrienna, 26-03-2016 11:38 #40
Ik kreeg 15 min na een cortison injectie in mijn schouder een druk op het hoofd en dichtklappende oren en het zicht werd slecht en een verlamde tong ook kreeg ik last van een verlammend gevoel in mijn rechterbeen waar ik weinig controle erover kreeg. De injectie kreeg ik in mijn linker schouder.
Zijn er mensen die dit herkennen.

Idia, 16-03-2016 12:15 #39
Kunnen spastische darmklachten en daardoor rugpijn ook bijwerking zijn van de cortisonespuit? Heb hem vier dagen geleden, voor tweede keer laten zetten. Last gehad van rood gezicht, hese stem, extreme vermoeidheid, veel slapen. Reactie infoteur, 17-03-2016
Beste,

De symptomen die u beschrijft kunnen inderdaad voorkomen als bijwerking van een cortisone injectie. Krampen die in bepaalde organen optreden en daarna verder trekken naar andere lichaamsdelen (bv. van darmen naar rug) zijn mogelijk neveneffecten van de cortisone prik die u heeft gehad. (Dit is evenwel niet te verwarren met de chronische darmaandoening van "spastische darm" of prikkelbaredarmstoornis die daar los van staat.)

Vriendelijke groet,
Verdanov

Antie, 07-02-2016 14:46 #38
Nadat de uitslag van de mri scan geen hernia aangaf, wil mijn orthopeed via echoscopie een gerichte injectie met cortisonen geven in mijn linkerheup, omdat ik al bijna 3jaar een vervelend gevoel in mijn linker bips in het midden heb met de laatste tijd uitstraling die heel vervelend is in mijn linker scheenbeen, voorkant, vreemde hieraan is dat ik geen uitstraling heb in het hele been, ik weet dat het komt uit een slechte onderrug waar wel veel slijtage zit, maar dus geen zenuwen in de knel, nu is mijn gevoel bij de injectie niet goed, ook omdat ik geen troep meer in mijn lichaam wil en ook naast mijn reguliere arts een alternatieve arts heb, die een medische achtergrond heeft en een hele tijd huisarts is geweest, hij heeft mij ook begeleid met mijn artrose in de schouders totdat het toch bot op bot werd en ik in 2014 in mijn rechterschouder een prothese heb gekregen, mijn linker gaat ook die kant op, maar daar doe ik alles aan om een operatie te voorkomen, ik heb het uiteraard met mijn orthopeed besproken, maar die wil toch graag die injectie en zien wat dat uithaalt, graag zou ik via deze site een soort van second opinion willen, want ik heb teveel twijfels.

Julia Deroo, 06-02-2016 19:15 #37
Mijn man heeft 14 dagen geleden een injectie gekregen in zijn zitbeen, een combinatie van prednison en cortisone. Daarbij gebruikt hij ook morfine pleisters 12,5 en paracetamol 1000 Mg De pijn neemt niet af en wordt ook niet minder. Hoelang duurt het voordat zo'n injectie gaat werken. Zijn er ook andere combinaties mogelijk om te injecteren hij ligt, want zitten kan hij niet, al bij a 5 maanden op de bank. Kan iemand mij helpen mijn man weer gezond en vrolijk terug te krijgen? Reactie infoteur, 07-02-2016
Beste,

Doorgaans is het de doelstelling van een cortisone injectie toch dat ze onmiddellijk, of binnen heel korte termijn (bv. enkele dagen), efficiënt zal zijn. Het hangt natuurlijk ook af van de medische indicatie waarvoor de cortisoneprik wordt toegediend om te weten hoelang de uitwerking op zich kan laten wachten. Moet je echt lang wachten tot de cortisone injectie begint te werken, dan is het best om contact op te nemen met de arts. Eventueel zal deze een hogere dosis cortisone gebruiken of een andere behandeling voorstellen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Athem, 02-02-2016 17:42 #36
Geachte,
Tweemaal binnen een maand in beide knieen een cortisine injectie. Ik reageer erop met heftige misselijkheid; de eerste keer vlak voor de Kerst ging het etentje mijn neus voorbij. De tweede keer vroeg ik aan de huisarts een middel tegen de misselijkheid. Ze schreef Domperidon voor 3x daags een halfuur voor het eten. Omdat ik schrok van de lijst met mogelijke bijwerkingen, heb ik het pilletje alleen 's avonds ingenomen en werd daardoor ook 's nachts niet meer wakker door de misselijkheid. Het is een tip voor die patienten die ook extreem misselijk zijn na de prik,
Ik heb dit de eerste 3 dagen na de prik zo gedaan en daarna om de dag. Het is nu in totaal 8 dagen geleden dat ik de injectie kreeg en ik denk vandaag te stoppen met de Domperidon. Het heeft mij in ieder geval geholpen.
Met vriendelijke groet,

