InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Cholesterol hoe zit dat?

Cholesterol hoe zit dat?

Cholesterol hoe zit dat? Tegenwoordig hoor je veel over cholesterol.1 op de 3 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte. Er is regelmatig reclame voor voedingsmiddelen die bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte. Maar hoe zit het nu eigenlijk met cholesterol? Lees het hier.

Wat is cholesterol:

Cholesterol is een stof in ons lichaam dat o.a als bouwstof wordt gebruikt. Het is een vetachtige niet in water oplosbare stof. Wij hebben cholesterol nodig, maar een teveel kan zich gaan ophopen aan de binnenzijde van onze bloedvaten. Vervolgens slibben de vaten steeds meer dicht en kunnen hart en vaatziekten ontstaan. Een te hoog cholesterolgehalte is dan ook een van de belangrijke risicofactoren voor hart en vaatziekten.

HDL-cholesterol en LDL-cholesterol:

HDL-cholesterol zorgt ervoor dat het teveel aan cholesterol dat in je bloedvaten kan achter blijven, verwijderd wordt. Deze soort cholesterol is dus goed voor je. LDL-cholesterol kan zich juist ophopen in de bloedvaten. Deze soort cholesterol is dus niet goed voor je. Een te hoog cholesterolgehalte gaat dus meestal om een te hoog LDL gehalte. Wat ook belangrijk is, is het gehalte aan vet in het bloed. Want ook dit kan zich ophopen in de bloedvaten.

Cholesteroltesten:

Tegenwoordig worden er zelfs in supermarkten regelmatig cholesteroltesten uitgevoerd. Deze testen zijn belangrijk om vroegtijdig een te hoog cholesterolgehalte op te sporen. Je merkt zeker in het begin namelijk niks van een te hoog cholesterolgehalte.

Een test bestaat veelal uit:

  • het bepalen van het cholesterolgehalte in het bloed
  • het bepalen van het glucosegehalte in het bloed
  • bloeddruk meting
  • verhouding lengte/lichaamsgewicht
  • longfuctie
(in een supermarkt is dit niet zo uitgebreid)

Behandeling:

Bij een te hoog cholesterolgehalte worden er cholesterolverlagende middelen gebruikt ( statines ), soms samen met middelen die ook de hoeveelheid vet in het bloed verlagen (fibraten). Deze middelen zullen langdurig gebruikt moeten worden, want als ermee gestopt wordt stijgt het gehalte weer.

Cholesterolverlagende middelen zijn over het algemeen niet schadelijk. Soms kunnen er wat lichte bijwerkingen optreden als spierpijn.

Er zijn ook voedingsmiddelen verkrijgbaar die bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte. Deze remmen ook de aanmaak van cholesterol in het lichaam. Dit is bij een licht te hoog cholesterolgehalte geschikt, als er al sprake is van een sterk verhoogd cholesterolgehalte dan helpt dit niet voldoende en moeten er ook medicijnen aan te pas komen.

Erfelijk belast zijn:

Het is mogelijk om erfelijk belast te zijn met een te hoog cholesterolgehalte. Als er familieleden zijn bij wie voor hun 60e levensjaar hart en vaatziekten onstaan zijn, wijst dit sterk in de richting van erfelijk verhoogd cholesterol. Of hier werkelijk sprake van is kan alleen aangetoond worden door middel van DNA onderzoek.

Gezonde voeding:

  • eet gevarieerd en voorkom overgewicht
  • neem bij voorkeur onverzadigde vetten i.p.v. verzadigde vetten
  • eet veel groente en fruit
  • neem voedingsmiddelen rijk aan voedingsvezel en zetmeel
  • matig gebruik van suiker en zout
  • eet voldoende vis ( ook vette vis )
  • drink 1 1/5 tot 2 liter vocht per dag
© 2007 - 2017 Laura, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Metabolisme en voeding: CholesterolEr zijn verschillende factoren die een invloed hebben op de cholesterol concentratie van het plasma. In dit artikel word…
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…

Reageer op het artikel "Cholesterol hoe zit dat?"

Reacties

J. West, 09-01-2017 16:20 #2
Omdat ik fibromyalgie heb (veel spierpijn en overal veel pijn), weigerde ik statines te nemen. Op aanraden van de huisarts heb ik toen rode rijst gisttabletten genomen. Na een week de halve aangeraden hoeveelheid te hebben genomen wist ik van de pijn bijna niet meer uit bed te komen: pijn in mijn schouders, nek, armen en benen en handen.Toen ik ben gestopt ging de pijn weg! Ook deze tabletten bevatten statines heb ik bij nader inzien begrepen. Professor Hartenbach heeft een boek geschreven "de cholesterolleugen" daarin komen heel andere inzichten naar voren! Dit geeft een heel ander beeld over het gebruik van statines bij te hoog cholesterolgehalte. Veel tegenstrijdige berichten over cholesterolgehalte!

Metabool, 18-07-2009 15:01 #1
Die testjes op cholesterol in de supermarkt leveren niets anders op dan een hogere omzet voor de grootste margarinefabrikant. Ze geven bij een 'goede' uitslag een vals gevoel van veiligheid op en een 'verhoogd' cholesterol zegt ook al niets omdat de normwaarden de afgelopen jaren dermate naar beneden zijn bijgesteld dat eenderde van de Nederlandse bevolking ineens cholesterolpatiënt is. Doel: alweer een hogere omzet, ditmaal voor de pillenfabrikanten. We worden vernaggeld om aan de dieetmargarine en aan de cholesterolverlagende pillen te gaan terwijl er niets aan onze gezondheid mankeert.

Infoteur: Laura
Laatste update: 19-11-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!