InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De schildklier en alvleesklier

De schildklier en alvleesklier

De schildklier en alvleesklier De schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bijschildklieren die het calciumgehalte van het lichaam controleren. De alvleesklier is een van de grootste klieren in het lichaam, die bestaat uit twee kleinere klieren.

De schildklier

De schildklier ligt in de hals, onder het strottenhoofd. Hij bestaat uit twee kwabben, voor en naast het bovenste gedeelte van de luchtpijp. Die twee kwabben zijn verbonden door weefsel met een kleinere middenkwab. In de schildklier liggen weefseleilanden die eiwit bevatten. Deze kan je niet zien met het blote oog, maar wel met de microscoop. Het eiwit in de schildklier kan worden vrijgemaakt door enzymen. Het belangrijkste effect van de hormoon in de schildklier is het verhogen van de hoeveelheid energie die in de cel wordt gebruikt. Ook regelt het de hoeveelheid eiwit in de cel. Hoewel de functie van het hormoon niet precies bekend is, is het essentieel voor het leven. De schildklier bevat jodium, dat essentieel is voor het functioneren van de klier. De schildklier is het enige orgaan in het lichaam dat jodium nodig heeft. Jodium wordt uit het bloed gehaald. Als er een tekort is aan jodium, wat vooral via je voedsel binnen komt, geeft het een slecht functionerende schildklier.

De bijschildklieren

Aan de achterkant van de schildklier liggen vier bijschildklieren. Zij controleren het calciumgehalte van het lichaam. Calcium is een onmisbaar mineraal voor je lichaam. Het speelt een belangrijke rol in je lichaam. Het calciumgehalte in je lichaam moet binnen bepaalde grenzen blijven, anders heb je kans dat je spieren minder goed gaan werken.

Problemen schildklier

Te snelle werking
Bij een te snel werkende schildklier, hypofyse, maakt de schildklier te veel schildklierhormonen aan. Dit kan komen door verschillende ziektes en aandoeningen.
Als de schildklier te snel werkt, wordt het stofwisseling traject stevig aangespoord. Er kunnen hierdoor verschillende dingen gebeuren, zoals een snelle of onregelmatige hartslag, veel uitwerpselen, zweten, oogklachten en je humeur aantasten.

Te trage werking
Een te traag werkende schildklier, hypothyreoide, is er juist een tekort aan schildklierhormonen. Ook dit kan komen door verschillende ziektes en aandoeningen. De gevolgen zijn duizeligheid, benauwdheid, lage bloeddruk, aankomen, oogproblemen en vruchtbaarheidsstoornis.

De alvleesklier

De alvleesklier is een van de grootste klieren uit het lichaam. Ook deze klier produceert hormonen, waarvan insuline de belangrijkste is. De alvleesklier ligt achter in de maag. Insuline bepaald het suikergehalte in het bloed. Bij een tekort aan insuline ontstaat er suikerziekte of diabetes. Hiertegen worden injecties gegeven.
© 2008 - 2014 Sjoerdvo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenWaarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenDe schildklier is een complex orgaan. De klachten bij een snelle of trage werking van de schildklier zijn zeer divers, w…
Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierOververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierEen verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildkl…
Voedingsmiddelen rijk aan jodiumVoedingsmiddelen rijk aan jodiumJodium is een mineraal dat instaat voor de goede werking van de schildklier. Mensen met een te trage schildklier doen er…
Schildklier: klachten en symptomenSchildklier: klachten en symptomenDe schildklier: een hormoon producerend orgaan dat zich in de hals bevindt. Wanneer de schildklier niet goed werkt, is d…
Te trage werking van de schildklier verbeterenTe trage werking van de schildklier verbeterenEen trage werking van de schildklier kan erg vervelend zijn. Voel je je traag de laatste tijd en heb je niet meer de dri…

Reageer op het artikel "De schildklier en alvleesklier"

Reacties

Willie, 10-01-2011 14:24 #5
Hallo,

Ik ben bang dat ik iets aan mijn schildklier mankeer, omdat ik heel veel bijkom en niet veel eet. Ik ben heel mijn leven al een grote meid maar heb alsmaar gewichtstoename. Ben vergeetachtig en heb ook menstruatie klachten, mijn ogen werken ook niet altijd goed zeker in het donker. Ik heb het snel benauwd op de borst ( brochitus) ook duizelig ben ik snel. Ook mijn werkgever heeft gezegt dat mijn niet goed kan conentreren en ook op school zijn mijn prestaties veel minder. Ik vind het heel jammer want ik doe ook niet veel meer thuis, futloos.

groeten

Kees, 31-03-2010 06:15 #4
Ik heb last van mijn schildklier en mijn alvleesklier is dit gevaarlijk moet ik naar een ziekenhuis of kan het homepaties? Reactie infoteur, 01-04-2010
Dit kan verschillende problemen opleveren. Het beste is even langs de huisarts te gaan, hij kan dit per situatie beoordelen.

Ansdekort, 27-01-2010 08:52 #3
Kan het zijn dat de radioactiefjodium behandelingen (5x) de oorzaak zijn van mijn spijsverteringsproblemen? Zou het kunnen dat daardoor de maagwand of alvleesklier beschadigd is?
Ik heb papillaire schildklierCA sinds 2006
Graag kom ik in contact met "LOT: genoten" Reactie infoteur, 29-01-2010
Nee, dit kan niet de oorzaak zijn. Een beschadiging aan de maagwand of alvleesklier is niet mogelijk bij een radioactiefjodium behandeling.
Wel heeft deze behandeling andere bijwerkingen, zoals keelpijn, drukgevoeligheid van de hals en toename van de
klachten van hyperthyreoïdie door uitstoot van schildklierhormonen in het bloed. Langdurig is dit echter niet.

Raadpleeg voor meer informatie uw huisarts.

Kitty, 14-07-2008 21:47 #2
Heb een te langzaam werkende schildklier. Kan dit komen door mijn reuma? Ik heb MCTD. Ik heb snel blauwe plekken. Oedeem en gewichtstoename.

Jessica, 27-05-2008 22:00 #1
Heb een te langzaam werkende schildklier, ik ben 60 jaar. Mijn moeder had vroeger problemen met haar alvleesklier, en ik denk nu, dat ze later ook schildklier problemen had.
Kan dat met elkaar samen hangen?

Infoteur: Sjoerdvo
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!