Filip, 26-01-2016 22:42 #35
Beste mensen,
Gisteren een derde infiltratie gekregen in de onderrug. Ik heb last van artrose in de onderrug op mijn 40ste en hogerop ook van hernia. Sinds kort ook redelijk wat last in de nek. CT heeft uitgewezen dat daar ook al slijtage aanwezig is. Disc en uncartrose aan C5 en C6 met lichte weerslag op het neuroforamen, en discopathietekens op C4 en C5. De neurochirurg heeft een MRI scan aangevraagd omdat de CT niet zo duidelijk was. De infiltratie van gisteren ging bijlange niet zo vlot als de eerste twee. De neurochirurg geraakte bijna niet tot op de plaatsen die hij wou. Gevolg is dat hij wel zeven, acht of zelfs meer keren heeft geprobeerd. Onderrug staat vol met puntjes van de injectienaald. Ook voel ik me niet zo lekker en ben ik lichtjes hees, naar het schijnt gevolg van de cortisone. Nu had ik twee vragen hieromtrent:
Volgens de chirurg en nog andere mensen stopt het bij drie infiltraties, hoe komt het dat anderen er toch nog meerdere krijgen? En waarom zou het de eerste keren wel vlot verlopen zijn en nu niet meer? De plaats van de infiltratie zou nog steeds dezelfde moeten zijn.

Met vriendelijke groet, nog een fijne dag,
Filip Reactie infoteur, 27-01-2016
Beste Filip,

Als gevolg van een infiltratie met cortisone kunnen er inderdaad bijwerkingen optreden als heesheid of een algemeen slecht gevoel. Het aantal infiltraties dat er gegeven worden hangt van patiënt tot patiënt. Een medische diagnose of situatie kan heel specifiek zijn en op miniem vlak verschillen van diagnoses van andere patiënten. Het feit dat de infiltratie van gisteren niet vlot is gegaan kan aan een detail liggen, zoals bijvoorbeeld de toestand van spieren, weefsels en gewrichten rondom de plek van onheil tijdens het moment van de ingreep.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Anne, 20-01-2016 20:22 #34
Ik heb vandaag een cortisone injectie in mijn enkel gehad. De inspuiting zelf deed geen pijn maar nu tegen de avond doet heel mijn voet verschrikkelijk pijn ik kan er bijna niet op blijven staan. is dat normaal of moet ik morgen de arts terug opbellen? Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Anne,

Pijn aan de voet kan een symptoom zijn dat met de inspuiting met cortisone te maken heeft. Gek genoeg kan pijn een neveneffect zijn van een medicijn om pijn te verlichten of een ontsteking te bestrijden, zoals in jouw geval cortisone. Mogelijk kan je voorlopig even afwachten hoe de pijn evolueert. Blijven de klachten aanhouden dan raadpleeg je best je arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Patricia, 14-01-2016 13:21 #33
Beste Verdanov,
Vier dagen geleden heb ik een epidurale infiltratie met cortisone in mijn nek gekregen vanwege een nekhernia. Nu heb ik echter al vier dagen lang veel meer pijn dan voor de injectie. Mijn hele nek doet veel pijn en ook mijn armen. Ook heb ik veel last van hoofdpijn en draaierig en misselijkheid. Slapen doe ik bijna niet en ook als ik lig blijft de hoofdpijn aanhouden. Na hoeveel dagen zou dit moeten verminderen?
Mvg Patricia Reactie infoteur, 14-01-2016
Beste Patricia,

Het optreden van pijn en andere symptomen als draaierigheid, hoofdpijn en misselijkheid kunnen vooral optreden kort na de injectie, tot enkele dagen erna. Na enkele dagen tot ongeveer één week zouden de bijwerkingen van de cortisone injectie toch moeten verminderen. Als u na een week nog geen verbetering voelt is het beter om contact op te nemen met uw arts, die uw persoonlijke medische situatie tot in de details kent. Voorspellen hoelang nevenefffecten kunnen blijven duren is op zich moeilijk, omdat dit voor iedere patiënt anders kan zijn.
Veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Linda, 13-01-2016 16:08 #32
Beste,

Is de prik bij de huisarts hetzelfde als in het ziekenhuis op de röntgen? Zelfde middel? In welke opzichten verschillen ze?

Linda.

Wendy, 11-01-2016 07:09 #31
Na een slijmbeursontsteking afgelopen mei, normale procedure gevolgd eerst medicatie, vervolgens na aanhoudende klachten en steeds ergere pijn, dan toch maar de cortisone injectie.
Met succes. Na enige tijd periodes van misselijkheid en een enorme put in m'n heup. Op plaats waar injectie werd gezet. Vraag me af of dit alles te maken heeft met de cortisone injectie in m'n heup.

Dora, 30-12-2015 16:03 #30
Ik heb heeeeeeel erg veel last van zonneallergie. Dit heeft op elke vakantie wel een stempel gedrukt. In de schaduw zitten hielp ook niet. Toen ben ik in spanje bij de huisarts terecht gekomen voor dubbele oorontsteking. Ik kreeg oa. een cortisone injectie bij mijn behandeling en de arts, die zag dat ik op mijn gezicht na helemaal onder de zonneallergie zat, vertelde erbij dat de zonneallergie ook weg zou gaan…

Gevolg was dat ik als ik in spanje was altijd bij de dokter zat voor zo'n spuit als ik weer zonneallergie kreeg. Nu heb ik 2 keer een dag (of 2) voordat ik op vakantie ging een injectie gehaald. Niet alleen heb ik gen jeuk gehad zoals elke vakantie. De duizenden blaasjes bleven ook weg!

