InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Evra, de anticonceptiepleister

Evra, de anticonceptiepleister

Evra, de anticonceptiepleister Evra, ook wel de anticonceptiepleister of pleisterpil genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel voor uitwendig gebruik. De Evra-pleister bevat twee hormonen, de vrouwelijke geslachtshormonen norelgestromin en ethinyloestradiol. De Evra pleister geeft deze hormonen geleidelijk af en wordt daarom een laaggedoseerd hormonaal voorbehoedsmiddel genoemd.

Wat is Evra?

Evra, ook wel anticonceptiepleister of pleisterpil genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel in de vorm van een flinterdunne pleister die je op de huid plakt. Deze anticonceptiepleister vervang je na een week door een nieuwe pleisterpil.

Hoe moet ik Evra bewaren?

  • Buiten bereik van kinderen
  • Bij een temperatuur lager dan 25 graden Celsius
  • In de originele verpakking

Hoe werkt Evra?

Evra is qua samenstelling te vergelijken met de hormonen die je ook in een gecombineerde anticonceptiepil vindt, namelijk de vrouwelijke hormonen norelgestromin (progestageen) en ethinyloestradiol (oestrogeen). De hormonen in de Evra-pleister staan ongeveer gelijk aan het dagelijks slikken van een anticonceptiepil van 20 mg.

Hoe betrouwbaar is Evra?

Wanneer je Evra volgens de gebruiksaanwijzingen correct gebruikt, is de Evra-pleister net zo betrouwbaar als de anticonceptiepil wat betreft het voorkomen van een zwangerschap. De Evra pleister beschermt echter net als andere hormonale voorbehoedsmiddelen niet tegen geslachtsziekten.

Een voordeel dat de Evra pleister boven de anticonceptiepil heeft is dat de werkzaamheid van de pleister niet vermindert bij diarree of braken. De werking van de anticonceptiepil kan echter wel verminderen wanneer je ziek bent en overgeeft of diarree hebt. Daarbovenop geeft de anticonceptiepil je bij iedere keer slikken een hormoon "shot", terwijl Evra de hormonen geleidelijk aan het lichaam afgeeft. Dit zorgt ervoor dat Evra over het algemeen beter verdragen wordt door het lichaam dan de anticonceptiepil.

Evra is minder geschikt voor vrouwen zwaarder dan circa 90 kilo. De werkzaamheid kan wanneer je een dikkere vetlaag hebt vermindert zijn. Daarom mag je de anticonceptiepleister ook niet op je bovenbeen plakken, omdat deze plaats vaak van nature al wat meer vet bevat.

Hoe gebruik je Evra?

Elke week plak je een Evra-pleister op je huid, welke je na een week vervangt door een nieuwe. Je kan de pleister tot ongeveer 6 weken achtereen plakken, daarna is het tijd voor je stopweek waarin je menstrueert. In principe mag je de pleister op elke plaats plakken, zolang de anticonceptie pleister maar een week blijft zitten. Evra mag echter niet op je borsten en bovenbenen plakken!
Meest geschikte plaatsen om Evra te plakken:
  • Bovenarm
  • De bil
  • Buik
  • Schouderblad

Evra en water

Het kan zijn dat je wilt zwemmen of sporten, waarbij er vocht of zweet op je huid terecht komt. Dit is geen enkel probleem! Met Evra kan je gewoon doorgaan met je dagelijkse bezigheden en sportactiviteiten, Evra blijft op zijn plek. Ook vochtig weer is geen enkel probleem.

Aanbrengen en verwijderen van de anticonceptiepleister

Voor het aanbrengen en verwijderen van de pleisterpil bestaan de zogenaamde plakinstructie, waar je je aan moet houden om de werkzaamheid en plakbaarheid van Evra te garanderen:
  1. Maak de huid waar je de pleister wilt plakken schoon en droog
  2. Scheur de verpakking van de pleister open en leg het vlak neer
  3. Tip met je vingernagel het folielaagje van de pleister omhoog
  4. Trek de ene helft van de folie los, en plak, zonder het plakkerige gedeelte aan te raken, de plakzijde op je schone en droge huid
  5. Verwijder vervolgens de andere helft van de folie
  6. Wrijf gedurende 10 seconden met je vingers over de pleister om te controleren of deze goed geplakt zit
  7. Na een week trek je je vingernagel een hoekje van de pleister voorzichtig los
  8. Trek de pleister er vervolgens zo snel mogelijk af, om onnodig leed te voorkomen
  9. Vouw de pleister dicht en gooi de pleister bij het klein chemisch afval (of lever hem in bij de apotheek)

Wanneer kan ik beginnen met Evra?

