InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Witte pigmentvlekken, pigmentloze plekken

Witte pigmentvlekken, pigmentloze plekken

Witte pigmentvlekken, pigmentloze plekken Wat is Piebaldisme? dat zijn aangeboren witte pigmentloze vlekken op de huid, geen vitiligo, geen albinisme.

Wat is Piebaldisme?

Een erfelijke onschuldige huidaandoening, waarbij huid geen pigment heeft, en ook het haar op deze plekken pigmentloos is.De pigmentcellen (melanocyten) ontbreken totaal in deze huid. Hierdoor zijn er witte plekken van verschillende grote en vorm met witte haren.

Hoe ontstaat het?

Deze mensen hebben een stoornis in een bepaald soort erfelijk materiaal (gen) De kans dat deze persoon de pigmentstoornis doorgeeft is 50%.

Wat zijn de verschijnselen?

Bij de geboorte is het al zichtbaar, hoewel bij mensen met een blanke huid wat moeilijker, maar dit wordt met een paar dagen door het licht steeds beter te zien. De meesten hebben 3 kleuren van de huid; normaal gepigmenteerd, pigmentloos, en stukjes donker gepigmenteerde huid. Meestal zijn de witte plekken op de middelste 1/3 delen van de ledematen, op de borst, buik, en op het voorhoofd (in een driehoekige vorm) met daarbij vaak een witte haarlok van de voorste hoofdharen. En is het symmetrisch op het lichaam dwz. aan de linker en rechterkant gelijk. In tegenstelling tot andere pigmentstoornissen zullen de witte vlekken in de loop der jaren niet toenemen qua aantal, vorm of grootte, ook niet afnemen.

Wat zijn de meeste problemen bij deze aandoening?

De huid is zeer gevoelig voor zonverbranding. Bij sommige mensen kan het grote psychosociale problemen brengen, en kan de kwaliteit van het leven in ernstige mate verstoord zijn.

Hoe is de verdere algemene gezondheid?

Meestal is deze niet aangetast. Er bestaat geen verhoogd risico voor het verkrijgen van huidkanker en melanomen t.o.v mensen die geen Piebaldisme hebben. Vaak is er zelfs een lager risico omdat deze mensen vanwege het hoge verbrandingsrisico de zon vaak vermijden.

Voor meer informatie bezoekt u www.huidfonds.org.
© 2008 - 2014 Infodonja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Piebaldisme: erfelijke pigmentstoornis (witte plekken huid)Piebaldisme: erfelijke pigmentstoornis (witte plekken huid)Piebaldisme is een zeldzame erfelijke aandoening, waarbij een deel van de huid en lichaamsbeharing geen pigmentcellen be…
Pigmentvlekken: oppassen met de zon met pigmentvlekkenPigmentvlekken: oppassen met de zon met pigmentvlekkenPigmentvlekken ontstaan veel eerder onder invloed van de zon. Maar ook hormonen hebben invloed op pigmentvlekken. De don…
Poliosis circumscripta: witte pluk haar op het hoofdPoliosis circumscripta: witte pluk haar op het hoofdPoliosis circumscripta is de benaming van witte (ongepigmenteerde) haargebieden. Meestal betreft het een witte pluk haar…
Pigmentvlekken, wat is er aan te doen?Pigmentvlekken, wat is er aan te doen?Vroeger vonden mensen pigmentvlekken niet een probleem. Maar nu willen heel mensen van hun pigmentvlekken af. Maar hoe k…
Pigmentvlekken verwijderen en vervagenPigmentvlekken verwijderen en vervagenPigmentvlekken laseren is de bekendste en meest gebruikte methode om deze ongewenste huidverkleuringen te verwijderen. T…
Bronnen en referenties
  • Ervaring
  • www.huidarts.com

Reageer op het artikel "Witte pigmentvlekken, pigmentloze plekken"

Reacties

Annet, 07-05-2013 00:08 #3
Hallo, ik heb sinds ongeveer 2 jaar witte vlekjes op mijn handen die erg opvallen als ik bruiner word in de zomer. Ik vind het erg storend vooral als ik een kleurtje wil in de zomer want het lijkt natuurlijk niet mooi al die vlekken, er lijken ook steeds meer bij te komen, wat kan ik hier aan doen? Mvg, annet Reactie infoteur, 09-05-2013
Het spijt me, hiervoor moet je echt bij de huidarts zijn. Veel succes J. Koffrie

Nidana, 02-02-2012 11:33 #2
Ik heb een bruin huidskleur en aan de rechterkant van mijn oog heb ik een pigmentvlek, ook mijn wenkbrauw is pigmentloos. Ik ben pas 17 en heb er echt heel erg last van, hoe kan ik dit weghalen? Reactie infoteur, 10-02-2012

Coquin, 25-10-2011 07:23 #1
Ik heb overal wat witte pigmentvlekjes en begin erger te worden, en ik denk dat het van zonnebank is, wat kan ik er aan doen om ze weg te krijgen? Reactie infoteur, 27-10-2011
Sorry, hiervoor moet je echt bij je huisarts of huidarts zijn.

Infoteur: Infodonja
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!