InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Luizen bestrijden & tips

Luizen bestrijden & tips

Luizen bestrijden & tips Vroeger was het bestrijden van luizen erg drastisch en een traumatiserende aangelegenheid. Als iemand last had van deze ongewenste gasten kon je er zeker niet naast kijken, want het hoofd werd tot groot ongenoegen van het slachtoffer, zonder pardon volledig kaal geschoren. Deze radicale aanpak zorgde in vele gezinnen voor dramatische taferelen maar tegenwoordig bestaan er verschillende kindvriendelijke behandelingsvormen.
Lees meer: Wat zijn luizen.

Bestrijdingsmiddelen

Ondanks de beste hygiëne kan uw kind toch plots last hebben van ongewenste gasten. Luizen kunnen heel gemakkelijk bestreden worden mits een correcte aanpak, want herhaald en onjuist gebruik ervan kan leiden tot resistentieverschijnselen waardoor het product zijn doeltreffendheid verliest.

Meestal zijn bestrijdingsmiddelen gebaseerd op pyrethroiden of lindaan en over het algemeen zijn ze heel doeltreffend en niet erg giftig. Voor een nog betere werking worden ze ook gebruikt in combinatie met piperonylbutoxide. Toch kunnen al deze producten zorgen voor irritatie en of een vergiftiging indien ze niet correct en in te grote hoeveelheden worden gebruikt.

Alle producten moeten volgens de richtlijnen en met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt en ze zijn vooral af te raden voor kinderen die lijden aan astma. Lees aandachtig de bijsluiter en vermijd zeker elk contact met de ogen. Het kan dus nooit kwaad om een arts te raadplegen alvorens een dergelijk product toe te passen.

Behandelingsvormen

Er zijn verschillende behandelingsvormen verkrijgbaar zoals, lotion, shampoo, condtioner, poeder, spray, créme etc. Ze zijn allemaal geschikt om luizen te bestrijden maar toch zijn producten in poedervorm niet zo praktisch. Bovendien vraagt deze behandeling ook nog eens om het hoofd een ganse nacht in een doek te wikkelen of een badmuts op te zetten.

Actieve bestanddelen
  • Synthetische pyrethrines: zeer effectief, ongevaarlijk, afbreekbaar.
  • Malathion: ontvlambaar, zeer effectief, ruikt niet lekker.
  • Lindaan: zeer effectief, recent verboden, giftig voor kinderen en zwangere vrouwen.

De nat-kam methode

Was de haren met een gewone shampoo. Na het spoelen doe je zeer veel conditioner op de haren en twee minuten laten weken. Kam de haren zonder spoelen met een gewone kam tot ze knoopvrij zijn. Kam het haar langzaam met een luizenkam , vanaf de schedel in alle richtingen. Doe deze behandeling minstens vijftien minuten en stop niet als er nog steeds luizen uitkomen. Herhaal deze behandeling om de twee dagen gedurende twee weken. Nadat uw kind luizenvrij is kan het nooit kwaad om na elke wasbeurt de natte haren ter controle eens uit te kammen met een luizenkam. Na elke behandeling leg je de kam in een schaaltje dat gevuld is met een ontsmettingsmiddel zoals, alcohol, bleekwater of azijn.

Na elke kambeweging moet u
  • De kam controleren op luizen en neten.
  • De kam uispoelen onder stromend water of veeg hem goed af aan keukenpapier.

Methodes van vroeger

  • De haren werden vroeger ingewreven met zuivere petroleum en vervolgens werd het hoofd maximum twee uur in een katoenen doek gewikkeld. Deze methode was wel pijnlijk voor de hoofdhuid maar heel efficient, want na het haar grondig gewassen en gespoeld te hebben vielen de luizen en ook de neten werkelijk dood uit het haar.
  • Het hoofd werd volledig kaal geschoren

Nuttige weetjes

  • Niet iedereen heeft last van jeuk waardoor neten een aanwijzing kunnen zijn.
  • Een luis leeft maximum twee dagen zonder bloed.
  • Een neet kan tien dagen leven zonder gastheer.
  • Dode neten moeten niet meer behandeld en verwijderd worden, want na enige tijd verdwijnen ze vanzelf.
  • Een dode neet zit een centimeter verwijderd van de hoofdhuid.
  • Luizen kunnen zich ook nestelen op knuffeldieren.
  • Tijdens het zwemmen of het wassen van de haren blijven luizen lekker zitten.

