InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?

Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?

Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie? Bij sommige operaties en medische ingrepen moet u als patiënt onder narcose gebracht worden. Veel mensen vinden het idee van een narcose eng en zijn er dan ook bang voor. Een narcose is echter niet iets om bang voor te zijn. De meeste bijwerkingen van een narcose worden als vervelend ervaren, maar zijn niet blijvend of ernstig te noemen. Een anesthesie kan algeheel, regionaal of lokaal plaatsvinden. In dit artikel komen de effecten, bijwerkingen, toepassingen en technieken van een algehele narcose aan bod.

Narcose

Een narcose wordt ook wel algehele anesthesie genoemd. Bij een narcose worden meerdere middelen ingezet door een anesthesist om een patiënt in een staat te brengen waarbij hij of zij niet meer bewust is. Bij volwassenen wordt er voornamelijk gekozen voor een dosis medicatie dat via een infuus wordt toegediend. Kinderen worden middels een kapje onder narcose bracht, ze ademen via dit kapje een anesthetica (meerdere soorten medicatie) in waardoor ze in ‘slaap’ worden gebracht. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van medicatie die de spieren verlamd waardoor hulp met ademen (beademing) vaak noodzakelijk is tijdens een ingreep.

Een narcose zorgt zelden tot nooit voor blijvend letsel. De medicatie die wordt ingezet bij een narcose zorgt enkel voor vervelende bijwerkingen, maar zorgen niet voor blijvend letsel bij een patiënt

Bang voor een algehele narcose?

Ook al wordt een narcose duizenden keren per jaar in een ziekenhuis uitgevoerd, zijn er nog steeds mensen (kinderen en volwassenen) bang om een operatie of ingreep te ondergaan waar ze zelf niet volledig ‘bij’ zijn. Ook zijn er mensen bang voor de mogelijke bijwerkingen die een narcose na de operatie kan geven. Gelukkig zijn de bijwerkingen niet ernstig, enkel erg vervelend. Bent u bang voor een narcose of een bepaalde bijwerking? Bespreek dit goed met de mensen die de operatie inleiden en tijdens de intakegesprekken die u krijgt voor de operatie. Door een heldere uitleg te krijgen van een professional, die hier jarenlang voor heeft gestudeerd, kan de angst sterk verminderen of volledig wegnemen. Over het algemeen zitten er geen grote risico’s aan de narcose zelf. Het grootste risico is vaak de operatie zelf, al hangt dit natuurlijk af van de aard van de klachten en de moeilijkheidsgraad van de ingreep.

Bijwerkingen narcose en wat er tegen gedaan kan worden

De volgende bijwerkingen komen na een narcose bij veel patiënten voor:

Pijnlijke, droge keel, vaak met ‘kriebelend’ gevoel

Nadat een narcose heeft plaatsgevonden hebben veel patiënten last van de keel. Tijdens een narcose, als u in slaap bent, bent u buiten bewustzijn. Soms kunt u zelfstandig ademen, maar in de meeste gevallen heeft u hulp nodig van bijvoorbeeld een beademingsapparaat. Bij sommige operaties die plaatsvinden bij, of in de buurt van, de borst is het noodzakelijk dat de ademhalingsspieren ontspannen. Er bestaan meerdere soorten hulpmiddelen en technieken om u tijdens de narcose te helpen met ademhalen, maar door een combinatie van geleverde zuurstof en de gebruikte anesthesie zal de keel na een ingreep of operatie pijnlijk en droog aanvoelen. In overleg met de verpleging kunnen hiervoor drankjes of tabletten voor worden gebruikt om de pijn te verzachten.

Misselijkheid en overgeven (braken)

Een van de meest voorkomende bijwerkingen van een narcose. Vrouwen, baby’s, kinderen, pubers, mensen met wagenziekte, en mensen met een aanleg voor overgeven na een narcose hebben een verhoogd risico om na een operatie misselijk te zijn. Om deze vervelende bijwerking te voorkomen of te verminderen moet u als patiënt goed de instructies opvolgen als het nuchter blijven voor een operatie en daarna te beginnen met kleine porties eten en drinken. Operaties met een verhoogd risico op de bijwerking misselijkheid met overgeven zijn:

  • Iedere operatie die langer dan een half uur duurt
  • Buikoperatie
  • Oor-, neus- en keeloperaties
  • Operaties bij of in de buurt van de borst
  • Oogoperaties
  • Sommige orthopedische ingrepen

Verwarring, verwardheid en/of duizeligheid

Na een operatie wordt een patiënt naar de uitrustkamer of herstelkamer gebracht om de roes uit te slapen. Nadat iemand wakker wordt uit een narcose duurt het even voor het brein om te beseffen wat er allemaal is gebeurd. De meeste patiënten herinneren zich weinig van de operatie en de toediening van de medicatie vooraf. Deze verwarring gaat vanzelf of met begeleiding van de verpleegsters, eigen familieleden de partner over.

