InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezonde leefstijl gaat dementie tegen

Gezonde leefstijl gaat dementie tegen

De ziekte van Alzheimer ontstaat met name bij oudere mensen en door de komende vergrijzing en dubbele vergrijzing wordt verwacht dat het aantal mensen met de ziekte van Alzheimer in 2040 zal toenemen tot een half miljoen. De ziekte van Alzheimer wordt in 30% van de gevallen veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. Het tegenovergestelde is echter ook waar. Door gezond te leven daalt de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer met ruim 30%. Een gezonde leefstijl kenmerkt zich door niet roken, veel fruit, groente en vezelrijke voeding eten die de goede vetten bevat. Ook zijn een zeer matige alcoholinname, de bloeddruk gezond houden en veel bewegen beschermende factoren voor het krijgen van de ziekte van Alzheimer. Tenslotte zorgt het regelmatig uitdagen van de hersenen door bijvoorbeeld het leren van een taal, een opleiding, of puzzel voor minder achteruitgang van hersenen.

30% van het aantal gevallen van dementie (Alzheimer) te voorkomen door gezond te leven

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Bij de ziekte van Alzheimer ontstaan er ophopingen van het eiwit beta-amyloïd in de hersenen. Deze ophopingen veroorzaken plaques tussen en op de zenuwcellen (neuronen). De neuronen functioneren minder goed door de plaques en zullen uiteindelijk afsterven.

Een ongezonde leefstijl vergroot de kans op het ontwikkelen van deze schadelijke plaques die het slechter functioneren en uiteindelijk afsterven van de hersenen veroorzaken. Verder zorgt een ongezonde leefstijl voor bloedvatvernauwingen en aderverkalking van bloedvaten van de hersenen. Hierdoor krijgen de hersenen minder zuurstof en kunnen de eiwitophopingen nog slechter worden afgebroken.

Een ongezonde leefstijl kenmerkt zich door een slecht voedingspatroon, roken, hoge alcoholinname en weinig bewegen. Een ongezonde leefstijl vergroot de kans op het krijgen van hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes mellitus (suikerziekte). Hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes mellitus zijn allen grote risicofactoren voor het ontwikkelen van ziekte van Alzheimer. De ziekte van Alzheimer wordt in sommige kringen ook wel diabetes mellitus type 3 genoemd, omdat het vele parallellen vertoont met diabetes mellitus.

Een ongezonde leefstijl vergroot de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer. Het tegenovergestelde is echter ook waar. Door gezond te leven neemt de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer drastisch af en het mooie hieraan is dat je een gezonde leefstijl je zelf in de hand hebt! Maar wat is nu een gezonde leefstijl? Hieronder wordt aangegeven uit welke componenten een gezonde leefstijl bestaat.

Roken past niet in een gezonde leefstijl

Roken vergroot de kans op het krijgen van vele vormen van kanker (keelkanker, mondkanker, tongkanker, longkanker), een beroerte en een hartinfarct. Ook vergroot het roken de kans op de ziekte van Alzheimer omdat roken direct voor bloedvatvernauwing zorgt en daardoor de zuurstofvoorziening van de hersenen verslechtert.

Roken veroorzaakt ook aderverkalking van de bloedvaten in de hersenen, waardoor de hersenen minder zuurstof krijgen. Hoge bloeddruk wordt in grote mate veroorzaakt door te roken. Een hoge bloeddruk zorgt voor bloedvatbeschadigingen en daardoor aderverkalking. Door de bloedvatbeschadigingen wordt de binnenzijde van de bloedvatwand ruwer. Aan dit ruwe bloedvat kan makkelijker slecht LDL-cholesterol hechten waardoor plaques worden gevormd. Deze plaques worden aangevallen door witte bloedcellen. Het gevolg van deze aanvallen, is dat de plaques verkalken en uiteindelijk de bloedvaten verkalken.

Er bestaan vele therapievormen om te stoppen met roken en veel vormen worden vergoed door de zorgverzekeraar. Door te stoppen met roken krijgen de hersenen letterlijk direct meer zuurstof.

