InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?

Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?

Bij ieder meisje gaat het een keer gebeuren. Je wordt voor het eerst ongesteld! Op school of door je moeder, is je het waarschijnlijk al meerdere keren verteld dat dit gewoon een keer bij je gaat gebeuren en wat je te wachten staat. Toch is het zo, als je voor het eerst ongesteld wordt, dat het vaak onverwachts komt. Bij veel meisjes gaan er dan een hoop vragen door hun hoofd. Wat is dit precies? Wat moet ik doen? Gaat het zeer doen? En noem maar op. Hieronder kan je er alles over lezen.
De eerste menstruatie, wat er precies met je lichaam gebeurt en wat je moet doen. Een eerste menstruatie is vaak "eng". Maar hou in je achterhoofd dat elk meisje er vroeg of laat er mee te maken krijgt en dat het normaal is.

Wat is ongesteld zijn?

Ongesteld zijn heet menstruatie. De eerste menstruatie krijgen de meeste meisjes tussen hun 11e en 15e. Maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Als je ongesteld wordt, komt er bloed uit je vagina. Het lijkt vaak heel erg veel, maar het zijn maar (vooral in het begin) een aantal druppels. Wanneer je je eerste menstruatie krijgt is niet te voorspellen. Maar meestal krijg je een eerste menstruatie nadat je lichaamshaar (schaamhaar, okselhaar) en borsten begint te krijgen. Je eerste menstruatie voel je meestal niet aankomen.

Als je als meisje voor het eerst ongesteld bent geworden, dan ben je lichamelijk volwassen. Je lichaam is nu in staat om kinderen te krijgen je bent zogezegd vruchtbaar.

Wat gebeurt er precies als je ongesteld wordt?

Zoals eerder geschreven verlies je bloed uit je vagina. Maar dit bloedverlies heeft natuurlijk een reden. Vanaf de eerste keer dat je ongesteld bent bereidt je lichaam zich voor op een eventuele zwangerschap. De baarmoeder neemt een nieuwe eicel op die in jouw eierstokken gemaakt zijn. Ook de wand van je baarmoeder wordt dikker en het wordt bekleed met een laag slijm. Als je niet zwanger wordt, wordt dit slijm (baarmoederslijmvlies) afgestoten samen met de onbevruchte eicel en wat lichaamsvloeistof. Door dit afstoten komt ook wat bloed vrij. Dit is dus je menstruatie bloed. Dit gebeurt dus iedere cyclus weer. Zo een cyclus duurt gemiddeld 28 dagen, maar in het begin zal je cyclus veel onregelmatiger zijn. En zullen de tussenposen langer zijn.

Doet ongesteld zijn pijn?

Ieder meisje of vrouw ervaart ongesteld zijn op een andere manier. De ene voelt er bijna niets van, de ander voelt een beetje zeurende pijn in buik of rug of beide. Maar er zijn ook meisjes of vrouwen die er een paar dagen ziek van zijn. Zo kan de hoeveelheid bloed en duur van de ongesteldheid erg verschillend zijn. Gemiddeld ben je 5 dagen ongesteld, maar dit kunnen ook 3 dagen of 8 dagen zijn. De eerste twee dagen is je ongesteldheid meestal het ergst. De een verliest een paar druppels bloed terwijl de ander wat meer verliest.
Als je last hebt van je ongesteldheid, neem dan gerust een paracetamolletje, dat kan absoluut geen kwaad. Er zijn zelfs pijnstillers te koop speciaal voor menstruatie pijn. Let wel een klein beetje op als je een pijnstiller met ibuprofen neemt. Deze pijnstiller verdunt je bloed en kan er voor zorgen dat je bloeding wat heftiger wordt.

Wat moet ik gebruiken bij ongesteld zijn?

Als je ongesteld bent moet je iets gaan gebruiken waarbij je bloed opgevangen wordt. Je kunt dan kiezen uit maandverband en tampons. Maandverband doe je in je slipje en tampons moet je in je vagina brengen. Wat jouw voorkeur heeft kan je gaan gebruiken. Beide soorten zijn in verschillende maten te verkrijgen. Veel meisjes vinden het eng om tampons te gebruiken en starten liever met maandverband. Het voordeel van een tampon is dat je veel meer kunt doen. Met tampons kan je bijvoorbeeld veel fijner sporten en je kunt met tampons zwemmen. Ook ontstaan er geen nare luchtjes. Een tampon inbrengen vraagt wat oefenwerk. Als je een tampon ingebracht hebt, mag je hem niet voelen zitten. Beide moet je wel regelmatig verschonen om doorlekken te voorkomen, minimaal 4x per dag. Voor meer informatie kun je hier klikken.

Hoe kan ik een ongesteldheid herkennen

Voor ieder meisje of vrouw geldt dat ze een menstruatie herkennen doordat er wat bloed in de slip zit. Maar na verloop van een aantal menstruaties, zal je gaan herkennen wanneer je ongesteld gaat worden. Bij iedereen zijn deze symptomen anders, maar hieronder zijn eventuele symptomen op een rijtje gezet.
  • buikpijn
  • rugpijn
  • hoofdpijn
  • gespannen borsten
  • opgeblazen gevoel
  • ontlasting veranderd
  • meer pukkeltjes

Zorg er altijd voor als je denk dat je ongesteld gaat worden dat je een maandverbandje of een tampon bij je hebt. Niets is zo lastig als je ongesteld bent en je hebt niets bij je. Dit geldt trouwens ook voor meisjes die nog nooit ongesteld zijn geweest, maar dit wel elk moment kan gebeuren. Wees voorbereid, dan kan er niets verkeerds gebeuren.

Nog een paar tips

Schaam je niet als je voor het eerst ongesteld word. Het is de normaalste zaak van de wereld. Als je voor het eerst ongesteld wordt, vertel je moeder het dan. Zij kan je als geen ander uitleggen wat je moet doen. Wil je het niet aan je moeder vertellen stap dan naar iemand anders (tante, oma, vriendins moeder, vriendin zelf als ze al ongesteld is) die je vertrouwt om je te helpen wat je moet doen.

Natuurlijk kan je mij ook altijd hier een vraag stellen, dit kan ook persoonlijk via een pm.

Lees verder

© 2009 - 2017 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eerste keer ongesteldEerste keer ongesteldWanneer word ik voor het eerst ongesteld? Wat gebeurt er met mijn lichaam? Hoe ga ik hier mee om en wat moet ik eigenlij…
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Voor het eerst ongesteldDe eerste keer ongesteld worden, ook wel de eerste menstruatie genoemd, kan flink schrikken zijn. Ineens verlies je een…
Voor het eerst ongesteld, wat nu?Voor het eerst ongesteld, wat nu?Ongesteld worden… Als je een meisje bent komt het er eens van in je leven: de dag waarop je voor het eerst ongesteld wor…
Bronnen en referenties
  • Dokterdokter.nl
  • Zoenenenzo.nl

Reageer op het artikel "Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?"

Reacties

Anonieme 14 Jarige, 03-01-2017 21:33 #280
Hi, ik ga net naar de wc en het lijkt of ik ongesteld ben geworden! Ik had pas wel heel erg buikpijn de hele tijd en dacht dat ik misschien ongesteld moest worden. Hoe lang duurt ongesteldheid ongeveer? Reactie infoteur, 12-02-2017
Hoi,
gemiddeld 3 tot 8 dagen

mvg Lautof

Anoniempje, 29-12-2016 17:48 #279
Heeey,

ik ben 13 en nu voor de 2de keer ongesteld ik wilde nu een keer een tampon proberen, maar het deed ontzettend veel pijn en ik was ontspannen, met mijn vinger lukt het wel.
Heeft u tips?

Groetjes Anoniempje

Mila, 15-10-2016 22:09 #278
Haaj,
Ik had een vraagje. Ik weet niet of ik nu ongesteld begin te worden of dat ik gewoon een blaasonsteking heb. Ik heb wel witte afscheiding en ontzettende buikpijn en krampen. Maar het doet ook zeer bij het plassen. Is dat normaal als je ongesteld word of heb ik gewoon een blaasonsteking Reactie infoteur, 24-10-2016
Hoi mila,

Even je urine laten testen bij de huisarts, dan weet je het zeker.

mvg Lautof

Anoniem, 21-08-2016 19:06 #277
Hoihoi, ik heb een vraagje. Ik ben sinds ik 17 was ongesteld geworden, dus ik was al wat laat. (Ongeveer 17 en een kwart was ik toen ik het voor het eerst werd). Oke, dus ik was ongesteld en ik onderging wat iedereen onderging wanneer ze ongesteld is. Ongeveer een maand later werd ik het weer, maar een stuk minder erg. Dat kan toch? En nu wacht ik al 2,5 maand op de volgende keer. Is dit raar? Ik heb nog wel ergens tussendoor een beetje bruine afscheiding gehad.

Tikkeltje Bezorgd Meisje, 03-08-2016 13:56 #276
Hoi ik heb een vraag. 23 juli ben ik voor het eerst ongesteld geworden. Ik was toen op kamp en ben dezelfde dag naar huis gegaan en niet meer terug geweest. Nu (3 augustus) ben ik nog steeds ongesteld. Eerste week was gewoon normaal (lees elke dag en continu bloed) en daarna stopte het even. Dag later was het er weer. Sindsdien is het heel onregelmatig. 's Nachts wel. 's Ochtends niet. En dan 's middags weer wel. En dan 's nachts niet en zo maar door. Ik vind het nu wel erg lang duren en wil graag zwemmen hier op vakantie!

Kan dit komen door medicijngebruik? Ik gebruik Azathioprine en Budesonide… Ik ben net 14.

Anoniempie, 22-05-2016 12:35 #275
Heey ik heb een vraag.
gisteren ging ik naar de wc en toen had ik een beetje bruin spul in mijn onderbroek zitten die avond een schone onderbroek aangetrokken en vanochtend zat er weer veel in, weer een nieuwe onderbroek aangetrokken en nu zit er weer heel veel in. ik heb ook helemaal geen buikpijn. ben ik nu ongesteld?

meisje van 11 jaar en over 2 weken 12 Reactie infoteur, 25-05-2016
Hallo,
Als dit langer dan 3 dagen duurt ben waarschijnlijk ongesteld anders is het spotting. Niet iedereen krijgt buikpijn bij het ongesteld zijn!

Groetjes Lautof

Ongesteld Meisje?, 16-05-2016 13:11 #274
Ik ging naar de wc en toen ging ik plassen en poepen (klinkt raar) en toen dacht ik dat er bloed uit mijn kont kwam dus ik ging afvegen en toen niks gedaan. broek weer aan enzo en later ging ik me omkleden en toen zag ik dat ik allemaal rode vlekken had in mijn onderbroek en later ging ik snel na de wc en toen ging ik plassen en toen zat er allemaal bloed enzo en rood slijm achtig. dus ik legde er wc papier in (in mijn onderbroek) en ik ging later weer na de wc plassen en toen overal bloed aan het wc papier en ik dacht ik ga maar douchen en had snel een maandverband van me zus gepakt zonder dat zij het wist. dus ik ben nu 3 dagen veder en ik heb het zelfde maandverband nog in is dat wel goed? het zit helemaal vol met bloed en ik durf hem niet weg te gooien en ik weet niet als het spotting is. kan iemand me helpen?

Anoniem, 12-04-2016 14:38 #273
Hoi, bij mij zit er vaak een soort wit kleverig spul in mijn slipje. Word ik dan ongesteld? Of nog niet? Alvast bedankt.

Beetje Late 13 Jarige Anoniempje, 09-04-2016 11:24 #272
Heeii
ik was vorige maand (maart 2016) waarschijnlijk voor het eerst ongesteld.
maar eigenlijk geloof ik het niet, er zat wel ongeveer een cyclus van 28 dagen tussen, maar ik ben maar 3 a 4 dagen ongesteld en maak me zorgen. de eerste dagen zijn het ergst (naja zo lijkt het) en dan de derde dag begint het met een beetje niet super veel en word het minder, en nu de tweede keer ongesteld (april 2016) stopte het al rond etenstijd, nadat ik me gewassen het.
ik maak me een beetje zorgen of dit wel goed is.

hoop dat u dit nog leest
gr anoniem

Annoniemie, 21-03-2016 23:03 #271
Hoi,
ik ben 13 en iedereen is al ongsteld geweest, maar ik nog niet wel heb ik al een jaar last van witte afscheiding en alles wat daar bij hoort :). Mijn moeder was 12 dus ergens vind ik het nu wel erg lang duren

alvast bedankt,
onzekeer 13 jarige

Anonieme 12 Jarige, 20-03-2016 23:09 #270
Hoi,

Ik heb de laatste tijd steeds vaker last van pijn in mijn onderbuik, heb een paar beginnende puistjes gekregen en ook wel eens hoofdpijn en rugpijn. Ook heb ik soms wittig dik spul in mijn onderbroek zitten. Betekent dit dat ik binnenkort ongesteld ga worden?

Alvast bedankt,

Anonieme 12 jarige

Anoniem, 03-02-2016 17:01 #269
Hey
Ik ben een meisje van 12 jaar. Ik word 24 sep 13. Ik heb een soort snot in mijn onderbroek, na het plassen vooral, het is best veel (ik ben 146cm). Word ik ongesteld?
Groetjes anoniempjee

Anoniem, 24-01-2016 12:43 #268
Hallo, ik heb een vraag. Ik wil graag vragen wat spotting is. En of je dat dan altijd krijgt. Reactie infoteur, 08-02-2016
Hoi,
Spotting is eigenlijk een teken dat je menstruatie er aan zit te komen. je verliest dan een beetje bloed voor maximaal 3 dagen. meestal is dat bloed ook bruin. Spotting krijgt niet iedereen mee te maken.

groetjes lautof

Tessa, 17-01-2016 09:27 #267
Hooii
Ik ben gister voor het eerste ongesteld geworden. Ik ben 13 jaar maar ik had helemaal geen spotting(of hoe je het ook noemt) gevonden in mijn onderbroek, is dit erg? En bij mij waren het niet een oaar druppels maar in een keer best wel veel, hoe kan dit?

Batoul, 15-01-2016 20:23 #266
Hoi hoi k had errder een reactie geplaatst maar ik heb meer vragen
1 wat is spotting?
2 ben ik ongesteld? (: ik zag vandaag alleen bruine afscheiding in mn slipje maar toen ik ging vegen zag ik lichtrood bloed en ik riep mn moeder erbij die gaf me gelijk maandverband )
3 dit hoort bik ben ik ongesteld? : ik heb ook niet zo erg buikpijn en ik heb denk ik hetzelfde hormonen als mn moeder en zij zei dat ze juist op haar menstruatie altijd al heel erg buikpijn heeft gehad

Batoul, 15-01-2016 20:02 #265
Ik ben vandaag voor de eerste keer ongesteld en is het normaal dat je in he het begin paar druppeltjes bloed hebt en dan stopt?

Roos, 12-01-2016 12:25 #264
Hoi,

Ik ben vandaag voor het eerst ongesteld maar ik heb verschrikkelijke buikpijn, ik hou het echt bijna niet meer vol. Is dit normaal? Een kruik helpt niet, paracetamol ook niet. Wat moet ik nu doen? Groetjes Roos

Anoniem, 10-01-2016 20:36 #263
Hallo,
ik ben al 14, en nog steeds niet ongesteld. Ik heb al sinds dat ik 11 ben witte afscheiding, soms voel ik het ook echt lopen, afgelopen week voelde ik het een beetje aankomen dus deed ik een maanverband in. Toen ik later weer naar de wc ging was het maanverband bruin (geen slijm) het was een beetje licht van kleur… Maar wat betekent dit? Ben ik nu ongesteld? Of zijn dit alleen maar symptomen? Ik heb ook al best vaak last van een zeurende pijn in mijn onderbuik. Ik wacht op antwoord.

groet

Lola, 09-01-2016 23:59 #262
Hoi,

Ik ben nu voor het eerst ongesteld en ik heb een paar vragen.

- hoeveel dagen duurt de eerste keer ongesteld ongeveer?
- ben ik het hevig? (Elke 20 sec een druppel als ik op de wc zit)
- ik heb nooit spotting gehad, is dit erg?

Alvast bedankt!

Marilene, 09-01-2016 22:04 #261
Hallo, ik heb paar dagen terug bruine afscheiding in mijn onderbroek gevonden, dit heb ik in het vervolg ook aan mijn moeder verteld. Deze bruine afscheiding had ik maar 2 dagen en daarna had ik niks meer, maar nu heb ik weer witte afscheiding. Word ik nu ongesteld of hoe zit dat

Anoniem, 07-01-2016 20:08 #260
Hoi,
Ik heb af en toe last van buikpijn. Ook rugpijn erbij en ben nu nog steeds echt overgevoelig. Ik huil al om de kleinste dingen en heb pijnlijke borsten. Heb de laatste tijd heel veel afscheiding in mij onderbroek en voel het gewoon lopen. Er zit dan een natte plek. Ik heb al bijna een jaar afscheiding. Ik draag onderbroeken die me zus heeft gedragen, en er zitten bruine vlekken in aan de voorkant (Denk een doorlekvlek) dus het is moeilijk te zien of ik spotting hen gehad. Welke tinten bruin kan spotting hebben? En zou mijn eerste menstruatie kunnen komen? Ik ben 11 jaar. Met alles er aan van de puberteit haha. Groetjes Reactie infoteur, 09-01-2016
Hoi,
Spotting is meestal rood tot donkerbruin. je kunt natuurlijk altijd een inlegkruisje in doen, vangt ook het vocht op. Het is lastig te zeggen of je menstruatie er al echt aan zit te komen. Het kan ook nog een jaar duren voordat je echt ongesteld word.

Groetjes Lautof

Anoniem, 06-01-2016 17:52 #259
Hoi,

Ik ben al sinds een tijdje ongesteld en ben 1.55 (13 jaar). Weet u misschien hoeveel ik ong. nog groei? Reactie infoteur, 09-01-2016
Hoi,
Na je eerste ongesteldheid groei je nog een paar cm (gemiddeld 6). maar dat kunnen er dus ook 4 zijn of 10.

Groetjes Lautof

Anoniem, 03-01-2016 17:31 #258
Hoi,
Ik ben op 26-12-2015 voor de derde keer ongesteld geworden, maar meestal duurt hrt zo'n 5 dagen. Maar ik ben nu sinds 26 december ongesteld, dat is al 9 dagen. Is dit normaal? Ik durf het niet tegen mn ouders te zeggen of naar de dokter te gaan Reactie infoteur, 05-01-2016
Hoi Anoniem,

je bent pas 3x ongesteld geweest en je lichaam is zeg maar aan het wennen. Dus het is niet zo erg als het wat langer duurt. Let wel het moet wel al geminderd zijn. Als het bloeden nog niet minder is zou ik wel even naar de huisarts gaan.

Groetjes Lautof

Bethany, 25-12-2015 19:10 #257
Hey, ik ben nu al een paar keer ongesteld geweest maar ik heb nooit ergens last van (behalve het bloedverlies dan) maar geen buikpijn etc. soms wel een beetje hoofdpijn. Mijn vraag is dus of dat wel gezond is. Reactie infoteur, 28-12-2015
Hallo Bethany,

Ja hoor dat is helemaal normaal. De een heeft meer last van zijn ongesteldheid als de ander. Wees er maar blij mee.

Groetjes Lautof

Anoniem, 16-12-2015 16:16 #256
Heeii, en augustus veegde ik mijn vagina af en toen zag een rood/bloed. Gisteren weer (helderrood) nu, de volgende dag komt er alleen maar bruin slijm uit. Ben ik nu ongesteld of hoe zit het, kan iemand mij dat vertellen. ( ik ben 13 ) Reactie infoteur, 17-12-2015
Hoi Anoniem,

het kan ook nog spotting zijn. een voorteken dat je eerste ongesteldheid eraan zit te komen. Spotting duurt maximaal 3 dagen. Duurt het bij jou langer als 3 dagen dan ben je voor het eerst ongesteld.

Groetjes Lautof

Anoniempje_x, 12-11-2015 22:17 #255
Heeii, Ik ben al een jaar ongesteld en ik heb altijd maandverband gebruikt. Mijn vriendin en ik bedachten dat we Tampons misschien nu wel konden proberen. Dat hebben we allebei gedaan, maar het lukte niet. We zijn al 3 dagen bezig, maar bij het inbrengen doet het super veel pijn. En we hebben allebei veel weerstand. Hoe komt dit? Reactie infoteur, 13-11-2015
Hoi Anoniempje x

Die weerstand komt omdat je gespannen bent. En ook als je niet ongesteld bent is een tampon moeilijker in te brengen. probeer zo ontspannen mogelijk een tampon in te brengen. Doe net alsof je aan het plassen bent, dan ben je ontspannen. Of op je hurken zitten wil ook wel eens helpen. En anders om te oefenen wat glijmiddel er bij gebruiken (geen vaseline).

Succes er mee Groetjes Lautof

Amber, 03-11-2015 19:01 #254
Heeii
ik heb al eerder iets gevraagd maar ik doe het nu gewoon nog een keer.
ik had iets minder dan een maand geleden last van spotting (die bruine vlekken dus) en dat heb ik nu weer maar het lijkt wel een heel klein beetje roder. ik ben dus nog nooit ongesteld geweest dus is mijn vraag ben ik het nu op heb ik weer last van spotting. het is trouwens ook meer dan de vorige keer
xoxo amber Reactie infoteur, 04-11-2015
Hoi Amber,
De kans is idd groot dat je nu wel echt ongesteld bent geworden. Spotting duurt over het algemeen niet langer dan 3 dagen. Ongesteld zijn duurt meestal langer dan drie dagen. Even afwachten dus hoe lang dit duurt.

Groetjes Lautof

Lovelygirl, 02-11-2015 20:55 #253
Ik heb een soort kramp in mijn onderbuik. En pijn in mijn onderrug. Vaak ben ik ook wel een beetje misselijk en snel moe. Ik vraag me af of het daar mee te maken heeft ik ben 11 en een half jaar kan het daarmee te maken hebben? Reactie infoteur, 03-11-2015
Hoi Lovelygirl,
Kramp in de onderbuik en zeurende pijn in de onderrug kunnen tekens zijn voor een naderende ongesteldheid. Misselijk en snel moe eigenlijk niet. Heb je niet gewoon wat last van je darmen.

Groetjes Lautof

Anoniem, 24-10-2015 19:31 #252
Hoi

Vanmorgen ging ik naar de wc en toen zag ik opeens een donker bruine/ klein beetje rode vlek in mijn onderbroek. Nu is het avond maar de vlek rook niet naar bloed fzo. als ik mijn vagina afveeg komt er alleen maar bruin spul vanaf. Ben ik al ongesteld of komt het er binnenkort echt aan? Reactie infoteur, 25-10-2015
Hoi anoniem,

wacht nog even rustig af tot morgen. Als je voor het eerst ongesteld bent, moet het altijd eerst even op gang komen.

Groetjes Lautof

Juliette, 22-10-2015 23:37 #251
Ik had een vraag. Ik ben best een beetje bang, ik ben namelijk gisteren voor het eerst ongesteld geworden, maar ik ben bang dat ik TE veel bloed verlies, mijn vraag is dus ook hoeveel bloed kan ik missen? (Ben een meisje van 13 jaar)
Alvast bedankt Reactie infoteur, 25-10-2015
Hoi Juliette,

Je kunt 1-2 liter bloed verliezen voordat het gevaarlijk gaat worden. Tijdens je ongesteldheid verlies je gemiddeld een 1/2 kopje. Dus dat is veel minder. Ik hoop dat ik je vraag zo heb kunnen beantwoorden.

Groetjes Lautof

Amber, 17-10-2015 08:22 #250
Hallo,
ik heb een vraagje. ik had eergister en de dag daarvoor last van spotting en ik ben nog nooit ongesteld geworden.
als je voor je eerste ongesteldheid spotting hebt gehad, hoelang duurt het dan nog ongeveer (gemiddeld) voordat je ongesteld gaat worden?
alvast bedankt voor het antwoord♥♥ Reactie infoteur, 17-10-2015
Hoi Amber, dat is moeilijk te zeggen. Het kan een aantal weken zijn maar ook een aantal maanden. Helaas is het dus gewoon afwachten.

Groetjes Lautof

Anoniem, 12-10-2015 18:40 #249
Heeii,
ik ben 14 en ik ben 1.65 meter lang. ik heb sinds gister bruine afscheiding in mijn onderbroek, eerst dacht ik dat het poep was maar het stonk niet. vandaag had ik het weer. ben ik nu ongesteld of word ik het bijna? Reactie infoteur, 13-10-2015
Hoi Anoniem,

Als het langer als 3 dagen aan houd dan ben je waarschijnlijk ongesteld. Duurt het max een dag of drie dan heb je spotting. Een tegen dat je eerste ongesteldheid niet zo lang meer op zich laat wachten.

Z., 03-10-2015 13:47 #248
Hallo,
Ik wordt over minder dan een maand 14 en ik heb al zeker meer dan een jaar last van witte afscheiding in mijn onderbroek. In de laatste weken vam de Zomervakantie 2015 zat er een waterig, slijmerige bruine vlek in mijn inlegkruis. Ik wist dat dit een teken was dat ik binnenkort ongesteld zou worden, maar nee. Het is nu bijna herfstvakantie en heb nu ps na een lange tijd weer zo'n vlekje in mijn inlegkruis en aan mijn wc-papier. Mijn vraag is dus: Hoe lang kan het duren tot dat ongesteldheid eindelijk doorbreekt? Reactie infoteur, 07-10-2015
Hoi Z.

Helaas is dit echt niet te zeggen wanneer jij je eerste ongesteldheid gaat krijgen. het kan ook zijn dat jou ongesteldheid niet goed doorzet. Je kunt voor de zekerheid altijd even langs de huisarts gaan om te vragen wat die er van vind.

succes groetjes lautof

Meisje Bijna 14, 17-09-2015 22:03 #247
Hoi, ik ben bijna 14 over een maand en ben 1,60. Ik heb al een jaar een witte afscheiding in mijn onderbroek en ben de laatste week heel moe maar geen rugpijn hoofdpijn buikpijn of iets van bloed in m'n onderbroek heb wel soms jeuk op die plek. Word ik nu bijna ongesteld? Reactie infoteur, 18-09-2015
Hoi meisje bijna 14,

Klinkt inderdaad dat je ongesteld gaat worden. maar let wel, daar hoort het niet te jeuken, ook niet tijdens je menstruatie.

Groetjes lautof

Iemand, 10-09-2015 17:56 #246
Hoi! Ik ben een meisje van 15 jaar
Gister toen ik thuis kwam van school ging ik naar de wc. Ik zag dat er best wat bruin spul in m'n onderbroek zat. Ik dacht dat het opgedroogd bloed was en dacht dat ik ongesteld was geworden. Nu begin ik te twijfelen of ik wel echt ongesteld ben. Toen ik de volgende ochtend wakker werd zat er niks in mijn maandverband. Later die dag op school zat er weer wat bruin spul en als ik afveegde ook wat rode puntjes. Maar het is iedere keer best weinig. (Stinkt niet) ben ik nu ongesteld of begint het er aan te komen? Ik heb ook geen last van buikpijn of rugpijn. Ik was alleen de afgelopen dagen moe en had heel erg hoofdpijn. Kan iemand mij vertellen of ik nou wel of niet ongesteld ben?

x Reactie infoteur, 12-09-2015
Hoi Iemand,

Ja ik denk dat je voor het eerst ongesteld bent geweest, alleen (gelukkig voor jou) niet zo heftig. Het ene meisje verliest nu eenmaal meer bloed als de ander en het ene meisje heeft er ook meer last van als de ander. Je menstruatie moet ook nog even op gang komen. De kans is groot als je de volgende keer weer ongesteld wordt dat je wat meer bloed verliest, maar dat hoeft niet.

Groetjes Lautof

Amandine, 09-09-2015 20:35 #245
Hoi, ik had eind maart zo'n 3 dagen lang roodbruine afscheiding in mijn onderbroek en de volgende maanden had ik niks meer. Nu is het terug, en het duurde iets langer, zo'n 5 of 6 dagen ongeveer. Nu is het weer wat aan het verminderen. Mijn mama heeft me verteld dat dit 'spotting' is, kan dan? Ik was zo blij in maart, ik dacht echt dat ik ze had, maar het is nog maar een 'voorbereiding'.
Mijn vraag is: Hoe lang denk je dat het nog zou duren? Ik ben 15, ik ben 1,70m groot en heb al zo'n 2 jaar schaamhaar en okselhaar. Alleen mijn borsten groeien wat traag… heb een AA cup…
Alvast bedankt Reactie infoteur, 12-09-2015
Hoi Amandine,
Spotting duurt inderdaad maximaal een dag of 3. Maar je schrijft dat het nu 5-6 dagen duurde. ik denk dat dit wel je echte menstruatie is geweest. hou het maar even in de gaten of je straks weer 5-6 dagen bloed verliest.

Groetjes Lautof

Yvonne, 05-09-2015 14:15 #244
Beste, dochter van inmiddels 11 heeft regelmatige heftige buikpijn. Het lijkt wel een weeen storm. Ze is nog niet ongesteld en inmiddels speelt dit bijna een jaar met tussen pozen van een paar week. Huisarts kan niks vinden. Dokterspost in de nacht ook niet. Ik geef haar een parace. En warme kruik. Ze giert er over en weet niet wat ze met zichzelf aan moet. Kan dit een voorloper van menstruatie zijn? Of is dit niet samenhangend en moeten we toch eens een internist vragen?

Mvg. Reactie infoteur, 07-09-2015
Beste,
Misschien kan een echo uitkomst bieden. Dan kan er meteen uitgesloten worden of er iets anders in haar buik zit wat pijn kan doen.

Sterkte. M.v.g. lautof

Lisa, 03-08-2015 16:30 #243
Ik ben net 11 best wel lang namelijk 1.70, en ik ging zonet naar de wc ging plassen en toen veegde ik mijn vagina af en er zaten maar een paar druppeltjes bloed op ben ik nu echt ongesteld?! Ja toch? Nou ja ongesteld zijn elke maand is ook weer niet leuk maar er is 1 voordeel en dat is dat ik nu maar gemiddeld 8 cm groei! En daar ben ik nu heel erg blij mee want ik vind het nooit zo leuk om zo lang te zijn. Dus nu weet ik dat ik rond de 1.78 word!

