InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voor het eerst ongesteld, wat nu?

Voor het eerst ongesteld, wat nu?

Voor het eerst ongesteld, wat nu? Ongesteld worden… Als je een meisje bent komt het er eens van in je leven: de dag waarop je voor het eerst ongesteld wordt. De meeste meisjes worden rond hun dertiende of veertiende jaar voor het eerst ongesteld. Een ander woord voor ‘ongesteld zijn’ is ‘menstrueren.’ Als je voor het eerst ongesteld hebt zie je wat bloed, in je ondergoed of in de wc. Het bloed is de eerste keer niet altijd meteen rood, het kan ook een beetje bruin van kleur zijn. Je kunt er een beetje van schrikken, maar dat is niet nodig. Elke meisje of vrouw wordt ooit in haar leven voor het eerst ongesteld.

Ben je volwassen als je ongesteld geworden bent?

Ongesteld worden (of menstrueren) is een vanzelfsprekend gevolg van het ‘volwassen’ worden. Dat wil echter niet zeggen dat je ook meteen volwassen bent als je voor het eerst ongesteld wordt. Volwassenheid hangt van veel meer af dan van ‘slechts’ een afzonderlijk ontwikkelingskenmerk. Een jongen is ook niet op slag volwassen als hij eenmaal de baard in de keel heeft of als hij ‘al’ een snorretje heeft.

Het kan trouwens ook voorkomen dat je zelfs al erg jong ongesteld wordt, bijvoorbeeld op je elfde of soms zelfs nog jonger. Meisjes die flink gebouwd zijn, en die dus meer vet op hun lichaam hebben dan gemiddeld, worden over het algemeen eerder ongesteld dan dunne meisjes. Als je erg jong ongesteld wordt, op je elfde of twaalfde of nog eerder, dan is het aan het begin extra wennen, omdat je er eigenlijk voor je gevoel nog niet aan toe bent.

Wennen aan al dat gedoe als je ongesteld bent

  • Als je ongesteld bent maak je van alles mee. Je lichaam en je geest reageren anders dan gewoonlijk. Je kunt (hoeft niet, kan wel) door hormonen in je lichaam, sneller gaan huilen en je sneller verdrietig voelen, of een paar dagen somber zijn en/of je kunt je chagrijnig voelen. Vooral de dagen rondom je ongesteldheid zelf, en de dagen waarop er sprake is van een nieuwe eisprong (ergens halverwege de maand) kan je last hebben van somberheid of emotionele stemmingen. Als je rond die dagen last hebt van neerslachtigheid besef dan dat het echt weer snel over gaat en accepteer dat het erbij hoort.
  • Aan het begin zal je ook moeten wennen aan het gebruik van maandverband en/of tampons. Als je pas ongesteld bent gebruik je vaak maandverband. Er zijn allerlei soorten verband op de markt, van het ouderwetse verband dat vrij dik is, tot het ultradunne verband wat modern is. Het dunne verband is aangenaam om overdag te dragen, want je ziet er niets van onder je kleren en je voelt er ook weinig van. ’s Nachts kan je eventueel het dikkere verband dragen, omdat dat goedkoper is.
  • Als je pas ongesteld geworden bent moet je nog wennen aan alles wat er bij menstruatie komt kijken. Je moet bijvoorbeeld regelmatig maandverband verwisselen om doorlekken te voorkomen. Ga wat vaker naar het toilet om te controleren of je erg veel bloed. Verwissel op dagen dat je veel bloed verliest in ieder geval om de twee uur je verband, en douche je ’s morgens en ’s avonds met lauw water (geen zeep).
  • Je kunt rond de dagen van je menstruatie een grotere eetlust hebben. Dit komt door de hormonen in je lichaam. Probeer zo gezond mogelijk te eten.
  • Ook kan je rond de dagen van je ongesteldheid en tijdens je ongesteldheid een paar kilo zwaarder wegen. Dat is geen lichaamsvet, maar vocht wat je lichaam vasthoudt onder invloed van hormonen. Als de hormonen weer afnemen raak je in de week na je menstruatie, dat vocht weer kwijt.
  • Bij menstruatie is het zo dat er meestal een verloop in de heftigheid van de bloeding is, dat wil zeggen dat de eerste dag meestal wat minder bloed is dan op de tweede en de derde, en dat het rond de vierde dag vaak weer ietsje minder wordt en op de vijfde dag nog een stukje minder. Meestal duurt een menstruatie 5 dagen. Het kan voorkomen dat het op de derde of vierde dag ineens lijkt dat je menstruatie voorbij is, maar een paar uurtjes later begint het bloeden dan ineens toch weer. Als je pas ongesteld bent, draag dan gewoon vijf dagen verband om te voorkomen dat je onverwachts doorlekt. Doorlekken in je kleren is vervelend, vooral omdat je je schaamt als mensen het gezien hebben en ook omdat bloed niet makkelijk uit je kleren gaat. Als je menstruatiebloed doorgelekt is in je kleren (of in lakens van je bed) wat best vaak voorkomt, onthoud dan dat je bloed alleen met koud water uit kleding en andere stoffen kunt verwijderen. Het gaat er het gemakkelijkste uit als je het uitwast als het bloed nog niet is opgedroogd.
  • Menstruatiebloed is eigenlijk weefsel van de baarmoederwand dat doordrenkt is met bloed en daarom zie je soms wel eens vlokjes of klontjes bloed in de wc liggen. Dat is niets om je zorgen om te maken.
  • Tampons gebruiken tijdens de menstruatie kan ook. Kleine tampons beschadigen het maagdenvlies niet. Het voordeel van tampons kan zijn dat het bloed al binnenin de vagina wordt opgevangen en dus voel je je vaak wat prettiger. Om doorlekken te voorkomen is het verstandig om naast een kleine tampon voor de zekerheid nog wel een dun verband te dragen, op dagen dat je veel vloeit. Voor tampons geldt ook dat je ze regelmatig moet verwisselen. Voor het inbrengen moet je altijd eerst je handen wassen om je lichaam te beschermen tegen ongewenste bacteriën. Het touwtje van een tampon moet altijd buiten de vagina hangen. Na het inbrengen was je nogmaals je handen. Mocht je het touwtje van een tampon die je verwijderen wilt, niet kunnen vinden (wat heel weinig voorkomt), pers dan. Dan zal de tampon verder naar beneden komen. Helpt dit niet, bel dan met je huisarts om te vragen wat het beste is. Een tampon mag namelijk nooit langer dan maximaal 7 tot 8 uur in je lichaam blijven. De huisarts maakt dit wel vaker mee en hij/zij kan een tampon in zo'n geval op een veilige manier, gewoon verwijderen.
  • Zwemmen als je ongesteld bent kan wel, maar uitsluitend als je een tampon gebruikt. Zwemmen op de dagen dat je heftig vloeit is niet zo handig en dan is het waarschijnlijk prettiger om zwemmen even uit te stellen.

PMS, wat is dat?

PMS, of Premenstrueel syndroom, is de benaming voor een bepaalde gemoedstoestand, die meisjes (en vrouwen) kunnen hebben voordat ze ongesteld worden. Bij PMS is er dan sprake van een totale verstoring van het gewone functioneren als persoon. Deze vrouwen en meisjes hebben ernstige klachten voordat ze ongesteld moeten worden.

Ongesteld worden, hoe werkt dat eigenlijk?

De natuur heeft het heel mooi geregeld in het leven. Een bevrucht eitje heeft een nestje nodig om in te groeien. Daarom wordt er langs de wand van jouw baarmoeder een soort nestje van bloed en slijm en weefsel gebouwd. Dat laagje is heel geschikt voor een bevrucht eitje, om zich lekker in te nestelen. Een bevrucht eitje komt echter pas langs als je in verwachting zou zijn. Voor die tijd komt er dus geen bevrucht eitje in de baarmoeder terecht. Vandaar dat het nestje elke maand weer door je baarmoeder wordt afgestoten, zo van: ‘hmm…geen bezoek deze maand, laten we het bedje dan maar weer verschonen.’ Het opgebouwde (nest)wandje in de baarmoeder wordt dan weer afgebroken en dat veroorzaakt de menstruatie. De maand daarop wordt de baarmoederwand weer voorzien van een laagje, en daarom komt er elke maand opnieuw een menstruatie. De meeste meisjes en vrouwen menstrueren gemiddeld om de 28 dagen. Als je pas ongesteld bent geworden duurt het een tijdje voordat je lichaam een vast ritme heeft dus dan is er nog geen vast patroon en minder goed te voorspellen wanneer je weer ongesteld zult worden. Door elke maand in je agenda een kruisje te zette op de dag dat je ongesteld geworden bent, kan je bijhouden of je al regelmatig ongesteld wordt. Zodra een meisje ongesteld geworden is, weet ze ook dat ze zwanger kan raken.

Menstruatiepijn

Een heel vervelende bijkomstigheid van ongesteldheid zijn de pijntjes die je kunt hebben. Hoofdpijn, buikpijn, pijn in de bovenbenen en rugpijn, komen vaak voor. De pijn die je van menstruatie kunt hebben, kan behoorlijk zijn. De een heeft er meer last van dan de ander. Sommige meisjes hebben echter zo’n erge hoofdpijn of buikpijn, dat het begrijpelijk is dat ze even ziek thuis blijven. Erge menstruatiepijnen worden vaak bestreden met een pijnstiller, zoals paracetamol.

Ongesteld, langer dan vijf dagen

De meeste vrouwen menstrueren 5 dagen per maand, maar dit is het gemiddelde aantal dagen. Sommige vrouwen menstrueren elke maand 'slechts' 3 of 4 dagen, anderen menstrueren 6 dagen. Duurt een menstruatie elke maand langer dan 5 dagen en vloei je veel? Dan is het zinvol om met je huisarts te overleggen in verband met een eventueel tekort aan staal. Langdurig vloeien is altijd een reden om met de huisarts te overleggen.

Ongesteld zijn en gymnastiek

Als je ongesteld bent en gymnastiek hebt op school, kan je je daar onprettig bij voelen. Persoonlijk ben ik van mening dat een meisje de vrijheid moet hebben om ‘nee’ te zeggen tegen gymnastiek als ze ongesteld is. Waarom? Omdat ook volwassen vrouwen vaak besluiten om niet te sporten als ze ongesteld zijn, eenvoudig omdat je sneller moe bent en je je vaak niet prettig voelt als je ongesteld bent. Bovendien kan je je onzeker voelen in verband met vloeien. Als je dus niet aan gymnastiek wilt meedoen als je ongesteld bent, bespreek dit dan met een van je ouders, of met je huisarts of met een vertrouwenspersoon op school.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerste keer ongesteldEerste keer ongesteldWanneer word ik voor het eerst ongesteld? Wat gebeurt er met mijn lichaam? Hoe ga ik hier mee om en wat moet ik eigenlij…
Voor het eerst ongesteldDe eerste keer ongesteld worden, ook wel de eerste menstruatie genoemd, kan flink schrikken zijn. Ineens verlies je een…
Menstruatie en het belang van persoonlijke hygiëneMenstruatie en het belang van persoonlijke hygiëneHygiëne is altijd belangrijk. De goede hygiëne voorkomt ziektes en ongedierte en heeft niet alleen te maken met fris rui…
Maandverband, tampons & alternatieven: voordelen en nadelenMaandverband, tampons & alternatieven: voordelen en nadelenBen je net voor het eerst ongesteld geworden dan wil je waarschijnlijk wel wat meer weten over maandverband en tampons.…
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voor het eerst ongesteld, wat nu?"

Reacties

Anoniem, 12-01-2017 23:18 #142
Hallo, ik ben net voor het eerst ongesteld, en morgen heb ik gym. Ik kan meestal niet zo heel goed bewegen in maandverband en ik heb van die vleugels, hoe kan ik zorgen dat ik normaal kan gymmen en dat niemand de vleugels ziet? (Ik wil nog geen tampons gebruiken) Reactie infoteur, 13-01-2017
Hi, je kunt het beste de vleugels naar binnen vouwen, of verband kopen zonder vleugels. Als je een korte broek draagt of een sportbroek met lange pijpen, is dat meestal ook geen probleem. Tegen de buikpijn kan je een paracetamol nemen.

Anoniem, 15-11-2016 22:36 #141
Heey, ik ben vandaag ongesteld geworden (ik ben bijna 13). In de tekst stond dat als je rond die leeftijd ongesteld werd, dat je dan vaak wat dikker was. Ik ben 1.76 en 57 kilo, ben ik nu ook te dik? Ik voel me er best onzeker over. Reactie infoteur, 16-11-2016
Nee, je bent zelfs erg slank. Je hebt een heel gezond gewicht en je BMI is mooi.

Anoniem, 10-05-2015 21:32 #140
Haii, mijn vriendin is ongesteld geworden alleen zei ze dat het heel veel was volgens haar moeder, al helemaal voor de eerste keer. Ze had nergens last van alleen zat ze bijna de hele dag op de wc om door lekken te voorkomen. wat voor tips kan ik haar geven? als je constant voelt dat er bloed vloeit en je elke keer naar de wc moet omdat je maandverband weer helemaal vol zit, is dat niet prettig lijkt mij. Wat moet ze hiertegen doen?

V., 09-03-2015 21:53 #139
Ik ben vandaag ongesteld geworden en ben 13 en zit in de 2de is het zo dat de 2de en 3de dag je het meest buikpijn hebt en meer bloed verliest? Ik heb zelf alleen last van buikpijn en ben totaal niet chaggie ( mijn zus had altijd wel heel veel rug pijn etc. Maar mijn moeder zei me dat zij daar geen last van had. kan ik later rugpijn krijgen want tot nu toe alleen nog buikpijn gehad en verder niks Reactie infoteur, 10-03-2015
Hi, als je het pas bent moet je lichaam ook nog een beetje op gang komen dus in de loop der tijd merk je pas of je wel of geen pijn zal hebben. Als je een paar keer ongesteld geweest bent, is er meestal wel een patroon te herkennen.

Kenza, 22-02-2015 07:38 #138
Ik heb zeg maar 2 dagen lang krampen gehad en eigenlijk heb ik ook alle symptomen al heel lang maar wanneer word ik dan ongesteld? En stel je bent 5 maanden lang niet ongesteld geworden maar je hebt geen seks gehad? Reactie infoteur, 22-02-2015
Hi. Ik kan uit je bericht niet goed opmaken of je bang bent zwanger te zijn, of dat je gewoon niet begrijpt waarom je menstruatie 5 maanden is weggebleven. Ik zal een paar dingen uitleggen, en hoop dat je daar iets aan hebt.

Als je zeker weet dat je niet gevreeën hebt met een man, dan kan je niet zwanger zijn. Als je nog erg jong bent, en nog nooit eerder ongesteld geweest bent, dan kan het zo zijn dat je gewoon nog niet echt ongesteld geworden bent. Als je wel al eens ongesteld geweest bent, maar daarna nooit meer, kan het gewoon even duren voordat er een ritme in je cyclus is gekomen. Dus het is afhankelijk van je leeftijd en ook van je gewone menstruatie cyclus om een beeld te vormen van de oorzaak. Als je zelf geen idee hebt is het belangrijk dat je het met je huisarts bespreekt. Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust.

E., 28-12-2014 09:59 #137
Hey ik heb 4 maanden geleden een bruine vlekje in mijn onderbroek gehad. Ongeveer een maand er na weer toen was die groter. Ongeveer weer een maand later was die weer wat groter en was het wat rood toen was ik 13 nu 14 maar de laaste keer had drie dagen achter elkaar een roodbruine vlek in mijn onderbroek oja elke keer had ik er heel wat slijm bij. Ben ik nou ongesteld geweest? Ik heb al lang schaamhaar en okselhaar kleine borsten cup A en ben 1.76 en hoop eigenlijk dat ik ben uitgeroeid. Ik ben nu 14 jaar oud mijn moeder was het ook op der 14 de. Alvast bedankt groetjes eline

Anoniem2, 15-09-2014 21:01 #136
Hey,
ik ben 14 en zit in de 3e (dit jaar voor het eerst in deze klas, nieuwe klas dus) en ben nog steeds niet ongesteld. (ik maak me echt zorgen)
Al mijn vriendinnen zijn het wel al, ( iedereen uit mijn klas (meisjes) ) echt iedereen en toen ik in de 2e zat de meiden in die klas ook al.
en mijn vriendinnen vergeten steeds hun maandverband/ tampons.
Ze vragen me steeds om advies en wat ik doe als ik het ben, en ze vragen vaak of ze mijn tampons/ maandverband mogen lenen enzo, dus ik zeg steeds, sorry ik heb het niet bij me, Maar ze vragen het best vaak, steeds iemand anders waar de rest van mijn vriendinnen bij is ( ze vragen het dan aan iedereen). maar ik ben bang dat het begint op te vallen, En ik schaam me er echt voor, ik wil het ze echt niet vertellen: dat ik nog niet ongesteld ben.
Ook weet ik vaak niet wat ik moet zeggen als ze om advies vragen, vaak als ze zijn doorgelekt enzo. Ik zeg dan vaak oh dat is rot. Maar dat komt dan eigenlijk best wel lullig over.
Ook nog een vraag: Hoe weet je of je voor het eerst ongesteld gaat worden, mijn moeder werd het in augustus op haar 14e ( geboren in april, ik in mei) ik heb al okselhaar en schaamhaar( al heel lang), en heb cup A, mijn moeder B, Ik ben bijna ( op een paar cm na) even groot als mijn moeder, dus niet erg lang. dus hoe weet je zo'n beetje wanneer je het wordt. Want ik heb al die (bovenstaande dingen al heel lang, maar ben nog steeds niet ongesteld).

groetjes Anoniem, reageer alsjeblieft, heb hulp nodig. Reactie infoteur, 16-09-2014
Hi, de meeste meisjes worden ongesteld tussen hun 10e jaar en 17e jaar. Het merendeel zit tussen de 12 en 15 jaar, geloof ik. Je menstruatie is een van de verschijnselen waaraan je merkt dat je vruchtbaar bent. Okselhaar en schaamhaar zijn tekenen dat je al flink in de puberteit zit. Je kunt je menstruatie verwachten, dit jaar nog of eventueel volgend jaar. Die kans is het grootste, Ja, het kan ook wat langer duren want de natuur gaat gewoon haar eigen gang.

Voordat je ongesteld wordt heb je vaak een beetje last van:

zeurderige buikpijn
moe
vet haar
pukkeltjes

Maar ja, daar heeft ook niet iedereen last van dus het is mogelijk maar geen bewijs.