Spierpijn

Tijdens een algehele narcose worden er over het algemeen meerdere soorten medicatie gebruikt om de spieren te ontspannen. Dit kan voor spierpijn na een operatie zorgen. Deze kan worden bestreden met hulp van pijnstillers of spierontspannende crème of gel. Overleg dit wel goed met de verpleging. De spierpijn kan ook het resultaat zijn van het lange liggen op een bed voor, tijdens en na een operatie. De pijn verdwijnt vanzelf.

Jeuk

Een minder vaak gehoorde bijwerking van een algehele narcose is jeuk. Er zijn patiënten die klagen over jeuk in het gezicht of over het gehele lichaam. Voordat men zelf medicatie of andere middelen gaat zoeken tegen de jeuk is het raadzaam deze bijwerking te overleggen met een verpleegkundige of (huis)arts. Het kan ook duiden op een allergische reactie op een van de gebruikte medicatie tijdens de narcose.

Stemmingswisselingen

Een normale bijwerking van de anesthesie die tijdens de narcose wordt gebruikt zijn stemmingswisselingen, verwardheid en boosheid bij het ontwaken uit de narcose. Deze bijwerking gaat gelukkig snel weer over nadat de patiënt beseft dat hij of zij na een operatie weer aan het bijkomen en herstellen is. Heeft u vaker last gehad van deze bijwerking dan kunt u dit het beste melden voor de operatie. Er kunnen in dat geval rustgevende medicatie worden toegediend. Dit kan vooral belangrijk zijn als u zich na een ingreep niet te veel mag bewegen.
Gerelateerde artikelen
Verkoeverkamer, uitslaapkamer, recovery roomVerkoeverkamer, uitslaapkamer, recovery roomDe verkoeverkamer oftewel uitslaapkamer is een plaats in het ziekenhuis waar de patiënt na de operatie heen gaat om bij…
Wat is volledige narcose?Wat is volledige narcose?Bij volledige narcose wordt de patiënt kunstmatig in een diepe slaap gebracht. Bovendien wordt het pijngevoel met medica…
Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?We hebben er allemaal wel eens last van: keelpijn. Keelpijn kan chronisch worden als de keelamandelen ontstoken raken. D…
Kind onder narcose: wat komt er allemaal bij kijken?Je kind gaat onder narcose vanwege een operatie of onderzoek. Voor velen een onprettige of zelfs angstige ervaring. Niet…
Anesthesie of narcose: Welke vormen van verdoven zijn er?Anesthesie of narcose: Welke vormen van verdoven zijn er?Verdoving is een onmisbaar element in de huidige medische wereld. Het woord narcose roept bij sommige mensen echter een…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Algehele_anesthesie
  • http://www.isala.nl/patienten/folders/5950-anesthesie
  • http://www.ziekenhuis.nl/behandelingen/n/narcose/item25539
  • http://forum.viva.nl/forum/gezondheid/hoe-lang-last-van-narcose/list_messages/31595
  • http://www.spaarneziekenhuis.nl/nl/patienten/afdelingen-specialismen/anesthesiologie/Paginas/Veelgestelde-vragen.aspx

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?"

Reacties

M. M. L. Mooy, 27-11-2016 23:56 #8
Ik ben 21 nov 2016, dus vorige week, geopereerd. Het betrof een borstverkleining na een eerdere operatie en bestaling vorig jaar nov. Om 13.30 kreeg ik mijn narcose en kwam daar ook weer fris van bij. Om 20.00 dezelfde dag met spoed weer geopereerd ivm behoorlijke nabloeding, dus weer narcose. Dus 2 operaties en 2 narcoses op 1 dag

