InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Achtergronden van de Joodse besnijdenis

Achtergronden van de Joodse besnijdenis

Achtergronden van de Joodse besnijdenis De Joodse besnijdenis (briet mila - op de achtste dag na de geboorte) is een voortzetting van het eeuwenoude verbond van Abraham met God. Adam werd besneden geschapen door God. Met de besnijdenis trachten we weer op het niveau van Adam te komen vóór de zondeval. Het is de hoop op Messiaanse verlossing. Om die reden gaat de besnijdenis gepaard met veel vreugde. Het gaat immers om de vervolmaking van de mens. Zodoende kiezen ook velen die geen religieus leven leiden toch voor het verbond.

Vreugde

De besnijdenis wordt vol vreugde uitgevoerd, zelfs ten tijde van vervolging en onderdrukking. Andere volkeren kenden geen vreugde bij de besnijdenis, maar slechts pijn. Zij wisten niet waarvoor de pijn dient.

De mens besneden gecreëerd

Adam werd besneden geschapen. Zo werd hij deelgenoot van Gods Scheppingswerk. De orla (voorhuid) werd weggehaald en zo werd de fysieke en spirituele blokkade opgeheven. De mens staat zo open voor het Goddelijke in de wereld en inkeer (tesjoeva).

Orlat haleev (de onbesnedenheid van het hart)

Het hart is onbesneden omdat er weerstand is tegen tesjoeva (inkeer). De opdrachten van de mens is om God te vrezen en lief te hebben. De ziel verlangde terug te keren naar God, maar wij stompten af. Die barrière heet 'orla van het hart'. We hebben als taak om God en Zijn daden na te leven.

Het Goddelijke Licht binnen handbereik

De orla staat ons niet toe dichterbij God te komen. Het fysieke kwaad heeft voor veel ellende gezorgd. Adam kende aanvankelijk geen kwaad. Hij had geen voorhuid. Hij doorzag en begreep de wereld. Na de zondeval ging het mis. Er kwam een eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Adam toonde geen berouw en zo werd inkeer bemoeilijkt. Adams voorhuid groeide weer aan en er ontstond een blokkade met het Opperwezen. Hij verloor veel van zijn vrije wil. Adam keek met een vertroebelde blik. De onbesnedenheid van het hart leidt tot egoïsme en eigenbelang. De Goddelijke ziel dringt echter aan om anderen te helpen.

Abraham

Abraham was de eerste mens na Adam die in staat was om zowel zichzelf als de mensheid spiritueel weer te verheffen. Abraham leerde dat het goed was andere mensen te helpen. Hij kwam weer op het niveau van Adam. Via de briet mila (besnijdenis) kan de mens weer de aardse realiteit ontstijgen.

Briet mila om onze geslachtsdrift te beheersen

De briet mila leert ons een rein Joods familieleven op te bouwen. We worden meester over onze begeerten en lusten. We moeten heilig zijn. We mogen geen slaven van onze begeerten zijn. Dit leidt tot de ondergang van gezin en maatschappij. We moeten het psychische groeiproces van de besnijdenis van ons hart doorzetten. Zo kunnen lichaam en geest dienaren worden van God.

Besnijdenis van Eliëzer, zoon van Mozes

God nam Mozes kwalijk dat hij de besnijdenis van Eliëzer uitstelde. Een engel viel Mozes aan en hij werd erg ziek. Daarom besneed Tsiporra het kind. Mozes maakte de besnijdenis af. De besnijdenis bestaat namelijk uit wegsnijden van de voorhuid en terugslaan van de onderhuid. De besnijdenis is een teken van beteugeling van seksuele passie. Zo ging Jozef niet in op de avances van de vrouw van Potifar. Het verbondsteken weerhield hem van deze verboden relatie.

Liefde en seksualiteit hebben leiding nodig

De Tora geeft richtlijnen en 'controles' op het gebied van de liefde. Er moet een balans gevonden worden tussen altruïsme en egoïsme. De fysieke en geestelijke besnijdenis helpen hierbij.

Twee stadia van besnijdenis

De besnijdenis bestaat, zoals gezegd, uit twee stadia: het wegsnijden van de voorhuid en terugslaan van de onderhuid. Ditzelfde geldt voor de spirituele besnijdenis van het hart: tesjoeva (berouw) en ontstijging van passies.

Mens terug naar de oorspronkelijke staat

De briet mila maakt het lichaam gereed voor spiritualiteit en moraliteit, zedelijkheid en verhevenheid om zo een connectie te leggen met de Tora-wetten. De mens kan aan zichzelf werken om een spiritueel hoogtepunt te bereiken. De laatste stap zal de verlossing door God zijn. Dan wordt de besnijdenis van het hart vervolmaakt en keert de mens terug naar zijn oorspronkelijke staat. De besnijdenis brengt de mens tot grote hoogte, maar pas met de komst van de Masjiach is er sprake van ultieme volmaaktheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Wetten en gewoontes bij de Joodse besnijdenis (Briet Mila)Op de achtste dag na de geboorte wordt het Joodse baby jongetje besneden. Hij wordt hiermee in het Verbond opgenomen van…
Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. W…
Bijbelse geschiedenis: Het verbond tussen God en AbrahamBijbelse geschiedenis: Het verbond tussen God en AbrahamGod belooft Abram een rijk nageslacht. Hoewel Abram oud is en geen kinderen heeft gelooft hij God. God vertelt Abram dat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Achtergronden van de Joodse besnijdenis"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-05-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gezinsleven
Medische informatie…
Schrijf mee!