InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Klachten gerelateerd aan E-Nummers

Klachten gerelateerd aan E-Nummers

Klachten gerelateerd aan E-Nummers Klachten als hyperactiviteit, slapeloosheid, astma,darmstoornissen, ecxeem, netelroos, neusverkoudheid en maagstoornissen kunnen veroorzaakt worden door E-Nummers. Lees hieronder welke E-Nummer enkele van de betreffende klachten kunnen veroorzaken. Ik behandel er slechts enkele omdat de lijst anders echt te groot wordt.

Hyperactiviteit

Kleurstoffen

  • E 102 t/m E128
  • E 131 E132 E 133
  • E 142
  • E151 E154 E155
  • E180
Deze additieven komen voor in heel veel verschillende producten. Vooral in snoep, koek en gebak. E107 zit in fitesaus

Conserveermiddelen

  • E210, (zit in zure en lichtzure producten)
  • E214 t/m 219 (in een groot aantal levensmiddelen en cosmetica)
  • E 250 (vlees en vis)
  • E252(kaas, vleeswaren en pizza)

Voedingszuren

  • E310 (veel levensmiddelen en cosmetica) E311 ( olie,vetten en margerine) E312 (e311+ soepen)
  • E320 (producten waar vet in zit)
  • E338 T/M E343 De 338 (zit in cola. vlees en kaas. De 343 zit in in bakpoeder en broodverbeteraar, tandpaste en ingeblikte groente. De overige zitten in veel verschillende levensmiddelen.)
  • E627 T/M 635 (veel verschillende producten, met name zoutarm)
  • E927a zit in brood
  • E951 = apstertaam, wordt gebruikt als suikervervanger, zeer giftig, zit in heel veel producten.

Slapeloosheid

Kleurstoffen
  • E 102 t/m E128
  • E 131 E133
  • E154 E155
Deze additieven komen voor in heel veel verschillende producten. Vooral in snoep, koek en gebak. E107 zit in fritesaus.

Conserveermiddelen

  • E210 t/m E213 (zure en lichtzure producten)
  • E214 t/m E219 (levensmiddelen en cosmetica)
  • E250 (vlees en vis)
  • E251 E252 (kaas, vleeswaren en pizza)

Voedingzuren

  • E320 E321(producten waar vet in zit)
  • E927a (brood)
  • E951= apstertaam, wordt gebruikt als suikervervanger, zeer giftig, zit in heel veel producten

Astma

Kleurstoffen
  • E102 E107 t/m E128
  • E131 E141 E142
  • E154 E155
  • E161b (soep en sterke drank)
  • E180( kaaskorst)

Conserveermiddelen

  • E201 (yoghurt, kwark, vruchtensalades, snoep, limonade, kaasprodukten, gesneden roggebrood, cake, diepvriespizza, garnalen, sambal, citroensap, wijn, cider, dessertsaus, taartvulling, geconcentreerde soep)
  • E210 t/m E219(210 t/m 213: zure en lichtzure producten, 214 t/m 219: levensmiddelen en cosmetica)
  • E221 (producten met eidooier, in salades, bier, brood en caramel)
  • E222 (zilveruitjes, alcoholische dranken, melkproducten, vruchtensap, aardappelpuree )
  • E223 (zilveruitjes, alcoholische dranken, bakkerijproducten, vruchtensap, aardappelproducten )
  • E224 (zilveruitjes, vruchtenconserven, wijn, schelpdieren )
  • E225 en E 227 (bier)
  • E226 (cider, suiker, vruchtensap)
  • E228 (zoetzuurproducten en wijn)
  • E240 (cosmetica)
  • E250 (vlees en vis)
  • E251 E252 ( kaas, vleeswaren en pizza)

Voedingszuren
  • ]E310 (veel levensmiddelen en cosmetica) E311 ( olie,vetten en margerine)
  • E320 E321 (producten waar vet in zit)
  • E410 (johannesbroodpitmeel, wordt vaak als onschuldig gezien, maar enkele analyses constateren anders, pas op, zit in zeer veel producten)
  • E441 (gelatine, wordt tegenwoordig als ingeredient genoemd, zit in zeer veel producten)
  • E620 t/m E635 (zoutarme producten)
  • E927a (brood)

Darmstoornissen

Conserveermiddelen
  • E202 (roggebrood)
  • E225 en E 227 (bier)
  • E226 (cider, suiker, vruchtensap)
  • E228 (zoetzuurproducten en wijn)

