InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Microgolven en radiogolven zijn schadelijk

Microgolven en radiogolven zijn schadelijk

Microgolven en radiogolven zijn schadelijk Mensen, dieren en bomen worden dagelijks belast met de microgolven van de telecomindustrie. Denk aan mobieltjes, DECT-telefoons en wifi. Microgolven interfereren met water en mensen bestaan voor de helft of meer uit water. Het deel van het elektromagnetisch spectrum vanaf 3 kilohertz tot 30 gigahertz worden radiogolven (RF) genoemd en dan komen de microgolven met een frequentie van 300 megahertz tot 300 gigahertz. Van beide soorten straling maakt de mobiele telefonie gebruik. Dat dit schadelijk kan zijn voor de menselijke gezondheid is al bekend sinds de het midden van de 20ste eeuw.

Het elektromagnetisch spectrum

Het elektromagnetisch spectrum begint met elektromagnetische velden die een lage frequentie hebben. Frequenties tussen de 0 en 300 hertz (extreem laagfrequente elektromagnetische velden, ELF) en frequenties tussen de 300 hertz en 30 kilohertz (zeer laagfrequente elektromagnetische velden, VLF). Veel laagfrequente elektromagnetische velden worden kunstmatig opgewekt. Ze ontstaan onder andere bij de opwekking, bij het transport en het gebruik van elektriciteit. De hogere radiofrequente (RF) straling gaat in bij een frequentie van 30 tot 300 megahertz en gaat over naar de microgolven die een frequentie hebben van 300 megahertz tot 300 gigahertz.

Onderdeel van het elektromagnetisch spectrum

Bij mobiele communicatie wordt gebruikgemaakt van radiofrequente golven (RF) en microgolven. De elektromagnetische golven van beide geven een transportwijze van energie in de ruimte. Een trilling die mensen niet kunnen zien, horen of ruiken. Bij de draadloze telecommunicatie is de microgolf aanvullende digitale informatie. Vooral deze extra digitale signalen blijken in hoge mate het biologische systeem van de mens te kunnen ontregelen, blijkt uit onderzoek uit de vorige eeuw.

Radiofrequent en microgolf

De elektromagnetische velden tussen de laagfrequente elektromagnetische velden en de hogere frequente velden:

Elektromagnetisch spectrumAanduidingFrequentie in hertz
Radiostralingextreem laagfrequente elektromagnetische veld (ELF)0 – 3 kilohertz (KHz)
Radiostralingzeer laagfrequente elektromagnetische veld (VLF)3 - 30 KHz
RadiostralingLange golf (LF)30 - 300 KHz
RadiostralingMiddengolf (MF)300 KHz - 3 megahertz
(MHz)
RadiostralingKorte golf (HF)3 - 30 MHz
Radar 25 - 1000 MHz
RadiostralingZeer hoog frequent (VHF)30 - 300 MHz
RadiostralingUltra hoog frequent (UHF)300 MHz - 3 gigahertz
(GHZ)
RadiostralingSuper hoog frequent (SHF)3 - 30 GHz
RadiostralingExtreem hoog frequent (EHF)30 GHz- 300 GHz
Microgolfstraling 300 MHz tot 300 GHz

Na de microgolven horen in het elektromagnetisch spectrum nog de infrarode straling, het zichtbaar licht, ultraviolet licht, röntgenstraling en gammastraling.

Toepassingen microgolven

Een microgolf is een radiogolf in het hogere frequentiegebied. Eind 19de eeuw ontdekte Heinrich Hertz de elektromagnetische golven, waar Marconi later de radioverbinding uit ontwikkelde. De meest bekende toepassing van microgolven zijn de radar en de magnetron.

De radar
Een radar zoekt met behulp van radiogolven de omgeving af naar objecten in de lucht, land of zee. Een radar zendt via een antenne microgolven uit en de bundel uit de antenne valt op een object en een deel van de microgolven wordt gereflecteerd en gaat terug naar de antenne. Het verschil tussen het uitzenden en het ontvangst van de reflectie terug, is om de afstand tot een object te bepalen.