Wel jammer dat je niet gewoon zegt dat je nog niet ongesteld bent, want dat is echt niet zo vreemd. Maar goed, als je het liever zo houdt kan je als volgt antwoorden of handelen:

Als iemand verband aan jou vraagt kan je zorgen dat je wel verband in je tas hebt, dat is namelijk sowieso handig voor het geval je het voor het eerst zal worden. Vraag dan wel altijd of ze (je vriendinnen die verband lenen) je de volgende keer weer schoon verband willen teruggeven, want anders heb je zelf niet meer tegen de tijd dat je het nodig hebt.

Als iemand je vraagt of je maandverband hebt kan je inderdaad ook gewoon zeggen: sorry, niet bij me.

Als niemand verband bij zich heeft: vraag aan de mentrix of een andere lerares om verband, vrijwel elke middelbare school heeft dat wel ergens in een kast, voor het geval dat een leerlinge het nodig heeft

Als iemand advies vraagt over doorlekken: kleding altijd alleen uitwassen met koud water, want warm water zorgt er juist voor dat de vlekken niet meer weg gaan. Vlekken liever niet laten indrogen want dan zijn ze moeilijker uit te wassen.

Als iemand advies vraagt over doorlekken: adviseren altijd schoon ondergoed mee te nemen als ze ongesteld zijn, want doorlekken komt wel vaker voor. Het liefst ook een licht legging mee, voor het geval het ook door jeans heen lekt. Als je op school een kluisje hebt kan je dit soort extra kleding en verband altijd standaard opbergen voor het geval dat

Als iemand advies vraagt over doorlekken kan je ook antwoorden: geen idee, ik ben gelukkig nog nooit doorgelekt

Maar je kan ook gewoon eerlijk zeggen dat je nog niet ongesteld bent, natuurlijk. Het komt heus wel. De een is het al op haar 11e en de ander op haar 17e.

Anoniem, 10-09-2014 21:15 #135
Ik ben ongesteld maar ik had geen rugpijn enzo alleen een beetje buikpijn, is dat normaal? Reactie infoteur, 11-09-2014
Ja hoor. De een heeft meer pijntjes dan de ander. Komt misschien nog, of als je geluk hebt, heb je er gewoon niet veel last van.

Ana, 27-08-2014 17:59 #134
Volgens mij ben ik vandaag ongesteld geworden, maar het kan ook bruine afscheiding zijn,
ik heb al een half jaar witte afscheiding. Ik ben nog maar 11, en ik ben 1.67 en weeg 55 kilo,
is dat dan normaal? Reactie infoteur, 28-08-2014
Ja hoor, dat is normaal. De een wordt het wat eerder als de ander.

Dewi, 21-07-2014 21:51 #133
Ik ga op kamp en we gaan zwemmen en ik ben vandaag ongesteld geworden en mijn vraag is is het moeilijk om een tampon in te brengen? Reactie infoteur, 22-07-2014
Als je de aanwijzingen opvolgt die in de bijsluiter staan, is het niet heel erg moeilijk. Er zijn ook tampons met speciale inbrenghuls. Lees ook dan de gebruiksaanwijzing goed. Overleg ook eerst even met je moeder of met een tante of zo, met een vrouw die er al ervaring mee heeft. Je kunt kleine tampons kopen, zogenaamde mini tampons. Je kunt daar ongeveer 30 minuten tot een uurtje mee zwemmen op de 2e en 3e dag van je menstruatie. Het hangt er vanaf of je veel of weinig bloed op dat moment. Tampons kan je vrij gemakkelijk verwisselen door de tampon aan het touwtje weer eruit te trekken, en een beetje mee te persen met je lichaam. Daarna kan je weer een nieuwe tampon inbrengen en weer verder gaan met zwemmen.

Lara, 04-05-2014 18:13 #132
Hoi, ik ben vandaag ongesteld geworden. En ik heb een vraagje. Ik ben best wel dik. Ik ben 13 jaar en ik ben 68 kilo. Mijn moeder zegt dat ik ga afvallen omdat ik ongesteld ben geworden, maar is dat waar? Word je echt dunner als je ongesteld bent? Oh en groei je echt niet meer als je ongesteld bent? Reactie infoteur, 05-05-2014
HI, of je te dik bent hangt ook af van je lengte.Je kunt je BI berekenen bij de hartstichtring.nl Je vult dan je lengte in, je gewicht en je leeftijd, vervolgens berekenen ze je BMI inline. Als je lengte gemiddeld is, dan heb je waarschijnlijk wat overgewicht. Maar wist je dat ongeveer de helft van de mensen in Nederland overgewicht heeft? Als je eenmaal ongesteld geworden bent kan het zo zijn dat je de komende tijd wat gaat afvallen, maar dat gaat geleidelijk. Rond de dagend at je ongesteld moet worden zal je weer een beetje aankomen, maar dat is vocht want door hormonen houdt je weefsel dan iets meer vocht vast. Als je dat vervelend vindt eet dan niet te veel zout, dan heb je er minder last van.

Als je af wilt vallen moet je beseffend at afvallen een vrij lastig proces is. Het allerbeste om af te vallen is: kleinere porties eten, proberen minder suiker en wat minder vet te eten. En vooral veel verse dingen eten, zoals fruit, groentes, vers gebraden vlees en verse vis (zonder paneermeel).

Erg ongezond voord de lijn zijn:
zoutjes
snoep
frisdrank met suiker
bewerkt eten

Van alles een beetje minder, dan komt het goed.

En… een paar keer per week wandelen, zwemmen of sporten… Dat helpt enorm. :) Succes, en geniet van de zomer:)

Anoniempje, 06-04-2014 23:16 #131
Hej, Ik Ben 13 jaar, en heb al een jaartje witte afscheiding. Sinds een paar maandjes begint het steeds meer te worden, en het is slijm, is dat normaal, wat betekent dit? Ik ben nogal klein voor mijn leeftijd (1.52) en ik weeg 35 kg, en ben best wel dun.
Ik vraag me af wanneer ik het kan verwachten. Reactie infoteur, 07-04-2014
Hi, deze vraag is al zeker een stuk of tien keer gesteld, dus lees even de reacties door, daar staat het antwoord al een paar maal tussen.

Keesje, 13-03-2014 20:59 #130
Hoi ik ben vanmorgen voor het eerst ongesteld geworden maar bij mij is het meer bruinig is dat normaal? Alvast bedankt Reactie infoteur, 15-03-2014
Ja hoor, aan het begin moet het even op gang komen.

Anoniem, 11-02-2014 20:00 #129
Ik ben 7 januari voor het eerst ongestekd geworden en ongeveer op 7 februari zou ik dat ook worden maar dat was 5 dagen geleden ik ben het nog steeds niet. Kan het nog komen of moet ik naar de dokter? Reactie infoteur, 12-02-2014
De eerste maanden kan het vaak onregelmatig zijn en soms blijft het zelfs wel een paar maanden weg, of het komt juist vaker. Zolang een meisje/vrouw zeker weet dat ze niet zwanger kan zijn, is het waarschijnlijk gewoon onregelmatigheid in je cyclus. Blijft het langer dan 6 maanden weg en/of heb je (pijn)- of andere klachten, ga dan wel even langs je huisarts.

Anoniem, 01-02-2014 20:24 #128
Ik heb wit spul in mijn onderbroek (ik ben trouwens 12 jaar) maar wat houd dat nou eigenlijk in? Ik bedoel, wat is het, is het goed of slecht, heeft iedereen dat, heeft het iets met ongesteldheid te maken? Reactie infoteur, 02-02-2014
Het heeft meer met je leeftijd te maken. je kunt er meer over lezen in het artikel en in de reacties op het artikel. je noemt het een beetje afscheiding, dat betekent niet dat je ongesteld bent, het betekent wel dat je lichaam volwassen aan het worden is. Binnen nu en 2 of 3 jaar zal je waarschijnlijk ook ongesteld gaan worden.

Anoniem, 12-01-2014 22:07 #127
Heeey, ik ben 11 jaar oud en ik heb al vam af eind groep 6 witte vloed, maar ben nog nooit ongest eld geweest…

Anoniempje, 01-01-2014 01:28 #126
Hoi, ik ben 11 jaar en wordt bijna 12 ik ben bang dat ik ongesteld wordt want al mijn vriendinnen zij al ongesteld geweest. en hun zeiden dat het geen pretje was. maar de laatste tijd heb ik van dat wit spul in mijn ondergoed en de laatste tijd veel pijn aan mijn rug en ben vaker emotioneel betekent dit dat ik bijna ongesteld wordt?

Anoniem, 15-12-2013 21:10 #125
Hoi,
Ik ben 10 jaar (zit in het lichaam van een 12- jarige) ong. 1.60 m. Ik ben voor het eerst ongesteld. Soms vind ik bruin-achtig bloed terug in m'n onderbroek. is dat normaal? Groei ik nog door? Groeien mijn borsten nog door? Is het normaal dat ik nu al in de puberteit zit? Reactie infoteur, 16-12-2013
Eigenlijk kan ik op al je vragen ´ja´ antwoorden, het lijkt me allemaal normaal, ook al ben je erg jong. Je groeit ook waarschijnlijk gewoon nog wel wat door. Ook je borsten kunnen nog groeien. En als je twijfelt kan je het het beste een met je moeder of een tante of zo, bespreken. Omdat je zo jong bent kan het ook verstandig zijn om het eens met de huisarts te bespreken.

Anoniempje, 01-12-2013 23:40 #124
Hallo,
Ik ben een meisje van 11. Ik ben heel bang dat ik ongesteld word. Al 4 vriendinnen uit mijn klas zijn al ongesteld 2 ouder en 2 jonger. De laatste tijd heb ik van dat wit spul in mijn slip en heb ook de laatste tijd veel pijn aan mijn onderbuik. Ik heb ook al schaamhaar maar geen okselhaar. Betekent dit dat ik bijna ongesteld wordt? Reactie infoteur, 03-12-2013
Het kan wel komen, maar het kan ook nog een jaartje of twee jaar duren. Je zal het af moeten
wachten.

Anoniem, 14-11-2013 21:06 #123
Hallo,
Ik had gister in een keer beetje bloed in mijn onderbroek dus ik dacht hey misschien ben ik ongesteld, dus ik naar de wc en ja en was ongesteld maar helemaal niet erg ofzo maar een beetje. dag later dus vandaag heb ik nog steeds niet veel bloed verloren ofzo. hoor altijd dat het bijna bloedbad is maar dat heb ik niet.
Is dat normaal voor de eerste keer? Reactie infoteur, 17-11-2013
Een bloedblad is het eigenlijk nooit hoor. Dat is niet de bedoeling. En als je het voor het eerst bent kan het ook even duren voordat het op gang komt. Het kan een hele dag wegblijven, of een halve, of twee dagen. Het is even afwachten de eerste keren. Draag wel gewoon verband want het is vervelend als het ineens weer op komt zetten en je zou geen verband om hebben. Dan lek je door, als het ware, in je kleding.

Anoniem, 13-11-2013 22:35 #122
Hoi,
Ik ben net volgens mij ongesteld geworden op mijn 13e, één dag voor m'n verjaardag.
Ik wilde net onder de douche gaan en er kwam opeens een straal bloed uit m'n vagina.
De volgende dag op school was er wat bruine afscheiding, maar daar bleef het bij. Ik had ook helemaal geen buikpijn. Nu, 2 dagen later, heb ik helemaal niks. Is dat normaal? Reactie infoteur, 14-11-2013
Ja hoor, het komt vaak een beetje traag op gang. Draag de komende dagen wel maandverband, want het kan ook ineens weer onverwachts beginnen met bloeden.

Elise, 11-11-2013 23:29 #121
Hallo, ik ben 12 jaar en ik heb al een weekje witte vloed, mijn vraag is of ik nog mag zwemmen of moet ik een tampon gebruiken, ik zwem supergraag, ik ga woensdag gaan zwemmen hopelijk heb ik vlug antwoord.

Groetjes elise Reactie infoteur, 12-11-2013
Witte vloed is niet hetzelfde als ongesteld zijn. In principe moet je daar gewoon mee kunnen zwemmen en hoef je geen tampon te gebruiken. Dagelijks een beetje douchen met lauw water, is voldoende.

S., 06-11-2013 21:55 #120
Hii
Ik was 2/3 maanden ongesteld maar toen ben ik het een tijdje niet meer geworden? Wat betekend dat en is dit waar als je ongesteld word/bent ga je niet meer groeien?

Gr.

Anoniem, 06-11-2013 14:55 #119
Ik ben bang dat ik mijn menstruatie binnenkort ga krijgen in school, zie je het dan door je kleren de 1ste keer? Ik neem voor de zekerheid wel maandverband mee, maar als het dan komt ben je toch te laat.

Karin, 05-11-2013 20:40 #118
Hey!
Ik ben al een paar keer ongesteld geworden, Ik was op de 29e als het goed is ongesteld maar ik zag niks. Dus ik maar wachten en wachten elke dag en ik begin al met een kleine maandverband. Na 6 weken is het wel iets geworden terwijl ik aan het basketballen was,
Nu is dat weer, moet ik de huisarts erbij halen, of is dit normaal?

Jessica, 22-10-2013 01:21 #117
Heey ik ben nu 11 en heb een vriendin die nog niet zo lang ongesteld is. en die zegt dat het vreselijk is, maar dat betwijfel ik want volgens mijn zus is dat zo erg nog niet en kun je het voelen aankomen als je ongesteld word want zij zit op voetbal en wil ook graag weten of je dan wel gewoon kan voetballen. Jessica Reactie infoteur, 23-10-2013
Je kunt gewoon voetballen, alhoewel de meeste meisjes het best vervelend vinden als ze ongesteld zijn en ook gaan sporten. Ook kan buikpijn en rugpijn of hoofdpijn wel eens je plezier in sport verprutsen. Dan kan je een pijnstiller vragen of soms toch een dagje sporten overslaan. Vreselijk is het niet hoor, gewoon een beetje vervelend. Aan het begin moetje er even aan wennen, dan kan je het wel een tijdje vreselijk vinden. Maar na en tijdje dan is het eigenlijk vrij gewoon, dan ben je er aan gewend.

Je wordt meestal ongesteld op ongeveer dezelfde leeftijd als je zus en moeder. Dus de kans is groot dat jij het ook wordt op dezelfde leeftijd dat je zus het is geworden. Het kan ook wel eens een jaartje verschillen natuurlijk, want niet elk mens is hetzelfde. Je hoeft het niet aan te voelen komen. Je ziet het meestal omdat je wat bloed in je ondergoed ziet of in de wc. Je kan ook de eerste keer een beetje buikpijn hebben.

Anoniem, 30-08-2013 01:47 #116
Mijn dochter is 9 en een half. Zij had net bij plassen een flinke slijmprop met rozeachtig geelsig (sorry voor details), kan het zijn dat ze ongesteld gaat worden? Ikzelf was net tien dus hou er wel rekening mee maar zoek meer bevestiging… Ook is ze al een paar dagen een ander meisje stil teruggetrokken en wat buikpijn, dacht eigenlijk aan een opkomend griepje maar nu ga ik zwaar twijfelen… Reactie infoteur, 30-08-2013
Dat kan, maar zolang u twijfelt kan het ook niet zo zijn.

Als uw dochter de neerslachtige klachten houdt, ga dan liever even met haar langs de huisarts.

Juuul, 20-07-2013 19:05 #115
Heey,
Ik ben een meisje van 12 1/2 jaar.
ik heb al oksel en schaamhaar vanaf mijn 8 ste en mijn borsten zijn ookal heel erg gegroeid maat 75 c.
maar ik ben heel groot voor mijn leeftijd 1.75 m en ik ben nog niet ongesteld ik ben bang dat ik heel erg groot ga worden dus wat kan ik doen?

xoxoxo Juuul Reactie infoteur, 24-07-2013
Als je ongesteld bent groei je bijna niet meer. 1.75 is niet zo heel erg groot maar je kunt inderdaad nog wel een stukje langer worden, en je bent nu 12 dus voor je leeftijd misschien wel aan de lange kant. Je kunt het eens met je ouders bespreken of met je huisarts, dan hoor je hoe lang je ongeveer zal worden.

Anoniem, 03-07-2013 23:38 #114
Hallo, ik ga over anderhalve week op vakantie en we blijven 3 weken en. De kans is natuurlijk heel groot dat ik ongesteld ben op vakantie. Maar hoe moet dit dan? Want we gaan kamperen en natuurlijk veel zwemmen. Kan ik gewoon zwemmen met tampon? En wat nou onderweg? Whaa help me alsjeblieft!

bang 13 jarig meisje Reactie infoteur, 04-07-2013
Het beste is om gewoon maandverband en tampons mee te nemen. De eerste dagen dat je ongesteld bent moet je een tampon wel vaker verwisselen als je wilt zwemmen. Veel meisjes kiezen ervoor om toch een dag of 2 niet te zwemmen in verband met kans op doorlekken van
de tampon.

Anoniem, 19-06-2013 14:05 #113
Hallo,

Het klinkt misschien raar maar wat is een afscheiding?
Alvast bedankt!

Groetjes Reactie infoteur, 19-06-2013
Afscheiding is vocht (soms een beetje wittig of crème van kleur) wat uit je vagina kan komen. Dat is meestal heel weinig en komt in je ondergoed terecht. Ook jongens hebben afscheiding, dat komt bij hen uit de penis. Afscheiding is eigenlijk een natuurlijk vocht wat uit het geslachtsdeel komt om de boel schoon te houden aan de binnenkant. Onder invloed van hormonen is het als je jong bent heel gewoon om regelmatig afscheiding te hebben.

Als afscheiding van kleur veranderd (geel/groen/bruin) of als er erg veel is, of als er andere dingen zijn die opvallen, zoals pijn of jeuk, kan het ook wel eens een teken van ziekte zijn. Dan kan de huisarts beoordelen of alles in orde is.

Anoniem, 16-05-2013 16:50 #112
Ik heb al heel lang witte afscheiding en na de HPV-prik (baarmoederhalskankerprik) heb ik een paar dagen bruine afscheiding. is dit toevallig en wordt ik ongesteld of is het iets anders? Reactie infoteur, 17-05-2013
OP zich is witte schone afscheiding een vrij normaal verschijnsel. Als er andere klachten zijn zoals jeuk of pijn of verkleurde afscheiding, maar ook als je het niet vertrouwt, ga dan even langs (of bel) de huisarts. Vragen van medische aard kan je namelijk altijd het beste aan de huisarts stellen.

