InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De voordelen van de ramadan

De voordelen van de ramadan

De voordelen van de ramadan Weet jij eigenlijk wel wat de ramadan inhoudt? Zo'n 75 procent van de Nederlandse bevolking weet namelijk niet wat de ramadan betekent of inhoudt. Dit is gebleken uit een onderzoek dat onder ruim 9.000 Nederlanders is gehouden via de website www.watgelooftu.nl (2009). Ongeveer een kwart van de ondervraagden denkt aan andere islamitische aangelegenheden en 15% weet überhaupt niet wat de ramadan is. Slechts één op de zes personen wist aan te geven wat de ramadan inhoudt en waarvoor het dus wordt gehouden.

Wat is de ramadan?

De ramadan is de islamitische vastenmaand waarbij moslims gedurende zonsopgang tot zonsondergang dienen te vasten. Het vasten (sawm) valt onder islamitische rituelen en is daarbij ook meteen het meest langdurige ritueel die moslims beoefenen. Maar naast het vasten, mogen islamieten ook niet roken en vrijen. Sommigen voegen daar nog het dragen van parfum en ruziemaken aan toe, maar dit blijft erg persoonlijk. Met het vasten dien je uiteindelijk door bezinning dichter bij God te komen. Toch zien veel moslims de ramadan ook als een sociale bezigheid waarbij ze tijdens het Id al-fitr, oftewel het Suikerfeest, gezamenlijk bijeenkomen om het religieuze feest af te sluiten.

Vasten heeft spirituele voordelen

Vasten leert moslims (en andere gelovigen) niet alleen dichter bij God te komen; het leert de mens ook eigenschappen zoals zelfbeheersing, discipline en een goed uithoudingsvermogen. Zodoende leren moslims hun begeerten en lusten te bedwingen. Maar ook zorgt het vasten voor een groter respect voor de medemens - en natuurlijk voor Allah.

Sociale voordelen van het vasten

Vasten is niet alleen goed voor de geest, maar het brengt ook sociale voordelen met zich mee. Omdat iedere moslim gedurende de ramadan hetzelfde dagritme heeft (bidden, slapen en eten), geeft het hen een prachtig gevoel van saamhorigheid. Verder leert het vasten hen ook medeleven te hebben met minder bedeelde mensen. Tijdens het Suikerfeest geeft iedereen elkaar cadeautjes, maar er wordt dus ook gedacht aan de armen. Het is namelijk gebruikelijk dat moslims de minder bedeelden ook iets geven. De ramadan hoort bovenal de moslims mee te geven dat we compassie moeten tonen voor ieder mens op aarde. Want barmhartigheid is de eerste voorwaarde voor een vredelievende en betere wereld.

Lichamelijke voordelen van de ramadan

Er zullen vast wel eens mensen hebben gezegd: ''Jezelf uithongeren is toch helemaal niet goed voor je lichaam! Ik zou het in ieder geval nog geen dag uithouden!''. Toch heeft de ramadan naast het religieuze en sociale aspect nog meer voordelen - en ook voor ons lichaam.
Zowel de geest als het lichaam wordt gezuiverd tijdens het vasten. De ramadan fungeert als een fantastische detox voor het lichaam. De spijsvertering wordt tijdens deze maand goed aangepakt doordat het lichaam zijn vetreserves aanbreekt om energie op te wekken. Tegelijkertijd worden bij dit proces de schadelijke gifstoffen geëlimineerd.

Gezondheid voorop

Het tweede voordeel van de ramadan is dat moslims gedurende deze periode veel dadels eten. Dadels staan bekend om hun grote geneeskracht en wordt daarom niet voor niets zoveel gegeten tijdens de Iftar, de eerste maaltijd die genuttigd wordt direct na zonsondergang. Dadels bevatten genoeg vezels om de spijsvertering op gang te helpen. Bovendien zitten ze boordevol kalium, magnesium en vitamine B. Maar ook bevat een portie dadels genoeg koolhydraten om je lichaamsenergie weer een boost te geven!

Door gedurende de dag niet te eten, werkt onze stofwisseling verbazingwekkend efficiënter. Dit betekent dat de hoeveelheid ingenomen voedingsstoffen beter wordt geabsorbeerd. Het hormoon adiponectine heeft hier alles mee te maken. Adiponectine is een eiwit die zich vermenigvuldigt tijdens de vastenmaand. Hierdoor worden er meer voedingsstoffen opgenomen zodat alle lichaamsfuncties worden verbeterd.

Voor de mensen met een hoog cholesterol zou vasten tevens een ideale oplossing zijn. We weten allemaal dat gewichtsverlies het gevolg is van de ramadan, maar dat is nog niet alles. Een team van cardiologen uit de Verenigde Arabische Emiraten heeft waargenomen dat de ramadan een positief effect heeft op het lipidenprofiel, waardoor het cholesterol aanzienlijk wordt verlaagd. Kortom, de ramadan vermindert het risico op hart- en vaatziekten, beroertes of een hartaanval. Houd echter wel je dieet onder controle na de ramadan!