Voedingszuren
  • E310 (veel levensmiddelen en cosmetica) E311 ( olie,vetten en margerine)
  • E338 T/M E343 De 338 zit in cola. vlees en kaas. De 343 zit in in bakpoeder en broodverbeteraar, tandpaste en ingeblikte groente. De overige zitten in veel verschillende levensmiddelen
  • E380 (bonbons, smeerkaas)
  • E406 E416 en E420(zeer veel producten)
  • E425 (geleisnoepjes)
  • E430 (sausen en cosmetica
  • E431 (puddings en bakkerijproducten)
  • E432 (ijs, frisdrank)
  • E433 (zeer veel producten)
  • E434 (cakes)
  • E435 en E436 (zeer veel producten)
  • E442 (chocoladeprocuten)
  • E450 t/m E452 (zeer veel producten)
  • E477 (bakkerijproducten)
  • E508 (zoutarme producten)
  • E509 (zeer veel producten, ook als calciumbron in supplementen)
  • E514 (kauwgum, kleurstoffen)
  • E544 (smeerkaas)

Let wel op: soms staan er geen nummers maar namen genoemd, denk niet te snel dat het additief er niet in zit.!!

Dan nog even een korte vermelding van het volgende. Wist u dat E 284 zelfs anorexia als bijwerking heeft. Dit is een gevaarlijk syntetisch conserveermiddel dat in kaviaar en sommige mondspoelingen wordt gebruikt. Aan E 421 kun je zelf overlijden!! Mannitol is een zoetmiddel en antiklontermiddel dat van genetisch gemodificeerde mais afkomstig kan zijn. Kan ook syntetisch zijn. In Engeland wordt dit middel sterk ontraden voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoedin geven. In te grote dosis kan het laxerende werking hebben. Het wordt gebruikt voor medische doeleinden onder meer in hoestpastilles en in geneesmiddelen voor kinderen. Wordt het echter via intraveneuze injectie toegediend, heeft het forse bijwerkingen die de stofwisseling aantasten. E 905, microkristallijne was wordt uit aardolie of bruinkool gemaakt. Dit additief wordt gebruikt in de caoting van kauwgun, banket (behalve chocolade), meloen, papaja en avocado. De additieven E320 en E321 en polyethyleen worden vaak aan deze was toegevoegd. Overconsumptie door zwangere vrouwen kan leiden dat hun baby's vaker bloedingen hebben.

Lees verder

© 2008 - 2017 Tina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Schadelijke E-nummersSchadelijke E-nummersE-nummers, ook wel additieven genoemd, bevinden zich in zeer veel producten. Zelfs levensmiddelen die in eerste instanti…
Vochtig huis en de gezondheidVochtig huis en de gezondheidMensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. H…
Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er me…
Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Bronnen en referenties
  • Corine Couget, wat zit er in uw eten?

Reageer op het artikel "Klachten gerelateerd aan E-Nummers"

Reacties

P. Derks, 23-10-2016 19:14 #20
Mijn zoon sliep als baby bijna niet en huilde zeer veel. Wij weten niet aan welke E-nummers het lag, maar na het compleet uitbannen van producten met E-nummers, sliep hij binnen één week hij als een roos.

Louise, 11-11-2015 16:10 #19
De EU wil dat het vermelden van o.a. E nummers beknotten. Oftewel verbieden. Dit houdt in dat we niet de controle meer hebben hoe gezond of ongezond het voedsel is, en alle andere producten waar E nummers in voor komen. Kan dit zo maar? Ik zou hier graag een antwoord op hebben.

Patty Schreven, 06-01-2015 15:39 #18
Mijn zoon mag absoluut geen dranken waar zuren in zitten! alleen dus water melk en thee… mijn vraag is mag hij dan wel bv chocomelk of optimel drinken?hopelijk weet iemand hier het antwoord op.
alvast bedankt

Ellen, 23-07-2014 15:33 #17
Vorig jaar mei 2013 borstoperatie. Enorme allergische reactie op Patent Blue. Mag dit Patent Blue nooit meer ingespoten krijgen. Verboden Kan het zijn dat ik hieraan nog meer allergische reacties heb overgehouden?

Zoals: slapeloosheid. Enorm moe, gevolgd even later door hyper te zijn gevolg niet kunnen rusten. Diaree reactie op hormoontherapie (Femara en Aromasin)

Ik hoop van U het een en ander te kunnen vernemen.