Anoniem, 15-05-2013 21:41 #111
Ik ben sinds een half jaartje ongesteld. Allemaal niet erg prettig natuurlijk maar het hoort er bij. Ik gebruik ook tampons en die zijn erg fijn. Maar helaas doet het wel pijn als ik plas. Het voelt alsof de tampon in een glas water wordt gelegd, maar dan in mijn lichaam. Ik weet zeker dat hij wel diep genoeg zit want ik voel hem niet tijdens het lopen. Ben ik een uitzondering en kan ik er wat aan veranderen? Reactie infoteur, 16-05-2013
Al;s de tampon op de goede manier is ingebracht kan er geen urine bij komen. Misschien doet het plassen je pijn omdat je urinebuis wat gevoeliger kan zijn van het inbrengen van de tampon. Het zit toch allemaal dicht bij elkaar en de tampon kan wat druk uitoefenen. Drink op die dagen een p[aar glazen water extra per dag, om de kans op blaasontsteking te verkleinen.
Als je de klachten houdt probeer dan eens kleinere tampons, en als dat ook niet helpt overleg dan met de huisarts waar de pijn vandaan kan komen. Groetjes:)

Anoniem, 26-04-2013 15:19 #110
Ik ben het vandaag voor het eerst en het is echt vreselijk net een bloedbad. Ik ben nu 13 en heb ook heel lang witte afscheiding gehad. Ik heb nog geen groeispurt gehad en ben bang dat ik hem nu niet meer krijg. Reactie infoteur, 27-04-2013
Je groeit nog wel wat als je eenmaal ongesteld bent. Meestal wel. Er zijn meisjes die nog 5 centimeter groeien als ze eenmaal ongesteld zijn, en soms meer, en er zijn er ook die nog maar een paar centimeter groeien of helemaal niet meer. Je uiteindelijke lengte heeft te maken met
de groeischijven in je botten, als die uitgegroeid zijn, groei je niet meer. Hier kan je berekenen hoe lang jij ongeveer zal worden (maar het blijft natuurlijk wel een indicatie, dus de voorspelling is geen vaststaand feit, maar wel statistisch gezien, aannemelijk):

http://gc-nellestein.praktijkinfo.nl/modules/zelftests/hoe_lang_word_ik.php

Anoniemmmm, 15-04-2013 17:20 #109
Haai
ik ben nu 13 en heb al 3 jaar eitte afscheidingen maar ben nog steeds niet ongesteld. hoelang duurt het nog? het lijkt me heel vervelend en wat moet ik doen als ik het op school voor het eerst word en ik heb niets bij me en ben doorgelekt? help pleas Reactie infoteur, 18-04-2013
Neem gewoon een verbandje mee in je tas zodat je altijd een bij je hebt voor het geval dat. Verder denk ik dat je het zal worden tussen nu en je 15e. Die kans is in elk geval groot.

Anoniem, 07-04-2013 19:02 #108
Ik wil tampon gebruiken. maar het is heel gevoelig en ik krijg hem er niet in. is dit normaal? Reactie infoteur, 08-04-2013
Ja, als je de tampon niet goed inbrengt kan het pijn doen. Ook als je het inbrengen eng vindt kan het pijnlijk zijn. Lees de gebruiksaanwijzing nog eens goed door en als het pijn doet, gebruik dan liever maandverband.

Annoniem, 20-03-2013 22:26 #107
Hoi, ik ben een meisje van 11 bijna 12 en ik heb volgens mij net mijn groeispurt gehad ik ben 1.64 en ik word ongeveer 1.71. In 2009 was ik 1.34. En ik heb al borsten en schaamhaar en al 11/2 jaar witte afscheiding. Maar nog niet ongesteld. Ik ben bang dat ik nooit ongesteld wordt. Is dat zo of moet ik nog lang wachten? Of word ik het snel? Reactie infoteur, 21-03-2013
Het is heel normaal dat je dat nog niet bent. Dus geen zorgen. Het kan ook nog twee jaar duren, of vier jaar. De kans is wel vrij groot dat je het wordt als je 13 of 14 bent.

Joëlle, 19-03-2013 12:15 #106
Hoi ik ben Joëlle een meisje van 11 jaar (bijna 12), Ik zit in het zesde leerjaar en heb vaak wit in m'n ondergoed! Ik heb krampen, hoofdpijn, buikpijn, rugpijn van alles…! En ik ben bang voor mijn menstruatie te krijgen! Ik heb vriendinnen die al hun menstruatie hebben en zeggen dat het niet prettig is. Dat geloof ik. Maar sommigen zijn blij dat ik elke dag zeg dat ik pijn heb in m'n onderbuik en rug en dat ik een pijnlijk gevoel heb in mijn venusheuvel! Vroeger toen ik 9 10 was zei ik altijd tegen m'n moeder dat ik graag mijn menstruatie wou hebben. Maar ik ben nu wat verstandiger geworden en ja, nu sta ik er niet meer om te springen! Ik ben bang voor wat er gaat ge beuren? Komt het eraan of nog een jaartje of 2 wachten? Want mijn beste vriendin heeft ook haar menstruatie al en heel gek ze heeft haar menstruatie gekregen toen we juist 2 jaar vriendinnen waren haha. Maar ze verloor heel veel bloed en had dus ja ijzer tekort en ik ben bang dat ik het ook ga hebben! Ik ben bang voor m'n puberteit en mijn jeugdjaren voor dat er iets fout kan gaan? Help me alsjeblieft :'(!

Alstublieft stuur me rap iets terug dank u

Grtjes Joëlle Reactie infoteur, 20-03-2013
Ongesteld worden is een heel natuurlijk (gewoon) gebeuren. Denk maar eens in, miljarden vrouwen worden al eeuw na eeuw maandelijks ongesteld. Al die vrouwen hebben er wel wat klachten van, hoofdpijn, buikpijn en soms kunnen ze er ook wat somber van worden of emotioneel. Dat gaat na een paar dagen weer over. Jij bent bang dat je het nu al wordt. Dat kan je worden maar de kans is ook groot dat het nog een tijdje duurt.

Angst voor bloedarmoede is iet nodig hoor. Dat overkomt lang niet iedereen en zelfs als je dat wel zou krijgen zijn de klachten makkelijk te behandelen met ijzerrijk voedsel (groene groentes bijvoorbeeld) of met pilletjes die ijzer in het bloed weer aanvullen. Maak je dus geen zorgen om zo'n natuurlijk proces. de kans dat je het nu al wordt is ook niet zo groot omdat je 11 bent, maar tussen nu en de komende drie jaar is de kans wel weer groter.

Anoniempje, 23-02-2013 18:52 #105
Hey, ik ben ongeveer tot 5 februari ongesteld geweest, en ik ga komende maandag (de 25ste) op reis. met school naar edinburgh. kan het dat ik in die week weer ongesteld word. en zo ja wat moet ik dan doen? want we gaan hele dagen bergen beklimmen in schotland, dus dan kan ik niet ff om de paar uur van tampon of verban wisselen. help! Reactie infoteur, 23-02-2013
Het kan, maar het kan net zo goed een week later komen. Het hangt er ook vanaf wat jouw cyclus is, om de 21 dagen of een week meer, ongesteld worden. Mocht je wel ongesteld worden, dan zal je toch verband/tampons moeten verwisselen. Vervelend, maar je kunt je voorbereiden door extra water mee te nemen zodat je wat kunt spoelen als het nodig is, en natuurlijk voldoende verband en tampons. Ik neem aan dat jullie niet 24 uur per dag aan het klimmen zijn. Jullie zullen ook regelmatig ergens gaan eten, drinken, en de mogelijkheid om je te douchen zal ook geregeld zijn.

Tampons kan je in zo'n situatie ook wel verwisselen. Zorg dat je een en ander bij je hebt om je hanen te wassen en en overige verzorging.
Er zullen meer mensen zijn die naar de wc moeten. Er zullen ook andere meisjes zijn die met hetzelfde probleem zitten dus bespreek het met een van je vriendinnen of met een vrouwelijke leerkracht. Als je wat eerder was geweest had je pilletjes kunnen krijgen van je huisarts waarmee je je menstruatie had kunnen uitstellen, dar is het nu wat laat voor. Ik weet niet hoe oud je bent maar ook de pil slikken kan handig zijn om menstruatie eens een weekje of wat uit te stellen. Daar is het nu ook een beetje laat voor, maar maak je ook weer niet te druk. Als je er rekening mee houdt dat je ongesteld kunt worden, voldeodne spullen meeneemt om je te kunnen verzorgen, vooaarf via school informateert hoe het met sanitaire mogelijkheden zit, en spullen meeneemt om verband eventueel te verpakken en in een afvalzakje mee te nemen om het laterw eg te gooien, dan ben je al een heel eind. Neme dus in elk geval mee:

voldoende water voor de hygiëne
tampons
wegwerpwashandjes in afgesloten verpakking
een pakje vochtige doekjes zoals babydoekjes of vochtige toiletdoekjes voor volwassenen
afsluitbare plastic zak om eventueel afval in weg te werken wat je later weg kunt gooien
rolletje wc papier
rugzak
paracetamol tegen buikpijn

Anoniem, 22-02-2013 01:33 #104
Hoi ik ben 14, over 2 maanden 15. Ik heb gisteren en vandaag bij het billen afvegen gehad dat er een paar hele kleine druppeltjes of veegjes lichtroze bloed aan het toiletpapier zaten. Ik heb al een tijdje witte afscheiding, maar ik heb totaal geen buikpijn, hoofdpijn ect. En ik ben ook gewoon vrolijk. Ben ik ongesteld? Reactie infoteur, 23-02-2013
Dat kan goed zo zijn. Als het zo is merk je het vrij snel. Als je verband draagt merk je ook of er bloed in komt.

Lau, 06-02-2013 20:04 #103
Hioi. ik ben al 2 jaar ongesteld. (sinds mijn 12e). Als ik ongesteld ben heb ik meestal ook rugpijn. Is dat normaal?

Tip voor alle andere meisjes: praat er met je vriendinnen over. Ze kunnen er dan ook rekening mee houden! Alle meisjes uit mijn klas zijn ook ongesteld en het is soms best fijn om er over te praten. Ook om te weten hoe zij het ervaren enzo! ;)

Groetje van Lau Reactie infoteur, 07-02-2013
Rugpijn komt best vaak voor als je ongesteld bent. Vooral onderin je rug een wat zeurderig gevoel.

Lise, 11-01-2013 08:21 #102
Heey, wat een goed artikel! Maar ik heb even een vraagje, ik ben 14 en ik weet niet zeker of ik ongesteld ben of niet, want gisteren zaten een paar druppels bloed in mijn onderbroek, en later die dag toen ook spul dat heel erg stonk. Nu heb ik vannacht heel vervelend geslapen vanwege hele erge rugpijn. Maar ik heb best wel vaak last van rugpijn. Ik ging vandaag naar de wc en er zat niks in mijn slipje maar toen ik na het plassen ging afvegen zegmaar zat er ineens heel veel bloed en het stonk ook weer zo erg. Maar er zit weer niks in mijn onderbroek. Dus ik weet het nu niet zeker :( Reactie infoteur, 11-01-2013
Als je pas ongesteld bent kan de kleur van het bloed wat bruinig zijn en ook kan het wat vreemd ruiken. Dat los je op door driemaal daags te wassen met lauw water. Maar ik denk dat je menstruatie wel snel door zal zetten. Als de pijnklachten aanhouden, even naar de huisarts gaan.

Je rugpijn hoeft namelijk geen verband houden met je menstruatie klachten, dus als dat blijft toch even langs je huisarts gaan. Neem dan wat urine mee voor onderzoek i.v.m. met blaas en nieren. Ook als je koorts mocht hebben, je huisarts bellen.

Claudia, 04-11-2012 22:03 #101
Hoi, ik ben vrijdag voor het eerst ongesteld geworden (ben 14,5) maar iedereen zegt dat in het begin heel weinig is, maar ik heb al de hele tijd heel veel bloedverlies. Om het uur moet ik mijn maandverband verwisselen omdat hij dan helemaal vol zit. En ik voel het de hele tijd vloeien, er komt maar geen einde aan. Het enige fijne is dat ik verder qua pijn, vermoeidheid, wat dan ook, niks merk. Maar ik ben alleen een beetje misselijk. Nu moet ik morgen weer naar school maar ik ben veel te bang dat ik ineens doorlek, vooral bij gym morgen, enige tips? Please?

Ooh ja en ik heb nooit eerder een paar druppels bloed in mijn slipje gehad, het was de eerste keer meteen raak, super veel bloed wat nu de 3e dag alleen maar meer is geworden, is dit raar? Reactie infoteur, 05-11-2012
Het is altijd moeilijk te bepalen hoeveel veel is, omdat het voor jou de eerste keer is. Elk uur verwisselen is prima, op dagen dat je flink vloeit. Veel meer dan dat moet het ook weer niet worden. Het kan wel voorkomen dat je op de dagen dat je veel vloeit, elk uur je verband moet wisselen. Na de 3e dag verwacht je wel dat het wat minder wordt, bijvoorbeeld elke twee uur.

Misselijkheid kan zeker voorkomen als je ongesteld bent. Ook hoofdpijn en buikpijn hoor je regelmatig.

Als het vloeien zo heftig blijft, als je het koud hebt en/of als je je niet lekker voelt, of duizelig of zoiets, is het wel verstandig om voor de zekerheid even met de huisarts te overleggen.IK zeg dit niet om je ongerust te maken, want heftig vloeien is gewoon. Maar ik zeg het omdat het moeilijk te beoordelen is zo via het internet. Eigenlijk is het het beste om met vrouwen in je omgeving te praten, die ook regelmatig ongesteld zijn. Zoals een moeder, een tante, een oudere zus, een juf.

Roos, 28-10-2012 20:14 #100
Haai,

Ten eerste wil ik zeggen dat dit echt een heel goed artikel is. Ik ben 14 1/2 en nog steeds niet ongesteld, denk ik. Er zit sinds vorige week elke keer bruin spul in mijn onderbroek, dat is dus een teken dat je bijna ongesteld wordt. Vandaag kwam er een heel klein beetje bloed uit mijn vagina, ben ik nu ongesteld of niet? Reactie infoteur, 29-10-2012
De kans is groot dat je ongesteld aan het worden bent, maar helemaal zeker ben je pas als het duidelijk bloed is. Dat kan de komende dagen doorzetten, dan weet je het zeker. Zolang je twijfelt is daar reden toe, zodra je ongesteld bent twijfel je niet meer want dan is het gewoon duidelijk bloed. Als het bloeden nu toeneemt is het duidelijk voor je.

Noa, 16-10-2012 15:50 #99
Hoi! ik ben gisteren voor het eerst ongesteld geworden, maar er blijft steeds veel bloed uitkomen. En het maandverband, daar lekt het gewoon door. Het zit zelfs op mijn broek… Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 17-10-2012
Aan het begin moet je nog wennen aan hoe vaak je verband moet wisselen. De eerste dagen van elke maandelijkse periode bloed je vaak het meeste, daarna wordt het minder. OP de vijfde dag is het meestal bijna weg. Doorlekken is inderdaad heel vervelend. Je moet dan gewoon vaker je verband verwisselen. Als het bloeden zo heftig is dat je niet weet wat je moet doen, moet je dit wel bespreken met je moeder of een tante of een juf. Maar meestal is het niks om je zorgen om te maken, maar gewoon de ongemakken die erbij horen en waar je aan moet wennen. De eerste dagen van elke maandelijkse periode, kan je inderdaad meer bloed verliezen dan je verwacht. Je verband lekt dan door. Zorg dat je voldoende verband bij je hebt, en verwissel het ongeveer elk uur op die dagen, zolang dat nodig is. Succes.;)

Anoniempje, 11-09-2012 15:40 #98
Hey! ik ben eind mei begin juni voor het eerst ongesteld geworden, maar ik heb nog steeds geen tweede keer gehad. Is het erg? Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 11-09-2012
Het is niet erg. Aan het begin kan het wel even duren voordat je periode elke maand op tijd komt. Waarschijnlijk komt het binnen een paar maanden ineens weer.

Zolang je verder geen klachten hebt, is het dus eigenlijk heel normaal dat het aan het begin wat langer weg kan blijven dan je verwacht. Het is wel goed om op te schrijven wanneer je het weer wordt. Dan kan je zien hoeveel tijd er nou echt tussen zit.

Als menstruatie niet komt, dan is het eigenlijk alleen maar een probleem als een vrouw met een man geslapen heeft zonder anticonceptie te gebruiken, want dan kan ze zwanger zijn. Maar meisjes die nog niet met jongens slapen/vrijen, die hoeven daar natuurlijk niet bang voor te zijn.

Als je ergens pijnklachten hebt of je hebt andere klachten, ga dan wel even langs de huisarts. Ook als je menstruatie na bijvoorbeeld een half jaar nog niet opnieuw is gekomen kan je wel eens aan de huisarts vragen of alles in orde is.

Anoniem, 09-09-2012 21:42 #97
Hallo!
Ik ben een 13 jarig meisje en de laatste tijd heb ik ineens (1x -2x per week ) bruine vlekken in mijn onderbroek, daarvoor had ik ook vaak wit spul, maar ik heb nog nooit bloed oftwel ongesteldheid gehad. Help? Reactie infoteur, 10-09-2012
Hoi. Het kan het begin zijn van ongesteld worden. wacht maar even af, en als het zo is merk je het snel genoeg. Zorg ondertussen dat je wel maandverband bij je hebt. Verder kan je aan je moeder (bijvoorbeeld) vragen of ze je verband kan geven.

Chanel, 06-09-2012 14:07 #96
Hallo. Ik ben 14 jaar en voor het eerst ongesteld. Het ergste is dat ik lekte door me broek en ik nog de hele dag op school moest zitten. Hebben jullie misschien tips om dat te voorkomen. Ook al draag ik een maandverband. Mvg Chanel Reactie infoteur, 07-09-2012
Aan het begin moet je nog wennen aan de probleempjes die bij ongesteld zijn kunnen voorkomen. Echt naar voor jou dat je nog in die broek op school moest blijven. Je kunt dit alleen voorkomen door steeds op tijd naar de wc te gaan en je verband te verwisselen, en als je onzeker bent kan je een schone lange broek en ondergoed meenemen en in je kluisje laten, met wat extra verband, voor het geval dat…

Maar meestal overkomt doorlekken je bijna nooit meer als je wat meer gewend bent aan het bloedverlies.

