InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tondeuse of haartrimmer om je haar te scheren: voordelen

Tondeuse of haartrimmer om je haar te scheren: voordelen

Tondeuse of haartrimmer om je haar te scheren: voordelen Een bezoekje brengen aan de kapper is niet altijd even leuk: je moet een gaatje in je agenda vinden voor een afspraak, je verliest tijd en achteraf blijven er altijd wel ergens geknipte haartjes je huid irriteren. Bovendien is een kappersbezoek vrij duur, wat maakt dat veel mensen het steeds maar uitstellen. Een goed alternatief hiervoor is om je haar te scheren met behulp van een tondeuse. Dit is een scheerapparaat waarmee je op een handige manier je hoofdhaar, baard en lichaamshaar kort kan scheren. Dankzij een tondeuse of haartrimmer kan je tijd en geld besparen en kan je bovendien kiezen voor de haarlengte en haarstijl die je zelf wilt. Prijzen van tondeuses kunnen sterk variëren qua kwaliteit en opties maar een eenvoudig en degelijk model heb je al vanaf de prijs van ongeveer 20 euro. Welke voordelen heeft een tondeuse nog zoal?

Haar scheren

Je haar laten knippen maakt niet bij iedereen dezelfde gevoelens los. Voor de een is een kappersbezoek een aangename sociale activiteit waarbij je rustig een praatje slaat met de kapper, terwijl het voor de ander vooral een vervelende tijdrovende bezigheid is. Wie tot deze laatste groep behoort kan ervoor kiezen om niet meer naar de kapper te gaan en zijn haar zelf te scheren met behulp van een haartrimmer of tondeuse. Als je een beetje handig bent met twee spiegels kan je een tondeuse zelf gebruiken, of je kan je haar laten scheren door je partner of een familielid.

Tondeuse of haartrimmer

"Tondeuse" is de van oorsprong Franse benaming voor een scheerapparaat dat gebruikt kan worden om een haardos te scheren. In tegenstelling tot een klassiek scheerapparaat, waarbij het enkel de bedoeling is dat de baard geschoren wordt, kan een tondeuse of haartrimmer ook het hoofdhaar korter maken. Met behulp van opzetstukken kan je je haar scheren op een bepaalde lengte. Sommige opzetkammen vermelden het aantal millimeter dat je kan instellen bij het scheren van je haar, bijvoorbeeld 2, 4, 5 mm enz... Er zijn elektronische tondeuses die je enkel kan gebruiken met de stekker in het stopcontact, terwijl andere een oplader hebben. Na het volledig opladen van de batterij van de tondeuse kan je deze dus handig zonder kabel gebruiken.

Voordelen tondeuse

Je haar zelf scheren met een tondeuse of haartrimmer biedt tal van voordelen in vergelijking met een klassieke knipbeurt door de kapper.

Tijd uitsparen

In de eerste plaats hoef je geen afspraak te maken bij de kapper: je kiest immers zelf voor het tijdstip dat je het beste past. Je kan je haar scheren op elk moment van de dag zonder daarvoor een datum en uur te moeten vastleggen. Bovendien hoef je geen verplaatsing naar de kapper te maken en hoef je geen extra tijd te verliezen door te wachten tot voorgaande klanten geknipt zijn.

Geld besparen

Een kappersbezoek is relatief duur: voor een eenvoudige knipbeurt betaal je al snel 10 à 15 euro. Wil je je haar ook laten wassen dan lopen de prijzen alleen maar op. Je haar zelf scheren met een tondeuse vereist enkel een basisinvestering van pakweg 20 euro voor het apparaat zelf en dat is alles. Als je bijvoorbeeld gemiddeld één keer per twee maanden naar de kapper gaat, reken dan zelf maar uit hoeveel euro's per jaar je bespaart met een tondeuse. Je haar zelf scheren is dus een pak goedkoper.

Netjes

Naar de kapper gaan heeft zo van die vervelende kantjes op praktisch vlak. Zo zullen er altijd wel ergens geknipte haartjes op je lichaam blijven plakken, zoals in je nek, in je hals, achter je oren of in je wenkbrauwen. Die kleine haartjes gaan dan snel jeuken en irriteren en zorgen bij sommige mensen zelfs voor huidirritatie. Scheer je je haar zelf thuis dan doe je dat bij voorkeur in ontbloot bovenlijf en neem je na de scheerbeurt een douche. Op die manier kan je resterende haartjes makkelijk afwassen en is je geschoren hoofd weer snel fris en netjes.

