InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bijwerkingen Mexicaanse griepprik? -wel of niet inenten

Bijwerkingen Mexicaanse griepprik? -wel of niet inenten

Bijwerkingen Mexicaanse griepprik? -wel of niet inenten Mexicaanse griepprik: Op dit moment geldt alleen vrijwillige vaccinatie risicogroepen. Welke zijn de risicogroepen? Zwangere vrouwen vanaf 4de maand, 60-plussers, personen die jaarlijks al de griepprik krijgen, kinderen van 6 maanden tot en met 4 jaar en mensen rondom zuigelingen. Zijn er bijwerkingen? Het RIVM zegt dat het vaccin veilig is. Lange termijn bijwerkingen Mexicaanse griepprik zijn echter onzeker. Kinderen krijgen het vaccin Pandemrix toegediend dat veilig is.

Mexicaanse griepprik

Mexicaanse griepprik: 34 miljoen vaccins - iedere Nederlander 2 griepprikken

Minister van Gezondheid Klink heeft op 18 juni 2009 besloten om 34 miljoen vaccins te kopen. Hierbij krijgt iedere Nederlander 2 griepprikken. In de zomer van 2009 start de overheid een campagne om de bevolking in te lichten over de vaccinatie. De eerste vaccinatie kan in november 2009 plaatsvinden wanneer de eerste vaccins binnenkomen.

Op dit moment hoeven alleen mensen in een risicogroep zich te laten inenten en zelfs dat is vrijwillig. Welke zijn de risicogroepen? Zwangere vrouwen vanaf 4de maand, 60-plussers, personen die jaarlijks al de griepprik krijgen, kinderen van 6 maanden tot en met 4 jaar en mensen rondom zuigelingen.

Het gaat om vrijwillige vaccinatie (2 keer een prik met 3 weken tussentijd). Maar hoewel ieder individu het recht heeft zelf te bepalen wat er met zijn/haar lichaam gebeurt, mag deze de levens van andere mensen niet in gevaar brengen. Bij een besmettelijke ziekte als de Mexicaanse griep kunnen mensen in de omgeving van een reeds besmette individu gevaar oplopen.

Is het vaccin veilig? Zijn er bijwerkingen?

Momenteel is er nogal onduidelijkheid of het vaccin wat in Nederland gebruikt gaat worden wel veilig genoeg is. Er doen nog al wat verhalen de ronde dat er gevaar zou zijn op bijwerkingen. Nu geldt echter voor alle medicijnen die op de markt worden gebracht dat deze bijwerkingen hebben. Dus dit vaccin ook. Het RIVM schrijft op haar website: "De eerste dag na de prik kunt u wat pijn, roodheid of zwelling hebben op de plaats van de prik. Bij deze vaccinatie kunnen er iets meer bijwerkingen op de plaats van de prik voorkomen dan bij de jaarlijkse griepprik. Dit gaat vanzelf over."

Het vaccin is op zo'n 10.000 mensen getest. Gebleken is dat het vaccin veilig is. Er is echter niet getest op verschillende risicogroepen. Ook zijn de bijwerkingen voor de lange termijn niet bekend. Men heeft al wel veel ervaring met het vaccin voor de seizoensgriep en daar zijn geen aanwijzingen voor bijwerkingen op de lange termijn. Er zal dus een zorgvuldige afweging met de arts moeten worden gemaakt bij het wel of niet vaccineren.

Welke stoffen zitten in het vaccin?

  • Er zitten geen gevaarlijke hulpstoffen in het vaccin. De hulpstof (adjuvans) kan wel wat bijwerking geven, zoals roodheid, zwelling en pijn rondom de prikplek. Ook koorts en algemene malaise kunnen voorkomen. De hulpstoffen hebben geen giftige effecten, anders mag het niet geregistreerd worden. De hulpstof is nodig om het effect van de vaccinatie te versterken. Het heeft een versterkend effect op het afweersysteem. De hulpstoffen worden ook bij de normale griepprik gebruikt.
  • Daarnaast zit er formaldehyde in die ziektekiemen tegengaat. De hoeveelheid is zeer klein. Bovendien bevat het lichaam uit zichzelf al formaldehyde.
  • Er zit géén kwik in het vaccin. In plaats daarvan zit een kleine hoeveelheid thiomersal, dat in het lichaam afgebroken wordt tot ethylkwik. Dit wordt door het menselijk lichaam binnen 7 dagen voor de helft afgebroken. De andere helft verdwijnt na een poosje. Thiomersal voorkomt dat er bacterie- en schimmelgroei in het vaccin kan plaatsvinden.
  • In vaccins wordt squaleen, dat een natuurproduct is dat ook in het lichaam voorkomt, in combinatie met andere stoffen gebruikt als adjuvans om het immuunsysteem te prikkelen en de beschermende waarde van het vaccin te vergroten.

Wat bevat Focetria-vaccin?

Het werkzame bestanddeel:

Oppervlakteantigenen van influenzavirus (haemagglutinine en neuraminidase)* van de volgende stam:
A/California/7/2009 (H1N1)v-achtige stam (X-181A) 7,5microgram** per dosering van 0,5ml
* in eieren gekweekt
** uitgedrukt in microgram haemagglutinine.

Dit vaccin voldoet aan de WGO-aanbeveling en het EU-besluit aangaande de pandemie.

Adjuvans:

Het vaccin bevat een zogeheten ‘adjuvans’ (MF59C.1) om een betere reactie te bevorderen. MF59C.1 is een olie/wateremulsie en bevat 9,75 mg squaleen, 1,175 mg polysorbaat 80 en 1,175 mg sorbitaan-trioleaat in een citraatbuffer. Hoeveelheden worden uitgedrukt per 0,5 ml vaccin.

De andere bestanddelen:

De overige bestanddelen zijn: thiomersal (alleen in multidosisflacon), natriumchloride, kaliumchloride, kaliumdiwaterstoffosfaat, dinatriumfosfaat-dihydraat, magnesiumchloride-hexahydraat, calciumchloride-dihydraat, natriumcitraat, citroenzuur en water voor injectie.

Wat bevat Pandemrix-vaccin?

Het werkzame bestanddeel:

Gesplitst influenzavirus, geïnactiveerd, dat antigeen* bevat dat overeenkomt met:
A/California/7/2009 (H1N1) v-achtige stam (X-179A), 3,75 microgram** per 0,5 ml dosis
* gekweekt op eieren
** uitgedrukt in microgram hemagglutinine

Dit vaccin voldoet aan de WHO-aanbevelingen en het EU-besluit met betrekking tot de
pandemie.

Adjuvans:

Het vaccin bevat een “adjuvans” (ASO3) om een betere reactie op te wekken. Dit adjuvans
bevat squaleen (10,69 milligram), DL-α-tocoferol (11,86 milligram) en polysorbaat 80 (4,86
milligram).

Andere bestanddelen:

De andere bestanddelen zijn: polysorbaat 80, octoxynol 10, thiomersal, natriumchloride,
dinatriumwaterstoffosfaat, kaliumdiwaterstoffosfaat, kaliumchloride, magnesiumchloride, water
voor injecties.

Weinig bijwerkingen tot nu toe (18 november 2009)

Het Nederlands Bijwerkingen Centrum, Lareb, heeft tot 18 november 2009 663 meldingen van mogelijke bijwerkingen van het vaccin tegen de Mexicaanse griep ontvangen. Het gaat hierbij vooral om pijn en roodheid op de plek van de injectie. Andere klachten zijn hoofdpijn, koorts, misselijkheid en spierpijn. Deze stonden ook op de bijsluiter van het vaccin. Er zijn 6 mensen overleden kort na de vaccinatie, maar deze mensen waren al zwak van gezondheid en er is geen direct verband met de vaccinatie. Omdat er elke dag 350 mensen in Nederland overlijden per dag, zullen daarbij ook mensen zitten die net zijn gevaccineerd. Er is dus geen stijging van het gemiddeld aantal doden per dag.

Kinderen vanaf 23 november ingeënt met het vaccin Pandemrix; Zweden heeft positieve ervaring met het vaccin

De vaccinatie van 1 miljoen kinderen in Nederland zal gebeuren met het vaccin Pandemrix. Dit vaccin is heel succesvol toegepast op Zweedse kinderen en heeft nagenoeg geen bijwerkingen. Alleen voor kinderen met een voedselallergie kan overleg noodzakelijk zijn. Meest gemelde bijwerkingen waren lokale reacties op de injectieplek (uitslag, rood, pijnlijk, blauwe plek), misselijkheid, koorts, soms maag- of buikpijn, allergische huidreacties, flauwvallen, hoofdpijn, netelroos, griepachtige verschijnselen, nachtmerries en in een enkel geval pijn op de borst, absences, oedeem en aangezichtsverlamming.

Meer over het vaccin in het artikel: Vaccin Mexicaanse griep ontwikkeld door Zwitserse Novartis.
Meer informatie over de inenting die in november begint: Mexicaanse griep in Nederland.

Hoe kijkt het Jodendom aan tegen vaccinatie, quarantaine, etc.?

Publieke gezondheidszorg belangrijk bij Mexicaanse griep

Hoewel het Jodendom een belangrijk rol toekent aan God in de genezing, zijn we verplicht ons lichaam te beschermen en te zoeken naar juiste medische hulp. Men is verplicht in een stad te wonen waar een dokter aanwezig is.

Wanneer iemand niet geholpen wil worden

De Bijbel verplicht iemand anders te helpen. Men mag niet werkloos toekijken hoe iemand aan een ziekte lijdt. Maar wat als iemand niet mee wil werken? Moet de maatschappij de individu dan verplichten?

Het Jodendom zegt dat in gevallen wanneer een patiënt behandeling weigert bij een gevaarlijke situatie voor hem/haar of bij besmettingsgevaar, hij/zij gedwongen mag worden om behandeld te worden. Iemand die bijvoorbeeld lijdt aan AIDS moet zijn/haar partner inlichten. Doet hij/zij dat niet dan zal de arts dit moeten doen. Hetzelfde geldt wanneer de AIDS-patiënt sex buiten het huwelijk heeft.

Quarantaine bij verschijnselen Mexicaanse griep

Bij quarantaine is de situatie complexer. Als een persoon symptomen heeft van een ernstige ziekte, is het makkelijk deze in quarantaine te plaatsen om het publiek te beschermen. Maar als een persoonlijk alleen mogelijk besmet is, is het dan gerechtvaardigd deze in quarantaine te plaatsen?

Het antwoord ligt in de vraag of het levensbedreigend (pikoeach nefesj) is. De Joodse wet vereist het opzij zetten van alle wetten om een leven te redden. Zelfs als het onzeker is, mogen Bijbelse geboden opzij geschoven worden. Zo mag op Sjabbat een vaccinatie worden toegediend als er mogelijk sprake is van een levensbedreigende situatie. Dus het voorkomen van een ziekte bij een individu valt onder een onzekere bedreiging van het leven.

Zo worden momenteel in Israël verschillende mensen in quarantaine gehouden die uit Mexico kwamen. Zelfs als ze geen tekenen van de Mexicaanse ziekte hebben wordt aangedrongen op vrijwillige quarantaine voor 7 dagen (de incubatieperiode van de Mexicaanse griep), totdat zeker is dat er geen tekenen zijn dat de ziekte zich ontwikkeld.

Een aantal jesjiva-studenten zijn in Israël in quarantaine geplaatst nadat ze uit Mexico kwamen. Dit werd gerechtvaardigd door rabbijn Joseef Sholom Elyashiv, een vooraanstaand rabbinaal wettelijke expert. Hij zei: "Het kan een zaak van pikoeach nefesj zijn en totdat zeker is dat de studenten niet geïnfecteerd zijn, moeten ze gescheiden gehouden worden van anderen." Dit dus ondanks de ongemakken voor de individu.