Ik ga tegenwoordig graag op vakantie en geniet ten volste!

Marian, 29-12-2015 22:43 #29
Ik heb vorig jaar een spuitje in mijn middelvinger gehad (triggerfinger) nu alweer vreselijk pijn vooral 's nachts. Dan gaat mijn vinger weer krom staan en moet ik hem met de andere hand rechtzetten. Maar ik durf eigenlijk niet weer een spuitje. De spuit zelf is niet pijnlijk maar ik heb vreselijk pijn gehad na die tijd. Werd er 's nachts ook wakker van. En mijn vinger was 2x zo dik en niet te buigen alleen met behulp van mijn andere hand. Dat was niet handig met mijn werk (kapster).

Eric, 18-12-2015 10:59 #28
Beste infoteur,
mijn moeder heeft een cortisone injectie in haar schouder gehad, dit heeft ervoor gezorgd dat ze ongeveer voor 7 weken pijnvrij haar arm kon bewegen. Mijn vraag betreft het volgende: als ze nu weer een injectie krijgt, is die periode pijnvrij weer ongeveer hetzelfde of werkt cortisone cumulatief zodat de 7 weken langer kan worden? Of werkt een volgende injectie juist korter?

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 18-12-2015
Beste Eric,

Een cortisone injectie zoals bij uw moeder in de schouder werkt heel plaatselijk en op die manier kan ze ook erg efficiënt zijn. Doorgaans is de uitwerking ervan echter voorbij na een bepaalde periode (bv. 7 weken) en kan er een nieuwe inspuiting nodig zijn. Het is moeilijk om aan de hand van deze beperkte informatie te beoordelen of de injectie ook langer kan werken, maar in de meeste gevallen is de periode waarin de medicatie werkt min of meer hetzelfde. De termijn van de uitwerking van de inspuiting kan ook wel schommelen, wat betekent dat de pijn ook opnieuw kan optreden na zes weken, of na acht weken. De behandelende arts zal aan de hand van de specifieke medische situatie van uw moeder oordelen wanneer een nieuwe injectie met cortisone aangewezen is.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Carmen, 06-12-2015 19:07 #27
Beste, ik heb het carpale tunnelsyndroom in beide polsen. Mijn rechter is er ernstig aan toe en is al aanwezig sinds 2013. Na uitstel heb ik 2 maand geleden emg test laten doen, en in de linkerpols is het aanwezig maar niet in ernstige mate als mijn rechterpols. Op aandringen heb ik al een injectie gehad in beide polsen. In de rechterpols was na 3 dagen rust weer gevoelloos en pijnlijke scheuten, en 's nachts word ik weer wakker. Nu heb ik donderdag de linkerpols laten behandelen, deze injectie was zeer pijnlijk en heb een hele nacht wakker gelegen van de pijn en kon met mij hand geen gebalde vuist meer maken. Plaats van de injectie ziet paars. Nu wil de dokter binnen 3 weken weer een injectie geven in mijn rechter. Terwijl ik vind dat dit niet meer nodig is omdat het niet helpt… Is het niet meer evident dat ik me laat opereren aan de rechterkant? Ik werk als poetshulp en ga nog steeds voltijds werken. Wat is er nu de beste oplossing?

Groetjes Carmen Reactie infoteur, 07-12-2015
Beste,

Om aanhoudende problemen zoals bijvoorbeeld een carpaal tunnelsyndroom te behandelen zal een arts eerst alle mogelijke medische opties nagaan. Indien een behandeling (zoals bijvoorbeeld een injectie met cortisone) niet volstaat zullen ze stap voor stap andere behandelingen proberen. Een operatie wordt gezien als ingrijpend en risicovol en zal doorgaans alleen als laatste redmiddel overwogen worden. Mogelijk is het daarom dat de beslissing om te opereren wordt uitgesteld tot het moment dat er echt niets anders meer op zit.
Als u aanvoelt dat dit moment is gekomen dan kan u dit melden aan uw arts en vragen of er efficiëntere alternatieven zijn voor de cortisone injecties. Of in uw geval een operatie tot die alternatieven behoort zal de arts u met kennis van zaken kunnen vertellen.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Dikkiedik, 28-11-2015 23:43 #26
Al 3 a 4 X een injectie in mijn schouder gehad. Al jaren ellende en mijn huisarts stuurt me alleen naar fysio en een echo. nu weer last heb geen zin meer in een injectie deze helpen mij onvoldoende. Vorige huisarts gaf al aan dat t chronisch is. Kan ik op mijn strepen gaan staan voor een MRI scan? Reactie infoteur, 29-11-2015
Beste,

Als de cortisone injectie niet helpt tegen je probleem dan zijn er andere mogelijkheden. Een cortisonespuit kan op korte termijn erg nuttig zijn, maar op lange termijn kan er aan een alternatieve behandeling gedacht worden. Zeker wanneer een vorige arts al aangaf dat het om een chronisch probleem aan je schouder gaat, kan bijkomend onderzoek aangewezen zijn. Best bespreek je met je arts wat de alternatieven zijn qua behandeling en onderzoek, en of een MRI-scan daar deel kan van uitmaken. Eventueel ga je bij een andere arts langs voor een "second opinion".