Haarlengte

Bijkomend voordeel van een tondeuse met opzetkammen is dat je je voorkeur kan instellen qua haarlengte. Je kan dus zelf kiezen hoelang - of hoe kort - je je haar scheert. Je hoeft niet noodzakelijk voor de ultrakorte snit te gaan, je kan ook opteren voor een gemiddeld korte haarlengte.

Haarstijl

In het verlengde van het vorige voordeel ligt het voordeel op stilistisch vlak. Je kan je kapper wel aanwijzingen geven over hoe hij je haar moet knippen, toch zal het resultaat niet altijd binnen de verwachtingen liggen. Een kapper legt altijd wel zijn eigen accenten en volgt hoe dan ook zijn eigen gevoel. Om die reden is het resultaat qua stijl niet altijd even bevredigend. Door middel van een tondeuse kan je wat experimenteren qua haarlengte maar ook qua stijl, en volg je je eigen gevoel en voorkeur.

Baard en lichaamshaar

Het leuke aan een tondeuse of haartrimmer is dat je beschikt over tal van mogelijkheden. Is een opzetkam met een bepaalde lengte niets voor jou, dan haal je deze er gewoon af en scheer je je haar helemaal kort. Op dezelfde manier - dus zonder opzetkam - kan je de tondeuse ook gebruiken om je baard te trimmen. Een mooi getrimde baard ziet er verzorgd en stoer uit. Daarnaast kan je een tondeuse ook gebruiken om lichaamshaar te scheren zoals bijvoorbeeld borsthaar of het haar op je benen.

Prijs tondeuse

Kwaliteit en opties

Er zijn tondeuses en haartrimmers te koop in verschillende prijsklassen en vaak staat de kwaliteit in verhouding tot de prijs. Voor wie het eens wil proberen om zijn haar zelf te scheren zijn er al tondeuses en trimmers te koop vanaf ongeveer 15 à 20 euro. Wil je betere kwaliteit en meer opties, dan moet je rekening houden met een prijs van 25 euro. Denk hierbij aan opties op het vlak van opzetkammen, haarkammen, schoonmaakborsteltjes enz... De beste kwaliteit van tondeuses, waarvan de fabrikanten in sommige gevallen beweren dat ze levenslang meegaan, situeren zich in de prijsklasse van 50 euro en meer.

Tip

Een nuttige tip is om bij de aankoop van een tondeuse hoe dan ook te kiezen voor een tondeuse met oplader: dit is des te handiger als je achteraan op het hoofd en in de nek wilt scheren. Je wilt natuurlijk niet dat de kabel van het scheerapparaat verstrikt geraakt met het apparaat zelf of dat je deze per ongeluk stukmaakt. Scheren met een stekker in het stopcontact is een stuk moeilijker dan met een makkelijk te hanteren tondeuse met oplader. Befaamde merken op het vlak van haartrimmers en tondeuses zijn onder meer Babyliss, Grundig, Panasonic, Remington en uiteraard, last but not least, het oeroude Nederlandse kwaliteitsmerk Philips.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een tondeuse kopenEen tondeuse kopenMet een tondeuse kun je zelf ervoor zorgen dat je haar steeds keurig gemillimeterd is en dat je dus niet wekelijks of tw…
Je hoofd scheren met een Tondeuse. Tips & TricksJe hoofd scheren met een Tondeuse. Tips & TricksJe hebt ervoor gekozen om eindelijk de gigantische bos haar weg te scheren. En terecht! Geen problemen meer met gel en '…
De ladyshave: informatie over de ladyshaveDe ladyshave: informatie over de ladyshaveDe ladyshave is een scheerapparaat dat op de markt is gebracht speciaal voor de vrouwen. Je kunt er gemakkelijk en snel…
Geld besparen op de kapperGeld besparen op de kapperJe zoekt mogelijkheden om te besparen. Je wil gewoon wat meer sparen. De gemiddelde Nederlander van achttien jaar en oud…
De slechtste bespaartipsDe slechtste bespaartipsOp het internet wordt u overladen met bespaartips. Sommige tips zijn zo zinloon dat het slechte bespaartips zijn. Onders…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tondeuse of haartrimmer om je haar te scheren: voordelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-04-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Mannenzaken
Medische informatie…
Schrijf mee!