Ik voel me nu vreselijk, ik ben duizelig/moe, en heb een hoofd vol met watten. Ik moet 4 trappen op om bij mijn woning te komen, doe dat rustig, maar kom behoorlijk adem te kort. Het praten gaat soms lastig, weet soms de juiste woorden niet etc etc. Ik krijg mijn hoofd maar niet wakker en helder, alsof ik nog verdoofd ben en in een film zit. Wat kan ik hier zelf nog aan doen, behalve veel water drinken om mijn lijf schoon te spoelen? Graag een reactive en advies…

Groet, Marlijn

D. Zwanenburg, 22-11-2016 19:41 #7
Ik had tijdens de uitleiding van de narcose de ervaring alsof ik aan het verdrinken was en niet boven water kon komen. Op de achtergrond heb meerdere malen de bloeddrukmeter af horen gaan. Deze ervaring laat mij niet los dit is nu 6 dgn geleden. Ik zie vreselijk op tegen volgende operatie welke plaats zal vinden begin volgend jaar. Hoe deze ervaring opnieuw te voorkomen?
Groet,
Dineke

H. R. Lang, 19-09-2016 15:35 #6
Hoe komt het dat ik alsnog vermoeid ben na complete narcose bij een longoperatie 14 dagen geleden? Geen conditie en alsnog moeilijk ademhalen.

Johanna, 18-02-2016 15:05 #5
Ik ben november 2015 geopereerd (gecompliceerde breuk bovenarm en uitval m'n hand). Ik ben nog steeds erg moe en af en toe duizelig, voel me bij tijd en wijle nog niet helemaal oke. Ik ben 73, uitval aan m'n hand herstelt heel langzaam.

A. de Niet, 11-11-2015 09:43 #4
Ik blijf erg beverig. Als ik uit bed kom gaat het maar daarna word ik erg beverig, kan dat ook komen van de narcose?

Margreeth, 25-10-2015 01:47 #3
Ik ben afgelopen 3 sept geopereerd aan een zeer groot gezwel op mijn schouder. 1,5 uur onder narcose geweest.
Ik heb begrepen dat je nog een behoorlijke tijd moe kunt zijn wat ik dan ook nog steeds ben. maar wat ik nog erger vind is dat ik steeds zo misselijk ben, het komt met vlagen maar het meest in de namiddag.
Is dit normaal?

Tineke, 10-10-2015 09:58 #2
Ik ben dinsdag geopereerd aan mijn neus onder algehele narcose. Ik was na 5 uur nog niet ontwaakt. Ik kon wel alles begrijpen en horen. Mijn ogen gingen niet open en mijn lijf was als een slappe pop. Lampje schijnen in mijn ogen, pijnprikkels leverde niets op. Ik kon alleen ja of nee knikken. Ik heb een catheter gekregen en diverse injecties. Ik had het idee dat behalve neuroloog en anethesist nog velen aan mijn bed stonden. Er is veel gezegd en benoemd. Ik had voor alles een antwoord alleen kon ik niet praten. Ik was ook niet in paniek, maar berust in mijn situatie. Er werd gedacht aan hersenletsel, nee ik begrijp alles! Van 12.15 tot 17.30 onder zeil geweest. Uiteindelijk ben ik geinjecteerd in mijn infuus met koud spul 2x. Opeens kreeg ik het heel erg heet en explodeerde mijn lichaam. Met een kreet werd ik wakker en werd ik rechtop gezet en hebben ze mijn ogen geopend. De kracht in handen en benen kwam langzaam terug.

Nu achteraf ervaar ik het als een trauma. Mijn operatie heeft 2,5 uur geduurd. Kan iemand mij goed uitleggen van wat er gebeurd is, zodat ik het beter kan verwerken?

Minten, 06-07-2015 22:13 #1
Ik werd na een aneurysma hersenen in een intensieve kamer gelegd. Was de narcose sterker of is dat normaal dat ik nog 6 weken erna nog soms moe ben. Kan men 2 dagen achtereen een narcose krijgen? Reactie infoteur, 26-07-2015
Beste Minten,

Je kunt van een narcose een tijd lang last houden. Vaak houdt dit verband met de kwaal waarvoor u bent geopereerd. Moe zijn is een normaal verschijnsel van een narcose, maar hoort in principe niet (afhankelijk van de oorzaak van de operatie) zo lang aan te houden. Het beste kunt u een arts/deskundige raadplegen met de zorgen.

Een narcose kan twee dagen (of vaker) achtereen worden gegeven. Al komt dit vaak alleen voor in ernstige situaties.

Voelt u zich al wat beter?
Met vriendelijke groet,
Edwin

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 15-12-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!