Vaak zien we bij extreme diëten dat de kilo's er weer aanvliegen nadat je gestopt bent. Dit is bij de ramadan echter niet het geval. Je maag is namelijk zo gewend geraakt aan minder voedsel waardoor je sneller een verzadigd gevoel hebt dan normaal. Je maag is immers gewend geraakt aan de hoeveelheid voedsel die erin ging tijdens het vasten.

Voorkom Alzheimer of Parkinson met vasten

Nog een positief punt van de ramadan is dat de hersenen gedurende het vasten zich verbeteren. Een nieuwe studie uitgevoerd in de Verenigde Staten suggereert dat de ramadan de brain-derived neurotrophic factor (BDNF) stimuleert. De BDNF staat voor de zenuwcelstimulerende factor die van de hersenen afkomstig is. De BDNF is bovendien een belangrijke stof voor het overleven van neuronen.

En laat dit laatste nou een doorslaggevende factor zijn bij deze wetenschappelijke studie die is uitgevoerd. De mentale focus die wordt bereikt tijdens de ramadan zou namelijk het BDNF-niveau verhogen. Met andere woorden: het lichaam produceert meer hersencellen waardoor de hersenfunctie wordt verbeterd. Verder werd er ontdekt dat er ook een verlaging van het hormoon cortisol plaatsvindt. Dit wil zeggen dat het stressniveau aanzienlijk wordt verlaagd tijdens de vastenmaand.

Er lijken nog meer positieve punten aan de ramadan te zitten voor de hersenen. ''De religieuze vastenmaand heeft een positief effect op het voorkomen van ziektes zoals Alzheimer en Parkinson.'' Aldus Mark Mattson en zijn collega's van het Laboratory of Neurosciences in de Verenigde Staten. Hij claimt dat de aanmaak van nieuwe neuronen de veroudering van de hersenen kan tegengaan. Ook zouden de hersenen na verwonding zich beter kunnen herstellen.

Stop met roken door middel van vasten

Wil je toevallig stoppen met roken? Dan is de ramadan de perfecte uitweg voor jou. Het Britse National Health Service adviseert rokers of mensen met andere slechte gewoontes om je ''zonden'' voor eeuwig opzij te schuiven door middel van vasten. Tijdens de ramadan is het namelijk verboden om te roken, maar ook andere slechte voedingsmiddelen te nuttigen. Op deze manier wordt het lichaam geleidelijk gewend aan hun afwezigheid. Bovendien zou het groepsgevoel de verslaving nog verder de kop in drukken.
© 2015 - 2017 Saidasilvia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt de Ramadan?Tijdens de Ramadan vasten moslims een maand lang tussen het opgaan van de zon en het ondergaan van het hemellichaam. In…
Mekka - De heilige stad van de MoslimsMekka is een stad in Saoudi Arabië, de Kaaba, waar de Moslims naartoe bidden, ligt in de stad Mekka. Mekka is de geboort…
De bijzondere dagen juli 2012: roze zaterdag, ramadan enzDe bijzondere dagen juli 2012: roze zaterdag, ramadan enzElk jaar zijn er weer genoeg bijzondere dagen. Ook in de maand juli van 2012 zijn een aantal dagen te noemen waar een be…
Ramadan: een maand niet eten en drinkenRamadan: een maand niet eten en drinkenElke keer als de ramadan begint betekent dat voor alle moslims een periode van bezinning, zuivering en vasten. Dat is la…
Islam, de godsdienst die zich overgeeft aan AllahIslam, de godsdienst die zich overgeeft aan AllahDe Islam is de godsdienst die door de Moslims beleden wordt. Zij geloven dat Allah de enige god is. De oprichter van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ambroochizafer / Pixabay
  • Inleidingsfoto: Pixabay
  • Douwes, D 2008. De islam in een notendop, (bijna) Alles wat je altijd wilde weten.
  • Mattson, M.P. 2002. Intermittent fasting dissociates beneficial effects of dietary restriction on glucose metabolism and neuronal resistance to injury from calorie intake. Geraadpleegd op zaterdag 11 juli 2015, http://www.pnas.org/content/100/10/6216.short.
  • Choices, NHS 2014. Quit smoking during Ramadan. Geraadpleegd op zaterdag 11 juli 2015.
  • Shehab, Abdullah 2012. Favorable Changes in Lipid Profile: The Effects of Fasting after Ramadan. Geraadpleegd op zaterdag 11 juli 2015.

Reageer op het artikel "De voordelen van de ramadan"

Infoteur: Saidasilvia
Laatste update: 15-01-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!