Individu ondergeschikt aan de samenleving bij een epidemie: dus iedere Nederlander moet zich laten vaccineren met een Mexicaanse griepprik

Het is duidelijk dat bij een epidemie (dat is nu nog niet echt het geval; er is sprake van een lichte epidemie) het individu ondergeschikt is aan de samenleving. De maatschappij mag in dit geval de rechten van het individu beperken. Uiteraard moet dit gebeuren met zo weinig mogelijk ongemakken voor het individu. Maar twee griepprikken is niet het grootste ongemak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griepprik Mexicaanse griepGriepprik Mexicaanse griepHet is alweer even geleden dat er behoorlijke paniek is geweest omtrent de Mexicaanse griep. De berichten dat er onvoldo…
Is een tweede inenting tegen de Mexicaanse griep nodig?Is een tweede inenting tegen de Mexicaanse griep nodig?Maandag 14 december is de GGD begonnen met een tweede vaccinatieronde onder de risicogroepen voor de Mexicaanse griep. H…

Reageer op het artikel "Bijwerkingen Mexicaanse griepprik? -wel of niet inenten"

Reacties

Miloe, 22-02-2015 00:28 #94
Die mexicaanse griepprik… het was de eerste griepprik in mijn leven, kreeg 2 prikken tegelijk. Ik was toen 17 jaar en gezond, ik deed alles en was eigenlijk nooit ziet. Ik moest deze prik halen omdat ik kort daarvoor heftige astma ontwikkeld had vanwege een allergie voor antibiotica. Ongeveer een uur na de prik verging ik van de pijn in mijn lichaam. Ik lag op mijn bed te kronkelen van de pijn. Ik kan niet precies uitleggen wat voor soort pijn dit was maar het leek wel in mijn gewrichten/botten te zitten. Ik heb liggen huilen van de pijn. Volgende dag was het over dus geen aandacht aan besteed verder. In de jaren die volgden ging het steeds verder bergafwaarts met mij. Het begon met zware vermoeidheid en zodoende sliep ik elke middag een paar uur bij, dat was nog te doen. Ondertussen mijn opleiding niet af kunnen maken door mijn astma dus was ik gaan werken. Op een gegeven moment begon ik dus ook op mijn werk (bijv. in de pauze) in slaap te vallen! Ik kon het gewoon niet tegenhouden. Ik was trouwens schoonmaakster in het ziekenhuis en na een dag op mijn benen staan had ik soms zo'n pijn in mijn knieën uitstralend naar mijn schenen en enkels dat ik beneden bij mijn ouders weer zat te janken. In de bus op de terugweg naar huis viel ik elke! dag in slaap, hoe hard ik hier ook tegen vocht. Uiteindelijk ben ik geëindigd met een uitkering omdat ik dus niet alleen door mijn astma beperkt werd in mogelijkheden maar ook door die vreselijke vermoeidheid. Eigenlijk zijn mijn klachten steeds erger geworden. Vandaag de dag zijn mijn ergste klachten de vermoeidheid/slaperigheid en tegenwoordig ook spierzwakte. Eerst was de spierzwakte episodisch en dan had ik bijvoorbeeld een slap gevoel in mijn benen en dan kon ik moeilijker de trap op komen. Maar nu heb ik er dagelijks last van. Trillende spieren in bovenarmen en benen. Bij het recht vooruit houden van mijn armen zakken ze na max. 2 minuten al naar beneden. Er zitten dagen tussen dat ik alleen maar aan het slapen ben! zo'n 16 uur per dag en dan nog steeds helemaal uitgeput wakker worden! Maar als ik uit alle macht wakker probeer te blijven ga ik me beroerd voelen (misselijk, suf, begrijp vaak niet wat mensen mij vertellen/komt niet aan, vergeten wat ik aan het zeggen was midden in een zin, en het ijs maar dan ook ijskoud hebben dat ik als een rietje tril en mijn spieren helemaal gaan krampen en wat daarbij opvalt is dat ik erg zweet als ik het zo koud heb) Vertel mij het maar, gewoon stom toeval of heeft die mexicaanse griep schade aangericht? Loop nu overigens bij een neuroloog en hopelijk vind die uit wat er mis is met mij. Deel van het onderzoek is een slaaponderzoek voor narcolepsie, een woord die ik maar wat vaak tegenkom samen met mexicaanse griepprik. Toeval? Ik heb in elk geval de griepprik nooit meer gehaald! Mijn leven is eigenlijk voorbij, ben nu 23 en heb in de afgelopen jaren mijn werk/opleiding/sociale leven, uitjes en mijn 2 paardjes moeten opgeven. Ik kan het nog steeds niet accepteren.

Anja, 04-04-2011 13:13 #93
Nu in 2011 moet ik toch wel erg lachen om die reacties van Etsel. Steeds maar weer die griepprik verdedigen. Inmiddels blijken er behoorlijke nadelen aan die prik te kleven. Kinderen met narcolepsie. Die stelling dat de eerste prik voor 30% zou beschermen en de tweede 70 % is helemaal nergens op gebaseerd. Welk onderzoek heeft dat aangetoond? Ook bleek de Mexicaanse griep helemaal geen overdreven gevaarlijke griep.
Ik heb een chronische ziekte en heb de griep dat seizoen prima overleefd. Men zou eens beter onderzoek moeten doen naar bijwerkingen van vaccinaties. Nu blijkt weer dat als je een griepprik hebt gehad je minder goed bestand bent tegen andere griepvarianten, omdat je T cellen niet geactiveerd worden bij een griepprik en wel bij een gewone afweer tegen de griep. Ik zou niet zover willen gaan dat mensen geen griepprik moeten nemen. Maar de stelligheid waarmee wordt beweerd dat ze heel goed werken en dat de bijwerkingen reuze meevallen vind ik vooringenomen. Reactie infoteur, 04-04-2011
Weet u dan ook zeker dat zonder de griepprik de Mexicaanse griep NIET in alle hevigheid had toegeslagen? U kunt natuurlijk geen algemene conclusies trekken op grond van eigen ervaringen. Overigens waren er eind 2010 nog een aantal doden gevallen. Dus zo onschuldig was deze griep ook weer niet. Voorkomen is beter dan genezen.

Corry, 05-03-2010 14:54 #92
Een ontzettend interessante pagina, met veel informatie! Ik heb weer helemaal op de hoogte! BEDANKT! :-) Reactie infoteur, 05-03-2010
Tanx

Cindy, 04-01-2010 12:10 #91
Mijn zoon van 4 heeft de eerste griepprik gekregen. De tweede prik is echter uitgesteld. Er zitten nu ruim 7 weken tussen de eerste en de tweede prik. Heeft het nog zin om de tweede prik te geven? Reactie infoteur, 04-01-2010
De griepepidemie schijnt voorbij te zin. Dus echt veel zin heeft het niet meer. Maar mocht u het niet vertrouwen dan kunt u in overleg met de arts altijd nog anders beslissen.

MVG,

Etsel

Hendrik, 16-12-2009 08:59 #90
Afgelopen dinsdag m'n tweede prik gehaald, net als de vorige keer een stijve arm, griep verschijnselen, hoofdpijn. Nou ja het zijn de bijwerkingen die ze voorspelden. Ik snap het geneuzel van spijt e.d. niet. Je voelt je een dag of wat niet helemaal fit, geloof me als je GOED de griep in welke variant te pakken hebt zit je minstens een week in de lappenmand en dat is wel leuk, of heb je dan ook spijt dat je naar buiten bent geweest. Sjeez. Daarnaast zal iedereen op zijn/haar manier op de vaccinatie reageren. Hoe iemand reageert kan niemand voorspellen. Het blijkt maar weer dat we erg in een telegraaf-cultuur leven. Zeiken, sensatie-berichtgeving, niet onderbouwde kritiek, egoïsme, etc.

De onzekerheid of je het wel of niet moet doen in verband met voorgaande klachten of met bestaande klachten zul je toch bij je huisarts/GGD/etc. moeten neerleggen en niet alleen hier je gal spuwen en vervolgens er niets mee doen. Heb ik er spijt van… nee absoluut niet je neemt zo'n vaccinatie niet alleen voor jezelf en ja ik voel me niet lekker vandaag maar goed dat gaat vanzelf over of het nu 1, 2 of weet ik veel hoe lang het duurt. Duurt het te lang dan ga ik maar eens naar de dokter maar ik verwacht het niet. Reactie infoteur, 16-12-2009
Is inderdaad het beste om bij klachten de huisarts te raadplegen of te melden bij het Nederlands Bijwerkingen Centrum, Lareb.

Groet, Etsel

Mijntje, 15-12-2009 12:40 #89
Gisteren 2e griepprik gehaald. Voel me vandaag beroerd. Na de 1e griepprik voelde ik me ook al zo grieperig en dat was echt niet na 2 dagen over! Twijfelde al of ik de 2e prik moest gaan halen maar omdat ik een zoontje van 5 maanden heb toch maar 2e prik gehaald. Nu dus achteraf spijt. Als ik dat geweten had… Reactie infoteur, 15-12-2009
Is vervelend, maar moet toch weer overgaan als we het RIVM moeten geloven.

Groet, Etsel

Martine, 15-12-2009 11:57 #88
Beste Etsel,

Heb de dokter gebeld en hij zegt hoort erbij. En toch maak ik me zorgen. Hoe lang kan je last hebben van bijwerkingen? Reactie infoteur, 15-12-2009
Beste Martine,

Het RIVM schrijft op haar website: "De eerste dag na de prik kunt u wat pijn, roodheid of zwelling hebben op de plaats van de prik. Bij deze vaccinatie kunnen er iets meer bijwerkingen op de plaats van de prik voorkomen dan bij de jaarlijkse griepprik. Dit gaat vanzelf over."

Groet, Etsel

Grace, 15-12-2009 09:13 #87
Vandaag moeten mijn 2 jongste kinderen van 2 en 3 jaar hun 2e prik halen.
Maar ik zit behoorlijk te twijfelen.

Vorige keer heeft mijn zoontje van 2 hele hoge koorts gekregen(40,6)
Hij is nu ontzettend verkouden en benauwd, ik weet niet of ik hem nu wel de 2e prik moet laten geven. Reactie infoteur, 15-12-2009
Heeft u uw huisarts al geraadpleegd? Wat zegt die ervan?

U kunt het risico nemen om niet te laten inenten omdat de Mexicaanse griep over haar hoogtepunt heen lijkt te zijn.

Groet, Etsel

Martine, 15-12-2009 09:06 #86
De 1e prik bijna nergens last van gehad. Alleen plek wat rood en gezwollen en wat duf werd ik ervan.
Gisteren de 2e gehad. Weer rood en gezwollen. Vannacht kreeg ik koorts en last van mijn spieren en hoofdpijn.
Wanneer moet ik aan de bel trekken?. Reactie infoteur, 15-12-2009
Raadpleeg even uw huisarts. Kan nooit kwaad. U kunt ook contact opnemen met het RIVM.

Groet, Etsel

Marja, 14-12-2009 21:49 #85
Mijn moeder heeft op 7 december 2009 de tweede Mexicaanse griepspuit gekregen. Mijn moeder was net hersteld van een longontsteking, maar volgens ons is de ontsteking niet weggeweest. Mijn vader vond het geen goed idee om mijn moeder voor de 2e keer in te enten. De dokter zag geen problemen. Hij heeft mijn moeder niet voor die tijd onderzocht. Nu is het 14 december. Gisteren is mijn moeder met spoed opgenomen met hoge koorts in het ziekenhuis, waar zij gisteren is overleden.
De dokter ontkent dat het iets met deze inenting te maken heeft, ik geloof dat niet. Reactie infoteur, 15-12-2009
Gecondoleerd met het overlijden van uw moeder.

De arts ontkent het. Maar wat zeggen ze in het ziekenhuis? Komt er nog nader onderzoek?

Groet, Etsel

Peter, 11-12-2009 23:44 #84
Vanmorgen de 2e prik gehad, nadat ik bij de eerste keer een ellendig gevoel kreeg overal pijn was het bij de 2e (vandaag nog veel erger)

Ik sport 3X in de week zo ook vandaag maar na de 2e prik van vanmorgen ben ik na 45 min meteen op gehouden met sporten, ik kreeg een zeer hoge hartslag wat ik normaal niet had. Op weg naar huis voelde ik me zo ellendig dat ik amper mijn auto besturen kon. Nu heb ik overal pijn en heb het ontzettend koud, als ik dit geweten had dan had ik er echt geen genomen. Gek genoeg heb ik wel geen last van me arm.

21 Jaar
Elke dag mountainbike 1 uur
Eet gezond
3X in de week doe ik spinning en gewicht heffen.

Ik had dit echt niet verwacht. Ik raad het iedereen af.

Diana, 09-12-2009 11:10 #83
Hallo ik heb gisteren de 2de prik gehad. Vannacht hoge koorts gehad en erg veel last van mijn arm net al is hij gekneusd.
Ik lijd zelf al 3 jaar aan hartritmestoornissen dus vandaar toch maar besloten de vaccin te halen. Maar ik maak me er niet zo druk over ik heb ook wat druk op mijn borst maar dat heb ik met de gewone griepprik ook. Verder sta ik er niet bij stil ik vind als ik het eerlijk mag zeggen het hele gedoe maar Massa hysterie. Aan de q koorts gaan veel meer mensen dood. En wat te zeggen over de gewone griep ook daar kunnen ouderen en baby, s aan overlijden. Voor ieder zelf de keus als je bang bent gewoon laten enten toch? Blijf gewoon positief en volg je hart. ik slik wel zulke rare medicijnen voor mijn hart en als je ziet wat een bijwerkingen daar aanvast zitten als ik daar bij stil moet staan ben ik morgen dood.
De een heeft de bijwerkingen wel de ander niet ik vind dat de hoge raad goed zijn best gedaan heeft.
groet Diana Reactie infoteur, 09-12-2009
Volgens mij is er altijd veel onzekerheid bij een nieuwe ziekte. Vandaar dat er allerlei vreemde verhalen opduiken. Tot nut toe zijn de bijwerkingen vooral op de korte termijn en blijken het koorts en stijfheid te zijn.

Groet, Etsel

Annemarie, 08-12-2009 20:56 #82
Ik heb 2 kinderen van 1 en 2,5 jaar die beide de eerste injectie hebben gehad, kan het kwaad als ze de 2de niet krijgen. Wat zijn de gevolgen van het niet krijgen van tweede injectie? Reactie infoteur, 08-12-2009
30% minder bescherming. Eerste prik geeft 40% bescherming; de tweede prik 70%.

