InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goed slapen in de warmte

Goed slapen in de warmte

Goed slapen in de warmte Als de zomer aanbreekt brengt dat voor veel mensen vreugde. Het weer wordt door velen als aangenaam gezien. Maar 's nachts is het een ander verhaal. Door de broeierige warmte hebben veel mensen moeite om in te slapen, en wanneer je aan de zonkant slaapt wordt je vaak 's ochtends al vroeg wakker door de brandende zon. Wat kun je er aan doen? Je kunt de warmte vaak slecht buiten houden, en daardoor is slapen in de warmte echt af en toe een hele opgave. Hier lees je een aantal gebundelde tips om ondanks de warmte toch goed te kunnen slapen.

Raam open op de goede tijden

Als het warm is zetten mensen vaak de hele dag het raam open. Dit lijkt misschien logisch, maar het is niet de beste manier. Je moet goed oppassen wanneer het voor de temperatuur gunstig is om het raam open te hebben. Het beste kun je het op het warmst van de dag dicht houden, omdat de lucht die van buiten komt dan warmer is dan de lucht binnen. Doe het pas open als je merkt dat de buitentemperatuur lager ligt dan de temperatuur binnen. Aan warme lucht binnenhalen heb je niets. Mits je niet aan een drukke weg of een schoolplein woont, kun je beste je raam 's nachts open houden, want dan is het buiten altijd koeler. Dat zal je helpen bij het doorslapen. Zorg wel voor een hor in het raam, want anders zijn het weer de muggen die je wakker houden.

Ventilator afstellen

Voor mensen die een dure airco installatie niet kunnen betalen biedt een ventilator vaak een uitkomst. Maar ook deze moet je natuurlijk optimaal benutten. Een ventilator zuigt lucht van achtere naar binnen en blaast het aan de voorkant weer uit. Daarom is het fijn om hem op de vensterbank voor en open raam te zetten. Zo trek je extra koele lucht naar binnen.

Het is ook een aanrader om een ventilator met een timer te nemen. Je kunt deze dan bijvoorbeeld instellen op een half uur, of zoveel als je nodig hebt om in slaap te komen. Op deze manier voorkom je dat wanneer je 's ochtends vroeg wat lichter slaap, je wakker wordt van het geluid. Als het goed is gaar de fan uit als je al lekker ligt te slapen.

Drink voldoende en drink je juiste dingen

Wellicht ten overvloeden nog maar even de opmerking dat het nodig is om extra te drinken gedurende warme dagen. Dit omdat je sneller uitdroogt. Maar het is niet zomaar alleen een gezondheidstip. Als je goed gehydrateerd bent dan helpt dit je ook om beter te slapen en je aangenamer te voelen gedurende de nacht. Al is het alleen maar omdat de kans kleiner is dat je met dorst wakker wordt. Het is een fabeltje dat het drinken van koude dranken beter is. Wanneer je warme dranken drinkt, dan helpt je dit om beter te zweten en het is goed tegen de dorst. Pas op met dranken die cafeïne bevatten, deze bemoeilijken de slaap. Ook wanneer je gewend bent om 's avonds nog meerdere kopje koffie te drinken is het aan te bevelen dit in de zomer niet te doen. Zo geef je jezelf een extra steuntje om beter te kunnen slapen. Ook is het aan te bevelen op te passen met alcohol. Dit zorgt er bij veel mensen weleenswaar voor dat je beter inslaapt, maar het werkt het goed doorslapen juist weer tegen.

Slaapmiddel

Sommige mensen hebben wat zwaarder geschut nodig. Naar de dokter gaan voor een recept is echter niet nodig. Er zijn ook zat middelen op de markt op basis van kruiden die je nachtrust kunnen bevorderen. Je vindt ze bij de drogisterij.

Weg met het dekmatras

Dat je het dikke dekbed moet vervangen door een dunnere spreekt voor zich, en de meeste mensen doen dit dan ook wanneer het weer wat warmer weer wordt. Maar iets dat ook voor extra warmte in je bed zorgt is het dekmatras dat veel mensen gebruiken. Het ligt lekker en maakt de bodem waar je op ligt zachter, maar het geeft ook een broeierig gevoel. Het extra ongemak van de wat hardere ondergrond is wellicht voor sommigen een optie. Wanneer je het teruglegt op het moment dat het weer wat frisser wordt dan krijg je bovendien een extra comfortabel gevoel.
© 2009 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goed slapen in de warmte"

Reactie

Gerard, 20-07-2013 16:10 #1
Het helpt ook om bijvoorbeeld, sávonds alles tegen elkaar open te gooien, ik heb het al zover gekregen, dat het nog maaar 23 graden in de huiskamer was.

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!