InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slapen.... hoe blijf je wakker als dat echt moet?

Slapen.... hoe blijf je wakker als dat echt moet?

Slapen.... hoe blijf je wakker als dat echt moet? En na 4 doorwaakte nachten omdat je vlak voor de tentamens zit heb je het gehad. Je bent intens moe, en je weet dat je nog één dag door moet komen voordat het weekend is. En wat lijkt die laatste dag lang te duren, en wat roept het bed verleidelijk. Niet naar je stageplek toegaan is geen optie, aangezien dat niet zo gewaardeerd wordt. Speed of extasy is ook geen optie. Goed, het mag dan wel werken, maar of je hyper met de klanten om wil gaan… Als deze situatie je bekend voor komt dan volgen hier een paar dingen die je zou kunnen doen om wakker te blijven.

  • Hou jezelf lichtelijk oncomfortabel
  • Gebruik Pepermunt olie
  • Neem een powernap.
  • Luister naar muziek
  • Eet matig
  • Drink koffie of thee.

Hou jezelf lichtelijk oncomfortabel

Ga dus niet lekker opgerold op de bank liggen onder een dekentje. Doe in plaats daarvan je schoenen aan, en ga alle achterstallige dingen doen die je nog moet doen in je huishouden. Werk de afwas weg, poets de kastjes en de bestek lades, en ruim de badkamer op. Als je even pauze neemt doe dat dan letterlijk “even” ,en ga op geen enkel moment confortabel zitten. Koffie drinken kun je ook staand aan het aanrecht.

Gebruik Pepermunt olie

Doe wat pepermunt olie in een brander en laat dat verdampen. En als je dat niet hebt, dan zou je ook gewoon een pepermuntje kunnen smelten in wat water wat je laat verdampen. Of ruik gewoon aan een pepermuntje. Hoe dan ook, waar het om draait is pepermunt olie. De geur van pepermunt houdt mensen alert, en verminderd stress.

Neem een powernap.

Wat is een powernap? Dat is 20 minuten slapen, en dan weer wakker worden. Na deze 20 minuten heb je weer energie en voel je je verfrist. Let er alleen wel op dat je je niet verslaapt, en na 3 uur nog niet wakker bent. Een powernap kun je ook tijdens de lunchpauze houden. Vraag dan alleen wel aan een collega of hij je wakker maakt na 20 minuten.

Luister naar muziek

Luister naar muziek met een snelle beat. Er gaat niets boven muziek om je actief te houden.
Tijdens het luisteren kun je je ook prima bezig houden met het lopen op de crosstrainer, of het opruimen van de kamer. En heb je al eens ramen gewassen op de maat van U2? Of het schoner wordt dat weet ik niet, maar U2 is wel veel leuker dan Mieke Telkamp.

Eet matig

Ga niet uitgebreid lunchen, en eet geen uitgebreide diners. Mensen met een volle maag vallen makkelijker in slaap, en zijn meer ontspannen. Eet dus een beetje, zodat je net niet voldaan rondloopt. Snack regelmatig een beetje, maar ook hier geldt weer, zorg dat je je niet verzadigd eet.

Drink koffie of thee.

Drink extra koffie en thee. Cafeïne zorgt ervoor dat je wakker blijft, en aangezien cafeïne zowel in koffie als in thee zit kun je allebeide drinken. Ook sportdranken die cafeïne bevatten willen helpen om wakker te blijven. Drink dus geen warme melk met anijs. Dat heeft een ongewenst effect.
© 2009 - 2014 Sysnet, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lekker slapen en morgen gezond weer opLekker slapen en morgen gezond weer opZo eindigde Sonja Barend jaar in jaar uit haar talkshow op de Nederlandse TV en niets is minder waar. Een goede nachtrus…
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
Relatie tussen voeding en een goede nachtrustRelatie tussen voeding en een goede nachtrustEen goede nachtrust is heel belangrijk voor je gezondheid. Maar een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfspreken…
Zes tips om beter te slapenZes tips om beter te slapenLig je uren naar het plafond te slapen, en lukt het maar niet om in slaap te vallen? Slaapproblemen zijn vervelend en he…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…

Reageer op het artikel "Slapen.... hoe blijf je wakker als dat echt moet?"

Infoteur: Sysnet
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!