Groet, Etsel

Niels, 08-12-2009 18:21 #81
Hmmm, een aantal weken na het "begin" van de discussie is het wel behoorlijk omgeslagen. Allemaal klachten van bijwerkingen. Wellicht toch iets meer aan de hand, zoals ik vanaf het begin al had gesuggereerd… Reactie infoteur, 08-12-2009
Het zijn wel de bijwerkingen die min of meer voorspeld zijn (ook door het RIVM): vooral koorts bij kinderen.

Bovendien ging het in het begin over bijwerkingen op de lange termijn. Die waren en zijn nog steeds onduidelijk.

Groet, Etsel

Marjan, 08-12-2009 12:22 #80
Mijn zoon van 11 maanden heeft 2 weken geleden de mexicaanse griepprik gehad. Zo'n 5 uur na de prik had hij 40,7 graden koorts en hij was helemaal afwezig en ik kon niet meer tot hem doordringen. Nu is bekend geworden dat kinderen bij de tweede prik veel meer kans op koorts zullen hebben. Doe ik er verstandig aan om hem wel opnieuw te laten inenten? Van de huisarts heb ik niet echt een duidelijk advies gekregen. Reactie infoteur, 08-12-2009
Van wie hebt u vernomen dat bij de tweede prik de kans op koorts groter is?

Sas, 06-12-2009 22:57 #79
Even een ruime week geleden een griepprik gehaald met mijn zoontje van 3,na 3 uur kreeg hij een heftige reactie op de prik nl hoge koorts.
deze heeft ruim een dag aangehouden, toen weer opgekrabbeld, weer 4 dg erna ziek, die werdt al erger bijna apatisch op de bank.
afgelopen vrijdag zat het mij helemaal niet lekker dus naar huisarts, die stuurde ons door naar eerste hulp… longontsteking nacht opgenomen aan de monitor!
allerlijk testen gedaan en vanavond werden we weer gebeld door ziekenhuis, hij heeft er ook nog mex griep bij, daar ga je dan met je inenting:-(
nu sta ik voor de vraag straks wel of niet de 2e enting?! Reactie infoteur, 06-12-2009
Wat zegt de huisarts? Die heeft er de beste kijk op. Misschien maar afzien van de tweede prik.

Groet, Etsel

Johan28, 05-12-2009 12:16 #78
1,5 week geleden de eerste mexicaanse griepprik gehad.
In principe had ik de prik niet nodig, maar vanwege een rondreis in 2010 heb ik het toch genomen.
In mijn besluit had ik het feit meegenomen dat er al miljoenen mensen zijn ingeent en er weinig zware bijwerkingen zijn opgetreden, voor zover het bekend is.
Nu ben ik iemand die kerngezond is, 3x in de week sport en goed op mijn voeding let. Ik ben van beroep ook een gezondheidsmanager.

Mijn ervaring met de mexicaanse griepprik, nu 1,5 week later:
De standaard klachten: hoofdpijn, spierpijn en concentratieverlies. Dit vind ik normaal, ook altijd bij de normale griepprik.
Maar er is ook een onbekende benauwdgevoel op de borst aanwezig bij inspanning. Zodra ik de trap oploop en boven aan kom dan ben ik bekaf, dan moet ik echt even zitten om bij te komen. Er komt een gevoel van uitputting naar voren. Het is een beetje hetzelfde gevoel als die ik afgelopen zomer heb ervaren tijdens mijn vakantie in de ardennen. Tijdens het mountainbiken in de bergen bleef ik doorgaan en rustte niet, toen ik boven op de berg was, was ik zo kapot dat ik ff moest liggen anders viel ik erbij neer.
Nu heb ik datzelfde gevoel na traplopen.
Nogmaals, ik heb een goede conditie maar daar is nu niks meer van over.

Ik ben absoluut geen pessimist, maar ik heb spijt dat ik de prik heb gehaald. Het vreemde, onbehaaglijke gevoel in de borst geeft me een onrustig gevoel, iets wat ik niet herken en ook niet kan plaatsen. Ik hoop dat het snel voorbij is en dat ik mijn gezondheid weer snel terug krijg!

Nu ik dit ervaren heb sluit ik me volledig aan bij het volgende artikel:
http://www.heerenveensecourant.nl/profile/Motek/article51309.ece/griepvaccin_bevat_1_miljoen_keer_meer_squalene_dan_veroorzaker_golfoorlog_syndroom Reactie infoteur, 05-12-2009
Heeft u de bijwerkingen al gemeld bij Nederlands Bijwerkingen Centrum, Lareb?

Groet, Stern (namens Etsel)

Tuesday, 03-12-2009 16:27 #77
Drie weken geleden heb ik de 1e mexicaanse griepprik gehad, was 's ochtends niet helemaal fit, maar na de prik binnen vier uur zware keelontsteking & koorts. Week op bed gelegen, niets eten/ drinken. Morgen voor 2e prik naar huisarts, maar wederom wat last van verkoudheid & keelpijn. Morgen wel/ niet 2e prik halen?
Het RIVM geef alleen aan dat je niet moet gaan als je je niet goed genoeg voelt om de deur uit te gaan, maar daar heb ik natuurlijk niet zoveel aan! Reactie infoteur, 03-12-2009
Wat zegt de huisarts?

Is moeilijk te zeggen of je na de tweede prik weer last krijgt. Als je bedenkingen hebt, dan misschien maar beter niet doen. Bovendien lijkt de griep momenteel aan het afnemen. Dat zegt nog niet alles, maar kan een overweging zijn om geen tweede prik te halen.

Groet, Etsel

Ronnie, 02-12-2009 23:22 #76
Onze baby valt toch onder de risicogroep? "alle huisgenoten van baby's van 0 t/m 5 maanden die van ons is 8! dagen oud en alleen omdat ze 1a2 dagen later is geboren worden wij niet ingeent da kan toch niet Reactie infoteur, 03-12-2009
Ja, je hebt gelijk. Mensen rondom zuigelingen mogen ook ingeënt worden. Ik had dit even over het hoofd gezien.

Groet, Etsel

Ronnie, 02-12-2009 17:05 #75
Wel of niet inenten is voor ons geen optie het is belachelijk maar waar onze kleine is geboren o 24 november en de andere kleine van 7 heeft nu dus de mexicaanse griep wat betekent dat ik mijn vriendin en de pasgeborene besmet kunnen worden en ondanks deze informatie wilt de ggd en de huisarts ons niet inenten wat kan ik hieraan doen om toch de prik te krijgen voor ons help!? Reactie infoteur, 02-12-2009
Helaas niets. Mag niet van minister Klink en zijn adviseurs. Alleen de risicogroepen mogen worden ingeënt.

Groet, Etsel

B. Vermeulen, 02-12-2009 11:11 #74
Veel mensen die in de risico zitten nemen wel de eerste prik maar niet de tweede na drie weken.
Als reden geven ze op dat de tweede prik volledig gelijk is aan de eerste.

Klopt dit? Graag uw antwoord.
B. Vermeulen Reactie infoteur, 02-12-2009
Na de eerste prik bent u voor 40% beschermd; na de tweede prik voor 70%. Qua samenstelling is het niet verschillend (zie RIVM).

Groet, Etsel

Chantal, 01-12-2009 19:02 #73
Hallo,

Ik kan me laten vaccineren via de thuiszorg alleen ik weet dus nog niet of ik het wel of niet moet doen, ik ga straks wel werken in de zorg, is het dan wel aan te raden om je te laten vaccineren? En zijn het pijnelijke vaccinaties?

Met vriendelijke groet,
Chantal. Reactie infoteur, 01-12-2009
Het is aan te raden je te vaccineren. Voor sommige mensen kan de bijwerking pijnlijk zijn, maar dat gaat weer over. De meeste mensen hebben geen last.

Groet, Etsel

Lotte, 30-11-2009 15:48 #72
Afgelopen vrijdag heb ik met mn zoontje van 8,5 maand de prik gehaald. De eerste dagen gingen goed, beetje koorts maar dat begreep ik al dat dat normaal was. Zondag werd de plek waar was geprikt ineens erg rood en opvallend en mocht ik niet meer aan zijn beentje komen omdat dat pijn deed, een dag later (vandaag) werd het een enorme rode plek op zn benen en ook helemaal hard, waarschijnlijk een allergische reactie volgens de dokter en moet binnen een week ongeveer verdwijnen. Is hier iets meer over bekend? Ik weet niet of ik de 2de spuit nog wel moet halen met hem. Reactie infoteur, 30-11-2009
Zoals bij alle geneesmiddelen kunnen na vaccinatie tegen griep mogelijke bijwerkingen optreden. Mogelijke bijwerkingen zijn te verdelen in locale reacties op de plaats van injectie, zoals: pijn, roodheid, zwelling of verharding en algemene klachten. Daarnaast kunnen bijwerkingen optreden door het actief worden van het afweersysteem, zoals: hoofdpijn, moeheid, koorts, en pijn in de spieren of gewrichten. De meeste reacties verdwijnen zonder behandeling, meestal binnen 1 à 2 dagen. Niet alle reacties na vaccinatie zijn ook het gevolg van vaccinatie (ook zonder vaccinatie kunnen mensen ziek worden of ziekteverschijnselen ervaren).

U kunt de verschijnselen ook melden bij het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb.

Reinier, 30-11-2009 12:46 #71
Ben nu al 10 dagen beroerd na de 1e Mexicaanse griepprik het is begonnen met spierpijn, hoofdpijn, koude rillingen, hitte aanvallen met koorts niet hoger dan 38 maar het vervelendste was de benauwdheid en haast geen lucht meer krijgen.
Ben een weekje thuis gebleven, maar ik ben nu weer aan het werk, ik wordt er niet vrolijk van en dan volgende week de 2e prik? Ik neem eerst maar contact op met mijn huisarts.

groets Rein Reactie infoteur, 30-11-2009
Kan zeker geen kwaad om met de huisarts te overleggen.

Groet, Etsel

Sabine, 30-11-2009 12:09 #70
Ik heb donderdag samen met mijn man en dochter van 3 de prik gehad.
De prik zelf viel inderdaa mee. Mijn dochter heb ik verder niks aan gemerkt. Mijn man had een pijnlijke en opgezwollen arm.
Ikzelf ben die vrijdag wakker geworden… heel licht in mn hoofd, had moeite met lopen een soort katergevoel, ernorme hoofdpijn en misselijk(overgegeven). Mijn arm was dik en pijnlijk ik kon er niet op liggen. Volgens mij dus wel een redelijk giftig goedje heb ik het idee. Ik ben bijna nooit ziek maar was nu echt goed. Ben dus ziek thuisgebleven en heb bijna de hele dag op bed doorgebracht?! Ik ga er wel eens goed ov ernadenken of we voor een tweede ronde gaan. Reactie infoteur, 30-11-2009
Ja, is vervelend die bijwerking. Maar even met de huisarts overleggen.

Groet, Etsel

Sonja, 30-11-2009 10:00 #69
Afgelopen vrijdag mijn kleintje van 10 maand de prik gekregen om 17.00 uur. Om 23.00 ging het al mis, koorts 39.2. De hele nacht aan het ijlen/huilen/jammeren geweest. Volgende dag constant rond 39.5 koorts. s'nachts zakte de koorts naar 38.0, maar de zondag nog steeds hele dag jammeren/huilen, s'avonds weer 38.9 koorts en vannacht overgegeven. Vanochtend gelukkig weer normaal 37.5, maar we houden hem goed in de gaten. Wij denken dat we de 2e prik maar niet gaan halen! Reactie infoteur, 30-11-2009
Het klopt dat 1/3 van de kinderen last krijgt van koorts na de Mexicaanse griepprik. Dat is tot nu toe de enige grote bijwerking die geconstateerd is.

Groet, Etsel

J. Bos, 29-11-2009 11:42 #68
Ook ik heeft de prik gehad, maar dit is wel de laatste, want ik heb 2 keer op 1 dag aan de hartbewaking gelegen hoge bloeddruk hartslag van 47 dan weer 160 en ik raakte buiten westen zweten en een heel raar gevoel in mijn lichaam. na een week voelde ik me nog beroerd. dus geen rotzooi meer in mijn lijf. Reactie infoteur, 29-11-2009
Nee, dat is begrijpelijk. Is er door de artsen een duidelijk verband gelegd met de vaccinatie?

Gelukkig zijn dit soort berichten tot nu toe zeldzaam.

Beterschap.

Groet, Etsel

Miranda, 27-11-2009 16:59 #67
Gisteren heb ik met mijn kinderen de vaccinatie gehaald. De prik zelf voelde je niet dus dacht ow is dit alles, maar savonds begon heb kreeg hoofdpijn en mij bovenarm deed ineens erg veel pijn kon er niet opliggen of mijn arm omhoog doen. Vanmorgen werd ik wakker 2 keer zoveel pijn in mijn boven arm en ken hem nu nog niet optillen. Ook heb ik het de hele dag erg koud trui aangedaan en kachel hoog maar blijf het koud houden en heb het gevoel dat ik tot mijn bod toe soort van kourillingen heb en mijn hoofdpijn blijf ook maar. Heb ook het gevoel of ik aangeschoten ben licht in mijn hoofd en de hele dag al zo moe. Moet ik dit gaan melden? of zou het wel vanzelf over gaan. Reactie infoteur, 27-11-2009
Het zal overgaan. Maar melden bij de huisarts kan geen kwaad.

