InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Magische fluit, muziek maken zonder handen

Magische fluit, muziek maken zonder handen

Magische fluit, muziek maken zonder handen Voor kinderen die zwakke ademhalingsspieren hebben, is er toch de mogelijkheid om muziek te maken, namelijk met de zogenaamde magische fluit, ofwel The Magic Flute. Als je verzwakte ademhalingsspieren hebt kun je immers niet hard blazen en vaak gaat dit gepaard met andere lichamelijke problemen. Mensen met dergelijke problemen die toch graag fluit willen spelen, kunnen met weinig inspanning prachtig fluit (leren) spelen.
De magische fluit werd bedacht en ontwikkeld door ademhalingstherapeut Ruud van der Wel, muzikant en patiënt David Walen (New York) en Brian Dillon, een Ierse handelaar in elektronica voor gehandicapten. Om de magische fluit te bespelen heb je niet je handen nodig en je hoeft niet hard te kunnen blazen. Toonhoogtes worden veroorzaakt door je hoofd (omhoog of omlaag) te bewegen. De magic flute kan ook elektronische geluidsbronnen in werking zetten, bijvoorbeeld een muziekcomputer of een keyboard. Op deze manier kun je kennis maken met het geluid van allerlei instrumenten, zoals gitaar, trompet, saxofoon… En nog veel meer instrumenten.

Het belang van goed uitademen

Omdat patiënten met ademhalingszwakte meer risico lopen op allerlei aandoeningen zoals slijmophoping, chronische klachten van ‘vol zitten’ en ontstekingen, is het belangrijk om de ademhalingsspieren te oefenen. Door zwakke longen wordt alleen het bovenste deel van de longen gebruikt. De ademhalingsspieren worden daardoor nog zwakker en zo gaat de conditie van de longen steeds verder achteruit. Om die reden is de magische fluit ook een zeer goede hulp gebleken. Kinderen hebben plezier om hun ademhalingsspieren te trainen als ze muziek maken.

Muziek maken zonder handen
In eerste instantie werd de magic flute ontworpen speciaal voor mensen die geen handen hebben of die hun handen niet gebruiken kunnen. De fluit bleek echter ook geschikt voor mensen met andere fysieke beperkingen. Het is veel leuker om muziek te maken terwijl je je ademhalingsspieren traint, dan om alleen ademhalingsoefeningen te doen. Er bestond al een saxofoon voor longpatiënten, maar deze was niet geschikt voor patiënten met verlammingen aan handen en/of armen. De magische fluit kan zonder handen bespeeld worden en is daarom een groot succes. Er is immers weinig longvolume voor nodig.

Prachtig instrument, de magische fluit

De magische fluit staat op een standaard en lijkt wel een beetje op een microfoon met een tuitje/rietje. Het geluid wat eruit komt is buitengewoon helder en inderdaad bijna 'magisch' te noemen. Door je hoofd op en neer te bewegen, of eigenlijk door de fluit op en neer te bewegen, ontstaan toonverschillen waardoor al snel melodieën ontstaan. Er kan een scala van instrumenten op aangesloten worden. Echt een schitterende uitvinding.

Het belang van muziek maken

Mensen kunnen veel plezier en voldoening vinden in liefhebberijen. Hobby's kunnen uitgroeien tot passies, en talent kan uitgroeien tot succes. Als je gehandicapt bent en je kunt veel dingen niet, dan kan fluit leren spelen een manier worden om je te uiten. Ook ben je gericht bezig met je muzikale kwaliteiten, die wellicht naar boven komen als de magische fluit ontdekt hebt. Het belang van muziek maken zit ook in de afleiding die je er aan ondervindt, en het plezier. Met de magische fluit van Ruud van der Wel, David Walen en Brian Dillon, is het extra belang nog het trainen van ademhalingsspieren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kinderrevalidatie.info/nieuwsarchief/nieuwsarchief/een_magische_fluit
  • Speciaalonderwijs.kennisnet.nl
  • Journaal op tv

Reageer op het artikel "Magische fluit, muziek maken zonder handen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!