De magnetron
Een andere bekende toepassing is de magnetron. De magnetron is een elektronenbuis en kan door middel van trilholtes en een magneetveld hoogfrequente elektromagnetische velden (microgolven) opwekken in het gebied van 0,5 tot 100 gigahertz. De microgolf van 2,45 gigahertz zorgt ervoor dat watermoleculen in het voedsel bewegen waarbij er warmte ontstaat. Deze warmte zorgt voor het garen van het voedsel. Minder bekende microgolftoepassingen zijn bijvoorbeeld de bewegingsdetectoren zoals bij automatische deuren en inbraakbeveiligingen.

Niet nieuw

De gevaren van radiogolven en microgolven die gebruikt worden anno 2016 zijn niet nieuw. Microgolven werden al sinds de jaren 40-50 gebruikt door het leger bij radarsystemen. De uitwerking van microgolven op een mensenlichaam, op de natuur en op dieren is al 70 tot 80 jaar geleden, onderzocht. Veelal werden toen ziektebeelden gezien die de onderzoekers ‘microwave disease’ noemen.

Normen

Van microgolven is dus al vele tientallen jaren bekend dat ze schadelijk kunnen zijn voor de menselijke gezondheid. Ondanks al deze onderzoeken zijn ze geen reden geweest voor veel westers landen om de veiligheidsnormen aan te passen. Dit is wel aangepast in veel oosterse landen en de toenmalig Sovjet Unie, waar de microgolfvelden wel lager zijn. In 2016 zijn die oude westerse normen nog steeds de basis waarover gezegd wordt dat ze veilig zijn in het gebruik van alle antenne-installaties als GSM, UMTS en 4G. Daarnaast worden ze veilig geacht voor het gebruik van wifi, DECT-telefoons, smartphones en tablets.

Onderzoeken uit de vorige eeuw zijn nog steeds actueel

Onderzoeken die in 1971, 1981 en 1994 zijn uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse dienst van ruimteonderzoek (NASA) en het Amerikaanse leger, zijn in 2016 nog steeds actueel. Veel werkgevers zijn zich nog steeds niet bewust van de gevaren van straling op de werkplek en nog is de gewone mens zich veelal niet bewust hoe de impact van deze straling op de gezondheid kan zijn. Onderzoeken tonen aan dat het schade kan geven maar de helft van de onderzoeken zegt dat er niets aan de hand is. Onderzoeken uit de vorige eeuw tonen al negatieve effecten aan op de gezondheid van personeel dat werkt met radiofrequenties en microgolven. Het gaat om onderzoeken van toen naar radio- en microstraling op werknemers bij de:

NASA
In een NASA-rapport uit 1981, blijkt dat elektromagnetische velden van microgolven inwerken op het menselijk lichaam. Er zijn effecten gemeld als slaapproblemen, hoofdpijn, neurologische symptomen, cardiale symptomen, geheugenproblemen, verhoogd cholesterol, maagontstekingen, zweren, verhoogde nuchtere bloedglucose, prikkelbaarheid, onvermogen om te concentreren, vrees, en oogproblemen.