Groet, Stern (namens Etsel)

Mark, 24-11-2009 21:20 #66
Hoi Etsel, Bedankt voor de reactie,

Wat bedoel je precies wachten tot de griep aggresief wordt? Dat gaat toch niet helemaal op? Als deze griep alsnog agressief zou worden betekend dit automatisch dat ie gemuteerd zou moeten zijn naar een nieuwe variant, dan heb je helemaal niks aan het vaccin wat iedereen (ook gezonde mensen) nu binnen krijgt.

Dat de echte risicogroep, de mensen die het normale seizoensgriepvaccin ook krijgen dit vaccin ook krijgen aangeboden vind ik meer dan logisch zelfs ook al is het vaccin zelf niet getest voor bepaalde leeftijdsgroepen het weegt op tegen de risico's en complicaties van de gewone griep of mexicaanse griep voor deze risicogroep.

Als deze h1n1-griep aggresief zou worden dus een nieuwe variant zal er weer een nieuw vaccin moeten worden samengesteld en ik denk dat de sceptici van nu er dan geen discussie over zouden voeren zelfs niet als het vaccin niet helemaal goed is getest zoals nu, omdat het dan echt een aggresieve griep betreft en je dan wel het risico van vaccinatie moet aanvaarden mijn inziens omdat het dan een reeel gevaar is voor de zwakkere maar ook voor kerngezonde mensen maar dit nu helemaal niet aan de orde.

Toch? Reactie infoteur, 24-11-2009
Hallo,

Bij de meeste mensen verloopt de nieuwe griep inderdaad mild. Net als de seizoensgriep. Maar er zijn mensen die extra risico hebben op een ernstiger verloop. Ook dat is net als bij de seizoensgriep. Vaccinatie wordt aangeboden om te voorkomen dat de griep bij deze risicogroepen complicaties geeft. Het vaccin wordt aangeboden aan zorgpersoneel om te voorkomen dat zij deze risicogroepen tijdens de verzorging kunnen besmetten.

Groet, Etsel

Mark, 24-11-2009 18:54 #65
Feit is dat het niet getest is op kinderen en deze week zijn dus alle kinderen gewoon proefkonijnen. Feit is ook dat er nog maar heel erg weinig mensen en kinderen aan de h1n1 overleden zijn, en die wel zijn overleden hadden bijna allemaal al ernstige ziektes onder de leden. Van de overige kan men rustig stellen dat die al wat aan hun afweer moeten hebben gehad net zoals er bij de gewone seizoensgriep jammerlijk "gezonde" mensen overlijden.

De eerste partij vaccins is zojuist al terug gehaald in Canada na zeer ernstige bijwerkingen en is nu in onderzoek… (arme proefkonijntjes bedankt voor uw medewerking maar, nee u kunt niks claimen maar dat wist u toch?)

Hier in nederland zijn ook al ernstige reactie's zoals plotseling opzwellen van kinderen(kippenei-eiwit allergie) en kinderen die ineens onder de blaren zitten (nog onbekende allergie). Welliswaar (nog) niet veel maar toch.

Denk even na hoeveel (gezonde)kinderen de h1n1 griep allang hebben gehad in september en oktober en die gewoon alweer rondhuppelen voordat je een kerngezond kind inspuit met een goedje waarmee je straks goed of slecht in de testresultaten terecht komt.

We hebben het over een vaccinatie voor een milde griep geen Polio of nekkramp vaccinatie waar het risico van vaccinatie wel te overwegen is. Durf zelf na te denken en laat u niet indoctrineren door overheid of naaste omgeving. Reactie infoteur, 24-11-2009
Ja, er kan natuurlijk ook eerst gewacht worden tot de griep agressief wordt. Maar dan komt het vaccin te laat voor veel mensen. En zal er dan nog ook een discussie zijn over het vaccin? Of accepteren de sceptici dan wel dat er gevaccineerd wordt?

Groet, Etsel

Ester, 23-11-2009 22:29 #64
Mijn zoontje van 3 is overgevoelig geboren. Na jaren van weerstandopbouwend bezig zijn, gaat het super met hem. Moet ik dan zulke zooi bij hem laten inspuiten? De meeste mensen lopen gewoon achter de kudde aan, verdiepen zich er niet eens in. Sta er 100% achter het niet te doen. Reactie infoteur, 24-11-2009
Gelukkig gaat het om een vrijwillige vaccinatie. Bedenk wel dat vaccinaties in het algemeen veel ziektes hebben voorkomen. Dus u kunt achterdochtig zijn, maar bekijk het ook eens van de positieve kant.

Groet, Etsel

Willy de Does, 23-11-2009 22:20 #63
Donderdag ben ik ingeent had daarna lage bloedsuikers hoe komt dat? Reactie infoteur, 23-11-2009
Wat zegt uw huisarts daarover?

Tom, 23-11-2009 19:54 #62
Etsel, wat is het verschil tussen de 1e en 2e mex. griepprik? Reactie infoteur, 23-11-2009
Geen verschil. Eerste prikt beschermt voor 40%. Met de tweede prik bent u voor 70% beschermd.

Voor 60-plussers, risicopatiënten en zwangeren wordt het Focetria-vaccin gebruikt. Kinderen krijgen het Pademrix-vaccin. De werking is hetzelfde, alleen de samenstelling en productieproces is anders.

Groet, Etsel

Patrick, 23-11-2009 19:20 #61
Wat in hemelsnaam heeft de bijbel er mee te maken. Ik geloof absoluut niet in god zoals deze door het christendom wordt ervaren. Die bestaat voor mij niet. Dus nogmaals waarom wordt hier de bijbel geciteerd? Reactie infoteur, 23-11-2009
Het gaat om de ethische visie van het Jodendom, niet het christendom.

Als u een andere (of geen) ethiek wilt hanteren is dat prima.

Groet, Etsel

Hannah, 23-11-2009 12:46 #60
Ja, het is een moeilijke beslissing, vooral omdat de WHO waarschuwt tegen mogelijke ernstige bijwerkingen, en de WHO is niet zomaar iets, mag ik aannemen. Ik heb toen mijn kinderen gevaccineerd moetsen worden (tussen 0 en 2 jaar) weloverwogen de inentingen laten schieten, vanwege de "hulpstoffen" die er in alle vaccinaties zitten en waarvan ik niet wil dat ze dat in mijn kinderen spuiten, maar de meeste van deze kinderziekten komen nauwelijks of niet meer voor, of je hebt te maken met 'verwanten' waartegen niet word ingeënt. De feiten liegen er echter niet om bij deze griep, is er al sprake van een pandemie, dan weet je zeker dat 'ie langs komt, dus moeten we met zijn allen meewerken om 'm te stoppen, toch?! Ik vind de resultaten uit Zweden weliswaar een motivatie om het wel te doen. Verder denk ik dat je jezelf moet afvragen, wil je met je geweten blijven zitten als je het niet doet en je kind wordt ernstig ziek? Mijns inziens is het nemen van elke beslissing de juiste, gewoon omdat het je EIGEN beslissing is en je daarvoor zelf de verantwoordelijkheid draagt. Bij mijn dochters van 10 en 4 is al mexicaanse griep in de klas (niet officieel, maar wel door huisartsen bevestigt), en zij zijn al ziek geweest, dan toch maar niet laten inenten! Maar wel de jongste van 2, want die is nog niet ziek geweest, wel een ander virus heeft ze gehad en daarvoor moest ze naar het ziekenhuis, en dat willen we niet nog een keer meemaken! Verder leg ik elk gevolg van mijn beslissingen (én de gezondheid van mijn kinderen) in handen van onze lieve Vader! Reactie infoteur, 23-11-2009
Is inderdaad een lastige beslissing. Maar tot nu toe zijn de gevolgen van de Mexicaanse griep groter dan die van de vaccinatie. Zelfs de tegenstanders van de vaccinatie kunnen niet weten wat de gevolgen op lange termijn zijn. Dat zal iedereen moeten afwachten.

Groet, Etsel

Marloes, 22-11-2009 14:54 #59
Mijn beide dochters (4 en 1) moeten morgenvroeg een prik halen, maar ze hebben allebei net een flinke griep gehad. Heeft het dan nog wel zin om te gaan? Reactie infoteur, 22-11-2009
Iemand die Nieuwe Influenza A (H1N1) heeft gehad, heeft natuurlijke immuniteit opgebouwd tegen het virus. Een vaccinatie is dan niet meer nodig. Dit geldt echter alleen als de besmetting met Nieuwe Influenza A door middel van laboratoriumtests is bevestigd. Indien u er dus niet zeker van bent dat u Nieuwe Influenza A heeft gehad, wordt mensen die een oproep ontvangen van hun huisarts of werkgever aangeraden de vaccinatie alsnog te halen.
Heeft u mogelijk Nieuwe Influenza A gehad en wilt u toch nog gevaccineerd worden, dan kan dat geen kwaad.

Groet, Etsel

Sandra, 21-11-2009 23:46 #58
Ik vind de antwoorden op de vragen van Vivianne erg mager hoor, daar heb je echt niets aan. Iemand schreef al dat het voor een moeder erg moeilijk is om een beslissing te maken. Ik ben niet zo bang voor de bijwerkingen op korte termijn maar meer die op lange termijn (genoeg onderzoeken hierna) en ja waarom vaccineerd zwitserland niet beneden de 18 jaar en frankrijk alleen met het "veiliger"vaccin zonder adjuvant? onze dochter is 11 maanden haar hersentjes moeten nog heel wat ontwikkelen, ik lees veel over dat sommige artsen hier zorgen over maken.
Waarom wordt er zo weinig geschreven over borstvoeding en welke bescherming dit eventueel kan bieden. Ik wil mijn dochter liever niet enten, neem hem zelf wel (verpleegkundige) ik geef nog steeds borstvoeding maar over het geven van BV en bescherming tegen de griep daar hoor je eigenlijk niets van. Kunnen jullie mij meer informatie geven over het geven van borstvoeding en doorgeven van antistoffen via de moeder wanneer die wel gevaccineerd wordt? Reactie infoteur, 22-11-2009
Hallo Sandra,

Hier informatie over borstvoeding.

Vrouwen, die borstvoeding geven, kunnen gewoon gevaccineerd worden. Het H1N1-influenzavaccin dat in Nederland gebruikt wordt, is een zogenaamd ‘geïnactiveerd’ vaccin. Het bevat dus alleen ‘dood’ materiaal en vormt hierdoor geen risico voor het kind.

Er is geen reden om de borstvoeding te staken in geval van een (verdenking op) Nieuwe Influenza A-infectie. Het griepvirus zit in druppeltjes snot, slijm en speeksel. Door praten, hoesten of niezen wordt het virus verspreid. Ook worden virussen overgedragen via handen en voorwerpen. De gebruikelijke hygiënische maatregelen zijn daarom van kracht. Als u toch bang bent voor besmetting of wanneer u zich erg ziek voelt kan kolven een optie zijn.
Als u antivirale medicatie (Tamiflu) moet gebruiken moet u beseffen dat die in zeer kleine hoeveelheden in de borstvoeding terecht komt. Er is onvoldoende informatie over de eventuele schadelijkheid ervan. Overleg het gebruik van Tamiflu wanneer u borstvoeding geeft altijd met uw huisarts die de antivirale middelen voorschrijft.

Baby’s kunnen in principe moederlijke antistoffen via de moedermelk krijgen. Dit geldt dus ook voor antistoffen als gevolg van een vaccinatie. Deze antistoffen kunnen geen kwaad voor het kind, maar hebben juist een positief effect. Het is echter niet bekend hoeveel antistoffen er overgaan, dus je mag niet zonder meer zeggen dat een kind dan ook volledig beschermd is tegen Nieuwe Influenza A.

Groet, Etsel

Ina Jansen, 21-11-2009 19:41 #57
Ik heb een vraag mijn kleinzoon heeft een mastocytoom. Nou is mijn vraag kan hij gewoon veilig ingeent worden tegen de mexicaanse griep of kan de injectie niet gecombnineerd met mastocytoom? Want hij moet dinsdag maar zijn moeder weet niet of ze het wel of niet moet doen. Reactie infoteur, 21-11-2009
Niet iedereen mag het vaccin tegen Nieuwe Influenza A hebben. Dat mag bijvoorbeeld niet als u ooit een ernstige allergische reactie (anafylactische shock) hebt gehad op spoorrestanten van eieren, kipeiwitten, kanamycine, neomycine sulfaat, formaldehyde of cetyltrimethylammonium bromide.

U kunt aan de dermatoloog vragen of mastocytoom er ook bij hoort. Ik denk het niet.