Sofie, 27-08-2012 15:36 #95
Hey ik ben in juni ongesteld geworden, maar ik ben het nu nog steeds niet geworden, is dat erg? En mag je seks hebben als je ongesteld bent?
Groetjes

Anoniem, 09-08-2012 11:01 #94
Wat mag je niet doen als je ongesteld bent?
alvast bedankt Reactie infoteur, 09-08-2012
Het is geen kwestie van niet mogen, maar een aantal dingen zijn handiger om niet te doen, zoals zwemmen. Als je ongesteld bent is zwemmen wel mogelijk maar dan met een tampon. Veel vrouwen kiezen ervoor om helemaal niet te zwemmen als ze ongesteld zijn, of alleen de laatste dagen van de periode, en dan met tampon.

Anoniem, 29-07-2012 10:56 #93
Hallo ik ben ongesteld en het was heel weinig en het bleef maar weinig is dat normaal?
groetjes anoniem Reactie infoteur, 29-07-2012
Ja hoor, het komt vanzelf op gang. Dat kan wel een paar maandjes duren voordat het helemaal regelmatig is.

Directionerx, 23-07-2012 10:41 #92
Hoihoi,

ik ben een meisje van 14 en ben nog niet ongesteld. ik ben pas 2-3 maandjes 14 maar toch. al mijn vriendinnen op school zijn al ongesteld en hoe gek het ook klinkt, ik wil het heel graag worden, ook al zegt iedereen van: je moet blij zijn dat je het nog niet bent en dat soort dingen.
ik heb al wel bijna 2 jaar die afscheiding ook al okselhaar, schaamhaar en borsten (niet echt heel groot ofzo, gewoon A cup).
Ik wil het echt heel graag worden maar het lijkt een eeuwigheid te duren…

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 26-07-2012
Tja, helaas zal je toch geduld moeten hebben. ;)

Julia, 18-07-2012 18:54 #91
Hallo ik ben vandaag voor het eerst ongesteld geworden er kwam veel bloed in de wc maar de uren daarna bijna niets meer is dit normaal ik ben 12 1/2. Reactie infoteur, 18-07-2012
Ja dit is normaal hoor, en dan ineens begint het weer dus gebruik de komende vijf dagen maandverband.

Eenmeisje, 14-07-2012 14:43 #90
Ik ben een meisje van 14 jaar en mijn vagina(ik weet niet of dat je vagina is maar de plek waar je je tampon in doet) is rood en het jeukt. maar soms ook niet en soms komt er ook wat vocht uit het is niet hetzelfde als dat witte vloed. maar egt water, plas of vocht ofzo is dat erg? Reactie infoteur, 15-07-2012
Of het erg is weet ik niet. Jeuk en roodheid, wat niet overgaat als je je dagelijks met lauw water wast, is wel een reden om naar de huisarts te gaan om uit te zoeken of het niets is of iets. Meer kan ik er helaas ook niet over zeggen. je huisarts weet het het beste.

Tips: spoel dagelijks met lauw water, en als je ongesteld bent tweemaal daags met lauw water. Gebruik geen zeep. Als je last hebt van pijn of jeuk, gebruik dan even geen tampons als je ongesteld bent, maar verband, en wissel je verband regelmatig.

Anoniempje, 25-06-2012 16:10 #89
Hooi!
Ik ben een week geleden ontsteld geworden, er was weinig bloed, maar na die ene dag heb Ik helemaal geen bloed meer verloren, maar ik ben wel in zo'n 'bui': Buikpijn, chagrijnig enzovoort,
Klopt dit wel? Reactie infoteur, 25-06-2012
Ja hoor, Alle begin is moeilijk, zeg maar ;) Er komt binnenkort waarschijnlijk wat meer bloed.

Anoniempje, 12-06-2012 18:31 #88
He, ik heb een aantal vragen over tampons.
1. kan je plassen met een tampon in? bij mij deed het een beetje pijn en ik weet niet of dat de bedoeling is.
2. mag je een tampon door de toilet spoelen? soms staat er op internet dat het wel mag en soms ook niet.
3. hoelang mag je een tampon inhouden?
4. en mag je 's nachts een tampon inhouden?
5. ik ben pas ongesteld geworden en ik gebruik de maat normal. met het eruithalen deed het een beetje pijn, maar hij was nog niet vol. doet het minder pijn als hij wel vol is?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-06-2012
Als de tampon nog een beetje droog is kan het uithalen inderdaad pijn doen.

Je kunt plassen met een tampon in want het zit in een andere opening dan de urinebuis. De urinebuis loopt wel langs de vagina ingang, en als de tampon tegen de urinebuis aandrukt kan je dat misschien voelen. Omdat je de tampon omhoog duwt bij het inbrengen, kunnen bacteriën in de urinebuis ook makkelijke omhoog kruipen naar de blaas. Soms krijg je dan een beetje pijn bij plassen. Drink daarom regelmatig water zodat eventuele bacteriën zo veel mogelijk uitgeplast worden. En de tampon moet goed zijn ingebracht.

Op de verpakking of in de bijsluiter van je tampons staat meestal of je ze wel/niet in de wc mag gooien. Als er een emmertje in het toilet staat, kan je tampons ook weggooien. Wc´s die met een vermaler werken kunnen geen tampons verdragen, maar toiletten die gewoon op het riool zijn aangesloten kunnen meestal gewoon tampons doorspoelen.

Je kunt 's nachts gewoon een tampon inhouden. Voor het slapen gaan inbrengen en
's Morgens vervangen.

Je houdt een tampon meestal een paar uur in als er veel bloed komt, of misschien tot maximaal 4 a 6 uur als er minder bloed is. Daarna is het wel het beste om de tampon te vervangen. Je kunt een tampon ook wel wat langer inhouden maar meestal is de tampon dan wel aan vervanging toe. Lees hiervoor nog eens de gebruiksaanwijzing door.

Anoniempje, 12-06-2012 16:46 #87
Hey bedankt voor het antwoord!
maar ik heb het nog niet aan mijn moeder verteld. ik denk dat ik het spannend vind omdat ze er dan over door gaat praten en dingen gaat vragen enzo, en dat wil ik niet. ooit zal ik het toch moeten zeggen, maar hoe waar en wanneer is het beste? Reactie infoteur, 12-06-2012
Als je het aan je moeder vertelt is het fijn als ze jou belooft er met niemand over te praten, als jij dat liever zo hebt. Wanneer het beste moment is? Dat is moeilijk te zeggen. Als jullie met zijn tweeën zijn dan kan je zeggen: mam, kan ik ven met je praten? Dan zegt zei natuurlijk zoiets als: ja natuurlijk, is er iets? En dan kan jij zeggen: ik ben ongesteld geworden en ik heb wat vragend aar over. Je kunt haar dan vragen of je maandelijks verband kunt krijgen/pakken en je kunt vragen wat je verder nog vragen wilt.
Het is voor je moeder wel prettig als ze het weet, dan kan ze er rekening mee houden met boodschappen doen (maandverband) en ze weet dan ook wat jou bezighoudt en ze kan je advies geven.

Succes, en vertel het maar gewoon. De meeste moeders zijn ook elke maand ongesteld moet je maar denken. ;)

Anoniempje, 11-06-2012 19:16 #86
Hey, ik ben 12 jaar en ik ben gisteren voor het eerst ongesteld geworden.
ik had echt heel veel bloed in mijn onderbroek. en heb hierna dus ook gelijk maandverband gebruikt. vandaag had ik weer heel veel bloed, dus wilde ik een tampon proberen. ik heb gelezen dat de eerste menstruatie vaak een paar druppeltjes zijn, en je hiervoor de maat mini moet nemen. maar omdat ik veel meer had dan een paar druppeltjes heb ik maat normal genomen. is dit erg? en als ik een tampon naar (middelbare) school draag, moet ik er dan nog een meenemen om hem te verwisselen. of kan ik dit thuis doen? alvast bedankt!

Anoniempje Reactie infoteur, 12-06-2012
Hoi. Als je de tampon makkelijk kon inbrengen en er later ook weer makkelijk kon uithalen, dan heb je er geen last van en dan kan je die gewoon gebruiken. Het is inderdaad verstandig om wel tampons en verband mee naar school te nemen om te verwisselen. Omdat je (ongeveer) 5 dagen per maand ongesteld zult zijn, kan je vooral steeds de eerste 2 a 3 dagen last hebben van veel bloed. Een tampon kan dan wel veel van het bloed opvangen maar vaak ook niet alles en dan komt het toch nog in je ondergoed terecht, voor een deel dan. Dus de eerste dagen kan je soms een tampon en maandverband nodig hebben. Voor de zekerheid. Je ontdekt wel wat voor jou nodig is.

Dat je de eerste keer meteen al veel bloed hebt is niet raar hoor, bij de een is het weinig en bij de ander meer. Ik hoop voor jou dat je er snel aan gewend bent.:)

Anoniem, 04-06-2012 16:29 #85
Hoi, ik ben een meisje van 13 jaar (en een half) en ik ben nog niet ongesteld. Maar alle meisjes uit mijn klas zijn dat al wel. Ik heb al wel heel lang, misschien al wel anderhalf jaar dat er allemaal geel bruinig spul in mijn onderbroek zit, mijn moeder zegt dat ik bijna ongesteld wordt, (al bijna anderhalf jaar geleden) maar ik ben het nog steeds niet 'echt' geworden. Is dat erg? Reactie infoteur, 06-06-2012
Nee hoor, dat is helemaal niet erg. Voor jou is het misschien een beetje vervelend omdat je net als je vriendinnen al ongesteld wilt zijn, maar niet iedereen wordt op haar 13e ongesteld. Het kan ook gemakkelijk later pas komen. Je moeder heeft wel gelijk dat de afscheiding in je ondergoed erop wijst dat je lichaam bezig is met de voorbereiding, zeg maar. Je kan ongesteld gaan worden, dit jaar of later, maar raar is het niet als dat bijvoorbeeld pas op je 15e of zo zou komen. Waarschijnlijk word je wel voor die tijd al ongesteld maar er zijn ook meisjes die bijvoorbeeld 15 of 16 zijn als ze het voor het eerst worden.

Anononiem, 28-05-2012 11:43 #84
Hai! Ik heb een vraag. Soms heb ik wel buikpijn en ook wel hoofdpijn. Maar dan ben ik bang dat ik ongesteld word. Dat wil ik nu nog helemaal niet. Maar kan je eigenlijk wel zwemmen als je voor het eerst ongesteld bent? Reactie infoteur, 28-05-2012
Meestal ga je niet zwemmen als je ongesteld bent omdat je bloed verliest. Met een tampon kan het wel een half uurtje of een uurtje, afhankelijk van de kracht van je menstruatie. Op dagen dat je veel bloed is zwemmen niet zo handig.

, 26-05-2012 19:23 #83
Mijn moeder denkt dat ik ongesteld ben. want ze praat met andere mensen erover, maar met mij praat ze nergens over. ik heb wel de laatste tijd buikkrampen maar meer niet. wordt ik al ongesteld? ik ben nog maar 11! Reactie infoteur, 28-05-2012
Misschien denkt je moeder dat je misschien vroeg ongesteld wordt omdat je doe buikkrampen had. Dat kan zo zijn maar buikkrampen kunnen ook gewoon je darmen zijn. Maar je ontdekt het vanzelf als je ongesteld bent, omdat je dan bloed in je ondergoed en/of in de wc ziet. Zolang je dat niet hebt ben je nog niet ongesteld. Gewoon even afwachtten dus.

K., 11-05-2012 16:13 #82
Hoi, Ik ben al twee keer ongesteld geweest, en ik gebruik nu ook tampons. De laatste keer dat ik hem gebruikte haalde ik hem er na 4 uur uit, maar dat deed best pijn. Ik denk dat hij nog niet 'vol' was, maar nu heb ik gelezen dat je een tampon niet langer dan een bepaalde tijd mag inhouden. kan ik hem langer laten zitten? Reactie infoteur, 11-05-2012
Als de tampon nog droog is, kan het pijnlijk zijn om deze te verwijderen. Op dagen dat je heftig vloeit zal je de tampon vanzelf wat vaker moeten vervangen. Komt er mindert bloed dan mag je hem tot 7 a 8 uur laten zitten. Deze informatie is uit 2007, en stond ergens op internet. Lees daarom in elk geval ook wel de bijsluiter van je tampons, daar moet het ook in staan hoeveel tijd maximaal geadviseerd wordt.

Anoniem, 06-04-2012 11:45 #81
Heeii,

Ik heb al sinds 2 jaar last van afscheiding en draag dan ook inlegkruisjes.
Maar ik ben nog steeds niet ondgesteld.

Hoe kan dat?

xxx Reactie infoteur, 06-04-2012
In principe is het heel normaal om afscheiding te hebben. Dat kan al jaren voordat je ongesteld wordt zo zijn. Zolang de afscheiding niet jeukt en je hebt verder geen klachten, dan is het een gewoon verschijnsel.

, 12-03-2012 21:37 #80
Hallo ik ben 13 jaar en ben 9 weken geleden ongesteld geworden alleen sinds dien ben ik het nog steeds niet nog een keer geweest. Is dit erg?
Xxx Reactie infoteur, 13-03-2012
Nee hoor, aan het begin is je menstruatie onregelmatig. Het kan eerder komen of later. Als je het weer wordt zet dan een kruisje in je agenda op de eerste dag, dan weet je later precies hoeveel dagen er tussen zitten.

Louise, 06-03-2012 14:05 #79
Hay. Ik ben net elf geworden en zag niet rood-bruinig spul in mijn onderbroek ik durf het niet te zeggen want mijn moeder is erg streng en ik ben maar 1-48 betekend het dat ik ongesteld ben geworden en dat ik nu niet zo hard meer groei? ik ben de enige in mijn klas die dit heeft heb je tips ik weet niet wat ik nu moet doen :'( Reactie infoteur, 06-03-2012
Hoi. Nou, het kan inderdaad het begin zijn van ongesteld worden, maar het hoeft niet. De komende dagen zal je zeker merken of het menstruatiebloed is of niet. Ik vind het heel vervelend voor je dat je het niet aan je moeder durft te zeggen. Ongesteld worden is een natuurlijk proces waar een moeder eigenlijk niet boos om kan worden. Het is de natuur dat je het wordt en je kunt er niets aan doen of je het vroeg wordt of juist als je wat ouder bent. Je moeder zal dat ook begrijpen en moeders worden zelf ook ongesteld. En je hebt ook maandverband nodig als je wel ongesteld wordt nu. Heb je een oudere vriendin of misschien een tante of oudere zus of een lieve schooljuf, aan wie je het wel vertellen durft?

Anoniem, 27-02-2012 19:39 #78
Hoi,
Ik ben nu 15 en ben ongeveer iets meer dan een half jaar geleden ongesteld geworden. (In de zomer toen ik nog 14 was) Nu heb ik een vraagje waar ik best wel mee zit. Ik weet dat bruin bloed in het begin normaal is, maar ik heb al vanaf het begin alleen nog maar bruin slijm gehad. Is dat wel normaal? (ik heb wel gewoon een ritme van ongeveer eens per maand) Het is ook zo dat ik 's ochtends veel zwaarder 'bloed' dan 's avonds en 's nachts. Sterker nog, in de avond en nacht 'bloed' ik bijna niet. Is dat normaal?
Alvast hartelijk bedankt! Reactie infoteur, 27-02-2012
Hoi. Je huisarts kan het beste beoordelen waarom het niet doorzet in rood bloed bij je. Je kunt je vraag dus het beste daar stellen.

Maxime, 26-01-2012 09:42 #77
Ik ben vandaag ongesteld geworden en eerder de week had ik een raar gevoel en misselijkheid. En ik ben pas 11 is dat niet te vroeg? Ik las dat dikkere meisjes eerder on worden ik ben best flinker dan anderen maar ik heb een paar vragen. 1.hoe weet je dat je doorgelekt bent? 2.welk maandverband is het beste? 3.ik heb een raar gevoel in mijn buik wat kan ik doen? 4.ik vind het eng om naar school te gaan en gymen. Heb je tips? Reactie infoteur, 26-01-2012
Hoi. Heb je het al met je moeder besproken? Of anders een tante of een juf die je aardig vindt. 11 Jaar is niet te jong, maar wel wat vroeger dan het gemiddelde. Dat je een raar gevoel hebt in je buik hoort erbij. Soms kan het ook wat pijn in je buik doen. Je weet dat je doorgelekt bent als er bloed in je kleding te zien is, bijvoorbeeld in je onderbroek of in je kleren daar boven. Je kunt doorlekken voorkomen door regelmatig maandverband te wisselen, bijvoorbeeld elke twee uur (ongeveer). Het beste maandverband is het dunne verband, dat zit in van die vierkante pakjes. Het is het beste omdat je er weinig last van hebt en het is goed beschermd tegen doorlekken. Ook zit er aan de onderkant een plakstripje waardoor het op zijn plaats blijft zitten in je onderbroek.

Tips? Dagelijks met lauw water douchen, een a tweemaal per dag is het beste. Dan voel je je prettig.
Bespreek het met iemand die je het vertellen kunt, bijvoorbeeld je moeder of een tante of grote zus of zo.
Gymnastiek hoort erbij, maar als je je niet lekker voelt dan ben je gewoon ziek. Bespreek dat ook met je moeder of een tante of zo. In elk geval met iemand die weet hoe het is om ongesteld te zijn.
Ongesteld zijn kan aan het begin iets zijn waar je aan wennen moet. Eigenlijk is dat meestal zo. Omdat je 11 bent kan je er nog wat meer aan moeten wennen. Hou in gedachten dat het echt snel went en dat het gewoon bij het opgroeien hoort. Aan het begin kan je ook onregelmatig ongesteld zijn, dus de ene maand wel en de andere maand niet. Het moet vaak nog regelmaat krijgen. Onthou de datum dat je ongesteld geworden bent, elke maand, dan kan je precies zien hoeveel dagen ertussen zitten. Als je nog vragen hebt dan stel je ze maar. :) Groetjes.:)

Anoniempje, 18-01-2012 22:53 #76
Ik ben net voor het eerst ongesteld geworden maar nu heb ik gelezen dat je na je eerste mensrualtie nauwelijks meer groeit (minstens 6 cm.) maar ik ben maar 158 cm! groei ik nu niet meer? Reactie infoteur, 19-01-2012
Over het algemeen groeien veel meisjes als ze eenmaal ongesteld zijn, inderdaad niet zoveel meer. De een groeit misschien nog maar 5 centimeter, de ander misschien toch 10 en weer een ander maar 3. Gemiddeld zal het dan 6 centimeter kunnen zijn. De kans is toch groot dat je groter zal worden dan 1.60.