Met vriendelijke groet

G. P., 12-04-2014 23:52 #16
Gisteren een berichtje gelezen over smurfenijs. Dat dit zeer slecht is. Na het lezen van dit over zijn we eens na gaan denken want onze dochter eet dit nu wel eens sinds een paar maanden. Maar onze dochter nu al een aantal keren ziek geworden, maar dan ook echt flink, zo vanuit het niets hoge koorts (40,5), hoofdpijn, jeuk en huiduitslag na het eten van dit ijs. De huiduitslag en jeuk duurden wel langer dan even een dagje. Koorts trok de volgende dag wel weer weg naar mate de dag vorderde. Het gaat om de kleurstof e133.

Karin, 10-04-2014 13:11 #15
S. van Hulst: Dat is oogmigraine en wordt oa veroorzaakt door teveel cafeine, dus niet het E-nummer dat je noemt.

Harry, 20-02-2014 16:48 #14
Ank, stress is ook een killer. Maak je niet zo veel zorgen en koop gewoon producten waar geen E-nummers in zitten. Nederland is het land met de beste voedselveiligheid van de wereld, dus op je vraag waar we nog gezond kunnen leven, antwoord ik: hier. Ik ben niet zo naïef om te denken dat E-nummers gezond zijn, maar enige nuance is wel op zijn plaats. Er zijn goede (groene), slechte (rode) en oranje E-nummers, die er tussenin zitten. Je hebt je eigen verantwoordelijkheid wat voedselinname betreft, dus eet bewust. Niet uit pakjes. We worden heus niet langzaam vermoord ten behoeve van de economie, want een land zonder (levende) inwoners heeft geen economie.
Eet smakelijk en probeer een beetje te genieten.

Ank van der Veer, 26-05-2013 06:41 #13
Het is toch schandalig dat we 'dood'gewoon bewust ziek gemaakt worden met de dood tot gevolg. Ongestraft?. Kunnen we de wetenschap en de overheid, die dat toestaan, niet aanklagen?

Zelfs in geneesmiddelen zit ongelooflijk veel 'onnodige' troep. Waarom moet een pilletje in godsnaam een kleur hebben?
Ik kan het niet bevatten dat dit gebeurd, dat we langzaam vermoord worden ten behoefe van de economie.

Het vermeiden, dus niet kopen van die producten is haast niet mogelijk. Ik vind het in ieder geval heeeeel moeilijk. Het kost heel veel tijd en ook bio of eco winkels hebben heel veel troep. Biologische groenten? Ook de grond/aarde waarop dat groeiit is verziekt. Mest zit vol antibiotica en zaad is gemanipuleerd. HELP waar kunnen we nog gezond leven?

Princess, 22-12-2012 21:21 #12
@ maeve, waarschijnlijk wordt hier anorexie bedoeld. In de geneeskunde is dit een gebrek aan eetlust door lichamelijke klachten door bijv. reflux, obstructie, darmproblemen etc. Dit is dus iets anders dan anorexia nervosa wat veroorzaakt wordt door psychische klachten.

P. V. D. Berg, 09-10-2012 09:14 #11
Beste mensen.

Mijn klacht is dat als ik bepaalde e-nummers eet, ik erg veel last van mijn ogen krijg. Jeuk, en irritatie. Ook veel "klontjes" in mijn ogen die je kunt vergelijken met als je 's morgens wakker wordt. Maar dan grotere "korrels" en de hele dag door. Eerst dacht ik dat 't aan Vetsin, 621, lag, maar nu heb ik ham gekocht en het is echt erg nu, terwijl daar geen 621 in zit. Dus die valt af. Er zit wel zuur, stabilisatoren in, antioxidanten en conserveermiddelen. Heeft iemand hier ook last van? En weet iemand welke e nummer(s) dat dan veroorzaken? Hoor graag van jullie?

Groet, Peter.

Madeleine, 25-09-2012 18:42 #10
Hallo!

Ik heb een latose en dierlijke (vlees) eiwitten intolerantie. Dus ik mag geen vlees en ook geen melkproducten. Wel vis, hoe weet ik welke E nummers ik wel mag, wie kan mij helpen?

Groetjes Madeleine

Maeve, 08-06-2012 13:18 #9
Hallo,

Goede site met veel informatie. Ik heb allee een fout ontdekt. Jij zegt dat E 284 als bijwerking anorexia heeft. Anorexia is een eetstoornis, waarbij iemand een vervormd beeld van het eigen lichaam heeft, een grote angst heeft om dik te worden en niet probeert een normaal lichaamsgewicht na te streven. Dit krijg je echt niet van een E nummer. Ook zeg je dat een aantal dodelijk zijn. Dit is alleen dodelijk als je het in grote concentraties binnen krijgt.