Wanneer je Evra voor het eerst gaat gebruiken, zijn er twee mogelijkheden:
  1. Starten op de eerste dag van je menstruatie
  2. Starten op een dag naar voorkeur: wanneer je niet op de eerste dag van je menstruatie de eerste pleister opplakt, moet je gedurende zeven dagen na het opbrengen van de pleister een aanvullend voorbehoedsmiddel, zoals een condoom, gebruiken.

Bijwerkingen van Evra

Net als elk ander geneesmiddel en/of anticonceptiemiddel kan Evra bijwerkingen hebben. De meest voorkomende bijwerkingen zijn:
  • Hoofdpijn
  • Gewichtstoename
  • Misselijkheid
  • Pijnlijke borsten
  • Stemmingsveranderingen
  • Afgenomen libido

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over de hormonale pleisterDe hormonale pleister is een anticonceptiemiddel wat je maar eens per week hoeft te vervangen. Je plakt de pleister op j…
Anticonceptiemiddelen voor de vrouwAls gesproken wordt over anticonceptiemiddelen dan komt men al gauw op de anticonceptiepil uit. Doch, er zijn meerdere s…
Het opmerkelijkste sportnieuws van week 51 2011Het opmerkelijkste sportnieuws van week 51 2011Het nieuws van deze week werd voornamelijk beheerst door het incident wat zich tijdens de bekerwedstrijd Ajax-AZ afspeel…
Stukadoren - Herstellen bestaande cementgebonden pleisterStukadoren - Herstellen bestaande cementgebonden pleisterBij steeds meer woningen wordt op de buitengevel een cementgebonden pleister toegepast. Maar na verloop van jaren, kunne…
Muur bepleisterenEen muur bepleisteren in plaats van te stuken is een goede optie als de muur al behoorlijk vlak en recht is. Het is dan…

Reageer op het artikel "Evra, de anticonceptiepleister"

Reacties

Mariza, 17-01-2016 01:56 #20
Ik ben net begonnen met evra pleister, mijn eerste pleister heb ik na mijn menstruatie geplakt, mijn vraag ik krijg ik dan weer opnieuw een menstruatie? (Verdrietig gezicht)
Groetjes

Iman, 21-10-2015 15:44 #19
Hallo ik krijg mijn regels zaterdag. Maar ik wil zaterdag gaan zwemmen, wanneer kan ik dan die evra plijster plakken? Dankuwel

Shauni, 24-10-2014 18:32 #18
Ik gebruik nu al zeer lang Evra. Maar nu zit ik met een vraag. Ik plak mijn pleister door. Nu had ik mn pleister van vorige maand te lang op, ik heb hem er dan af gedaan en direct een nieuwe op gedaan. Nu heb ik toch mijn regels gekregen. En de plakker hangt er nog steeds aan. Gaan mijn regels wel stoppen nu ik die pleister nog aan heb?

S., 11-09-2014 11:33 #17
Woensdag is mijn vervangdag. Gisteren, 10 sptember, moest ik normaal mijn 3de pleister aanbrengen. Ik heb mijn pleister ( van week 2) eraf gehaald, omstreeks 20u, maar vergeten mijn andere pleister (van week 3) aan te brengen. Pas donderdagmiddag 11u heb ik mijn derde pleister aangebracht. Ben ik nog steeds beschermd en kan ik vrijen zonder het gebruik van andere anticonceptiemiddelen?

Naom, 04-03-2014 16:41 #16
Ik gebruik de pleister sinds vandaag ivm met de pil veel bijwerkingen. Maar zit in de evra veel hormonen of juist minder?

A., 23-01-2013 16:45 #15
Hallo,

Ik heb een vraag.

Ik gebruik nu 3 maandjes de evra en verwissel ze ook elke week voor een nieuwe stipt op tijd maar nu heb ik vorige maand maar een beetje menstruatie gehad en deze maand heb ik hellemaal geen menstruatie gekregen Alleen maar zwarte afscheiding een heel klein beetje.

Ik ben sinds vandaag klein beetje misselijk en heb krampen in me onderbuik.
Nu is me vraag hoe kan dit.
En heeft iemand anders dit ook al eens mee gemaakt?

Vrgr A ik hoop dat ik hier mss een andwoord kan krijgen.