Iemand, 02-08-2015 20:06 #242
Ik ben 13 jaar & bijna 14 en heb bijna een jaar als dat witte spul in mijn onderbroek mijn moeder was 13 toen ze ongesteld werd maar ik ben het nog steeds niet wel heb ik dit jaar een keer wat bloed in mijn wc papier gevonden maar verder niks maar heb nu soms wel wat last van mijn rug en wat hoofdpijn & begin nu net wat borsten te kringen maar heb al wel tijdje schaamhaar & ben 1,63 hoelang zal het nog duren? Reactie infoteur, 17-08-2015
Hoi iemand,
Dat is moeilijk te zeggen. Maar ik denk dat het niet zo heel lang meer gaat duren.

Groetjes Lautof

😘, 30-07-2015 18:14 #241
Heey, ik ben 12 jaar en vanochten toen ik me had aangekleed merkte ik dat er iets uit mn jeweetwel liep.Ik heb geen idee wat het is het ruikt ook naar niks. Ik heb vandaag wel 4 schone onderbroeken aangedaan. Vooral als ik even heb gezeten en dan opsta loopt er iets uit. Ik durf het echt niet tegen mn ouders te zeggen😌Daarom vraag ik het aan jou: Is dit een teken dat ik ongesteld word? Reactie infoteur, 17-08-2015
Hallo,
Je verhaal is nogal onduidelijk uit jeweetwel. En het loopt er uit is ook niet echt duidelijk. Voor een duidelijk antwoord graag even een goede omschrijving.

m.v.g. Lautof

Melanie Ristie, 21-07-2015 14:20 #240
Mijn dochter van 11 die wordt dit jaar 12, heeft haar eerste menstruatie gehad in december 2014. Wat bruinige afscheiding. De afgelopen 2 maanden vloeit zij hevig en lang. Nu is ze alweer 2 weken ongesteld. Voor deze periode heeft ze maar 2 weken rust periode gehad ipv de 28 dagen. Wat kan de oorzaak zijn? En wat kan er gedaan worden? Reactie infoteur, 26-07-2015
Beste Melanie,

Ik zou even langs de huisarts gaan. Het kan hormonaal zijn maar ook lichamelijk.

Met vriendelijke groet,

Lautof

Bezorgde Meisje, 08-07-2015 12:07 #239
Hallo, ik ben eergisteren voor het eerst ongesteld geworden, ik had rood/bruine vlekken in mijn onderbroek maar nu is het 2 dagen, ik draag maandverband maar steeds als ik kijk zie ik geen bloed moet ik me zorgen maken?

Robin, 20-06-2015 22:21 #238
Hoi ik ben Robin ik ben pas 10 maar ik heb ongeveer sinds m'n 9de soort van witte of beige vlekken in m'n onderbroek dus het word vaak vies maar als m'n moeder de was doet zegt ze d'r niets over ik heb wel al okselhaar en dat soort dingen maar ik heb ook van mezelf haar (dus ook op m'n been en arm😐)
Daar schaam ik me ook soms voor…
Ik ben pas 10 maar kan het zijn dat ik binnenkort ongestd ben? (Er is op school al een meisje van mijn leeftijd ongesteld)
Ik had laatst buikpijn en toen heb ik het dr over gehad met m'n moeder ook hoe zij ongesteld was😁
Xx Robin😘😊

Anoniem, 18-06-2015 13:51 #237
Hoi,
Gisteren op school ontdekte ik dat er 2 druppels bloed in mijn onderbroek zat. Inlegkruisje ingedaan en na 6 uur is er nog 1 mini druppeltje bloed gekomen. Toen ik in de avond in bad ging, zag ik dat er bruin slijm in het bad viel. Weer een inlegkruisje gedragen, maar er zat niks meer in. Mijn moeder vroeg of dat ik misschien aambeien had omdat het maar zo weinig bloed was wat ik had verloren. Ik zei dat ik ook bruin slijm had afgescheiden dus dat het sowieso m'n eerste ongesteldheid is. Kunnen het ook aambeien zijn, want ik heb nergens last van? Of is dit mijn eerste keer ongesteld zijn? En nog iets, ik viel vanochtend (terwijl ik geen bloed verloor ofzo) heel misselijk en ik viel bijna flauw, is dit normaal?

Groetjes,
Te dun meisje van bijna 16 die al 2 jaar witte afscheiding heeft

Iemand, 11-06-2015 15:16 #236
Hallo,
Vorige week ben ik voor het eerst ongesteld geworden. Nu dacht ik dat het vanzelf wel over zou gaan maar dit is al mijn 8ste dag. Is dit normaal bij de eerste menstruatie?
Meisje van 14

Lisa, 09-06-2015 19:57 #235
Heey, ik ben 14,5 jaar en nog niet ongesteld. Ik maak me er best wel zorgen om dat het niet zal komen… Begin april had ik 4 dagen last van bruin spul in m'n onderbroek, ik dacht niet dat ik ongesteld was geworden omdat het niet rood was. Nu vandaag had ik weer dat bruine spul in m'n onderbroek… Alleen nu was het dikkig en plakkerig ( het stinkt niet ). Ik had een maandverbandje in gedaan maar toen ik thuis kwam zat er niks meer… Ik vroeg me af of dit voortekenen van ongesteldheid zijn?!
Ik hoop op snel antwoord want ik zit hier al heel lang mee en wil graag weten wat het is!

Xx
Ps: ik heb al 1,5 jaar witte afscheiding en borsten en haar enzo

Vera, 07-06-2015 01:24 #234
Ik ben een maand geleden voor het eerst ongesteld geweest, en dat was heel erg. Er was heel veel bloed. Gelukkig was het vakantie en was ik dus niet op school. Maar ik ben nu nog niet ongesteld. Is dit raar? En is het raar dat je veel bloed verliest tijdens je eerste menstruatie?
Groetjess, ik hoop op snel andwoordt!

Roxy, 01-06-2015 22:10 #233
Ik ben ongeveer 2, 5 weken geleden voor de 5de keer ongesteld geworden toen ik voor het eerst werd was ik 11. Ik heb nu bruine afscheiding in mijn inlegkruisje mijn moeder zégt dat ik weer ongesteld wordt. Kan dat? Zo ja horen die dagen bij de 7/8 dagen die je ongesteld kan worden of als je echt ongesteld moet je dan pas die 7/8 dagen tellen?

Ik, 28-05-2015 23:29 #232
Hallo,
Ik ben 11 jaar. Ik kwam vandaag uit school toen zat er een bruine vlek even later zat er een bruin/rode vlek. Ik heb een stuk of 10 inlegkruisjes gebruikt betekent het dan dat ik ongesteld ben?

Anoniem, 24-05-2015 20:19 #231
Hallo.

Ik ben nu ongeveer een maandje 13. Sinds gister had ik echt hele erge rugpijn (nu nog steeds ) ik liet ook een beetje heel licht rood bloed los wat te zien was in een inlegkruisje. Verder plas ik geen bloed en zie je ook niks als ik het afveeg maar je ziet het dus wel in een inleg kruisje.

Word ik nou ongesteld? Ik wil het graag vragen/zeggen tegen mijn moeder maar alleen als ik het zeker weet. Ook heb ik nu denk ik al een half jaar witte afscheiding.
Maar wat ik raar vind… Wat als ik nou binnen kort ongesteld wordt want mijn moeder was het echt heel laat. Is dat niet raar? Zijn dit dingen die je krijgt als je ongesteld wordt? Ik snap het niet meer echt… Ik hoop dat je snel antwoord. Reactie infoteur, 27-05-2015
Hallo,

Even voor de duidelijkheid. Je bloed van ongesteldheid komt niet uit je plasbuis maar uit je vagina. Je plasbuis is een klei gaatje boven je vagina. wat wel kan is dat er druppels bloed uit je vagina in de de wc vallen tijdens het plassen. waardoor het lijkt of je bloed plast.
Het kan zijn dat je een spotting hebt. Je verliest dan een klein beetje bloed voor 1-3- dagen. Dit houd in dat je echte menstruatie waarschijnlijk niet al te lang meer op zich laat wachten.
Wacht rustig af of je menstruatie doorzet of niet.
Nee het is niet raar dat jij eerder ongesteld bent geworden dan je moeder. Ieder meisje wordt nu eenmaal op een andere leeftijd voor het eerst ongesteld. De een wat later dan de ander.

Groetjes Lautof

Gzee, 23-05-2015 21:35 #230
Oke uhm ik weet niet precies of ik nou ongesteld ben of niet. Op school na de grote pauze had ik ech krampen in mijn buik, toen ik thuis kwam en toen ik me vagina deed afvegen kwam er rood slijm. Dat was gister maar vandaag heb ik niks meer? Is dit een teken dat ik ongesteld word of ben ik het als of wat is het? Help! Reactie infoteur, 27-05-2015
Hoi Gzee,

Je kunt inderdaad ongesteld zijn. Het kan gebeuren dat je eerst wat bloed verlies dan 1-2 dagen niet en dat het daarna toch doorzet. Gewoon ff rustig afwachten.

Groetjes,

Lautof

Bezorgd Meisje, 17-05-2015 22:13 #229
Hey, ik ben 12 jaar en nog niet ongesteld, ik heb wel vaak witte en bruine afscheiding in mijn onderbroek. Is dat het teken dat ik bijna ongesteld ben? Ook heb ik af en toe last van buikpijn en ik heb al schaamhaar dat ik scheer. En als ik ongesteld ben, lekt maandverband niet door? En kan je alleen ongesteld worden op de wc of ook gewoon in je onderbroek? Reactie infoteur, 27-05-2015
Hoi, Die afscheiding is inderdaad een teken dat het bij jou niet meer al te lang gaat duren voor je eerste ongesteldheid. maandverband is tegenwoordig zo goed dat doorlekken bijna niet meer gebeurd. je moet natuurlijk wel dan een paar keer per dag wisselen. je kunt overal ongesteld worden. Dus ook bijvoorbeeld op de fiets of s'nachts in bed.

Groetjes Lautof

Ano, 09-05-2015 01:34 #228
Ik ben nu 12 en al ruim een jaar geleden voor het eerst ongesteld geworden. In het begin was het best wel regelmatig maar toen werd het echt heel onregelmatig soms in het begin van de maand soms het einde er zit soms wel gewoon anderhalve maand of 2 maanden tussen is dit normaal? En ik ben nu trouwens ongeveer 1.60 ben wel gewoon een stukje gegroeid en hoe het er nu naar uit zie blijf ik nog wel een tijdje groeien (hoop ik) maar is het altijd zo dat je nog maar 5 centimeter groeit ofzo?

Jasmijn, 03-05-2015 23:44 #227
Ik ben 17,5 jaar oud en niet ongesteld, opzich maak ik me er geen zorgen over want het komt vanzelf wel. Alleen wat ik wel raar vind is dat ik al lang witte afscheiding heb, en vorig jaar kreeg ik bruine afscheiding. Nouja prima, maar ongesteldheid zette niet door sinds vorig jaar heb ik het elke keer weer die bruine afscheiding. Zoveel dat ik zelfs gewoon tampons kan gebruiken, maar het blijft bij afscheiding en zet dus niet door. Is dit raar? Reactie infoteur, 06-05-2015
Hoi Jasmijn, Het kan zijn dat deze afscheiding jou menstruatie is. de ene vrouw verliest nu eenmaal meer bloed dan de andere. Maar het kan inderdaad ook zo zijn dat jou menstruatie niet echt doorzet. Een oplossing is dan (tijdelijk) aan de pil te gaan. Dan krijgt je lichaam net even dat extra duwtje. De meeste meisjes worden voor hun 16e jaar voor het eerst ongesteld. Jij zegt dat je al 17,5 jaar bent. Ik zou toch maar heel even naar de huisarts gaan om je situatie uit te leggen. Er is hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand. maar 17,5 jaar is wel heel erg laat.

Groetjes Lautof

Een Onzekere Tiener 😬, 29-03-2015 12:49 #226
Hoi
Ik kwam er in groep zeven/acht achter dat ik wit spul in me onderbroek had
Nu zit ik een half jaar in de brugklas en ben ik al een keer ongesteld geweest
Nu ben ik ongeveer 3/4 weken verder en twee dagen trug zat er een bruine vlek in mijn onderbroek.
Dat heb ik nu twee dagen gehad
Betekend nu dat ik voor de tweede keer ongesteld ga worden!? En waneer is dat na dat ik die bruine vlek in mijn onderbroek heb gehad!?

Ongesteld, 22-03-2015 18:06 #225
Hoi,

Ik ben een jaar geleden voor het eerst ongesteld geweest, maar tot nu toe niet meer.
Ik ben erg bang want ik wordt morgen 17.

gr Ongesteld Reactie infoteur, 23-03-2015
Hoi Ongetsteld,

Tussen je eerste en tweede ongesteldheid kan een jaar jaar zitten. Ik denk dat je lichaam moeite heeft om je ongesteldheid op gang te brengen. Maar geen zorgen het komt vaker voor dat dat gebeurt. Als je je erg zorgen maakt ga dan even langs de huisarts. Dan kun je waarschijnlijk wat krijgen wat je ongesteldheid op gang helpt.

Groetjes Lautof

Bezorgde Tiener, 19-03-2015 17:14 #224
Hai,
Ik ben nu al bijna 13 1/2 en ben ook al de eerste keer ongesteld geweest, maar dat is al bijna 5 maanden gelden! Is er iets mis met me? Ik ben nu namelijk bang dat ik een ziekte heb ofzo. Iedereen uit mijn klas is het al een paar keer geweest en snappen mijn probleem niet. Mijn moeder zegt dat ik een keer naar de dokter moet, maar straks heb ik echt een ziekte…
Kunt u mij alsjeblieft helpen?
Een In Paniek Meisje van 13 Reactie infoteur, 23-03-2015
Hoi bezorgde tiener,

Maak je maar geen zorgen tussen je eerste en tweede ongesteldheid kan wel 1 jaar tussen zitten. Pas als het meer als 1 jaar gaat duren moet je even langs de huisarts.

Groetjes Lautof

Bezorgd Meisje, 11-03-2015 18:22 #223
Hallo,
ik ben in december afgelopen jaar op 2e kerstdag voor het eerst ongesteld geworden.
Ik werd die ochtend wakker en ging naar de wc, daar ontdekte ik een grote bruine vlek.
Wel, daarna ben ik die avond weer naar de wc gegaan om te ontlasten. Ik dacht eerst dat ik bloed poepte maar dat ging dus mee. Toen ik afveegde had ik echt een hele grote bloedstolsel erbij.
Daarna ben ik het niet meer geweest.
Wel, nu ben ik vandaag, paar maanden later, weer ongesteld geworden.
En weer met kleine bloedstolseltjes erbij.
En ik maak me heel erg zorgen over die stolsels, ik heb nog nooit seks gehad, ben 14 (bijna 15) jaar.

Ik hoorde ook iets over spotting. Maar wat is dat precies? Zijn dat die stolsels?
Aub snel antwoord. Ik maak me heel erg zorgen.

Dankuwel!

Anoniem, 21-02-2015 10:27 #222
Heey ik ben 11 en nog nooit ongesteld geweest wel is het vaak nat in me onderbroek sinds kort gebruik ik
inlegkruisjes vanochtend ging ik naar de wc, er was best wat bloed maar in me onderbroek zit niks en als ik afveeg ook niks
dalijk heb ik diabetes ofzo me moeder zei gwn even in de gaten houden
maar ik heb hoofdpijn moe en gespannen borsten wat nuu?! xx gestressde tiener

Meisje Met Een Vraag, 10-02-2015 20:49 #221
Hoi ik heb 2 vraagjes.
Mijn ontlasting verandert best wel vaak kan dat te maken hebben met ongesteldheid?
En net dacht ik aan iets van vroeger wat ik wel jammer vind en toen kreeg ik opeens tranen in mijn ogen heeft dat er misschien ook mee te maken?

Groetjes meisje met een vraag.
p.s hoop op snelle reactie

Hanne, 16-01-2015 23:37 #220
Ik merkte vandaag voor her eerst bloed in mijn onderbroek, van een vriendin leende ik maandverband. Maar nu zie ik er geen bloed in, alleen lichtbruine strepen. Ik weet niet zeker of dat dat normaal is of dat ik ineens gestopt ben met bloeden… Kun je me helpen?

Anoniempje, 17-12-2014 17:27 #219
Hoi, ik ben net voor het eerst ongesteld geworden. ik zou graag willen weten wanneer je ongeveer je regelmaat begint.

Anoniem, 06-12-2014 17:55 #218
Hoi!
Ik had gisteren opeens een rood/bruine vlek in mijn onderbroek, en vandaag al weer. Aan het wc papier zit soms ook bloed en als ik zit lijkt het alsof ik iets voel lopen. Ik heb geen hoofdpijn of buikpijn. Ik heb al 1/2 jaar witte afscheiding. Ik word volgende week 16 en ben 160 cm lang.
Ben ik ongesteld aan het worden? Reactie infoteur, 07-12-2014
Hoi Anoniem,

Waarschijnlijk wel!

Wazmaname, 03-12-2014 20:38 #217
Hoi!
Ik heb sinds vandaag nogal pijn in mijn onderbuik en mijn ontlasting is ook veranderd. Ik word over een maandje 13. Ik heb al ongeveer 1.5 jaar wit spul in me onderbroek en ben bang dat ik binnenkort ongesteld word, zou dat zo kunnen zijn? Antwoord alsjeblieft snel, doet zo'n pijn. Reactie infoteur, 07-12-2014
Hoi Wazmaname,

Neem voor de pijn gewoon even een paracetamolletje in, kan absoluut geen kwaad. Of jij daadwerkelijk binnenkort ongesteld word, is lastig te zeggen. je zult gewoon rustig af moeten wachten.

Succes

Marie, 19-11-2014 19:58 #216
Hoi!
Ik ben voor 2 dagen ongesteld geworden. Maar ik durf het niet tegen mijn ouders te vertellen maar ik zit nog in groep 8 want ben 1 keer blijven zitten. Maar daardoor moet ik vaker naar de wc. Maar ik durf het niet tegen mijn juf te vertellen waarom ik zo vaak naar de wc ga. Dus mijn vraag is hoe kan ik het het beste tegen mijn juf zegge?n
Ik wil graag een snelle reactie
Alvast bedankt.

Xxx Marie

Anoniem, 12-11-2014 12:33 #215
Hoi!
Ik ben 13,5 jaar oud en ik denk dat ik binnenkort ongesteld ga worden. Ik heb ook al ongeveer 1- 1,5 jaar borsten en witte afscheiding in mijn onderbroek, ongeveer een jaar schaamhaar en mijn eerste okselhaar kwam denk ik ongeveer drie maanden geleden. Ik heb de laatste tijd ook last van een aanhoudende pijn in mijn onderrug, alleen als ik dan even ga liggen is die weer over. Af en toe heb ik ook pijn in mijn onderbuik. Ik heb een paar vraagjes:
Hoelang duurt het nog voordat ik voor de eerste keer ongesteld wordt?
Groeien mijn borsten en heupen nog steeds evenveel of meer door als voor de eerste ongesteldheid? (Ik heb nl. cup 65AA)
Hoeveel groei je nog in de lengte na de eerste ongesteldheid?(Ik ben nl best klein: 1.60 ongeveer)
Wanneer is de tweede menstruatie nadat de eerste is geweest?
Kan je dan nog wel fatsoenlijk sporten?(Ik wil denk ik geen tampons gebruiken)
En tot slot: Zijn er nog tips voor je eerste ongesteldheid?

Alvast heel erg bedankt,

Xx Anoniem

Waarom Ik!!?, 01-11-2014 18:44 #214
Ik heb al 16 weken buikpijn. Ik heb mijn ontlasting en urine opgestuurd en alles was goed. De dokter denkt dat het aan mij ongesteldheid te maken heeft, en mijn familie ook, maar mijn moeder zegt dat ik een beetje meer borsten moet hebben. Ik heb ook soms een overgeef gevoel.
Weten jullie misschien wat ik kan dien?
Bedankt alvast xx

Anoniem, 25-10-2014 23:43 #213
Hoi!

Alvast heel erg bedankt,

Xx Anoniem

Xanoniemx, 16-10-2014 00:10 #212
Ik ben 12 jaar en 1.60 lang maar ik ben nog niet ongesteld ik weet dat het nog kan komen maar ik ben echt enorm bang dat ik ga doorlekken en dat mensen me uit gaan lachen is dit normaal of ben ik echt een beetje aan het doordraaien? Reactie infoteur, 17-10-2014
Je bent wel een beetje aan het doordraaien. als je er zo bang voor bent, kun je bijvoorbeeld op school een inlegkruisje dragen.

Groetjes Lautof

Anoniem, 19-09-2014 21:05 #211
Ik ben een meisje van 14 jaar en heb al 1 jaar van dat witte slijm. Alleen sinds gisteren vind ik vaak bruine vlekken in mijn onderbroek. Ik heb gelezen dat dit oud bloed kan zijn maar ik ben nog niet ongesteld geweest? Of betekent dit dat het snel gaat gebeuren of is dit iets anders?

Iemand Met Veel Pijn, 05-09-2014 19:16 #210
Ik heb al 7 weken buikkrampen in mijn onderbuik. Ik heb dan soms ook een overgeef gevoel moet ik dat dan ook of is dat gewoon een gevoel? Ik eet soms ook niet goed omdat ik dan krampen heb. Duurt dit nog lang?
Graag snel antwoord
Bedankt alvast Reactie infoteur, 08-09-2014
Beste Iemand met veel Pijn,

Als ik jou was zou ik even langs de huisarts gaan. Zo veel pijn is niet goed. Misschien is het wel je blinde darm!

Succes

Groetjes Lautof

Iemand Die Al 7. Weken Buikpijn Heeft, 05-09-2014 19:10 #209
Ik heb al 7 weken hele erge buikpijn, het meeste S'avonds. Ik ben ook soms misselijk, ik heb dan het gevoel of dat ik moet overgeven is dat dan ook zo? En ik eet soms ook niet goed want dan heb ik krampen in mijn onderbuik. Duurt dit nog lang?
Graag op snelle reactie.
Bedankt alvast

Meisje Met Een Vraag, 03-09-2014 17:58 #208
Hoi ik heb een vraagje word je ongeveer op dezelfde leeftijd als je moeder ongesteld?
gr meisje met een vraag.
p.s hoop op snelle informatie Reactie infoteur, 05-09-2014
Hoi meisje met een vraag,

Nee, hoor dat hoeft absoluut niet.

Groetjes Lautof

Anoniem, 09-08-2014 23:19 #207
Heey.
Ik ben een meisje van 14 jaar en ik ben nog steeds niet ongesteld is dit wel normaal? Er komt al wel een hele tijd wit slijm uit mijn vagina, betekent dit dat ik binnenkort ongesteld ga worden? Reactie infoteur, 19-08-2014
Heey Anoniem,

Je eerste ongesteldheid komt meestal voor je 16e. Dus het kan ook nog even duren. Maar je schrijft dat wit slijm uit je vagina komt. Dat is meestal een teken dat je ongesteldheid niet meer zo heel erg lang op zich laat wachten.

Succes Lautof

Anoniem, 03-08-2014 01:29 #206
Ik zit met een probleem waar ik graag antwoord op zou willen… gister zag ik in mijn onderbroek een bruine vlek. ik dacht dat het normaal was, want iedereen heeft dat wel eens, maar dit was me eerste keer. De dag erna viel het me opeens op, dat als ik eraan rook het niet stinkt naar poep of plas ofzo, en als ik een schone onderbroek aantrek dat het er meteen al weer is. Wat is dit? Reactie infoteur, 08-08-2014
Hoi Anoniem,

Wat jij beschrijft is oud bloed. Ook wel spotting genaamd. Spotting is een teken dat je ongesteldheid er aan zit te komen. Maar het kan ook een echte ongesteldheid zijn. Die begint vaak met wat bruin bloed.

Groetjes lautof

Meisje, 03-08-2014 00:49 #205
Heey
Ik ben ongesteld denk ik want elke maand is er een beetje bloed op mn wc papier en verder niks niet eens op mn maandverband of onderbroek en dat heb ik ook 1dag en dan een paar dagen later ook weer en dan een hele maand niks meer wat is dit? Is dit normaal?
hopelijk ktijg ik snel een reactie want ik voel me er niet goed bij Reactie infoteur, 08-08-2014
Hoi meisje,

Als je je er niet goed bij voelt, raad ik je aan om dan toch even langs de huisarts te gaan. Het kan zijn dat je menstruatie niet echt goed door zet.

Groetjes Lautof

Anoniemmmm, 31-07-2014 20:06 #204
Heey
ik was vorige maand voor het eerst ongesteld geworden maar dat duurde 10 dagen…
Is dat normaal?
En ik ben nu voor de 2e x ongesteld en ik wil tampons gebruiken maar ik heb geen idee waar ik die in moet stoppen… Daar schaam ik me best voor kan iemand helpen?! Reactie infoteur, 08-08-2014
Hoi Anoniemmmm,

10 dagen ongesteld zijn is wel echt het maximum hoor. Gemiddeld is 3 tot 8 dagen, dus 10 dagen is wel wat veel.
je tampon stop je in de ingang van je vagina. Als je met je vinger tussen je schaamlippen richting je anus glijd, kom je eerst je vagina tegen.

Groetjes Lautof

Annoniem, 29-07-2014 00:08 #203
Heee, ongeveer een maand geleden ben ik voor de eerste keer ongesteld geworden. gisteren zat er bloed in mn slipje, dus ik dacht dat ik weer ongesteld was. en ik ga over 2 dagen op vakantie dus ik dacht, ik probeer gelijk ff een tampon, want de eerste keer gebruikte ik alleen maandverband. maar ik kreeg die tampon er echt niet in, en het klinkt heel stom maar ik kon dat gat echt niet vinden… Ik heb het in totaal wel 2 uur geprobeerd. maar nog iets anders, een paar uur later verloor ik helemaal geen bloed meer, alleen zat er de volgende dag nog wat afscheiding in mn slipje. kan je me plzzz helpen met beide problemen. Reactie infoteur, 31-07-2014
Hoi annoniem,

Probeer eerst eens met je vinger de ingang van je vagina te vinden. Als je met je vinger tussen je schaamlippen richting je anus glijd, moet je zonder problemen je vagina kunnen vinden. Het kan zijn dan je spotting hebt gehad of gewoon een kleine bloeding tussendoor. Dat kan en daar hoef je je geen zorgen over te maken. Maar neem voor de zekerheid wel wat mee voor als je wel echt ongesteld word.

Succes er mee en een hele fijne vakantie.

groetjes Lautof

R., 20-07-2014 17:40 #202
Ik ben gisteren voor het eerst ongesteld geworden maar.dat ontdekte ik niet door broed in mijn onderbroek, maar toen ik ging plassen zag ik ineens bloed op het wc papier. Is dit normaal? En ik heb nu nog niet gemenstrueert maar zou dit dan ook s nachts nog kunnen gebeuren? Reactie infoteur, 21-07-2014
Hoi R,

Ja hoor dat kan heel goed. In het begin kan je zo weinig bloed verliezen dat het je onderbroek nog niet eens haalt. Het kan ook zo dat je menstruatie straks wat meer doorzet en wat meer bloed gaat verliezen.

Groetjes Lautof

Anoniem, 20-07-2014 10:14 #201
Hoi,
Ik ben 3 drie weken geleden weer ongesteld geworden maar nu na die 3 weken ben ik het alweer. Is het erg? of is het normaal? Reactie infoteur, 21-07-2014
Hoi anoniem,

Ja het kan zeker. Maar in 3 weken weer ongesteld is wel snel. Hou het even in de gaten als het nog een paar keer gebeurt. Dan zou ik wel even langs de huisarts gaan.

Groetjes Lautof

Letters, 06-07-2014 02:37 #200
Hallo,

ik heb sinds 2 dagen heel erge buikkramp. Ik heb ook witte afscheiding en Haar & borst groei. Wordt ik nu ongesteld? ik ben 12,5 jaar. Reactie infoteur, 06-07-2014
Hoi Letters,

Het kan dat je ongesteld gaat worden. Het kan ook zijn dat je lichaam aan het oefenen is voor je eerste menstruatie. Rustig afwachten dus. En neem voor de zekerheid een maandverbandje mee als je ergens naar toe gaat.

Groetjes Lautof

Lisa, 16-06-2014 00:51 #199
Ik heb de witte vloed misschien al wel een jaar in mijn onderbroek, en ik ben bang om op school ongesteld te worden. Ik zit in groep 8 en in mn klas zijn er super weinig ongesteld, ik weet het maar van 1. Mijn klas doet er altijd zo moeilijk over, met grapjes enzo, dus durf ik eigenlijk niet een maandverbandje mee te nemen… Misschien valt het dan wel uit mijn tas, en als ik het wel word op school? En langs de klassen naar de wc loop met dat ding in mn hand? Dan weet iedereen het gelijk… Reactie infoteur, 16-06-2014
Hoi Lisa,

Je hebt van die (rug) tassen waar zo een geheim vakje met rits aan de binnen kant zit. Daar kun je je maand verbandje in stoppen zonder dat het er per ongeluk uit valt. En het maand verbandje hoef je natuurlijk niet in je hand te houden als je lang de klassen naar de wc loopt. Je propt het even snel in je broek zak of kontzak. En ff proppen kan geen kwaad voor het maandverbandje en dat gaat heel makkelijk. oefen het eventje thuis. En vraag aan je moeder of je een tas mag kopen met zo een geheim vakje. Ben je meteen klaar voor de brugklas na de zomer.

Succes er mee.

Lautof

Een Meisje Met Een Vraag, 12-06-2014 17:54 #198
Hoi ik heb 2 vragen de eerste vraag is, ik ben nog nooit ongesteld geweest en ik ga naar de middelbareschool en ik ben bang dat ik niet gemerkt heb dat ik ongesteld ben geworden en dat ik ben doorgelekt kan ik ervoor zorgen dat dat niet gebeurd ik ben 12 jaar en mijn tweede vraag ik kreeg net opeens steek in mijn onderrug kan dat te maken hebben met ongesteldheid nu heb ik nog een dingetje een tijdje geleden ging ik op school naar de wc en toen zat er allemaal wit spul maar nu niet echt meer nou ja een klein beetje hoe kan dat
gr meisje met een vraag
p.s ik hoop op snelle informatie Reactie infoteur, 12-06-2014
Hoi een meisje met een vraag,

Dat witte spul is slijm wat uit je vagina komt. Veel slijm (witte vloed genaamd) is vaak een teken dat je eerste ongesteldheid niet heel erg lang meer op zich laat wachten. De steek in je rug is denk ik geen teken van ongesteld worden. meestal heb je een zeurende pijn in je onderrug. Het enige advies voor je eerste vraag is, als je echt bang bent om door te lekken: Draag een inlegkruisje. Een inlegkruisje kan de eerste druppels bloed opvangen. Maar hou er rekening mee dat het veel dragen van inlegkruisje, de kans op schimmelinfectie word vergroot.