US Navy
De United States Navy, de Amerikaanse marine, is verantwoordelijk voor de oorlogsvoering op zee. In 1971, publiceerde het Naval Medical Research Center een onderzoeksrapport over microstraling en radiofrequente straling. Het Naval Medical Research Center (NMRC) is een instituut dat medisch onderzoek doet naar de gezondheid en veiligheid aan boord, tijdens de werkzaamheden van het personeel in de Verenigde Staten. Het onderzoeksrapport “bibliografie van gemelde biologische effecten en klinische manifestaties toegeschreven aan magnetron- en radiofrequente straling", was een compilatie van meer dan 2000 ervaringen over de biologische reacties van de microgolfstraling. Lichamelijke reacties zoals hoornvliesschade, opwarming van de hersenen, lever vergroting, verminderde vruchtbaarheid, degeneratie van de testikels, verandering van de bloedvaten, slapeloosheid, vonken tussen tandvullingen in de mond, veranderde bijnierschorsactiviteiten, tumoren en chromosoomafwijking. En dieren die het richtingsgevoel verloren. Het onderzoeksrapport is gedaan door Ph.D. Zorach R. Glaser, gespecialiseerd in radiofrequente en microgolfstralingonderzoek, in opdracht van het Naval Medical Research Center. Het Research Center wilde weten of de niet-ioniserende straling, waar de radio- en microgolven onder vallen, nadelen voor militairen kunnen hebben. Het Naval Medical Research Center vroeg of Glaser de bibliografie regelmatig wilde bijwerken, die in 2014 voor het laatst is geüpdatet.

US Air Force
De United States Air Force (afgekort tot USAF) is de Amerikaanse luchtmacht, die verantwoordelijk is voor de oorlogsvoering in de lucht. De Amerikaanse luchtmacht is de technologisch meest geavanceerde luchtmacht ter wereld. In 1994 maakte de US Air Force een document over de radiofrequente en magnetronstraling met de titel "radiofrequentie/magnetronstraling, biologische effecten en veiligheidsnormen”. In het document staat dat onderzoekers hebben ontdekt dat er biologische disfuncties ontstaan in levende organismen en dat blootstelling van het menselijk lichaam aan radiofrequenties en magnetronstraling veel biologische gevolgen heeft. Het gaat om gevolgen die variëren van een onschuldig gevoel van warmte tot ernstige fysiologische schade aan het oog. Er is ook bewijsmateriaal dat radiofrequente straling en microgolven kanker kunnen veroorzaken. Het document geeft aan dat Russische onderzoekers ontdekten dat de blootstelling aan nog lagere straling ernstige disfuncties aan het centraal zenuwstelsel kunnen veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
Chemie: Het elektromagnetisch spectrumHet elektromagnetisch spectrum. Dat klinkt ingewikkeld, maar iedereen kent het spectrum eigenlijk wel. Het licht dat we…
De werking van de magnetron of microgolf ovenElke moderne mens heeft er één in huis: een magnetron. We plaatsen er ons eten in en een paar minuten later is het warm…
Google maakt drone om 5G-internet te verspreidenGoogle maakt drone om 5G-internet te verspreidenGoogle wil internettoegang voor iedereen, met 5G. Vooral in de afgelegen gebieden en in ontwikkelingslanden hebben veel…
Natuurlijk elektromagnetische velden en verstoringNatuurlijk elektromagnetische velden en verstoringDe aarde is omhuld met het aardmagnetisch veld. Dit natuurlijke veld is een basisvoorwaarde voor al het leven op aarde.…
Wifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrièreWifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrièreDe hersenen hebben een grote behoefte aan zuurstof dat wordt aangevoerd door het bloed. Toch zijn het bloed en de hersen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Antranias / Pixabay
  • http://www.emfacts.com/2014/09/us-air-force-rf-review-in-1988-acknowledges-non-thermal-biological-effects/
  • https://electroplague.files.wordpress.com/2014/09/rf-microwave-radiation-biological-effects-rome-labs.pdf
  • http://www.magdahavas.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/06/Navy_Radiowave_Brief.pdf
  • http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19810017132.pdf
  • http://www.wirelessinfo.nl/nieuws/van-andere-media/338-schadelijke-effecten-van-rf-velden-gezien-in-rapporten-nasa-us-navy-us-air-force
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Microgolf
  • http://www.antennebureau.nl/onderwerpen/algemeen/elektromagnetisch-spectrum/radiofrequentiespectrum
  • http://docplayer.nl/12722117-De-gsm-veilig-mobiel-telefoneren.html

Reageer op het artikel "Microgolven en radiogolven zijn schadelijk"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 26-09-2016
Gepubliceerd: 22-01-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!