Miss, 10-10-2012 19:33 #14
Dag,

Deze maandag heb ik mijn evra pleister verwijderd, het is mijn stopweek van de week. Ik trok de pleister af maandagmorgen en maandagavond kreeg ik al mijn maandstonden. Ik werk al een twee jaar met evra en ben er zeer tevreden van, maar dit vond ik toch zeer vreemd. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Is dit normaal? Ook heb ik een afwijkend uitstrijkje gekregen van mijn gynaecoloog en heb ergens gelezen dat dit meestal voorkomt door het gebruik van de evrapleister klopt dit? Kan me er iemand informeren want ik kom er zot van. Groetjes

Evra Pleister Gebruiker, 20-08-2012 00:23 #13
Ik gebruik de pleister nu al een 4-5 jaar en ben er zeer tevreden over. Ook heb ik geen last van de bijwerkingen. Ik had vroeger altijd heel veel last van mijn menstruatie: krampen, misselijk, hoofdpijn, soms zelfs een hele week lang. Nu heb ik enkel de eerste dag nog een beetje last. Het enige probleem dat voorviel, is dat ondanks ik de pleister doornam mijn menstruatie toch wel eens doorkwam of dat hij los kwam bij te veel zwemmen of verschuiven ervan. Maar buiten die enkele keren heb ik er eigenlijk alleen goede ervaringen mee, dus ik zou het zeker aanraden.

Esther, 17-05-2012 22:33 #12
Ik gebruik ook de evra pleister. Van de pil kreeg ik hele nare bijwerkingen zoals: last van hartkloppingen, last van m'n humeur, totaal geen zin in seks, pijn tijdens het vrijen, super gevoelig lichaam, gewichtstoename, futloos, etc. Toen ik de evra pleister begon te gebruiken, verdwenen al deze klachten als sneeuw voor de zon. Ik ben zeer tevreden over deze vorm van anticonceptie. Ik plak de pleister de ene week op m'n linker bil en de andere week op m'n rechterbil. Ik ben hem nog nooit verloren. En dat terwijl ik veel zwem en in bad zit. Ideaal!

Sabrina, 09-03-2012 13:44 #11
Ik heb de Evra gehad en ik ben ben der ontevreden over, dit omdat ik binnen 1 maand denk ik de pleister wel 5 x verloren ben. Ik heb hem ook echt overal geplakt, zelfs mijn huisarts heeft hem voor mij erop geplakt, dat ding bleef verdwijnen. Ook was ik om de 4 a 6 dagen ongesteld voor 2 dagen. Ik ben nu overgestapt op de Nuvaring, en dit bevalt nu best prima, op het feit na dat ik hem zelf niet hoog genoeg in kan brengen waardoor hij hem tijdens de sex nog wel eens wil voelen.

Claudi, 05-01-2012 16:15 #10
Beste,

Langs deze weg wil ik graag weten wanneer ik met de pleister pil moet beginnen?
Is het net zoals bij de pil dat die pas betrouwbaar is als je die 3 maanden van tevoren hebt ingenomen? Of is de pleister pil direct betrouwbaar wanneer:
Ik de pleister pil op mijn eerste menstruatie dag plak, deze direct betrouwbaar is?

Alvast bedankt!

MVG,

claudia

E~, 12-08-2011 01:25 #9
Klopt het dat je 18 moet zijn voor deze pleister en is de pleister alleen verkrijgbaar op recept? Reactie infoteur, 15-08-2011
Je kunt de Evra pleister ook op jongere leeftijd krijgen, maar alleen op doktersrecept.

James, 07-06-2011 23:24 #8
Kan iemand mij misschien eens de duidelijkheid van deze zin even vertellen?
"Wanneer de plakker loskomt, moet u een andere plakker kleven" wat als de plakker loskomt voor de actuele datum om die los te maken, bv; donderdag plak je die erop, en die komt los de dinsdag of woensdag. zie wel dat het 10 dagen nog actief bezig is wel, maar heeft dat dan andere effecten? Ook als die een beetje loskomt, is die dan nog steeds actief?

Jatt, 18-08-2010 23:52 #7
Kan ik de pleister ook 1 week dragen met oog op 1 keer sex in een maand. En wanneer en hoe kan ik dit het beste doen? Reactie infoteur, 19-08-2010
Beste Jatt,
de pleister is alleen werkzaam wanneer je deze gedurende meerdere weken gebruikt.
Groeten Kim

Yoelle, 17-01-2010 19:59 #6
Ik gebruik de Evra pleister voor het eerst en zit nu in mijn tweede week. Er staat niet duidelijk vermeld op verpakking of je dan 100% beschermd bent. Tenminste ik dacht na de 8ste dag van de eerste week maar ik weet het niet zeker.
En trouwens zitten er veel hormonen in dat lees ik weer op bepaalde sites. Wie kan mijn vraag beantwoorden? Reactie infoteur, 17-01-2010
Hoi Yoelle,
wat staat er precies in je gebruiksaanwijzing dan?
Wat zijn veel hormonen? De hormonen worden in elk geval geleidelijker afgegeven dan de anticonceptiepil (waarbij je iedere dag een "shot" hormonen krijgt) waardoor de bijwerkingen dikwijls minder zijn.

