InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tafeltje-dekje of maaltijdvoorziening aan huis

Tafeltje-dekje of maaltijdvoorziening aan huis

Tafeltje-dekje of maaltijdvoorziening aan huis Bent u net terug uit het ziekenhuis en even niet in staat om zelf een warme maaltijd te bereiden? Of wilt u nog zelfstandig blijven wonen, maar lukt het niet meer om de boodschappen te doen, zelf te koken en daarna de afwas te doen? Tafeltje-dekje is een ideale manier om een gezonde voedzame maaltijd aan huis bezorgd te krijgen. Deze service wordt meestal verleend door een zorginstelling bij u in de directe omgeving. De maaltijden worden dagelijks, veelal door vrijwilligers, warm bij u aan huis bezorgd. Het aantal dagen dat u gebruik maakt van deze voorziening kunt u zelf bepalen. Er zijn ook andere maaltijdvoorzieningen en de maaltijden kunnen zelfs koelvers bezorgd worden.
Tafeltje-dekje aan huis / Bron: Qmszh812 / PixabayTafeltje-dekje aan huis / Bron: Qmszh812 / Pixabay

Wanneer en waarom tafeltje-dekje of een maaltijdvoorziening gebruiken?

Mensen blijven op oudere leeftijd langer thuis wonen. Het bejaardentehuis bestaat niet meer en voor een plaats in een zorginstelling komt u niet zomaar meer in aanmerking. Overigens is het ook vaak de wens van de mensen zelf om langer zelfstandig te blijven wonen. Om deze zelfstandigheid echt zo lang mogelijk vol te kunnen blijven houden, is het verstandig om zoveel mogelijk hulp in te schakelen. Voor alles is tegenwoordig wel een oplossing te vinden. Het zelf bereiden van een warme maaltijd kan op een bepaald moment een probleem worden. Het kost immers veel tijd en energie. Bedenken wat er gekookt moet gaan worden, boodschappen doen, boodschappen opruimen, koken en na afloop de afwas nog doen. Heel veel werk, waar u misschien de energie niet meer voor heeft of wat eenvoudigweg niet meer kan, omdat u bijvoorbeeld slecht ter been bent. Maar goed, gezond en regelmatig eten is wel heel belangrijk. U aanmelden bij een tafeltje-dekje bij u in de buurt of gebruik maken van een maaltijdvoorziening is dan de perfecte oplossing.

Wat is tafeltje-dekje?

Tafeltje-dekje is een service die in de meeste gevallen geleverd wordt door een zorginstelling in uw directe omgeving. U kunt zich daar voor op elk gewenst moment inschrijven en, desgewenst, weer uitschrijven. Ook kunt u zelf aangeven voor hoeveel dagen in de week u gebruik wilt maken van deze service. Het is de perfecte oplossing om toch een volledige en gezonde maaltijd op tafel te krijgen als dat u zelf niet meer lukt. Zoals gezegd kunt u in- en uitschrijven wanneer u maar wilt. Hierdoor is het ook een goede tijdelijke oplossing. Stel dat u bent gevallen en tijdelijk aan bed gekluisterd bent. In de revalidatieperiode kunt u dan even gebruik maken van kant-en-klare maaltijden aan huis. Ook bij vakantie of tijdelijke afwezigheid van een mantelzorger kan dit een ideale oplossing zijn.

Verse maaltijden aan huis / Bron: Stevepb / PixabayVerse maaltijden aan huis / Bron: Stevepb / Pixabay

Hoe werkt tafeltje-dekje?

Tafeltje-dekje is een maaltijdvoorziening vanuit een centrale keuken van een zorginstelling. Als u zich aanmeldt, dan bepaalt u zelf wat u elke dag eet. Ruim van te voren moet u een weeklijst invullen. Op deze lijst geeft u voor elke dag dat u van tafeltje-dekje gebruik wenst te maken aan wat u wilt eten. Elke dag is er keuze uit een hoofd- en nagerecht, soms wordt er ook soep vooraf aangeboden. Naast traditionele Hollandse maaltijden staan er ook regelmatig buitenlandse gerechten op het menu. Vaak zit er een bepaalde cyclus in de aangeboden menu's. Na vier weken worden de menu's bijvoorbeeld weer herhaald. Uiteraard wordt met de aangeboden maaltijden rekening gehouden met de wisseling van de seizoenen. De maaltijden worden dagelijks door een groep vrijwilligers aan huis bezorgd. Ergens rond het middaguur kunt u de bezorger met een warme maaltijd in zijn hand voor uw deur verwachten. Hierdoor kan de prijs per maaltijd ook laag gehouden worden. De gerechten zitten in een speciale doos, waardoor de warmte vastgehouden wordt. De schaaltjes zijn bovendien afgedekt door plasticfolie.

