InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kraken met je vingerkootjes, is dat gevaarlijk?

Kraken met je vingerkootjes, is dat gevaarlijk?

Kan dit ook op een andere manier gebeuren?

Ja, dat kan inderdaad ook op andere manieren gebeuren, het kan ook een pees zijn die het geluid veroorzaakt. Het is werkelijk te vergelijken met de snaar van een gitaar, zo kan de pees langs het bot schuiven, wat dan ook een 'knakkend' geluid geeft. Volgens het Amerikaanse magazine VOX is dit onschuldig: "Zolang je geen pijn voelt is het onschadelijk".

Maar toch zijn er wetenschappers die daar anders over denken

Een gewrichtskapsel kan - volgens hen - slapper worden door vaak te knakken. Al werd hier volgens VOX geen verder onderzoek naar gedaan. Het is wel zo, dat dokters waarschuwen dat het niet normaal is om je rug of nek zelf te kunnen kraken. Bij deze mogelijkheid heb je mogelijk een instabiele rug of nek. Dan is de boodschap een verder onderzoek te laten uitvoeren. In eerste instantie kan er een dokter worden geraadpleegd, die waarschijnlijk een voorschrift maakt voor de kinesist.

Zijn er ook mensen met krakende gewrichten?

Mensen met krakende gewrichten die zijn er zeker en vast, meer dan men denkt. Vooral de rugwervels, de knieën of de ellebogen en zelfs de schouders. Maar dit kraken is helemaal niet te vergelijken met de vingerkootjes, maar dat is meestal artrose en kan dan eveneens worden behandeld door een kinesist, op voorschrift van de huisarts weliswaar. Dit is dan een ander soort gekraak, dat meestal zeer pijnlijk kan zijn. Na een paar massagesessies kan dat zeker beteren. Maar, het gebeurt ook wel eens dat er opeens een zenuw gekneld zit ergens in de rug, dan is het noodzakelijk en ook aan te raden om naar een osteopaat te gaan. Deze verricht manuele therapie en kan alzo deze geknelde zenuw weer terug op zijn plaats brengen.

Hebben krakende gewrichten misschien iets te maken met groeistoornissen?

Krakende gewrichten hebben normaal gezien, niet speciaal iets te maken met groeistoornissen. Wel een tekort aan linolzuur kan leiden tot groeistoornissen. Linolzuur zit in:
  • zonnebloemolie,
  • maisolie,
  • kiemolie,
  • sojaolie,
  • en aardnotenolie.

Aanbevolen voedingsmiddelen die linolzuur bevatten

  • abrikozen
  • amandelen
  • ananas
  • algen
  • aubergines
  • avocado's
  • bananen
  • gerst
  • haver
  • hazelnoten
  • rammenas
  • sinaasappel
  • peterselie
  • sojabonen
  • tarwe
  • topinamboer

Te vermijden voedingsmiddelen

  • bonen
  • dadels
  • gist
  • kersen
  • algen
  • kastanjes
  • mais
  • vijgen
  • worteltjes

Eindconclusie

Zo te zien zijn er allerlei geluiden van krakende gewrichten, die normaal niets met elkaar hebben te maken, maar toch bestaan. Iets waar wij als leek geen enkel benul van hebben, en daarom in zulke gevallen al dadelijk behoefte hebben aan een zorgverlener. Het is maar goed dat er zulke liefdevolle, bekwame hulpverleners bestaan. Want, ook een geval met een geknelde zenuw... kan heel erg pijnlijk zijn. Je moet dit zelf hebben gehad om hierover te kunnen meespreken! Dit heeft nu niets te maken met krakende gewrichten, maar wel op dat bepaalde punt - waar de zenuw zit gekneld - zitten ook de gewrichten vast en moeten zo spoedig mogelijk worden losgemaakt. En dit is meestal het werk van een osteopaat. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, nietwaar? Véél succes!
© 2015 - 2017 Enza_9o-, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Health & Lifestyle-magazine van CM Limburg.
  • Maandblad, Moment CM Limburg.

Reageer op het artikel "Kraken met je vingerkootjes, is dat gevaarlijk?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 27-02-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!