Krijg de bloeddruk onder controle en verklein de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer

Een hoge bloeddruk zorgt voor bloedvatbeschadigingen en daardoor zoals eerder beschreven aderverkalking. Door de bloeddruk te verlagen, neemt de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer sterk af. Je kunt de bloeddruk verlagen met verschillende soorten medicijnen, maar ook door gezond te eten en veel te bewegen. Beperk in de voeding het toevoegen van zout tot een absoluut minimum. Gebruik ook geen sauzen en soepen uit blik, of een pakje. Deze producten bevatten erg veel zout. Eet geen drop en drink geen zoethoutthee. In drop en zoethoutthee zit de stof glycyrrhizine. Glycyrrhizine verhoogt de bloeddruk. Beperk het aantal alcoholische consumpties tot maximaal 2 voor mannen en maximaal 1 voor vrouwen. Beweeg daarnaast minimaal een uur per dag op een matige intensiteit.

Krijg je gewicht onder controle en verklein de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer

Voor blanke mensen geldt dat er sprake is van een gezond gewicht als de BMI tussen de 20 en 25 is (voor mensen van Aziatische en negroïde afkomst geldt een lagere afkapwaarde waarbij er sprake is van overgewicht). Echter elke daling van het gewicht wanneer er sprake is van overgewicht verkleint de kans op het krijgen van ziekte van Alzheimer, maar ook op andere ernstige ziekten zoals suikerziekte, een hartaanval en een beroerte. Door onderstaande tips in je dagelijkse leefpatroon in te voeren, val je snel en makkelijk af:
  • Voeg nergens suiker aan toe en eet geen producten met toegevoegd suiker. Kijk goed op de verpakking of ergens suiker (of invertsuiker, glucosestroop, fructosestroop, honing, vruchtensuikers, dextrose) aan is toegevoegd.
  • Voeg nergens zout aan toe en eet geen producten met toegevoegd zout. Kijk dus goed op de verpakking of ergens zout aan is toegevoegd.
  • Eet geen producten met witte bloem, zoals bijvoorbeeld koekjes, wit brood en gebak.
  • Eet minimaal 4 stuks fruit per dag.
  • Eet minimaal 5 opscheplepels groente per dag.
  • Eet volkoren producten.
  • Eet dagelijks een halve liter magere melkproducten.
  • Weeg jezelf dagelijks.
  • Beweeg dagelijks minimaal een uur.

Kies de gezonde vetten en verklein de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer

Door dagelijks de gezonde onverzadigde vetten te eten en de slechte verzadigde vetten en transvetten uit je voeding te schrappen, verhoog je het goede HDL- en verlaag je het slechte LDL-cholesterol van je bloed. Het goede cholesterol houdt bloedvaten schoon, soepel en glad waardoor de kans op bloedvatvernauwing en –verkalking afneemt en de hersenen veel zuurstof krijgen. Producten met de gezonde vetten zijn raapzaadolie, olijfolie, arachide-olie, zonnebloemolie, noten, avocado’s, vette vis en alle vetten die vloeibaar, of zeer zacht zijn bij kamertemperatuur. Dierlijke producten zoals vet vlees, volle melkproducten en boter bevatten de slechte verzadigde vetten. Ook kokosvet en –olie bevatten veel verzadigd vet. Koeken, chocolade en gebak bevatten eveneens veel verzadigd vet.

Hou je hersenen fit door gymnastiek en hersengymnastiek

Door dagelijks flink te bewegen; minimaal een uur bijvoorbeeld stevig wandelen, of fietsen, houd je de hersenen fit. Door te bewegen, krijgen de hersenen namelijk direct meer bloed en dus zuurstof. Ook zorgt bewegen dat het slechte cholesterol letterlijk wordt verbrand en dat de bloeddruk lange tijd na bewegen laag is. Daag de hersenen uit door dagelijks moeilijke puzzels voor te leggen, of op een andere manier je hersenen aan het werk te zetten door een nieuwe taal te leren, een cursus, of misschien een nieuwe opleiding te volgen.
Gerelateerde artikelen
Voeding(ssupplementen) en gezonde levensstijl tegen dementieVoeding(ssupplementen) en gezonde levensstijl tegen dementieIn de strijd tegen dementie zouden ouderen veel meer voedingssupplementen moeten slikken om deze ziekte te lijf te gaan.…
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie komt vooral voor bij mensen met een leeftijd van boven de 65, maar kan zich ook al op jongere leeftijd openbare…
Hoe is dementie tegen te gaan?Hoe is dementie tegen te gaan?In Nederland leiden ongeveer 200.000 ,mensen aan dementie, dat is ongeveer 1.5% van de bevolking. De bevolking vergrijst…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander 21-7-2015

Reageer op het artikel "Gezonde leefstijl gaat dementie tegen"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 18-08-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!