InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kankerclusters bij antennes voor mobiele telefonie

Kankerclusters bij antennes voor mobiele telefonie

Kankerclusters bij antennes voor mobiele telefonie In de directe omgeving van een of meerdere masten voor mobiele telefonie hebben opvallend veel mensen kanker of andere klachten. Vaak jaren later na het activeren van de mast. Opvallend veel vaker dan de mensen die verder weg van de antennes wonen. Dit lijkt aan te tonen dat de aanwezigheid van een antenne-installatie een negatieve impact heeft op de gezondheid van de omwonenden. Wereldwijd wordt gesproken van kankerclusters.

Straling is er altijd geweest

Straling vanuit het heelal is er al zo lang de mens leeft. De zon met zijn UV-straling, de aarde met het aardmagnetisme. Deze natuurlijke straling heeft een mens nodig om te kunnen leven. Ons lichaam is hierop ingesteld. De kunstmatige straling rond het jaar 1900 kwam hoofdzakelijk door de ontwikkeling van de radio, televisie en de radarzenders. De blootstelling aan deze straling was minimaal. Na 1990 werden als eerste de GSM-masten geïntroduceerd, na 2006 de UMTS-masten en na 2013 de LTE-masten. Naast alle zendmasten is er een grote opmars van DECT-telefoons, wifi-zenders en slimme meters. Het gevolg is dat het gemiddelde stralingsniveau, miljarden malen hoger is in de leefomgeving anno 2016, dan een eeuw geleden.

De eerste signalen

De uitrol van de eerste zendmasten vond plaats in Nederland rond 1990. Toen al kwamen de eerste berichten uit Amerika, waar eerder was gestart met de uitrol, over gezondheidsschade in de omgeving van zendmasten. Ook in Nederland kwamen na de uitrol van de GSM-masten de eerste gezondheidsklachten van mensen in de nabijheid van de masten. Dit gaf veel onduidelijk bij de mensen en bij gemeenten. Door veel gemeenten werd een vergunning voor UMTS geweigerd, tot er meer duidelijk was. Die duidelijkheid kwam er op 06-06-06, na het Zwitsers proces. Toenmalig minister Van Geel was ’s morgens om 08.00 uur al op het nieuws, waar hij meldde dat de UMTS-masten geen negatieve invloed hadden op de gezondheid en de uitrol begon. Pas later bleek dat het Zwitsers rapport niet correct verlopen was.

Hoeveelheid antennes zijn er?

Met zekere regelmaat publiceert het Antennebureau waar alle GSM-, UMTS- en LTE-antenne-installaties in Nederland staan. Het recentste overzicht van november 2015 is:

ZendmastAantal
GSM 18004.331
GSM 900 8.658
LTE12.944
UMTS 13.764
Totaal39.697

Zendmasten, onrust en klachten

In Nederland leidt het plaatsingsbeleid tot veel onrust onder de bevolking. Waar wordt de antenne-installatie geplaatst? Wie stelt zijn grond ter beschikking? Liever niet in mijn achtertuin. Liever ook niet bij een school en ook niet in een wijk. Het is anno 2016 nog niet duidelijk of die masten de gezondheid schaden maar het is bijna zeker. Bijna iedereen kent onderhand wel iemand, die vlak bij een mast woont en klaagt over:
  • hoofdpijn,
  • spierpijn en gewrichtspijn,
  • hartritmestoringen,
  • piep in de oren
  • huidproblemen,
  • enorme moeheid
  • concentratieproblemen,
  • duizeligheid en
  • slaapproblemen.

Gemiddeld is het beeld dat gezondheidsklachten een drie tot vijf maal hogere kans hebben voor te komen op 300 meter binnen een zendmast. Ook zijn er kankerclusters genoemd in de buurt van een zendmast.

Gevaren zendmast reden tot weigeren plaatsing

In Londen is in 2014 een verzoek gedaan door een groep bewoners om een telecomzendmast te weigeren. De bewoners waren vooral ongerust over de mogelijke gevaren voor de gezondheid. Door de lokale autoriteiten is hier gehoor aan gegeven en de mast is geweigerd.

Wanneer is nader onderzoek zinvol?

