InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessures

Kinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessures

Kinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessures Iedereen heeft weleens last van zijn of haar lichaam. De een heeft vaak last van overbelaste en pijnlijke schouders, de ander heeft lage rugpijn en weer een ander heeft een blessure opgelopen tijdens het sporten. Wat de klachten dan ook zijn, vaak kan sporttape de uitkomst bieden om je lichaam te ondersteunen bij het herstel of pijn verlichten waardoor je weer beweeglijker wordt en je lichaam sneller in balans kan komen! Maar wat is kinesiotape, ook wel sporttape genoemd, nou eigenlijk en waar kan het allemaal voor worden gebruikt?

Wat is kinesiotape?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat kinesiotape eigenlijk is. Wellicht heb je kinesiotape weleens bij iemand gezien die je kent of heb je het voorbij zien komen bij sporters van tv. Omdat kinesiotape vaak wordt gebruikt door sporters, wordt ook wel vaak sporttape genoemd. Het zijn gekleurde stroken tape, die in rechte banen of in bochten op het lichaam zijn geplakt. Vroeger werd het voornamelijk gebruikt door professionele sporters en was het alleen mogelijk om het bij de fysiotherapeut te laten opplakken. Kinesiotape is rekbaar en zo ontwikkeld dat het vergelijkbaar is met de huid van een mens. Daarnaast is het lucht- en vochtdoorlatend. Tegenwoordig is kinesiotape vrij verkrijgbaar voor particulieren en zijn er op internet overal instructies te vinden hoe de tape gebruikt moet worden voor het beste resultaat.

Hoe werkt kinesiotape precies bij pijn en blessures?

Het belangrijkste van kinesiotape is dat het een krimpwerking heeft. Dit houdt in dat de kinesiotape de huidlagen omhoog lift, zodat de pijn en druk afneemt. Ook zorgt de krimpwerking ervoor dat sensoren in de huidlagen worden gestimuleerd voor een betere sturing van de spieren. Er ontstaat een verminderde druk tussen de huid en de spieren, wat zorgt voor een betere doorbloeding en vochtafvoer, waardoor er ook weer minder druk ontstaat en daarmee pijn verlicht wordt. Hierdoor kan de pijn die men ervaart al erg snel afnemen. Doordat de pijn vermindert, wordt het lichaam ontlast en zijn corrigerende en compenserende bewegingen niet meer nodig, waardoor men weer beter en meer kan bewegen, wat doorbloeding en het herstel weer stimuleert.

Waar wordt kinesiotape voor gebruikt?

Er zijn veel mensen gebaat bij het gebruik van kinesiotape, omdat er een grote diversiteit aan toepassingen voor zijn. Zo kan het toegepast worden voor:
  • Overbelasting van de spieren te voorkomen
  • Verstevigen en ondersteunen van de spieren
  • Verstevigen en ontlasten van de gewrichten
  • Verdrijven van overtollig vocht bij zwellingen
  • Betere sturing van bewegen bij zwakke of gekwetste gewrichten en spieren
  • Spier of gewricht beter op de juiste plek laten zitten
  • Versterken van de spierkracht en mobiliteit in gekwetste zone
  • Verminderen van uitstraling bij pijn vanuit andere gebieden
  • Verminderen van compensatie van het lichaam bij pijnklachten
  • Preventief en ter nabehandeling van blessures
  • Houdingscorrecties
  • Vermindering van ontstekingen
  • Hoofdpijn vanuit de nek of schouders
  • Nekpijn door overbelasting of stress
  • Bloedsomloop en lymfeafvoer worden bevorderd; spieren werken dan beter
  • Tennisarm of RSI
  • Zorgt voor pijnvermindering en verzacht de pijn

Zoals je ziet zijn er behoorlijk wat toepassingen mogelijk en zijn er heel veel pijnklachten en blessures waarbij kinesiotape een positief effect op kan hebben!

Waar op het lichaam te gebruiken om pijn te verlichten?

Over het algemeen kan de sporttape vrijwel overal voor gebruikt worden. De meest voorkomende plaatsen van het lichaam waar de kinesiotape voor gebruikt wordt zijn:
  • Enkel
  • Knie
  • Rug
  • Schouders
  • Nek
  • Bij botbreuken waar geen gips omheen kan (zoals sleutelbeen)

Hoe wordt de kinesiotape precies op het lichaam gebruikt?

Er zijn verschillende manieren om de kinesiotape op de huid te plakken en elke methode heeft een eigen uitwerking op je lichaam. Dit is afhankelijk van de soort klachten die je hebt. Je kunt hiervoor instructievideo’s vinden waarin stapsgewijs uitgelegd wordt hoe je de kinesiotape kunt gebruiken voor het lichaamsdeel waar jij het wilt toepassen. Let er wel op dat wanneer je de kinesiotape hebt aangebracht of hebt laten aanbrengen, dat de pijn niet verergert. Het kan natuurlijk in het begin onwennig aanvoelen, maar zodra je merkt dat de pijn verergert kan je de kinesiotape beter laten controleren of verwijderen. Het kan namelijk zijn dat de kinesiotape voor jouw klacht op dat moment te corrigerend is of net verkeerd is aangebracht, waardoor het een averechts effect kan veroorzaken. Ook kan je een aantal keer naar een fysiotherapeut gaan, zodat deze je kan begeleiden in het zelf toepassen van de sporttape op je eigen lichaam. Dit kan jou de juiste begeleiding bieden bij het correct toepassen van de kinesiotape.

Is er kwaliteitsverschil in kinesiotape?

Er zijn verschillende soorten kinesiotape die verschillen in kwaliteit en kosten. Zo kan je kinesiotape kopen bij de Action, maar is er ook professionele kinesiotape te koop. Weliswaar zal deze iets duurder zijn, maar wanneer het voor jouw doel meer geschikt is, zoals het ondersteunen van je kniegewricht of het verlichten van nekpijn, zal je meer profijt hebben van de kwalitatief betere kinesiotape.

Zwemmen met kinesiotape

De kinesiotape hecht goed aan de huid, waardoor het mogelijk is om ermee te douchen en te zwemmen. Daardoor is het zelfs mogelijk dat wanneer je last hebt van bijvoorbeeld je schouders of onderrug, je tijdens het zwemmen nog ondersteuning kan krijgen van de kinesiotape. Daarnaast kan de kinesiotape meerdere dagen blijven zitten.

Is kinesiotape iets voor mij?

Uiteraard is deze vraag lastig te beantwoorden. Veel mensen hebben er baat bij, maar dit is natuurlijk nooit te garanderen. De enige manier om hierachter te komen is om kinesiotape een kans te geven en te ervaren wat het doet met de klachten en blessures die er zijn!

Lees verder

© 2017 Mo-nique, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapenKinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapenOnder meer in de fysiotherapie en (sport)massage wordt steeds vaker gebruik gemaakt van Kinesiotape. Een tape die op het…
Wat is Kinesiotaping?Kinesiotaping is uitgegroeid tot een techniek die veel gebruikt wordt in de sport en is de laatste jaren enorm gegroeid…
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Blaren en wondjes tijden het wandelen en/of hardlopenBlaren en wondjes tijden het wandelen en/of hardlopenBlaren, wondjes en een geïrriteerde huid op de voeten zijn een veelvoorkomend probleem tijdens het hardlopen of tijdens…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MIH83 / Pixabay
  • http://www.fysiotherapiedehunze.nl/behandelingen/kinesiotape
  • https://www.hrdlpn.nl/sporttape/

Reageer op het artikel "Kinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessures"

Infoteur: Mo-nique
Laatste update: 08-07-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!