Mijn tip, check wat vaker je bronnen!

Roberta (infoteur), 17-11-2011 12:16 #8
Hallo Tina!

Mijn oprechte complimenten voor dit fantastische onderwerp! Ik heb hetzelfde boekje als jij in mijn handen en ik schrik oprecht van de enorme rommel en kankerverwekkende stoffen die verwerkt zitten in ons voedsel en - en dat is echt het aller ergste - goedgekeurd is door Europa! Dat de EU deze gifstoffen toestaat als gebruik voor menselijke consumptie, daar schrik ik echt enorm van!

Fristi, waar mijn zoontje dol op is, is vanaf nu verboden: het zit nondejuh vol gif! Ranja, ook zo´n heerlijke kinderdrank, zit vol gif en kankerverwekkende stoffen. Dit geven wij - de ouders - aan onze bloedjes. Wie vergiftigd nu mijn zoontje? Ik, of de EU? Ik ben echt geschokt wat ik lees in dit boekje, wat wetenschappelijke voedingsdeskundige vertellen over E nummers moet de EU weten! Staat op vergifting geen straf?

@ Mieke: nadat ik gelezen heb wat er allemaal in ranja zit, zou ik dit nooit meer aan kinderen durven geven: je vergiftigd je kind zonder dat je het weet!

Het zou voor iedereen verplichte kost moeten zijn, die ook maar iets met voeding te maken heeft, om het boekje van Corinne Gouget: Let op! Gevaar! Wat zit er in uw eten? De gids die u alerter maakt op al die E-nummers, te lezen en de levensgevaarlijke E nummers uit het hoofd te leren. Weiger alle producten te kopen waar deze kankerverwekkende stoffen in zitten. O en de mooiste zin was: Je gaat er niet dood aan (Eh? Ga je niet dood aan kanker?) het gaat alleen een paar van uw neuronen vernietigen. Heremejezus, en dat zit in ons voedsel? En dat geven wij aan onze kinderen?

Beste Tina, nogmaals, hulde dat je dit onderwerp onder de aandacht brengt! Heel goed van je! Met vriendelijke groet, Roberta

Baal Ik Eventjes, 21-08-2011 10:42 #7
Ik zit met nog een vraag, ik moet ze elkedag nemen kan een medicijn niet zonder E nummer?

De hulpstoffen in de thyrax zijn niet alle even veilig voor de gezondheid :| zo zit er kleurstof in de 0,025 mg thyrax en in mijn boekje staat E 132 indigotine of indigokarmijn (c.i.73015) Synthethische kleurstof blauw.
Risico's hyperactivitiet, ademhalingsstoornissen, allergieen, geldt als kankerverwekkende en mutagene stof.word soms in cosmetische producten gebruikt en dus ook in de blauwe thyrax, echt vermijden staat erin :roll: dan denk ik :geek: er onder staat een groene kleur plantaardig in dit boekje :?: waarom gebruiken ze die dan niet, die is denk ik wel veilig of een andere kleur waarom nu een blauwe? het gaat immers om onze gezondheid toch? of zien ik dit zo verkeerd?

daarnaast zit er ook E127 in ook zo een kleurstof die ook voorkomt in thyrax 0,150mg en ook in de blauwe thyrax
Risico's astma, netelroos, slapeloosheid, hyperactivitiet, mogelijk kankerverwekkend, schildklieraandoeningen(helemaal raar vind ik, want je wilt toch niet dat het juist :| aan je schildklier krijgt ook al hebben wij het al, zit het ook in andere dingen deze E 127 daarom komen er steeds meer bij met een schildklierafwijking )

dan lees ik :E 551 Chemische kleurstof die darmcystes bij varkens veroorzaakt.
risico hyperactivitiet en mogelijk kankerverwekkend

ook lees ik :E 422 Bevochtigingmiddel, vulstof en hulpmiddel voor synthetische additieven.Dit additief is van nature aanwezig in vetten en olien.Het kan van dierlijke afkomst zijn of transgene, oliehoudende gewassen zijn gemaakt.In grote doses zou dit additief misselijkheid, hoofdpijn, dorst en hogebloeddruk kunnen veroorzaken.Het zit in veel industriele voedingsmiddelen, aroma's, hoestpastilles en zetpillen.Het word vaak als onschuldig beschouwd.Het word afgeraden voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, dus is het oppassen geblazen.