Alvast veel succes.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Zwetsloot, 26-11-2015 09:53 #25
Hallo,
Ik heb gisteren een cortison spuit in mijn schouder gekregen. Enkele uren na het toedienen voel ik mij opgejaagd, zweterig, angst en paniekaanvallen en een onwerkelijk gevoel. Ik reageer waarschijnlijk erg op de hormonen. Kunt u mij vertellen hoe lang deze bijwerkingen aanhouden?
Gr mevr Zwetsloot Reactie infoteur, 26-11-2015
Beste mevrouw,

De symptomen die u beschrijft kunnen inderdaad het gevolg zijn van een injectie met cortisone. Deze bijwerkingen kunnen vrij snel na het toedienen van de cortisonespuit optreden of een tijdje daarna. Helaas is het moeilijk met honderd procent zekerheid te zeggen hoelang deze neveneffecten kunnen aanhouden. Dit hangt af van situatie tot situatie. Het kan gaan om enkele dagen tot een week of langer.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ina, 13-11-2015 17:43 #24
Goedemiddag,
Ik heb 9 weken geleden een kijkoperatie aan mijn knie gehad. Helaas traden daarna een aantal complicaties op. 2 x nabloedingen, de zelfde dag nogmaals geopereerd. De bloedvaatjes in het slijmvlies zijn dichtgeschroeid.
Bloeduitstorting en veel vocht in de knie na de operaties.
Buigen en strekken is nog niet voldoende nu na 9 weken.
Ik ga wel iedere week vooruit, al gaat het langzaam, ben onderbehandeling bij een fysiotherapeut.
Nu wil mijn ortopeed volgende week een cortisone injectie zetten, ik heb mijn bedenking aangezien er ook veel bijwerkingen zijn.
Ben aan het twijvelen, zal ik nog wat tijd nemen? Het slijmvlies is nu aan het protesteren vanwege de behandeling.
Wat is verstandig?
Vriendelijke groet,
Ina. Reactie infoteur, 14-11-2015
Beste Ina,

In het kader van alle details over je persoonlijke situatie zal de ortopeed (of de behandelende arts) beslissen of een cortisone injectie gepast is. Het is dus nooit zonder reden dat er een behandeling met cortisone wordt voorgesteld. Cortisone heeft inderdaad veel mogelijke bijwerkingen, maar die treden niet noodzakelijk op. Evengoed kan je veel baat hebben van het medicijn zonder de minste bijwerking. Cortisone is een erg efficiënt geneeesmiddel en wordt om die reden relatief vaak voorgeschreven bij problemen aan de gewrichten zoals bijvoorbeeld de knie.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ashley, 12-11-2015 17:32 #23
Hallo,

Wekens knieklachten na operatie wil arts over 3 weken een cortisone steroide spuit in mijn knie zetten.

Ik ben dan 18 weken zwanger, is dit schadelijk? Anders loop ik liever even door met de pijn en komt het wel na de operatie.

Mvg,

Ashley Reactie infoteur, 13-11-2015
Beste Ashley,

Een cortisone injectie kan bijwerkingen veroorzaken maar dit is niet noodzakelijk zo. Wanneer de behandeling met cortisone heel plaatselijk is, is de kans op neveneffecten relatief klein. Of de cortisonespuit schadelijk is in jouw geval is moeilijk met zekerheid te zeggen. Jouw behandelende arts kent alle details van je specifieke medische situtatie en kan dus het best oordelen over een mogelijke behandeling van je knieprobleem.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Rita, 11-11-2015 10:18 #22
Beste redactie,
ik slik sinds een paar maand 4 mg Medrol en Plaquenil en Zaldiar tegen reumatoïde polyartritis. (MTX en Arava intolerant, grote maag-darmklachten). Vorige maandag kreeg ik van de orthopedist een spuit cortisone in een onbruikbare rechterarm en volledig frozen shoulder. De pijn in de armen schouder is draaglijker geworden, maar ik heb nu soms wel pijn aan mijn linkerslaap en mijn linkeroor lijkt "vol" te zitten, alsof ik in water gedompeld ben. Ik hoor er mijn eigen ademhaling. Ook stappen geeft doffe klappen in dat oor. Gisteren huisarts geconsulteerd. Maar die vond het banaal. Inderdaad, in de loop van de dag verdween stilaan het "doffe" vervelende oor.
Valt vandaag wél op dat het fenomeen zich zo'n 2 uur na de inname Medrol-Plaquenil-Zaldiar opnieuw voordoet. Zijn dat toch nevenwerkingen van (een teveel aan) cortisone?
Vriendelijke groeten
Rita Reactie infoteur, 11-11-2015
Beste Rita,