Er is onrust in de buurt wanneer blijkt dat mensen gezondheidsproblemen hebben na het activeren van een antenne-installatie. Vooral wanneer na een poosje duidelijk is dat zeker vijf buurtbewoners kanker hebben. De schuldige vinger wordt gelegd naar de antennes voor mobiele telefonie en om gehoor te geven aan die onrust wordt besloten om een onderzoek in te stellen. Een onderzoek is zinvol als:
  • Er minstens vijf of meer gevallen van dezelfde soort kanker of een aanverwante vorm zijn.
  • De gevallen van kanker zeker vijf tot tien keer hoger zijn dan het ‘normale’ aantal gevallen.
  • Er sprake is van verdenking op blootstelling aan een gemeenschappelijke omgevingsfactor, waarvan aannemelijk is dat de kans op kanker sterk is toegenomen.
  • De blootstelling van de omgevingsfactor op onafhankelijke wijze vast te stellen is.

Zelfs wanneer er een gezamenlijke milieufactor gevonden wordt door de GGD, is het moeilijk om boven de blootstellingslimieten uit te komen. De norm door het ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) opgesteld en door Nederland overgenomen, is erg hoog en het is bijna onmogelijk om erboven te zitten.

Kankerclusters in de buurt van een zendmast

Niet iedereen woont in de buurt van een zendmast, maar de mensen die wel binnen 400 meter van een zendmast wonen, kunnen de pech hebben om dag en nacht bestraald te worden. De daadwerkelijke hoeveelheid straling van een zendmast is wel afhankelijk van een aantal factoren. Zoals:
  • de richting van de zendmast,
  • staan de antennes op de woning gericht,
  • hoe ‘hard’ straalt de mast,
  • welke mast is het (GSM, UMTS of LTE),
  • hoe hoog is de mast,
  • hoeveel straling er door ‘obstakels’ (bomen, gebouwen en heggen) wordt ‘weggevangen’, en
  • het tijdstip van de dag. Hoe groter het aanbod is van mensen die mobiel bellen (koffietijd, pauze), hoe harder de zendmast straalt.

Steeds vaker wijst wereldwijd uit, dat na het activeren van de zendmast het aantal ziekten toeneemt waaronder ook kanker. Voor de een meteen en voor de ander pas op de lange termijn. Bijvoorbeeld in:

Engeland

De groep Mast Sanity heeft meer dan achttien plekken gevonden waar de gezondheidsklachten veel hoger liggen dan elders. Hier staan de zendmasten in de wijk en de gezondheidsklachten zijn pas begonnen nadat de masten geactiveerd waren. De overheid noemt het toeval.

In Northhampton staan twee basisscholen en een voortgezet onderwijs in de buurt van twee zendmasten met vijftien antennes. Bij vier kinderen werd een kwaadaardige hersentumor gevonden en een andere jongen van het middelbaar onderwijs is eraan gestorven.

In Engeland werd in 2008 een kankercluster gevonden rond een zendmast die in 1995 geactiveerd werd. Na activering van de mast stierven binnen zeven jaar veertien mensen aan kanker en twintig anderen hadden tumoren. Het gemeten stralingsniveau rond de zendmast lag meer dan 5.000 keer lager dan de officiële veiligheidsnormen van het ICNIRP.

In Warwickshire (Engeland) wonen 50 mensen binnen een straal van 500 meter van de antenne-installaties. 34 mensen kregen klachten als slapeloosheid, huidirritatie en zeven kregen er kanker. De bewoners hebben de mast neergehaald.

Duitsland

In Westheim Duitsland werd rond de zendmasten een cluster van kwaadaardige tumoren, neurologische ziekten, verlaagd melatoninegehalte en zelfmoorden geconstateerd.

Taiwan

Rond een zendmast overlijden 53 mensen aan kanker.

Brazilië

In Bele Horizonte legt een universitaire studie de link tussen 4924 kankergevallen en de straling van antennes voor mobiele telefonie.

Vaticaanstad

In Vaticaanstad is een kankercluster rond de reusachtige zendantennes van radio Vaticaanstad. Het Vaticaan ontkent.

Nederland

Sinds de activering van een zendmast in 2005, hebben een leerling, een ex-leerling en een medewerker van de basisschool een hersentumor. Zes huisartsen kwamen in actie om de mast van de school te verwijderen.

Frankrijk

Acht kinderen krijgen kanker nadat er antennes op het dak van de school zijn geplaatst. Ze worden door het telefoniebedrijf ontmanteld.

Spanje

Vier basisschoolkinderen krijgen de diagnose kanker nadat op 50 meter afstand van de school een zendmast was geplaatst.

