InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verpleegkunde: Klinisch Redeneren volgens Marc Bakker

Verpleegkunde: Klinisch Redeneren volgens Marc Bakker

Verpleegkunde: Klinisch Redeneren volgens Marc Bakker Een verpleegkundige observeert de patiënt en verbindt daar conclusies aan. Dat is nodig om de arts een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de (kritische) situatie. Om deze observaties zo goed mogelijk te kunnen onderbouwen, heeft Marc Bakker (zelf verpleegkundige), de methode Klinisch Redeneren ontwikkeld. Door middel van de zes stappen van het klinisch redeneren kan de verpleegkundige zijn/haar observaties onderbouwen.

Inhoud

Verpleegkundige taak

Een verpleegkundige coördineert en verleent de juiste zorg aan de patiënten die aan hem/haar toegewezen zijn. Dat doet een verpleegkundige door middel van opgedane kennis en kunde. Een bepaald niveau van kennis van anatomie (kennis en bouw van het menselijk lichaam), fysiologie (de werking van het menselijk lichaam) en pathologie (ziekteleer) is hierbij noodzakelijk. Tijdens de opleiding tot verpleegkundige zijn onder andere anatomie en pathologie belangrijke vakken.

Behoefte aan klinisch redeneren

Iedere beginnende verpleegkundige kent wel een ervaren 'rot in het vak'. Een verpleegkundige die door jarenlange ervaring feilloos weet te vertellen en te bedenken welke observaties en beslissingen nodig zijn voor het juiste zorgproces. Voor een verpleegkundige die deze ervaring nog niet heeft, maar wel goed onderbouwd met een arts moet communiceren, kan klinisch redeneren handig zijn. Uiteraard is het van belang om goed te communiceren met de andere zorgverlener. Een handige tool daarvoor is de SBARR-methode.

Ontstaan van Klinisch Redeneren

Oud-verpleegkundige en docent verpleegkunde Marc Bakker kwam in zijn werk regelmatig een verslechterende situatie van een patiënt tegen. Een eenduidig en structureel communicatiemiddel met de arts was er nooit. Bakker ontwikkelde een methode om dit probleem op te lossen. Hij ontwikkelde het Klinisch Redeneren. Door middel van zes stappen leert een verpleegkundige zijn/haar observaties te onderbouwen en te anticiperen op de zorgverlening.

De 6 stappen van Klinisch Redeneren

Stap 1 - Oriëntatie op de situatie/klinisch beeld
Het doel is om de situatie van de patiëntensituatie te overzien. Hierbij hoort het presenteren en beargumenteren van het klinische beeld van de patiënt. Hierbij kunnen parameters en nevendiagnoses gebruikt worden.

Stap 2 - Klinische probleemstellingen
Wat is precies het probleem? Dat wordt onderzocht aan de hand van de gegevens die bij stap 1 zijn bekeken. Het probleem kan zich voordoen op het gebied van het lichamelijke, het gebied van de psyche of het gebied van de ADL (algemene dagelijkse verrichtingen zoals wassen, aankleden, plassen, in en uit bed komen).

Stap 3 - Aanvullend klinisch onderzoek
Welk aanvullend onderzoek is er nodig om de juiste diagnose te stellen en daarbij het juiste beleid te voeren? Is er een bloedtest nodig? Moet er een foto gemaakt worden? Moet de patiënt door een arts van een ander specialisme beoordeeld worden? De arts beslist en moet verantwoorden welke onderzoeken er nodig zijn, maar van een verpleegkundige wordt verwacht dat hij/zij meedenkt met de arts.

Stap 4 - Klinisch beleid
Hoe wordt de gezondheid en conditie van de patiënt in goede staat gehouden? In deze stap kan de verpleegkundige zijn/haar expertise goed laten zien. Door zelf al te bedenken dat de patiënt waarschijnlijk een intraveneuze therapie gaat krijgen, kan hij/zij alvast een infuussysteem klaarmaken. Wanneer de patiënt waarschijnlijk zuurstoftoediening dient te krijgen, zorgt de verpleegkundige alvast voor de juiste materialen.

Stap 5 - Klinisch verloop
In de vijfde stap moet beredeneerd worden hoe het klinische verloop op de korte en lange termijn zal zijn. Wat is de prognose? Welke risico's zijn er voor de patiënt? Een voorbeeld van benauwdheid verhelpen op de korte termijn is: acute benauwdheid bij een patiënt wegnemen door middel van toediening van zuurstof. Een interventie op de lange termijn is het adviseren te stoppen met roken.

Stap 6 - Evaluatie
Door middel van evaluatie en reflectie op het eigen handelen, wordt er terug gekeken op de situatie. Wat is er geleerd en wat zou de volgende keer anders of beter kunnen?
© 2017 Rfre, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is methodisch handelen?Methodisch handelen wordt ook in de verpleegkunde gebruikt. Dit wordt volgens een vaste manier zodat je zo goed en snel…
Sonja bakker, de afval-hype van 2007Sonja bakker, de afval-hype van 2007Als je aan mensen zou vragen wat het meest gebruikte dieet van 2007 is, zullen de meeste het Sonja Bakker dieet opnoemen…
Economie: Redeneren van markt naar markt met Vraag en AanbodEconomie: Redeneren van markt naar markt met Vraag en AanbodRedeneren is een belangrijk onderdeel om Economie te begrijpen. Redeneren is uitleggen waarom de stijging/daling van iet…
Het klinisch chemisch laboratoriumIn het klinisch chemisch laboratorium worden ziektes uitgesteld of vastgesteld. Ook kunnen ze in het lab de vorderingen…
Ontbijten bij Bakker Bart?Ontbijten bij Bakker Bart?Bij Bakker Bart kan je heerlijk ontbijten voor een scherpe prijs, niet voor 1 euro, zoals dat bij de HEMA wel kan, maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • http://enurse.nl/handig/klinisch-redeneren/
  • https://www.nursing.nl/verpleegkundigen/achtergrond/2016/6/klinisch-redeneren-de-6-stappen/
  • Boek: Klinisch Redeneren - Marc Bakker

Reageer op het artikel "Verpleegkunde: Klinisch Redeneren volgens Marc Bakker"

Infoteur: Rfre
Laatste update: 21-03-2017
Gepubliceerd: 26-01-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!