Groetjes Lautof

Anoniem, 05-06-2014 07:06 #197
Hoi. Ongeveer 5 maanden geleden kreeg ik voor het eerst bloed in mijn onderbroek, ik had ook al 1 jaar slijm. Maar ik ben die 5 maanden verder nog steeds niet weer ongesteld geworden, mijn vriendin heeft al heel snel haar tweede menstruatie gehad. Maar wanneer word ik dan voor de tweede keer ongesteld? PS: 12 jaar. Reactie infoteur, 05-06-2014
Hoi Anoniem,

Het is helaas niet te zeggen wanneer jij voor de 2e maal ongesteld gaat worden. Tussen je eerste en tweede ongesteldheid kan wel 6 maanden of meer zitten. Dus rustig afwachten dus. Gaat het langer als en jaar duren, dan wel even langs de huisarts gaan.

Groetjes Lautof

Anoniem, 02-06-2014 17:27 #196
Ik ben net voor de eerste keer ongesteld geworden maar ik heb nog niet zulke grote borsten, en ze zeggen dat je na je menstruatie niet meer zoveel gaat groeien, gaan mijn borsten nog wel groeien? :0

Help me! Reactie infoteur, 02-06-2014
Hoi Anoniem,

Het gaat voornamelijk om dat je niet meer zo veel in de lengte groeit. Je borsten blijven nog wel een paar jaar doorgroeien,

Groetjes Lautof

Meisje Die het Niet Weet, 24-05-2014 07:25 #195
Ik had 3 maanden geleden een wedstrijd muziek en had toen nogal veel stress. Toen ik thuiskwam en naar het toilet ging zag ik in mijn onderbroek die witte vloed met wat bruin bloed. Maar het was echt weinig, het kwam niet eens door mijn slip. Ik heb toen een maandverbandje aan gedaan en deze bloeding duurde 3 dagen (wel echt heel weinig).
Was dit spotting? Kan dit door die stress zijn? Of ben ik nu ongesteld? Reactie infoteur, 26-05-2014
Hoi meisje Die het Niet Weet,

Als ik jou was, gewoon even rustig afwachten. Maar Ik denk dat het spotting is geweest. Niets om je ongerust over te maken. Neem vanaf nu wel altijd een maand verbandje met je mee. Mocht je plots weer zoiets krijgen of nu echt ongesteld worden, ben je in ieder geval goed voorbereid.

groetjes Lautof

Kiki, 12-05-2014 14:36 #194
Hoi,
ik had vandaag opeens last van steken helemaal onder in mijn buik en ik heb al een tijd last van afscheiding. maar mijn borsten zijn nog best wel klein ik heb wel al schaamhaar maar mijn okselhaar begint pas net te groeien! kan ik dan wel al ongesteld worden? en zo ja hoelang duurt het dan nog? ik hoor ook dat mensen last van rugpijn hebben, maar dat heb ik helemaal niet. Reactie infoteur, 13-05-2014
Hoi Kiki,

Het is niet te zeggen wanneer je ongesteld gaat worden, rustig afwachten dus. De grootte van je borsten heeft niets met je ongesteldheid te maken. je borsten groeien ook nog door als je ongesteld bent geweest. Ieder meisje ervaart ongesteld zijn anders. de een heeft buikpijn, de ander rugpijn of zelfs beide. En de ander heeft bijna nergens last van.

Groetjes Lautof

Anoniem, 09-05-2014 22:14 #193
Hallo ik denk voor het eerst ongesteld te zijn een tijdje geleden. De meeste meisjes van mijn klas menstrueren voor de tweede keer wat later, maar het leunt toch nog wat dicht bij die 28 dagen. Nu heb ik een vraag: wat is tijd die bij de meesten tussen de eerste en de tweede menstruatie zit? Reactie infoteur, 10-05-2014
Hoi Anoniem,

Dat is echt niet te zeggen. Het ene meisje is nu eenmaal sneller regelmatig ongesteld dan de ander. vaak kun je wel zien wanneer je menstruatie er aan zit te komen. vaak begint het eerst met veel witte afscheiding (witte vloed genaamd).

Groetjes Lautof

Anoniem, 29-04-2014 23:01 #192
Ik veegde vandaag af en zag een beetje bloed en daarna niks neer wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 01-05-2014
Neem altijd een maand verbandje met je mee. Dan heb je altijd wat bij je mocht je ineens ongesteld worden.

Mvg

Lautof

Anoniempje, 29-04-2014 19:48 #191
Hoi!
Ik ben 12,5 jaar oud en masturbeer wel is. Ik ben pas een half jaar ongesteld, in het begin was het nogal onregelmatig maar sinds ik me masturbeer ben ik al heel lang niet meer ongesteld geweest. Komt dit door de masturbatie?
Help! Reactie infoteur, 01-05-2014
Hoi Anoniempje,

Nee, masturberen heeft niets met je menstruatie te maken. Zoals je al zei, ben je onregelmatig ongesteld. het duurt deze keer gewoon nog wat langer. niets om je zorgen over te maken.

Groetjes Lautof

Meisje, 29-04-2014 08:05 #190
Hoi, ik ben net naar de wc geweest en ik moest een grote boodschap doen. Ik had niks door ofzo, want ik zat op mn telefoon. Toen ik door wilde spoelen, lag er bloed in! Maar er zat niks in mijn onderbroek, alleen heel veel wit spul wat ik heel vaak heb. Ben ik nou ongesteld? P.S ik ben 12,5 jaar Reactie infoteur, 01-05-2014
Hoi meisje,

Het kan ook een gesprongen adertje zijn geweest bij je anus. Hou het maar even in de gaten. Als je echt voor het eerst ongesteld bent, blijft er meestal ook wel bloed om je vagina kleven.

Groetjes Lautof

Anoniem, 23-04-2014 13:24 #189
Ik ben 14 jaar oud en ik heb gisterenavond voor het eerst een bruine vlek in mijn onderbroek gehad. Maar erna niets meer… Ben ik nu ongesteld? Reactie infoteur, 24-04-2014
Hoi Anoniem,

Wacht het nog heel even af. Het kan zijn dat je straks weer wat verliest (dat kan). In het begin kan je ongesteldheid wat moeite hebben om op gang te komen. Blijft het bij die ene vlek, dan is het waarschijnlijk spotting geweest. Wel een teken dat je eerste ongesteldheid niet zo heel lang op zich laat wachten.

Succes er mee.

Groetjes Lautof

Emma, 20-04-2014 00:51 #188
Ik ben 12 jaar oud en zit in de eerste klas. Ik ben bang dat ik binnenkort ongesteld ga worden. Ik heb wel al 1,5 jaar dat witte spul in mijn onderbroek zitten. Sinds kort is het wat donkerder geworden, maar niet echt bruin of rood. Word ik denk je binnenkort ongesteld en wat moet ik dan doen? Reactie infoteur, 21-04-2014
Hoi Emma,

Neem voor de zekerheid altijd een maandverbandje met je mee in je tas. Dan heb je voor de zekerheid altijd wat bij je. Voor de rest is het gewoon afwachten,

Succes. Lautof

Floor, 14-04-2014 23:17 #187
Hoi!
Ik ben 12,5 jaar oud en 1.65 lang. Vanochtend toen ik naar school fietsten had ik erg buikpijn en op school ging ik gelijk naar de WC. Ik moest poepen en toen lag er wat bloed in de WC. Toen ik mijn vagina afveegde zat er ook wat bloed en er zat ook een klein bruin vlekje in mijn onderbroek. Ik denk dat ik voor het eerst ongesteld ben geworden, maar ik weet het niet zeker. En ik weet niet hoe ik het aan mijn moeder moet vertellen, (wat ik wel wil). Gebeurd het morgen weer? En wat moet ik dan doen?

Groetjes, Floor Reactie infoteur, 15-04-2014
Hoi Floor,
Ja, ik denk ook dat je ongesteld bent geworden. Gewoon tegen je moeder zeggen. Mam, ik ben voor het eerst ongesteld geworden. je zult ondertussen wel gemerkt hebben dat je nog steeds een bloeding hebt. Je bloeding duurt ongeveer 5 dagen.

Succes er mee.

Lautof

Annoniempje, 14-04-2014 20:13 #186
Ik ben laatst een paar maanden terug voor het eerst ongesteld geworden dat was vlak na de vakantie en vanaf die tijd tot nu ben ik nog geen een keer weer ongesteld geworden m'n moeder zei dat het kan en dat het nikst geeft omdat ze lijf eraan moet wennen maar is dat ook echt zo. Ik heb nu wel vaak buikpijn en dat wittespul heb ik ook nogsteeds erg vaak Reactie infoteur, 15-04-2014
Hoi Annoniempje,

Je moeder heeft helemaal gelijk. Dat witte spul is slijm van je baarmoeder. Als je veel wit slijm hebt, heet dat witte vloed, een teken dat je ongesteldheid er aan zit te komen. Waarschijnlijk duurt het nu niet meer zo lang voordat je voor de 2e keer ongesteld gaat worden.

Groetjes Lautof

Celeste, 07-04-2014 22:08 #185
Ik heb al een tijdje van dat witte spul in mijn onderbroek. Ik weet dat sommige meisjes in mijn klas al ongesteld zijn. Mijn moeder vroeg laatst al of ik ongesteld was, maar nee ik denk van niet. Het kwam omdat ik heftige buikpijn had, maar het gevolg was even naar de wc, geen bloed of zo. Zelf ben ik nog maar 10 jaar en ik heb al kleine borsten (een half jaartje) en okselhaar (sinds 2 weken) en haar op mijn vagina (klein halfjaartje). Maar wat ik eigenlijk wilde weten is wat is dat witte spul. En kan ik al ongesteld worden met 10 jaar. Reactie infoteur, 09-04-2014
Hoi Celeste,

Ja, je kunt absoluut al op je 10e ongesteld worden. Het ene meisje is nu eenmaal eerder ongesteld als de ander.
Dat witte spul in je onderbroek is slijm vanuit je baarmoeder en vagina. Niets om je zorgen te maken, is heel normaal. vaak is het wel zo als je echt veel slijm in je onderbroek krijgt (dit heet witte vloed) dat je eerste ongesteldheid over het algemeen niet zo heel erg lang op zich zal laten wachten. ik kan je maar 1 advies geven. Neem vanaf nu altijd een maand verbandje mee. mocht je toch ineens ongesteld worden

Groetjes Lautof

Anoniemm, 23-03-2014 13:01 #184
Heeii,

Ik ben 13 en vorige week voor het eerst ongesteld geworden.
Maar het probleem is; ik heb nog hele kleine borsten
komt dit nog?
En hoelang duurt dat ongeveer?
(ik heb 70AA) Reactie infoteur, 23-03-2014
Hoi Anoniemm,

Maak je maar geen zorgen. Waarschijnlijk groeien je borsten nog wel. Meestal krijg je uiteindelijk ongeveer dezelfde maat als je moeder. Nu je ongesteld bent, ben bijna uitgegroeid in de lengte. En zul je nu wat rondere vormen gaan krijgen. Dus wat meer heup en borsten.

Groetjes Lautof

Ivonne, 22-03-2014 10:35 #183
Hallo, mijn dochter is 11 en voor het eerst ongesteld geworden. Alleen is het nu al 2,5 week wel en niet afwisselend. Dan weer een dag wel en dan weer even niet. Is dit normaal en kan het kwaad of moet ik met haar naar de huisarts? Reactie infoteur, 23-03-2014
Hallo Ivonne,

Ja, ik zou even met haar naar de huisarts gaan. Het kan een hormonaal probleempje zijn. Het lijkt wel of haar menstruatie niet echt goed doorzet. Je hebt kans dat ze heel even tijdelijk aan de pil word gezet om de menstruatie goed door te laten zetten. Niets ernstigs waarschijnlijk, alleen lastig, helemaal voor haar.

Succes

Lautof

Anoniempje, 18-03-2014 21:48 #182
Ik heb al 2 dagen een zwarte vlek in mijn onderbroek. En als ik maar als ik mijn vagina afveeg is het gewoon rood bloed. Ben ik wel of niet ongesteld. Ik heb in een kast wel wat maandverband gevonden. Want als ik het aan mijn moeder vertel en het is niks dan ga ik me denk ik een beetje schamen.
12 jarige anoniem Reactie infoteur, 19-03-2014
Hallo anoniempje,

Ja ik denk dat je ongesteld bent. Maar je hebt een hele lichte bloeding, dat kan. Het kan ook spotting zijn. Een voorbode dat je eerste ongesteldheid niet zo heel lang op zich laat wachten. Spotting duurt maximaal 3 dagen. Gaat je bloeding langer duren, dan ben je echt ongesteld.

Succes er mee.

Groetjes Lautof

Anoniempjee, 15-03-2014 08:54 #181
Eergisteren zag ik in mijn onderbroek bruinrode vlekken en toen ik het afveegde allemaal rood slijmerig bloed.
Ik was echt geschrokken want ik had t niet verwacht. Ben snel naar mijn kamer gerend waar een pakje maandverband lag die mijn moeder al lang geleden voor de zekerheid gekocht heeft. Gister was het meer bruin.

En ik durf het niet aan mijn moeder te vertellen.

Tips?( ik ben 12) Reactie infoteur, 15-03-2014
Hoi Anoniempjee,

Nou, van harte met je eerste ongesteldheid. Waarom durf je het je moeder niet te vertellen. Ik denk dat je moeder het al een tijdje geleden heeft aan zien komen, dat het bij jou niet zo heel erg lang ging duren. En je moeder heeft gelijk gekregen. En ik denk als jou moeder ziet dat er maandverband uit het pakje verdwijnt, er bij haar ook wel een lampje gaat branden. En zoals al in eerdere reacties aangegeven. Het is echt de normaalste zaak van de wereld voor je moeder om je er mee te helpen. En zij weet als geen ander hoe jij je nu voelt.

Groetjes Lautof

Anna, 21-02-2014 16:59 #180
Hoi
Ik heb al best wel lang witte afscheiding, nu gister en eergister kwam er een beetje bloed bij(lichtroze) nu is het bloed weg? Ze zeggen dat je dan twee weken later ongesteld word, is dat waar of duurt het langer?

Groetjes anna Reactie infoteur, 22-02-2014
Beste Anna,

Je kunt een eisprong hebben gehad. Daar kan een heel klein beetje bloed bij vrijkomen. Maar dat beetje roze kan ook een gesprongen bloedvaatje zijn geweest. Het is ben ik bang gewoon afwachten.

Groetjes Lautof

Daria, 16-02-2014 19:41 #179
Mijn dochter van bijna 9 heeft een paar roze druppels in haar onderbroek en buikpijn; wordt ze dan ongesteld of is iets anders? Geen andere signalen van puberteit (geen haargroei of borsten);ze is 1.40 cm.
moet ik met haar naar huisarts?

graag snel een antwoord.
groetjes Reactie infoteur, 17-02-2014
Beste Daria,

Het kan spotting zijn. Een teken dat de eerste menstruatie niet zo heel erg lang op zich laat wachten. Maar je dochter is nog wel erg jong. Het kan ook duiden op en onschuldig poliepje. Ik zou in ieder geval even langs de huisarts gaan. Gewoon even voor de geruststelling.

Groetjes Lautof

Een Meisje Met Een Vraag, 12-02-2014 20:24 #178
Hoi ik ben nog nooit ongesteld geworden maar heb sinds kort hoofdpijn (beetje) maar best wel buikpijn ik heb al okselhaar, schaamhaar en borsten zijn aan het groeien word ik nu ongesteld of niet?
met vriendelijke groet een meisje met een vraag
p.s ik hoop dat ik snel informatie krijg Reactie infoteur, 17-02-2014
Beste een meisje met een vraag,

Het is lastig jou vraag te beantwoorden. Maar het kan dat je eerste ongesteldheid niet zo heel lang meer op zich laat wachten. maar het kan ook nog een aantal maanden duren. Dus zoals ik al eerder zei, lastig om echt een antwoord op je vraag te geven.

Groetjes lautof

Anoniem, 09-02-2014 16:28 #177
Ik had 1 maand geleden voor de eerste keer een klein beetje bloed met wit/bruin slijm! Dus heb ik voor de zekerheid elke dag inlegkruisjes gedragen. Gisteren had ik iets bruinachtigs in mijn inlegkruisje dus ik heb een maandverband gedragen tot vandaag maar vandaag was het meer bruin.
- Heb ik nu mijn maandstonden?
- Hoelang duurt dat nog?
- Om de hoeveel dagen heb je ze dan terug?
- Ik zou het liefst geen tampons dragen kan dat?

Help mij a.u.b! Groetjes! Reactie infoteur, 10-02-2014
Hoi anoniem,

Ja, ik denk dat je ongesteld bent
gemiddeld ben je 3 tot 8 dagen ongesteld
In het begin (de eerste 2-5 jaar) ben je heel onregelmatig maar daarna ongeveer tussen de 25 en 35 dagen
Ja, hoor geen probleem, als geen tampons wil dragen. Alleen houd er rekening mee dat als je ongesteld bent en wilt gaan zwemmen, dat dan niet kan.

Groetjes Lautof

Hellup!, 16-01-2014 22:17 #176
Ik ben vandaag voor het eerst ongesteld geworden, het is (nog) niet zo héél erg. Maar er liggen alleen maar tampons, die heb ik al geprobeerd maar dat doet enorm zeer. En ik durf het niet aan me moeder te vertellen en dat wil ik eigenlijk ook niet doen. Hoe duur is maandverband in de winkel en welke kan je het beste pakken? Help! x Anoniem. Reactie infoteur, 17-01-2014
Hoi Hellup!,

Waarom durf je het niet aan je moeder te vertellen? Waar schaam je je voor? je moeder weet als geen ander hoe jij je momenteel voelt. Gewoon vertellen dus. Kan ze ook meteen maandverband voor je kopen. De goedkoopste maandverband is denk ik kruidvat eigen merk en naturella (€1,50 per pakje). En neem maar van mij aan: als je het je het voor je moeder geheim wilt houden, dat ze er waarschijnlijk snel genoeg toch achter komt.

Succes!

Groetjes Lautof

Anoniem, 16-01-2014 10:29 #175
Hoi,
die reactie eronder is van mij. ik heb vanochtend een heel klein beetje bloed verloren maar verder vandaag nog niet. eergisteren ochtend en gisteren ook. ik heb wel veel buikpijn enzo.
ben ik dan wel ongesteld? Reactie infoteur, 16-01-2014
Hoi Anoniem,

Wacht het nog even rustig af. het kan ook 1-2 dagen wegblijven en dan weer terug komen. Je kan ook spotting hebben gehad. Je lichaam is dan druk bezig voor te bereiden op je menstruatie. Kijk maar even hier over spotting. http://www.libresse.nl/mijn-menstruatie/alles-over-ongesteld-zijn/zwangerschap/spotting/

Groetjes Lautof

Anoniem, 16-01-2014 09:40 #174
Hoi,
ik ben gisteravond voor het eerst ongesteld geworden. maar kan het kloppen dat de eerste keer niet veel is? Reactie infoteur, 16-01-2014
Hoi Anoniem,

Ja, hoor dat kan zeker. Maar je hebt wel kans dat het vandaag en morgen wat meer word en daarna weer minder. De kans is ook aanwezig, als je de volgende keer weer ongesteld word, dat je dan wat meer bloed verliest. Maar het kan ook zo zijn dat je altijd wat minder bloed verliest.

Groetjes Lautof

Onbekend, 14-01-2014 12:44 #173
Heei,
Ik heb nu al zo'n 4 maanden witte afscheiding. Maar sinds gisteren, was er ook bloed bij gekomen. Toen dit vanochtend ook nog was heb ik dat aan mijn moeder verteld. Ik kreeg een maandverbandje en ging zo naar school. Nu zag ik net dat er een soort bruin spul in zat. Maar niet onder het poepgat, meer aan de voorkant.

-Wat is dit bruine spul?
-Ben ik ongesteld?
-Hoe maak je maandverband iets comfortabeler?

Dankje! Reactie infoteur, 14-01-2014
Hoi Onbekend,

Dat bruine spul is wat ouder bloed. Je menstruatie bloed kan van lichtroze (bloed gemengd met slijm) tot bruin (wat ouder bloed) zijn.
Ja je bent ongesteld.
Je hebt verschillende soorten maandverband. Van dik tot dun, en van breed tot smaller. Vraag aan je moeder of ze wat kleiner en/of dunner maandverband kunt je kopen. De geel-oranje verpakking van libresse schijnt kleiner te zijn. En kruidvat eigen merk heeft maandverband speciaal voor (jonge) meisjes. Maar of die echt kleiner zijn, dat weet ik niet. Mocht het nou echt niet gaan lukken met het maandverband, dan kun je altijd nog tampons (mini) gaan proberen.

Groetjes lautof

Anne, 13-01-2014 15:32 #172
Ik heb al 1 tot 2 jaar afscheiding maar ben nog steeds niet ongesteld, ik heb wel al schaamhaar en mijn borsten zijn ook aan het groeien hoe lang duurt het nog tot ik ongesteld word? Reactie infoteur, 14-01-2014
Hallo Anne,

Het is helaas niet te zeggen wanneer jij voor het eerst ongesteld gaat worden. Het kan eigenlijk ieder moment gebeuren, maar het kan ook nog een jaar duren. Rustig afwachten maar. Wel kan je voor de zekerheid wel altijd een maand verbandje meenemen, zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan.

Groetjes Lautof

Anoniemm, 12-01-2014 09:47 #171
Ik had gisteravond allemaal rood spul in me onderbroek. En toen ik me vagina afveegde ook heel veel rood slijmerig spul. Dat had ik aan me moeder verteld, zij gaf me een maandverband. Ik heb dat die avond nog 1 x moeten veranderen. Ik heb voor dat ik ging slapen een nacht maandberband ingedaan. Toen ik vanochtend wakker werd zat er helemaal niks in dat maandberband. Ben ik nu wel of niet ongesteld? Reactie infoteur, 12-01-2014
Hoi Anoniemm,

Ja hoor je bent ongesteld. in de nacht kan je bloed minder makkelijk uit je vagina en blijft dan in je buikholte hangen. Als je weer wat actiever word, komt het vanzelf weer op gang.

Groetjes Lautof.

Kir Help, 11-01-2014 16:44 #170
Hoi
ik ben 11 jaar en ik ben 1.74 lang en ik ben gister voor het eerst ongesteld geworden. ik heb het aan me moeder vertelt
maar gister zat er veel meer bloet tusen me vagina. het komt zo wat niet in me urine of maandverbant.
maar vandaag heb ik maar een piep klijne drupeltjes en ik heb best hele kleine borste nog groeien ze nog wel door?
help a.u.b Reactie infoteur, 12-01-2014
Hoi Kir,

Ja hoor maak je maar geen zorgen. Je borsten zullen nog wel een aantal jaar door groeien.

Groetjes Lautof.

Meisje Dat Hulp Wil, 07-01-2014 16:27 #169
Ik heb al een maand (of langer) wit slijmerig spul. het was echt irritant want is wist niet wat het was enzo ik durfde het ook nog niet aan mijn moeder te vragen. vandaag kwam ik thuis van school en ging ik naar de wc. ineens zag ik dat ik ongesteld was! ik was in schok. maar ik ging meteen naar mijn moeder om het te vertellen. maar nu heb ik nog een vraag (meedere)
-hoelang achter elkaar ben ik nu ongesteld?
-na hoeveel dagen ben ik weer ongesteld? Reactie infoteur, 07-01-2014
Hoi Meisje dat hulp wil,

Gemiddeld ben je 5 tot 8 dagen ongesteld. Wanneer je weer ongesteld gaat worden is moeilijk te zeggen. In het begin ben je heel onregelmatig ongesteld. Er kan tussen je eerste en tweede menstruatie wel 6 maanden zitten. Maar het kan ook zo zijn dat je over 6 weken weer ongesteld bent. Naarmate je wat vaker ongesteld bent geweest word het langzamerhand regelmatig. maar dat duurt wel een aantal jaar.

Groetjes Lautof

Simone, 28-12-2013 01:10 #168
Hallo,
Ik ben een paar maanden geleden 1 dag ongesteld geweest en het was flink wat bloed. Het is al een paar maanden geleden en ben het niet opnieuw geweest. Ben ik nu evengoed ongesteld? Reactie infoteur, 29-12-2013
Hoi Simone,

1 dag ongesteld bestaat eigenlijk niet. meestal is het minimaal 3 dagen. En wat is flink wat bloed? 1 maandverband over de hele dag is eigenlijk niks. Wacht het nog even af.

Groetjes Lautof

Anoniem, 15-12-2013 20:55 #167
Hoi!
Ik ging net naar de wc, toen zag ik een bruinwittige vlek in mijn onderbroek. Ik schrok, en dacht gelijk aan ongesteldheid. Toen wilde ik een maandverband proberen, maar die is zo breed… is dat normaal? Ben ik eigenlijk wel ongesteld? Ik had de hele dag een opgeblazen gevoel en lichte buikpijn. Ik durf het niet aan mijn moeder te vertellen, maar ik wil eigenlijk iemand van mijn eigen leeftijd of iemand die ik niet ken. Alleen iedereen woont zo ver wer… :( Ik ben nu 13,5 jaar oud en 1.55 meter. Mijn zus is al heel jong ongesteld geworden en die was daardoor erg snel uitgegroeid. Eerst was ik bang dat ik ook zo klein zou blijven, maar *gelukkig* ben ik langer geworden. Toch vind ik het allemaal spannend. Ik heb het ook al aan mijn beste vriendin verteld, maar die is ook nog niet ongesteld geweest, dus die weet ook niet wat ze moet doen. Inlegkruisjes hebben we niet in huis, wel tampons en maandverband. Ik wil het liefst met maandverband beginnen. Ik weet alleen niet hoe het werkt en het zit niet lekker! Ik snap dat ik moet wennen, maar mijn ondergoed is smaller dan het maandverband, dus het past bijna niet tussen mijn benen, ook al klinkt dat misschien raar. Wil je me alsjeblieft helpen en vertellen wat ik moet doen? Alvast bedacht!

Groetjes een zenuwachtig meisje… (die morgen weer naar school moet en daarom graag hulp wil!) Reactie infoteur, 17-12-2013
Hoi Anoniem,

Maandverband bestaat in verschillende maten. Je zal dan even naar een winkel moeten om wat smaller maandverband te gaan kopen. O,ja en gewoon je moeder vertellen hoor. Er is niets om je voor te schamen. Je zus heeft het je moeder ook moeten vertellen en nu is het jou beurt. En dan je moeder smaller maandverband voor je gaan halen.

Succes er mee.

Lautof

Sam, 11-12-2013 22:52 #166
Heey, ik heb al een tijdje dat slijmerige witte spul, vandaag moest ik heel nodig naar de wc. er zat rood/bruinig spul op mijn maadverband. ik heb al een paar dagen last van rugpijn… ik ben nog nooit ongesteld geweest, ben ik nu wel ongesteld?
groetjes, help! Reactie infoteur, 13-12-2013
Hoi Sam,

De kans is groot dat je voor het eerst ongesteld bent.

Groetjes Lautof

Iemand, 09-12-2013 12:31 #165
Hooi
Ik ben gister voor de eerste keer ongesteld geworden. Maar toen en ook vandaag ben ik het gelijk heel erg! Ik had even een uur het maandverband niet verwisselt en het lekte al door. Nou moet ik morgen weer naar school maar ik zie het echt niet zitten! Plizzzz help wat kan ik doen? Reactie infoteur, 10-12-2013
Hoi Iemand,

Je zou je eventueel natuurlijk ziek kunnen melden. maar doe dit in overleg met je ouders, en vertel ze ook waarom. Ze zullen vast wel begrip tonen.

Succes er mee.
Groetjes Lautof

Manoniem, 01-12-2013 22:07 #164
Hoi
ik ben eergisteren voor het eerst ongesteld geworden. Ik heb het al tegen m'n ma gezegd en zij tegen m'n pa. Maar ik durf niet tegen m'n vriendinnen te zeggen. Hoe doe ik dat? Reactie infoteur, 05-12-2013
Hoi Manoniem,

Prima dat je het tegen je moeder hebt gezegd. maar waarom zou je het tegen je vriendinnen vertellen? Daar is toch geen reden voor. Waarschijnlijk zal er wel eens een ronde onder je vriendinnen gaan komen met de vraag: wie er al eens ongesteld is geweest. Dan kan jij vol trots zeggen: Ik!

groetjes Lautof

Anoniem, 21-11-2013 22:52 #163
Hoi
Ik heb een tijdje een witte afscheiding en buikpijn naar heel weinig. Bloed en als er dan bloed komt is het bruin. Hoort dat zo? Reactie infoteur, 22-11-2013
Ho Anoniem,

ja hoor dat is normaal. Je menstruatie moet nog even op gang komen. Volgende keer als je ongesteld word, zal je al wat meer bloed verliezen.

Groetjes Lautof.

Vandensteen, 19-11-2013 22:24 #162
Hoi,
Ik weet niet zeker of ik mijn regels heb. Soms als ik naar het toilet ga heb ik bloed (een paar druppeltjes) en als ik dan wat later weer naar toilet ga heb ik helemaal niets! Alleen wat witte afscheiding. Ik weet niet of ik morgen mee moet gaan zwemmen met de school of niet! Help!? Reactie infoteur, 21-11-2013
Hoi Vandensteen,

Lastig te zeggen of jij je regels hebt. Wacht het rustig af. Je kunt je altijd nog ziek melden.

Groetjes Lautof.

Robin, 18-11-2013 23:13 #161
Hoi,
Zaterdag moest ik kaka doen, ik veegde mijn poep af en zag bloed! Maar in de wc niets! Mijn onderbroek hing ook vol. Ik deed een maandverband in maar in het weekend had ik niets meer gehad. Nu deed ik weer kaka en lag er weer bloed! Maar als ik gewoon plas is er niets! Ben ik ongesteld?
Groetjes Reactie infoteur, 19-11-2013
Hoi Robin,

Ja ik denk dat je ongesteld bent. maar je verliest alleen nog niet zo veel bloed, en dat kan. Tijdens het poepen pers je (waarschijnlijk). Met het persen kun je ook je bloed uit je vagina persen. Als je de volgende keer weer ongesteld word, is de kans al groter dat je wat meer bloed verliest. Je ongesteldheid moet zeg maar even op gang komen.