ook lees ik: E 331 Voedingszuur gemaakt van citroenzuur dat een genetisch gemodificeerde oorsprong kan hebben, als je net als mijn dochter hier allergies voor ben is je ontlasting mega slap en ruikt zuur, toch is het over het algemeen bekend dat dit redelijk onschuldig word beschouwd behalve als je er niet tegen kunt en het zit bijna overal in wat je eet :| zelfs in aardappels komt het voor.

nu is mijn vraag moeten deze hulpstoffen erin :?: of kan het niet met andere niet gevaarlijke stoffen?of plakt het pilletje dan niet in elkaar? kan het dan niet alleen in poedervorm, nu ik mezelf dit zien schrijven het bestaat toch van een andermerk in poerdvorm ergens weet ik het maar de naam niet meer een vriendin van mij had vroeger een overstap naar poedervorm. al met al vind ik het zorgwekkend dat dit erin gedaan word en zouden ze dit eens moeten lezen of ze weten het al en is er geen andere optie? ik ben geen wetenschapper maar als ik dit alles lees weet ik wel een hoop klachten te verklaren die vele op deze site hebben, lang leven de hulpstoffen zeg ik dan maar.

Mieke, 31-07-2011 15:18 #6
Mijn dochter mag geen E201 en E211, helaas krijg ik niet gevonden waar dit in zit verwerkt. Weet iemand hoe ik daar kan achter komen? Verder mag ze geen rode kleurstof, maar daar heb ik dan weer geen nummers van doorgekregen? Ze drinkt alleen maar Karvan Cévitam Cassis ranja, waarbij ik niet kan achterhalen of deze nummers erin verwerkt zijn? Wie kan mij meer vertellen?

Wieteke, 04-07-2011 12:12 #5
Ik heb pas ontdekt dat ik een intolerantie heb voor E214 t/m E219. Dit zou in bijvoorbeeld afbak stokbrood moeten zitten, maar dit staat er nooit op. De fabrikanten geven dit een andere naam, maar welke? Hoe weet ik nu dat ik deze E-nummers niet toch tot mij neem. Ik heb al bovenstaande klachten en deze komen er ook uit bij de E-nummers die ik net noemde. Wiet weet dus hoe ze deze E-nummers ook wel noemen?

Esther Stoel, 29-05-2011 01:31 #4
E250, 251 en 252 zijn in ieder geval de E-nummers waarvan ik na 2 happen al misselijk wordt. Dit staat in verband met Firbomyalgie (vorm van reuma) wat ik heb. Hierdoor kan ik alle vlees waar dit in zit en andere producten waar het E-nummer voor rode kleurstof in zit (voor Unox producten en bijv. roze glacé koeken) niet eten. kant en klaar producten, worsten, hamburgers, shoarma, vlees in blik of pot, ik kan het allemaal niet eten. Als ik naar een land op vakantie ga waar deze middelen niet gebruikt worden, kan ik alles eten. Ik hoop dat de industrie in Nederland ook nog eens zodanig veranderd dat de conserveringsmiddelen verminderen en eten weer vers en puur wordt. Voor nu zit er voor mij niks anders op dan Puur en Biologisch vlees te eten.

Mirjam Bisschops, 11-08-2010 18:04 #3
Ik heb ergens gelezen dat bij lactose-intolerantie geen E-nummers gebruikt mogen worden. Klopt dat?

S. van Hulst, 17-03-2010 16:42 #2
Ik wil graag waarschuwen voor additief E 339, natriumfosfaat. Als ik gedurende enkele dagen veel cola of veel koffie met koffiemelk, waarin E 339 wordt verwerkt, heb gedronken, wordt ik geplaagd door visuele stoornissen (schitteringen voor de ogen die langzaam het hele gezichtsveld bedekken en dan na 10 of 15 minuten geleidelijk weer wegtrekken. Als ik produkten met E 339 mijd, heb ik nergens last van. Is deze bijwerking al eerder gemeld? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zo op E 339 reageert.

Yvonne, 28-04-2008 20:42 #1
E171 titaniumdioxide staat niet in de lijst
komt voor in kauwgom, snoep, room, pillen, witte verf, tandheelkundig materiaal etc etc 4% van de mensen zijn titanium-allergisch

Infoteur: Tina
Gepubliceerd: 26-02-2008
Subrubriek: Diversen
Special: E-nummers
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!