B., 31-12-2009 03:58 #5
Ik heb ongeveer 2 jaar de evra pleisters gebruikt, en het is een hele fijne methode voor vergeetachtige net als ik. :) Ik had destijds wel last van migraine (dat stopte nadat ik met de pleister was gestopt). Ik geloof dat ik voor 3 doosjes (=voor 3 maanden, met dus 12 pleisters 18,00 kwijt was via cz groep… dus per kwartaal zeg maar maar dat is echt al zo`n jaar of 3 geleden de prijzen kunnen dus wel wat veranderd zijn).

Kone, 19-06-2009 10:41 #4
Hoeveel kost het? Reactie infoteur, 19-06-2009
De precieze kosten voor drie pleisters kan ik je niet geven, dit is afhankelijk van de bijdrage die je eventueel van je verzekering krijgt. Drie pleisters kosten zonder eventuele aftrek van de zorgverzekering circa 15 euro

Evra Gebruiker, 16-04-2009 20:53 #3
Hallo,

Ik heb een vraag:

donderdag 2 april zou mijn week 4 ingaan, ik wilde mijn menstruatie graag uitstellen en ben dus met een nieuwe cyclus begonnen (de volgende 3 pleisters). Dinsdag 7 april heb ik per ongeluk mijn pleister eraf getrokken en heb onmiddelijk een nieuwe op geplakt, op een andere plek. Ik ben donderdag 9 april vergeten de 2e pleister (2e week) te plakken en heb de pleister van dinsdag 7 april gedragen t/m donderdag 16 april. Ik heb deze week 1 keer sex gehad. Ik heb vandaag, 16 april wel een nieuwe opgeplakt, met de gedachte pleister voor week 3. Heb ik dit nu juist gedaan?

Met het bovenstaande dat een pleister goed is voor 10 dagen, betekend nu dat ik dan beter kan stoppen met de pleister en een stopweek moet houden of is het beter dat ik deze cyclus nu afmaak? Kan ik mijzelf al testen op zwangerschap?

Alvast bedankt voor de reactie Reactie infoteur, 21-04-2009
Hoi Evra-gebruiker,

ik zou je pleistercyclus afmaken en je menstruatie afwachten. In principe heb je geen kans op zwangerschap, omdat de pleister inderdaad 10 dagen werkzaam is. Wanneer je nu stopt ontregel je je cyclus en volgt je menstruatie mogelijk later dan normaal.
Wanneer je wilt testen op zwangerschap, kan je dat doen vanaf de eerste dag waarop je menstruatie normaal plaatsvindt, dus na het verwijderen van de laatste (derde) pleister. Wanneer je eerder test zal deze negatief zijn, omdat een eventueel zwangerschapshormoon dan nog niet meetbaar is.

Groeten MeloD/Kim

Melissa, 16-03-2009 16:20 #2
Wat gebeurt er als ik de pleister er 2 weken op laat zitten. Als ik vergeten ben om een nieuwe op te plakken of dat ik denk dat ik het al gedaan heb? Reactie infoteur, 17-03-2009
Hoi Melissa,

Er is gebleken uit onderzoek dat de Evrapleister gedurende 10 dagen adequate hoeveelheden hormonen aan het lichaam afgeeft. Na deze 10 dagen ben je dus niet meer verzekerd van voldoende bescherming. Het is echter aan te raden om een pleister niet langer dan zeven dagen te gebruiken, dan is de veiligheid gegarandeerd.

De pleister mag op elk moment van de vervangdag geplakt/vervangen worden. Wat je exact moet doen wanneer je de pleister vergeten bent te plakken hangt af van de fase van je menstruatie waarin je zit.

Groetjes MeloD

Samira, 10-02-2009 00:10 #1
Waar kan ik evra kopen en hoeveel betaal je ervoor? Reactie infoteur, 10-02-2009
Hoi Samira,

de Evra is alleen verkrijgbaar op recept van je (huis)arts en is vervolgens bij de apotheek op te halen. Hoe het precies zit met de kosten van de Evrapleister durf ik je niet te zeggen.

Groetjes Kim

Infoteur: Melod
Laatste update: 28-10-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Anticonceptie
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!