Groetjes Lautof

Lana, 13-11-2013 11:53 #160
Hoi ik heb al een tijdje last van een doorzichtig slijmerig spul in mijn onderbroek… Betekent dat dat ik binnenkort ongesteld word?
Gr lanaaa Reactie infoteur, 13-11-2013
Hoi Lana,

Ja hoor, dat kan heel goed. Dat witte spul (slijm) is de voorbereiding voor je eerst ongesteldheid. Maar hoe snel je nu ongesteld gaat worden is niet te zeggen. Het kan al binnen enkele weken gebeuren, maar ook nog een aantal maanden.

groetjes Lautof

Hanna, 10-11-2013 23:32 #159
Hee ik was twee weken geleden weer ongesteld toen na 7 dagen was ik t niet meer alleen in de avond werd ik t weer en dan de volgende dag was ik het niet meer maar dan werd ik het in de avond weer. dit heb ik vier dagen gehad en toen werd ik heel erg ongesteld en moest ik om de twee uur naar de wc. de volgende dag had ik dat ook nog en vandaag ook nog. ik vraag me af hoe kan dit en stopt het nog? Dit is de vierde keer in 7 maanden dat ik ongesteld ben.
Help me aub Reactie infoteur, 11-11-2013
Beste Hanna,

Ga even langs je huisarts. Misschien is je hormoonhuishouding wat in de war.

Groetjes Lautof

X., 10-11-2013 17:18 #158
Hallo,
3 dagen geleden zat er iets bruin in mijn onderbroek en dan heb ik een maandverband aangedaan, en toen ik na een uur keek hoe het eruitzag, zat heel het maandverband vol met dat bruin, en ook als ik mijn vagina afkuis is het bruin, maar niet rood. Nu is et 3 dagen later en is het al gestopt, is dit dan mijn menstruatie? Reactie infoteur, 11-11-2013
Hoi X,

Ik denk dat het inderdaad je menstruatie was. Als je volgende keer weer ongesteld word, zal je waarschijnlijk al wat meer rood bloed verliezen. Je menstruatie moet zeg maar even op gang komen.

Groetjes Lautof.

Ikkkuu, 03-11-2013 12:09 #157
Heeei ik ben 13 en ben 1.55 en nog niet ongesteld geweest. Dit is al de 2e keer dat er heel veel bruin uit me komt als ik naar de wc moet, is dat normaal? Ben ik nu ongesteld? Help me! Reactie infoteur, 03-11-2013
Hoi Ikkkuu,

De kans is wel zeer aanwezig dat je al ongesteld bent. Het gebeurd wel vaker dat je in het begin alleen bruin bloed verliest. Als je wat vaker ongesteld bent geweest, wordt het langzamerhand steeds roder. Maar het kan ook zijn dat het zo blijft. Ieder meisje heeft nu eenmaal een andere ongesteldheid.

Groetjes Lautof

Anoniem, 02-11-2013 19:06 #156
Al vanaf ik het me kan herinneren komt er tijdens mijn ongesteldheid ook bloed uit mijn urinebuis.
Mijn vraag, is dit normaal? Reactie infoteur, 03-11-2013
Hoi Anoniem,

Ik denk niet dat er echt bloed uit je urinebuis komt. Als je plast kunnen er wel druppels bloed vanuit je vagina mee de wc inlopen. Een paar druppeltjes bloed kleurt je urine namelijk al rood.

Als je het niet vertrouwd ga dan even langs de huisarts

Groetjes Lautof

Adoniempje, 28-10-2013 22:48 #155
Ik ben 14 en ben nog niet ongesteld…
Maar ik gebruik wel maandverband omdat ik bruin spul in me slipje krijg… Ik weet niet wat het is help.

X mij Reactie infoteur, 29-10-2013
Hoi Adoniempje,

Waarschijlijk heb je spotting (tekenen dat je eerste ongesteldheid eraan zit te komen). Heb je dit spotting nou vaak, ga dan even langs de huisarts. Je hebt kans dat je ongesteldheid problemen heeft met doorzetten.

Groetjes Lautof

Anoniem, 20-10-2013 10:49 #154
Haaii,

Ik had gister bij het plassen geen bloed maar bij het afdrogen een beetje slijmerig rood spul
Nu vanochtend plaste ik het ook een heel klein beetje

Ben ik nu ongesteld?

Liefs x Reactie infoteur, 22-10-2013
Beste Anoniem,

Dat slijm komt niet uit je plasbuis maar uit je vagina. De kans is groot dat je ongesteld bent. Maar het kan ook spotting zijn. Spotting is ook een teken dat je ongesteldheid niet zo heel erg lang meer op zich laat wachten.

Groetjes Lautof.

Laura, 15-10-2013 21:41 #153
Hallo
ik had gisteren in mijn onderbroek wat bruin zitten en ik dacht dat ik een ongelukje had gehad maar vandaag zater er weer bruine plekken, ik heb wel af en toe buikpijn en ook wel hoofdpijn, soms lijkt het ook wel of het drupt in mijn onderbroek maar als ik dan kijk, zie ik niets. kan het dat ik voor de eerste keer ongesteld ben en dat het bloed gewoon heel donker is?
groetjes Reactie infoteur, 22-10-2013
Hallo Laura,
Ja het kan heel goed dat jij voor het eerst ongesteld bent. En dat bruine is wat ouder bloed. Later zal het vanzelf roder worden.

Groetjes Lautof

Anoniem, 26-09-2013 21:35 #152
Ik ben al tijdje terug ongesteld geweest, maar wanneer ben je ongeveer de vplgende keer ongesteld?
Is dat ongeveer 4weken na je laatste dag of 4weken na je eerste dag ongesteldheid? Reactie infoteur, 04-10-2013
Hallo Anoniem,

Dat is helaas niet te zeggen. Normaal is het ongeveer 4 weken na je eerste dag. Maar in het begin kan er wel 3 maanden of meer tussen je eerste 2 menstruaties zitten.

Groetjes Lautof

Lotte, 25-09-2013 21:25 #151
Hoii.
Ik ben 12 jaar en iets een half jaar ongesteld. Ik ben nu al 2,5 week over tijd, maar ik heb nog nooit seks ofzo gehad. Is dit dan raar? Of is het normaal dat is het onregelmatig ben? Reactie infoteur, 26-09-2013
Hoi Lotte,

Ja hoor het is heel normaal dat in het onregelmatig is. Dat kan wel tot je 20 zo zijn.

Groetjes Lautof

Ikke, 23-09-2013 18:28 #150
Heey, ik ben 13 jaar en heb borsten (cup a) (2 jaar), pukkels (2 jaar), bredere heupen (1 jaar), schaamhaar (2 jaar) okselhaar (1 jaar) en dat allemaal al zo lang als erachter staat. Ik weet niet of ik afscheiding heb. Volgens mij hoort afscheiding voor je ongesteld wordt wit te zijn, maar bij mij is het (licht)geel en soms ziet het er gewoon uit als plas. Soms heb ik hele erge krampen in mijn onderbuik sinds een half jaar, en ongeveer 2 weken geleden had ik een ontzettend opgeblazen gevoel, hoofdpijn, was misselijk en had ontzetttende buikkrampen in mijn onderbuik. Wordt ik bijna ongesteld? Ik heb de afgelopem tijd ook meer last van puistjes en chagrijnigheid. Groetjes, een meisje van 13, Reactie infoteur, 25-09-2013
Hoi Ikke,

Je afscheiding kan ook idd wat gelig te zijn. Het mag niet groen zijn dat duid op een ontsteking. De afscheiding kan ook varieren van stevige gel tot waterig. Wanneer jij echt voor het eerst ongesteld wordt is moeilijk te zeggen. Maar persoonlijk denk ik dat het niet zo heel erg lang zal duren.

Groetjes Lautof

Lalalala, 22-09-2013 21:42 #149
Haii
ik was deze maand voor het eerst ongesteld, maar dit was maar zon 3-4 dagen. ben ik nu een geluksvogel :P of kan dit nog veranderen? en ik las op sommige sites dat je dan de 2e keer pas na 2 maanden ongesteld wordt, moet ik dit geloven want ik heb begin volgende maand een dag waarop ik van 's ochtends 8 tot 's avonds 9 drinken uit moet delen en helpen met dans workshops. daarom is het handig als ik me een beetje kan voorbereiden haha. anoniem Reactie infoteur, 23-09-2013
Hallo Lalalala,

ja je hebt mazzel dat ongesteldheid maar 3-4 dagen duurde, maar dat kan nog veranderen. Wanneer je voor een 2e keer ongesteld word is moeilijk te zeggen. Het kan 6 weken duren maar ook wel 4 maanden of langer. In het begin ben je heel onregelmatig ongesteld. Mijn advies: Gewoon altijd een maand verbandje meenemen in je tas. Zo ben je altijd voorbereid als je ongesteld word.

Anoniem, 18-09-2013 00:13 #148
Beste allemaal ik ben nu 12 jaar en ik had gister enorm veel buikpijn maar niks in mn ondergoed. toen ik naar de wc ging en ik bijna klaar was klinkt een beetje raar hoor maar toen ik mn kont afveegde zat er bloed op t papiertje maar daarna heb ik geen last meer gehad, dus ik weet nu niet of ik ongesteld ben en daar maak ik me best zorgen over.
Kunnen jullie me info geven?
Anoniem Reactie infoteur, 18-09-2013
Hoi Anoniem,

Wacht maar rustig af je hebt kans dat het even later toch op gang komt.

groetjes Lautof

Anoniem, 07-08-2013 19:05 #147
Ik ben net 12 geworden en toen ik naar de wc ging zaten een paar vlekjes bloed… Maar ik heb er helemaal geen last van gehad en ik voelde er ook niets van… Ben ik ongesteld of zal het een wondje ofzo geweest zijn? Het was een beetje rood/bruin achtig. Reactie infoteur, 08-08-2013
Hallo Anoniem,

Niet iedereen voelt een ongesteldheid aankomen en al helemaal niet de eerste keer. Als je bloeding doorzet is dat waarschijnlijk je eerste ongesteldheid. Een wondje in je vagina krijg je niet zomaar.

Groetjes Lautof

Anoniemus, 07-08-2013 10:05 #146
Hallo. Ik ben eergisteren voor de allereerste keer ongesteld geworden. Het zat er al aan te komen. Ik ben iets van 1.56 M groot. Niet zo heel lang dus. Hoeveel cm kan er nog bij komen? Trouwens ik verlies ook echt heel veel bloed. (tenminste, na een uur is mijn maandverband doorweekt). Overal staat 'een paar druppels' nou dat is het echt niet. Mijn broek is ook al vies. Reactie infoteur, 08-08-2013
Hallo Anoniemus,

Tja helaas verliest de ene eenmaal meer bloed als de ander. En jij verliest helaas wat meer bloed. Zolang je je verder goed voelt is er niets aan de hand. Dit wat heftige bloeden mag niet langer dan 3-4 dagen duren, daarna moet het minder worden.

Na je eerste ongesteldheid groei meestal nog wel iets (gemiddeld 6 cm).

Groetjes Lautof

Hariet, 19-07-2013 13:06 #145
Hoi ik ben gister voor het eerst ongesteld geworden maar ik durf het niet aan mijn moeder te vertellen. Mijn bloed is een beetje bruin rood. Is dat wel normaal? Reactie infoteur, 21-07-2013
Hoi Hariet,

Ja hoor dat is normaal. later zal het roder gaan worden.

Gewoon vertellen aan je moeder, is de normaalste zaak van de wereld. Zij heeft immers hetzelfde meegemaakt als jij nu.

Groetjes Lautof

Meisje Zonder Enig Idee, 15-07-2013 00:06 #144
Hoi, ik ben 13 jaar (februari) en heb al heel lang witte afscheiding. Vanochtend was het roze met een heel klein beetje bruin, maar ik had al 2 dagen buikpijn… Ben ik nu ongesteld og nog niet echt? Ik hoop nu want anders word ik het misschien op vakantie. Ik heb het vorige maand ook gehad maar dacht dat het niks was maar nu is het weer… Weet je ook of ik beter tampons of maandcerband kan gebruiken?
Groetjes meisje zonder enig idee en sorry voor zoveel vragen Reactie infoteur, 21-07-2013
Hallo Meisje,

Ik denk dat je inderdaad ongesteld bent.
Wat jij wilt gebruiken, maandverband of tampons, igt helemaal aan jou wat jij het prettigst vind.De meeste meisjes beginnen met maandverband.

Groetjes lautof

Rox, 10-07-2013 22:51 #143
Hee,
Ik heb denk ik sinds 2 à 3 dagen last heb van bruine afscheiding, ik heb daarvoor al best lang witte afscheiding gehad maar nu is het dus bruin geworden, als ik naar de wc ga dan plas ik gewoon normale kleur maar wanneer ik m'n vagina dan afveeg met een wc papiertje dan is heel het wc papiertje bruin en en zit ook veel bloed tussen. Ik had een maand verband gebruikt en die was daarna ook helemaal bruin met bloed er tussen… Ben ik nu ongesteld geworden of wat betekent dit? Reactie infoteur, 12-07-2013
Hoi Rox,

Ja, je bent ongesteld, gefeliciteerd!

Groetjes Lautof

Annelies, 23-06-2013 18:37 #142
Hallo,
Ik ben voor het eerst ongesteld geworden toen ik 13 jaar was in januari nu ben ik 14 en ik werd laatste 5 maanden om de maand gewoon regelmatig ongesteld wat mij best wel gelukkig maakte, nu ben ik voor het laatst op 15 mei ongesteld geworden en nu nog steeds niet ik ben al 2 weken over tijd dus ik ben eenbeetje verdrietig en bang dat het nu heel de tijd gaat uitblijven. Is dit normaal dat het uitblijft.

Anoniem, 19-06-2013 10:04 #141
Hallo,

Als ik ongesteld ben dan bloed ik altijd heel veel, de eerste keer dat ik ongesteld werd was het minder maar waarom bloed ik dan zoveel ineens? En kan het ook minder worden?

Mvg,
Anoniem

Sophiee, 14-06-2013 19:23 #140
Ik was vanaf mijn 12e ongesteld, ben nu 13. In het begin is het wel erg iritant met sporten enzo. Je went eraan. Ik ben nu 13 en ben het nu een jaar. Alleen als ik ongesteld ben, bloed ik best hevig, moet bijna om de 3 uur naar de wc anders lek ik door. Is dit normaal? Ik heb dit vaak, het is bij mij nooit een lichte menstruatie ofzo… Hebben jullie tips?

Groetjeesss Bezorgd meisje Reactie infoteur, 16-06-2013
Hoi Sophiee,

Een oplossing is door aan de pil te gaan. Door de pil te slikken worden je menruaties meestal lichter.

Groetjes Lautof

Henrita, 27-05-2013 19:50 #139
Hallo ik zit met een vraagje. Ik heb een dochter van 10 jaar en is voor de eerste keer ongesteld geworden. Hoe zit het nou allemaal in elkaar. Ik lees zoveel verschillende dingen en ik weet het ff niet meer hoor. Hoe zit het met de groei? Hoelang blijft ze het, want ze bloed al best hevig. En lees ook weer zo dat de eerste keer niet erg is. Wie kan mijn helpen bij deze vragen… Alvast bedankt… Groetjes overbezorgde mama Reactie infoteur, 29-05-2013
Hallo Henrita,

Rustig aan geen paniek.
Je dochter is er vlot bij met heer eerste menstruatie, maar niet abnormaal vroeg. Na een eerste menstruatie groeien meisjes ongeveer nog een 6 cm. Het ene meisje wat meer als het andere meisje. Een menstruatie duurt gemiddeld 5 tot 8 dagen. Maar dat kan ook wat langer of korter zijn. Het ene meisje verliest nu eenmaal meer bloed tijdens de menstruatie dan de andere. Vaak lijkt het veel bloed, Maar het zijn vaak maar een flink aantal druppels. Een druppel bloed kan zich heel erg verspreiden over het maandverbandje. Probeer meer eens met een druppel water op een wc papiertje. Dan zul je zien wat ik bedoel. Zolang je dochter niet duizelig of licht in haar hoofd is door het bloedverlies, is er niets aan de hand.

Ik hoop dat ik zo je vragen heb kunnen beantwoorden. Heb je nog meer vragen, stel ze gerust.

Groetjes Lautof

Esther, 25-05-2013 08:37 #138
Heb je voor mij een advies hoe ik onze dochter van 9,5 jr kan uitleggen? Zelf zit ik al een pasr jaar in de overgang, door eierstok verwijdering, dus geen bloedingen meer. Maar ze klaagt over buikpijnen en hoofdpijn zie borstjes ontstaan en zag per toeval wat schaam haar… Ben bang dat t eraan gaat komen maar ze is zo jong! Groetjes Esther. Reactie infoteur, 27-05-2013
Hallo Esther,

Dat je dochter zich lichamelijk flink aan het ontwikkelen is, kan al op deze leeftijd. Ze is er inderdaad vlot bij. Maar het wil niet zeggen dat ze al heel snel ongesteld wordt. Het kan ook nog een jaar of langer duren. Er zijn leuke boeken te verkrijgen voor meisjes die tegen hun eerste menstruatie aan zitten. Even googlen en je vind er zo een paar. Misschien is dat een idee om dat aan haar te geven. Dan zit er ook geen druk achter en kan ze het lekker zelf op dr gemakje doorlezen. Zeg er dan gewoon bij als ze vragen heeft dat ze die dan altijd aan jou kan stellen.

Groetjes Lautof

Anoniem, 23-05-2013 17:02 #137
Ik ben pas 13 geworden (gister) alleen ben nu al voor negen dagen ongesteld, het bloed is bruin en niet zo veel, gaat het nog lang door of gaat het bijna stoppen? Want ik vind het namelijk een beetje te lang duren de eerste paar 3/4 dagen had ik heel erg veel bloed verloren en daarna iets minder maar ook niet heel weinig, mijn moeder vond het ook erg lang duren.

PS: hoe lang kan je echt maximaal ongesteld zijn? Reactie infoteur, 27-05-2013
Hoi Anoniem,

Gemiddeld is een meisje of vrouw 5 tot 8 dagen ongesteld. Maar het kan ook wat langer of korter zijn. Gaat het in jou ogen echt te lang duren, ga dan even langs de huisarts. Bruin bloed is het teken dat het einde in zicht is.

Groetjes Lautof

Helpertjee, 21-05-2013 00:46 #136
Hee anoniem,
Als alleen maandverband het bloed niet kan houden kan je ook tampons en maandverband tegelijk gebruiken. Als je tampon dan doorlekt houdt je maandverbandje het iig nog tegen :-)

Veel suc6

Anoniempje, 18-05-2013 13:48 #135
Hallo ik ben 11 en word volgende maand 12 ik heb al lang afscheiding borsten cup a schaamhaar en okselhaar en zweet meer dan eerst& in januari had ik2/3 dagen een bruine vlek in mijn onderbroek. Ik ben niet meer zo kinds enzo meer. Mijn moeder was zelf 16 maar mijn zus was 12/13.Is het in te schatten wanneer ik ongesteld word? Reactie infoteur, 21-05-2013
Hoi Anoniempje,

Nee het is helaas niet echt in te schatten wanneer je voor het eerst ongesteld gaat worden. Die bruine vlek in je onderbroek heet spotting. Vaak is dat een teken dat je eerste ongesteldheid niet zo heel erg lang meer op zich laat wachten.

Groetjes Lautof

Demii, 17-05-2013 22:32 #134
Vorige keer had ik dit gestuurd:

Ik ben 13 april 13 geworden, Ik heb al 1.5 jaar afscheiding, ik heb overal al schaamhaar en mijn borsten groeien ook al sinds een jaar. Gisteren had ik een klein plasje bloed in mijn onderbroek. Dus ik deed een andere onderbroek aan + een inlegkruisje in. Nog geen 15 min later zat daar ook al weer een plasje in. Toen ik vanmorgen wakker werd was de plas wat groter geworden. Ben ik nu ongesteld? Of is dit spotting?
Ik wil nog iets aanvullen namelijk: na die keer heb ik geen bloed meer gezien. Alleen maar afscheiding.
Ben ik dan ongesteld geweest?

Ps. De bloedvlek is niet groter geweest dan 2/5 van een inlegkruisje. Reactie infoteur, 21-05-2013
Hallo Demii,

Ik denk inderdaad dat je ongesteld bent geweest. Aangezien je vraag al een paar dagen is geleden, zal je daar denk ik ondertussen zelf ook wel achter zijn gekomen. Het zal wel vaker gebeuren dat je wat bloed verliest, dan even stopt en daarna weer verder gaat. soms kan er zelfs 2 dagen tussen zitten. Dat is heel normaal. Het ene meisje is nu eenmaal anders ongesteld als het andere. Bij je volgende ongesteldheid hoeft dat niet zo te gebeuren. Maar wacht maar rustig af, je ziet het vanzelf wel.

Groetjes Lautof

Anoniem, 16-05-2013 15:06 #133
Hallo,

Ik heb weer een vraagje, ik verlies zoveel bloed dat maandverband ook niet helpt het bloedt te veel niks houdt het. Het lekt gewoon door ik weet niet maar dit is de derde dag en morgen de vierde dag, wat als het morgen nog steeds zoveel bloed? Moet ik dan langs de huisarts gaan?

Mvg,
Anoniem Reactie infoteur, 16-05-2013
Hoi Anoniem,

Hou er rekening mee dat in het begin je ongesteldheid heel onregelmatig zal zijn met de ene keer meer bloedverlies en de andere keer waarschijnlijk minder. Zoals ik al eerder schreef: zolang je lichamelijk verder geen last hebt van de bloeding (duizeligheid, licht in je hoofd), is er eigenlijk niet ze heel veel aan de hand. Vaak lijkt het ook veel meer bloed dan dat het in werkelijkheid is. Ik weet niet of je tampons gebruikt. Maar je zou ook eens een tampon en een maand verbandje tegelijk kunnen gebruiken. Probeer anders eens de nachtmaandverband voor overdag. Deze zijn speciaal gemaakt om meer bloed op te vangen. Deze zijn wat breder en langer als normaal maandverband.

Ik zou het als ik jou was nog heel even aankijken. Ik denk dat je bloeding morgen wel wat minder zal zijn. Overleg het anders eens met je moeder/ verzorger. Nog een tip. Mocht je pijnstillers gebruiken tijdens je ongesteldheid. Gebruik dan gewoon paracetamol en niet ibuprofen. Ibuprofen is namelijk bloed verdunnend en daardoor verlies je meer bloed.

Groetjes Lautof

Anoniem, 15-05-2013 11:23 #132
Hallo,

Ik ben 12 jaar (bijna 13), ik ben nu voor de tweede keer ongesteld geworden vandaag is de 2e dag alleen heb een vraagje, vanochtend zag ik heel veel bloed daarna had ik 2 uurtjes school maar toen lekte ik helemaal door. Hoort dat wel? Zoveel bloed? En wat kan ik daaraan doen?

Mvrg,
Anoniem Reactie infoteur, 15-05-2013
Hallo Anoniem,

Ja, helaas kan dat gebeuren. meestal verlies je de 2e en 3e dag het meeste bloed. En de een verliest nu eenmaal wat meer bloed dan de ander. Jij zal maandverband of tampons moeten gebruiken die wat meer bloed kunnen opvangen. Zolang je niet licht in je hoofd of duizelig bent van het bloedverlies is er niets aan de hand, het is alleen lastig. Mocht je er wel last van hebben, dan is het raadzaam om even langs de huisarts te gaan.

Groetjes Lautof

Diana, 14-05-2013 18:23 #131
Heeei,
Ik ben 14 jaar oud en was voor het eerst ongesteld in december 2012. Ik ben nu ongeveer voor de vijfde keer ongesteld geweest op 9 maart, maar ik loop nu al 2 maanden achter. Is dit wel normaal?
Groetjes Diana Reactie infoteur, 15-05-2013
Hallo Diana,

Ja hoor dat is heel normaal. Het duurt een aantal jaar voordat je echt regelmatig ongesteld gaat worden. Meestal gaat dit gebeuren rond je 18e.

Groetjes Lautof

José, 13-05-2013 17:14 #130
Hoi, ik ben denk ik al ongesteld geweest, het was roodbruinig
En dat is 2 keer gebeurd maar ben het weer geweest
Maar dit keer was het weer zon bruinachtige kleur,
Is dat wel normaal? Moet het de derde keer niet rood zijn?

Mvg,
Jose Reactie infoteur, 15-05-2013
Hoi Jose,

Ja hoor dat is normaal. Het kan ook nog wel even duren voordat je bloed roder wordt. Maar het kan ook zo blijven. De een verliest nu eenmaal meer en sneller bloed als de ander.

Groetjes Lautof

Demii, 10-05-2013 09:15 #129
Hoi,
Ik ben 13 april 13 geworden, Ik heb al 1.5 jaar afscheiding, ik heb overal al schaamhaar en mijn borsten groeien ook al sinds een jaar. Gisteren had ik een klein plasje bloed in mijn onderbroek. Dus ik deed een andere onderbroek aan + een inlegkruisje in. Nog geen 15 min later zat daar ook al weer een plasje in. Toen ik vanmorgen wakker werd was de plas wat groter geworden. Ben ik nu ongesteld? Of is dit spotting? Reactie infoteur, 12-05-2013
Hoi Demii,

Ik denk dat jij voor het eerst ongesteld bent geworden. Gefeliciteerd!

Groetjes Lautof.

Anoniem, 05-05-2013 16:44 #128
Hoi lautof
ik ben 12 jaar en had vorige week erg veel buikpijn dat was die hele week al zo mijn borsten voelden gespannen en ik had een opgeblazen gevoel. Sinds vanochtend heb ik witte afscheiding dat doorzichtig is. Moet ik nou maandverband dragen of een tampon innemen? Reactie infoteur, 07-05-2013
Hoi Anoniem,

Zolang je nog niet echt bloed verliest volstaat een inlegkruisje. ga je echt bloed verliezen, dan moet je echt maandverband of een tampon gaan gebruiken. Een inlegkruisje absorbeert niet genoeg om bloed op te vangen.

Groetjes Lautof

Anoniem, 21-04-2013 10:24 #127
De eerste keer dat ik mijn regels had duurde dit 2 weken lang. Nu (8 dagen later) heb ik opnieuw al mijn regels. Ze duren nu al 5 dagen en zijn nog niet gestopt. Kan iemand mij zeggen hoe dit komt en wat ik moet doen? Reactie infoteur, 23-04-2013
Hallo Anoniem,

In het begin is je menstruatie heel onregelmatig, dat is normaal. Maar als je zo vaak zo snel achter elkaar ongesteld word, zou wel ik even lang de huisarts gaan. Je kunt last gaan krijgen van het bloedverlies en zo vaak zo snel achter elkaar ongesteld is gewoonweg niet goed. Waarschijnlijk is je hormoonhuishouding wat in de war.

Groetjes Lautof

Bang Meisje, 17-04-2013 17:36 #126
Hallo, ik zit met een vraag. Groeien borsten nog veel als je al 3 jaar ongesteld bent?, want ik heb amper borsten.En nog een vraagje, is de borst groei het zelfde als bij mijn moeder? Bedankt dat u mijn vragen heeft beantwoord. Reactie infoteur, 23-04-2013
Beste Bang meisje,

Je borsten zullen waarschijnlijk nog wel doorgroeien. Maar ook afhankelijk van hoe groot jou moeders borsten zijn (erfelijkheid), zullen jou borsten waarschijnlijk ook ongeveer die formaat krijgen.

Groetjes Lautof

Anoniem, 16-04-2013 21:51 #125
Hoi ik druppel af en toe een beetje in mijn onderbroek en dat wordt hard. zijn dat tekenen van ongesteldheid of niet? heb nog geen schaamhaar en okselhaar ook niet echt. Borstgroei heb wel. vaak buikpijn. groetjes Reactie infoteur, 23-04-2013
Hoi Anoniem,

Dit klinkt als spotting. Spotting is het voorteken dat je echte ongesteldheid niet zo heel erg lang op zich laat wachten.

Groetjes Lautof

Tineke, 12-04-2013 09:27 #124
Mijn kleindochter is nog niet zolang ongesteld, maar nu heeft ze het bijna iedere 2 weken, is dat niet slecht zou ze er bloedarmoede door kunnen krijgen? Reactie infoteur, 12-04-2013
Beste Tineke,

Iedere twee weken is in mijn ogen wat veel. In het begin zijn meisjes onregelmatig ongesteld, maar dan zijn de tussen posen vaak langer. Ik zou even langs de huisarts gaan met uw kleindochter.

Met vriendelijke groet, Lautof

Anoniem, 26-03-2013 19:24 #123
Hoi… ik ben 11 jaar en ik heb al heel veel afscheiding maar alle inlegkruisjes zitten heel irrie… want ik ben best klein voor mijn leeftijd… ik vind het best eng, ongesteld worden! Reactie infoteur, 28-03-2013
Hoi Anoniem,

Ik begrijp je angst. Het is ook niet nikt voor het eerst ongesteld worden. Ik kan daarover maar 1 advies geven en dat is: gewoon over je heen laten komen. Je kunt het toch niet tegenhouden. Opeens gebeurd het gewoon. Je hebt volgens mij ook een soort van mini-inlegkruisjes. Deze zitten in een plastic (paars) koker. Ze zijn niet veel dikker dan 2 blaadjes. Volgens mij is merk always. Kijk anders eens even op de websites van de bekende maandverband fabrikanten. (always, libresse, naturella) Daar kan je alle soorten inlegkruisjes vinden. Er zit er vast wel eentje bij die voor jou ook geschikt is.

Groetjes Lautof

Anoniem, 23-03-2013 11:56 #122
Halllooo!

Eerder heb ik hier een reactie neergezet ;
Haaaj.

Ik ben in juli 13 jaar geworden. Ik had gisteren heel veel afscheiding dus had ik vandaag een inlegkruisje ingedaan. Toen ik met gym naar de wc ging, zag ik een paar oranje streepjes. Ik deed een maandverband in, toen later had ik een lichtbruinige vlek. Sindsdien heb ik niks meer, dus ik heb maandverband uitgedaan, en niks tegen mn moeder gezegd. wat moet ik nu doen, wordt ik ongesteld, of ben ik het? Ik heb geen buikpijn of andere klachten.

Ik heb een week last gehad van bruine vlekken. Ik geloof 2 of 3 dagen zeer weinig tot niks. Maar ik had ook 2 dagen met een grote bruine/zwarte vlek! En voor de rest heel licht bruin, vooral na sport of beweging! Toen ik die dinsdag nacht (die week daarvoor was ik 'ongesteld') mijzelf vingerde had ik opeens woensdagochtend een hele donkere vlek! Was dit mijn ongesteld heidd? Of was dit een spotting? Ik snap het allemaal niet meer ;(.Ik had trouwens wel een beetje buikpijn!
Ik ben het nu al 3 maanden niet.

