InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Piroxicam (NSAID): gebruik, dosis en bijwerkingen

Piroxicam (NSAID): gebruik, dosis en bijwerkingen

Piroxicam (NSAID): gebruik, dosis en bijwerkingen Piroxicam is een ontstekingsremmende pijnstiller die vooral gebruikt wordt bij chronische gewrichtsproblemen. Het medicijn behoort tot de groep van de NSAID's of niet-steroïdale ontstekingsremmers. De aandoeningen die met piroxicam behandeld worden zijn artrose, reumatoïde artritis en spondylitis ankylopoetica (ziekte van Bechterew). Het bijzondere aan piroxicam is dat het niet de voorkeur heeft bij de keuze van NSAID's ter behandeling van chronische gewrichtsklachten. Het medicijn maakt dus niet deel uit van de eerstelijnsbehandeling bij gewrichtsproblemen. Enkel een arts die vertrouwd is met chronische gewrichtsaandoeningen mag dit middel voorschrijven. Waarop moet je letten bij het gebruik van piroxicam en wat zijn de mogelijke bijwerkingen ervan?

Wat is piroxicam?

Piroxicam is een zogenaamde NSAID (Non Steroidal Anti-Inflammatory Drug) oftewel een niet-steroïdaal ontstekingsremmend medicijn. Tegelijk is piroxicam ook een prostaglandinesynthetaseremmer: dit betekent dat het de vorming van prostaglandinen afremt. Prostaglandinen hebben een belangrijke functie bij het voelen en verwerken van pijnprikkels. Door de aanmaak van prostaglandinen te verminderen zal pijn effectief bestreden worden. Piroxicam is dus een ontstekingsremmende pijnstiller, maar werkt daarnaast ook koortsverlagend. Het wordt vooral gebruikt tegen pijnen en ontstekingen omwille van chronische gewrichtsproblemen.

NSAID's tegen gewrichtsproblemen

Een behandeling met NSAID's zoals piroxicam kan nuttig zijn in geval van aandoeningen en ziekten aan de gewrichten. De ziekten die behandeld worden met piroxicam zijn in het bijzonder reumatoïde artritis, artrose en spondylitis ankylopoetica (ziekte van Bechterew). Belangrijk is wel dat piroxicam niet de voorkeur wegdraagt bij de behandeling van chronische gewrichtsproblemen. Dit betekent dat doorgaans eerst voor een andere ontstekingsremmende pijnstiller gekozen wordt wanneer een behandeling met NSAID's aangewezen is. Enkel wanneer die andere NSAID onvoldoende verlichting van de symptomen geeft zal gekozen worden voor piroxicam. Bovendien mag alleen een arts met voldoende ervaring met NSAID's en chronische gewrichtsklachten een behandeling met piroxicam starten.

Dosis

Piroxicam is verkrijgbaar in de vorm van capsules en dispergeerbare tabletten, beide in 10 mg en in 20 mg. Dispergeerbaar betekent oplosbaar in water, wat een voordeel biedt in vergelijking met volledig door te slikken capsules. Zowel capsules als de in water opgeloste tabletjes neem je het best in tijdens de maaltijd, en dit dagelijks op hetzelfde tijdstip. De aangewezen dosis piroxicam voor volwassenen is doorgaans 20 mg per dag. Wanneer er sprake is van levercirrose of nierinsufficiëntie is de startdosis 10 mg per dag. 20 mg is tegelijk de maximumdosis die je per dag mag innemen. Binnen het uur zou het pijnstillende effect van piroxicam al merkbaar moeten zijn. Om de symptomen van gewrichtsklachten heel plaatselijk te behandelen kan ook een injectie met piroxicam toegediend worden. Voorbeelden van deze symptomen zijn: zwelling, pijn en stijfheid van het gewricht.

Gebruik piroxicam

Behandeling

Piroxicam is enkel op voorschrift verkrijgbaar, en dit zoals gezegd alleen wanneer de arts vertrouwd is met dit medicijn. Als algemene regel bij het gebruik van piroxicam geldt dat indien mogelijk moet gekozen worden voor een zo laag mogelijke dosis, en bovendien voor een zo kort mogelijke behandelingsperiode. Het resultaat van een behandeling met piroxicam zou na twee weken moeten geëvalueerd worden. De behandeling met piroxicam kan in één keer gestopt worden zonder dat je het middel moet afbouwen.