Groet, Etsel

Redwan, 20-11-2009 21:57 #56
Ik heb dinsdag de prik gehad en sinds woensdag avond heb ik een beetje koorts is dit erg? Reactie infoteur, 21-11-2009
Nee, is niet erg.

Groet, Stern (namens Etsel)

Lies, 20-11-2009 14:26 #55
Beste Etsel,
Ik vind dat Viviane op 15-11 zeer goede vragen stelt. Zelf spoken deze vragen al weken door mijn hoofd. Ik vind het zeer jammer dat er op deze manier een antwoord gegeven word op zeer kritische vragen. Ook ik vind de beslissing hartverscheurend. Zou u alstublieft gewoon antwoord willen geven op haar (en ook mijn) vragen? Dit zou een hoop duidelijkheid geven. Want door geen juist geforumuleerd antwoord te geven, geeft u mij (en een hele hoop anderen) het idee dat haar vragen eigenlijk kloppen. Reactie infoteur, 20-11-2009
Hier dan nog nogmaals de antwoorden op de vragen van Viviane:

1. De griep is onbekend, dus er is nog geen weerstand tegen opgebouwd.
2. Zonder toevoegingen werkt het vaccin minder goed.
3. Kinderen krijgen het vaccin Pandermix. Is zeer succesvol gebleken in Zweden.
4. Zie antwoord 3.
5. Zie antwoord 3.
6. We weten niet waarom dit de pers niet bereikt.
7. Zie antwoord 1.

Groet, Etsel

T. Biemold, 20-11-2009 13:01 #54
Mijn zoon van 1,5 heeft een oproep via de huisarts. Welk vaccin is veiliger voor kleine kinderen? Reactie infoteur, 20-11-2009
Er wordt Pandermix gebruikt. Is veilig blijkt uit het vaccinatieprogramma in Zweden.

Groet, Etsel

Laura, 20-11-2009 12:08 #53
Ik heb woensdag avond 18 november de eerste inenting gehad. De prik zelf voelde ik niet maar toen de naald er weer uit gehaald werd voelde ik gelijk al pijn. Die pijn is alleen maar erger geworden en mijn boven arm was behoorlijk opgezet. Ik heb de dag erna ontzettend veel pijn gehad en kon niks doen met mijn arm hierdoor. Nu is het ietsje afgezakt maar nog steeds pijn. Ik moet 9 of 10 december voor de volgende prik maar twijfel nu toch of ik wel zal gaan. Het is tenkoste gegaan van twee dagen werken. Reactie infoteur, 20-11-2009
Doe het in overleg met uw huisarts. Als u teveel pijn heeft kan misschien van de tweede prik worden afgezien.

Groet, Etsel

Neeltje, 20-11-2009 11:12 #52
Mijn man en ik hebben beide de griepprik gehaald op één dag. Allebei de prik gehad aan onze linkerarm. Hij had 3 dagen later heel erg veel pijn in zijn nek aan de linkerkant en straalde door naar zijn schouder en arm. Maar had voor de rest geen stijve nek of koorts etc etc… Maar bij hem is de pijn weer aan het afnemen maar nog niet helemaal weg.

En 4 dagen later begon het bij mij. Ik had eerst pijn aan mijn achterhoofd, net of er een spier op knappen stond, heel pijnlijk en irritant vervelend gevoel. Dat verdween 2 dagen later. Toen had ik gisteravond pijn achter mijn linkerborst, kan het niet uitleggen waar precies. Maar de pijn zat achter mijn bors en het in en uit ademen was heel pijnlijk daar binnen. Vannacht heb ik de hele avond wakker gelegen door pijn in mijn linkerarm. Het doet verscrikkelijk veel pijn, het word erger en gevoel word steeds mijnder in mijn arm. Moet ik me nu zorgen gaan maken? Reactie infoteur, 20-11-2009
U kunt u klacht voorleggen aan de huisarts of melden bij het RIVM. Zij kunnen u adviseren wat te doen tegen de pijn.

MVG,

Etsel

Marga, 20-11-2009 08:50 #51
Ik gebruik op dit moment een anti-bioticum (ciproxine 250), moet nog 6 dagen doorgaan met de kuur. Ik heb een oproep voor de mexicaanse griepvaccinatie voor as zaterdag.
Vraag: gaan de verschillende stoffen samen, of moet ik wachten tot na de kuur? Reactie infoteur, 20-11-2009
Kunt u het beste even met de huisarts overleggen.

Groet, Etsel

Daphne, 20-11-2009 00:00 #50
Ik denk dat iedere moeder zich dezelfde vragen stelt als viviane op 15-11, en wie het niet doet zou het doen na het lezen van haar bericht. Ook al zou het zo zijn dat ze er niets positiefs in zit is het een beetje voorbarig om te stellen dat dat de keuze makkelijker zou maken! Zouden deze vragen als nog beantwoord kunnen worden? Of zou er anders aangegeven kunnen worden dat het onbekend is en er gaan antwoord op gegeven kan worden? Want ik zie er op dit moment ook niet veel positiefs in maar de site van de overheid geeft alleen maar positieve dingen aan, ik zou graag overtuigd raken dat er alleen maar positieve kanten aan het vaccin zitten maar het is onmogelijk een mening te vormen over dingen zonder kritische vragen te stellen. Reactie infoteur, 20-11-2009
Hier dan nog de antwoorden op de vragen van Viviane:

4. Zie antwoord 3.
5. Zie antwoord 3.
7. Zie antwoord 1.

Groet, Etsel

Trudy, 19-11-2009 21:14 #49
Milde bijwerkingen ivm het vaccin? Laat me niet lachen. In mijn directe omgeving zijn er alleen al 3 mensen met ernstige bijwerkingen zoals: stoppen met ademen direct na de vaccinatie, eentje met week griepverschijnselen en koort van boven de 40 graden en een ander is in een ziekenhuis opgenomen. De pers wil hier niets van weten dus zie je dit ook niet in de media. Ik hoop trouwens dat mijn reactie hier wel geplaats wordt want op 3 andere sites was dit namelijk niet zo. Vrijheid van meningsuiting zegt men dan? Jongens kom uit die droomwereld en laat je niet voor de gek houden, hier zit allemaal iets veel groters achter. Reactie infoteur, 19-11-2009
Waarvan akte.

Groet, Etsel

Josje, 19-11-2009 20:46 #48
Het verbaasd mij dat er enkel positief bericht wordt over de vaccinatie. Nog interressanter is dat kritische vragen om tot een weloverwogen beslissing te komen afgedaan worden met "als je er toch niks positiefs in ziet". Waarom accepteren we dat zorgverleners geen advies mogen geven over het wel/niet laten zetten van die spuit, terwijl diezelfde mensen er zelf op tegen zijn. Juist vanwege de hiervoor genoemde redenen in combinatie met de onbekende gevolgen op korte EN lange termijn! Van andere vaccins en medicatie weten we die gevolgen wel dus "of we ons die kritische vragen ook ook stellen bij andere vaccins en medicatie" is appels met peren vergelijken. Daarbij is het natuurlijk nog maar de vraag HOEVEEL er in december en februari naar buiten wordt gebracht over de gevolgen op korte termijn. Dat is de realiteit van alle dag, anderen zijn genegen het doemdenken te noemen. Van verder kijken dan je neus lang is, is nooit iemand dommer geworden. Echter hersencellen die kapot zijn kunnen nooit meer functioneren. Reactie infoteur, 19-11-2009
Zodra er officiële meldingen binnenkomen van ernstige negatieve bijwerkingen dan zal dat gemeld worden.

Groet, Etsel

Karin, 19-11-2009 17:52 #47
Vanaf wanneer werkt de griepprik tegen de mexicaanse griep, als je volwassenen bent? Reactie infoteur, 19-11-2009
De Mexicaanse griepprik is ook voor kinderen en werkt daar dus ook bij. Het vaccin heet Pandermix.

Groet, Etsel

M. van Duren, 19-11-2009 15:02 #46
Ik heb 2 kinderen, van 8 en 14 jaar. de oudste heeft tot zijn 10e jaar last gehad van astma, maar nu al jaren bijna niet meer, hij is zelden ziek en sport 5x per week.Hij krijgt al jaren de op roep voor een gewone griepprik, maar dit heeft hij nog nooit gedaan.
Hij heeft 1x griep gehad in 14 jaar. Moet hij tocht een prik terwijl we nu midden in griepgolf zitten en hij zijn 2e prik pas half december krijgt en de prik maar 70% waterdicht is.
Voor mijn andere zoon die geldt eigenlijk hetzelfde verhaal alleen die hoeft nooit te puffenvoor zijn luchtwegen, maar heeft een maand geleden griep gehad (welke?) en longonsteking. Wat is uw antwoord? Reactie infoteur, 19-11-2009
Moeilijk op te antwoorden. Wat vindt de huisarts ervan dat uw zoon met astma nooit de griepprik haalt?

Het Astmafonds zegt op haar website dat de jaarlijkse griepprik aan te raden is voor patiënten met astma. Over de Mexicaanse griep schrijft het Astmafonds: "Voor zover bekend is het risico op het krijgen van de Mexicaanse griep voor chronische longpatiënten niet groter dan voor de algehele bevolking. Dit geldt ook voor kinderen met astma. Wel is het zo dat longpatiënten die de Mexicaanse griep krijgen meer risico lopen op complicaties zoals een longontsteking omdat de gevoeligheid van hun luchtwegen groter is."

Dus in geval van longproblemen wel doen. Zo niet dan hoeft het niet.

Groet Etsel

Lida Offenberg, 19-11-2009 12:31 #45
Op 16 november hebben mijn ouders de mexicaanse griepspuit gekregen in de huisartsenpraktijd te Bennebroek. Daar werd hen vertelt dat de tweede spuit niet nodig is en ze dus niet terug hoefden te komen voor een tweede! Klopt dit wel? Ik dacht dat iedereen een tweede mexicaanse griepspuit moet omdat het anders geen nut heeft. Reactie infoteur, 19-11-2009
Bij 1 griepprik ben je voor 40% beschermt; bij 2 griepprikken voor 70%. Dus het helpt wel degelijk.

Groet, Etsel

Wilma, 18-11-2009 10:49 #44
Heb gisteren de eerste spuit gehad en heb erg veel pijn in mijn arm.
kan dit door de spuit komen of is er verkeerd geprikt.
groetjes Wilma Reactie infoteur, 18-11-2009
Ja, dat is een bekende bijwerking. Gaat spoedig weer over. Geen reden tot zorg.

Groet, Etsel

Titia Keizer, 17-11-2009 13:50 #43
Ik ben zangeres en deze week sta ik iedere avond op het podium. Morgen moet ik de Mexicaansegriepprik halen. Ik ben 59 jr en wordt in febr 60. Verder wel gezond. Wel of niet doen? Ik ben bang dat ik te ziek wordt om te kunnen zingen. Graag een reactie. Reactie infoteur, 17-11-2009
Bent u bang ziek te worden van de prik of van de Mexicaanse griep zelf?

Groet, Etsel

Joke, 17-11-2009 12:12 #42
Is 1 inenting voor deze griep voldoende?
Was bij de eerste inentingsronde niet aanwezig, na een telefoontje naar de huiartsenpraktijk werd er gezegd dat als ik de 2de ronde kom dit voldoende is, klopt dat? Reactie infoteur, 17-11-2009
Ja, kan voldoende zijn. In andere landen gebeurt het ook één keer vanwege economische redenen (twee keer is te duur). Twee keer geeft alleen meer zekerheid.

Groet, Etsel

Sandra, 16-11-2009 17:02 #41
Mijn dochtertje is 2.5 jaar. Ze moet volgende week voor de inenting gaan. Ze heeft verleden week een dag 39.0 koorts gehad en is nu flink verkouden. Moet ze toch gaan? En staan we volgend jaar weer voor dezelfde keuze? Wordt er dan weer geënt of weet men dan inmiddels meer over deze griep en de inentingen? Reactie infoteur, 16-11-2009
Ja, geldt voor alle kinderen vanaf 6 maanden tot en met 4 jaar ongeacht of ze ziek zijn geweest. Het blijft overigens een vrijwillige vaccinatie.

Of er volgend jaar weer ingeënt moet worden weet ik niet. Hangt van het onderzoek af. Kan best zo zijn dat het een jaarlijkse Mexicaanse griepprik wordt. Voor uw dochtertje zou dit betekenen alleen nog volgend jaar en het jaar daarop. Daarna is ze inmiddels 5 jaar en hoeft het niet meer. Maar goed, dat is allemaal nog zeer speculatief. Er zal de komende tijd vast nog meer informatie over komen.

Beterschap met uw dochter.