XXX. Reactie infoteur, 23-03-2013
Hallo Anoniem,

Ik denk inderdaad dat je ongesteld ben geworden. In het begin is je ongesteldheid heel onregelmatig en is je bloedverlies niet te voorspellen. De een verliest heel weinig (zoals jij) de ander verliest wat meer en helder rood bloed. Als je straks voor een 2e keer ongesteld wordt, zal je waarschijnlijk al wat meer bloed gaan verliezen. Je ongesteldheid moet, zeg maar, op gang komen. Tussen een eerste en tweede ongesteldheid kan wel 6 maanden of meer zitten. Dus gewoon geduld hebben. Gaat er meer als een jaar overheen, ga dan wel even langs je huisarts.

Groetjes Lautof

Clara, 05-03-2013 17:23 #121
Hoi!

Ik ben nou 13 jaar en ik geloof dat ik net ongesteld ben geworden. Ik had al ong 2 jaar wit spul in m'n onderbroek en af en toe ook wat bruins. Vanmiddag toen ik thuis kwam keek ik in m'n onderbroek en het begon opeens heel erg te bloeden. Ik heb gauw wat tissues in m'n onderbroek gedaan en gegoogeld of ik nou ongesteld ben want gisteravond heb ik mezelf nog gevingerd en het zou ook een wondje kunnen zijn. M'n zusje was namelijk 8 toen ze viel en het begon te bloeden uit haar vagina. Dat is daarna wel gestopt. Ik denk nu dus dat ik ongesteld ben maar m'n moeder was 18 toen ze het werd dus zou het ook een wondje kunnen zijn? Ik ben best wel bang om het te vertellen aan mijn moeder. Ik ben sowieso al slecht in dingen opbiechten etc. Heb je tips? Volgens mij ben in wel ongesteld want ik had daarnet ook pijn aan m'n onderbuik en bij m'n stuitje.

Clara Reactie infoteur, 07-03-2013
Hoi Clara,
Ik denk ook inderdaad dat je voor het eerst ongesteld bent geworden. Als van het vingeren een wondje hebt gekregen zal het een druppeltje bloed zijn en niet zoals jij het beschrijft. Ieder meisje wordt nu eenmaal op een andere leeftijd voor het eerst ongesteld. Jou moeder was gewoon heel laat en jij bent het wat eerder. Niets om je er voor te schamen. Gewoon aan je moeder vertellen dus. Kan ze je ook meteen maandverband geven, want die tissues zullen snel doorlekken en waarschijnlijk ook onprettig zitten.

Succes!

Groetjes Lautof

Suus, 23-02-2013 17:08 #120
Hoi,
Ik ben nu 13 jaar en ik heb al redelijk wat schaamhaar en borsten. Ook heb ik al een jaar lang een witte afscheiding maar dat was laatst veel meer en ik was laatst ziek. Hoeveel witte afscheiding is normaal en word ik dan binnenkort ongesteld? Ook masturbeer ik al is dat normaal op mijn leeftijd? En ik wil graag met mijn moeder over de puberteit praten maar ik durf dat niet. Heeft u misschien tips daarvoor?
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes een meisje met veel vragen. Reactie infoteur, 27-02-2013
Beste Suus,

Als je wat meer witte afscheiding krijgt, heet dat witte vloed. Witte vloed is vaak het voorteken dat je eerste ongesteldheid er aan zit te komen. Dus ik denk dat het niet meer zo heel lang gaat duren.
Dat je masturbeert is heel normaal. Je bent je eigen lichaam aan het ontdekken. Hou er rekening mee als je masturbeert dat je dan ook meer witte/doorzichtige afscheiding krijgt (vaak zelfs heel veel). Dat is een normale reactie op het masturberen.
Misschien is het een idee om met je moeder er over te praten omdat je denkt dat je elk moment ongesteld kan worden. Vaak is dit een mooi onderwerp om er over te beginnen.

Succes er mee,

Lautof

Kim-Evi, 17-02-2013 16:28 #119
Hoi,
kan iemand mij helpen ik ben al voor de eerste keer ongesteld geworden maar dat is al een half jaar gelden en nu word ik maar niet voor de tweede keer ongesteld. moet ik naar de dokter gaan? Reactie infoteur, 17-02-2013
Hoi Kim-Evi,

Maak je maar geen zorgen. Tussen je eerste en tweede menstruatie kan wel een jaar zitten. Gaat er meer als een jaar tussen zitten, ga dan wel even langs de huisarts. Maar voor nu dus, geen zorgen.

Groetjes Lautof

Annoniempjee, 15-02-2013 13:47 #118
Hooii
Ik ben 13 jaar oud. Ik heb best vaak buikpijn en ook al meer dan een jaar witte afscheiding. Ik ben ook al heel lang 1.72. Ik heb al best veel schaamhaar en ook mijn borsten zijn aan het groeien! Maar ik word dus maar niet ongesteld! En ik ben heel bang dat ik heb word maar ik weet dus echt niet wanneer!?

Word ik binnenkort ongesteld denkt je? Of gaat het nog heel lang duren? Reactie infoteur, 17-02-2013
Hooii Annoniempjee,

Je hebt de tekenen dat eerste ongesteldheid er aan zit te komen. Maar het kan ook nog wel een aantal weken of maanden duren. Helaas is er geen zekerheid wanneer jij nu echt voor het eerst ongesteld wordt. Het enige advies wat ik je kan geven is dat je voor de zekerheid altijd een maandverbandje bij je hebt. Zo ben je goed voorbereid, mocht je ongesteld worden.

Groetjes Lautof

Anoniemmm, 31-01-2013 22:03 #117
Hooii.
ik ben nu 13 jaar en ik had gisteravond een heel raar gevoel in me buik, dus ging naar de wc en toen moest ik een heel klein beetje plassen. Nou er zat wel bloed bij de rest van de avond had ik de hele tijd het gevoel en die ochtend rond kwart over 6 ging ik waar naar de wc en nu was het meer bruine urine. Klopt dit wel of? ben ik gwn al ongesteld? Reactie infoteur, 03-02-2013
Hallo Anoniemmm,

Bloed van je menstruatie komt niet uit je plasbuis, maar uit je vagina. Komt het bloed echt uit je plasbuis, dan heb je waarschijlnlijk een blaasontsteking. Komt het bloed uit je vagina, dan ben hoogstwaarscijnlijk ongesteld.

Groetjes Lautof

Elineeex, 29-01-2013 16:31 #116
Hoi
Ik ben dit jaar in totaal 3 keer ongesteld geweest het verliep regelmatig precies. maar me vierde menstruatie wil niet komen kan er wat aan de hand zinn en ik heb geemeenschapp gehad x Reactie infoteur, 30-01-2013
Hallo Elineeex,

Als je een voorbehoedsmiddel hebt gebruikt (condoom), is er waarschijnlijk niets aan de hand. Het is normaal.dat de eerste jaren je menstruatie onregelmatig is.Dat jij 3x een regelmatige cyclus hebt gehad is denk ik toeval. Maar heb je geen voorbehoedsmiddel gebruikt tijdens de gemeenschap, dan is er een kans aanwezig dat je zwanger bent. Om er zeker van te zijn of je wel of niet zwanger bent, moet je een zwangerschapstest doen.

Succes

Met vriendelijke groet,

Lautof

Carmen, 18-01-2013 20:06 #115
Hallo, ik ben 6 dagen geleden voor het eerst ongesteld geworden, me moeder had al wat maandverbandjes gekocht voor het geval ik het zou worden. Maar nu is het zover en ik durf het niet te zeggen, ik schaam me ervoor! Hoe kan ik het het beste tegen haar zeggen? Reactie infoteur, 19-01-2013
Hoi Carmen,
Gewoon vertellen: Mam ik ben ongesteld. Je moeder had er al rekening mee gouden en ze zal misschien ook wel hebben gezien dat er wat maandverbandjes zijn verdwenen. Het is echt de normaalste zaak van de wereld, en niets om je voor te schamen. Elk meisje wordt een keertje ongesteld en moet het dr moeder vertellen. Gewoon doen dus!

Succes

Groetjes Lautof (infoteur)

Kiss, 18-01-2013 08:57 #114
Ik heb heel vaak en glibberig vloeibaar spul in mijn onderbroek zitten. Ik durf niet aan mijn moeder te vragen wat het is, dus vraag ik het zo… Reactie infoteur, 18-01-2013
Hoi Kiss,

Dat glibberige vloeibaar spul is slijm wat via je baarmoeder en vagina in je onderbroek komt. Dit is heel normaal en elk meisje en vrouw heeft dat. Dat slijm is ook het teken dat je eerst ongesteldheid (als je dat nog nooit bent geweest) er aan zit te komen. Is echt heel normaal, dus je kunt het gerust je moeder vertellen.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 14-01-2013 12:30 #113
Ik heb sinds 6 uur vanmorgen erge kramp in mijn buik en een beetje misselijk en lichte hoofdpijn. Een vriendin van mij denkt dat ik ongesteld ben maar ik weet het niet… Reactie infoteur, 14-01-2013
Beste Anoniem,
Zolang je nog geen bloed hebt, ben je nog niet ongesteld. Het kan wel een teken zijn dat je ongesteldheid er aan zit te komen. Dus neem voor de zekerheid een maandverbandje mee.

Groetjes Lautof

Anoniempjeeex, 13-01-2013 15:58 #112
Hallo,
Ik ben al 2 keer ongesteld geweest, ben nu ook ongesteld (dus 3e keer). Ben het nu al vanaf woensdag toen was het heel erg (erger dan normaal ) donderdag en vrijdag ook, zaterdag zat er soort bruin op mijn maandverband, vanochtend ook en nu weer bloed. Ik vind het een beetje raar!? Weet u misschien hoe lang het nog gaat duren voordat mijn ongesteld stopt? Reactie infoteur, 14-01-2013
Hallo Anoniempjex,

Ja hoor, dat is normaal. Je bent pas een paar keer ongesteld geweest en je ongesteld heid is zich zeg maar nog aan het instellen. Gemiddeld duurt een ongesteldheid 5 tot 8 dagen. Mocht je ongesteldheid langer dan 10 dagen duren, of je gaat je niet lekker voelen, ga dan even langs je huisarts.

Groetjes Lautof

Mama van Pubermeisje, 09-01-2013 21:00 #111
Hallo

Mijn (Guatemalteeks adoptie-) dochtertje van bijna 12,5 jaar oud, is 6 dagen geleden begonnen met bruin bloedverlies (4 maandverbanden per dag half vol, rood alleen bij afvegen). Ik ging er dus vanuit dat dit haar menarche was, maar las net dat dit bruine bloedverlies (spotting) vaak maanden vooraf aan de eigenlijke menarche…
Als ze 5 dagen lang bloedverlies heeft gehad kan dat nog op onschuldig spotting wijzen of is de menarche nu geweest? Dit alles ivm het nog te groeien aantal cm wat voor haar belangrijk is, ze is pas 1.48 meter.

dank voor het antwoord!

mvg Reactie infoteur, 10-01-2013
Hallo Mama van Pubermeisje,

Spotting duurt meestal maar een dag of 2 hooguit 3 dagen. En het zijn echt een aantal druppeltjes en niet een maandverband vol. Dus ik ben bang dat ze wel al haar eerste menarche heeft.
Waarschijnlijk zullen er nog wel wat cm bij komen. Maar ik denk niet dat ze de 160 cm gaat halen. Meestal komt er na de eerste menarche nog maximaal een 6 cm bij. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Hou er ook rekening mee dat Nederlandse meisjes nu een maal veel langer worden dan meisjes van Guatemala.of andere Noord-Amerikaanse landen. Lengte is erfelijk. Als haar biologische ouders niet erg lang zijn geweest, zal zij dat ook nooit worden.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 02-01-2013 08:58 #110
Hallo. Ik ben 14 jaar en heb een vriend van 15. Toen we bij mij thuis waren probeerde hij wat dingetjes bij mij. Hij ging met zijn blote piemel over mij heen(ook bloot). Ik was een week daarvoor voor het eerst ongesteld geworden. Nu een maand later ben ik nog niet ongesteld geworden. Ben ik nu zwanger? Ik ben heel erg bang en durf niemand te vertellen. Kan je zwanger worden terwijl je nog maagd bent? Hij heeft wel geprobeerd erin te gaan maar lukte niet. Ben ik nu zwanger? Ik ben nog steeds niet ongesteld en het is al langer dan een maand geleden! Alvast bedankt voor reactie! Reactie infoteur, 02-01-2013
Hallo Anoniem,

Tja lastige kwestie. Maar in het begin ben je heel onregelmatig ongesteld. tussen je eerste en 2e menstruatie kan wel 6 maanden zitten. Zolang je vriend niet in je is klaar gekomen, acht ik een zwangerschap heel klein. Maar ook in voorvocht kunnen zaadcellen zitten. Het beste kun je natuurlijk een zwangerschapstest doen. Dit kun je zelf doen, maar ook kun je het bij je huisarts laten doen.
Mocht je weer zo ver gaan, gebruik een condoom. Hoef je ook niet bang te zijn voor een eventuele zwangerschap.

Groetjes Lautof

Anoniem, 01-01-2013 15:54 #109
Ik heb de laatste dagen en weken pijn in de rug en buik. Maar vandaag toen ik gewoon ging plassen zag ik bloed in men onderbroek het leek op veel maar het kan ook weinig zijn, maar ik had ook een beetje bloed in men plas is dat ook normaal? Is dat gewoon omdat ik moest plassen en menstrueerde? Help Reactie infoteur, 02-01-2013
Hallo Anoniem,

Ik weet wel zeker dat je ongesteld bent geworden. Als je plast, vallen er ook altijd wel wat druppels bloed vanuit je vagina in de wc. Daardoor lijkt het dat je bloed plast, maar dat is echt niet zo. Een paar druppels bloed is al genoeg om je urine rood te kleuren. Maak je maar geen zorgen dus. Je bent dus echt ongesteld en plast geen bloed.

Groetjes Lautof

Annoniempej, 23-12-2012 19:24 #108
Hoi

Ik heb al ets van een jaar witte afschijding en al best wel groot ( 160 cm ) en cupmaat A oja ik ben 11 jaar, en nu heb ik sinds gister een licht bruine vlek in mijn onderbroek en vandaag weer ik heb al een inlegkruisje in gedaan en mijn vraag is ben ik nu ongesteld? In de zomer had ik veel buikpijn maar nu hooguit 1 keer in de week.

Ben ik nu ongesteld of word ik dat binnenkort?

Gr annoniempje Reactie infoteur, 24-12-2012
Hoi Annoniempej,

Ja, de kans is groot dat je ongesteld bent. Maar je kunt ook wat last hebben van spotting, het teken at je eerste ongesteldheid niet zo lang meer op zich laat wachten. Spotting duurt een dag of 2-3. Echt ongesteld zijn duurt 3 tot 8 dagen. Dus hou het even in de gaten.

Groetjes Lautof (infoteur)

Hallootjjeees, 21-12-2012 13:51 #107
Beste Lautof,
ik heb een probleempje: Ik ben ongesteld op dit moment, maar wel voor de 2de keer. Ik verlies heel veel bloed en moet om het half uur verschonen. Ik heb dan heel veel buikpijn en kan niet gezellig zijn tegen anderen. Ik vind het ook heel eng… M'n moeder weet het wel maar niet de hoeveelheid en de bangheid van mij… owjaa, m'n ongesteldheid duurde de vorige keer anderhalve week.

Is het bloedverlies en de buikpijn en de duur normaal?

x Reactie infoteur, 22-12-2012
Beste Hallootjjeees,

Tja, helaas verliest de ene nou eenmaal meer bloed als de ander. Het klinkt bij jou heel erg veel. Maar vaak lijkt het meer dan het in werkelijkheid is. Hou het even goed in de gaten. Ga je je duizelig voelen o.i.d. en duurt het vele bloeden langer dan 2 dagen. Ga dan even langs de huisarts. Omdat je pas 2x ongesteld bent, kan het zijn dat het wat langer duurt dan gemiddeld. Gemiddeld is het 3 tot 8 dagen. Gebeurt het vaker 1,5 week ongesteld, dan is dat ook een reden om even langs de huisarts te gaan. Neem voor de pijn gerust een paracetamolletje, kan echt geen kwaad. Geen ibuprofen nemen. Deze pijnstiller is ook bloedverdunnend en zorgt er voor dat je dan meer bloed gaat verliezen.

Succes er mee!

Groetjes Lautof

Anoniem, 17-12-2012 20:10 #106
Hallo,

Ik durf dat niet tegen mijn moeder te zeggen dan schaam ik me… :( Niemand uit mijn groep is nog ongesteld 1 iemand maar… Ik durf het dus echt niet tegen haar te zeggen… Ze vertelt alles door… (Geen goeie vriendin dus). Ik vind het zelf nooit zo leuk om er met me moeder over te praten… Ik hou daar niet zo van. Maar dan denk ik iedereen is het wel een keer. Maar kan jij misschien helpen dat dat niet gebeurt? Heel erg bedankt!

Groetjes… Anoniem Reactie infoteur, 18-12-2012
Beste Anoniem,

Met wat noet ik je helpen dat dat niet gebeurt? Ik snap je vraag niet helemaal!?

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 17-12-2012 16:24 #105
Haaaj.

Ik ben in juli 13 jaar geworden. Ik had gisteren heel veel afscheiding dus had ik vandaag een inlegkruisje ingedaan. Toen ik met gym naar de wc ging, zag ik een paar oranje streepjes. Ik deed een maandverband in, toen later had ik een lichtbruinige vlek. Sindsdien heb ik niks meer, dus ik heb maandverband uitgedaan, en niks tegen mn moeder gezegd. wat moet ik nu doen, wordt ik ongesteld, of ben ik het? Ik heb geen buikpijn of andere klachten. Reactie infoteur, 17-12-2012
Hai Anoniem,

Wat jij beschrijft is meer spotting. Het kan wel een voorbode voor je ongesteldheid zijn. Dus neem wel maandverband/inlegkruisjes met je mee. Meestal geeft een eerste ongesteldheid geen of weinig klachten. En niet iedereen heeft last van zijn ongesteldheid.

Groetjes Lautof (infoteur)

Elf Jarige, 16-12-2012 20:18 #104
Hoi,

Ik ben elf jaar en vanochtend ongesteld geworden. Ik ben wel echt ongesteld (denk ik) want ik heb al een jaar lang last van afscheiding, en ik bloedde zegmaar heel de dag. Maar nu is het al een uurtje gestopt. Maar nu heb ik 2 vragen:

1: Ik ben dus elf jaar en ik ben ongeveer 1,55. Zal ik nog groter groeien? Mijn moeder is ong 1,70 en mijn vader ong 1,80. Ik hoop namelijk niet dat ik nu hooguit 1,60 wordt.
2: Zullen mijn borsten nog groeien? Ik heb nu net cup maat AA, dus nog niet eens A. Mijn moeders borsten zijn best klein. Ongeveer cup A of B? Maar de borsten van allebei mijn oma's zij wel "gemiddeld".

Groetjes meisje van elf die graag antwoord wilt op haar vragen. Reactie infoteur, 17-12-2012
Hoi Elf jarige,

Je zal nog wel wat groeien, maar vaak niet meer dan 6 cm, nadat je voor het eerst ongesteld bent geweest. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Het ligt er ook een beetje aan hoe groot jou opa en oma zijn. Je borsten groeien nog wel een aantal jaar door. Maar hoe groot ze uiteindelijk zullen worden is helaas niet te zeggen.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 11-12-2012 20:39 #103
Hallo, Ik heb het tegen mijn moeder gezegd dat ik ongesteld ben geworden! Maar mijn moeder heeft het tegen mijn vriendins moeder gezegd! Nu zegt ze de hele tijd ben jij ongesteld? Ben jij ongesteld? Ik schaam me, dus ik zeg nee, zegt ze maar dat zei me moeder. Ooow zei ik dat is niet zo.
En ik heb ook vraagjes:
1. Als ik moet gymen dan schaam ik me want dan zie je dat ik een maandverband in heb, wat kan ik daar aan doen?
2. Als ik ga zwemen en ik ben ongesteld komt er geen bloed hoe kan dat?

Ik hoop dat je me kan helpen!
Groetjes, C… Reactie infoteur, 13-12-2012
Beste Anoniem,

Ik denk dat je vriendins moeder gewoon heel enthousiast is dat jij al ongesteld bent. Het is ook best wel bijzonder als een meisje voor het eerst ongesteld is geworden. Gewoon ja zeggen dus. Ik zou het ook even tegen je moeder vertellen dat je het niet zo leuk vind dat ze doorverteld dat je al ongesteld bent.
1. gebruik gewoon een heel dun maandverbandje (bijvoorbeel naturella) en een onderbroekje die wat groter is (een hipster of een boxershort). Dan zie bijna niets.
2. Het lijkt of je geen bloed verliest, maar dat doe je echter wel. Niet zo hygienisch dus als je geen tampon gebruikt. Gewoon dan even wachten dat je ongesteldheid over is.

Succes Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 10-12-2012 19:49 #102
Nou kijk, ik ben voor het eerst ongesteld geworden, en ik ben bang mijn moeder het
te vertellen, dus wil ik wel naar een vriendin stappen (die al ongesteld is!) maar ik ben bang dat zij het door gaat vertellen! en ik heb nog een vraagje…
als ik wil gaan zwemmen moet ik dan verplicht een tampon inbrengen? Ik vind het nogal eng… dus ik wou weten of ik een tampon moest inbrengen of dat ik gewoon zo kan gaan zwemmen? En nog een vraagje. als ik in de douche ga of in bad moet ik dan ook een tampon in?

veel groetjes: Sharon. Reactie infoteur, 11-12-2012
Hallo Sharon,

Ten eerste: gewoon je moeder vertellen. Zij is immers ook eens in de maand ongesteld en weet precies wat er in jou hoofd en lijf om gaat. Ook weet ze dan wat ze voor jou moet kopen als je ongesteld bent.
Zwemmen met een tampon is wel zo hygiënisch. Als je geen tampon in kunt brengen, zou ik niet gaan zwemmen. Dan gewoon wachten tot je ongesteldheid weer over is.
Nee, als je gaat douchen of gaat badderen, hoef je geen tampon in.

Groetjes Lautof infoteur)

Directioner, 27-11-2012 12:20 #101
Hoi hoi,

Ik ben nu ongeveer 6 maanden 14. Ik heb al van die afscheiding sinds ik 12 was. Toen ik net 13 was had ik 2 bruinige vlekjes in mijn onderbroek maar daarna niks meer. En toen ik 2 maanden 14 was had ik 1 grote bruin/rode vlek en sindsdien gewoon helemaal niets! Mijn moeder werd ongesteld toen ze 13 was en ik heb ook al gewoon oksel- en schaamhaar enzo, en ook wel borsten maar ik ben nog steeds niet ongesteld! Ik wil het heel graag worden want al mijn vriendinnen zijn het al en ze praten er dan over en ik kan er niks over zeggen want ik ben het nog niet… Wanneer word ik nou ongesteld?

Alvast bedankt
Directioner Reactie infoteur, 28-11-2012
Hoi Directioner,

Het is moeilijk te zeggen wanneer jij echt ongesteld gaat worden. Wel heb je denk ik spotting gehad. Meestal is dat een teken dat je echte menstruatie niet al te lang op zich laten wachten. Dus gewoon nog eventjes geduld.

Groetjes Lautof (infoteur)

Poenkie, 20-11-2012 20:52 #100
Hoi, heel erg fijn dat deze site zo interactief is en dat jij ook zo snel reageert. Ik ben nu 15, toen ik net 14 was verloor ik eenmalig een beetje bloed maar niet veel, nu ongeveer 1,5 jaar verder ben ik nog nooit ongesteld geweest. Lichaamshaar heb ik al best lang maar bijna nog geen borsten, alhoewel ze nu sinds kort volgens mij wel aan het groeien zijn, ze doen ook een beetje pijn en ik begin verschil te zien. Ik heb ook al een tijdje witte afscheiding, nou had ik een inlegkruisje gebruikt en is dit gisteren en vandaag lichtbruin, het kan geen poep zijn want het ruikt nergens naar en zit ook best wel aan de voorkant, kan dit mijn ongesteldheid zijn? Ik ben ook best klein voor mijn leeftijd en ik heb de laatste tijd ook meer pukkeltjes en een beetje buikpijn.

Alvast heel erg bedankt! :) xx Reactie infoteur, 21-11-2012
Hallo Poenkie,
Ja hoor het kan heel goed dat je nu ongesteld bent geworden. Vaak begint je ongesteld heid met wat bruine afscheiding (oud bloed). Naarmate je wat langer en vaker ongesteld bent geweest, veranderd dit vanzelf in helderder rood bloed. Dat je klein bent voor je leeftijd is helaas niets aan te doen. Als je eenmaal ongesteld bent groei je hooguit nog een aantal centimeters.
Ook dat je borsten wat pijnlijk zijn, pukkeltjes, lichte buikpijn, zijn allemaal tekenen voor een ongesteldheid.
Ik hoop dat het zo allemaal wat duidelijker is.

Groetjes Lautof (infoteur)

Eenmeisje, 18-11-2012 23:02 #99
Ik ben nu voor de 2e keer ongesteld. Maar ik verlies heel erg veel bloed. Ik kan wel om het uur naar de wc en dan zit mijn maandverband al redelijk vol met bloed. Is dit normaal? Verder heb ik helemaal geen buikklachten ofzo. Ik ben nu 15 en mijn borsten zijn nog erg klein. Groeien ze nog wel? Reactie infoteur, 20-11-2012
Hallo Eenmeisje,

Helaas verliest de ene nu eenmaal meer bloed tijdens de menstruatie als de ander. Bij jou zal het misschien wat meer zijn. Je zou misschien kunnen overwegen om nu of over een tijdje aan de pil te gaan. Dan ga je meestal tijdens je menstruatie minder bloed verliezen.
Over je borsten kan ik niet zo veel zeggen. Dat is ook een kwestie van erfelijkheid. Hebben je moeder en oma's kleine borsten, dan hou jij waarschijnlijk ook kleine borsten. Hebben ze grotere borsten, dan zullen jou borsten waarschijnlijk ook nog wel gaan groeien.

Groetjes Lautof (infoteur)

Lisaaatje, 18-11-2012 10:11 #98
Hallo!
Ik was 11 dagen geleden ongesteld geworden eindelijk voor de 2 keer en dat was alleenmaar rood bloed en duurde 4 dagen maar vandaag opeens heb ik tijdens het afvegen een beetje zwart bruinig bloed gevonden op het wc papiertje dat is toch veels te snel Reactie infoteur, 18-11-2012
Hallo Lisaaatje.

Wat jij beschrijft heet spotting. Je verliest dan tussen je 2 menstruaties wat (oud) bloed. Dit is eigenlijk heel onschuldig. Maar als dit vaker gebeurt, moet je wel even langs de huisarts, om het voor de zekerheid even te laten onderzoeken.

Groetjes Lautof (infoteur)

Carla, 13-11-2012 19:55 #97
Heey, ik ben dit weekend voor het eerst ongesteld geworden. Ik voelde helemaal niks en op de wc kwam ik erachter toen ik afveegde na het plassen dat er bloed zat. Nou heb ik maandverband enzo in maar er komt niet zoveel uit en het is vooral bruin achtig. Is dit normaal? Ik voel voor de rest ook helemaal geen buik/rug pijn Reactie infoteur, 14-11-2012
Hallo Carla,

Ja, hoor dat kan heel goed dat je de eerste keer niets voelt. En dat bruine is normaal. Als je wat langer ongesteld bent, wordt het vanzelf roder en ook wat meer. Naarmate je vaker ongesteld word, zal je waarschijlijk wel wat zeurderige buikpijn/rugpijn gaan voelen.

Ik hoop dat ik zo je vragen heb kunnen beantwoorden.

Groetjes Lautof (infoteur)

Annexl, 28-10-2012 19:36 #96
Heyy,
Ik heb eergister slijm gevonden toen ik na het plassen ging afvegen het was heel erg veel en het was een beetje helder en ik kon er draden van trekken. Ik heb dat gister ook gehad maar nu is het gestopt wat is dat? Reactie infoteur, 29-10-2012
Hoi Annexl

Dat slijm betekend dat jou lichaam zich aan het voorbereiden is op een eerste ongesteldheid.
Maar hoe lang het echt gaat duren is niet te zeggen. Dat kan enkele dagen zijn of weken of misschien nog wel een jaar. Het is misschien wel verstandig om vanaf nu voor de zekerheid een maandverbandje mee te nemen in je tas. Zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Groetjes Lautof (infoteur)

Meisje Met Probleem, 26-10-2012 10:08 #95
Hey,
Ik heb gisteren in de girlz gelezen dat hw borsten niet zo veel meer gaan groeien of zelfs helemaal niet meer. Maar ik zelf was op me 11e al ongesteld en had toen nog niks nog amper cup maat a, maar nu Ben ik 14 en heb nog steeds het zelfde maatje als toen ik 11 was. Ik Ben Dus bang dat je egt niet meer gaan groeien, maar mijn moeders borsten groeiden pas op haar 18e (is dit echt zo of liegt ze) maar als ik naar familie kijk van mijn vaders kant zie ik vrouwen met ook amper borsten. Dit vind ik dus ect niet leuk. Gaan mijn borstjes nog groeien tot cup maat d zoals mijn moeder maar dan pas op me 18e of hou ik de kleine borsten uit de familie kant van mijn vader? Help me alstublieft. Dankuwel x Reactie infoteur, 27-10-2012
Hallo Meisje Met Probleem,

De grootte van je borst is erfelijk bepaald. Maar of jij meer de borsten van je vaders kant of je moeders kant gaat krijgen kan ik niet zeggen. Je borsten groeien waarschijnlijk nog wel door.Maar hoeveel dat nu uiteindelijk zal zijn, is niet te zeggen.
Mocht je later. als je ouder bent, nog steeds kleine borsten hebben. Dan kan je natuurlijk overwegen om een borstvergroting te laten doen. Maar dat is voor een latere zorg. Wacht eerst nog maar even een aantal jaar af.

Groletjes Lautof (infoteur)

Xmeisje, 24-10-2012 19:38 #94
Ik ben ondertussen 15 jaar en nooit ongesteld geweest wel heb ik al een jaar slijm. Maar ik ben wel sexueel actief (zonder condoom). Ben ik nu zwanger? Reactie infoteur, 25-10-2012
Beste Xmeisje,
Ten eerste is het natuurlijk zeer onverstandig om zonder condoom met een jongen naar bed te gaan. Het kan niet alleen een zwangerschap opleveren maar ook een geslachtsziekte.
Ook als je nog nooit ongesteld bent geweest, kan je wel al zwanger worden.
Maar of je nu zwanger bent, kan ik niet zeggen. Daar zal een zwangerschapstest voor moeten doen.

