InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fidget spinner voor gebruik bij ADHD, stress en verveling

Fidget spinner voor gebruik bij ADHD, stress en verveling

Fidget spinner voor gebruik bij ADHD, stress en verveling De fidget spinner is een speeltje dat veel gebruikt wordt door mensen die iets nodig hebben om hun focus te houden bij datgene waar ze mee bezig zijn. Forbes bestempelde het product tot 'must-have kantoorspeeltje voor 2017'. De fidget spinner kan met de hand worden rondgedraaid waardoor het een continue stimulatie biedt. Met name voor kinderen die last hebben van ADHD en mensen die moeite hebben om gefocust te blijven tijdens een vergadering kan dit goed helpen. Voor wie wat meer afwisseling willen is er ook de fidget cube.

Fidget spinner

Fidget spinner / Bron: ShaluSharmaBihar / FlickrFidget spinner / Bron: ShaluSharmaBihar / Flickr

Stress loslaten met de fidget spinner

Het is één van de grote hypes van 2017: de fidget spinner. Het product wordt gebruikt om te 'ontstressen', spanning te laten wegvloeien en de aandacht van mensen met ADHD erbij te houden. De originele fidget spinner is een apparaatje van plastic, koper, titanium of metaal met een kern en drie cirkelvormige vlakken daar omheen. Hiermee kun je doen aan 'fidgeting' zoals het in het Engels genoemd wordt. In het Nederlands zou je dit kunnen vertalen met iets als 'frummelen' of 'friemelen'. Fidgeting is wat veel mensen doen wanneer ze zenuwachtig, verveeld of rusteloos zijn. Velen gaan in dat geval friemelen aan hun haar, draaien aan een ring, tekeningetjes maken of papier of scheuren in papier of verpakkingen.

Je kunt de middelste ring van de fidget spinner tussen duim en wijsvinger vasthouden terwijl je met een polsbeweging de spinner rondspint. In de spinners kan veel variaties zitten. De een draait sneller dan de ander, produceert meer of minder geluid en heeft een vibratie of juist niet. Een fidget spinner hoeft niet duur te zijn. Ze zijn in Nederland al verkrijgbaar vanaf een prijs van circa 7 (2017), maar er bestaan ook duurdere uitvoeringen, bijvoorbeeld met LED-verlichting, hoogwaardige kogellagers of bijzondere materialen.

Toename van populariteit in 2017

Alhoewel de fidget spinner al werd uitgevonden in de jaren 90 is hij pas in 2017 wereldwijd populair geworden. Algemeen wordt aangenomen dat Catherine Hettinger het speeltje begin jaren 90 bedacht en ontwikkelde in reactie op het zien van kinderen die uit baldadigheid stenen gooiden naar de politie. Ze wilde hen iets geven waarmee ze spanning zouden kunnen loslaten. Volgens een andere versie van het verhaal ontwikkelde ze de fidget spinner omdat ze leed aan een spierziekte en haar fijne motoriek wilde blijven aanspreken. In de hoop dat haar uitvinding op grotere schaal geproduceerd kon worden bood zij deze aan bij speelgoedproducent Hasbro, zij zagen er alleen geen brood in. Het verhaal gaat dat Hettinger nooit rijk is geworden toen haar uitvinding populair werd omdat ze het geld niet had om het patent te verlengen in 2005.

In december 2016 bestempelde Forbes de fidget spinner tot 'must-have kantoorspeeltje voor 2017'. Door de combinatie van het advies dat gebruik van de spinner goed is voor kinderen met ADHD en autisme en het feit dat ze erg goedkoop zijn in de aanschaf steeg de populariteit ervan in 2017 enorm. Begin 2017 was de fidget spinner in Amerikaanse schoolklassen al een veelgebruikt hulpmiddel om kinderen te helpen focussen.

Gebruik van de fidget spinner bij ADHD en concentratieproblemen

Gevraagd naar de reden achter de populariteit onder mensen met ADHD probeerde woordvoerder Elaine Taylor van belangenvereniging ImpactADHD uit leggen hoe het speeltje helpt. Ze gaf aan dat veel mensen met ADHD een continue behoefte aan stimulatie hebben. Dit kan niet altijd tijdens een les op school of in een saaie vergadering. De fidget spinner kan in die behoefte aan stimulatie voorzien terwijl tegelijkertijd de aandacht gehouden kan worden bij datgene waar je mee bezig bent.

Dat fidgeting niet alleen een nutteloze manier is om met je verveling om te gaan bleek al uit wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappers van de University of Hertfordshire in Engeland stelden vast dat kinderen die werd toegestaan te fidgeten beter scoorden op geheugentests en toetsen waarvoor geleerd moest worden.

Alternatief: fidget cube

Naast de fidget spinner bestaat er ook zoiets als de fidget cube, ook wel friemelkubus genoemd: een vierkant friemelspeeltje met verschillende features. De fidget cube is een blokje met zes vlakken die elk een eigen stimulatie hebben. Zo heeft het bijvoorbeeld een vlak met een aan/uit-knopje, een balletje waarmee gerold kan worden, wieltjes waar aan gedraaid kan worden en een mini-joystick. De fidget cube was anno 2017 één van de meest succesvolle Kickstarter-projecten ooit. De 24-jarige bedenker ervan haalde in twee maanden tijd bijna $ 350.000 dollar op met zijn ontwerp. Binnen enkele maanden was het product wereldwijd te koop in een variëteit aan soorten, maten en kleuren. In Nederland zijn de fidget cubes al verkrijgbaar vanaf circa 13 (2017). Er bestaan ook fidget cubes met twaalf vlakken.
© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Desktop virtualisatie - fat, thin en zero-clientDesktop virtualisatie kan op drie manieren. Een fat-client is de minst efficiënte manier van het aanbieden van een bestu…
Analytische desktop toolsAnalytische desktop tools kunnen omschreven worden als een nieuwe generatie van rapporteringtools. Ze weven een transpar…
ADHD dieet voor kinderenKinderen met ADHD kunnen door het volgen van een streng dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Dat…
Slechtste liedjes ooit gemaaktMuziek is een kwestie van smaak. Als meerdere mensen dezelfde smaak delen kunt u daar conclusies aan binden. In dit arti…
ADHD te verminderen door aangepaste voedingADHD te verminderen door aangepaste voedingEr lijkt een doorbraak te zijn in het behandelen van kinderen met ADHD. Drs. Lidy Pelsser heeft ondekt dat in 60% van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixelcreatures / Pixabay
  • http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/4437171.stm
  • https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-05-11/how-the-fidget-spinner-origin-story-spun-out-of-control
  • http://www.cnbc.com/2017/01/30/a-24-year-old-made-345000-by-beating-kickstarters-to-market.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Fidget_spinner
  • Afbeelding bron 1: ShaluSharmaBihar / Flickr

Reageer op het artikel "Fidget spinner voor gebruik bij ADHD, stress en verveling"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 12-05-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!