Groet, Etsel

Viviane, 15-11-2009 23:03 #40
Ik heb op verschillende medische (mainstream) sites onderzoek gedaan naar alles wat ik maar kon vinden over zowel de Mexicaanse griep als het vaccin. Ik ben niet een persoon die me laat beïnvloeden door allerlei onzinverhalen. Ik heb vooral gezocht naar degelijke en onderbouwde medische informatie. Ben dagen bezig geweest en heb veel tegenstrijdige berichtgevingen gevonden. Zelfs de Site van de RIVM kent vele tegenstrijdigheden, daardoor worden mensen argwanend en onzeker. Ik heb uiteindelijk een aantal kritische vragen neergelegd bij het RIVM (gratis info-nummer) waar niemand mij antwoord op schijnt te kunnen geven!? Daardoor ben ik als moeder nu nog steeds in dubio of ik mijn kind wel of niet moet laten inenten. Ik heb gebeld met verschillende artsen, ook kinderartsen, de ene raadt het aan, de andere raadt het af. Mijn kind is zeer gezond en dat wil ik ook graag zo houden. Bij deze mijn vragen. Wie denkt a.u.b. mee?

1. Als de Mexicaanse griep een "lichte griep" is, waarom dan de kinderen wel inenten tegen de Mex. griep en niet tegen de seizoensgriep?
2. In heel veel landen (Australië, USA en China en recent nu ook Frankrijk) is een inenting ZONDER toevoegingen gegeven. In Frankrijk aan kinderen en aan zwangeren. Waarom kan dat nu ook niet in Nederland. Dit is zo veel veiliger!
3. Op de site van de WHO (World Health Organisation) staat zwart op wit dat het vaccin NIET getest is op kinderen onder de 3 jaar en ook niet op zwangeren. En dat verdere klinische testresultaten pas bekend zijn eind december 2009 (voor volwassenen) en februari 2010 (voor kinderen). Hoe kan de Nederlandse overheid dan beweren dat het vaccin veilig is!
4. Het vaccin wordt in het onderstaande interview (zie link) door de reguliere Duitse arts Professor Michael Kochen (Hoofd Algemene Geneeskunde van het universitair ziekenhuis in Göttingen- Duitsland) zorgvuldig besproken. Hij zou zijn kinderen graag willen inenten tegen de Mexicaanse griep, maar dan wel met een vaccin ZONDER de toevoegingen! Kijk vooral naar dit zeer duidelijke en uiterst informatieve interview.
http://frontal21.zdf.de/ZDFde/inhalt/1/0,1872,1001633,00.html?dr=1
5. In België worden kinderen onder de 10 jaar (zonder risico-elementen) NIET gevaccineerd, in Zwitserland niet onder de18. De WHO adviseert kinderen onder de 10 jaar niet te laten vaccineren…? Waarom beslist Nederland zo afwijkend?
6. Er zijn al heel veel meldingen van extreme bijwerkingen geweest van het vaccin incl. toevoegingen over de hele wereld… waarom komt dat niet in het nieuws!? Waarom wordt dat overgelaten aan de critici-sites?
7. Tot slot: de gewone griep kan in een jaar 250.000 slachtoffers eisen wereldwijd. Tot hiertoe zijn het er ca. 6500 wereldwijd? Welke griep is er nu dodelijker en moet ik mijn kinderen dan tegen elke griep gaan inenten?

Ik hoop echt dat iemand antwoorden op mijn vragen heeft, want als moeder is dit een hartverscheurende beslissing! Reactie infoteur, 16-11-2009
Aangezien u slechts kritische vragen heeft over het vaccin en op geen enkele manier er iets positief in ziet, hoeft de beslissing voor u niet moeilijk te zijn.

Daarnaast kunt u zich afvragen of u ook zo kritisch bent inzake andere vaccins en medicijnen. Elk vaccin of medicijn kent bijwerkingen. Neemt u deze dan ook niet meer in?

Groet, Etsel

Niels, 15-11-2009 20:39 #39
Oke, maar het is toch juist de bedoeling om de lezer een compleet beeld te geven? Het is toch de bedoeling van de pers om onafhankelijk te zijn? Want wat heb je aan duidelijkheid als de berichtgeving niet volledig is?

Oh ja, nog even een waarschuwing, pas op met reizen. Ik heb de afgelopen week 3 mensen gesproken die griepverschijnselen hadden nadat ze in een ander land waren geweest met het vliegtuig. In vliegtuigen en op luchthavens is het zo druk dat de kans heel groot is dat het virus daar wordt verspreid met al die mensen hutjemutje op elkaar. Reactie infoteur, 15-11-2009
Het gaat om een nieuw vaccin. Het RIVM geeft duidelijk aan dat ze nog niet weet wat de bijwerkingen op de lange termijn zijn. Dat kunnen andere instanties dus ook nog niet weten. Het heeft dus geen zin om allerlei bronnen aan te halen als niemand nog weet wat de lange termijn effecten zijn. Wat die andere bronnen doen is alleen maar gissen.

Groet, Etsel

Niels, 15-11-2009 16:53 #38
Ik vind het jammer dat er in deze discussie vanuit de redactie enkel het RIVM als bron wordt gebruikt. Daarmee ga je er van uit dat 1 bron gelijk heeft en andere bronnen automatisch valse informatie geven. Dit is niet academisch en niet representatief. Je moet altijd overwegen om andere bronnen te aanvaarden, in plaats van de cirkelredenering die hier wordt gevoerd: "Het RIVM heeft gelijk, want andere bronnen hebben geen gelijk, want het RIVM zegt niets over datgene dat die bronnen beweren… " Ik hoop dat mensen die kans hebben op de Mexicaanse griep (wat in feite iedereen is/zal zijn) hier rekening mee houden. Reactie infoteur, 15-11-2009
Dat is niet de reden waarom ik alleen het RIVM aanhaal. Het RIVM is verantwoordelijk voor de vaccinatie. Wanneer ik met allerlei andere bronnen aan kom zetten, ontstaat er onduidelijkheid bij de lezers over het vaccinatieprogramma. Het is niet juist om daarover tegenstrijdige berichten te melden. Veel mensen weten toch al niet goed wat te doen vanwege de tegenstrijdige berichten op internet. Ik wil het hen niet lastiger maken dan het al is.

Wanneer een lezer een andere visie heeft dan kan deze uiteraard andere bronnen raadplegen.

Groet, Etsel

Carlijn, 14-11-2009 18:26 #37
Ik ben werkzaam op een afdeling lang psychiatrisch verblijf. Ik heb ook de oproep gekregen voor vaccinatie tegen de mexicaanse griep. Ik ben een gezonde jonge vrouw, sport drie keer in de week en kan wel stellen dat ik een goede weerstand heb. Het feit dat op lange termijn de bijwerkingen van de vaccinatie nog niet bekend zijn, zijn voor mij genoeg motivatie om de vaccinatie te weigeren. De clienten op mijn afdeling krijgen allemaal de vaccinatie, tenzij de client zelf besluit deze echt niet te willen. De risico's worden dan ook duidelijk uitgelegd deze clienten. Waarom zou ik mij inenten als de clienten al ingeent worden? De clienten die hem weigeren zijn zich heel bewust van de keuze die ze maken en de risico's daarvan. Nu is ook het feit dat alleen de afdeling waar ik werkzaam ben wordt ingeent. En de andere afdelingen op het terrein niet. Al mijn clienten maken gebruik van de faciliteiten op het terrein en komen dus ook in aanraking met mensen die niet ingeent zijn. Ik kies bewust dat ik de inenting niet wil. Het feit is ook dat bekend is dat het een mildere variant is. En het feit wil dat de 'gewone griep"ook jaarlijks veel slachtoffers eist, maar hier hoor je nooit wat over in het nieuws. Erg hypocriet allemaal. En ook het feit dat de meeste mensen die er aan gestorven zijn al meerdere onderliggende problematiek hadden wordt ook vaak verzwegen. Ik heb eigen keus. Dat is mijn autonomie en die laat ik door niemand beinvloeden. Reactie infoteur, 14-11-2009
Uiteraard blijft het een vrije keuze. Wanneer u verder gezond bent en u normaliter ook geen last heeft van de gewone griep, zou inenting misschien niet noodzakelijk zijn. Maar besef wel dat de ziekte nog relatief onbekend is. Het zou best eens zo kunnen zijn dat die wel hard gaat toeslaan. In dat geval is inenting misschien helemaal niet zo onverstandig.

Groet, Etsel

Bastiaan, 14-11-2009 13:28 #36
Er zit in ons vaccin 9,75 mg squaleen. Nu weet ik dat bij inname squaleen een ongevaarlijke stof is maar bij inspuiten het weldegelijk voor reactie kan zorgen:
Ik kwam bij een site uit van Tulane University in New Orleans en vond verschillende artikelen over squaleen: http://tulane.edu/news/releases/archive/2000/antibodies_found_in_sick_soldiers.cfm

Dit stukje vond ik wel interessant:
'The Pentagon has said that none of the vaccines given to military personnel contained squalene as an adjuvant, although some veterans groups have questioned the truth of the government's assertions.'

Beetje vreemd dat het Pentagon aanwezigheid van squaleen in het vaccin ontkent terwijl ze hier het een veilige toevoeging vinden!

In dit artikel vind je een complete omschrijving van een laboratoriumtest met ratten die ze met heel weinig squaleen hebben ingespoten om zo nauwkeurig te kunnen kijken wat er gebeurt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1850095/

Wat ook niet voor ons Nederlands vaccin spreekt is dat in Duitsland er 2 soorten vaccin zijn aangeschaft: http://de.news.yahoo.com/2/20091012/tts-soldaten-bekommen-angeblich-besonder-c1b2fc3.html Eén voor overheid, leger en zwangere vrouwen zonder adjuvans (Celvapan) http://www.emea.europa.eu/ en één voor de rest van Duitsland met adjuvans. Dat moet te denken geven.

In het Amerikaanse H1N1 vacccin van 2009 zitten geen adjuvans: http://www.cdc.gov/h1n1flu/vaccination/vaccine_safety_qa.htm omdat ze nog nader onderzoek moeten doen vanwege de veiligheid en effectiviteit. Was het beter geweest om dit voorbeeld te volgen?

En ben ik nou gek of staat hier: Squalene has been used extensively as an adjuvant in animal models to induce autoimmune diseases
(Lorentzen, 1999; Beck et al., 1976; Kohashi et al., 1977; Garrett et al., 1985; Whitehouse et al., 1974; Yoshino et al., 1994).

'Squaleen is vaak gebruikt als adjuvans in modellen bij proefdieren om auto immuunziekten te veroorzaken'?!

Ik begrijp dat MF59 (het adjuvant met squaleen) al vaak gebruikt is in Nederlandse griepvaccins. Heeft u daar info over? Reactie infoteur, 14-11-2009
Nee, geen extra informatie over squaleen (MF59). Ik heb als bron het RIVM gebruikt. Ik ga er vanuit dat ze de lezers niet misleiden. Binnen de wetenschap is over elk onderwerp wel verschil van mening.

Groet, Etsel

Brenda, 13-11-2009 20:42 #35
Moet deze prik echt gehaald worden bij eigen huisarts? Want mijn oma wil graag weekje naar ons toe maar zit met de griepprik… Mag ze deze ook bij ons halen? Weet iemand dat? Reactie infoteur, 13-11-2009
Kunt u het beste met de huisarts van uw oma overleggen.

Groet, Stern (namens Etsel)

Elif, 13-11-2009 14:11 #34
Ik heb de mexicaanse griep prik afgelopen dinsdag gekregen en ik voel me daardoor heel suf moe en evenwicht wat zwaarderhoofd ik heb daar door gloeiend rode ogen gehad en dat ik echt duizelig en misselijk van werd ik heb er nog steeds last van ik snap niet hoe dat kom ik heb op dit moment ook nog last van helle warme hoofd :( hopelijk kunt mij uit legen hoe dat komt Reactie infoteur, 13-11-2009
Dat zou u het beste aan uw huisarts kunnen vragen die u heeft ingeënt.

Groet, Etsel

Cindy78, 13-11-2009 11:40 #33
Wat een stelletje schapen zijn er in Nederland. Het staat op het RIVM dus het is zo. Mensen kunnen niet meer voor zichzelf denken, ook niet gek als je je bedenkt wat fluor met ons doet. Er word miljarden verdient aan vaccineren en nog steeds denken mensen dat ze het goed met ons voor hebben. Dat vonden de aanhangers van Hitler ook!

Angst zorgt er ook voor dat mensen niet meer rationeel kunnen denken en impulsieve keuzes gaan maken.

Beperk je niet tot de media (daar valt het RIVM ook onder aangezien zij de media aansturen). Ga zelf op onderzoek uit en bekijk ook de kritische kanten. Lees zoveel mogelijk onderzoeken naar de stoffen die in de vaccins zitten (thimerosal word NIET 100% afgebroken, een gedeelte blijft ALTIJD in de hersens achter; dit tast je hersencellen aan). Ook squaleen is een gevaarlijke stof.

Vertrouw op je eigen gevoel en ga zelf op onderzoek uit. Wees kritisch naar jezelf, de media en de overheid. Mensen met geld en macht kun je nooit blindelings vertrouwen, je kan de geschiedenis erop na slaan want die blijft zich herhalen. Er zijn al eerder veel foute keuzes wat betreft vaccineren gemaakt waardoor duizenden mensen chronisch ziek zijn.

Dit vaccin komt zonder dat het goed getest is op de markt, wil jij voor gratis proefpersoon spelen?

