InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe vaak moet je je wassen?

Hoe vaak moet je je wassen?

Hoe vaak moet je je wassen? De meeste mensen in het Westen wassen zich dagelijks. Minder wordt als onhygiënisch gezien. We genieten van ons dagelijks bad of douche. Bij de meesten is het een onmisbaar onderdeel van onze dagelijkse routine. Maar is het echt nodig dat we ons dagelijks wassen of is het juist beter als we een dagje overslaan? Vroeger wasten de mensen zich één keer per week. Door reclame van zeepfabrikanten in de twintigste eeuw zijn we ons vaker beginnen te wassen. Onze dagelijkse strijd tegen lichaamsgeur en vuil is dus een cultureel fenomeen. Maar dat culturele fenomeen is niet goed voor onze huid.

Te vaak wassen is niet goed voor de huid

Je te vaak wassen kan je huid uitdrogen en voor irritaties zorgen. Op je huid zitten zowel goede als slechte bacteriën. Door te vaak te douchen was je niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën weg. Dat kan zorgen voor kleine scheurtjes in de huid, waardoor de kans op infecties groter wordt. Je zou kunnen denken dat die scheurtjes leiden tot schimmelinfecties, maar dat klopt niet. Die schimmelinfectie die je ziet is voor een leek gemakkelijk te verwarren met eczeem. Eczeem wordt veroorzaakt door een uitgedroogde huid en die uitgedroogde huid is een gevolg van te vaak wassen. Als je toch een schimmelinfectie hebt, is dat waarschijnlijk omdat je je niet goed hebt afgedroogd.

Daarnaast heeft onze huid een vetlaag. Die vetlaag beschermt ons tegen bacteriën en infecties. Als je je te vaak wast, was je niet alleen het vuil, maar ook die vetlaag weg.

Hoe vaak mag je je douchen?

Voor je huid is het best om je om de twee à drie dagen te douchen of een bad te nemen. Als je je toch vuil voelt, kan je je oksels, gezicht, geslachtsorganen en de zone onder je borsten wassen met een washandje en een beetje zeep. Als je toch dagelijks een bad of douche wil nemen, zorg dan dat het water niet te warm is, dat je douche of bad niet te lang duurt en dat je een neutrale zeep gebruikt.

Bij mensen met eczeem wordt aangeraden om zich minder te wassen. In sommige gevallen slechts één keer per week. Vergeet na je douche of bad geen schone kleren aan te trekken. Via je kleding raak je meer vuil kwijt dan onder de douche.

Voor kinderen is het aangeraden om ze niet dagelijks in bad te doen. Ze zouden overgevoelig kunnen worden voor vuil en bacteriën. Gebruik vooral niet te veel zeep als je je kinderen wast. Die zeep wast de vetlaag op de huid weg en die vetlaag dient juist als beschermlaag. Om de twee, liefst om de drie dagen een bad is aangeraden voor kinderen. De billetjes en handen moeten wel dagelijks gewassen worden, maar dagelijks de voetjes van je peuter of baby wassen is echt niet nodig.

Een paar richtlijnen bij het douchen

Het is niet alleen belangrijk om je niet te vaak te wassen, maar ook de manier waarop is belangrijk. Een paar richtlijnen die je huid ten goede komen zijn:
  • Gebruik milde zeep.
  • Gebruik alleen zeep of plekken waar het echt nodig is, bijvoorbeeld de oksels.
  • Gebruik geen washandje.
  • Smeer je in met hydraterende crème na het douchen.
  • Vermijd bodymilk. Bodymilk bevat water. Bij verdamping wordt er vocht uit de huid onttrokken. Dit kan ervoor zorgen dat de huid uitdroogt.
  • Gebruik badolie als je een bad neemt.
  • Douch maximaal 10 minuten.
  • De ideale watertemperatuur is 37 à 38 °C.
© 2017 Belgianwriter, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningKoud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningUit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de was die meestal op 40 graden gewassen wordt ook al schoon wordt bij…
Ablutofobie, angst voor baden en wassen: symptomen, oorzakenAblutofobie, angst voor baden en wassen: symptomen, oorzakenAblutofobie, de angst om zelf te baden of te wassen is een fobie die voornamelijk bij jonge kinderen zijn oorsprong vind…
Tips om water te besparenTips om water te besparenWater gebruiken we elke dag en we kunnen dan ook niet zonder. Ons watergebruik kan waarschijnlijk wel wat minder. Dageli…
Slimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geldSlimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geldDe energiekosten zullen altijd een groot deel van ons besteedbaar inkomen opslokken. Een van de grotere elektriciteitsve…
Droogshampoo & tips tegen vet haarSchone haren zonder te douchen of je haar nat te maken. Dat kan en wel met de zogeheten droogshampoo's. Tegenwoordig een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic / Pixabay
  • http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/article/detail/2181621/2015/01/14/Zo-vaak-moet-je-douchen-volgens-wetenschappers.dhtml
  • https://www.dokter.nl/nieuws/huid-en-haar/644-hoe-vaak-moet-je-douchen/

Reageer op het artikel "Hoe vaak moet je je wassen?"

Infoteur: Belgianwriter
Gepubliceerd: 19-07-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!