InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Lichaamstaal: Wat kan je allemaal afleiden van het hoofd?

Lichaamstaal: Wat kan je allemaal afleiden van het hoofd?

Lichaamstaal hebben we allemaal. Maar sta je er wel eens bij stil? Want lichaamstaal is de enige taal waarbij de betekenissen niet helemaal vast staan. Maar wat kan je allemaal afleiden van het hoofd?

Stand van het hoofd is van belang

In de communicatie staat het hoofd centraal, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Aan de stand van je hoofd en de gemaakte bewegingen zou je veel, zo niet alles kunnen aflezen. Diverse psychologen hebben onderzoek gedaan naar de functies en betekenissen van het knikken.

Stand van het hoofd

Bij beeldtaal speelt de positie van het hoofd een belangrijke rol. Zo heb je een vrij neutrale uitstraling als je jouw hoofd naar voren houdt. Uit deze houding komen onder andere zelfverzekerdheid en blijheid naar voren. Als het hoofd van een mens vooral naar beneden staat gericht dan doelt dit vaak op depressie of eventueel verlegenheid. Als het hoofd meer omhoog staat dan duid dit vaak op een dominante houding waarbij die persoon zichzelf beter vindt dan de andere. Er kunnen echter ook mis communicaties ontstaan. Iemand die een bril op heeft kan achterdochtig of streng overkomen. Mensen met een bril hebben vaak de gewoonte om over hun bril heen te kijken.

Scheef houden van het hoofd

Ook het scheef houden van je hoofd heeft vaak een betekenis. Van nature houdt de mens zijn hoofd schuin als hij of zij geboeid wordt door iets. Bij meisjes is het tevens een manier van flirten.

Wisselen van de hoofdpositie

Vaak wijzigen mensen de positie van het hoofd bij een acute wisseling. Als ze bijvoorbeeld iets horen waar ze het absoluut niet mee eens zijn dan kantellen ze vaak hun hoofd en fronzen ze hun wenkbrauwen.

Richtingen

Bij het praten is een goed oogcontact van belang. Vaak draait de mens zijn oor naar de gesprekspartner toe waardoor de geluidstrillingen gemakkelijk kunnen worden opgevangen. Toch doen we onbewust ook aan liplezen waardoor bepaalde klanken gemakkelijker te begrijpen zijn.

Maak de interesse zichtbaar

De spreker zal ophouden met praten zodra hij het gevoel krijgt dat je niet luistert. Dit gevoel komt vaak naar voren wanneer iemand geen oogcontact maakt of alleen van uit een oog hoek mee kijkt.

Beweging

Ook aan de bewegingen van het hoofd kan je veel afleiden. In onze cultuur is het gebruikelijk om ja en nee te schudden. De manier van schudden brengt de werkelijke betekenis naar voren. Een wijze van knikken die niet erg bekend is het schuin bewegen van het hoofd. Dit gebeurd vaak wanneer je het er niet mee eens bent.
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flirten, hoe doe je dat?Flirten doen sommige jongeren zonder moeite de hele dag door, anderen moeten er echt over na gaan denken wat ze zullen d…
Hoe weet je of iemand met je flirtHoe weet je of iemand met je flirtWanneer iemand met je flirt is dat soms heel duidelijk merkbaar, maar soms ook niet. Als iemand een bekende van je is he…
Flirten als je verliefd bentFlirten als je verliefd bentIs een originele openingszin tijdens het flirten als je verliefd bent belangrijk? Of is de lichaamstaal tijdens het flir…
Flirtgedrag van de manFlirtgedrag van de manZiet hij me wel of niet staan? Gaat dit naar een serieuze relatie of een simpele ‘one night stand’? Hoe herken je de sig…
Flirten via sms: flirt textingFlirten via sms: flirt textingWie kan zich nu nog een maatschappij voorstellen zonder telefoons en zonder sms? Een fenomeen wat steeds populairder wor…
Bronnen en referenties
  • Lichaamstaal.nl

Reageer op het artikel "Lichaamstaal: Wat kan je allemaal afleiden van het hoofd?"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 26-02-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!