Luizen zijn ook kieskeurig

Luizen houden niet van sommige reukjes waardoor ze het hoofd vlug zullen overslaan en op een ander zullen gaan wonen. Uw haren kleuren of een geurtje opdoen lijkt dus heel interessant om het hoofd luisvrij te houden.
Luizen houden niet van geverfde of gekleurde haren.
De haren afwerken met een gel, wax, haarspray en petrolhan houden luizen op een afstand.
Geuren zoals, eau de cologne, lavendel en tea-tree zijn erg luisonvriendelijk.
De haren spoelen met een scheutje azijn zou tevens doeltreffend zijn om luizen te vermijden.

Tips

  • Wanneer er luizen gesignaleerd zijn controleert u best alle gezinsleden en waarschuw ook de school.
  • Als je op een effectieve mannier wilt afrekenen met nieuwkomers, kies dan een product dat zich door de waterafstotende gaatjes van de neet kan dringen tot bij de larve.
  • Soms is het gebruik van enkel een shampoo niet voldoende om luizen te bestrijden.
  • Was al het linnen, hoofddeksels, haarbanden en sjaals op minimum zestig graden.
  • Sommige kledingstukken verdragen geen zestig graden waardoor ze niet luizenvrij zullen zijn. De beste manier is dan om deze kledingstukken gedurende veertien dagen niet te gebruiken.
  • Ontsmet alle kammen en borstels.
  • Stofzuig ook beklede banken en stoelen.
  • Behandel geen haren met luizenmiddelen als het niet nodig is, maar kam regelmatig en liefst dagelijks de natte haren met een luizenkam.
  • Knip de nagels van uw kind kort zodat ze het hoofd niet kunnen openkrabben.

Om zo snel en goed mogelijk van hoofdluis af te komen, is intensief kammen de boodschap!
© 2008 - 2014 Worm, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kunnen (hoofd)luizen overspringen?Kunnen (hoofd)luizen overspringen?Hoofdluis is een vervelend probleem, dat vaak voorkomt bij kinderen op de basisschool. Een groot misverstand over luizen…
Luizen en neten bestrijdenLuizen en neten bestrijdenLuizen zijn zeer kleine insecten die leven op het hoofd van een mens. Ze eten bloed en laten met hun speeksel een irrita…
Hoofdluis bestrijden, behandelen en daarna voorkomenWanneer men hoofdluis constateert zijn twee dingen belangrijk: de luizen bestrijden en voorkomen dat ze terugkomen. Best…
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Hoofdluis bestrijden en voorkomenHoofdluis bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen, zoals scholen, krijgt hoofdluis gemakkelijk de gelegenheid zich te vers…
Bronnen en referenties
  • Foto o.b.s. DE GRIFFIOEN

Reageer op het artikel "Luizen bestrijden & tips"

Reacties

Femke, 15-07-2014 17:31 #16
Het haar 2 uur met mayonaise in laten trekken, badmuts erover, kammen, wassen met shampoo en daarna wassen met een scheutje azijn, voila luizen weg, zonder chemische middellen!

Lola, 05-05-2014 00:22 #15
Hallo,
Ik wil graag mijn haar verven, maar heb ontdekt dat ik luizen heb. Maar stel dat ik morgen mijn haar verf en de dag daarna behandel met luizenmiddel, heeft dat dan effect op de haarverf? Reactie infoteur, 12-05-2014
Beste Lola

Behandel eerst de haren met een goed luizenmiddel en verf dan pas jouw haar.
Het is ook zo dat luizen niet zo houden van haren die gekleurd zijn, dus bestaat er een grote kans dat je in de toekomst geen luizen meer zal krijgen.

Vriendelijke groet,
Worm

Shanna, 19-03-2013 11:07 #14
Hallo,

WIJ hebben luizen! Ieks. Schaam me rot en voel me vies! Bij mijn oudste zoon heb ik het goed kunnen verwijderen omdat hij lekker dik en stug haar heeft. Helaas heb ik dit niet en is dat van mij 40cm! En erg fijn! Een luizenkam doet dan niets! Wat kan ik doen?