F., 16-01-2012 15:55 #75
Ik ben 15 jaar. Ik was de eerste keer dat ik ongesteld werd 8 dagen ongesteld, en nu, 10 weken later ben ik nog steeds niet voor de tweede keer ongesteld geworden. Wat is er aan de hand? Reactie infoteur, 16-01-2012
Op zich niets om je zorgen over te maken. 8 Dagen is wel wat lang maar je lichaam moet ook een beetje op gang komen en je periode moet in een vast ritme komen. Na een tijde duurt ongesteld zijn meestal gemiddeld zo'n 5 dagen.

Dat het nu lang wegblijft is ook iets wat veel voorkomt als je pas ongesteld bent. Sommige meisjes van 15 hebben echter al seksuele omgang met jongens. Zodra een meisje ongesteld is kan ze ook zwanger raken. In zo'n geval blijft de ongesteldheid natuurlijk meestal ook weg.

In elk geval is het zo dat wanneer je voor het eerst ongesteld geworden bent het niet vreemd is als je langer of korter dan 5 dagen bloed verliest, en het is ook normaal als het nog niet elke maand terugkomt. Zorg wel dat je elke dag verband bij je hebt want het kan ineens weer komen. Als het na een paar maanden nog steeds niet opnieuw is gekomen kan je eens aan de huisarts vragen. Ook als je andere klachten hebt is de huisarts er voor je. Ook als je steeds heel veel dagen ongesteld blijft, dus maandelijks 8 dagen, dan kan je dat eens met je huisarts bespreken. Op dit moment lijkt het dus allemaal in orde.

Anoniempje, 26-12-2011 13:34 #74
Bij mij is het zo dat ik bij elke beweging veel bloed verlies maandverband helpt ook niet wat nu? Reactie infoteur, 27-12-2011
Als je regelmatig verband wisselt per dag zou dat voldoende moeten zijn. Een paar dagen meer bloed verliezen is gewoon. Je kunt dan wel elk uur een verband nodig hebben. En het verband moet het dan wel allemaal op kunnen vangen. Als dat bij jou echt onvoldoende helpt, is het beter om de huisarts om advies te vragen.

Niet Boeiend, 20-12-2011 17:05 #73
Ik ben vandaag voor het eerst ongesteld geworden en dat zit mij nogal tegen. is het echt een kwestie van wennen? en kan ik het beste elke dag douchen? zoveel vragen… Reactie infoteur, 21-12-2011
Hoi. Ja, aan het begin kan het tegenvallen. Dat is voor iedereen verschillend. De een vindt het best wel stoer om voor het eerst ongesteld te zijn, want dan hoor je toch bij de grotere meisjes, zeg maar. maar de ander vindt het juist nogal vervelend. Het is inderdaad even wennen en voor elke vrouw geldt dat het echt went en na een tijdje vind je het gewoon normaal, een beetje lastig soms maar meer niet. Je kan er aan het begin ook een paar dagen een beetje sip van zijn, omdat het nieuw is en dus maandelijks terug gaat keren, maar het went echt.
Elke dag douchen is inderdaad prettig. Gewoon wassen met lauw water, liefst zonder zeep is het beste.

Het is verstandig om een kruisje in je agenda te zetten op de eerste dag dat je het geworden bent. Doe dat steeds als je weer ongesteld geworden bent, dus ook volgende keer. Dan kan je op die manier precies zien of je al regelmatig ongesteld wordt (kan wel het eerste jaar onregelmatiger zijn) en dan weet je dus ook wanneer je het weer verwachten kunt. Dat is wel handig. Succes, en denk maar zo: het hoort bij het volwassen worden en het went echt.

Madelon, 08-12-2011 10:58 #72
Hoi, ik ben vandaag ongesteld geworden. En ik vind het beetje eng. Maar ik rijd paard, wat moet ik dan doen, want het is nu donderdag en ik rij op zaterdag. Zou het dan erg zijn? Reactie infoteur, 08-12-2011
Het is niet erg, maar j doet gewoon vlak voor het paardrijden nieuw verband om. Als je je niet lekker voelt kan je paardrijden ook een keertje overslaan.

Joy, 06-12-2011 21:38 #71
Dankjewel. Ik ga me morgenvroeg meteen wassen…

Dan nog iets. Ik ben ziek thuisgebleven door hevige buikkrampen wat kun je daar aan doen? Ik heb bijna de heledag in bed gelegen zo pijn deed het Reactie infoteur, 07-12-2011
Tegen die vervelende buikkrampen mag je meestal gewoon paracetamol gebruiken. Lees in de bijsluiter hoeveel je maximaal per dag mag gebruiken. Je kunt ook aan de apotheek vragen hoeveel paracetamol je op jouw leeftijd maximaal per dag gebruiken mag. IN elk geval helpt dat wel een tijdje tegen de pijn. Paracetamol kost niet duur, ongeveer 50 cent tot 1,- voor een klein pakje. Als je geen pijnstillers wil of mag slikken, dan helpt een warm bad of een fijne warme douche wel een beetje tegen de pijn. Ook een lekkere warme kruik tegen je buik leggen helpt vaak wat tegen de buikpijn. Na een paar dagen is het allemaal weer over als het goed is.:)

Joy, 05-12-2011 23:20 #70
Ik ben gister voor het eerst (denk ik) ongesteld geworden. Ik heb bruin spul in me onderbroek. Maar als ik langer op de wc zit dan loopt er een straal bloed uit dat niet bruin is. Ben ik nu ongesteld? Ik heb tegen mijn moeder gezecht dat ik wel ongesteld ben en draag nu maandverbandje.

Ik heb nog een vraag. Ik heb gym en durf het alleen tegen me bff te zeggen dat ik ongsteld ben. Maar mag ik ook gwn niet meedoen? Of moet je meedoen om het te late stoppen?

Ook zou ik het helemaal niet willen. En het is echt goor. Ik heb steeds bloed aan me hele 'onderste' gedeelte. Is dit normaal? Ik durf ook niet te douchen of in bad te gaan. Reactie infoteur, 06-12-2011
Douchen is juist wel verstandig als je ongesteld bent. Was jezelf met lauw (niet te heet) water maar gebruik liever geen zeep. Door het bloed weg te wassen zal je je ook frisser voelen. Als je doucht kan het bloed wat meer opvallen omdat het zich verdunt in water, dat is echter niets om je zorgen om te maken. De handdoek na die je gebruikt om je af te drogen na het douchen, meteen in de was doen is wel zo hygiënisch.

Ongesteldheid gaat niet weg van gymnastiek. Je kunt aan gymnastiek meedoen als je dat wilt. Als je echter voelt dat je je niet lekker voelt, bijvoorbeeld heftige buikpijn of misselijk of hoofdpijn, dan kan je uitleggen aan je gymnastiek meester of juf dat je je ziek voelt en dat je daarom niet kan meedoen aan gymnastiek. Veel meisjes kiezen echter om gewoon mee te doen aan gymnastiek. Ongesteldheid is even wennen als je het pas bent, maar het is verder een natuurlijk gebeuren waar je toch vrij snel aan zal wennen.

Een Meisje, 05-12-2011 21:25 #69
Ik ben waarschijnlijk vandaag voor het eerst ongesteld geworden, maar het was bruin roodachtig, mijn moeder zei dat het bruin achtig begint en later lichter word, klopt dit? Reactie infoteur, 06-12-2011
Ja, dat klopt. Het komt veel voor dat het op die manier begint.:)

Een Meisje, 05-11-2011 21:11 #68
Ik ben al wel ongesteld geweest maar ik ben het nog onregelmatig. dus na 2 weken word ik ongesteld, dan weer na 6 weken enz. dus mijn vraag is: wat zijn de symptomen van ongesteld zijn? als ik dat weet kan ik van te voren maandverband doen zodat ik niet doorlek.

Anoniem, 30-10-2011 18:48 #67
Ik ben volgensmij voor het eerst ongesteld geworden maar weet het niet zeker, want toen ik naar het toilet ging en afveegde zat er roze rood bloed aan het wcpapier. maar toen ik paar uurtjes later weer ging had ik niks. en ik ben 14 jaar.
xxx Reactie infoteur, 31-10-2011
Het zal snel duidelijk worden. Het komt soms langzaam op gang. Dan zie je vanmiddag, vanavond of morgen wel weer wat bloed. Doe voor de zekerheid maandverband om. Als het zo is, dan zet het vanzelf door.

Anoniem, 22-10-2011 23:57 #66
Ik ben 11 jaar en ik heb alles boven geleest, mijn moeder zij dat het goed is om alles te weten komen als je ongesteld ben of wat betekent ongesteld enzo. Goed vandaag/gister ging ik naar een restaurant een Indonische restaurant, en toen moest ik heel erg nodig naar de wc dus toen ging ik en toen zag ik op me onderbroek een heel dun/doorzigtig bloed! Dus ik dacht dat ik ongesteld was dus ik was in paniek gekraakt! Dus toen ik thuis ging ging ik gelijk naar me moeder toe en zij "mamma ik ben ongesteld!" Mij moeder schrok zig maar toen zij ze ben je laat me zien! Maar toen zij ze nee je bent nie ongesteld! "Als je ongesteld was dan zal je onderbroek helemaaal met bloed zitten" dus toen dacht ik zo van omg gelukkig :D maar! Wat was die bloed dan? Een sneedje ofsow?! Maar gelukkig was ik nie ongesteld! Reactie infoteur, 23-10-2011
Het is normaal als je vagina zo nu en dan wat vocht afscheidt. Als je naar het menselijk lichaam kijkt komt er uit alle open plekjes in ons lichaam eigenlijk wel eens iets uit. Dat klinkt misschien grappig, maar het is gewoon de natuur. Iets van vocht afscheiden gebeurt dus ook in het geslachtsdeel. Een beetje afscheiding in je ondergoed aantreffen, is dus normaal en een teken dat je lichaam volwassen aan het worden is. Soms kan de afscheiding helder van kleur zijn, zoals gewoon doorschijnend, en soms kan het een beetje kleur hebben. Als je eenmaal ongesteld wordt zal je snel het verschil herkennen.

Giovanna, 26-09-2011 17:19 #65
Ik ben 13 en vandaag voor het eerst ongesteld geworden er lag héél véél bloed in mijn onderbroek. is dat wel normaal voor de eerste keer? kan misselijkheid ook een gevolg voor menstruatie zijn? Is dit ook het teken dat je lichaam gaat groeien? dat je meer borsten en heupen krijgt?

Irsa, 19-08-2011 00:45 #64
Ik ben sinds gisteren ongesteld(voor het eerst) en het is gelijk heeel veel! Is dat normaal!? Ik ben 13(in december 14)
Groetjes Irsa!
Ps. Ik wou even zeggen dat dit een heel goed artikel is en goed begrijpbaar voor jonge kinderen!

Lilola, 16-08-2011 11:19 #63
Ik ben elf jaar en er zat een bruin roode druppel bloed
in mijn ondebroek nou ik denk bloed is
is dit een teken van ongesteldheid
groetjes

Anoniem, 06-08-2011 17:19 #62
Groot probleem - kan het ook zijn dat je niet ongesteld word wat ik ben 14 en ik word bijna 15 dit jaar nog ik ben bang dat ik niet ongesteld word want iemand zij als je voor je 16 niet ongesteld word dan word je het niet meer dus daar ben ik wel bang voor en nog een vraag wat is het verschil tussen inlegkruisjes en maandverband? hopelijk heeft u op deze 2 vragen een antwoord Reactie infoteur, 07-08-2011
Dat je voor je 16e ongesteld moet worden en dat je het anders niet meer wordt, is gelukkig echt onzin. Als je op je 18e nog niet ongesteld geworden bent kan je eens bij je huisarts vragen waar het blijft, maar als je verder goed gezond bent en geen klachten hebt, is er helemaal geen reden om nu aan te nemen dat er iets niet in orde zou zijn. De een wordt het gewoon vroeger dan de ander, en dat is ook erfelijk bepaald.

Inlegruisjes zijn klein en eigenlijk alleen geschikt voor vrouwen die veel last hebben van afscheiding. Het voorkomt dat het afscheiding in ondergoed terecht komt. Maandverband is gemaakt om bloed op te vangen tijdens de menstruatie, en dat neemt dus meer vocht op.

Anoniempje, 03-06-2011 00:29 #61
2 vragen
- ik las hier dat er werd beweerd dat stevige meisjes eerder ongesteld worden. Ik ben een dun meisje en ik ben een maand voordat ik 13 werd ongesteld geworden… Mijn vriendinnen zijn ook nog niet ongesteld terwijl die al 13 zijn en behoorlijk 'gezet'. Is dit een uitzondering of klopt het nog steeds en heb ik een verkeerd beeld van mijzelf?
- Ik had, voordat ik onesteld werd, geen voortekenen. Ik ben ook bang dat het dan 'opeens' is. Het is behoorlijk onregelmatig, wat kan ik er tegen doen dat ik voorbereid ben? Reactie infoteur, 03-06-2011
Hoi. Stevige meisjes worden over het algemeen genomen, vroeger ongesteld dan dunne meisjes. Maar dat is niet het enige wat een rol speelt. 13 jaar is een gewoon gemiddelde leeftijd om ongesteld te worden. Niets om je zorgen te maken. Je vriendinnen zullen het een voor een, ook gaan worden.

Vragend Meisje, 03-06-2011 00:13 #60
Heel erg bedankt voor uw reactie, maar als ik wil zwemmen, kan ik dat dan gewoon? ik ben bang dat het dan in het water blijf hangen en dan iedereen denkt dat ik daar gepoept heb omdat het zo bruin van kleur is. Ik mag een tampon gebruiken maar is dat dan nodig? wat kan ik er nog meer tegen doen? Reactie infoteur, 03-06-2011
Als je wilt zwemmen als je ongesteld bent is dat niet zo handig op dagen dat je veel bloed verliest. Het lekt gewoon te snel langs een tampon en als je uit hetw ater klimt en hetw ater druppelt nog na en als je dan zou doorlekken zie je dat juist extra omdat het verdunt met water. Als je gewoon wat donkerrode afscheidng hebt kan je inderdaad een tampon gebruiken als je toch zwemmen wilt. Het bruine tekenen moet wel over gaan. Als het de hele maand blijft, of als je pijn in je buik hebt, of als je het elke maand hebt, of als het meer is dan een beetje… dat zijn allemaal redenen om het wel even aan je huisarts te vragen. Gewoon gesproken ben je na 5 tot 7 dagen van je mentruatie af en dan moet er geen donkere afscheiding meer komen. Komt dat toch en duurt dat maar voort, dan toch even overleggen met de dokter.

Meisje Met Probleem, 31-05-2011 22:31 #59
Ik heb een probleem. Ik ben laatst ongesteld geworden, voor de 1e keer, zeven dagen geleden. Ik heb er nu nog steeds last van. Ik zie soms een soort van slijmerig, donker-bruin achtig spul in mijn onderbroek. Hoort dit zo? Is het blijvend? Reactie infoteur, 31-05-2011
Je lichaam moet ook een beetje wennen aan ongesteld zijn. Aan het begin kan het inderdaad wat langer duren voordat het lichte navloeien weg is. Ook kan het bloed een beetje bruinig van kleur zijn. Maak je er niet te veel zorgen om. Dagelijks jezelf spoelen met lauw water, en een dun verband dragen tot het helemaal over is. Mocht het niet overgaan, of je krijgt andere klachten, dan kan je het beter eens met je huisarts bespreken.
De eerste maanden tot een jaar kan je trouwens ook nog onregelmatig ongesteld worden, dus het is verstandig om even in je agenda te noteren wat je eerste dag van je menstruatie is geweest (bijvoorbeeld met een kruisje op die datum of in je dagboek schrijven) dan kan je zien hoeveel dagen er tussen zitten voordat je het weer wordt en je kan op den duur zien of er al regelmaat in komt. Dat is makkelijk want dan weet je wanneer je het weer gaat worden. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. :)

Ik :), 28-05-2011 12:01 #58
Hallo, bedankt voor u reactie. ik zit te denken aan inlegkruisjes, dat lijkt me inderdaad wel een goed idee aangezien ik ook best wel last heb van afscheiding. ik ben nu ook wel wat meer gerustgesteld, de kans is inderdaad kleiner dat je het op school wordt :)

Ik (:, 27-05-2011 16:23 #57
Hallo, ik had al eerder een reactie gestuurd maar die zie ik er nog niet bij staan dus probeer ik het nog maar een keer. mijn probleem is dus dat ik bang ben dat als ik voor het eerst ongesteld ben dat dat op school is en dat ik dan doorlek. ik zou me echt doodschamen! ik ben nu 13 en wordt over een paar maanden 14. ik hoop dat u misschien tips heeft waarmee ik kanvoorkomen dat ik doorlek op school. alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-05-2011
Nou, daar zijn eigenlijk maar weinig tips voor te geven. Je weet niet wanneer je ongesteld wordt dus je weet ook niet wanneer dat begint. Het is wel zo dat de kans dat je het op school wordt kleiner is dan de kans dat het buiten school begint. Dat komt omdat je in 24 uur op een dag maar ongeveer 5 tot 7 uur op school bent, en de rest van de tijd dus niet. Als je echt heel bang wordt van de gedachte alleen al dat het kan gebeuren op school, dan zal je voor die tijd maandverband moeten gaan dragen, of inlegkruisjes misschien.