Maaltijdvoorziening of maaltijdservice aan huis

Naast het bekende en meestal lokale tafeltje-dekje zijn er steeds meer instanties en bedrijven die voorzien in de bezorging van complete warme maaltijden aan huis. Hierbij is het principe gelijk aan tafeltje-dekje. Maar soms is de invulling net weer even iets anders. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan de bezorgwijze. Het kan zijn dat de maaltijd aan het begin van de morgen bij u wordt gebracht. Soms worden de bestelde maaltijden in één keer bezorgd. Dan hebt u bijvoorbeeld aan het begin van de week een rijkelijk gevulde koelkast en kunt u vervolgens dagelijks zelf kiezen en pakken waar u op dat moment trek in heeft. Bij deze vorm van bezorgen moet u dus zelf uw maaltijd verwarmen. De gerechten zijn vaak zo bereid en verpakt dat opwarmen in de magnetron volstaat.

Notenallergie / Bron: Kurious / PixabayNotenallergie / Bron: Kurious / Pixabay

Koelversmaaltijden aan huis bezorgd

Sommige maaltijdvoorzieningen of bedrijven die maaltijdservice aanbieden bezorgen zogenaamde koelversmaaltijden. Het grote voordeel hiervan is dat deze al vroeg op de dag of voor meerdere dagen tegelijk bezorgd kunnen worden. In het laatste geval scheelt dit beduidend in de bezorgkosten en in beide gevallen is het gemakkelijker voor de gebruiker van de voorziening. U als gebruiker heeft meer de handen vrij om een dag naar eigen wens in te vullen. Maaltijden die warm aan huis bezorgd worden, komen rond het middaguur bij u aan. U moet dus altijd op het midden van de dag thuis zijn. En u moet altijd tussen de middag warm eten. Maar soms bent of wilt u op stap of komt het sowieso beter uit om 's avonds pas warm te eten. Met de koelversmaaltijden aan huis is er dus net wat meer keuzevrijheid en zelfstandigheid.

Allergieën en dieetwensen

Speciale dieetwensen of voedselallergieën kunt u doorgeven bij het aanmelden voor de betreffende service. Bij het invullen van de menulijsten kunt u bovendien zelf al goed inschatten welke gerechten voor u geschikt zullen zijn en welke niet. Allergenen kunnen soms heftige allergische reacties veroorzaken. Hebt u last van specifieke allergenen, dan is het raadzaam om goed te controleren of dergelijke stoffen gebruikt worden in de keuken waar u de service van wilt betrekken. Bij allergenen moet u denken aan producten als gluten, pinda's en lactose.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevendenTafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevendenVoor een hulpbehoevende is de voorziening Tafeltje dekje een gouden oplossing. Doordat de instelling (bijna) dagelijks w…
Picnic, de online supermarktPicnic, de online supermarktVeel “gewone” supermarkten rekenen bezorgkosten voor de boodschappen die ze aan huis leveren. Dit is voor veel mensen di…
Omgaan met allergieën bij kinderenOmgaan met allergieën bij kinderenAllergieen zijn erg vervelend; je moet er steeds rekening mee houden en een manier vinden om ermee om te gaan. Maar hoe…
Allergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziekten komen steeds vaker voor. Het aantal mensen met astma, eczeem en hooikoorts verdubbelt…
Rijden met een boomloos zadel?Een boomloos zadel en een zadel met boom verschillen als je naar ze kijkt niet heel veel. Maar het verschil voor u en uw…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tafeltje-dekje of maaltijdvoorziening aan huis"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 18-02-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Ouderenzorg
Medische informatie…
Schrijf mee!