Er zijn vooralsnog weinig bijwerkingen van cortisone of Medrol bekend die te maken hebben met een pijnlijk of dof oor. Het probleem aan het oor dat u beschrijft kan er eventueel wel mee te maken hebben op onrechtstreekse wijze. Cortisone kan immers zorgen voor vochtophoping in het lichaam en het gelaat. Mogelijk heeft het gevoel van "in water gedompeld" te zijn daarmee te maken, samengaand met hoofdpijn (de pijn aan de slaap waar u het over heeft). Maar toch is het moeilijk met zekerheid te zeggen of het om een bijwerking gaat van de combinatie aan medicijnen die u neemt. Mogelijk is het een symptoom van een andere aandoening. Wanneer het probleem blijft aanslepen, is het aangeraden om verder medisch advies te vragen.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Cees van Die, 27-10-2015 20:58 #21
Beste Redactie. Inmiddels de meeste bijwerkingen van een cortisone injectie gelezen. Mijn echtgenote lijdt aan Lewy Body Dementie. Gisteren heeft ze voor het eerst een cortisone injectie gekregen in beide knieën. Deze zijn versleten, leeftijd 79 jaar. Vannacht kreeg ze meer last van verwardheid en hallucinaties. Is hier iets meer over bekend? Ik weet wel dat antipsychotica een nadelig effect heeft op LBD, maar dit verbaasde me. Reactie infoteur, 28-10-2015
Beste Cees,

Hallucinaties zijn op zich al een mogelijk symptoom van Lewy Body Dementie. Bovendien kunnen bepaalde antipsychotica (bv. Levodopa) leiden tot neveneffecten als hallucinaties en verwardheid. Of de hallucinaties en verwardheid waarvan sprake rechtstreeks een gevolg zijn van de cortisone injectie is dus moeilijk te zeggen. Eventueel kan u aan de arts die uw echtgenote behandelt vragen waar het verband tussen de genomen medicijnen en de waargenomen neveneffecten precies ligt.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Katrien, 20-10-2015 19:02 #20
1 week geleden heb ik een cortisonespuit gekregen voor hielspoor. 'savonds voelde ik me grieperig. Heb pijnstillers genomen. Tegen de vrijdag zat ik helemaal thuis met koorts. virale infectie volgens de dokter. Ondertussen zit ik met hevige pijn aan het staartbeen, dikke en pijnlijke pols en pijn aan de buitenkant van de knie. Kan dit allemaal te wijten zijn aan die cortisonespuit?
Ik voel me slechter dan ervoor. Reactie infoteur, 21-10-2015
Beste Katrien,

De neveneffecten van een cortisone injectie kunnen vrij uiteenlopend zijn, en zwellingen aan gewrichten als pols of knie zijn daar inderdaad een voorbeeld van. Ook pijnlijke gewrichten kunnen het gevolg zijn van een cortisone injectie, zelfs al is de inspuiting bedoeld om datzelfde probleem te bestrijden. De bijwerkingen van de cortisone inspuiting kunnen bovendien een tiental dagen aanhouden, of zelfs langer. Dit hangt van persoon tot persoon af.
Best vraag je aan je arts in hoeverre dit allemaal met mekaar te maken heeft en wat je ertegen kan doen.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Amuse, 19-10-2015 21:20 #19
Heb nu twee injecties gehad vanwege een peesontsteking. Helpt goed. Maar nu op 64 jarige leeftijd vaginaal bloedverlies. Zou dat met de injectie's te maken kunnen hebben? Reactie infoteur, 20-10-2015
Beste,

Een cortisone injectie zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn van vaginaal bloedverlies.
Kijk bijvoorbeeld ook hier:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/121127-abnormaal-vaginaal-bloedverlies-oorzaken-en-behandeling.html

Het is aan je behandelende arts om uit te maken of dit ook daadwerkelijk zo is, en wat er eventueel gedaan kan worden om dit bloedverlies te behandelen of te vermijden in de toekomst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Cindy, 10-10-2015 03:16 #18
Cindy P. 10-10-2015

Beste,

Ik heb eergisteren in elke pols een cortisonespuit gehad, omwille van het carpal tunnel syndroom.
Ik had die avond heel veel last van pijn en had het heel warm, en opgejaagd!
Nu is het vrijdagnacht 03.00u en kan ik de slaap nog niet vatten omwille nog een pijnlijke duim, het warm hebben en me opgejaagd voelen. Komt dat door die cortisone en hoelang duurt dat dan nog?

met vriendelijke groeten Cindy Reactie infoteur, 10-10-2015
Beste Cindy,

Het is inderdaad mogelijk dat de plek van inspuiting warm of pijnlijk aanvoelt na de cortisone injectie. Een onrustig, opgejaagd gevoel waardoor je moeilijk in slaap geraakt kan daarmee verband houden. Hoelang dat nog kan duren is moeilijk te zeggen. Of de injectie lang bijwerkingen veroorzaakt hangt af van je persoonlijke medische situatie. Bijwerkingen van cortisone injecties kunnen optreden tot enkele uren of dagen erna, maar ook langer.