HELP! Reactie infoteur, 19-03-2013
Beste Shanna,

Probeer het eens met "petroleum". De werkwijze van deze methode kun je in dit artikel vinden. Het is wel een beetje pijnlijk voor de hoofdhuid maar wel héél efficient. Je mag deze behandeling zeker niet toepassen bij kinderen jonger dan zes jaar!
Succes

Vriendelijke groet, Worm

Rapunzel, 03-01-2013 00:39 #13
Ik ben er net achtergekomen dat ik (voor de 3e keer op rij) luizen heb. Dit komt waarschijnlijk omdat het uitkammen van mijn haar niet goed lukt. Ik woon namelijk op mezelf en heb héél lang, dik haar (tot net boven mn kont) en ik kom er simpelweg niet meer bij. Ook zijn de kammetjes gewoon te dun waardoor ik heel mijn haar kapot trek. Hebben jullie tips? Want als het zo doorgaat heb ik over een week geen haar meer over! :(

Groetjes,
Rapunzel.

Mj, 29-11-2012 15:40 #12
Mijn dochter heeft hoofdluis ik wil als moeder ook mijn haar behandelen, maar ik heb geverfd haar. Kan ik dat ook gebruiken, die lotion van bioderm tegen hoofdluis?
hgr, m

Luizenhater, 29-07-2011 14:17 #11
Ik heb luizen. Nog nooit iemand bij mij in het gezin had dat. Het is erg smerig om te bedenken als het jeukt dat er een beestje zit. Bij elke drogist kun je prioderm kopen, dat schijnt goed te helpen. haar nat maken, prioderm erin, 5 min. In laten trekken, uitspoelen. Dit om de 2 dagen 2 weken lang volhouden. Na een uitspoelbeurt met een netenkam, ook te koop bij de drogist, boven n wit oppervlak uitkammen. zo vallen dode luizen en neten uit het haar. Die dode dingen door de goot spoelen. De nagels kort houden, met oog op bacterieen eronder. Alles wat je aan hebt en op slaapt wassen, invriezen of in een goed lucht-afgesloten vuilniszak. Als het goed is zijn die Gore beesten na een tijdje opgehoepeld!

Luisje, 22-06-2011 20:41 #10
Hallo, mijn dochters van 8 en 5 jaar hebben onlangs luizen gehad. Heel erg vervelend, maar ik vraag me af hoe lang luizen erover doen om neten in de haren te leggen. Duurt het bv een paar uur of zeker enkele dagen? Mijn dochter van 8 jaar zat helemaal onder met die neten en mijn jongste dochter had alleen maar een paar luizen.
En dan nog een vraag voor mezelf: ik kan niet kammen met een netenkam want ik heb haarextensions. En aangezien deze best duur zijn, wil ik ze er niet uithalen. Moet ik dan vaker behandelen met lotion? Wat een ellende:(

Help, 12-06-2011 20:16 #9
Van de twaalf kinderen die ik heb hebben er elk jaar een paar luizen. nu is het de een na jongste heb neten/luizenkam al geprobeert, luizenspul div. merken en soorten, electrische luizenkamp, lavendel, petroleum, en elke keer zijn ze luizenvrij. ben elke keer 3 maanden bezig elke dag controle en bij 1 gelijk weer behandelen en iedereen controleren. alles word gewassen op 60 graden of in de vriezer gedaan. Wie kan mij vertellen hoe het komt dat er van alle kinderen maar steeds een of twee de "dupe" zijn en het heel hardnekkig is maanden lang elke keer tobben ermee.

12 Jarig Meisje, 18-05-2011 19:15 #8
Ik heb een zojuist ondekt dat er luizen in mijn haren zitten.
Mijn moeder heeft zojuist een luizenkam gekocht.
en na ongeveer 5/6 keer kammen jahoor, zat er zo'n beest.
Ik schrok me kápot, en heb de kam op de tafel gegooit, en naar boven gerent.
Ik ben me werkelijk KAPOT geschrokken!
Nu voel ik het steeds kriebelen en ik ben erg bang.
ik kan me gewoon niet ontspannen.
over 3kwartier tot een uur komt me moeder pas thuis,
HELP.
hoe kom ik ervan af?
werkt een luizenshampoo goed.

groetjes 12 jarig meisje Reactie infoteur, 19-05-2011
Beste, 12 jarige
Het is natuurlijk niet plezant als je weet dat er vieze beestjes in jouw haren logeren. Een luizenshampoo zal prima werken, als je deze tenminste op de juiste manier gebruikt. Praat erover met jouw mama en maak je zeker geen zorgen, want je zult er hoe dan ook vanaf komen.
Vriendelijke groetjes,
Worm

Diana, 27-09-2010 12:32 #7
Ik wordt er gek van, voor de 3e keer luizen, wat doe ik toch fout! Kunnen luizen in huisdieren overleven? Ik ontsmet nml alles en kam de haren met cremespoeling onder de douche maar het blijft terug komen, tips-tips-tips… Heb wel gehoord dat knuffels 48 uur in de vriezer kunnen, dan zijn de luizen ook dood, toch?