Alcohol

Piroxicam is - net zoals de meeste andere NSAID's - vrij belastend voor de maag. Daarom kan je het gebruik van voedingsmiddelen die de maagwand prikkelen het best beperken of zelfs helemaal vermijden. Denk bijvoorbeeld aan alcoholische dranken, sterke koffie, en pittige en gekruide gerechten. Heb je opvallend veel last van de maag sinds je piroxicam gebruikt, dan kan je je arts vragen om een maagbeschermend geneesmiddel (bv. Zantac) voor te schrijven. Zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven wordt aangeraden om piroxicam niet te gebruiken. Daarnaast is het besturen van een wagen of machines afgeraden als je last hebt van bijwerkingen (bv. draaierigheid) die risico's voor je veiligheid en die van anderen kunnen opleveren.

Bijwerkingen piroxicam

Maag en darmen

Piroxicam kan ook vervelende neveneffecten teweegbrengen, waarvan de meest voorkomende zich situeren in het maagdarmstelsel. Tot de vaakst gehoorde klachten na het gebruik van piroxicam behoren onder meer: maagpijn, maagzuur, braken, buikpijn en misselijkheid. Ook een opgeblazen gevoel in de buik kan de gebruiker van piroxicam parten spelen. Wat de darmen betreft kunnen symptomen als constipatie, winderigheid en diarree zorgen voor last. Als je lijdt aan een chronische darmziekte zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa kunnen de symptomen van deze ziekten verergeren. Eventueel zal de arts in dat geval kiezen voor een andere NSAID.

Andere neveneffecten

Niet alleen de spijsvertering kan getroffen worden door vervelende bijwerkingen. In zeldzame gevallen kan er ook sprake zijn van neveneffecten als:
  • hoofdpijn
  • draaierigheid
  • duizeligheid
  • huiduitslag
  • wazig zien
  • haaruitval
  • onrust
  • verwardheid
  • oorsuizingen
  • slaapproblemen
  • ontsteking in de mondholte
  • vochtophoping in enkels en polsen

Bijkomend

Daarnaast zijn er ook bijzondere gevallen waarbij piroxicam risicovol kan zijn. Zo kan piroxicam de kans op bloedingen verhogen. Als je antibloedstollingsmedicijnen neemt is het dus extra opletten geblazen. Ook wie al ooit last heeft gehad van maag- of darmzweren maakt kans om deze opnieuw te ontwikkelen. In veel van deze gevallen zal een maagbeschermer aangewezen zijn om de vernoemde risico's te verkleinen.

Lees verder

© 2017 Verdanov, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reuma en brandnetel, enkele onderzoekenReuma en brandnetel, enkele onderzoekenVoor chronische ouderdomskwalen zoals artrose zijn planten zoals brandnetel, moerasspirea en wilg traditioneel veel gebr…
Ziekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Bechterew: symptomen, diagnose en behandelingDe ziekte van Bechterew (ook bekend als syndroom van Bechterew of spondylitis ankylopoëtica) is een vorm van ontsteking…
Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!Pijnstillers als Ibuprofin, Aleve en Diclofenac worden ook wel NSAIDís genoemd. Ze verlichten pijn en zijn bovendien ont…
Rugpijn, reuma en wilgenbastWilgenbast (Salix alba) wordt over de hele wereld al sinds mensenheugenis gebruikt bij pijn, ontsteking en koorts. Het b…
Supplement glucosamine tegen gewrichtspijn en artroseSupplement glucosamine tegen gewrichtspijn en artrosePijn aan de gewrichten kan vooral optreden in geval van koude temperaturen en vochtigheid. Maar ook als gevolg van ouder…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/piroxicam?product=piroxicam
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Piroxicam
  • http://www.medischzoeken.nl/cache/3799
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/5617/Piroxicam_Capsules_Tabletten_generiek
  • https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/p/piroxicam
  • https://www.mijnmedicijn.nl/pijn/piroxicam (bronnen geraadpleegd op 05/06/2017).

Reageer op het artikel "Piroxicam (NSAID): gebruik, dosis en bijwerkingen"

Infoteur: Verdanov
Gepubliceerd: 05-06-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Gewrichtspijn
Medische informatie…
Schrijf mee!