Alvast veel beterschap,

Vriendeljke groet,
Verdanov

E. Drost, 04-10-2015 13:07 #17
Ik heb tweemaal na elkaar een cortisone injectie gehad i.v.m. een slijmbeursontsteking in de heup. Als bijwerking heb ik nu oedeem in een van mijn ogen (volgens de oogarts). Is deze bijwerking bekend? Reactie infoteur, 05-10-2015
Beste,

Vochtophoping of oedeem is inderdaad een gekende bijwerking die kan ontstaan na de toediening van een cortisone injectie. Vooral aan de enkels of aan de ogen kan deze vorm van oedeem optreden.
Kijk bijvoorbeeld ook op deze link:
http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.s/Corti(2).htm

Vriendelijke groet,
Verdanov

Saskia F., 23-09-2015 17:04 #16
Goede dag,

Ik heb een frozen shoulder, er zijn drie injecties cortison steroïde in mijn schouder gezet. Een vriendin heeft hetzelfde, zij moest na de tweede injectie een mei scan laten maken om te kijken of haar pezen de derde injectie nog konden hebben. Nu wil mijn huisarts aanstaande maandag de vierde injectie in mijn schouder zetten en heb ik nog een ampul over voor injectie nmr 5 over twee weken. Nu vraag ik mij af hoeveel injecties de huisarts mag zetten in dezelfde schouder, ik ben bang dat de injecties straks voor blijvende schade in mijn schouder. Is het wijs om deze injectie toch te nemen of is het verstandiger om een verwijskaart voor een orthopeed te vragen?

Vriendelijke groet,
Saskia Reactie infoteur, 25-09-2015
Beste Saskia,

Een cortisone injectie kan inderdaad bijwerkingen veroorzaken voor pezen, spieren en gewrichten. Of er sprake is van mogelijk blijvende schade aan de schouder zal de behandelende arts uitmaken per patiënt, dus afhankelijk van jouw specifieke toestand. Als je op zeker wilt spelen kan je eventueel vragen om je door te verwijzen naar een specialist in de gewrichten.
Alvast veel beterschap,

Vriendeljke groet,
Verdanov

Anna, 21-09-2015 00:19 #15
Hoi, ik heb ongeveer een half jaar geleden een cortisone injectie in m'n pols gehad en op die plek is nu een witte vlek ontstaan van 2 bij 2 cm, alsof het pigment eruit is. Dit viel mij na 3 à 4 maanden ineens op. Gaat dit ooit nog weg? Reactie infoteur, 21-09-2015
Beste Anna,

De periode die je beschrijft (drie à vier maanden) waarna de witte vlek is ontstaan, lijkt relatief lang om te kunnen spreken van een bijwerking van de cortisone injectie. Toch moet je met die mogelijkheid rekening houden. Best is om even advies te vragen aan een arts of huidspecialist om te bepalen of de witte huidvlek daadwerkelijk een bijwerking is van de inspuiting met cortisone of een andere oorzaak heeft. De arts zal mogelijk ook kunnen zeggen wat een eventuele behandeling inhoudt.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Tammy, 02-09-2015 15:57 #14
Halo ik ben tammy lottin ik ben vanmorgen naar sintlucas geweest voor 2 kortizonne spuiten en i! Kan het niet houden van de pijn ik kan a!per stappen en het voelt geel warm aan bij het minste van beweging dat im doe doet geel veel pijn wat moet ik doe groetjes tammy Reactie infoteur, 04-09-2015
Hallo Tammy,

Bij pijn na een inspuiting met cortisone kan je de eerste klachten verhelpen met een pijnstiller zoals bijvoorbeeld paracetamol. Als de pijn blijft aanhouden kan je raad vragen aan een arts om het probleem op te lossen.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Sarah, 06-08-2015 09:03 #13
Ik heb een aantal jaar terug permanente fillers(pmma) in mijn billen laten spuiten. Heb nu verkleuring van de huid. Denk dat het is gaan ontsteken. Zal een cortisone injectie helpen tegen de verkleuring en de ontsteking afremmen? Reactie infoteur, 06-08-2015
Beste Sarah,

In principe werkt een cortisone injectie inderdaad tegen ontstekingen, maar of dat ook in jouw geval zo zal zijn is moeilijk te voorspellen. Je moet er ook rekening mee houden dat cortisone zelf ook negatieve effecten voor de huid kan veroorzaken. Best neem je even contact op met je huisarts voor meer informatie betreffende jouw specifieke situatie.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ann van Langenhof, 02-08-2015 19:51 #12
Ik heb de laatste 2 jaar verschillende epidurale injecties gekregen voor mijn rug.
Vroeger had ik nooit last van migraine-aanvallen, maar de laatste jaren dus wel.
Kan er een verband zijn tussen de epidurale en de migraine en zal d'r migraine verdwijnen als ik stop met de epidurale injecties? Reactie infoteur, 03-08-2015
Beste,