Ivone, 21-07-2010 17:55 #6
Luizen hebben is verschrikkelijk.
Ik heb een goeie tip hiervoor. Knoflook blenderen met een klein beetje water tot een dikke pap. Dat vocht aanbrengen op het hoofdhuid voor maar een halfuur. En ja hoor het werkt.

Isa, 03-07-2010 09:59 #5
Hoe krijg je hoofdluis?

Roland Janssen, 22-06-2009 10:44 #4
Allebei mijn dochters hadden last van luizen. Ik ben de luizen meteen te lijf gegaan met een elektrische luizenkam. Dit ging prima, omdat hiermee ook de eitjes kapot gaan. Ik had de luizenkam online gekocht van Caremaxx, maar er zijn ook andere merken. Success ermee!

Paul, 09-10-2008 01:34 #3
Wij hadden ook luizen, bah!
Na wat zoeken kwam ik erachter dat een veilige (niet giftige) bestrijding van de luizen met dimethicone mogelijk is.
Na het lezen van alle (!) etiketten van shampoos in de supermarkt, vond ik dat
Schwarzkopf Repair & Care shampoo dimethicone bevat. Kost maar een paar euro. En nog goed voor je haar ook!Uitgeprobeerd, en ja hoor, alle luizen morsdood na een paar minuten inweken. We herhalen dit nu al een paar dagen in combinatie met de luizen/netenkam, en we vinden al (bijna) geen luizen meer! Reactie infoteur, 09-10-2008
Beste Paul,
Van harte bedankt voor de tip.

Van Mieghem Kitty, 25-08-2008 20:52 #2
Het is voor het volgende dat ik jullie schrijf: Wij hebben 5 kinderen en we hebben al van alles geprobeert om ons te verweren tegen het ongedierte op de hoofdhuid van de mens. Wat is het efficaste en beste produkt dat er momenteel gebruikt wordt om ze volledig weg te krijgen. ik dank jullie en hopelijk hebben jullie spoedig een antwoord op mn vraag want het wordt echt een zware opdracht iedee dag en heel vervelend. Reactie infoteur, 26-08-2008
@ Van mieghem kitty

De beste methode is nog steeds de oude, "petroleum". U kan zuivere petroleum vinden in een tankstation. Doe de petroleum in een maatbeker en giet de petroleum zeker NIET over het hoofd, want dit is te gevaarlijk. Wrijf met uw hand voorzichtig de petroleum in het droge haar, maar let zeer goed op voor de ogen. Dek deze desnoods goed af en zorg ervoor dat het hoofd ook goed achterover ligt.Wikkel vervolgens het haar, zonder spoelen, in een katoenen doek. Na maximum twee uur( niet langer hoor!)wast u de haren met een gewone shampoo en conditioner. Kam de haren met een luizenkam. U zal deze behandeling maar één keer moeten uitvoeren want luizen en neten overleven dit niet.

Deze methode is wel een beetje pijnlijk voor de hoofdhuid maar wel heel efficient. Ik zou deze behandeling ook zeker niet toepassen bij kinderen jonger dan zes jaar!

Vriendelijke groet, Worm

Moekies Com, 24-08-2008 22:45 #1
Als je kind eenmaal luizen heeft gehad wil die ellende nooit meer. De beste manier om dit te voorkomen is het gebruik van een luizencape. Deze zijn er in verschillende soorten en maten waarbij de BugBag de beste is. Makkelijk te gebruiken door je kind en erg doeltreffend tegen luizen. Moekies.com is de enige die de echte BugBag met een persoonlijke bedrukking verkoopt. Zo kan je kind zijn of haar eigen luizencape makkelijk terug vinden en blijft luizen vrij.
Kijk voor mogelijkheden op www.moekies.com

Infoteur: Worm
Subrubriek: Diversen
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!