Lena, 24-05-2011 19:03 #56
Hoi, ik ben vandaag ongesteld geworden. Is het normaal als je geplast hebt en je je billen af gaat vegen, er nog bloed aan je vagina zit? Toen ik erachter kwam dat ik ongesteld was geworden, was het erg veel, is dat raar? Het is ook zo donker, bloed is toch meestal rood? Reactie infoteur, 24-05-2011
Als je voor het eerst ongesteld bent kan het bloed wat donkerder zijn. Het wordt vanzelf wel roder. Dat er best veel bloed is, kan ook gewoon voorkomen. Dagelijks spoelen met lauw douchewater helpt om je fris te voelen. En natuurlijk maandverband dragen. Groetjes.+)

Kellyb, 18-05-2011 16:03 #55
Oke bedankt voor de hulp, maar het deed ook pijn toen ik de tampon er in wou doen is dat wel normaal dan? ik heb het nu 2keer geprobeerd maar de 1e keer kwam hij er wel een heel klein stukje in en toen had ik gelezen dat je hem schuin naar achteren er in moest doen dus dat heb ik ook geprobeerd maar toen lukte het helemaal neit en deed het pijn. is dat erg of niet? Reactie infoteur, 19-05-2011
Het is niet erg, maar wel vervelend voor jou. Een tamon inbrengen lukt alleen als de vagina niet te droog is op dat moment, en ook als je ontspannen bent en het niet eng vindt, en ook alleen als je merkt dat de tampon makkelijk naar binnen gaat. Anders doet het pijn of het lukt gewoon niet. Forceren is niet verstandig. Je kunt beter verband gebruiken als een tampon inbrengen pijn doet.

Kellyb, 17-05-2011 23:30 #54
Ik ben een meisje van 13 en ik ben bang dat ik in de zomervakantie in frankrijk ongesteld word. En ik durf het echt niet aan mijn moeder te vertellen want ik ben bang dat ze dan gaat lachen ofzo en een paar vriendinnen van mij zijn het ook nog niet en die hebben al eens een tampon in gedaan gewoon om te proberen maar dat wou ik dus ook proberen maar toen wou hij er niet in is er dan iets aan de hand? Reactie infoteur, 18-05-2011
Hoi. Ben je bang dat je voor het eerst ongesteld zal worden in je vakantie of ben je al eerder ongesteld geweest? Dat was niet helemaal duidelijk voor me.

Jammer dat je het niet aan je moeder wilt vertellen. Moeders zijn ook elke maand ongesteld, moet je maar bij jezelf denken.
Maar ja, hoe kom je dan aan verband? Kan je dat wel zelf kopen dan als je moeder niet weet dat je dat nodig hebt?

En nee, het is niet zo raar als je geen tampön in kunt doen. Je moet eerst leren hoe dat moet. Je kunt het misschien ook een beetje eng vinden waardoor het niet lukt omdat je dan de boel samenknijpt zonder dat je dat doorhebt. Dan lukt het niet om een tampon in te brengen.
Als je 13 bent is maandverband wel makkelijker, of je kunt heel kleine tampons gebruiken en dan goed lezen in de gebruiksaanwijzing hoe je die in moet brengen. Je kunt ook gewoon niet gaan zwemmen als je ongesteld bent, dan hoef je geen tampons te gebruiken. Tampons lekken ook gemakkelijk door dus vaak heb je er toch nog verband bij nodig, vooral 's nachts of als je overdag veel vloeit.

Probeer toch aan je moeder te vertellen dat je ongesteld geworden bent. Waarom denk je eigenlijk dat ze je uit zou lachen? Ze is zelf toch ook elke maand ongesteld? Groetjes.

Lani1, 26-04-2011 18:49 #53
Hoi ik ben een meisje van twaalf en ik heb al 1,5 jaar last van vaginale afscheiding er zijn een paar meisjes in mijn klas die al ongesteld zijn en dat helemaal niet hebben gehad en ik vraag me af of dat wel normaal is die vaginale afscheiding want ik heb het elke dag maar heel erg veel zelfs een inleg kruisje helpt niet Reactie infoteur, 27-04-2011
Op zich is het normaal dat je in de puberteit afscheiding hebt, maar als het zoveel is kan je beter eens aan de huisarts vragen of alles in orde is.

Melanie, 08-04-2011 16:47 #52
Ik ben (volgens mij) ongesteld net vandaag,
ik durf het niet te vertellen want ik ben nog maar 12 ( 9 aug 13) maar t bloed nogal weten jullie wat ik kan doen? Reactie infoteur, 09-04-2011
Hoi Melanie,

Wat jammer dat je het niet durft te vertellen. Je hebt nu wel maandverband nodig. Probeer het toch gewoon te vertellen aan je moeder. Anders misschien aan een tante of grote zus aan wie je het wel durft te vertellen? Zonder maandverband kan je eenmaal niet als je ongesteld bent. Maandverband kan je kopen in elke supermarkt en het kost tussen de 1,- en 3,- euro per pak. Goedkoop maandverband is dikker dan wat duurder verband. Waarom durf je het thuis niet te vertellen? Het is echt gewoon de natuur en niet iets waar je zelf invloed op hebt. Je kunt het beste gewoon vertellen dat je maandverband nodig hebt, of misschien is er maandverband in huis. Elke vrouw heeft dat op een bepaald moment nodig.
O ja, bloedvlekjes kan je het beste met koud water uitwassen, niet met warm. Het gaat uit je kleding als het meteen gewassen wordt. Aan het begin is ongesteld zijn een beetje wennen en dan kan je je er vervelend bij voelen, maar na een tijdje is het gewoon geworden, dus dan went het wel. Groetjes.

Kimmie35, 06-04-2011 18:05 #51
Haay, ik ben een meisje van 12 (ik word het einde van deze maand 13) en ben vorig jaar voor het eerst ongesteld geworden (in Augustus), maar heb n paar vraagjes ;$.

1. Ik durf het niet aan mijn moeder te vertellen, hoe en wanneer moet ik dit doen?
2. Is het een normale leeftijd (12 en een half)?
3. Is het normaal dat ik het nog steeds niet helemaal regelmatig ongesteld? ( word, ben meestal nog wel een weekje telaat maar eerst was het heel weinig maar nu steeds meer en gewoon 5 dagen)
4. Ik ben ook bang dat als ik is een keer ga zwemmen als ik ongesteld ben dat dan mn tampon doorlekt tijdens het zwemmen wat moet ik doen?
5. Welke maandverband kan ik het beste gebruiken? Reactie infoteur, 06-04-2011
Beste Kimmie,

Ik vind het een beetje jammer voor je dat je het niet aan je moeder durft te vertellen. Ik vroeg me af waarom je dat niet durft. Is het schaamte? Of denk je dat je moeder het raar vindt of zo? Denk maar zo, je moeder wet zelf ook wat het is om ongesteld te zijn. Misschien leg je me nog eens uit waarom je het niet durft te vertellen.:)

Het is normaal om ongesteld te worden als je 12,5 bent. De een wordt het gewoon wat eerder dan de ander.

Het is ook normaal dat je menstruatie aan het begin nog een beetje onregelmatig is.

Zwemmen als je ongesteld bent, ja, het kan inderdaad doorlekken. Een paar dagen helemaal niet zwemmen is dan het veiligste, maar als je toch moet zwemmen als je ongesteld bent, is een tampon inderdaad de enige oplossing. Omdat je nog zo jong bent gebruik je misschien liever maandverband. Op de dagen dat je het meeste bloed verliest, (meestal de eerste drie dagen van je periode) kan een tampon trouwens wel sneller doorlekken. Ieder half uur/ of uur verwisselen als je zwemt is dan wel het beste.

Het prettigste maandverband is eigenlijk dan dunne verband, in die vierkante pakjes. Elke supermarkt verkoopt die pakjes wel. Het kost minder dan 2,- per pakje, maar ja, dat is best een hoop geld als je nog zo jong bent. Als je aan je moeder vertelt dat je ongesteld geworden bent, zal zij het waarschijnlijk voor je kopen.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. En laat even weten als je het aan je moeder vertelt hebt.:)

M., 05-04-2011 18:49 #50
Ik heb veel witte afscheiding in mijn onderbroek en buikpijn en ben de laatste tijd heel rustig(zeggen ze) zijn dat voortekenen van ongesteldheid? en kan je van tevoren voorspellen wanner je ongesteld wordt? bloed je meteen heel hard als je voor de eerste keer ongesteld bent?
reageer alsjeblieft snel! Reactie infoteur, 05-04-2011
Je hoeft je niet zoveel zorgen te maken hoor. Een beetje witte vloed is normaal als je hormonen in de puberteit actief worden. Het is geen voorteken van ongesteld worden, wel een teken dat je volwassen aan het worden bent. Wanneer je ongesteld wordt kan je niet precies voorspellen. Als je eenmaal ongesteld wordt verlies je ongeveer in vijf dagen tijd een kopje bloed in totaal. Dat is dus maar een beetje per dag. Toch kan het in de wc een beetje veel lijken, omdat het zich dan verdund met water (in de wc pot) of urine als je een plas gedaan hebt. Als je bang bent dat je binnenkort ongesteld gaat worden (wat natuurlijk zo kan zijn) neem dan altijd een maandverband mee naar school in je tas dan hoef je er niet om op school te vragen. Je lekt meestal niet meteen veel bloed. Je ziet gewoon in de wc wat bloed (verdund met water uit de wc) of in je ondergroed wat donkere rode of bruinrode verkleuring. Je moet dan wel mandverband om doen. Na een paar uur, of een dag (of zo) wordt het dan meestal wel wat meer.

R., 31-03-2011 19:08 #49
Ik heb nu al een paar maanden(stuk of 6,7) last van sfscheiding… Ik mag daar van me moeder gewoon maandverband voor gebruiken(gelukkig) want het is echt super veel :S
Maarjaa, mijn vraag is dus: hoelang duurt het voordat je na je 1e keer afscheiding(meestal) ongesteld word. Over 2 weken word ik 12. Kan het dan gebeuren? Reactie infoteur, 03-04-2011
Het kan, maar het kan ook nog twee jaar duren.

Ctje, 29-03-2011 16:54 #48
Hoi:)
Ik ben 11 jaar maar ik ben niet ongesteld, nog nooit geweest.ik had wat witte afscheiding in mijn onderbroek en ik wou vragen wat het was, ik heb het al 1maand en ik weet niet wat het is kunt u mij helpen?Ik maak me zorgen is het iets ergs of is het juist goed?Maar kunt u mij een mailtje terug verzenden en zeggen wat het is?
Groetjes Ctje!? Reactie infoteur, 30-03-2011
Het is heel normaal, een beetje afscheiding, omdat je hormonen op deze leeftijd veranderen. Zolang je geen pijn of jeuk of andere klachten hebt, is het gewoon een natuurlijk gebeuren.

N., 30-01-2011 22:29 #47
Hallo,
Ik ben nu 13 en heb de laatste tijd elke dag wit/gelig spul in mn onderbroek en best vaak buikpijn rondom mijn blaas, zijn dat voortekens van ongesteld worden?

Senanur, 27-01-2011 20:03 #46
Hallo ik heb een vraagje. ALs eerste wil ik zeggen dat ik dit jaar 11 jaar word, en ik schrok heel erg toen ik een stukje van de tekst had gelezen er stond: ''zodra een meisje ongesteld geworden is, weet ze ook dat ze zwanger kan raken'' ik vond het vreselijk om te lezen. Gebeurt dat bij elk meisje, gebeurt dat altijd. Ik hoop echt niet dat dat gebeurt:-( Reactie infoteur, 27-01-2011
Nee hoor Senanur, je raakt niet zomaar in verwachting. Een vrouw kan alleen zwanger raken als ze met een man gaat vrijen. Je kan dus niet zomaar zwanger raken omdat je ongesteld bent. Ongesteld worden betekent wel dat je lichamelijk een vrouw geworden bent. Elke maand rijpt dan een eitje in de eierstok. Dat eitje van en vrouw kan door een man bevrucht worden (als man en vrouw gaan vrijen) en dan kan er een zwangerschap ontstaan. Zolang een vrouw of meisje dus nog niet met een man vrijt, kan ze ook niet zwanger raken. Ze wordt dan maandelijks ongesteld omdat ze niet zwanger is.

D., 15-01-2011 15:27 #45
Heey
ik ben net ongesteld en gebruik maanverband maar ik heb elke week op maandag zwemmen het lijkt een beetje dom om dan een tampon in te doen in de kleed kamer. En ik durf ook eigenlijk geen in te doen Reactie infoteur, 15-01-2011
Hoi D,

Een tamon breng je in, als je op de wc bent of in de badkamer. IN de kleedkamer zou erg onhandig zijn want je hebt geen priovacy. Maar als je nog geen tampons gebruiken wilt is dat begrijpelijk, sla dan gewoon de zwemles een keer per maand over, of verplaats het die week naar een andere dag als dat kan. Misschien kan je het met je moeder bespreken. Moeders (of tantes) hebben zelf ook ervaring met menstruatie en 'zwemmen.'
Succes. Ik hoop dat je het oplost met zwemmen.
groetjes:)

W. Tje, 01-01-2011 13:59 #44
Hee, ik heb nog een vraag voor je, ik heb last van mijn boven benen, en ik heb ook een beetje last van buikpijn ter hoogte van mij blaas. Kan het zijn dat ik ongesteld word? En zo ja, kan je dan je menstruatie voelen ''aankomen''? Dat is wat ik me afvraag. Verder is het ook zo dat ik nu al 14 ben en dat ik het echt tijd vind worden dat ik ongesteld word, is dat raar of ben ik gewoon te bezorgd?Ik heb namelijk ook al gelig spul in mijn onderbroek… AUB snel een reactie,
W. Reactie infoteur, 03-01-2011
Dag W

Het is niet te voorspellen wanneer je voor het eerst ongesteld wordt. Je bent 14 dus de kans is groot dat het binnen 2 jaar zal beginnen.

N., 12-12-2010 01:19 #43
Ik ben gister voor het eerst ongesteld geworden, en we hebben het op school over menstruatie, maar ze leggen het heel onduidelijk uit met die cyclus ofzoiets? Dus ik wou even vragen hoeveel dagen je maandverband moet dragen en of het de dagen daarna wel of niet meer doorbloed. Ik draag nu maandverband in mijn bed, want ander wordt mijn onderbroek heel erg vies en kan je het aan de buitenkant zien. Ik was vandaag echt heel verdrietig omdat ik ongesteld ben geworden. Ik was ook bang dat iemand het kon zien, want ik droeg vanmiddag nog geen maandverband en had ik een dunne onderbroek aan, dus ik checkte het een paar keer maar gelukkig kon ik niks zien. Reactie infoteur, 12-12-2010
Hoi N.,

Ik kan me best voorstellen dat je moet wennen aan ongesteld zijn. Het hoort eenmaal bij het lichamelijk volwassen worden. Wat maandverband betreft, meestal draagt je dat 5 a 7 dagen per maand. De meeste meisjes dragen het 5 dagen, ook 's nachts. Maar je periode kan langer duren, 6 of 7 dagen. Dat is niet bij iedereen 5 dagen.
De eerste maanden kan je menstruatie nog onregelmatig terugkeren, omdat je lichaam nog een beetje op gang moet komen, zeg maar. Uiteindelijk zal er een cyclus ontstaan die regelmatig is, bijvoorbeeld om de 21 of 28 dagen, een paar dagen ongesteld worden, waarbij je altijd telt vanaf de eerste dag dat je bloed verliest. Dat is dan ook de eerste dag van je menstruatiecyclus. Het is daarom handig om op die dag een kruisje in je agenda te zetten, dan kan je zien hoevel dagen later je opnieuw je eerste dag van je menstruatie hebt gekregen (volgende maand) en wanneer er een cyclus (regelmatig) is ontstaan. Draag alijd maandverband bij je, dan hoef je niet zonder te lopen als je ongetseld wordt. Ik vind het echt naar voor je dat je je verdrietig voelt. Is er niemand met wie je er over praten kunt? Je moeder of een oudere vriendin of een lieve juf op school?
Je went er wel aan hoor, maar aan het begin is het wel wennen, dat geef ik toe. Het betekent dat je lichamelijk vruchtbaar bent, dus dat je ook zwanger kunt raken voor als je later moeder wilt worden. Die gedachte is misschien wel weer mooi.
Je mag altijd nog meer vragen stellen.

Anoniem15 30-9-2010, 02-12-2010 16:41 #42
Hallo,
ik heb een paar vragen:
1. ik heb als ik ongesteld ben buikpijn! mag ik hier een kruik voor gebruiken?
2. kan ik in bad als ik ongesteld ben/of is dat niet zo verstandig?
3. kan het zijn dat je het een maand en 6 dagen niet hebt ( dit tussen door) en dan weer 23 dagen verder het weer zijn?
ik hoop dat u het zo snel mogelijk beantwoord heb namelijk tips nodig!
en ik ben 11 is dat veel te jong?
tot ziens :-) Reactie infoteur, 03-12-2010
Hoi,

11 Jaar is vroeg, maar niet te jong. Soms komt het zelfs voor dat meisjes van 9 al ongesteld worden, maar dat is wel zeldzaam hoor. En als je 11 bent is dat best wel jong, maar het komt wel vaker voor. Nu zal ik antwoord geven op je andere vragen. Je mag geruste en warme kruik gebruiken als je buikpijn hebt. Als het je helpt, dan doe je dat gewoon. Een rubberen kruik is erg handig, want die is plat en kan je lekker tegen je buik of rug aanleggen. Let wel op dat je niet te heet water gebruikt. Je moet je niet verbranden. Ook een paracetamol pijnstiller helpt vaak goed tegen de buikpijn. Je moet dan wel aan je ouders vragen of je die mag gebruiken. In de gebruiksaanwijzing/bijsluiter staat hoeveel je maximaal per dag gebruiken mag van pijnstillers.
In bad gaan als je ongesteld bent is prima. Net als douchen. Zwemmen is niet zo handig als je ongesteld bent.
Als je nog maar pas ongesteld bent is het niet vreemd als je 6 dagen later ongesteld wordt dan verwacht. Je menstruatiecyclus moet nog regelmatig worden. Op den duur zal het steeds precies op tijd komen, bijvoorbeeld elke 21e of elke 28e dag. De eerste dag van je menstruatie, is de eerste dag van je cyclus. Zet dan een kruisje in je agenda en kijk hoeveel dagen er tussen zitten voordat je het weer opnieuw wordt, dan zie je hoeveel dagen jouw cyclus duurt en of het al regelmatig is geworden. Je menstruatie zelf kan 3 to 6 dagen duren. Soms 7 dagen, maar langer moet het toch niet duren. Als het langer duurt dan 5 a 6 dagen, of je vloeit heftig, neem dan eens contact op met de dokter.