Of de migraine-aanvallen zullen verdwijnen wanneer je stopt met de epidurale injecties met cortisone is niet met zekerheid te stellen. Mogelijk is er wel een verband tussen de twee, vermits hoofdpijn vaak als neveneffect optreedt bij sterke geneesmiddelen zoals cortisone. Eventueel kan je het probleem aankaarten bij je arts die misschien wel een andere oplossing voor je rug voorstelt om op die manier migraine te vermijden.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Arno Versprille, 06-07-2015 21:52 #11
Hallo,

Ik heb vorige week donderdag (2/7/15) een operatie gehad ivm het weghalen van de amandelen. Ik heb er vandaag nog steeds ernstige last van. Heb gebeld naar mijn huisarts en hij heeft beslist om me morgen een cortidonespuit te geven. Zal de pijn verminderen of zal ik andere complicaties krijgen?

Alvast bedankt,

Arno Versprille Reactie infoteur, 07-07-2015
Hallo Arno,

Wanneer de arts beslist om een injectie met cortisone te geven, dan is dat om de symptomen van een ontsteking of pijn heel plaatselijk te bestrijden, en dit zo snel mogelijk. In jouw geval zal de inwerking van de cortisone waarschijnlijk snel voor verlichting van de klachten aan de amandelen zorgen. Of er al dan niet complicaties of bijwerkingen zullen optreden is moeilijk te voorspellen. Dat kan op voorhand nooit met zekerheid gezegd worden. Wel is het zo dat in de meeste gevallen cortisone injecties niet leiden tot neveneffecten. Afwachten dus hoe het in jouw geval zal verlopen.

Alvast veel succes.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Hannie Busman, 02-07-2015 17:25 #10
Ik heb gisteren een cortisone-injectie gehad in mijn rug. Vandaag ben ik hees en grotendeels mijn stem kwijt. Kan dat van de cortisone komen? Volgens mij heb ik dat bij de vorige injectie, een half jaar geleden, ook gehad. Reactie infoteur, 03-07-2015
Beste Hannie,

Een hese stem door cortisonegebruik is best mogelijk, zeker als je merkt dat dit telkens optreedt wanneer je cortisone krijgt toegediend. Cortisone injecties of medicijnen met cortisone kunnen bij sommige mensen een neveneffect veroorzaken op de stem. Heesheid of een zwakke stem kunnen dan het gevolg zijn.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Cornelia, 05-06-2015 14:17 #9
Word je van cortisonen injecties dik? Reactie infoteur, 08-06-2015
Hallo Cornelia,

Het is vooral van langdurig gebruik van cortisone in pilvorm dat je kan gaan verdikken. Die verdikking treedt onder meer op in het gezicht na maanden- of jarenlang cortisonegebruik. (Zie ook: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/111869-vollemaansgezicht-rol-van-cortisone-bij-gezichtsverdikking.html).
Bij injecties met cortisone is de inwerking erg plaatselijk en is de kans op verdikking een stuk kleiner.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Marinet, 27-04-2015 14:47 #8
Drie weken na een cortisone injectie in mijn knie al bijna 2,5 week een dikke knie net onderzijde bovenbeen. Zo dik dat ik nog slechter functioneer. De orthopeed wil me maar laten wachten. Mag nu deze week komen. Ook allerlei andere klachten die je als vrouw niet prettig vindt. Is er een manier waarop dit goedkomt? Mijn vertrouwen is inmiddels weg. Hoop rommel in je lichaam en je moet knokken om gehoord te worden.

Greet Verreet, 03-03-2015 18:01 #7
Hallo, ik ondertussen men 3 de cortisonen spuit gehad in evenveel maanden voordat een complex probleem van het ac gewricht in rechtse schouder.
Nu blijft het pijn doen en heb precies een gevoel van verlamming in de arm
is dit normaal Reactie infoteur, 04-03-2015
Hallo Greet,

De bijwerkingen van een cortisonespuit kunnen vrij lang gevoeld worden. Dat gevoel van "verlamming in de arm" of een soort van blokkade kan een tijdlang aanwezig blijven. Wanneer de cortisone injectie is uitgewerkt zou dit neveneffect moeten verdwijnen. Blijft het te lang duren en heb je er teveel last van, ga dan best even langs bij je arts voor meer uitleg.

Alvast veel beterschap gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Lia van Dun, 30-01-2015 13:20 #6
Ik heb last van bijwerkingen van een cortisoneinjectie in mijn knie, o.a. stijve en pijnlijke knieholte en kuitkrampen, waardoor normaal lopen erg moeilijk wordt. Zijn dit bijwerkingen van voorbijgaande aard of moet ik hier naar laten kijken? Reactie infoteur, 30-01-2015
Hallo Lia,