[31 Het is te verdedigen om het gebruik van thiomersal zo veel mogelijk te beperken en het bij voorkeur te vervangen door een aantrekkelijker conserveermiddel, maar eliminatie van thiomersal lijkt, zolang er geen exactere epidemiologische gegevens zijn, vooralsnog niet noodzakelijk. ]

bron:Academisch Ziekenhuis Rotterdam-Dijkzigt, afd. Dermatologie en Venereologie, Dr. Molewaterplein 40, 3015 GD Rotterdam. A.J.van 't Veen en prof.dr.Th.van Joost, dermatovenereologen. Correspondentieadres: A.J.van 't Veen.

[Thiomersal is very toxic by inhalation, ingestion, and in contact with skin (EC hazard symbol T+), with a danger of cumulative effects. When applied to human nerve cells it changes cell membrane permeability and induces programmed cell death.[8] It is also very toxic to aquatic organisms and may cause long-term adverse effects in aquatic environments (EC hazard symbol N).[9] In the body, it is metabolized or degraded to ethylmercury (C2H5Hg+) and thiosalicylate.[2]] Reactie infoteur, 13-11-2009
Ondertussen zijn wel 22 mensen in Nederland aan de Mexicaanse griep gestorven. Geen van die doden kwam door het vaccin. Dus je kan wel kritisch zijn ten aan zien het vaccin, maar onderschat de Mexicaanse griep zelf niet.

Groet, Etsel

Remco Homan, 12-11-2009 10:28 #32
Volgens mij staat er onjuiste informatie op deze site. Onder, " Welke stoffen zitten in het vaccin?" staat dat er GEEN kwik in het vaccin zit, maar wel thiomersal. Dit is tegenstrijdig, thiomersal bestaat uit 49 % kwik. (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal; http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_(element))

Tevens staat er vermeld dat thiomersal niet meer gebruikt wordt in kinder vaccinaties! Deze is uitgefaseerd in o.a Amerika en Europa, dat doen ze niet voor niks! Tevens staat er vermeld: In the U.S., the only exceptions among vaccines routinely recommended for children are some formulations of the inactivated influenza vaccine for children older than two years. En nu in Nederland geven we het dus al aan baby's vanaf 6 maanden! Reactie infoteur, 12-11-2009
Ik weet niet of de informatie van wikipedia klopt. Mijn bron is de RIVM. Ik neem aan dat deze instantie de juiste gegevens verstrekt. Thiomersal wordt in het lichaam afgebroken tot ethylkwik. Misschien dat in wikipedia ethylkwik wordt bedoeld.:) In thimerosal zit ethylkwik en dat wordt veel sneller afgebroken en uitgescheiden dan methylkwik. Ethylkwik komt ook minder snel in de hersenen terecht.

Groet, Etsel

Moi, 12-11-2009 07:53 #31
Hallo,
Ik behoor tot de risico groepen, en werk tevens in de zorg.
Ik heb gisteren de prik gehad :-)… en ik moet eerlijk zeggen dat ik zieker was van de jaarlijkse griepprik, heb nu nergens last van( alleen beetje roodheid en zwelling van de prik) wat overigens heel normaal is :-)
Er zijn ook veel broodje aap verhalen nu op dit moment! denk dat de risico's om de prik niet te nemen vele malen groter is! Reactie infoteur, 12-11-2009
Is inderdaad verstandig. Ik denk ook dat er sprake is van broodje aap verhalen. Overheid kan het risico niet nemen als er werkelijk een grote kans is op gevaarlijke bijwerkingen.

Groet, Etsel

M., 11-11-2009 21:49 #30
Hallo. Ik krijg ook elke jaar een uitnodiging voor de griepprik. Maar heb het tot nu toe nog nooit gehaald. Kan me ook niet echt herinneren dat ik echt griep had. Wel vaak verkoudachtig. Wat nu de laatste 2 jaar minder voorkomt. Het lijkt wat stabieler te zijn. Is het in mijn situatie wel of niet nodig om een griepprik te halen? Zit nog enorm te twijfelen! Reactie infoteur, 11-11-2009
Als je een oproep hebt gehad van je huisarts, zou ik het maar doen. Heb je geen oproep gehad dan kom je er ook niet voor in aanmerking.

Groet, Etsel

Sally, 11-11-2009 14:57 #29
Onze dochter is 1 1/2 jaar en zij zal dus worden opgeroepen. Nou is het zo dat zij niet geprikt mag worden. Zij is namelijk alergisch voor bepaalde ingredienten. Wij zijn blij dat wij nu geen keuze voor onze dochter hoeven te maken. Wel of niet prikken? Aangezien zij dus niet beschermd is hebben wij in overleg met de huisarts ons wel laten inenten, zodat wij onze dochter in iedergeval niet kunnen besmetten. Voor ons was die keuze snel gemaakt om ons zelf in te laten enten, wij moeten er niet aan denken dat wij ons kind kunnen besmetten. Reactie infoteur, 11-11-2009
Is een slimme beslissing. Maar dan dient u uw dochter natuurlijk wel ook van andere mensen weg te houden die zich niet hebben laten inenten en tot de risicogroepen behoren.

Groet, Etsel

Kim, 11-11-2009 11:25 #28
Ik zit nu in mijn 30ste week van mijn zwangerschap en ben heel erg aan het twjifelen of ik de vaccinatie ga halen. Want er is nog steeds niets duidelijk over de gevolgen voor het kind wanneer ik de vaccinatie wel ga halen, toch? De verloskundige geeft geen advies en de huisarts geeft ook aan dat het een beslissing is die ik zelf moet nemen, maar het is zo moeilijk. Wat is jullie advies? Reactie infoteur, 11-11-2009
Hallo Kim,

Het beste kunt u deze site raadplegen:
http://www.rivm.nl/preventie/zwangerschap/nieuwe_influenza_a_en_zwangerschap.jsp

Groet, Etsel

J. Lenzen, 11-11-2009 08:57 #27
Welke invloed heeft de griepspuit op spier en reumaziekte
Ik vind de voorlichting goed, maar wil meer informatie.

Groet,
Jan. Reactie infoteur, 11-11-2009
De Nederlandse Vereniging voor Reumatologie (NVR) adviseert risicopatiënten om zich te laten inenten tegen de griep. En vooral tegen de Nieuwe influenza A (H1N1 of Mexicaanse griep).

Meer info: https://www.reumafonds.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=646&Itemid=748

Groet, Etsel

Anoniem, 11-11-2009 07:10 #26
Mag je na het krijgen van de prik tegen mexicaanse griep alles doen? Mag je sporten en naar de sauna? Of is het niet goed die hoge temperatuur? Reactie infoteur, 11-11-2009
Als je verder niet ziek ben kan je alles doen.

Groet, Etsel

Anoniem, 10-11-2009 16:19 #25
Ik gebruik al het geneesmiddel Symmetrel. Hier zit ook een stof om influenza type A te behandelen. Moet ik dan toch nog een griepprik tegen de Mexicaanse griep halen? Reactie infoteur, 10-11-2009
Overleg met je huisarts. Lijkt me wel.

Groet, Etsel

Anoniem, 10-11-2009 15:53 #24
Ik ben bang om de mexicaansegriepprik te nemen, zelf ben ik 14 jaar en ik doe elk jaar de griepprik. Maar mijn moeder heeft liever niet dat ik de mexicaansegriepprik neem omdat ze bang is dat ik ernstige bijwerkingen krijg. Mijn vader vind dat ik het zelf moet weten. Maar ik ben bang dat als ik hem niet neem, ik besmet kan raken. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen!? Reactie infoteur, 10-11-2009
Neem in ieder geval de gewone griepprik en overleg met de arts over de Mexicaanse griepprik. Hij kan je het beste informeren over de bijwerkingen.

Groet, Etsel

John, 10-11-2009 09:36 #23
Ik ben zelf allergisch voor formaldehyde, is het dan nog wel verstandig om een griepprik te nemen? Ik val als diabeet wel onder de risicogroep. Reactie infoteur, 10-11-2009
Kunt u het best met de arts overleggen. Ik neem aan dat u een oproep heeft gehad voor de prik. Zo ja, overleg dan ter plekke met de arts wat te doen.

Groet, Etsel

Menno van Rijswoud, 09-11-2009 10:34 #22
Ik zou het een goed idee vinden als minister klink als voorbeeld de vaccinatie neemt! Om het vertrouwen van de mensen te winnen dat het vaccin veilig is. En dan voor de ogen van de camera's natuurlijk. Het zou mij in iedergeval over de streep halen. Reactie infoteur, 09-11-2009
Dat is een heel goed voorstel. Ik weet echter niet of hij tot de risicogroepen behoort. Dus hij kan eventueel een excuus hebben om het (nog) niet te doen.

Groet, Etsel

Gizela, 07-11-2009 02:09 #21
Ik behoor ook tot de risicogroep, maar ik neem al 3 jaar geen griepprik meer. Ik wordt juist ziek door de griepprik en het hele jaar loop ik te kwakkelen met me gezondheid. Neem ik geen griepprik ben ik ook niet ziek. En nu twijfel ik ook zo met die Mexicaanse griepprik moet ik die nu wel of juist niet doen. En al die verhalen rond de Mexicaanse griep wordt je niet wijzer van, kan begrijpen dat meer mensen twijfelen om die Mexicaanse griepprik te nemen net als ik. Reactie infoteur, 07-11-2009
Wanneer je niet goed reageert op de gewone griepprik, is het misschien inderdaad handiger om nog geen Mexicaanse griepprik te nemen. Je kan in plaats daarvan je weerstand versterken door gebruik van vitamine C.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/39651-mexicaanse-griep-griep-verhoog-weerstand-met-vitamine-c.html

Groet, Etsel

G. Burggraaf, 06-11-2009 09:10 #20
Hallo ik wil mijn kinderen laten inenten met de mexicaanse griepprik zijn er ook gevaarlijke bij werkingen of voor de toekomst, en is het zoiezo verstandig om te doen of niet kinderen zijn allemaal jonger dan 11 tot 5 jaar. met vriendelijke groet g burggraaf. Reactie infoteur, 06-11-2009
Voor de lange termijn zijn de bijwerkingen onduidelijk. Maar men gaat er vanuit dat het ongeveer dezelfde bijwerkingen zal hebben als de gewone griepprik. Die zijn dus niet gevaarlijk. Bedenk wel dat elk medicijn of vaccin bijwerkingen heeft, dus ook de Mexicaanse griepprik.

Verder is het verstandig goed de ontwikkelingen bij het RIVM af te wachten.

Mochten uw kinderen ingeënt worden dan krijgen ze een oproep van de huisarts.

Groet, Etsel

Joop, 05-11-2009 07:33 #19
Er is nog zoveel onzekerheid met de bijwerking van deze vaccin, ik sta nog steeds in twijfel of ik mijn zoontje wel zo'n prik laat geven. Reactie infoteur, 05-11-2009
Het kan zeker geen kwaad om een zorgvuldige afweging te maken. Doe niets overhaast en hou goed de ontwikkelingen bij het RIVM in de gaten. Ze zullen vast berichten als er meldingen binnenkomen van veel bijwerkingen bij personen.

Groet, Etsel

Yvette, 02-11-2009 17:41 #18
Als de griep inderdaad erger wordt, dan helpt deze vaccinatie niet meer voldoende aangezien het gebaseerd is op de huidige variant. Trouwens, er zijn zoveel virussen; velen weten ook niet dat élke verkoudheid die je weer oploopt een ander verkoudheidsvirus is. Maar de verschijnselen zijn wel altijd hetzelfde. Inderdaad, er sterven jaarlijks heel veel mensen aan de bekende, gewone griep. Waaronder ook kinderen. Maar daar hoor je nooit iets over, want deze griep is bekend en nooit erger geworden dat het al is. De nieuwe variant maakt mensen inderdaad onzeker. Ik vind het echter overdreven, hoe het in de media wordt opgeblazen. Reactie infoteur, 02-11-2009
Ja, het is een echte hype. Maar dat is meestal zo bij nieuwe onbekende zaken. Veel mensen willen er toch zoveel mogelijk over weten en daar springt de media handig op in.

Aan de andere kant is het mooi dat we tegenwoordig goed met elkaar kunnen communiceren (internet, etc.) en dat landen goed met elkaar overleggen om maatregelen te treffen. Dat was vroeger toch een stuk anders. Waarschijnlijk helpt de media-aandacht ervoor dat tegenwoordig tijdig maatregelen kunnen worden getroffen. Dat was vroeger tijdens de Spaanse griep niet zo en toen vielen er miljoenen slachtoffers…

Groet, Etsel

Judith, 01-11-2009 22:58 #17
Waar maken we ons allemaal druk om. Met een gewone griep sterven er ook 1000 mensen per jaar. Er is zo´n ophef over deze griep terwijl deze mild verloopt dus het is niet anders als een andere griep. En ja de publiciteit is logisch er zijn 23 miljoen vaccins besteld en deze moeten natuurlijk wel op. Maanden lang hoor je er niks over en nu is er een deel van de vaccinaties klaar en je hoort de hele dag niets anders op tv of radio. Beetje typerend vind je niet. Ik ben zelf werkzaam in de zorg en ik heb onlangs een oproep gehad om een griepspuit te halen, ik heb besloten mezelf niet te laten vaccineren zolang ik niet weet wat de bijwerkingen zijn. Reactie infoteur, 02-11-2009
Dat komt omdat het een nieuwe griepvariant is. Alles wat onbekend is, maakt mensen onzeker. Mensen willen er informatie over hebben. Nu is de Mexicaanse griep nog mild. Maar wie zegt dat deze niet erger wordt.

