Rode wijn gezond of niet?

Rode wijn gezond of niet?

Er wordt veel geschreven over wijn en de meningen lopen uiteen hoe goed of niet wijn voor je is. ‘Te’ is altijd fout, dus veel wijn drinken zal niemand goed praten, maar wat wordt er verder zoal meegegeven over het drinken van wijn.

Kans op ziektes

De Fransen worden er oud mee, want tussen de middag bij de lunch een goed glas wijn, is dagelijkse kost. Enkele universiteiten hebben zich o.a. gebukt over een polyphenol, genaamd resveratrol, die in rode wijn zit en de wijn de kleur geeft. Deze stof schijnt goed te zijn voor je tandvlees en daarnaast wordt er al langer aangegeven dat rode wijn zou beschermen tegen longkanker. Rode wijn bevat o.a. looizuren, die werken als anti-oxidanten en schadelijke vrije radicalen afbreken en de ontwikkeling van tumoren kan afremmen. Spreekt voor zich dat niet roken nog vele malen beter is voor de longen!

Door de wijn is de doorbloeding beter en ook de doorbloeding van de hersenen en daarmee zouden de hersenen beter werken. Teveel alcohol doet dit effect overigens weer te niet. Voor vrouwen geldt dat er niet meer dan 14 eenheden per week gedronken mag worden en voor mannen geldt de norm van 21 eenheden per week. Als er voordelen zijn, zijn er ook nadelen zoals bij te veel drinken de kans op levercirrhose. Hoewel sterke drank meer effect heeft, wordt bij te veel wijn drinken de kans op levercirrhose niet uitgesloten.

Andere onderzoeken geven overigens weer ander uitsluitsel, zoals:
  • borstkanker verhogend
  • eierstokkanker verlagend
  • prostaatkanker verlagend

Gezondheid

Als je alle onderzoeken* er op naleest zijn een aantal zaken duidelijk en zitten op een lijn. Te denken valt aan het verminderde stress element en de doorbloeding wat effect op de hersenen heeft. De kankersoorten waar je een verhoogde kans of juist niet op hebt, zijn niet eenduidig en daarom moeilijk om vast te leggen. Het verlagen van hoge bloeddruk door het drinken van een glas wijn wordt hier en daar weer tegengesproken of is niet voldoende aangetoond.

Neemt niet weg dat er van een glas rode wijn ook gewoon genoten kan worden zonder dat hier meteen grote schadelijke gevolgen voor het lichaam aan te pas komen. Maar ga altijd uit van beperkte inname en overschrijd niet de norm 2 voor een vrouw en 3 voor een man. Drink er voldoende water bij (tegenover een glas wijn een glas water), geniet van de wijn en hanteer een gezond leefpatroon (voeding en bewegen).

* Een negental doorgenomen (onderzoek in Nederland, België, Groot Brittannië en de Verenigde Staten)
© 2009 - 2012 Annastaal, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Annastaal is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer informatie…

Gerelateerde artikelen
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je is De effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens…
Vrouwen: Geen alcohol drinken heeft voordelen, welke? Geen alcohol drinken heeft voordelen. Wat zijn de grote voordelen v…
Jodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijn Over alcohol wordt door de Tora (Bijbel) zowel positief als negatief ge…
Het goede van rode wijn Het is nogal wisselend wat er over alcohol wordt gezegd, behalve dan dat het in ieder geval versl…
Gezondheid welzijn: tips In onze samenleving zijn we gewend aan een leven vol welvaart. Er is meer dan genoeg eten voor i…

Reageer op het artikel "Rode wijn gezond of niet?"

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Infoteur: Annastaal
Rubriek: Mens en Gezondheid / Diversen
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!