Als je zeker wilt zijn kan je er altijd naar laten kijken door een arts, maar op het eerste zicht lijken de bijwerkingen van de cortisoneinjectie die je beschrijft van voorbijgaande aard. Spierpijn, kuitkrampen en een algemeen gevoel van pijn en stijfheid kunnen weer voorbijgaan na enkele dagen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Deschuyter Andrea, 17-12-2014 22:07 #5
Ik heb en frozen schoulder. ik heb daar twee weken geleden en spuit gekregen in mijn gewricht, de pijn is er nog steeds en rondom ook. Hoelang gaat dat nog duren eer de pijn weg is of zal ik nog meerdere spuiten moeten krijgen? Groetjes Andrea Reactie infoteur, 18-12-2014
Hallo Andrea,

Een injectie met cortisone kan erg efficiënt zijn tegen frozen shoulder. Hoelang de pijn van de bijwerkingen van de cortisonespuit zal duren, is moeilijk te voorspellen. Dat hangt zo een beetje van persoon tot persoon af. Best vraag je eens aan je behandelende arts of er nog inspuitingen met cortisone nodig zullen zijn om je frozen shoulder verder te bestrijden.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Karin, 10-12-2014 13:02 #4
Ik heb 2 dagen geleden een injectie in mijn voet gehad wegens pijnklachten. Geen mortons neuroom. Nadat de verdoving was uitgewerkt heb ik veel last van pijn. Ik kan bijna niet op de voet staan. Ik heb ook een rode plek op mijn voet die warm aanvoelt. Zijn dit normale bijverschijnselen? Reactie infoteur, 10-12-2014
Hallo Karin,

Een cortisone injectie kan inderdaad de bijwerkingen veroorzaken die jij beschrijft. Pijn op de plaats van inspuiting en een rode verkleuring van de huid behoren tot die bijverschijnselen. Ook kan de voet warm gaan aanvoelen op de plek van de injectie en daarrond. Na verloop van tijd zullen deze bijverschijnselen verdwijnen. Het is echter moeilijk om daar een tijdsperiode op te plakken; dat kan enkele dagen zijn, of uitlopen tot een week of meer.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Safira, 12-11-2014 13:28 #3
Ik heb al 2 x een injectie bij mijn elleboog gehad. Heeft heel goed geholpen.
nu heb ik weer last en ik kan nergens goed lezen
1.hoeveel injecties je per jaar of in totaal mag en
2. Kan je weefsel erdoor beschadigen of je bot?
mvgr safira Reactie infoteur, 12-11-2014
Hallo Safira,

Op zich zal er geen beperking staan op het aantal injecties cortisone per jaar, zolang het kadert in een verantwoorde medische therapie. Hoeveel precies het maximum aantal cortisone injecties bedraagt dat je kan krijgen, zal allicht ook van jouw specifieke medische situatie afhangen.
Op lange termijn kunnen er inderdaad bijwerkingen optreden van het gebruik van cortisone. Doorgaans treden deze echter op na langdurige behandeling met cortisone. Best vraag je daarover advies aan je behandelende arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Marike Pol-Portheine, 08-10-2014 10:39 #2
Eind Augustus heb ik een cortison injectie van mijn Orthopeed gekregen in mijn knie,
en ik heb mij dagen erna niet lekker gevoeld, (net of je wat grieperig bent) en een heel rood en opgezet gezicht dat heeft een paar dagen geduurd voordat het weer over was. Het frepante is mijn man is afgelopen dagen met een cortison injectie behandeld en ook hij reageert precies het zelfde, grieperig gevoel en een rood opgezet gezicht.

Deze reacties die wij ervaren lees ik niet terug bij de meest genoemde reacties, vandaar mijn bericht met deze en onze reacties op de cortison injectie. Reactie infoteur, 08-10-2014
Hallo Marike,

Bedankt voor je bijdrage aan het artikel over de nadelen van de cortisonespuit.
De bijwerkingen van een injectie met cortisone die je hebt vermeld (grieperig gevoel en rood opgezet gezicht) zijn inmiddels bijgevoegd in het artikel.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Giovanni Lomartire, 28-09-2014 17:03 #1
Momenteel is er bij mij artrose vastgesteld, in elleboog, knie, handen en voeten.Hoge dosis medrol 32 gehad. Heeft geholpen. Maar na de afbouw, zijn alle klachten terug. Ik denk na over cortisone injecties! Maar kunnen die ook anderen organen beschadigen en in de bloedbaan terrecht komen?
Ben bekend bij mdl.arts met collitis ulcerosa en slik hiervoor pentasa granulaat 3 gr. per x
b.v.d.

mvg. Giovanni Lomartire Reactie infoteur, 29-09-2014
Hallo Giovanni,

Net als bij een orale inname van cortisone komt ook bij een cortisone injectie de werkzame stof in de bloedbaan terecht. De inspuiting zorgt echter wel voor een meer plaatselijk effect. Het "probleem" bij cortisone in het algemeen en Medrol in het bijzonder, is dat het vooral werkt tegen de ontstekingssymptomen van de ziekte (bv. artrose, colitis ulcerosa). De oorzaken van de ziekte kunnen minder goed aangepakt worden. Best is om raad te vragen aan je arts, zeker omdat je ook al Pentasa neemt om colitis ulcerosa te behandelen.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-01-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Cortisonegebruik
Reacties: 82
Medische informatie…
Schrijf mee!