InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Stevia: een goed zoetje?

Stevia: een goed zoetje?

Stevia: een goed zoetje? Wanneer u als gezondheidsbewuste consument in plaats van suiker een zoetje in de koffie doet, weet u waarschijnlijk niet dat er nog een alternatief bestaat, namelijk: Stevia. Wij kennen suiker en zoetstoffen en over laatstgenoemde bestaan tegenstrijdige berichten wanneer het gaat over de effecten ervan op onze gezondheid. Naar nu blijkt kunnen we onze keuzemogelijkheden vergroten met een derde middel, Stevia.

Wat is stevia?

De officiële naam van deze kruidachtige plant is Stevia Rebaudiana Bertoni. Hij komt voornamelijk voor in Paraguay en wordt daar al zon 1500 jaar door de Guarani-indianen gebruikt als zoetmiddel en huidverzorgingsmiddel. De zoete smaak is zon 35x sterker dan suiker en zit in de bladeren van de plant. Steviaplantages zijn te vinden in Brazilië, Uruguay, Paraguay, Israël, Thailand, China en Centraal-Amerika. Ze zijn zon vijf jaar geschikt voor economische productie en zijn te kweken op arme grond. Aan het eind van de 19e eeuw kreeg het westen belangstelling voor de plant. De plant is als zoetstof echter in Nederland en in het westen niet verkrijgbaar als zoetstof of voedingsmiddel.

Waarom is het verboden?

Men zou de indruk kunnen krijgen dat er gevaren kleven aan het gebruik van Stevia als voedingsmiddel, omdat het hier verboden is. Stevia is echter niet gevaarlijk. Op 22 februari 2000 wilde de Europese Commissie geen vergunning afgeven voor het in de handel brengen van Stevia als nieuw voedingsmiddel. Degene die deze vergunning had aangevraagd was de Belgische professor J. Geuns, een voorstander van Stevia. Het is eigenlijk door zijn aanvraag dat de plant als nieuw voedingsmiddel verboden is, omdat er voor een nieuw middel altijd onderzoek gedaan moet bestaan dat het middel veilig is. Dat onderzoek was er niet en dus werd de vergunning niet verstrekt. Gek genoeg financiert de EU wel een onderzoek naar de mogelijkheid van het verbouwen van Stevia in Zuid-Europa. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat de plant als nieuw voedingsmiddel in de EU wordt toegestaan. Naast het feit dat het een bedreiging zou zijn voor de eigen suikermarkt en de zoetstoffenindustrie, brengt nieuw onderzoek ook hoge kosten met zich mee.

Is Stevia (on)gezond?

Een grote gebruiker van Stevia is Japan. Dit land gebruikt het middel als zoetstof in diverse producten. Het is daar uitgebreid getest voordat het toegestaan is. Ook Brazilië is een fervente gebruiker. Zelfs Coca-Cola gebruikt het daar als zoetstof in haar producten. Er bestaan absoluut geen bijwerkingen bij het gebruik van Stevia. De indianen gebruiken het al honderden jaren en ook Japan en China gebruiken het zonder nadelige effecten. Sterker nog, er worden diverse gezondheidsbevorderende eigenschappen aan de plant toegeschreven. Zo lijkt het onder andere te helpen bij diabetes en hypoglykemie. Stevia stimuleert namelijk de alvleesklier om insuline te produceren en het verlaagt de bloedsuikerspiegel naar normale waarden. Brazilianen gebruiken het al officieel bij de behandeling van diabetes. Diëtist Janet de Jong uit Joure bevestigt deze positieve eigenschappen van de plant. Ze voegt eraan toe dat Stevia tevens de bloeddruk verlaagt en de uitscheiding van urine en natrium verhoogt. Verder is het caloriearm en speelt het een preventieve rol bij tandbederf. Omdat deze onderzoeken voornamelijk op dieren zijn uitgevoerd, zou er eigenlijk grootschalig onderzoek moeten komen naar de gezondheidsbevorderende eigenschappen voor mensen.