Als je nog meer vragen hebt, dan stel je ze maar.:)

Lisa, 26-11-2010 17:24 #41
Heeeee, Ik heb vandaag voor het eerst bruinigspul in me onderbroek ontdekt! Is dit ongesteldheid? Moet ik het nu al tegen me moeder vertellen? En moet ik gelijk maandverband dragen? En bij mij gym leraar moet je gewoon meedoen als je ongesteld bent maar dat is tog een beetje raar? Maar alsvast bedankt! Reactie infoteur, 27-11-2010
Hoi Lisa,

Vertel maar gewoon aan je moeder want waarom niet? Het kan inderdaad het begin van je eerste menstruatie zijn. Tja, met gym meedoen is in principe geen bezwaar, alleen als je je echt niet lekker voelt dan kan je je ziek melden. Succes.:)

Stephanie, 14-11-2010 18:30 #40
Heeee, Ik heb al eerder een berichtje gestuurd! Ik ben op 1 september voor het eerst ongesteld geworden. Zoals ik toen al schreef, ben ik het maar 2 dagen geweest, en er was toen heel weinig bloed. En in de nacht was ik het ook niet! Nu is het al 14 november, en ben ik het nog steeds niet geworden voor de 2e keer. Ik weet wel dat het in het begin heel onregelmatig is, maar toch maak ik mij zorgen. Ook omdat ik toen maar heel weinig bloed heb verloren, en het juist heel normaal is als je bij een eerste menstruatie veel bloed verliest! Het klinkt een beetje raar, maar ik heb ook nog maar heel weinig borstvorming… het groeit volgens mij helemaal niet! Ik hoop dat u mij kunt helpen, want ik maak mij zorgen, en ik durf ook echt niet naar de huisarts.
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 14-11-2010
Hoi Stephanie, ik ben even kwijt hoe oud je bent, maar zo te lezen lijkt er echt weinig reden om je zorgen te maken. Je schrijft het goed, menstruatie komt aan he begin onregelmatig op gang. Het is wel jammer dat je niet met je huisarts wilt overleggen want dat is natuurlijk wel het gemakkelijkste. Jouw huisarts kent jou persoonlijk, en dus kan deze je het beste adviseren. Als je verder goed gezond bent, en je menstruatie is na de eerste bloeding nog niet opnieuw gekomen, kan dat heel goed het starters patroon van de menstruatie zijn. Je hormonen zorgen ervoor dat je opnieuw ongesteld zal worden. Als je verder geen klachten hebt, kan je het dus gewoon afwachten. Is het er na een maand nog niet, ga dan liever toch eens naar de huisarts, omdat je ongerust bent. Wat de groei van je borsten betreft, dat komt ook op gang onder invloed van hormonen. Het begint met een klein dik gevoel onder de tepel, een beetje pijnlijk kan het ook zijn, en dan worden je borsten in de loop der tijd steeds een beetje groter. De een heeft dat al op haar 10e of 12e, de ander krijgt het pas wat later. Het is dus een kwestie van tijd
dat het allemaal op gang komt. Als je twijfelt of het allemaal wel goed is, zal je toch moeten overleggen met de huisarts of iemand die je vertrouwen kunt. Succes, en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.:)

Anoniem, 02-11-2010 09:32 #39
Hallo, ik ben 12 jaar en ben begin juli (2010) voor het eerst ongesteld geworden.
Ik ben al sinds dag 1 heel goed geregeld en krijg mijn regels dus om de 28-30 dagen. Maar ik zit met een nogal vervelend probleem: Als ik naar het groot toilet moet tijdens mijn ongesteldheid, voel ik me ongemakkelijk en vies door het bloed dat soms ook wel uitkomt. Wat kan ik hieraan doen? Reactie infoteur, 02-11-2010
Hoi. Je probleem is me niet helemaal duidelijk want een toilet is gelukkig gemaakt om door te trekken, en dan spoelt het bloed netjes weg, toch? Misschien bedoel je dat je bij heftig vloeien soms bloed op de wc bril zit zitten, of zoets? Als je dat bedoelt, neem dan altijd een pakje vochtige toiletdoekjes mee. Die kan je kopen in de supermarkt. Die mogen doorgetrokken worden. Je kunt ze gebruiken om eventuele bloeddruppeltjes netjes te verwijderen. Altijd goed je handen wassen na het schoonmaken van een toilet. Als je nog vragen hebt, stel je ze maar. Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen had.

Anoniem, 20-10-2010 22:32 #38
Is het raar als je 23 bent en nog steeds maandverband gebruikt? Tampons vind ik eng om in te doen, het lijkt me zo zeer doen. Klopt dat? Reactie infoteur, 21-10-2010
Als je tampons volgens de gebruiksaanwijzing inbrengt en je bent ontspannen, is het niet zoveel bijzonders. Maar er is geen regel voor of je dat wel of niet moet doen. Als maandverband jou goed bevalt hoef je er geen probleem van te maken. Wil je toch graag eens een tampon proberen, probeer dan eerst een klein formaat.

Anoniem, 16-08-2010 12:09 #37
Heeay ik ben denk ik ongesteld of wordt het geen idee ik moes 's avonds naar de toilet en toen vond ik slijmvlies in mijn onderborek dat boejt mij niet egt want ik weet watdat is maar ik wil er graag meer informatie over maar na het plassen met wc papier natuurlijk afgeveegt en aan die wc papier zat zeg maar zo een soort van opgedroogde klottertjes bloed allemaal stukjes eigenlijk en vandaag heb ik het weer niet wat betekent dat wordt ik nu ongesteld? :-(:-( ik maak me zorgen
xx anoniem

Hi, 11-08-2010 21:04 #36
Heey, Anoniem. Dat ''bruine spul'' is afscheiding, dat betekent dat je bijna ongesteld word! Ik had dat zelf ook, en toen zat er ook nog eens bloed erbij.
Het lijkt me niet slim om te zwemmen zonder tampon, want je kan ongesteld worden ;).

Anoniem, 31-07-2010 14:31 #35
Hee. ik ben het meisje dat op 29-07-10 een 'reactie' plaatste… ik ben 14. ik heb dat bruinige spul nu al 3 dagen. dus volgens mij ben ik wel gewoon ongesteld geworden. ik liet t aan mn moeder zien en die zegt van wel. in ieder geval heel erg bedankt!. maar ik had nog een vraagje… als je ongesteld bent mag je dan gewoon zwemmen. ook zonder tampon?
groetjes. Reactie infoteur, 31-07-2010
Je mag wel zwemmen zonder tampon maar het is niet aan te raden want er zal dan bloed langs je benen stromen, omdat het zich met water vermengd en je begrijpt wel dat het verdunt veel meer lijkt. Dan schaam je je, dus dat is niet prettig. Ook voor andere zwemmers is het geen fijn idee. Je kunt dus het beste zwemmen met een kleine tampon. Als je dat nog niet wilt gebruiken kun je zwemmen dus het beste 5 dagen uitstellen.

Wk, 30-07-2010 10:07 #34
Ik ben 12 ben nog NIET ongesteld maar als ik ben wezen douche dan voel ik allemaal slijm bij me vagina! Wat betekend dat? En ik heb ook veel gele strepen in mijn onderbroek weet jij misschien wat het is? :-) Reactie infoteur, 30-07-2010
Dat is een beetje afscheiding, en het hoort bij het opgroeien. Hormonen in je lichaam zorgen ervoor. Draag katoenen ondergoed en was je regelmatig met lauw water zonder zeep. Afscheiding hou je tot je oud bent en in de overgang komt, dan wordt het minder.

Anoniem, 29-07-2010 11:12 #33
Ik ging vanochtend naar de wc en veegde me af. Het was een beetje bruinig. Even later ging ik weer naar de wc en veegde me weer af en toen was er best veel bruinig spul. Kan dit oud bloed zijn en betekenen dat ik binnenkort ongesteld word? X anoniem Reactie infoteur, 29-07-2010
De kans is inderdaad groot dat je nu voor het eerst ongesteld gaat worden, hoewel je niet vertelde hoe oud je bent. De bruinige kleur van het bloed is aan het begin iets wat wel vaker voorkomt. Zodra het doorzet en het wordt rood, dan weet je dat je eerste menstruatie een feit is.

Mocht het niet rood worden, of als je klachten hebt die niet bij ongesteldheid horen, dan moet je even langs de huisarts. Maar voor zover ik het kan beoordelen van hieruit, heb je het bij het rechte eind. Zeer waarschijnlijk is gewoon je eerste menstruatie in aantocht.

Zoekt Hulp, 25-07-2010 14:06 #32
Hallo ik ben nu al 1,5 jaar ongesteld en heb nog steeds last van witvloed. Ik maak me zorgen, want ik vind het erg onhygienisch omdat het ook in mijn ondergoed zit. Reactie infoteur, 25-07-2010
Hoi, witvloed is in principe normaal en gaat niet over als je eenmaal ongesteld geworden bent. Zolang het helder van kleur is en er geen andere klachten zijn, is het gewoon. Dagelijks met lauw water wassen/spoelen is dan voldoende.

Als het erg veel is of als je er klachten van hebt zoals jeuk of pijn, dan kan het een ontsteking of infectie zijn. Ga bij klachten dus even langs je huisarts.

Anoniempje:d, 22-07-2010 17:37 #31
Hoi het is nu donderdag en ik ga zatedag avond op vakantie
maar ben dus net voor de eerste keer ongestelt geworden:-(:-(:-(
hoelang gaat dat duuren me moeder ze van 3 a 4 dagen in het begin is dat waar want ik wil daar wel gewoon kunnen zwemmen

Babs, 22-07-2010 10:36 #30
Ik maak me zorgen. m'n oudste dochter is 9 jaar. ze is slank gebouwd en heeft compleet geen kenmerken van een naderende pubertijd, geen schaam- of okselhaar, niets van borstontwikkeling. ze is eigenlijk nog heel kinderlijk. Vorige week echter vond ik in de wasmand een onderbroekje met bloekvlek. 1 broekje maar, geen vuile lakens of andere kledij. m'n dochter zelf bleek niets gemerkt te hebben. ze is ook nog niet voorgelicht (net omdat ze nog zo kinderlijk is). kunnen er nog andere redenen zijn voor bloedverlies, want ik kan niet geloven dat dit al maandstonden zouden zijn.

Dani, 16-07-2010 12:38 #29
Ik ben 12 jaar en ik heb een paar vraagjes over ongesteldheid
1. is het normaal als je ongeveer zes dagen ongesteld bent terwijl je al aardig in het ritme zit?
2. ik werd voor het eerst ongesteld toen ik 11 was en ik ben niet dik, is dit raar?
3. Als je doorlekt en je al redelijk dik maandverband gebruikt is het dan handiger om het heel vaak te verwisselen?
4. Blijf je, je hele leven ongesteld? Reactie infoteur, 25-07-2010

Bij de een duurt het 4 dagen, en bij de ander 5 of 6 dagen.

Het is niet raar als je al op je 11e ongesteld wordt, ook niet als je mager bent. Het komt alleen minder vaak voor.

Het is verder inderdaad handig om verband vaker te verwisselen als je snel doorlekt.

Je blijft niet je hele leven ongesteld. Als vrouwen in de overgang komen stopt het op den duur. Dan zijn de zogenaamde vruchtbare jaren voorbij. De overgang begint meestal pas na je 40e, en vaak ook pas rond het 50e levensjaar. Oudere vrouwen worden dus niet meer ongesteld en ze kunnen dan ook geen kinderen meer krijgen.

Iris, 08-07-2010 09:59 #28
Ik ben 13 jaar oud en ik werd het voor het eerst op 1 mei. De volgende x daarna werd ik het te laat en de andere keer te vroeg. Is dit normaal? & ik heb nog nooit een tampon gebruikt is dat niet eng de eerste x en voel je hem of niet? Reactie infoteur, 08-07-2010
Het is normaal als je aan het begin nog onregelmatig ongesteld wordt. In de loop der tijd moet het regelmatiger worden, daarom is het goed om een kruisje in je agenda te zetten, elke keer als je ongesteld wordt. Dan kun je bijhouden of het al regelmatig komt en om de hoeveel dagen het komt.

Een tampon gebruiken is handig bij zwemmen, maar als je het eng vindt kun je daar ook nog een tijdje mee wachten. Bekijk eerst de tampon eens goed en lees de gebruiksaanwijzing een paar keer door zodat je ermee vertrouwd raakt. Je kunt in het artikel hier onder ook lezen hoe je een tampon inbrengt:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/41767-tampon-inbrengen-hoe-doe-je-dat.html

Anoniem, 03-07-2010 12:18 #27
Heel erg bedankt voor de goede informatie. Ik ben nu 12 en ik ben al een half jaar ongesteld of zo. Bij mij duurt het vloeien meestal ook wel 6 dagen maar ik wil er liever niet met m'n huisarts over praten. Ik gebruik zelf altijd maandverband maar zijn tampons handiger? Reactie infoteur, 03-07-2010
Tampons zijn niet handiger, maar de een vindt tampons prettiger en de ander verband.

Anoniem, 29-06-2010 20:17 #26
Dank je wel ik heb het onderandere al gezecht tegen mijn moeder. Ik heb er eerst met mijn ALLER ALLER beste vriendin over gepraat en toen heb ik het gezecht. (best wel raar eigenlijk) Ik heb een lange zwembroek dus zie je maandverband niet opzich maar goed ik heb er niet zo'n last van gehad! Nu heb ik tampons gekocht die wat makkelijker er in gaan. Dus nu kan ik gewoon lekker zwemmen :-p

Gr.
ps. heel erg bedankt voor je tips! Reactie infoteur, 30-06-2010
Leuk dat je nog hebt laten weten dat het nu goed gaat met zwemmen en zo. Ook fijn dat je moeder het weet.
Veel plezier met zwemmen dan maar.

Trouwens, vroeger schreef ik het woord zegt ook altijd met ch en nu zie ik dat jij dat ook doet. Ik heb dat pas afgeleerd toen ik 24 was of zo. haha. Het leek wel of ik het nooit onthouden kon. Ik schreef altijd zecht. Maar het is toch echt zegt met een g. :):) Vond ik leuk om even te laten weten en ik bedoel het niet verkeerd. Groetjes:)

Anoniem, 28-06-2010 19:52 #25
Hoi, ik ben ongesteld sinds zondag-avond. Ik moest naar de w.c en toen zach ik het. :-( Ik vind het best wel vervelend de volgende dag (vandaag dus) ging ik zwemmen met alleen maanverband. (is dit erg?) Ook weet ik niet hoe ik het moet vertellen aan mijn moeder. :-( (tips?) Zij weet het namelijk nog niet) Ik ben erg dun heb een redelijke lengte (In vergelijking met de klas) ben 11 maar toch ongesteld hoe kan dit? Reactie infoteur, 28-06-2010
Hoi:)

Het is best vroeg om al ongesteld te zijn als je 11 bent, maar het komt echt wel vaker voor. Ik hoop dat je je vrij voelt om het wel aan je moeder te vertellen. Durf je het niet te vertellen? Is er iemand anders met wie je er over kunt praten?

Zwemmen met maandverband is niet verboden, maar het lijkt me niet handig. Het verband loopt dan vol water. Het neemt dan geen ander vocht meer op en het is misschien te zien in je badkleding. Dus als je ongesteld bent en nog geen tampons kunt gebruiken, kan je beter niet zwemmen als je ongesteld bent.

De eerste tijd dat je ongesteld bent, dus de eerste maanden dat het teruggekeerd, zal je moeten wennen. Vooral als je nog zo jong bent, moet je even verwerken dat je al ongesteld bent. Toch gaat het na een paar dagen weer over en dan is alles weer gewoon. Je zal er na een tijdje minder moeite mee hebben.

Sommige meisjes worden jong ongesteld, ook al zijn ze mager en nog niet zo groot. Er worden dan al hormonen aangemaakt waardoor je ongesteld wordt. De een wordt ongesteld als ze 18 is, de ander als ze 10 is. Dat zijn twee uitersten. (Heel soms nog jonger.) De meeste meisjes worden ongesteld tussen hun 12e en 14e geloof ik.

Groetjes, en als je nog vragen hebt dan stel je ze maar.

Anoniem, 27-06-2010 23:32 #24
Hoi, ik ben een meisje van 14 jaar. ik ben nog niet ongesteld maar heb wel alle 'symptomen'. veel mensen zeggen dat het erfelijk is op welke leeftijd je 'het' word. mijn moeder was 13. ' ik ben best dun voor m'n lengte/leeftijd maar ik ben altijd al dun geweest. kan het zijn doordat ik dun ben dat ik 'het' nog niet ben geworden? Reactie infoteur, 28-06-2010
Er wordt wel beweerd dat stevige meisjes wat vroeger ongesteld worden dan magere meisjes. Maar je bent pas 14 dus niks om je zorgen over te maken. Je zal het ineens vanzelf worden. Misschien dit jaar nog.

Maris, 25-05-2010 16:47 #23
Ik ben 14 jaar en pas geleden voor het eerst ongesteld geworden. Sommige mensen zeggen dat je ong. nog maar 5 cm groeit als je voor het eerst ongesteld bent geweest is dit waar? Ik hen ook de hele tijd krampen enzo wat kan je daartegen doen? Ik wil het echt heel graag weten. alvast bedankt:-) Reactie infoteur, 25-05-2010
Na je eerste menstruatie groei je ongeveer nog 6 centimeter. Tegen de krampen kun je een paracetamol gebruiken. In de bijsluiter kun je lezen hoeveel je er maximaal per dag mag innemen.

Anoniem, 30-04-2010 13:34 #22
Hay, ik ben 15 jaar en vandaag
ben ik ongesteld geworden, het is een rood vloeiseltje,
moet ik nou al gelijk maandverband gaan dragen?
groeten Reactie infoteur, 30-04-2010
Je moet inderdaad meteen maandverband gebruiken, want dat rode vlioeiseltje stopt niet zomaar. De komende 5 a 6 dagen dagen zal het meer worden, dan weer wat afnemen, en misschien ineens weer meer worden. De eerste keren dat je ongesteld bent wisselt het vaak. Wel maandverband dragen, want bloed komt anders in je ondergoed en andere kleren terecht, en ook op de lakens van je bed. Mocht dat gebeuren spoel je kleren dan altijd uit met koud water (niet met warm water) en het liefst als het bloed nog niet ingedroogd is.