Succes er mee

Groetjes (Lautof)

Laila113, 17-10-2012 21:09 #93
Hoiii, Ik heb gelezend dat slijm betekend dat de menstruatie eraan komt, maar ik krijg dat slijm alleen maar na het masturberen ongeveer een paar minuten na dat ik stop moet ik soms naar de wc en dan zie ik op het wc papiertje heel veel slijm (sorry voor de info :( ) maar ik ben erg bang ik krijg dit ook soms op gewone dagen zonder het masturberen maar dan niet zoveel, na het masturberen krijg ik heel veel waarom is dit en is dit erg? Reactie infoteur, 19-10-2012
Halli Laila113,

Doordat je masturbeerd word je sexueel opgewonden. Het slijmvlies van de vaginawand maakt daardoor extra slijm aan. Dit is dus niet hetzelfde slijm als wat je krijgt vlak voor een eerste ongesteldheid.
Maak je maar geen zorgen dit kan geen kwaad en is eigenlijk heel normaal.
Slijm vlak voor een menstruatie is meestal wittig. Slijm bij het masturberen is meestal doorzichtig.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groetjes Lautof (infoteur)

Elizeex, 08-10-2012 21:47 #92
Hoihoi,
Ik ben voor het laatst in ergens eind mei ongesteld geweest voor het eerst. Maar nu ben ik het al heel lang niet meer. Mijn moeder is al heel haar leven onregelmatig ongesteld zegt ze en daarom slikt ze een pilletje ofso iets, ik ben bang dat ik dat ook moet. Ik heb ook gelezen dat je 1e jaar ongesteld zijn heel onregelmatig is wanneer komt de regelmaat er dan in? Ik wacht al inmiddels 5 maanden :(
Gr Reactie infoteur, 14-10-2012
Hoi Elizeex,

Er kan soms wel een jaar tussen je eerste en 2e ongesteldheid zitten. Wees gerust het komt van zelf wel weer.
Waarschiijnlijk heeft je moeder het over de anticonseptie pil. Met deze pil kun je je ongesteldheid zeg maar regelen. dat is voor jou nu nog niet nodig. De meeste meisjes beginnen aan deze pil als ze met seks gaan beginnen. Want deze pil zorgt er ook voor, als je seks hebt met een jongen, dat je niet zwanger word. Zoek maar eens op internet voor informatie over deze pil. Dat begrijp je het beter.

Groetjes Lautof (infoteur)

Angelique, 02-10-2012 15:54 #91
Hallo,
Ik masturbeer best veel en ik ben ook nooit ongesteld geweest ik wil er heel graag mee stoppen omdat iedereen zegt dat het slecht voor je is is dat ook echt zo :( Reactie infoteur, 06-10-2012
Hallo Angelique,

Geloof maar niet in die onzin. Het slaat echt nergens op. Gewoon lekker mee doorgaan.
Je menstruatie komt vanzelf echt wel een keer.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 30-09-2012 22:12 #90
Ik heb een jaar geleden een keer bloed in m'n onderbroek gehad en ben ermee naar de dokter gegaan. Die stuurde me door naar het ziekenhuis. Daar zeiden ze dat er niets was.
Ik ben niet ongesteld. Maar vraag me wel af wat dat bloed was. Ik heb nu alleen last van afscheiding. Reactie infoteur, 01-10-2012
Beste Anoniem,

Wat het bloed geweest kan zijn geweest weet ik ook niet. Maar de afscheiding is wel een teken dat je eerste ongesteldheid niet meer heel lang op zich zal laten wachten.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 19-09-2012 06:24 #89
Hoi, ik zit met een grote vraagje.
Ik ga maandag op school kamp voor 4 dagen, maar ik moet volgende week ongesteld worden, maar we gaan heel veel zwemmen op kamp, maar ik gebruik geen tampons want ik krijg ze er niet in. Wat moet ik doen? Als ik niet mee zwem dan gaat me mentrix vragen warom ik niet mee zwem, en ik ken haar nog maar 2 weken, en ik vindt het gênant om te vertellen omdat ik nog maar 11 ben, en ik ben de jongste van de klas. Wat moet ik nou doen, ik weet het niet meer :'( wat als ze er nou wip over pranten, of wat moet ik zeggen als mijn klasgenootjes vragen warom ik niet mee zwem. En wat moet ik doen als ik doorlek in mij bed en iemand ziet het. Snik wat moet ik nou doen… Reactie infoteur, 19-09-2012
Hallo Anoniem,

Tja lastig verhaal. De eerste keer een tampon inbrengen is inderdaad soms lastig. Je moet vooral heel erg ontspannen. dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Maar misschien kun je naar de huisarts gaan om te vragen voor een pil die je menstruatie uit stelt.
Wordt je toch ongesteld, dan gewoon er over praten met je mentor. Ik weet zeker dat ze het begrijpt, ze is immers een vrouw. En een goede smoes is een oorontsteking. Met een oorontsteking mag je namelijk niet zwemmen. Doorlekken in je bed is erg vervelend. je kunt natuurlijk voor de zekerheid zo een matje je met extra handoek onder je kont leggen. maar dat kunnen je klasgenootjes ook zien. Maar dat is in mijn ogen de enige oplossing.

Succes er mee.

Groetjes Lautof (infoteur)

Lailaatje, 18-09-2012 17:50 #88
Kan masturberen je menstruatie uitstellen of beïnvloeden, want ik masturbeer en ik ben nooit ongesteld geweest… Reactie infoteur, 19-09-2012
Hallo Lailaatje,

Nee, masturberen heeft geen invloed op je menstruatie.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniempiexox, 17-09-2012 14:08 #87
Halloo,

Ik ben voor het eerst ergens in januari ongesteld geworden maar ik had toen alleen maar een beetje bruinige zwarte afscheiding. Daarna werd ik in mei echt ongesteld 4 dagen lang met rood bloed. Daarna stopte het weer en kreeg ik in juli weer bruinig zwarte afscheiding en nu heb ik nog steeds niks. Ik wil naar de huisarts om me menstruatie regelmatig te maken. Is dat mogelijk of verstandig? Reactie infoteur, 18-09-2012
Beste Anoniempiexox,

Ja, hoor het waarschijnlijk mogelijk, maar dat moet je wel echt met je huisarts overleggen. Je bent immers pas een paar maal ongesteld geweest, dus ik weet niet of je huisarts daarvoor open staat. Je kunt het allicht vragen aan je huisarts. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Succes er mee.

Groetjes Lautof (infoteur)

Annoniemm, 16-09-2012 22:14 #86
Hallo,
ik ben nu bijna 14 en heb al zo'n 2 jaar last van witte afscheiding. Kan het zijn dat ik dan ongesteld word? Ik heb namelijk al lang borsten en lichaamshaar. En wat kan ik doen als ik denk dat ik het word op school? En wat moet ik doen als ik het op school ben geworden? En als ik een vlek in mijn broek heb? Ik heb veel vragen dus misschien kunt u mij antwoord geven. Groeten van een anoniem meisje Reactie infoteur, 18-09-2012
Hallo Annoniemm,
Ja, dat zijn een hoop vragen. Het beste is om gewoon altijd voor de zekerheid een maandverbandje in je tas mee te nemen. Zo ben je altijd voorbereid, mocht je waar dan ook ongesteld worden. De eerste druppels bloed kunnen opgevangen worden met een inlegkruisje. Zo kun je geen vlek in je broek krijgen.

Succes er mee.

Groetjes Lautof.

Anoniempje, 10-09-2012 16:13 #85
Hoe lang ben je de eerst keer ongesteld? Reactie infoteur, 12-09-2012
Ongeveer 3 tot 8 dagen.

Groetjes Lautof

Anoniempjj, 06-09-2012 14:43 #84
Hallo, ik heb net een beetje lichtrode afscheiding gevonden in mijn onderbroek. Het is dus niet bruin, kan dat ook? Ik voel me helemaal niet anders of zo. Heel lichtjes buikpijn, maar voor de rest helemaal niks. Ik ben trouwens bijna 15 en heb de laatste tijd erg veel last van witte afscheiding.
Bedankt! Reactie infoteur, 06-09-2012
Hallo Anoniempjj,
Ja hoor dat kan ook. Waarschijlijk ben je voor het eerst ongesteld. De ene heeft er nu eenmaal meer last van als de ander. En bij de een verloopt de ongesteldheid anders als de ander.

Succes er mee!

groetjes Lautof (infoteur)

Anoonieempjjx, 03-09-2012 15:13 #83
Halloo,

Ik ben voor het laatst, dat was volgens mij ook voor het eerst want daarvoor was het gewoon een beetje bruine afscheiding, in mei ongesteld geweest. Daarna niet meer en ik had daar tussen wel eens bruine afscheiding weer, maar daarna bleef het daar weer bij, dus ik ben nu heel erg bang dat ik het nooit meer word ofzo iets. Waarom komt het nu niet meer? Reactie infoteur, 04-09-2012
Hallo Anooniepjjx,
In het begin ben je heel onregelmatig ongesteld. Er kunnen wel 6 maanden of langer tussen je 1e en 2e ongesteldheid zitten. Heb je vaker last van bruine afscheiding, ga dan even langs de huisarts. Het kan namelijk betekenen, dat je ongesteldheid niet goed doorzet. Niet iets om je zorgen over te maken, maar het is beter dat je echt ongesteld wordt. Je kunt ook last hebben van spotting. dat is een bloeding tussen 2 mentruaties. Is ook onschuldig, maar hou het even in de gaten als je het vaker krijgt, dan wel even langs de huisarts.

Groetjes Lautof (infoteur)

Marie, 29-08-2012 10:47 #82
Hallo, ik ben 12 en ik ben soms erg duizelig en zie sterretjes voor mijn ogen en mijn mama zegt dat dat bij mij zus ook zo was en dat ze dan ongesteld is geworden, ze zegt dat ik bijna ongesteld ga worden, ik heb dat wit spul al, schaamhaar en borsten… dus… en kan u misschien ook tips geven wat ik moet doen als het gebeurt…
Groetjes… Reactie infoteur, 03-09-2012
Hallo Marie,

Sorry voor de late reactie, maar ik was op vakantie. Zorg in ieder geval dat je een maandverbandje bij je hebt. Zodat als het gebeurt, je voorbereid bent en je maandverbandje kunt gebruiken als je ongesteld wordt. Verder zijn er weinig tips. Gewoon rustig afwachten. En misschien kan je een paracetamolletje meenemen, voor als je erge last van krijgt.

Succes!

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 22-08-2012 04:55 #81
Hi, ik ben een meisje van 13. Sinds 2 dagen heb ineens erg veel bruine afscheiding, ik ben nog nooit ongesteld of wat geweest… Ik heb geen idee wat het is? Reactie infoteur, 03-09-2012
Beste Anoniem,

Sorry voor de late reactie, maar ik ben even met vakantie geweest.
Ik denk dat je voor het eerst ongesteld bent geworden, maar daar zal je waarschijnlijk ondertussen zelf wel achter gekomen zijn. Vergeet je het niet je moeder of verzorger te vertellen, is wel belangrijk hoor!

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 29-07-2012 19:39 #80
Hallo,

Ik ben een meisje van 13 jaar.
Ik heb nu al ong een jaar witte afscheiding, maar de laatste tijd, is het veel meer geworden, en voel ik het er soms uit lopen. Betekent dit dat ik ongesteld word?

Groetjes Anoniem. Reactie infoteur, 30-07-2012
Hallo Anoniem,

Ja, de kans is groot dat het niet al te lang meer duurt voordat je voor het eerst ongesteld wordt. Dus neem voor de zekerheid altijd een maandverbandje met je mee.

Groetjes Lautof (infonu)

Anoniem, 29-07-2012 11:13 #79
Ik ben het geworden maar heb heel weinig bloed is dat normaal?
dat is nu alle 3 dagen of 4 bezig
groetjes anoniem <3 Reactie infoteur, 30-07-2012
Beste Anoniem,

Ja, hoor dat is normaal. Het ene meisje verliest nu eenmaal meer bloed tijdens de ongesteldheid als de andere. Je ongesteldheid kan wel tot 8 dagen duren. Hou er rekening mee dat bij je volgende ongesteldheid waarschijnlijk wat meer bloed gaat verliezen. Maar het kan ook zo blijven.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniemmxx, 24-07-2012 14:14 #78
Hallo,
Ik ben een meisje van 12 jaar
ik Ben al vaker ongesteld geweest.
Ik moet het over ong. 2 weken weer worden maar gister zat er opeens bruin spul in mijn onderbroek.
wat is dat want het was geen bloed
xonzekermeisje Reactie infoteur, 24-07-2012
Hallo Anoniemmxx,
Dat bruine spul is wel bloed, alleen wat ouder bloed. Bloed wordt na verloop van tijd bruin. Waarschijnlijk heb je wat spotting, dit is over het algemeen onschuldig. Maar als je het vaker krijgt moet je wel even langs de huisarts. Het kan ook zijn dat je een druppeltje bloed hebt verloren met je eisprong. Ook dit is over het algemeen onschuldig. maar ook hiervoor geld, gebeurt het vaker, ga even langs de huisarts.
Gewoon even in de gaten houden dus.

groetjes lautof (infoteur)

Anoniiieeeeeeemxx, 20-07-2012 08:58 #77
Hoii,
Ik ben een maandje geleden ongesteld geworden dat begon met bruinzwartige vlekken in me onderbroek in de loop van de middag werd het meer en werd het rood/zwart bloed dit duurde zo een 4 dagen lang.
Ik had 4 dagen geleden onwijs veel helder slijm en het was dik, ik had zelf berekend dat ik over 14 dagen ongesteld zou moeten worden. Maar gister en vandaag komen er af en toe (niet heel veel) bruine vlekjes op me onderbroek?
Waarom is dat? Reactie infoteur, 20-07-2012
Hallo Anoniiieeeeeeemxx,
In het begin ben je heel onregelmatig ongesteld. En meestal is het dan zo dat er tussen 2 mensruaties een langere periode zit. Maar het kan ook zo zijn dat je tussendoor wat bloed verliest (bruine vlekjes) Dit heet spotting. In principe is dit onschuldig. Maar gebeurt het vaker, dan moet je even langs de huisarts gaan.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 19-07-2012 12:43 #76
Ik ben een meisje van 14 en sinds vanochtend heb ik last van mijn buik, linksonder. Ook heb ik last van mijn onderrug en een opgeblazen gevoel. Ik heb wel al schaamhaar en okselhaar enzo ongeveer een jaar dat witte spul in mijn onderbroek.
Kan het zijn dat ik nu ongesteld aan het worden ben?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 20-07-2012
Beste Anoniem,

Ja, hoor dat kan zeker. Dus voor de zekerheid een maandverbandje meenemen.

Anoniemm, 11-07-2012 14:50 #75
De laatste tijd heb ik veel van dat wit spul in me onderbroek en ik zie ook wel eens van die bruine vlekjes in me onderbroek, maar heel vaak buikpijn heb ik niet en ik heb ook nog geen okselhaar en schaamhaar enzo. Betekent dit dat ik ongesteld ben of niet? En hoe moet ik het me moeder vertellen? Reactie infoteur, 12-07-2012
Beste Anoniemm,

Die bruine vlekjes in je onderbroek heet spotting en dat wit spul in slijm vanuit je vagina. Het zijn wel allemaal tekenen dat ongesteldheid er aan zit te komen.

Gewoon aan je moeder vertellen. Ik denk dat je moeder trots zal zijn. Het is echt de gewoonste zaak van de wereld. Zij weet als geen ander wat jij nu meemaakt. En zij kan je ook het beste vertellen wat je moet doen.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Lieke, 05-07-2012 19:22 #74
Ik had vanochtend opeens wat bruine vlekken in mijn onderbroek, maar ben je dan al ongesteld? want normaal hoort het toch rood te zijn? Reactie infoteur, 06-07-2012
Hallo Lieke,

Vaak begint een ongesteldheid met wat bruin bloed. En daar eindigt het ook meestal mee. Als je wat langer ongesteld bent, word het bloed vanzelf roder. Dus je kunt er wel van uit gaan dat je voor het eerst ongesteld bent geworden.

Groetjes Lautof (infoteur)

Melz, 21-06-2012 18:40 #73
Hoi ik ben best wanhopig ik had ongeveer 3 of 4 weken een beetje bruin bloed met wit slijm alleen heb nu alleen buikpijn en afscheiding voor de rest niks nu weet ik het niet meer word ik ongesteld? of ben ik het al zo ja en wanneer word ik het dan weer? Reactie infoteur, 24-06-2012
Beste Melz,

Waarschijnlijk heb je je eerste ongesteldheid al gehad. Die buikpijn en witte afscheiding die je nu hebt zijn de tekenen dat je ongesteldheid er aan zit te komen, dus houd een maandverbandje bij de hand. Wanneer je precies ongesteld gaat worden is helaas niet te zeggen. Dat kan elk moment zijn, maar kan ook nog eventjes duren. Maak je maar geen zorgen, dit is allemaal normaal.

Met vriendelijke groet, Lautof (infoteur)

Onzeker, 14-06-2012 16:20 #72
Hallo,

ik weet niet zeker of ik ongesteld ben (geworden), ik heb last van ;

- buikpijn, vooral in mijn onderbuik
- rugpijn
- emotioneler
- soms wit slijm in mijn onderbroek
- snelle omwisseling van blij, boos, verdrietig etc.
- & gisteravond een paar bruine vlekjes in mijn onderbroek

ben ik ongesteld aan het worden?

& heeft u tips om het aan mijn moeder te vertellen?

groetjes,
onzeker Reactie infoteur, 16-06-2012
Beste Onzeker,
Die bruine vlekjes duiden aan dat je (waarschijnlijk) ongesteld bent. je kunt ook wat last hebben van spotting (druppeltjes bloed voor je echte ongesteldheid).
Echt tips om het aan je moeder te vertellen heb ik niet, gewoon vertellen. Is de normaalste zaak van de wereld. Kan je moeder ook meteen uitleg geven hoe maandverband e.d. werkt. En als het niet in huis heeft meteen voor je halen. Meestal zijn moeders erg trots als hun dochter voor he eerst ongesteld is geworden.

Succes er mee.
Groetjes Lautof (infoteur)

Iemand, 13-06-2012 08:56 #71
Hoi, ik heb 1 keer in de week soms 2 last van een witte streep in mijn onderbroek. Wat is dit? Ik ben 10 jaar. Alvast bedankt Reactie infoteur, 14-06-2012
Beste Iemand,
waarschijnlijk is dat gewoon slijm. Dit betekend dat je lichaam zich is aan het voorbereiden voor de eerste ongesteldheid. Maar als je slijm pas echt veel wordt, dus iedere dag veel slijm in je onderbroek, dan kan je elk moment ongesteld worden. Dus maak je maar geen zorgen, bij jou duurt het waarschijnlijk nog wel eventjes voordat je voor het eerst ongesteld wordt.

Groetjes Lautof (infoteur)

Suzanne, 05-06-2012 16:43 #70
Hoi, ben ik voor de eerste keer ongesteld? Ik had gister hele erge buikpijn in mijn onderbuik, en een bruine vlek in mijn onderbroek volgens bij was het bloed Maar vandaag had ik alleen wit spul in mijn onderbroek (ik ben 11 jaar) kan ik ongesteld zijn? Reactie infoteur, 06-06-2012
Ja, hoor je kunt zeker ongesteld zijn. Je kunt de eerste dag wat bloed verliezen dan 1 a 2 dagen niet en vervolgens weer bloed verliezen. Als je wat vaker ongesteld bent geweest zal je wat meer bloed gaan verliezen.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Emma, 02-06-2012 17:54 #69
Ik zit met een mega probleem. Ik ga maandag op kamp en ben gister voor het eerst ongesteld geworden :( ik durf geen tampon in te doen en het niet tegen de juf te zeggen want ik zit namelijk in groep 6. En we gaan ook nog eens zwemmen dus hoe ga ik dit doen :( ik Ben egt helemaal in paniek hoe ik dit ga doen want ik moet wel mee van mijn moeder want ze heeft al betaald :( Reactie infoteur, 02-06-2012
Beste Emma,
Tja dat is lastig. Zonder tampon kan je echt niet zwemmen. Maar het is pas eerste ongesteldheid, dus misschien ben je er met een paar druppels al weer vanaf. Ik zou het overigens wel je moeder vertellen (als je dit nog niet hebt gedaan) dat je ongesteld bent geworden. Misschien heeft zij wel een oplossing voor je. En waarom durf je het je juf niet te vertellen? Het ene meisje wordt nu een maal sneller ongesteld dan de ander, en jij bent wat sneller. Is echt de normaalste zaak van de wereld. En als je je juf het verteld, misschien weet zij wel een oplossing voor je. Bijvoorbeeld helpen met voorbereiden van spelletjes als de rest gaat zwemmen. En dan vertel je je vriendinnen gewoon dat je een (lichte) oorontsteking hebt en dat je niet mag zwemmen.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Melissa, 27-05-2012 19:51 #68
Ik heb een klein beetje bloed in me onderbroek en heb ook buikpijn, diaree, opgeblazen gevoel en rugpijn. Word ik ongesteld en wanneer of ben ik het nu al? Reactie infoteur, 28-05-2012
Beste Melissa,
Waarschijnlijk ben je al ongesteld. Alleen de diarree kan ik niet plaatsen. Als je ongesteld bent, kan je ontlasting wat veranderen, maar geen diarree. Hou dit dus even in de gaten. Maar verder zijn alle aanwijzingen voor je eerste ongesteldheid aanwezig.

Succes!
Groetjes Lautof (infoteur)

Anomiempje, 11-05-2012 20:52 #67
Halloox

Ik heb heel veel last van klodders wit/gelig soms zelfs doorzichtig slijm vaak is het wit/gelige op mijn onderbroek en dat doorzichtige tijdens afvegen. Ook heb ik heel erg veel last van rugpijn en het is een hevige pijn ook ik ben nu 13 ben een paar maanden geleden ongesteld geweest voor de eerste keer. Heb ik nu kans dat ik het weer word want ik heb heel veel last dat ik in een dag 2 keer mijn onderbroek moet verwisselen en ik word ook gek van de pijn in mijn rug. Reactie infoteur, 12-05-2012
Hallo Anoniempje,

De kans is groot dat je snel voor de 2e keer ongesteld gaat worden. Dat vele slijm is het teken dat het niet al te lang op zich zal laten wachten. Voor het vele slijm kun je een inlegkruisje in je onderbroek dragen. Als je zo veel pijn in je rug hebt, kun je een paracetamolletje voor innemen. Waarschijnlijk is je rugpijn een zeurende pijn, ook een teken dat je ongesteldheid er aan zit te komen. Mocht je nou echt veel last van pijn houden, ga dan even langs de huisarts. Ongesteld zijn is helaas niet altijd even prettig, maar de pijn moet niet ondraagzaam blijven.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Zegiknietx, 09-05-2012 21:28 #66
Ik ben ongesteld geworden! Ik zag wat bloed en ik heb van mijn moeder zo'n ding gekregen voor in mijn onderbroek te leggen gehad. Als ik dat elke dag verschoon loopt het dan niet door mijn broek? Reactie infoteur, 10-05-2012
Beste Zegiknietx,
Voor goede hygiëne zul je je maandverbandje meerdere keren per dag moeten verschonen. Gemiddeld is dit 4 tot 6 keer per dag. Ook afhankelijk van hoeveel bloed je verliest. Maar daar kan je moeder ook alles over uitleggen.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Unknown, 08-05-2012 21:10 #65
Hallo, bedankt voor deze tips, ik ben het namelijk net geworden. Dankjewel, vooral voor het laatste stukje.

Zegikniet X., 08-05-2012 00:09 #64
Hee, bedankt voor de goede uitleg! Ik ben nog niet ongesteld geworden, maar ik ben bang dat ik het ineens op school krijg. En dat het door mijn broek heen loopt, en dat iedereen het gaat merken! Wat voel je als je over een paar weken ongesteld gaat worden? Reactie infoteur, 08-05-2012
Hoi Zegikniet X,
Om te voorkomen dat het door je broek heen loopt, kun je natuurlijk altijd een inlegkruisje dragen in je slip. Zo een inlegkruisje zal de eerste druppels bloed opvangen en is echt niet te zien onder je kleding. Je voelt eigenlijk nog niet zo veel als je over een paar weken ongesteld gaat worden. Eigenlijk een paar dagen van te voren kun je een wat zeurderige buikpijn krijgen. Je kunt alleen aan de afscheiding (wat meer wordt als normaal) zien, dat je eerste ongesteldheid niet al te lang meer op zich laat wachten.

Groetjes Lautof (infoteur)

Directioner, 05-05-2012 20:55 #63
Hey ik ben 13 en word over een maandje 14. Ik heb de laatste tijd last van:
- buikpijn(voelt anders dan normaal vanaf mn navel naar beneden)
- me buik borrelt een beetje, nou ja ik kan het niet echt uitleggen maar het voelt alssof het de hele tijd bezig is( wel weer onder me navel)
- boos(weet niet waarom, op me ouders en chagrijnig)
-huil om kleine dingen
-grijze dunne poep(verandering van ontlasting dus)
-spierpijn
-moe/nergens zin in
-down en niet lekker in me vel
-ik heb al schaamhaar en okslehaar.
-ik heb ook al wel een beetje borsten maar niet heel erg ofso
- ook heb ik al een jaartje van die afscheiding
(- ik weet niet of dit ook iets is maar afgelopen januari of december had ik 2 kleine bruine vlekjes in mn onderbroek en ik dacht eerst dat het poep was maar het zat best ver naar voor en rook nergens naar)
Wordt ik nu ongesteld? Ik wil het best graag worden want al mijn vriendinnen zijn het al en ik ga bijna naar de derde. Mijn moeder werd ongesteld op haar 13 en me tante ook.
Groetjes directioner Reactie infoteur, 07-05-2012
Beste Directioner,

Het klint alsof je ongesteldheid er aan zit te komen. maar het klinkt ook of je al een keertje ongesteld bent geweest (die bruine vlekjes). Neem voor de zekerheid maar een maandverbandje bij je, dan ben je goed voorbereid. Meestal wordt je ongeveer op de dezelfde leeftijd ongesteld als je moeder, maar het hoeft niet. Wacht gewoon rustig af. En heb je veel last van je buik, neem dan gerust een paracetamolletje.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Een Juf Met Een Vraag, 03-05-2012 22:13 #62
Hoi ik geef les op een school, en heb een vraagje. Ik geef les aan groep 6 en er zit een meisje in die klas, die de laatste tijd vaak naar huis gaat of even rustig aan moet doen vanwege buik krampen en hoofdpijn. Ik denk dat ze ongesteld word, ze is enigkind en we hebben nog geen seksuele voorlichting gegeven. Moet ik even apart met haar praten of moet ik toch seksuele voorlichting geven waar de hele klas bij is?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 04-05-2012
Beste een juf met een vraag,

Ik ben zelf geen lerares. Maar mijn mening is seksuele voorlichting in groep 6 een mooie leeftjd is om er over te beginnen. Ze zijn er immers steeds vroeger bij. Ik heb wel een neefje in groep 6 zitten, en die heeft zo ver ik weet al het een en ander te horen gekregen. Nog niet over seks zelf, maar wel hoe een meisjes lichaam en hoe een jongens lichaam in elkaar zit. Dus ook dat meisjes met de tijd ongesteld worden enz, enz. Misschien kun je een hind geven als ze nog meer informatie willen, dat ze dan bij jou langs kunnen komen. Ik noem maar wat hoor!

Ik hoop dat ik je zo wat advies heb kunnen geven, succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniemmx, 03-05-2012 15:52 #61
Hoi, Ik kreeg op 14 januari 2012 opeens een super grote bruine vlek in mijn onderbroek. Dat was de 1ste dag ook super veel daarna de 2 dag iets minder en 3de dag bijna niks. Mijn moeder zei dat ik ongesteld was maar nu ben ik het al 4 maanden niet meer. Ik heb wel weer last van super veel wit gelig slijm, maar mijn vraag is of er wel zo een lange periode kan zijn tussen je eerste ongesteldheid en de 2de? Reactie infoteur, 03-05-2012
Beste Anoniemmx,

Ja hoor dat kan. Er kan soms zelf een jaar tussen je 1e en 2e keer ongesteld zijn zitten. Dat wit gelige slijm zijn vaak wel de voortekeken dat je ongesteldheid er aan zit te komen. Dus wees er op voorbereid, dat je een maandverbandje bij je hebt.

Groetjes Lautof (infoteur)

Angsthaasje Noah, 03-05-2012 10:18 #60
Ik zit met een groot probleem. Ik zit net een half weekje in een pleeggezin. Ik ken ze nog niet heel erg goed, maar mijn probleem is dat ik bang ben dat ik ongesteld word. Ik durf ze het niet te vertellen, want ik ben heel erg verlegen. Ik durf ook niet alleen naar de winkel te gaan om maandverband te halen. Wat moet ik doen? Help me. Geef me advies. Reactie infoteur, 03-05-2012
Beste Angsthaasje Noah,
Je zult je toch er overheen moeten zetten. Of je verteld het je pleegouders of je zult zelf naar de winkel moeten gaan om maandverband te gaan kopen. Je kunt je ongesteldheid niet zomaar in je slipje laten lopen, je zult iets moeten gebruiken om het bloed op te vangen. En wc papier zal niet voldoende zijn.
Meer advies kan ik je niet geven, je zal je gewoon even je verlegenheid heen moeten zetten.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Suzanne, 01-05-2012 16:31 #59
Hallo, ik ben 11 jaar en ik heb al veel last van buikkramp en buikpijn en krijg hoofdpijn en ik krijg meer borsten… Het is al ongeveer 2 maanden zo, toen was ik nog 10.
Ben ik nu bijna ongesteld? En ik zocht al maandverband van me moeder maar ik zag er maar 1 in een doos! Mag ik alstublieft advies!

Alvast bedankt!

Groetjes, Suzanne Reactie infoteur, 02-05-2012
Beste Suzanne,

Het beste wat je kunt doen is aan je moeder vertellen dat je denkt dat je ongesteld gaat worden. Je moeder kan er dan voor zorgen dat er maandverband en eventueel inlegkruisjes voor jou in huis gehaald gaat worden.