In het dorp Benajarafe (Spanje) wordt in 1996 een mast geactiveerd voor mobiele telefonie op korte afstand van de huizen. In 2012 telt het 400 inwoners tellende dorp, 30 doden en 50 kankergevallen. Veel bewoners melden slapeloosheid, hoofdpijn en geheugenverlies. De bewoners zijn overtuigd dat de mast de oorzaak is en na twee jaar strijd wordt de mast verwijderd.

In Spanje werden tussen 2000 en 2006 in 76 clusters met ernstige ziektes vastgesteld in de buurt van antennes voor mobiele telefonie.

Ierland

In Dublin krijgen in de omgeving van het politiebureau, waar een GSM-mast op het dak staat, 37 mensen kanker waarvan negen politiemensen.
Gerelateerde artikelen
Uitslag van het Cofam onderzoek of Zwitsers onderzoekUitslag van het Cofam onderzoek of Zwitsers onderzoekVoordat de massale implantatie van antenne- installaties voor data- overdracht een aanvang nam, is er onderzoek verricht…
Wat is straling?Wat is straling?We horen het steeds vaker: straling onder andere van de smartphone en straling van de GSM-, UMTS- en LTE masten. Natuurl…
700% meer bijensterfte in de buurt van zendmasten700% meer bijensterfte in de buurt van zendmastenWe lezen het in de krant en we horen het op tv: de laatste jaren is er een toename van sterfte onder de bijenvolken en h…
Gsm stralen: wat straalt je gsm uit?Dagelijks staan we blootgesteld aan velen soorten stralingen. Bij de woorden straling of elektromagnetische velden begin…
Radioactiviteit: natuurkundig verschijnselRadioactiviteit: natuurkundig verschijnselRadioactiviteit is een intressant natuurkundig verschijnsel. Daarnaast is het ook gevaarlijk en is enige kennis van dit…
Bronnen en referenties
  • http://www.wirelessinfo.nl/
  • http://www.beperkdestraling.org/kankerclusters-rond-gsm-masten
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/8266/petitie_electrosmog_en_wat_doet_nederland?printen=1
  • http://www.fitplein.nl/artikel-16/straling-en-masten/#.Vq4VKf32bcs

Reageer op het artikel "Kankerclusters bij antennes voor mobiele telefonie"

Reacties

Ronald, 25-02-2016 17:35 #3
Beste Ria,

Bedankt voor uw reactie. Ik weet inderdaad dat kanker erg is toegenomen. Maar dat geldt ook voor het gebruik van suiker, E621, auto's. Ik ben zeker voor voorzichtigheid en maak me er af en toe zorgen over, maar dat neemt niet weg dat gezien de vele andere mogelijke oorzaken voor kanker die ik zie, deze getallen mij niet zoveel zeggen zonder stralingsloos / stralingsarm referentiepunt. Maar ik begrijp uit uw reactie dat dat er niet is?

Groeten,
Ronald Reactie infoteur, 25-02-2016
Dag Ronald,

neen, er geen nulpunt bij mij weten. Gezond verstand is nodig en niet de overheid geloven.

Groet, Ria.

Ronald, 24-02-2016 08:33 #2
Zeker interessant. Wat ik in al deze gevallen mis, is een nulmeting: hoeveel kanker was er voor het plaatsen van de mast, of is er buiten het gebied van de zendmast? Heeft het geholpen om de mast te verwijderen, dwz, werden de kankergevallen minder? Zonder iets van vergelijking zegt het me weinig, want ik weet niet hoe 'normaal' kanker is (behalve onder rokers). Reactie infoteur, 24-02-2016
Dag Ronald,
Het viel pas op dat het enige wat anders was, erbij was gekomen, de zendmast was. Zou de overheid een nulmeting hebben? Mensen in de buurt wel. Kijk maar op de site van de kankerstichting hoe kanker de laatste jaren enorm is toegenomen. Al is er maar enig spoor van vermoeden, dan moeten mensen gewaarschuwd worden. Dan ben je eerlijk integer en menselijk bezig. Moeten we dan zolang wachten als het rookverhaal? Dan zijn misschien al veel mensen 'aangetast'. Dat wil toch niemand?

Groet, Ria.

Raoel (infoteur), 03-02-2016 20:24 #1
Er moet goed op zulke dingen gelet worden, want dat is levensgevaarlijk. Reactie infoteur, 04-02-2016
Ja Raoel,

Het is mij duidelijk; als het kalf verdronken is dempt men de put. We kunnen niets meer doen dan waarschuwen.

Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!