Niels, 01-11-2009 22:50 #16
De reden dat er meer verzet is tegen de Mexicaanse griepprik dan tegen de gewone griepprik is dat daar geen verdachte onzekerheden bekend zijn (ook al kunnen die er wellicht ook zijn).

Men vergeet vaak dat bijwerkingen in feite gewoon werkingen zijn. Ik bedoel, als je verlamd kan raken of de kans op kanker wordt verhoogd van een preventieve prik, dan zou ik in ieder geval drie keer nadenken over of ik het zou nemen en wat nou precies het woord bijwerking betekent. In principe is het gewoon een dekmantel voor het woord werking om de aandacht er van af te leiden.

Het beste is gewoon om alert te blijven of je ook griep hebt en als je hier op tijd achter komt, zou je kunnen overwegen om de griepprik te nemen. Dan weet je in ieder geval zeker dat je niet onnodig aan het vaccin sterft of verlamd raakt en als je toch een keuze wilt maken tussen de risico van het vaccin en het risico van de ziekte zelf, dan maakt die keuze op dat moment niet uit.

Maar goed, zoals Etsel zegt, overleg dit vooral met je eigen (huis)arts, maar houdt dit wel in het achterhoofd. Reactie infoteur, 02-11-2009
Inderdaad is overleg met de huisarts het beste.

Vergeet niet dat elk medicijn bijwerkingen heeft. Maar die bijwerkingen verschillen ook nog eens per persoon. Als één persoon verlamd raakt, wil nog niet zeggen dat alle personen die het vaccin gebruiken verlamd raken. Zelfs al is het vaccin op een miljoen mensen getest en zeer veilig verklaard, kan het best zo zijn dat er tien mensen alsnog verlamd raken nadat het vaccin in de handel is. Zekerheid heb je dus nooit.

Groet, Etsel

Niels, 01-11-2009 18:23 #15
Er zijn weldegelijk bijwerkingen. Er zijn gevallen van kanker en verlamming geweest. Zoek naast informatie bij de huisarts ook verdere informatie in internationale (online) kranten!

Maar goed, binnenkort mogen politieagenten mensen toch dwingen om de prik te nemen, dus veel zal het niet uitmaken. In Amerika gebeurt dit al. Reactie infoteur, 01-11-2009
Blijft een lastige afweging. Tegenover bijwerkingen staat dat mensen kunnen overlijden aan de Mexicaanse griep. Moeten we het risico nemen niet te vaccineren en vele duizenden doden op de koop toenemen?

Waarom is er nu op eens veel verzet tegen de Mexicaanse griepprik, terwijl er geen verzet is tegen de gewone griepprik?

Groet, Etsel

Debby, 31-10-2009 20:19 #14
Ik behoor tot de risicogroep en ben dus opgeroepen om de griepprik te halen… nu lees ik dat het vaccin MAAR op 10.000 mensen is getest en ze niet weten wat het verloop is op langere termijn… HELLUP, ik weet niet meer wat ik nu moet doen! Reactie infoteur, 01-11-2009
Vraag advies aan je huisarts. Bij de gewone griepprik zijn géén bijwerkingen op de lange termijn. Dus op basis daarvan zou de Mexicaanse griepprik waarschijnlijk ook wel veilig zijn.

Groet, Etsel

P. A. Slats, 31-10-2009 12:47 #13
Zojuist heb ik een D3-injectie (2 ampullen) tegen wintervoeten gekregen.
Kan dit problemen geven bij de prik tegen Mexicaanse griep? Reactie infoteur, 31-10-2009
Dit zult u echt aan de arts zelf moeten vragen. Maar ik vermoed dat het geen problemen op zal leveren.

Groet, Etsel

Van Daalen, 29-10-2009 11:28 #12
Mijn vrouw is long en hartpatient, er is door kanker een longkwab weggenomen, loopt zij nu extra risico? Reactie infoteur, 29-10-2009
Kunt u het best met de arts overleggen.

Niels, 20-10-2009 17:36 #11
Quote: "waardoor het lijkt alsof er een complot gaande is. Maar dat geldt voor zoveel zaken."

Dat klopt, want alles heeft ook met elkaar te maken. Als mensen eens kritisch naar de feiten gaan kijken, inplaats van het nakauwen van éen bepaalde bron (het ANP), dan zouden mensen zien dat er meer gaande is dan en griepvirus. Daar laat ik het bij. Reactie infoteur, 20-10-2009
Je bent het dus met met eens dat het een complot LIJKT. Het IS het dus niet.

Niels, 20-10-2009 13:53 #10
Die reactie over de EMEA is precies waardoor dit hele complot (inclusief de Mexicaanse griep) heeft kunnen ontstaan. Men gelooft direct alles wat er wordt beweerd, zolang het wordt beweerd door een overheidsorgaan of een "authoriteit" op dat gebied, zonder eraan te twijfelen. En zij die hier wel aan twijfelen en gaan onderzoeken of Europa of de nationale (door J.C. Trichet genoemd als "federale") overheden echt gelijk hebben worden gelijk bestempeld als conspiracy theorists. Maar steeds meer mensen hebben door dat deze hele Mexicaanse griep een farsh is, netzoals in 1918 en 1976. (deze reactie graag plaatsen) Reactie infoteur, 20-10-2009
Maar waarom een complot? Je kan toch niet ontkennen dat er in Mexico en andere Latijns Amerikaanse landen geen slachtoffers zijn gevallen?

We hebben tegenwoordig nu eenmaal een uitstekende informatie voorziening waardoor de mensen zich beter adequaat kunnen voorbereiden. Nadeel is dat er natuurlijk teveel informatie kan zijn waardoor het lijkt alsof er een complot gaande is. Maar dat geldt voor zoveel zaken.

Groet, Etsel

Niels, 20-10-2009 12:08 #9
Kijk, en die reactie over de EMEA is precies hetgene waardoor dit hele complot (inclusief de Mexicaanse griep) is ontstaan. Zo lang een overheidsinstelling of "authoriteit" zegt dat het goed is, dan is dat zo. Althans, dat is de algemene instelling van de bevolking en bijna niemand die aan de uitspraken van Europa of de nationale (door Trichet al genoemd als "federale") overheden twijfelt of toetst. En zij die dat wel doen worden bestempeld als "conspiracy theorists". Reactie infoteur, 20-10-2009
Dat de Mexicaanse griep niet zo wild om zich heen slaat kan ook juist komen omdat de overheid goed ingespeeld heeft op het gevaar. Mensen gaan wat hygiënischer om met hun lichaam (handen wassen, e.d.). Een campagne is dus ook bedoeld om mensen tijdig te waarschuwen, daarmee een grotere ramp voorkomend.

Groet, Etsel

Debby, 20-10-2009 10:27 #8
Is allemaal leuk en aardig wat je schrijf over de EMEA. Dat ze er dus op toezien of het product veilig is. Alleen er is ook gebleken dat, ze niet weten wat het in de toekomst met je doet. Dus ik neem de griepprik niet. En deze griep is nog minder erg dan een gewonen griep, wat een ophef wordt er over gemaakt. Ik vind het nog triester om te horen dat ze het willen verplichte, daar alleen al gaan mijn haren van overeind staan. En krijg dan alleen maar meer vraagtekens.

Waarom haal je bij de Mexicaanse griep de Joodse bijbel erbij of je geloof. De vaccins worden door mensen gemaakt en niet door God. Reactie infoteur, 20-10-2009
Het Joodse geloof haal ik erbij om een ethische visie te geven.

Volgens mij is de Mexicaanse griepprik nog steeds vrijwillig en gaat het op dit moment alleen nog om de risicogroepen. Tevens hanteert de overheid een beleid van 'voorkomen is beter dan genezen'. Als de overheid helemaal niets doet en de griep slaat hard toe dan krijgt het veel meer kritiek.

Etsel

Niels, 19-10-2009 17:24 #7
Wat dacht je er van dat dit complot verder gaat dan enkel het Nederlandse rechtssysteem. Dit is een wereldwijde zaak en ze versprijden de vaccins ook over de hele wereld, dus het RIVM (overheidsinstantie) is slechts een kleine schakel. Reactie infoteur, 19-10-2009
De minister heeft voor de Nederlandse bevolking de vaccins van GSK (Pandemrix) en van Novartis (Focetria) ingekocht. Deze vaccins hebben een verschillende samenstelling en een ander productieproces. Beide vaccins worden door de EMEA (European Medicines Agency) beoordeeld op hun veiligheid en werkzaamheid. De EMEA is een instituut van de Europese Unie, dat er op toe zit dat nieuwe geneesmiddelen veilig zijn. Beide vaccins voldoen aan de WHO-aanbevelingen en aan het EU-besluit met betrekking tot pandemie.

Niels, 18-10-2009 13:40 #6
Ja vast, het RIVM wordt door dezelfde mensen aangestuurd als de makers van het vaccin. Denk je nou echt dat ze zoiets zouden melden? Reactie infoteur, 18-10-2009
Denk je dat ze het risico zouden nemen om mensen te laten overlijden als gevolg van het vaccin? Wat dacht je van een schadeclaim?

Niels, 18-10-2009 00:39 #5
Neem de griepprik niet! De Mexicaanse griep is niet gevaarlijker dan een gemiddelde griep, het vaccin wel! Men geeft zelfs publiekelijk toe dat het nog niet goed getest is (wat waarschijnlijk wel zo is, en men weet best wat de gevolgen zijn). Meer mensen zijn doodgegaan aan de griepprik dan aan de griep zelf: http://anovelspot.wordpress.com/2009/05/02/more-people-died-from-the-swine-flu-vaccine-than-swine-flu/ En een Duitse exert waarschuwt voor hogere kansen op kanker: http://www.bild.de/BILD/news/bild-english/world-news/2009/08/07/swine-flu-health-expert-warning/does-virus-vaccine-increase-risk-of-cancer.html en iets dat helemaal dubieus is is dat de makers van het vaccin onschendbaar worden gesteld door de Amerikaanse overheid: http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=14487. Etsel, probeer dit maar eens goed te praten. Reactie infoteur, 18-10-2009
Op de site van het RIVM wordt niets gemeld over mogelijke gevaren:
http://www.grieppandemie.nl/home/veelgestelde_vragen?nodeId=476

Als er echt gevaren zouden zijn dan zou het RIVM het vaccin niet aanbevelen.

M. W. van Spronsen, 22-08-2009 22:59 #4
Als je iets over de bijbel schrijft lees hem dan eerst en schrijf geen klink klare onzin op Jezus werd veroordeeld omdat hij een zieke genas op de sabath en jullie beweren eventjes dat de joden opeens al hun wetten aan de kant mogen zetten. Is dit een of andere propaganda site van de farma industrie Reactie infoteur, 23-08-2009
We gaan hier uit van de Joodse Bijbel, niet het Nieuwe Testament. In dat laatste boek wordt veel onzin over Joden geschreven.

Groet, Etsel

Hans, 27-07-2009 16:44 #3
Waarom zou je een gevaar zijn voor anderen als je de prik weigert? Die anderen zijn immers toch wel gevaccineerd? Reactie infoteur, 27-07-2009
Als jij de enige bent die zich niet vaccineert, klopt die redenering. Ik weet overigens niet zeker of je die ziekte dan nog niet kan oplopen. Gevaccineerden worden alleen niet ziek, het virus bestaat nog wel.

Groet, Etsel

Jacky, 16-07-2009 14:04 #2
Mensen ga eerst is ff via google op onderzoek uit wat die tamiflu nou eigenlijk is en wat er allemaal in zit. Misschien denk je dan wel een 2e keer na voordat je je laat inspuiten met die rommel.

Geen zin om te googlen, check dan deze video maar is : http://www.youtube.com/watch?v=jcC5oV2heZ0&feature=related Reactie infoteur, 16-07-2009
De Mexicaanse griepprik is niet hetzelfde als Tamiflu. De laatste is een medicijn die je kan innemen zodra je de griep hebt. De griepprik is ter voorkoming van de Mexicaanse griep.

Loving Truth, 19-06-2009 10:36 #1
Met het kopen en opdringen van deze twijfelachtige griepvaccins oefent Klink geneeskunde uit zonder licentie. Dat is misbruik van macht. Bovendien pleegt hij met deze aankoop hoogverraad tegen de Nederlandse burgers. Want deze vaccins gaan de pandemie starten. Precies als in 1918… Reactie infoteur, 19-06-2009
Voorkomen is beter dan genezen. Stel dat Klink geen stappen onderneemt en er daadwerkelijk een pandemie komt, dan valt iedereen over hem heen.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 22-06-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Mexicaanse griep
Reacties: 94
Medische informatie…
Schrijf mee!