Hoe snel je nu eigenlijk ongesteld gaat worden is niet te zeggen. Dat kan misschien elk moment gebeuren, maar er kunnen ook nog wel maanden over heen gaan. Let vooral op als je veel (wit/wit- gelige) afscheiding gaat krijgen. Dat is over het algemeen het teken dat je eerste ongesteldheid niet al te lang meer op zich laat wachten.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 22-04-2012 09:24 #58
Ik ben 12 jaar en ben nog niet ongesteld. Al mijn vriendinnen zijn het al wel. Maar ik wel al veel afscheiding en er zit nu ook soms slijm in mijn onderbroek. Binnenkort is kamp en ik ben bang dat ik het word als we daar zijn. We kunnen daar zwemmen. Maar wat moet ik dan doen? Ik heb wel af en toe buikpijn bij mijn onderbuik en ik heb voor de zekerheid een maandverbandje in mijn tas gedaan. Reactie infoteur, 22-04-2012
Beste Anoniem,
Als je ongesteld bent geworden en je wilt zwemmen, dan zul je een tampon moeten gebruiken. Anders is het niet mogelijk om te zwemmen. Kijk maar eens even op de website van ob. Daar vind je alle informatie over tampons. Dan kun je ook een proefsetje aanvragen.

Groetjes Lautof (infoteur)

Annoniempje, 03-04-2012 18:55 #57
Hoi, ik zit met een paar mega vragen.

1. Ik ben bang dat ik ongesteld word want ik heb heel veel afscheiding de laatste tijd in mijn onderbroek dus hoe lang duurt het nog voor dat ik ongesteld word?
2. En als je ongesteld word groeien je borsten dan nog veel?
3. Hoeveel groei il dan nog? Want mijn vriendin is al 2 jaar ongesteld en is maar 1.64 lang hoelang word zij? Reactie infoteur, 04-04-2012
Beste Annoniempje,
Even snel antwoord op je vragen.
1. Dat is niet te zeggen, dat kan nu maar ook pas over een paar maanden zijn.
2. Ja hoor je borsten groeien voorlopig nog wel door.
3. Als je eenmaal ongesteld bent geworden, groei je nog een aantal cm. Ongeveer 6 cm.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniempje, 27-03-2012 20:51 #56
Haay. Ik heb een probleem. Ik heb nogal veel last van scheiding maar woon in een internaat en wil dus niet zeggen dat ik inlegkruisjes nodig heb. Bestaat er ook iets anders wat je kunt gebruiken? Reactie infoteur, 28-03-2012
Beste Anoniempje,

Je zou bijvoorbeeld wat toiletpapier kunnen gebruiken, maar dat is niet erg comfortabel. Waarom wil je het niet zeggen? Is er niet een ouder meisje of een begeleider aan wie je het kunt vragen. Ik weet helaas niet hoe een internaat in elkaar zit. Maar er is vast wel iemand aan wie je het kunt vragen. Een vertrouwens persoon misschien?
Anoniempje, je hoeft je echt niet te schamen. Het is de normaalste zaak van de wereld.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Kusjes, 13-03-2012 18:24 #55
Hey ik heb sinds vorige week plots veel meer afscheiding ik draag nu een inlegkruisje want anders is mijn onderbroek zeer vuil maar wanneer word ik ongesteld?!
Groetje en liefs
kusjes Reactie infoteur, 13-03-2012
Beste Kusjes,

Dat is moeiljk te zeggen. Meer afscheiding, witte vloed genaamd, is vaak het teken dat je eerste ongesteldheid niet meer al te lang op zich laat wachten. Maar hoe lang dat zal zijn, is niet te zeggen. Het kan enkele weken zijn, maar ook nog wel een aantal maanden. Het is prima dat je voor de zekerheid een inlegkruisje draagt. Mocht je toch ineens ongesteld worden, dan ben je in ieder geval voorbereid.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniempje, 06-03-2012 22:39 #54
Hoi!
dit is de tweede keer in ander halve maand dat in bruinig spul in mij onderbroek heb maat het word niet rood het blijft donker bruin en ik heb ook totaal niet buikpijn alleen die week daar voor wel. ben ik dan ongesteld?
xanoniemje Reactie infoteur, 07-03-2012
Beste Anoniempje,
Ja, je bent ongesteld. Als je wat vaker ongesteld word, dan zal je langzamerhand ook wat meer en roder bloed gaan verliezen. Niet iedereen heeft last van buikpijn bij ongesteld zijn. Wees er maar blij mee.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 20-02-2012 18:59 #53
Hey, ik zag gisteravond een druppel bloed in mijn onderbroek! Ik was erg geschrokken. Ik heb het tegen mijn moeder vertelt en zei vermoed dat ik een van deze dagen ongesteld ga worden. Nu heb ik helemaal geen bloed in mij onderbroek. ik heb de laatste tijd wel heel veel glad spul in mijn onderbroek weet u misschien wat dat is? Reactie infoteur, 21-02-2012
Beste Anoniem,
Dat gladde spul wat jij beschrijft is gewoon een hoop slijm, ook wel witte vloed genoemd. Geen zorgen dat is normaal. Dat is het teken dat het niet meer zo lang gaat duren voordat je voor het eerst ongesteld gaat worden. Je kunt eventueel om het slijm op te vangen een inlegkruisje gebruiken. Dan ben je ook direct beschermd tegen de eerst druppels bloed, mocht je ongesteld worden. Je moeder kan je vast wel helpen met de inlegkruisjes en later met maandverband/tampons.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 15-02-2012 19:16 #52
Volgens mij ben ik voor het eerst ongesteld geworden gisteren. Ik heb bruin spul in mijn onderbroek best veel. En ben misselijk en heb ook rugpijn alleen ik heb geen buikpijn ben ik nu ongesteld? Reactie infoteur, 15-02-2012
Beste Anoniem,

Ja hoor je bent ongesteld. je kan als je ongesteld bent, rugpijn of buikpijn of een combinatie van de twee hebben. Misselijk komt niet zo vaak voor, maar het kan.

Groetjes Lautof (infoteur(

Anoniem, 07-02-2012 21:49 #51
Volgens mij ben ik gisteren ongesteld geworden, maar er zat bruin spul in mijn onderbroek (uit vorige reacties denk ik oud bloed want het ruikt ook niet naar poep) en er zaten twee druppels bloed bij, ben ik nu ongesteld? Het was sinds gister avond en ik had vandaag ook een paar keer bruin spul in mijn onderbroek, ik draag nu wel maandverband maar het was pas mijn eerste keer hoort dat? Reactie infoteur, 08-02-2012
Beste Anoniem,

Ja hoor is helemaal normaal. Later zal je wat meer bloed gaan verliezen.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 31-01-2012 07:12 #50
Ik denk dat ik gisteren voor het eerst ongesteld ben geworden, maar ik weet het niet zeker. In mijn onderbroek zat namelijk een soort bruiin spul, maar het was best veel. Het was niet echt rood bloed ofzo. Ben ik nu ongesteld geworden, of betekend dit dat ik bijna ongesteld ga worden? Ik heb wel best buikpijn. Reactie infoteur, 01-02-2012
Beste Anoniem,
Ga er maar van uit dat je voor het eerst ongsteld bent geworden. In het begin is je bloed meer bruin dan rood, maar dat veranderd met de tijd van zelf naar meer rood. Tegen de puikpijn kun je een paracetamolletje nemen.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 25-01-2012 21:31 #49
Bij mij eerste mentruatie was het meer bruin, ik heb gelezen dat het normaal is als het in het begin bruinig is maar bij mij bleef het zo waardoor ik onzeker ben. ik hoor nu al voor de 2e ongesteld te zijn geworden maar het was normaal als het nog onregelmatig was heb ik gelezen. ik schrijf omdat ik onzeker ben over het bruine bloed en misschien weet u waar het van komt en of het normaal is gr. anoniem (maar je kan mijn naam vast wel raden uit mijn eil adres) Reactie infoteur, 26-01-2012
Beste anoniem,

Maak je maar geen zorgen. De eerste keer alleen bruin bloed kan ook. Als je wat vaker ongesteld bent geweest, zal je iedere ongesteldheid wat meer (rood) bloed gaan verliezen. Maar het kan ook zo blijven hoe het nu is. Dan heb jij gewoon wat minder bloedverlies, en dat is eigenlijk alleen maar prettig.

Groetjes Lautof (infoteur)

Hihi, 25-01-2012 19:02 #48
Hey ik heb denk ik witte vloed maar ik weet het niet zeker ik ben 11 jaar.
hoelang heb je witte vloed?en als ik de eerst ben van de klas die ongesteld is dan gaan ze me echt uitlachen!dat wil ik natuurlijk niet!Help! Reactie infoteur, 26-01-2012
Beste Hihi,

Witte vloed kan enkele weken of wel maanden duren. Het is alleen maar een teken dat het niet al te lang meer gaat duren voordat je voor het eerst ongesteld gaat worden. Maar hoe lang dit precies gaat duren is niet te zeggen. Zorg in ieder geval dat je een maandverbandje bij je hebt. Zo dat, als je ongesteld wordt, voorbereid bent.

Groetjes Lautof (infteur)

Anoniem, 14-01-2012 00:24 #47
Hoii, ik ben nu al 2x ongesteld geweest en dat was maar heel weinig… alleen nu ben ik voor de derde keer ongesteld en het lijkt/is heel veel. Dit vind ik niet fijn en ik ben erg bang om doorte lekken, en dat heb ik ook al gedaan (nietzoheelveel). Mijn moeder stelde voor om tampons te gebruiken maar dat vind ik een beetje eng. ook om misschien de pil even te gebruiken als we op vakantie gaan maar wat houdt dat in? Reactie infoteur, 16-01-2012
Beste Anoniem,
Met de pil kun je je menstruatie tijdelijk uitstellen. Dus als je de pil slikt, zul je niet ongesteld worden. Als je weer stopt met de pil, wordt je weer ongesteld. De pil zorgt er ook voor dat als je ongesteld wordt, dat je (meestal) minder bloed verliest en je hebt minder last van je ongesteldheid. Geen gek idee van je moeder!

Groetjes Lautof

Jessica, 09-01-2012 21:36 #46
Ik kreeg sinds gisteren steeds donker bruin met een klein beetje rood bloed achtig iets in men onderbroek. mijn moeder zegt dat ik ongesteld ben en dat over een paar dagen ik bloed zal krijgen. dit is mijn eerste keer en ik las ergens dat dat bruine spul oud bloed is, maar hoe kan dat als dit mijn eerste keer is? en krijg ik straks bloed? Reactie infoteur, 11-01-2012
Beste Jessica,

Je moeder heeft helemaal gelijk. Je baarmoederwand heeft allemaal slijm en daar kan ook wat bloed in zitten. Als je ongesteld wordt, wordt dit slijm met het oude bloed en bloed van je ongesteldheid afgestoten. Dus dat je donkerbruin en rood door elkaar ziet klopt helemaal. Je ongesteldheid word steeds roder, tot aan het einde, dan kan het weer wat bruiner worden.

Groetjes Lautof (infoteur)

Naamloos, 05-01-2012 11:45 #45
Ik ben gisteren voor het eerst ongest. geworden alleen moet ik dit nu tegen mijn juf zeggen? En zijn er tampons voor kinderen? Gaan ze me niet uitlachen? Kan ik reactie terug krijgen alsjeblieft? Reactie infoteur, 06-01-2012
Beste Naamloos,

Je hoeft niets tegen je juf te zeggen, maar het is wel handig als je het aan je moeder/verzorger verteld. Ja, hoor er bestaan kleine tampons voor meisjes die net ongesteld zijn. Deze tampons zijn van o.b. en heten mini tampons. Op de website van o.b is er vaak de mogelijkheid om een testsetje aan te vragen.
Waarom denk je dat "ze" (wie zijn ze) je uit zullen lachen. Voor meisjes en vrouwen is ongesteld zijn de normaalste zaak van de wereld. En als je je vriendinnen niet verteld dat je ongesteld bent, zullen ze je ook niet uit lachen, want ze weten van niets.

Groetjes Lautof (infoteur)

Lotte, 22-12-2011 23:36 #44
Hoi!
Ik ben sinds de zomer ongesteld geworden en dat duurt meestal ander halve tot 2 weken.
Maar nu is het ander halve week geleden en er komt bruin spul uit mijn vagina.
Ik heb geen idee wat het is! Hopelijk kunnen jullie mij helpen,
Groetjes lotte Reactie infoteur, 24-12-2011
Beste Lotte,
Waarschijnlijk is dit bloed van je eisprong of nog restjes bloed van je ongesteldheid. Kan op zich geen kwaad, maar hou het even in de gaten. Het kan namelijk ook wat anders betekenen. Mocht het weer gebeuren, ga dan even langs je huisarts.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 10-12-2011 10:59 #43
Hoi ik ben een meisje van 14. Ik ben in ze zomervakantie ongesteld geworden voor het eerst en ben het toen 2 weken geweest is dat raar? Ook ben ik het nu nog steeds niet geworden daarom ben ik bang dt ik zwanger ben alleen ik heb niet met een jongen gevreeën maar mezelf wel bevredigd is dat raar dat omdat doe? Ben ik zwanger? Reactie infoteur, 12-12-2011
Beste Anoniem,

Je kunt absoluut niet zwanger zijn als je alleen jezelf bevredigd hebt. Dus maak je je daar maar geen zorgen over. En nee, het is niet raar.
In het begin ben je altijd onregelmatig ongesteld. Tussen de eerste keren kan zelfs enkele maanden tot 6 maanden tussen zitten. 2 weken lang ongesteld is best lang, hou dit voor een volgende keer in de gaten. 8 tot 10 dagen is wel het maximium.

Groetjes Latof (infoteur)

Kiki, 07-12-2011 21:11 #42
Ik had al eerder een reactie geplaatst maar ik heb nog een vraagje. Een weekje geleden ongeveer zag ik een paar donkerrode/bruinige druppels in mijn onderbroek. Ben ik nu ongesteld?! want dat was de eerste keer en het is niet weer gebeurd. is dit normaal of is er iets anders?

xx me Reactie infoteur, 08-12-2011
Beste Kiki,
Het kan je eerste ongesteldheid zijn geweest. Tussen je eerste en 2e ongesteldheid kan wel een tijdje tussen zitten (soms wel 6 maaanden). Maar het kan ook je eisprong zijn geweest (geeft soms ook wat bloed). Dit is vaak de voorbode van je eerste echte ongesteldheid. Hou het even in de gaten. Als je het niet helemaal vertrouwd wat er nu allemaal gebeurt, ga dan even langs de huisarts

Groetjes Lautof (infoteur)

Xxlovee, 29-11-2011 19:27 #41
Ik ben op vakantie voor't eerst ongesteld geworden, en heb gezwommen zonder tampon want ik had niet door dat ik ongesteld was, en nu ben ik al 3 tot 4 maand niet ongesteld geworden?
is er nu iets raars aan de hand? Reactie infoteur, 30-11-2011
Beste Xxlovee,

Nee hoor er is niets raars aan de hand. In het begin is je ongesteldheid heel onregelmatig. Er kan dan wel 6 maanden of langer tussen zitten. Niets om je zorgen te maken dus.

Groetjes Lautof (infoteur)

Annabel, 02-11-2011 14:46 #40
Ik ben vandaag voor het eerst ongesteld geworden want er kwam bloed in m'n onderbroek maar mijn vraag is kan dit ook komen door iets anders? Want ik ben bang dat ik denk dat ik ongesteld ben terwijl ik iets anders heb ik heb ook de hele tijd een beetje een pijn gevoel bij m'n vagina in de buurt ik hoop dat dit niets ergs betekend groetjes annabel Reactie infoteur, 02-11-2011
Hallo Annabel,

Ik denk dat je inderdaad voor het eerst ongesteld bent geworden. Als je ongesteld bent kan je inderdaad ook wat last hebben van je vagina. Maar als je het niet vertrouwd ga dan langs de huisarts. Hij of zij kan je dan even onderzoeken.

Groetjes Lautof (infoteur)

Selina, 01-11-2011 17:18 #39
Hallo ik kan ieder moment ongesteld worden. maar ik durf het niet tegen mijn moeder te zeggen. maandverband hebben we niet in huis. gaan mensen raar kijken als je 12 bent en zelf maandverband koopt? en kunnen inlegkruisjes ook? Reactie infoteur, 02-11-2011
Hallo Selina,

Nee hoor het is niet vreemd als je zelf als 12 jarige maandverband gaat kopen. Inlegkruisjes zijn alleen geschikt aan het begin en einde van ongesteldheid. Ze nemen namelijk lang niet zo veel bloed op als een maandverbandje.

Waarom durf je het niet tegen je moeder te vertellen? Zij heeft namelijk precies hetzelfde meegemaakt als wat jij mee gaat maken. Het het is trouwens zonde van je zakgeld om zelf maandverband te gaan kopen. Je kunt daarvan toch veel leukere dingen van kopen, toch?

Selina, wees niet bang om het aan je moeder te vertellen. Er is niets om je er voor te schamen. Ik denk dat je moeder het zelfs prettig vind als het haar verteld als het zo ver is. Dan weet je moeder namelijk dat alles bij jou naar behoren werkt, en kan zij het maandverband gaan kopen voor je.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Emma, 22-10-2011 11:46 #38
Hallo ik ben een meisje van 13 jaar en ik ben bijna 2 jaar ongesteld. Mijn vraag is ik ben 3 weken overtijd is dat normaal? Reactie infoteur, 22-10-2011
Beste Emma,
Ja hoor dat kan gebeuren. In de eerste jaren van je ongesteldheid kan je onregelmatig zijn.

Groetejs Lautof (infoteur)

Roza, 21-10-2011 10:20 #37
Hallo, ik ben 13 jaar en ben 3 maanden geleden voor het eerst ongesteld geworden maar dat ging niet meer veder want ik ben nog steeds niet ongesteld en daar maak ik me zorgen over. ook heb ik de laatste 3 dagen erg veel buikpijn en ben de hele dag misselijk. ik moet steeds naar de wc om te plassen en ik ben erg bang. Ik wil/kan ook niks eten want dan moet ik overgeven. Wilt u a.u.b. snel reageren op mijn bericht. Groetjes roza Reactie infoteur, 21-10-2011
Beste Roza,
In het begin ben je heel onregelmatig ongesteld. Tussen je eerste en tweede ongesteldheid kan wel 6 maanden zitten. Zo te lezen ben je ook wat gespannen doordat je nog steeds niet ongesteld bent. Ook spanningen kunnen er voor zorgen dat je ongesteldheid weg blijft.
Over je buikpijn en misselijk zijn. Er heerst momenteel een buikgriepvirus, dus daar kan je nu ook last van hebben. En je spanning over het niet ongesteld worden kan je ook buikpijn en misselijkheid krijgen. Dus Roza ontspan, er is echt niets aan de hand. Wacht gewoon rustig af, het komt vanzelf weer op gang.

Groetjes Lautof (infoteur)

Jenny, 21-10-2011 08:23 #36
Hallo, ik ben een meisje van 13 jaar en heb een vreselijk probleem. Ik ben al ongesteld al 2 jaar maar mijn probleem is ik ben na de zomer vakantie niet ongesteld geworden. Op internet stond dat een meisje op vakantie ging zwemmen en dat ze een tijdje daarna zwanger is want er was een jongen klaargekomen in het zwembad. Mijn vraag is ben ik ook zwanger? Want ik heb ook vaak gezwommen en ik ben ook een tijdje niet ongesteld geworden. Ik heb op internet een zwangerschaps test gedaan en daar kwam uit dat ik mischien zwanger ben, wat bedoelen ze daarmee? Reactie infoteur, 21-10-2011
Beste Jenny,

Laat ik maar meteen zeggen dat je niet zwanger kunt worden als een jongen klaar is gekomen in het zwembad, en jij daarna in dat water zwemt. Zaadcellen overleven niet in zwembadwater. Het kan zijn dat je door de spanning en enthousiasme later ongesteld zal worden, dat kan wel gebeuren. Je bent pas 13 jaar en je ongesteldheid kan/zal nog wel eens vaker onregelmatig zijn. Maak je nou maar geen zorgen, een zwangerschap is echt uitgesloten.

Groetjes Lautof (infoteur)

Julia, 20-10-2011 18:43 #35
Hallo, ik ben een meisje van 13 jaar en zit in de tweede ik ben al ongeveer 2 jaar ongesteld. Ik was der best vroeg bij. Maar nu ben ik al 3-4 weken niet ongesteld geworden. Ik vind dit erg vervelend want straks word ik het opeens op school! Wat kan ik doen? Ik heb wel de baarmoederhalskankerprik gehaald. Maar heeft dit effect op je menstruatie. Ik ben voor mijn menstruatie best wel flink overtijd! Ik heb gelezen op het internet dat je menstruatie tot je 20e onregelmatig is dat wist ik zelf ook al. Maar der stond ook dat je een paar maanden zelfs niet ongesteld kan worden. Ik vind dit echt niet leuk :(
Ik heb nu al een week vakantie en zit lekker te ontspannen. Want de eerste 4-5 weken moest ik weer voor het eerst naar school en was het erg zwaar, en had ik af en toe best wel stress. Maar ze zeggen dat als je een weekje stressvrij bent dat je het dan wel snel kan worden! is dit waar? ik hoop tenminste van wel want ik vind het erg vervelend. Af en toe als ik wakker word heb ik ongelovelijke buiikpijn maar dit komt omdat ik moet plassen. Ik verlies de laatste tijd erg veel cyclusslijm! Ik heb ook schaamhaar niet zo veel maar alsnog ik heb donker haar dus is mij schaamhaar dat ook donker! alleen het komt na twee dagen best wel snel terug. Wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 21-10-2011
Beste Julia,

Je beantwoord eigenlijk al je vragen zelf al. Je kan eigenlijk niets anders doen als wachten op je menstruatie. En het klopt vaak ook als je ontspant dat je menstruatie makkelijker op gang komt.
Alleen de 2-3 laatste zinnen in je verhaal/vraag snap ik niet helemaal, er ontbreken wat woorden. Wil je deze vragen ook beantwoord hebben, stel ze dan even op nieuw.

Groetjes Lautof (infoteur)

Weer Anoniempje, 19-10-2011 08:38 #34
Sorry dit was ik even vergeten, ik heb begin oktober de baarmoederhalskanker prik gehad mischien heeft dat een beetje effect heeft op mijn bijna 2 weken telate menstruatie? Ik Weet niet?
Ps ik ben dat anoniempje van dat bericht over dat overtijd zijn oke? Reactie infoteur, 19-10-2011
Beste Anoniempje,
Als je overtijd bent en je bent niet met een jongen naar bed geweest, dan ben je absoluut niet zwanger. Dan is je menstruatie gewoon wat later, geen zorgen dat kan wel eens gebeuren. Als je gespannen bent, kan het ook gebeuren dat je menstruatie wat langer weg blijft.

Ben je wel met een jongen naar bed geweest en je hebt onbeschermde sex gehad, dan kun je inderdaad zwanger zijn. Een reden om meteen naar de huisarts toe te gaan.

Succes er mee! Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniempje, 19-10-2011 08:20 #33
Hallo ik Ben een meisje van 13 en ben al anderhalf jaar ongesteld. Maar mijn probeem is ik ben erg bang dat ik zwanger ben ( dat denk ik) ik Ben 5 weken geleden voor het laatst ongesteld geworden. Ik heb ook telkens een hardere buik als anders en ik heb een raar gevoel in mijn buik. Of moet ik gewoon nog een paar dagen weken wachten? Help me ik ben een beetje erg ongerust.

Anoniem, 17-10-2011 22:43 #32
Ik ben een meisje van 12 en heb al meer dan een half jaar witte/gele afscheiding in mijn onderbroek. Hoe lang duurt het voordat ik ongesteld want ik wil nog wel groeien want ben nu 1.65? Reactie infoteur, 18-10-2011
Beste Anoniem,
Die afscheiding in je onderbroek is een teken dat je ongesteldheid meestal niet al te lang meer op zich laat wachten. Maar het is niet echt te bepalen wanneer je echt ongesteld gaat worden. Nadat je ongesteld bent geworden groei je vaak nog wel een aantal centimeters, dus je groeit nog wel een beetje.

Groetjes Lautof (infoteur)

Kiki, 11-10-2011 20:29 #31
Ik ben een meisje van 13 en zit in de 2e. Al mijn vriendinnen zijn al ongesteld en ik ben samen met een ander meisje uit me klas de enige die het nog moet worden. Ik wil het wel heel graag. Ik heb al wel okslehaar en best veel schaamhaar. Mij borsten zijn iets minde ver naar mijn mening (cup A75 is iets te groot). Mijn moeder zei dat ze ook op aar 13e ongesteld is geworden. Ik heb de laatste tijd ook erg veel hoofdpijn en pijn bij mijn stuitje zoner dat ik hem gestoten heb ofzo. Ook heb ik een paar keer uit het iets behoorlijke kramp in mijn buik gehad, zo erg dat ik op de bank helemaal verstijfd en met gekromde tenen lag. Nu zit ik met ee kruik op mijn onderbuik en ben opzoek naar wat info. Ik heb ook al een half jaar ongeveereen wit/gelige afscheiding in mijn onderbroek. Niet veel maar wel dik, melkachtig en slijmerig. Heeft dit ook iets te maken met ongesteldheid? zou ik nog lang moeten wachten? en moet ik al een inlegkruisje meenemen? Reactie infoteur, 12-10-2011
Beste Kiki,

Wat jij allemaal omschrijft kunnen allemaal tekenen zijn van een eerste ongesteldheid die onderweg, en zal waarschijnlijk niet meer zo lang op zich laten wachten. Alleen de pijn in je stuitje klan ik niet helemaal plaatsen. Hou wel de pijn in je buik in de gaten. Ongesteld zijn is nu eenmaal met wat zeurderige buikpijn en/of onderrugpijn en het kan de ene keer wat erger zijn als de andere keer. Maar met gekomde tenen tenen pijn hebben tijdens je menstruatie hoort niet. Klinkt meer als kramp in de darmen. En een ongesteldheid kan ook wat op je darmen werken.
Een inlegkruisje of maandverbandje meenemen is altijd prima, dan ben je goed voorbereid als het eenmaal zo ver is.
Ik begrijp uit je verhaal dat je met je moeder over je ongesteldheid praat en dat is prima. Je moeder weet als geen ander hoe jij je voelt.en hoe een ongesteldheid in elkaar zit.

Groetjes Lautof (infoteur)

Hoop, 03-10-2011 16:14 #30
Hallo

Ik ben 12 jaar ben 1,64…
En ben al ongesteld ik ben langer dan mn moeder maar korter dan mn vader
Kan ik nog gaan groeien
Ik zou het wel graag willen…

M.v.g. Hoop Reactie infoteur, 03-10-2011
Beste Hoop,

Nadat je voor het eerst ongesteld bent geweest, kun je nog een paar cm groeien. Maar het zal niet veel zijn. Helaas ben je, als je ongesteld bent geworden, vrijwel uitgegroeid.

Groetjes Lautof (infoteur)

Lysanne, 02-10-2011 18:20 #29
Ik ben al bijna 16. Alleen mijn borsten groeien erg langzaam (cup aa). Maar heb al wel schaamhaar. Nog haast geen okselhaar en ik ben rond de 1.84. Alleen ik ben nog steeds niet ongesteld. Gaat dat nog lang duren? En is dat wel normaal? Reactie infoteur, 03-10-2011
Beste Lysanne,

Of het nog lang gaat duren, kan ik niet echt een goed antwoord op geven. Zoals in de tekst staat, worden de meeste meisjes voor hun 16e voor het eerst ongesteld, maar het kan ook wat later zijn. Je bent al erg lang, meestal wordt je na je groeispurt voor het eerst ongesteld. Wacht het gewoon rustig nog even af. Mocht je, als je 17 bent, nog niet ongesteld zijn geworden, dan gewoon even langs de huisarts gaan. Heb je wel eens aan je moeder gevraagd hoe oud zij was, toen ze voor het eerst ongesteld werd. Vaak is dat erfelijk.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 25-09-2011 17:48 #28
Ik ben anderhalve maand voor het eerst ongesteld geworden, alleen hoellang duurt het meestal voordat je voor de 2de keer ongesteld word? ik ben 12 jaar. is het raar dat het al anderhalve maand duurt? vorige week keek ik in mijn onderbroek en zag wel een beetje rood, dus ik dacht ik ben weer ongesteld, maar daar hielt het al mee op. is dat raar? Reactie infoteur, 25-09-2011
Beste Anoniem,
Ja hoor dat kan, In het begin kan er wel 3 maanden of langer tussen zitten, maak je maar geen zorgen. Dat je vorige week wat rood in je onderbroek zag, kan wat bloed zijn van je eisprong. Maar houd het even in de gaten. Als het vaker gebeurt, ga dan even langs je huisarts. Niet meteen bang worden dat er wat aan de hand is. Maar bloedverlies tussen je menstruaties kan duiden dat er wat aan de hand is. (een onschuldig poliepje of cyste).

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 18-09-2011 20:06 #27
Ik ben gisteren voor het eerst ongesteld geworden. Ik ging naar de wc en in mijn onderbroek was rood. Ik ben 13 jaar. Maar kwam er geen bloed meer. En nu nog steeds niet…? Klopt dat? Ik vind het wel een beetje raar. Reactie infoteur, 19-09-2011
Beste Anoniem,
Ja hoor dat kan. Een menstruatie kan beginnen, dan 1 of 2 dagen geen bloed en daarna begint het weer. In het begin zal dit vaker voorkomen. Later als je wat vaker ongesteld bent geweest zal dit waarschijnlijk veranderen. Maar het kan ook zo blijven. Maak je maar geen zorgen, je menstruatie moet eerst nog even goed op gang komen. Doe voor de zekerheid wel even een maandverbandje of inlegkruisje in je onderbroek. Mocht je weer wat gaan vloeien, dat je er in ieder geval voorbereid bent.

Groetjes Lautof (infoteur)

Lisa, 12-09-2011 18:10 #26
Ik ben 14 jaar en ik ben nog steeds niet ongesteld, al mijn vriendinnen zijn het al wel en ik heb al ongeveer 3 jaar schaam/okselhaar groei en cup a borsten maar ik groei nog steeds in de lengte, ik ben nu al 1,74 en ik denk dat ik nog wel een tijdje doorgroei als ik niet snel ongesteld word, maar ik wil beslist langer worden dan 1.80. ik ben nu al langer dan al mijn vriendinnen. en als je ongesteld word groei je bijna niet meer toch. ik wil ook graag ongesteld worden! Reactie infoteur, 13-09-2011
Beste Lisa,

Het klopt ongeveer wat je zegt. Als je ongesteld wordt, dan ben je inderdaad bijna uitgegroeid. Er kunnen nog enkele cm bijkomen, maar dan ook niet meer als dat. Het heeft ook een beetje te maken met hoe lang jou ouders zijn hoe lang jij wordt. Als je zo lang bent, kun je misschien wel modellenwerk gaan doen. Lang zijn heeft zo zijn voordelen. En tegenwoordig worden steeds meer meisjes lang. Je kunt je lichaam helaas niet dwingen om ongesteld te worden. Maar de meeste meisjes worden voor hun 16e voor het eerst ongesteld. En aangezien je al 14 bent en al schaam/okselhaar hebt, zal je denk ik ook niet meer zo heel hard groeien en zal je eerste ongesteldheid ook niet meer zo lang op zich laten wachten.