Verkrijgbaarheid

Binnen de EU is Stevia niet als voedingsmiddel verkrijgbaar. De planten zijn wel gewoon te koop, maar het poeder, het extract ligt niet in de winkel. Toch is er een bedrijf in Nederland, Vita-Reform van der Snoek, die het verkoopt. Niet onder de naam voedingsmiddel, maar met etiket: voor uitwendig gebruik. De Stevia is er als zaad, poeder en vloeibaar middel verkrijgbaar. Op de website van het bedrijf kan men het middel gewoon bestellen.
© 2008 - 2017 Demaan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stevia, de gezonde suiker zonder calorieënU kan het misschien niet geloven maar behalve het feit dat stevia nog zoeter dan zoet is, is het ook geschikt voor diabe…
Je eigen moestuin: SteviaIs het mogelijk om zelf Stevia te zaaien? Stevia is een zoetstof die niet schadelijk is voor de gezondheid. Steeds meer…
Verrassende effecten van SteviaDe meeste mensen hebben wel eens gehoord van Stevia, maar ze zijn niet echt bekend met de effecten van Stevia. Dat Stevi…
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Stevia, een gezond en plantaardig zoetmiddelIedereen houdt van zoet eten. We eten taartjes, snoep of gooien suikerklontjes in de thee. Het nadeel aan zoet eten en d…
Bronnen en referenties
  • http://www.aspartaam.nl/stevia/stevia.html http://www.esstevia.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=29 http://nl.wikipedia.org/wiki/Stevia

Reageer op het artikel "Stevia: een goed zoetje?"

Reacties

Djox, 14-01-2014 13:39 #8
Stevia in poedervorm is te koop bij de Aldi.

Henk Wijnstekers, 05-06-2013 13:18 #7
L.S.
De anti-reactie betreffende Stevia lijkt me een vertegenwoordiger in de Raad van Europa, die omgekocht worden om troep te blijven leveren en gezonde natuurlijke middelen, die weinig kapitaal opleveren verwerpen. Zitten dan ook nog vaak vooraan in de kerk. Ik leerde kinderen van twee al om minder te gebruiken als er iets van last zou zijn.

Maar die figuren hebben zoveel macht dankzij hun kapitaal dat het vechten tegen de bierkaai is.

Mochten er leuke mensen bij zijn die dit lezen, vriendelijke groeten van Henk.

J. Schuijt-V D. Wijk, 17-08-2012 21:11 #6
Stevia een goed zoetje?Ik dacht van wel maar ik schrok toen ik las dat er sucralose aan toegevoegd is, een synthetisch zoetmiddel dat o.a. risico's aan het immuumsysteem, lever, nieren, dikke darm, de maag, de longen, de bloedvaten en de hersenen kan veroorzaken.Ook zag ik het vulmiddel E468 op de verpakking staan iets wat ook gebruikt wordt in lak en vernis en wat sinds 1961 al door wetenschappers is aangemeld als kankerverwekkend!
Hoezo een goed zoetje?

Gert, 31-05-2012 22:25 #5
Zo lijkt het onder andere te helpen bij diabetes en hypoglykemie. Stevia stimuleert namelijk de alvleesklier om insuline te produceren en het verlaagt de bloedsuikerspiegel naar normale waarden.

Vreemd een Hypoglykemie is al een verlaagde bloedsuiker en om die met de aanmaak van insuline nog verder te verlagen "dat is geen pluspunt".

Dit zou dan een Hyperglykemie moeten zijn een verhoogde bloedsuiker.
Werkt naar mijn idee bij type 2 diabeet waarvan vaak nog eigen insulineproduktie is op een lager nivo.

Neeltje Krottje, 14-03-2012 16:53 #4
Ik gebruik sinds kort Stevia als zoetmiddel, als mensen het niet lekker vinden is dat meestal omdat ze er teveel van in gerecht of drank doen, super weinig gebruiken, het is ook geen produkt wat je lekker moet vinden, maar als alternatief voor suiker, dus puur om suiker te vervangen, suiker is een belasting voor het lichaam om te verteren, het verbruikt vitamine B1.

Mj Henssen, 21-09-2011 08:42 #3
Stevia geprobeerd met 4 mensen. Zowel zoetjes en vloeibaar. Maar niemand vind het lekker. Vinden het zelfs vies. Een hele rare nasmaak. Helaas… Als iemand nog een alternatief voor Stevia heeft zou ik dat graag horen.

Roos Boum, 31-05-2011 14:01 #2
Dank voor uw interessante artikel over Stevia. Ik woon in Frankrijk, en Stevia is hier gewoon te kopen als zoetstof genaamd: glucoregul en geproduceerd door Gerble (met een accent naar rechts op de e, maar dat lukt niet in dit berichtje). Het is verkrijgbaar in zoetjes en in poeder. Het staat in de biorekken.

Ina Tijhuis, 14-11-2008 11:22 #1
Zijn stevia tabletjes ook te koop in Nederland? Reactie infoteur, 01-12-2008
Dag Ina,

Je kunt Stevia niet als tabletje kopen maar wel als poeder of druppels. Over het algemeen is het weinig in winkels te vinden, soms wel in sommige drogisterijen of gezondheidswinkels. Ik bestel het zelf via www.esstevia.nl
Succes!

Infoteur: Demaan
Gepubliceerd: 30-07-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!