InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar?

Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar?

Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar? Sinds de jaren zeventig is het aantal verkrijgbare snacks bij de frituur of snackbar meer dan verzesvoudigd. Met deze grotere verkrijgbaarheid van snacks is de gezondheid van de snacks echter niet toegenomen. Natuurlijk is het geen probleem om af en toe een snack te pakken, maar om de schade te beperken is het handig om te weten hoeveel calorieën er in de verschillende snacks van de frituur zitten. Op deze wijze kan de gezondste snack uitgekozen worden en kan de gezondheidsschade beperkt worden.

Hoeveel calorieën zitten er in friet?

Voordat we kijken naar de hoeveelheid calorieën van snacks, is het verstandig om eerst te zien hoeveel calorieën er in de friet uit de snackbar zelf zitten. Per 100 gram friet zitten er rond de 300 calorieën in; de schattingen variëren iets afhankelijk van de bron, maar 300 per 100 gram is een goede vuistregel. Een gemiddelde portie friet is volgens het voedingscentrum zo'n 165 gram friet, waardoor de hoeveelheid calorieën per portie friet op bijna 500 calorieën uitkomt. Hierbij is nog niet gerekend met de mayonaise die vaak bij een portie friet genomen wordt. Als we daarbij bedenken dat een man zo'n 2500 calorieën per dag nodig heeft en een vrouw zo'n 2000 calorieën zien we dat een portie friet zonder saus al 1/4 deel is van de totale hoeveelheid calorieën die een vrouw mag hebben. Met saus loopt het aantal calorieën al snel op. Bij deze friet komen nog de calorieën van de snack die er vaak bij gegeten wordt.

Wat zijn de populairste snacks?

Verreweg de populairste snack bij de snackbar is de frikandel. Bij de frikandel zijn er nog diverse variaties mogelijk, zoals de bekende frikandel speciaal, maar ook de grotere varianten van de frikandel. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de frikandel XXL. De tweede plek in de lijst met best verkochte snacks van de frituur of snackbar is verrassend genoeg de Vietnamese loempia, gevolgd door de kroket. Ook bij de kroket zijn er weer diverse mogelijkheden, waarbij ook de luxe of ambachtelijke varianten opvallen. De lijst met de 10 best verkochte snacks in 2014 (volgens thuisbezorgd.nl):
  1. Frikandel
  2. Vietnamese loempia
  3. Rundvleeskroket
  4. Kaassoufflé
  5. Kipnuggets
  6. Mexicano
  7. Kipkorn
  8. Bitterbal
  9. Gehaktbal
  10. Kalfskroket

Hoeveel calorieën bevatten snacks?

Naast deze 10 meest verkochte snacks zijn er nog veel andere bekende snacks, zoals bijvoorbeeld de nasischijf, bamibal, gehaktstaaf, viandel, sitostick of vlammetjes. Hoeveel calorieën bevatten de verschillende snacks? Dat wordt weergegeven in onderstaande tabel:

SnackCalorieën per portie
Mexicano330 calorieën
Kaassoufflé300 calorieën
Viandel300 calorieën
Hamburger270 calorieën
Gehaktstaaf270 calorieën
Sitostick250 calorieën
Frikandel200 calorieën
Kipkorn190 calorieën
Kroket175 calorieën
Nasischijf170 calorieën
Bamischijf160 calorieën
Bamibal160 calorieën
Gehaktbal150 calorieën
Goulashkroket150 calorieën
Vietnamese loempia120 calorieën
Kipnuggets45 calorieën per stuk
Vlammetjes40 calorieën per stuk
Bitterballen35 calorieën per stuk

Verschillen tussen snacks

Uit bovenstaande tabel blijkt dat er flinke verschillen zitten tussen de verschillende snacks die verkrijgbaar zijn bij de snackbar of frituur. Als aanvulling op deze tabel kan wellicht nog het verschil duidelijk gemaakt worden tussen een normale frikandel en een frikandel speciaal; waar een normale frikandel rond de 200 calorieën zit, bevat een frikandel speciaal al snel 300 calorieën. Dat is dus 50% meer dan een normale frikandel!

