InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom carnitine

Waarom carnitine

Carnitine is een aminozuur. Creatine dient echter niet als bouwstof dient voor lichaamsweefsel, zoals andere aminozuren, maar een belangrijke rol speelt in de vetstofwisseling. Carnitine is erg belangrijke voor de vetverbranding. Het zorgt dat de vetzuren sneller gaan werken en dat stofwisseling een standje hoger gaat draaien. Ideaal om een paar pondjes kwijt te raken dus!!

Enkele feiten over carnitine:

  • Het zit voornamelijk in rood vlees
  • Het lichaam maakt het zelf aan
  • Energieleverancier voor de spieren
  • Beschermt hersencellen als er te weinig zuursto aanwezig is
  • Neemt af bij ouder worden
  • Speelt een rol in de hersenen bij de levering van energie

Carnitine en CVS (chronisch vermoeidheidsyndroom)

Er kan een link zijn naar een tekort aan carnitine en het chronisch vermoeidheidsyndroom. Er zijn onderzoeken gedaan hiernaar en bij de ene persoon verminderen de klachten wel sterk en bij een ander weer minder. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de relatie tussen carnitine en het immuunsysteem.

Carnitine als voedingsupplement

Als je denkt dat je een tekort aan carnitine hebt, of je wilt het aanvullen om bijvoorbeeld sterkere spieren te kweken of om misschien een paar pondjes af te vallen, kun je een supplement nemen om carnitine aan te vullen. Door het supplement wordt de energieproductie in de spieren verhoogt. zodat spieren meer kracht op korte termijn kunnen ontwikkelen, wat leidt tot een grotere spiermassa.

De voordelenvanhet nemen van carnitine

  • Meer kracht voor krachttrainers
  • Een sneller herstel na de training
  • Meer spiermassa
  • Een gunstige invloed op hartproblemen
  • Een vlugger herstel na een blessure
  • Een gunstig effect op de cholesterol en triglyceriden in het bloed
  • Invloed op insuline resistentie

Dus niet alleen sporters en atleten halen voordeel uit deze compleet veilige stof, ook anderen. Kracht en spiermassa zijn immers belangrijke factoren in de gezondheid.

Er is een theorie die beweert dat als de hoeveelheid carnitine wordt verhoogd er ook meer vet verbrand kan worden. Een andere theorie gaat ervan uit dat de hoeveelheid carnitine tijdens lichamelijk inspanning met matige tot hoge intensiteit wel eens zou kunnen leiden tot een carnitine tekort.

Tot slot kan Carnitine ook helpen mannelijke onvruchtbaarheid op te heffen. Bij honderd onvruchtbare mannen die extra carnitine kregen steeg het aantal spermatozoïden en verbeterde hun beweeglijkheid. Uit een andere studie bleek dat het sperma van onvruchtbare mannen slechts een kwart van het normale carnitinegehalte bevatte.
© 2008 - 2017 Tina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vita-info.nl

Reageer op het artikel "Waarom carnitine"

Reacties

Kimberley Pex, 10-04-2014 15:04 #2
En dus ook tegen cvs en burnout? Die link is nu wetenschappelijk onderzocht.

Chris, 15-06-2012 09:05 #1
"Waarom carnitine."
In regel 2 heeft u het over creatine.

Infoteur: Tina
Gepubliceerd: 03-03-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!