InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips om winterdip en najaarsdepressie te overwinnen

Tips om winterdip en najaarsdepressie te overwinnen

Tips om winterdip en najaarsdepressie te overwinnen Als de bladeren vallen en de dagen korter worden, kan menigeen overvallen worden door een winterdip en een somber gevoel. Maar in veel gevallen kunnen we wel degelijk tegen die neerslachtige gevoelens in verzet komen. De donkere dagen hoeven niet te leiden tot depressieve gevoelens en een pessimistische kijk. Want ook de winter heeft zijn zonnige kant. Dus kop op, en aanpakken die depressieve stemming.

Winterdip

Vooral bij het ingaan van de wintertijd worden jaarlijks veel mensen geconfronteerd met een wat somberder kijk op hun persoonlijke situatie en het leven in het algemeen. Het feit dat de dagen korter worden, de bomen lijken te sterven en de verwarming weer duur aardgas gaat verstoken, veroorzaakt bij menigeen symptomen als:
  • Meer slapen, langer in bed liggen,
  • concentratieverlies,
  • minder actief, zowel binnenshuis als in de buitenlucht,
  • een pessimistischer kijk op veel zaken,
  • teveel tobben en piekeren.

Serotine

Onderzoek in 2012-2013 door de Universiteit van Kopenhagen, toont aan dat personen met een najaarsdepressie een geringere hoeveelheid aan serotine hebben, een hormoon dat ons een goed gevoel geeft. Vanwege het onvoldoende aanwezig zijn van dit hormoon raken mensen vermoeid en lusteloos. Maar een mens heeft gelukkig een aantal handvatten en gereedschappen, om zich tegen die winterdip te weer te stellen, zoals hieronder beschreven.

Beweging in de buitenlucht

Je zelf binnenshuis opsluiten, met als excuus dat het buiten zulk slecht en grauw weer is, versterkt de sombere gevoelens. Wat we daarentegen moeten doen is, weer of geen weer, dagelijks minstens twee keer naar buiten en de frisse lucht in. Niet om een boodschap in de supermarkt te doen, maar om een flinke stevige wandeling te maken, waardoor ons hart sneller gaat slaan, onze longen worden geactiveerd en we lekker warm worden. Gelijk na het ontbijt daarmee beginnen en genieten van de mooie dingen die we zien zoals, spelende kinderen, honden, vogels, de herfstpracht, de mooie wolkenlucht etc. Woon je in het centrum van dorp of stad dan is er ook de levendigheid die een mens goed doet. Betekent tevens dat je op je werk tijdens de lunchpauze niet in de kantine moet gaan zitten, maar een stevige middagwandeling moet maken. Desnoods alleen, maar met een sympathieke collega is het leuker. Maar daarnaast regelmatig sporten is ook nuttig.

Sport

Het is al langer bekend dat sport niet alleen goed is voor lijf en leden, maar ook depressieve gevoelens wegneemt. Dus behalve dat hart, longen, spieren en bloedvaten er wel bij varen, geeft het ook een positief gevoel. Dat komt doordat bij intensieve lichamelijke inspanning, zodanig dat je goed transpireert en je longen aan de slag moeten, er endorfine vrij komt. Endorfine geeft je een euforisch gevoel dat somberheid uit de weg ruimt. Vandaar dat twee maal per week hardlopen of stevig een uurtje fietsen goed voor je is, temeer daar je gelijk wat extra zonlicht tot je neemt, waardoor je vitamine-D binnen krijgt. Maar nogmaals, dagelijks een stevige wandeling van liefst een vol uur is ook prima.

Zorg voor vitamine-D

Vitamine-D is nodig voor een sterk skelet en een mooi gebit, en het komt vooral via zonlicht in ons lichaam. Aan voldoende zonlicht is in de donkere maanden vanzelfsprekend een gebrek, en daarom dien je het vitamine-D gehalte zelf aan te vullen. Reden waarom in de jaren '50 van de vorige eeuw, opgroeiende kinderen dagelijks een lepel walvis levertraan moesten slikken. Maar voor volwassenen kan dat nu via een vakantie naar zonniger oorden, maar ook d.m.v. de zonnebank of een lichttherapie. Echter voor lichttherapie is meestal een verwijzing van de huisarts nodig.

Winterkost houdt vitaal

De dierlijke proteïne in stoofvlees, wildvlees e.d. zorgen ervoor dat ons lichaam makkelijker de stof cortisol kan aanmaken. Dit hormoon maakt het ons eenvoudiger om met stress en spanning om te gaan, dat vooral tijdens een winterdip goed uitkomt. Dus winterkost als andijvie, boerenkool regelmatig op het menu zetten.

Bekijk het van de andere kant

Je kunt somberen dat in december de dagen zo kort zijn, maar je kunt je in die donkere periode ook verlekkerd in de handen wrijven dat het vanaf 21 december alweer de goede kant uit gaat. (Uiteraard trekken we een soortgelijke conclusie niet in de maand juni.)
Gerelateerde artikelen
Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWinterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWe hebben al veel nieuwe inzichten verworven over de winterdip, ook wel herfstmoeheid of winterblues. Maar waarom wachte…
Winterdip: symptomen en tipsWinterdip: symptomen en tipsDe winterdip, ook wel de winterdepressie genoemd: in de maanden dat het weer buiten kouder en guurder wordt, het 's avon…
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een anderen methode:…
Licht en bewegen, tegen dip, depressie, herfstklachtenLicht en bewegen, tegen dip, depressie, herfstklachtenDe bladeren vallen van de bomen en de dagen worden korter. Voor velen niet de meest favoriete periode van het jaar. De w…
Uit je winterdip komenUit je winterdip komenVeel mensen hebben last van een jaarlijks terugkerend probleem, de winterdip. Bij de meeste mensen begint het al in de h…
Bronnen en referenties
  • Metro, 11 nov 2014

Reageer op het artikel "Tips om winterdip en najaarsdepressie te overwinnen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 20-10-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!