Gezondheidsrisico frituur of snackbar

In de tabel zijn daarnaast ook alleen de calorieën per snack weergegeven. In een snack zitten echter ook veel stoffen die niet goed zijn voor het lichaam, zoals onverzadigde vetten, zout en extra toevoegingen voor de smaak. Daarnaast kan het een groot verschil maken voor de gezondheid op welke temperatuur de snacks bereid zijn, in welk vet en welke kwaliteit het vet heeft. De temperatuur van de frituur zelf mag niet hoger dan 175 graden liggen; daarboven worden de gezondheidsrisico's te groot. Frituren op een te hoge temperatuur kan een verhoogde kans op kanker opleveren namelijk. Het soort vet dat gebruikt wordt is ook belangrijk. Bijna alle frituren/snackbars gebruiken vloeibaar frituurvet, maar er zijn ook nog een aantal zaken die nog steeds het ongezondere vaste frituurvet gebruiken. Ook de kwaliteit van het vet is van belang; het vet moet regelmatig vervangen worden aangezien oud vet ook de kans op kanker verhoogt (en daarnaast de smaak van de friet en snacks aantast!)

Gezondste snack van de frituur of snackbar

Wat is dan de gezondste snack bij de snackbar? Uitgaande van de genoemde snacks zou dat een kleine portie bitterballen zijn of een Vietnamese loempia. Als daar een frietje bij wordt genomen komt het totale aantal calorieën toch al snel op zo'n 650 calorieën en dan hebben we nog geen saus erbij. Hoewel het aantal calorieën bij een maaltijd van de snackbar of frituur dus al snel kan oplopen, hoeft dit geen probleem te zijn als er op incidentele basis bij de frituur of snackbar gegeten wordt. Gecombineerd met een verder gezonde levensstijl met gevarieerd eten en sporten, kan het geen kwaad om af en toe te genieten van friet met een snack bij de snackbar of frituur. Let echter wel op dat dit niet te vaak gebeurt en kies bij voorkeur de minst ongezonde snacks bij de friet. Hou het ook bij één snack, bij het nemen van meerdere snacks loopt het aantal calorieën al snel op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Calorieën van ovensnacks en hetelucht friteusesCalorieën van ovensnacks en hetelucht friteusesNatuurlijk is het mogelijk om te kiezen voor een dieet zonder snacks uit de frituur, echter hoeft het af en toe snacken…
Aantal calorieën in snacks uit de frituurAantal calorieën in snacks uit de frituurLekker, een snack nemen uit de frituur, zoals een bitterbal, frikadel of kroket. Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk i…
Snacks uit de frietpan: KrokettenBijna elk gezin in Nederland heeft wel een frietpan in huis. Naast de friet die hierin wordt gebakken, worden er ook ste…
Calorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesCalorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesUiteten of eten afhalen is lastig als je wilt afvallen en dus het aantal calorieën onder controle wilt houden. Toch kan…
De frikandel, wat zit er in?De frikandel, voor velen een delicatesse in het rijtje junkfood. De snack die vooral in Nederland en België wordt gegete…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Snackbar
  • http://www.slimmerafslanken.nl/2010/03/15/het-menu-van-de-snackbar-onder-de-loep/
  • https://www.salusi.nl/calorieen-in-frituursnacks/
  • http://www.frietopia.nl/index.php?page=47&wkey=Friet
  • http://www.radartv.nl/sites/testpanel/testpanellaatste-uitslagen/uitslag/article/hoeveel-calorieen-bevat-een-patatje/
  • http://www.voedingscentrum.nl
  • http://blog.thuisbezorgd.nl/top-20-meest-bestelde-snacks-2014/

Reageer op het artikel "Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar?"

Infoteur: Polkozic
Laatste update: 24-01-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!