InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Op de linkerkant slapen om brandend maagzuur te vermijden

Op de linkerkant slapen om brandend maagzuur te vermijden

Op de linkerkant slapen om brandend maagzuur te vermijden Door op de linkerzij te slapen kan men de invloed van maagzuur minimaliseren. Dit komt doordat de maag aan de linkerkant van de buik is gelegen. Slaapt men dan op de linkerzij, dan blijft de vloeistof veel gemakkelijker in de maag en vermijdt men een pijnlijk brandend gevoel of oprispingen. Hoe is op de linkerkant slapen goed voor de nachtrust en hoe vermijdt men daarbij brandend maagzuur?

Op linkerkant slapen is gezond

Invloed van de maag

Zodra we voeding innemen, komt het eten via de keel en slokdarm in de maag terecht. Daar worden schadelijke bacteriën onschadelijk gemaakt, worden eiwitten in kleinere nuttige aminozuren en overige voedsel in kleinere deeltjes omgezet. De maag en het maagzuur zijn dus essentieel voor ons bestaan. Door het ouder worden, maag- of slokdarmaandoeningen, stress en voeding kan het maagzuur overmatig actief zijn. Het leidt tot geregelde zure oprispingen en kan ook tijdens de slaap veel overlast geven. Waarom is op de linkerkant slapen gezond voor het lichaam en hoe voorkomt het een branderig gevoel in de keel of slokdarm?

Oprispingen en lekkende maagsluitspier

Zodra we gaan slapen, komt het lichaam in een ontspannen toestand terecht. Daarbij verslappen de spieren standaard, waardoor we in een rustige toestand van de slaap profiteren. Door de ontspannende werking kan ook de maagsluitspier te slap komen te staan, waardoor als het ware maagzuur in de slokdarm kan lekken. Is men door slokdarm en/ of maagaandoeningen hiervoor extra gevoelig, dan neemt de kans toe dat men oprispingen of reflux heeft. Maagzuur komt daarbij in de slokdarm terecht en kan een brandend gevoel achter het borstbeen en/ of in de keel veroorzaken.

Invloed van stress en voeding

Heeft men een druk bestaan, een drukke baan en ervaart men veel stress, dan heeft men last van overactief maagzuur. Omdat men vaak ook eenzijdige voeding of ongezond voedsel inneemt, zal daarmee ook de maagzuuractiviteit toenemen. Zeker als men voor het slapen gaan nog een zware maaltijd inneemt, kan men veel last hebben van de maag. Maagzuur kan daarbij gemakkelijk de maag verlaten en gedurende de slaap overlast veroorzaken.

Slokdarmspasme en maagaandoeningen

Naast overactieve maagzuur kunnen aandoeningen eveneens een lekkage veroorzaken. Zeker naarmate men ouder wordt neemt de kwaliteit van de maagsluitspier af, waardoor maagzuur minder goed in de maag kan worden bewaard. Heeft men daarnaast problemen met de maag zoals maagslijmvliesontsteking, een maagzweer of slokdarmspasme, dan kan het dagelijks tot zure oprispingen leiden.

Waarom op linkerkant slapen?

Door links te slapen, kan minder tot geen maagzuur uit de maag lekken. De maag zit aan de linker kant van het lichaam. Indien men op de linkerkant slaapt, dan ligt de maag en maagopening ten opzichte van de mond, keel en slokdarm laag. De zwaartekracht zorgt er als het ware voor, dat de vloeistof in de maag blijft. Slaapt men op de rechterkant, dan is het tegenovergestelde van toepassing. De mond, keel en slokdarm liggen relatief laag, waardoor maagzuur bij lekkage gemakkelijk veel overlast veroorzaken. Men kan daardoor tijdens de slaap geregeld een brandend gevoel krijgen. Op de linkerkant slapen zorgt er dus voor dat men geen tot weinig overlast van maagzuur heeft, zodat men wel prettig de nacht kan doorkomen.

Overige tips bij brandend maagzuur

Heeft men veel last van maagzuur en oprispingen tijdens de nacht, dan kunnen maagzuurremmers of Gaviscon uitkomst bieden. Het zorgt ervoor dat de activiteit van het maagzuur wordt geremd en een branderig gevoel uitblijft. Ook voldoende ontspanning, het vermijden van stress en gezonde maaltijden innemen is noodzakelijk om een meer stabiele maagzuurgehalte te behouden. Let wel als men geen last heeft van maagzuur, dan slaapt men vaak op beide kanten goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brandend maagzuur te lijf gaanBrandend maagzuur te lijf gaanBrandend maagzuur en zure oprispingen kunnen je humeur behoorlijk vergallen. Je hoeft meestal echter niet te berusten in…
Brandend maagzuur: oorzaken, klachten en preventietipsBrandend maagzuur: oorzaken, klachten en preventietipsBrandend maagzuur kan behoorlijk vervelend zijn. Sommige mensen hebben er elke dag last van, anderen slechts af en toe.…
Tips tegen brandend maagzuurTips tegen brandend maagzuurBrandend maagzuur: iedereen heeft er wel eens last van. Vooral tijdens de zwangerschap of na het nuttigen van verkeerd v…
Wat is de oorzaak van brandend maagzuur?Wat is de oorzaak van brandend maagzuur?Brandend maagzuur kan zeer vervelend en zelfs hinderlijk worden voor personen waarbij dit sporadisch voorkomt. Van deze…
Brandend maagzuur of reflux voorkomenJe weet wellicht al hoe het voelt om last te hebben van een brandend gevoel in je maag en slokdarm of hoe het voelt om p…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Maagzuur geraadpleegd op 9 januari 2016

Reageer op het artikel "Op de linkerkant slapen om brandend maagzuur te vermijden"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-01-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Zuuroprispingen
Medische informatie…
Schrijf mee!