Anoniem, 19-04-2010 17:48 #21
Mijn vriendin had een half jaar voordat ze ongesteld werd, dat er een wit vloeistof uit haar vagina kwam. Ik heb ongeveer zoiets. Alleen is het mij iets plakkeriger en geen vloeistof, en het is ook niet zo dat ik een witte uitscheiding in mijn onderbroek vind. Wel Jeukt het een beetje. Wordt ik dan binnenkort ongesteld? Of heb ik de SOA candida infectie (schimmelinfectie)? Reactie infoteur, 19-04-2010
Hoi. Het is erg lastig om te bepalen of je een SOA hebt. Een SOA kun je alleen krijgen als je seksueel contact gehad hebt met iemand die al een SOA heeft.

Een schimmelinfectie kan inderdaad jeuk veroorzaken, maar je huisarts kan bepalen of je een SOA of een infectie hebt.

Anoniem, 15-04-2010 21:05 #20
Hallo
Ik denk dat ik voor het eerst ongesteld ben maar ik weet het niet zeker.
Het is namelijk geen bloed maar een soort bruin slijmpje net zoiets als afschijding maar dan bruin.
is dit wel normaal
xx Reactie infoteur, 16-04-2010
Ja hoor, dat is heel normaal. Het moet aan het begin eerst nog een beetje doorzetten. Dat is vast nog maar een kwestie van tijd.
Het beste:)

Anoniem, 12-04-2010 19:24 #19
Hoi,
Ik ben al meer dan een week ongesteld.
Maar ik ben het voor de eerste keer.
Is dat normaal Reactie infoteur, 13-04-2010
Hoi, het kan wel normaal zijn maar het bloeden moet wel minder worden. Als het niet minder wordt, of als het juist meer wordt, bel dan voor advies met de dokter.
groetjes:)

Thessa, 27-02-2010 14:45 #18
Hoi,
Ik ben 20 januari voor het eerst ongesteld geworden.
Nu al meer dan een maand later ben ik nog steeds niet ongesteld.
Is dat normaal?
Over hoeveel dagen ben je weer ongesteld?
Alvast Bedankt. Reactie infoteur, 27-02-2010
Dat kan nog wel even duren, maar het kan ook elk moment weer komen. Na de eerste keer duurt het vaak een tijdje voordat je regelmatig ongesteld wordt. Het kan nog een paar weken duren maar ook langer of korter. Je kunt ook binnen een paar dagen weer ongesteld worden. Het hangt van je hormonen af. Als het na 3 maanden tot 5 maanden nog niet gekomen is, neem dan even contact op met je huisarts. Als je klachten hebt, eerder.

Esther, 16-02-2010 18:57 #17
Hee, .!:-)

Ik ben inderdaad ongesteld geworden.:-p
'k heb het aan m'n moeder verteld en die is direct s'avonds met me naar de winkel gegaan voor maandverband en puddingbroodjes om het te vieren… :-)

maar k ben 13 januari ongesteld geworden maar ik ben het tot nu toe niet weer geweest is dit vreemd. of hoort dit bij mijn leeftijd:-p

Bedankt voor de Reactie op mijn vorige berichtje Reactie infoteur, 16-02-2010
Hoi Ester,

Aan het begin kan het even duren voordat je regelmatig ongesteld bent, het is dus heel gewoon.
groetjes:)

Anoniem, 07-02-2010 11:24 #16
Hallo mijn dochter is ongesteld geworden en het lijkt niet echt op bloed het is heel licht weten jullie hoe dat komt:-( Reactie infoteur, 07-02-2010
Aan het begin moet he lichaam nog een beetje op gang komen. Het kan de eerste keer ook wat roestbruin bloed veroorzaken, of juist heel weinig. Als zij zich verder goed voelt, laat haar dan even aankijken hoe het verder gaat. Leer haar ook om de datum te noteren in haar agenda wanneer zij ongesteld geworden is (met een kruisje op de eerste dag) om te zien over hoeveel dagen zij opnieuw ongesteld wordt. Ook dat kan aan het begin nog onregelmatig zijn.

Als er andere klachten mochten zijn, zoals heftige pijn, koorts of andere dingen die vreemd zijn, overleg dan even met de huisarts.

Anoniem, 25-01-2010 18:47 #15
Hallo, kun je misschien iets eten, waardoor het minder word of sneller overgaat, bijvoorbeeld chocola ofzo, ik zou dat wel eens willenweten.
p.s ik heb morgengym, wat moet ik doen? :-( Reactie infoteur, 25-01-2010
Hoi, eten heeft weinig invloed op de hoeveelheid bloed. De eerste dagen van je menstruatie vloei je meer dan daarna. Als je gymnastiek hebt en gewoon mee 'moet' doen en je fit genoeg voelt, draag dan een een beetje een lang T-shirt zodat bij het omkleden van je gewone kleren naar je sportkleding, niemand het verband in je ondergoed ziet zitten.

Probeer je verder niet te druk te maken. Ongesteld zijn is een heel natuurlijk gebeuren. Aan het begin is het best even wennen maar op den duur is het een gewoon ongemak wat maandelijks terugkeert en waar je aan went.
Succes morgen.:)

Suus, 23-01-2010 18:04 #14
Hallo ik ben Suzanne en ik ben 11 jaar oud.
ik heb een vraag: ik wil morge met mijn vriendinnen gaan zwemmen maar ik ben ongesteld en ik wil geen tampon gebruiken wat moet ik doen?

goretjes Suzanne Reactie infoteur, 23-01-2010
Hoi Suzanne

Als je ongesteld bent kun je niet gaan zwemmen zonder tampon. Jammer maar waar. Door het water verdund het bloed ook nog eens, waardoor het zelfs veel meer zal lijken als je vloeit en dat loopt dan gewoon langs je benen. Dat is geen prettig gezicht, niet hygiënisch voor andere zwemmer en voor jezelf natuurlijk ook niet iets waar je op zit te wachten. Niet doen dus.
Je kunt een kleine tampon gebruiken (wel op tijd wisselen om doorlekken te voorkomen) of het zwemmen uitstellen tot je menstruatie dagen weer voorbij zijn.

Als je op de dagen zit dat je veel vloeit is zwemmen misschien helemaal af te raden want je zwemt dan toch steeds met de zorg of de tampon niet doorlekt. Tja, als je ongesteld bent heb je nou eenmaal de pech dat zwemmen niet de handigste sport is op die dagen.

Sandy, 18-01-2010 19:49 #13
Hoi!
ik wou even zeggen: heel erg badankt voor dit artikel!
ik ben 11 jaar en ben gister voor het eerst ongesteld geworden.
maar ik heb nog heel veel vragen:
1. ik was me 's avonds altijd met water en een washandje, kan dat als ik ongesteld ben ook?
2. ik ben nu ongeveer 1.60 meter, stop ik nu met groeien, of blijf ik gewoon doorgroeien?
3. moet mijn moeder een briefje schrijven voor de meester dat ik 'het' ben en dan niet mee kan gymen, of hoeft dat niet?
4. ik heb nou een heel dik maandverband maar is het dan nog mogelijk dat ik doorlek?
5. ik moet heel vaak plassen, eerst helemaal niet vaak! is dat normaal?
6. en iedere keer als ik naar de wc moet, verwissel ik m'n maandverband, gister was dat wel 6 keer (is dat normaal?), ook al zit er niet zo veel in… is dat erg of moet ik het maandverband nog een keer aanhouden…?

hopelijk krijg ik snel een reactie!
alvast bedankt!
groetjes, Sandy Reactie infoteur, 18-01-2010
Hoi Sandy,

IK zal je vragen een voor een beantwoorden.

1. Je kunt je gewoon met een washandje wassen als je dat prettig vindt, maar ja, het is veel makkelijker om je even met lauw water te douchen. Dat ontdek je snel genoeg. Met een washandje is het een beetje een gedoe, al dat bloed en als je met de douche jezelf opfrist spoelt alles gewoon meteen weg. gebruik liever geen zeep maar alleen veel lauw water.
2. Je groeit nog wel wat door als je ongesteld bent, maar minder snel als daarvoor. Hoeveel je precies zal groeien kan ik niet zeggen, je groeit nog wel wat doro maar hoe groot je uiteindelijk wordt… dat kun je het beste eens aan de huisarts vragen. Die kan het meestal wel goed voorspellen.
3. Alleen als jij dat wilt, en gymnastiek is vooral vervelend als je ongesteld bent op de dagen dat je wat heftiger zal vloeien, niet als het bijvoorbeeld de vijfde dag is. Steeds meer middelbare scholen hebben wel begrip voor menstruatiepijnen etcetera, en gaan er een beetje soepeler om als je je echt beroerd voelt met bijvoorbeeld heftig vloeien of hoofdpijn en/of buikpijn of misselijkheid van de pijn, want dat komt soms voor:(
Als je dus veel klachten blijkt te hebben, vraag dan of je moeder een briefje wil schrijven.
4. Doorlekken heeft niet met de dikte van je verband te maken met met de hoeveelheid die het verband kan opnemen. Dun verband kan net zo goed zijn. de Lidl heft heel goedkoop, dun verband. Ook in drogisterijen kan je dat kopen. Zit lekkerder en is net zo goed als dik verband. Verwissel bijtijds, voordat het doorlekt. Je wordt daar op den duur handig in, dan weet je ongeveer wanneer je verwisselen moet.
5. vaker plassen als je ongesteld bent kan voorkomen omdat je weerstand iets minder goed kan zijn waardoor je urinebuis en blaas misschien een beetje geïrriteerd zijn. Misschien ook door het wennen aan verband. Drink een beetje extra water zodat je blaas goed doorspoelt. Houden de klachten aan of worden ze erger, overleg dan even met je huisarts.
6. Als je veel vloeit dan is het normaal om regelmatig verband te verwisselen. Als je het fijn vindt om het te verwisselen, doe je dat gewoon.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Succes en groetjes.:)

Amancia, 16-01-2010 15:40 #12
Hoi
mijn dochter is 13 jaar en vorige maand voor het eerst ongesteld geworden. ze moest het begin januari weer worden, maar is het nog steeds niet geweest, maar heb wel de buikpijn klachten gehad. is dit normaal dat ze het nu niet wordt of is dat altijd in het begin.
gr amancia Reactie infoteur, 16-01-2010
Het kan heel goed dat het een tijdje duurt voordat de ongesteldheid regelmatig en op tijd komt. Ze kan het het beste bijhouden in haar agenda om te zien hoeveel tijd er tussen zit. Als ze veel klachten heeft even overleggen met de huisarts.

Esther, 13-01-2010 17:28 #11
Hoi,
ik ben nu 12½ ging zo net naar de wc en toen ik afvegen zou zat er bloed aan het wc papier. Iedereen zegt dat ik boos ben (gister en vandaag) is dit een teken van ongesteld zijn?:-( ik hoop met spoed antwoord te krijgen:-)
Esther Reactie infoteur, 13-01-2010
Hoi Ester,

De kans dat je inderdaad ongesteld geworden bent is heel groot. Je kunt het beste maandverband gaan dragen de komende vijf dagen.

Het boos zijn kan erbij horen hoor. De een noemt het chagrijnig, de ander opstandig, de ander weer prikkelbaar. Dat komt door je hormonen. Het gaat vanzelf weer weg.
Het beste:)

Mylla, 04-01-2010 21:32 #10
Ik ben net ongesteld geworden en had toen ik moest plassen een raar gevoe een soort pijnl komt dat vaker voor.? Reactie infoteur, 05-01-2010
Hoi Myla,

Je zult snel wennen aan de ongemakken die bij ongesteldheid horen.:) Als je ongesteld bent kan je weerstand een beetje minder zijn, dus misschien heb je een beetje last van je blaas? Drink regelmatig een glas water extra of een glaasje Cranberrysap is ook erg goed. Als het met wat meer drinken niet overgaat, of als de pijn erger wordt of koorts of zoiets dergelijks, bel dan even met je huisarts. Misschien heb je dan een blaasontsteking.
Ik hoop voor jou dat het snel weer beter gaat.:)

Marjolein, 29-11-2009 12:00 #9
Ik wordt in februari 16 jaar.
Ik ben nu al 1 jaar en 3 maanden niet meer ongesteld geweest. Daarvoor ben ik het twee keer geweest. De eerste keer toen ik 14 jaar was. Is dit normaal of moet ik naar de huisarts? Reactie infoteur, 29-11-2009
Dag Marjolein,

Het is inderdaad verstandig om dit met je huisarts te bespreken.

groetjes:)

Krista, 25-11-2009 21:09 #8
Ik heb morge gym,
en ben ongesteld.
ik durf me niet omtekleden omdat ik dan denk dat ik ben doorgelekt. Reactie infoteur, 25-11-2009
Krista, vervelend voor je. Sporten en ongesteld zijn is inderdaad geen ideale combinatie. Maar vlak voor de gym je verband verwisselen is meestal voldoende tegen doorlekken, en na de gym weer wisselen natuurlijk.

Sil, 06-11-2009 07:36 #7
Ik heb al een paar dagen hele erge last van buikpijn en het lijkt wel of het steeds erger wordt ook komt er steeds witvloed is dat een teken van ongesteldheid Reactie infoteur, 06-11-2009
Het is geen duidelijke klacht die bij ongesteldheid hoort, want buikpijn kent veel meer oorzaken. Als de klachten aanhouden of terugkeren raad ik je aan om dit met de huisarts te bespreken. Het beste.:)

Hans |keulers, 30-09-2009 09:03 #6
Ik heb geen commentaar, maar een vraagje. Een nichtje van mei is 10 jaar en 4 maanden oud en 1,47 cm lang. Onlangs ontving zij signalen van een eerste menstruatie. Is het mogelijk gezien haar jonge leeftijd de menstruaties hormonaal uit te stellen, waardoor zij wellicht ook nog ietwat langer doorgroeit in lengte?
Alvast bedankt voor uw antwoord,
groet, Hans Keulers Reactie infoteur, 30-09-2009
Beste Hans,

Deze vraag kunnen de ouders het beste voorleggen an een huisarts. Ook kan aan de huisarts gevraagd worden hoeveel ze nog zal groeien als ze inderdaad zo jong ongesteld wordt.

Melissa, 20-08-2009 20:22 #5
Hoi ik ben een meisje van 11 en word binnenkort ongesteld, zegt me moeder want ik heb buikpijn ben vaak schagerijnig :-( en snel verdrietig en ben naaar de dokter geweest en die zij het ook. Maar ik hebnog eeen paar vragen: 1. kan je zwemmen alsje ongesteld bent? 2. doet het pijn de eerste keer? 3. maaak je vaak ruzie met andere? 4. waneer mag je dan 1 tampon gebruiken? 5. is 11 een normale leeftijd? :-) Reactie infoteur, 20-08-2009
Hoi Melissa,

Op je 11 ongesteld worden is wat eerder dan gemiddeld, maar het komt wel vaker voor en soms zijn meisjes zelfs nog jonger. Toch is het fijn als het wat later komt, dus misschien duurt het toch nog even. het is waar dat je soms wat sneller verdrietig kunt zijn door de hormonen als je ongesteld bent of gaat worden.Wat zwemmen betreft, als je ongesteld bent is het alleen mogelijk om te zwemmen las je een tampon gebuikt. Soms is het handiger om even een paar dagen niet te zwemmen, dat is voor iedereen anders. Ongesteld worden doet de eerste keer niet meer pijn dan anders. Ook heeft de een meer klachten dan de ander. Een tampon kun je gebruiken zodra je ongesteld bent, maar de kleinste tampons zijn dan het beste. Verband is handig als je pas ongesteld bent omdat het uitwendig gebruikt wordt. Als je dan toch wilt zwemmen kun je een kleine tampon proberen, maar dan kun je maar kort zwemmen, bijvoorbeeld een kwartiertje of een half uurtje. dan moet je de tampon wel weer verwisselen omdat het kan doorlekken. Je maakt niet per se meer ruzie met anderen hoor. de een kan chagrijnig zijn door de hormonen, of een beetje verdrietig, maar dat gaat meestal ook snel weer over. Bovendien kan somberheid ook een heel andere oorzaak hebben. Het hoeft niet per se met ongesteldheid samen te hangen.
Succes:)

Hihilia, 14-07-2009 15:11 #4
Kunnen je zwemmen als je ongesteld bent?

Ellie, 13-03-2009 19:20 #3
Ik ben een meisje van 13 en ben nu een jaar ongesteld. Het is de eerste keer van mijn ongesteld zijn dat ik een tampon gebruik. Ik voel mer er heel prettig bij en ook veel schoner. Ik viel hem helemaal niet zitten als ik een tampon draag. Maar nu is ijn favoriete sport wedstrijd zwemmen en heb elke zaterdag trainen. Ik ben nu ongesteld maar ik vraag me af of ik kan zwemmen met een tampon en ik wil zeker weten dat ik niet kan doorlekken als ik aan het zwemmen ben if uit het water kom. Ik wil namelijk geen ene training missen en wil dus heel graag vandaag nog antwoord. Reactie infoteur, 13-03-2009
Hoi Ellie,

Niemand kan je garanderen dat je niet doorlekt met tampons. Ook voor verband kan je dat niet garanderen. Het hangt ervan af hoe heftig je vloeit en of je bijtijds de tampon kunt vervangen, dus voordat deze verzadigd is.

Je ontdekt vanzelf welke dagen van je periode je het meeste vloeit, die dagen loop je uiteraard meer kans op doorlekken dan op dagen dat je minder vloeit. Als je eenmaal doorlekt met zwemmen, maakt water het soms wat erger als je uit bad komt, omdat water bloed dunner maakt. Ik kan je dus alleen maar aanraden zelf te beslissen of je heftig vloeit of niet, en dus of je meer kans loopt op doorlekken of niet. je kunt het natuurlijk ook bespreken met andere meisjes van de zwemploeg, die zullen dit mogelijk herkennen en misschien kunnen zij je adviseren en hun ervaringen aan je vertellen.

Alba, 03-09-2008 12:01 #2
Wat een leuk, goed artikel! Ik wou dat ik hem had kunnen lezen toen 'het' bij mij gebeurde. Complimenten.

Hikari (infoteur), 03-09-2008 08:35 #1
Hoi!

Ik wou alleen even zeggen dat dit een zéér goed artikel is, en ook begrijpelijk.
Voor een jong meisje die net ongesteld is geworden, is dit dé handleiding! Reactie infoteur, 03-09-2008
Hey Hikari, wat een leuke reactie. Een zoen van juf Kisses!

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Diversen
Special: Puberteit
Reacties: 142
Medische informatie…
Schrijf mee!