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 11-09-2011 18:09 #25
Ik ben 13 jaar en ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. ik heb wel vaak en wit-gele afscheiding in m’n onderbroek en ik groei al een jaar niet meer. ik heb m’n groeispurt al gehad, ik heb schaamhaar, borsten, brede heupen enz. mijn vriendinnen die zijn het allemaal al. ik voel me hierdoor erg onzeker en het klinkt raar maar; ik wil echt ongesteld worden. wat moet ik doen? Reactie infoteur, 12-09-2011
Beste anoniem,

Helaas, je zal echt nog even moeten wachten. Je kan niets doen om ongesteld te worden. Het ene meisje wordt nou eenmaal sneller ongesteld als het andere meisje. maar aangezien je wel al afscheiding in je onderbroek hebt en al borsten en beharing hebt, zal het hoogstwaarschijnlijk niet meer zo lang duren. Maar het kan ook nog zo zijn dat het toch nog wat langer duurt. De meeste meisjes worden voor hun 16e voor het eerst ongesteld.
Neem voor de zekerheid wel een maandverbandje mee in je tas als je naar school gaat. Dan ben je in ieder geval goed voorbereid als je ongesteld wordt.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Maya, 02-09-2011 19:27 #24
Ik ben een meisje van 11jaar en ben gister voor het eerst ongesteld geworden en gister ging ik naar Boven naar de wc en toen zag ik best veel bloed in onderbroek is dat normaal? Mar mijn probleem is dat ik het niet tegen mijn moeder te zeggen want ik schaam me ervoor en ik durf het ook nielt tegen mijn vriendinnen te zeggen want dat is genant want ik ben als eerste van mijn klas ongesteld. Reactie infoteur, 05-09-2011
Beste Maya,

Het bloed in je onderbroek lijkt heel erg veel, maar het zijn maar een paar druppels. En ja het is heel normaal. Het lijkt heel veel om dat een druppel bloed zich verspreid in je onderbroek. Probeer het maar eens met een druppel water op een zakdoek. Dan zie je dat de waterdruppel zich helemaal verspreid.
Waarom durf je het niet aan je moeder te vertellen? Zij heeft vroeger precies hetzelfde meegemaakt. Het is echt niets om je er voor te schamen. En het is voor je moeder heel belangrijk om te weten dat je al ongesteld bent. Dan kan ze namelijk rekening houden met maandverband e.d. te kopen. En ze weet dan dat alles bij jou naar behoren functioneert. Aan je vriendinnen vertellen hoeft echt niet! Tegenover hun hoef je niets te zeggen. Maar Maya, vertel het alsjeblieft wel aan je moeder. Het is echt de normaalste zaak van de wereld. Ieder meisje wordt op een gegeven moment voor het eerst ongesteld en verteld het haar moeder.

Succes!

Groetjes Lautof (infoteur)

Mama, 30-08-2011 11:54 #23
Mijn dochter is 10 jaar en is al verschillende maanden geleden begonnen met schaamhaar te krijgen. Ze is ook al een tijd extreem emotioneel, dus ik denk dat de puberteit er aan zit te komen. Ik zou haar graag willen informeren over het ongesteld zijn, maar ze wil er precies nog niet veel van weten. Als ik erover begin, veranderd ze dadelijk van onderwerp. Ik zou willen dat ze toch wat voorbereid is voor als die dag komt, maar weet niet goed hoe ik er met haar over kan praten als ze het zelf niet echt wil. Weet jij misschien een manier om het haar uit te leggen. Ze is ook de enige van haar klas die dit al meemaakt, dat maakt haar zo onzeker. Ik vind het zo zielig voor haar dat ze dit nu al moet meemaken… Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste mama,
Tja, lastig die pubertijd. En het lijkt wel of kinderen steeds sneller in de pubertijd komen. Omdat je dochter nog vrij jong is, zit ze denk ik met haar hoofd nog meer bij spelen met haar vriendinnen, dan dat ze een gesprek wil met haar moeder over ongesteldheid. Misschien is het wel een idee om een boekje te kopen over de lichamelijke veranderingen en eerst ongesteldheid en van een meisje. Er zijn daar tegenwoordig erg leuke boekjes voor op de markt. Google maar een of kijk een op bol.com. vaak als een meisje zo een boekje heeft gelezen, is de drempel om er over te praten een stuk lager. Of misschien komt ze vanzelf naar je toe als ze nog vragen heeft.
Maar dwing haar niet om er met je over te praten, daar worden jonge meisjes alleen maar onzekerder over. Geef haar het boekje kado ( zonder bijzijn van andere familie leden) en vertel er gewoon bij, als ze nog meer wil weten, dat ze dat altijd aan jou kan vragen.
Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Leynac, 12-08-2011 16:46 #22
Hi ik heb de laatste tijden in mijn onderbroek een bruin achtige spul en ik ben heel erg nieuwsgierig wat dat is en wat dat betekent kunt u mij asjeblieft zeggen wat het is en wat het betekent?

Groetjes leynac Reactie infoteur, 12-08-2011
Beste Leynac,

Waarschijnlijk is dat menstruatiebloed. Maar wat niet duidelijk is of je dit constant hebt of af en toe. Als je dit constant hebt, moet je wel even langs de huiarts, je menstruatie komt dan (waarschijnlijk) niet goed op gang. Is het maar af en toe, dan is dit je menstruatie. Met de tijd zal je meer bloed gaan verliezen met je menstruatie en dan wordt het ook roder. Dat bruine bloed is zeg maar wat ouder bloed (bloed verkleurd na verloop van tijd).

Groetjes Lautof (infoteur)

Anoniem, 30-07-2011 23:24 #21
Toen ik vandaag in me onderbroek keek was het rood, best veel bloed en dit was de eerste keer dat ik ongesteld was, is het normaal dat er zoveel bloed komt bij je eerste menstruatie?
ik hoop dat kan antwoorden op mijn vraag
groetjes anoniem Reactie infoteur, 01-08-2011
Beste Anoniem,

Het ene meisje verliest meer bloed bij een (eerste) ongesteldheid als de andere. Bij jou zal het waarschijnlijk wat meer zijn. Dit is volkomen normaal. En hou er rekening mee dat het vaak minder bloed is dan dat het lijkt. Een paar bloeddruppeltjes in je onderbroek maakt immers al een hele vlek.

Ik hoop dat ik zo je vraag heb kunnen beantwoorden.

Groetjes (Lautof)

Anoniem, 21-07-2011 16:06 #20
Hoi, ik ben vorige week vrijdag voor het eerst ongesteld geworden. Maar ik had een vraagje, merk je het als je ongesteld gaat worden? Want ik wil liever niet dat het bloed in mijn onderbroek komt, want met de was gaat dat er niet zo goed uit en dat vind ik vies. En in hoe moet dat dan op vakantie als ik het niet merk? Ik hoop dat u me kunt helpen!
Groetjes. Reactie infoteur, 24-07-2011
Beste Anoniem,

Vaak heb je voordat je ongsteld wordt, wat meer doorzichtige tot witte afscheiding in je slipje dan normaal. Maar je kan ook als je denkt dat je ongsteld moet worden alvast van tevoren een inlegkruisje in je slipje doen. Inlegkruisjes zijn heel dun en voel je vrijwel niet zitten. En je ziet ze dus ook niet zitten als je een wat strakkere broek draagt. Als laatste tip kan ik je meegeven. Probeer geen witte of lichte kleding (broeken) te dragen als je denkt dat je ongsteld moet worden. Vast een fijne vakantie toegewenst.

Groetjes Lautof (infoteur)

Roos, 14-07-2011 21:11 #19
Hallo,

Ik ben 14 jaar en in september voor het eerst ongesteld geworden.
Ik ben nog wel een beetje onregelmatig ongesteld maar dat is normaal volgens mij normaal!
Ik ben wel steeds heel weinig ongesteld, maar lees hier bij andere meisjes dat ik niet de enige ben, maar nou heb ik nog een probleem, mijn borsten groeien niet. Ik heb al 2 jaar cup AA en ben echt bang dat dit niet meer goed komt. Ik eet heel weinig groente en fruit, zou mijn weinige bloed met menstruatie en mijn niet groeiende borsten daardoor kunnen komen? ik hoop dat u mij kunt helpen! Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, roos. Reactie infoteur, 15-07-2011
Beste Roos,

Dat je weinig groente en fruit eet, heeft niets te maken dat je heel weinig bloed verliest tijdens je menstruatie of kleine borsten. dat je weinig bloed verliest, daar heb je gewoon geluk mee, maar dat kan later ook veranderen in wat meer bloed. Wat je kleine borsten betreft, dat is erfelijk. Heeft je moeder kleine borsten, dan is de kans groot dat jij ook kleine borsten houdt. Ook je bouw heeft te maken met de grootte van je borsten. Ben je heel tenger, dan blijven je borsten ook kleiner dan als je wat steviger bent. Maar je borsten groeien ongeveer door tot ongeveer 3 jaar na je eerste menstruatie.
Wat ik je nog wil adviseren, als je zo weinig groente en fruit eet, neem dan ter vervanging een vitaminen pil. Om zo je eventuele te korten aan vitaminen te compenseren.

Karima, 12-07-2011 23:10 #18
Hallo ik ben karima en ik ben 12 jaar oud maar ik heb een ander vraag aan u over puisten en mee-eeters op heel mn gezicht hoe kan ik dat wegkrijgen? Clearecil een of ander creme voor puisten help ook al weer niet veel persten me er daarmee vooral mijn broer van 15 jaar en dat kwetst me heel erg kunt u snel mijn vraag beantwoorden m.v.g Karima Reactie infoteur, 13-07-2011
Hallo Karima,
Lastig he die pubertijd. Clearasil is erg aggresief en vaak als reactie van je huid op clearasil is een nog onrustiger huid. Wat je wel kunt gaan proberen zijn producten van Zarqa. Zarqa zijn producten op basis van dode zeezout. Kijk maar eens op www.zarqa.nl. Dan ga je naar producten en dan klik je op young Care. Dat is een speciale lijn voor een onzuivere huid. Producten van Zarqa zijn o.a. te koop (te bestellen) bij de DA drogisten, Etos en de natuurwinkel. De producten van Zarqa zijn wel wat duurder, maar niet extreem duur. Wat je ook eens kunt gaan doen. Ga eens een keertje langs de schoonheidsspecialist. En vraag om een behandeling voor een onzuivere huid. Dit zal rond de €60,- kosten.

Ik hoop dat je hiermee bent geholpen.

Yasmijn, 03-07-2011 15:16 #17
Ik ben 30 juni voor het eerst ongesteld geweest :( en ik ben 12 jaar niemand weet er iets van ik bergijp een paar zinnen niet en wat je moet doen en ik heb teveel schaamte om het me moeder te vertellen en ik heb geen famillie in nl en al mn vriendinen zijn niet ongesteld hoe lang duurt het voordat het weggaat en hoe kan je zien waneer het weer trug komt m.v.g Yasmijn Reactie infoteur, 04-07-2011
Beste Yasmijn,

Tja lastig, als je het je moeder niet durft te vertellen. Maar zij is wel precies degene die weet en begrijpt wat jij nu mee maakt. Dus denk er nog even heel goed over na, om je moeder het toch te vertellen.
Het duurt ongeveer 5 tot 8 dagen voordat het weer weg gaat.
En hoe je kan zien wanneer het weer terug komt is lastig uit te leggen. Voor ieder meisje is dit weer anders. Maar meestal krijg je wat meer sllijm in je slipje en als het zo ver is, ook heb je vaak wat buikpijn en misschien ook wel wat zeurderige pijn in je onderrug.

Anoniemm, 08-06-2011 18:31 #16
Ik ben gisteren voor het eerst ongesteld geworden, een klein beetje maar. Maar vannacht en vandaag heb ik helemaal geen bloed gehad. Ik denk niet dat het erg is ofzo, maar ik wil het gewoon even zeker weten? Reactie infoteur, 09-06-2011
Beste Anoniem,

Is zeker niet erg. Je ongesteldheid moet nog op gang komen. Je hebt kans dat je straks weer een paar druppels verliest. Als je wat vaker ongesteld bent geweest, zal het bloedverlies meer zijn. Is allemaal heel normaal.

Groetjes Lautof (infoteur)

Sofie, 03-06-2011 20:53 #15
Ik ben begin januari ongesteld geworden en nu (begin juni) ben ik het nog altijd niet terug. Die eerste keer zag ik 's morgens een heeell klein beetje bloed in mijn slipje, ik legde een maandverband in en er was geen bloed meer. Is dat normaal? Reactie infoteur, 05-06-2011
Beste Sofie,
Ja, dat is zeker mogelijk. Er zijn zelfs meisjes of vrouwen die eigenlijk helemaal niet merken dat ze ongesteld zijn. Het komt niet zo veel voor hoor, maar het kan. Tussen jou eerste en 2e ongesteldheid kan wel een jaar zitten. Mocht je twijfelen of bij jou alles wel goed gaat, dan raad ik je aan om even langs de huisarts te gaan.

Groetjes lautof (infoteur)

Anoniem, 24-05-2011 20:05 #14
Heej, ik ben een meisje van 15 en heb in de middag toen ik naar het toilet ging een bruin achtig spul gezien in men onderbroek, ik was wel geschrokken, maar wist niet wat het was. ik heb toen ook een ander onderbroek aangedaan, en toen k nr het toilet ging was er een heeeeeeeeeeeel klein beetje bloed in men onderbroek, ik heb dan thuis ook een inlegkruisje aangedaan, en ben dan naar het toilet gegaan een paar uren later, maar nu is er niets meer? Wat was het dan? Reactie infoteur, 25-05-2011
Hallo Anoniem,
Het kan zijn dat je bloeding een dagje over slaat, maar het kan ook zijn dat dit het voor nu het was. Zorg er voor dat je altijd een maandverbandje of inlegkruisje bij je hebt, zo ben je altijd goed voorbereid. In het begin zullen je menstruaties heel licht zijn (wat je nu dus hebt) Later zullen de bloedingen (waarschijlijk) wel wat meer worden. Uiteindelijk duurt een menstruatie gemiddeld tussen de 3 en 8 dagen.

Ik hoop dat ik je vragen heb goed kunnen beantwoorden.

K., 20-05-2011 20:19 #13
Ik ben vanochtend voor het eerst ongesteld geworden. Alleen was het bruin, het was al wel droog. Is dat normaal? En het komt echt uit mijn schaamlippen en het zit echt voorin mijn onderbroek, hoort het niet meer naar achter te zitten? Want het lijkt net alsof het nu uit mijn plasgaatje komt. Of zit dit meer bij elkaar in de buurt en is dit normaal? Ik hoop op een reactie! Reactie infoteur, 22-05-2011
Beste K.
Dat bruine is normaal. Daar begint je ongesteldheid mee, daarna wordt het vanzelf roder. Tegen het einde van je ongesteldheid wordt het weer wat bruiner, tot het weer stopt.

Even voor de duidelijkheid. Je ongesteldheid (de bloeding) komt niet uit je schaamlippen, maar uit je vagina. Je vagina zit tussen je schaamlippen in en net onder je plasbuis (plasgaatje). Dus dat het voorin in je onderbroek zit, klopt helemaal. Dus maak je maar geen zorgen, alles is helemaal normaal bij jou.

Wel raad ik je aan om even met je moeder/ouders of verzorger(s) gaat praten over dat je voor het eerst ongesteld bent geworden.

Groetjes Lautof (infoteur)

S., 14-05-2011 17:25 #12
Ik ben 12 jaar en maak me best vaak erg druk over dat ik ongesteld word op een stom moment. Ik heb al wel steeds vaker buikpijn en ik heb mijn groeispurt al gehad, ook begint er al best wat haar te groeien. Ik heb ook al bijna 2 jaar slijm. Heeft u tips hoe ik goed voorbereid kan zijn? Mijn moeder zegt dat ik het beste altijd een maandverbandje in me tas kan doen maar dan ben ik bang dat iemand het ziet. Reactie infoteur, 15-05-2011
Beste S.
Ik kan je moeder alleen maar gelijk geven. Gewoon een maandverbandje meenemen in je tas. En waarom ben je bang dat iemand het ziet? Ze zullen heus niet in je tas gaan kijken of je toevallig al een maandverbandje bij je hebt. Tegenwoordig heb je ook van die tassen waar een geheim vakje aan de binnenkant van je tas zit verstopt. Of je kan aan je moeder vragen of zij zo een vakje aan de binnenkant van je tas wil maken.

Hou in je achterhoofd dat ongesteld zijn de normaalste zaak van de wereld is, en waarschijnlijk zullen je klasgenootjes (de meisjes) ook wel een maandverbandje bij zich hebben. Misschien (als je het durft) kan je aan een van de meiden vragen waar ze hun maandverbandje bewaren.

Veel succes!
Groetjes Lautof (infoteur)

Q. Ueentjh, 14-04-2011 16:47 #11
Ik ben 13 jaar en ik kreeg ook vaak van dat slijm (iel). maar bij mij was het vaak veel slijm. Ik ben denk ik gisteren ongesteld geworden. Ik schrok natuurlijk heel erg. Ik kreeg toen een maandverband van mijn vriendin. Krijg ik veel ook bloed als ik ook veel slijm krijg is mijn vraag :) Reactie infoteur, 14-04-2011
Beste Q.ueentjh,
Het verliezen van de hoeveelheid slijm heeft niets te maken met hoeveel bloed jij gaat verliezen met je ongesteldheid. Slijmverlies is alleen een teken dat je ongesteldheid in aantocht is. Dat is mooi, want zo kan je je voorbereiden op je ongesteldheid (maandverbandje meenemen). Hoeveel bloed jij gaat verliezen is niet te zeggen. Het ene meisje verliest nu eenmaal meer bloed dan de andere. Bij je eerste ongesteldheid zal je bloedverlies (waarschijnlijk) nog niet zo veel zijn. Als je de volgende keer weer ongesteld wordt, dan zal het wat meer zijn. Dat is allemaal heel normaal.

Met vriendelijke groet,
Lautof (infoteur)

K., 28-03-2011 18:53 #10
Ik ben 14 jaar en ben nog steeds niet ongesteld! ik zit in de 2e van de Middelbare school en al mijn andere klasgenootjes zijn het al. Ik heb wel witte afscheiding en soms last van me onderbuik. Worden alle meisjes ongesteld? En wat als je het niet word heeft de dokter dan een speciaal spul om het te wowden ofzo? Ik ben best bang ik hoop hier antwoord op te krijgen. Reactie infoteur, 29-03-2011
Beste K.

Maak je maar geen zorgen, je ongesteldheid zal waarschijnlijk niet heel lang meer op zich laten wachten. De witte afscheiding en last van je onderbuik zijn tekenen dat je eerste ongesteldheid in aantocht is. Maar het kan ook nog eventjes duren. Neem voor de zekerheid een maandverbandje mee in je schooltas. Mocht het op school gebeuren, dan ben je in ieder geval goed voorbereid. En eventueel ook een paracetamolletje, voor als je erg last hebt an je buik als je ongesteld bent.
In princiepe worden alle (gezonde) meisjes ongesteld. De eerste menstruatie komt meestal tussen je 11e en 16e jaar. Mocht je op je 16e nog niet ongesteld zijn geweest, ga dan naar de huisarts. Waarschijnlijk wordt dan "de pil" voorgeschreven om de menstruatie op gang te helpen.

Groetjes Lautof

Anoniem, 24-03-2011 09:02 #9
Hoi, Ik ben 14 en ik ben nog steeds niet ongesteld! Als mijn vriendinnen hebben het wel al. Ik heb vaak zo'n wit slijm in mijn onderbroek en gisteren had ik zo'n rood bruin spul in mijn onderbroek. Weten jullie wanneer ik ongeveer ongesteld word? Reactie infoteur, 24-03-2011
Beste Anoniem,

De kans is groot, dat je nu je eerste ongesteldheid hebt. Dat rood bruin spul, wat jij noemt, is het eerste bloed wat uit je vagina komt bij het begin van je ongesteldheid. Dus je kunt je bij je vriendinnen aan gaan sluiten! Je bloeding zal langzaam wat meer gaan worden om vervolgens weer te verminderen en aan het einde van je ongesteldheid weer te stoppen. Er valt nu nog maar een ding te zeggen: Gefeliciteerd!, je bent nu lichamelijk volwassen. Vergeet het niet je moeder te vertellen. dat je voor het eerst ongesteld bent. Die kan er dan rekening mee houden met het kopen van maandverband en/of tampons.

Groetjes Lautof

C., 22-03-2011 18:08 #8
Hallo, ik ben 14 jaar en 1 jaar geleden ben ik voor het eerst ongesteld geworden.
Ik vind het een beetje eng dat er nu 1 jaar tussen zit.
Is dat normaal!?
Thanks. Reactie infoteur, 23-03-2011
Beste C,

In het begin is je mentruatie heel onregelmatig en kan er inderdaad een jaar tussen zitten. Heb geduld, het komt wel weer op gang. Maar als je het niet vertrouwd, ga dan gewoon langs de huisarts en leg je probleem uit. Misschien kan hij/zijje tijdelijk de pil voorschrijven om je menstruatie op gang te helpen. Dan weet je namelijk ook waar je aan toe bent. Met de pil hoef je namelijk niet bang te zijn dat je onverwachts toch ongesteld wordt.

Succes er mee!

Lautof

Anoniem, 19-01-2011 16:35 #7
Ik ben bijna 13 jaar, en heb alle symptomen van ongesteld worden (borsten, groeispurt, etc.) maar ik ben het nog niet. in mijn vriendinnen groep zijn 2 er al ongesteld. Ik zit in de 2e van de middelbare, want ik heb een klas overgeslagen. ik ben bang dat ik pas heel laat ongesteld wordt als mijn vriendinnen het allang zijn. En ik heb nog een vraag: Als ik op school ongesteld wordt (voor de eerste keer), en ik heb geen maandverband of tampons bij me (omdat ik niet weet dat ik ongesteld wordt), wat moet ik dan doen? anomiem. Reactie infoteur, 20-01-2011
Beste anoniem,

Ook al ben je nog nooit ongesteld geweest, en je denkt wel dat je het misschien binnenkort wordt! Neem gewoon voor de zekerheid altijd een maandverbandje mee in je tas. Moocht je toch voor het eerst ongesteld worden op school, dan ben je in ieder geval voorbereid. Mocht het zo gebeuren dat je voor het eerst ongesteld wordt en je hebt niets bij je, dan kan je altijd je vriendinnen vragen of ze misschien een maandverbandje voor je hebben. En anders is er nog de oplossing om het een lerares te vragen of de conciërge.(neem maar van mij aan, die hebben vaker dit soort situaties meegemaakt). Tenslotte kun je uit nood ook altijd wat laagjes toiletpapier in je slipje doen.

Tot slot: maak je geen zorgen over heel laat ongesteld worden. De meeste meisjes worden tussen hun 10e en 16e voor het eerst ongesteld. Dus het is hhel goed mogelijk dat het misschien bij jou nog eventjes kan duren voor dat je het voor het eerst wordt. Maar het kan ook elk moment gebeuren!

Ik hoop dat ik zo je vragen goed heb beantwoord.

Succes!

Groetjes, Lautof (infoteur)

Sacha, 17-12-2010 15:53 #6
Ik ben 13 jaar, en ik ben gisteren voor het eerst ongesteld geworden (dat denk ik tenminste). Ik heb hier wat vragen over. Is het normaal dat je op je dertiende ongesteld word? Gisteren had ik een soort bruinachtig bloed in mijn onderbroek, vandaag ook maar het begon pas weer s'middags. Ik ga over 2 weken op vakantie, kan het zijn dat ik dan ongesteld word? moet ik dan een tampon gebruiken? (er is een zwembad). Reactie infoteur, 17-12-2010
Beste Sacha,

Hier je antwoorden op je vragen.
-Ja het is heel normaal dat je op je 13e voor het eerst ongesteld wordt.
-Dat bruinachtige bloed is normaal. Dat is het eerste bloed wat aan het begin van je ongesteldheid er uit komt. Het eindigd ook vaakl met wat bruin bloed.
-De kans is heel klein dat je over 2 weken weer ongesteld wordt. Normaal ben je 1x in de 4 weken ongesteld. En in het begin kan het nog langer duren.
-Als je twijfelt of je wel of niet ongesteld zal worden op vakantie. Neem dan voor de zekerheid gewoon wat maandverband en/of tampons mee. Zo ben in ieder geval goed voorbereid, mocht je toch ongesteld worden.
-Als je ongesteld bent en je wilt zwemmen, dan moet je wel een tampon gebruiken. Dat is wel zo hygiënisch. Helaas kan je geen maandverband gebruiken tijdens het zwemmen.

Ik hoop dat je vragen zo duidelijk zijn beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Lautof (infoteur)

Lola, 24-11-2010 21:01 #5
Ik ben 16 jaar en vorig jaar ben ik voor het eerst ongesteld geworden. Toen duurde het weer een jaar tot ik vorige maand weer ongesteld werd. Het is nu meer dan een maand geleden en ik ben nog niet weer aan het menstrueren. Moet ik me nu zorgen maken? Reactie infoteur, 25-11-2010
Beste Lola,

In het begin zal je menstruatie erg onregelmatig zijn. Er kunnen dan tussen 2 menstruaties dan wel 6 tot 10 weken in zitten. Maak je maar geen zorgen, dit is normaal. Ben je echt niet zeker van je zaak, ga dan langs de huisarts. Vind je het vervelend om zo onregelmatig ongesteld te zijn, dan kan je ook aan de pil gaan. De pil zorgt er voor dat je een regelmatige cyclus krijgt. Maar overleg dit ook eerste ven met je huisarts.

Met vriendelijke groet,

Lautof (infoteur)

Beau, 18-11-2010 14:47 #4
Hallo,
ik ben 14 jaar en ben dinsdagavond voor het eerst ongesteld geworden.
nu heb ik paar heel weinig gehad, en heb gister gesport en had ik ook bijna niks, alleen het puntje van me tampon heeft meer. en dan hoor ik van andere meiden dat het super veel is enzovoort. maar ik heb het nog zo weinig, wanneer weet ik dat er meer kan komen, en over hoeveel dagen is het over of blijft het in het begin voordurend?
bedankt. Reactie infoteur, 19-11-2010
Beste Beau,

Het ene meisje verliest nou eenmaal meer bloed bij haar menstruatie als de andere. Jij hebt misschien de mazzel dat je maar heel weinig bloed verliest per keer. Maar het is ook pas je eerst keer dat je ongesteld bent. De eerste 1 a 2 dagen is het bloedverlies ook heel weinig, daarna wordt het 1 a 2 dagen wat meer om vervolgens weer minder te worden tot het helemaal stopt. De kans is groot dat je bij je volgende menstruatie wel wat meer bloed verliest. Je zegt dat je tampons gebruikt. Als je tampons gebruikt lijkt het bloedverlies al minder dan dat je maandverband gebruikt.

Maak je maar geen zorgen. ook een eerste menstruatie duurt ongeveer 3 tot 8 dagen. Heb je na 10 dagen nog steeds bloedverlies, dan zou ik even naar de huisarts gaan.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Mahi, 18-10-2010 16:28 #3
Hallo ik ben 12 jaar en op 4 november word ik 13 maar ik ben nog steeds niet ongesteld geworden en ben ook een beetje onrustig daar door ik krijg wel slijm. Als je niet ongesteld bent kan je dan geen kinderen krijgen? Reactie infoteur, 19-10-2010
Beste Mahi,
Dat slijm is vaak een voorteken dat je eerste ongesteldheid niet lang meer op zich zal laten wachten. Maar het kan ook nog wel eventjes duren. De meeste meisjes worden voor hun 16e jaar voor het eerst ongesteld. Een menstruatie is een teken dat alles over het algemeen goed werkt, en dat je dus in staat bent kinderen te krijgen. Maar er zijn ook meisjes en vrouwen die hebben bij hun ongesteldheid zo weinig bloedverlies, dat het soms lijkt dat ze niet ongesteld zijn, maar toch heel goed kinderen kunnen krijgen. Vlak voor je eerste ongesteldheid, ben je vruchtbaar, en kan je dus kinderen krijgen.
Als je twijfelt, of alles bij jou goed zit, ga dan even langs je huisarts.

Nog een tip. Neem voor de zekerheid wel een maandverbandje mee, als je bijvoorbeeld naar school toe gaat. Dan ben je in ieder geval wel goed voorbereid, als je voor het eerst ongesteld wordt.

Groetjes, Lautof (infoteur)

F., 04-09-2010 12:34 #2
Hallo, Ik ben afgelopen woensdag voor het eerst ongesteld geworden, ik schrok me rot natuurlijk… Maar volgens mij was het de hele dag maar heel weinig bloed… En de 1e nacht was ik ook helemaal niet meer ongesteld, maar de volgende dag ( donderdag) weer wel, maar nog minder dan woensdag. De nacht van donderdag op vrijdag was ik ook niet meer ongesteld, vrijdag (gister) was ik het ook niet meer. Ik ben het dus maar 2 dagen, en ook nog is weinig, geweest. Is dit voor een eerste ongesteldheid normaal? Mijn moeder zei dat dit niet raar is voor een 1e keer, omdat het de 1e keer altijd een beetje raar is, maar toch maak ik me zorgen, geeft u mij alstublieft advies!
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 04-09-2010
Beste E,

Je moeder heeft helemaal gelijk. Het kan een paar menstruaties duren voordat je "echt" een bloeding krijgt. Maar het kan ook zo blijven zoals het nu is. En dat is alleen maar prettig.

Groetjes Lautof (infoteur)

Meisje, 13-04-2010 19:51 #1
Ik was gister voor het eerst ongesteld en toen was het nog maar een beetje, en nu (volgende dag) is het veel veel erger! Is dat normaal? Reactie infoteur, 14-04-2010
Hallo meisje,
Maak je maar geen zorgen, dit is normaal. De eerste dag begint je bloeding rustig. De 2e en 3e dag is de bloeding meer en vanaf de 4e dag begint het al weer wat minder te worden. Een menstruatie duurt gemiddeld 5 tot 8 dagen, maar dit is per vrouw/meisje verschillend.

Infoteur: Lautof
Laatste update: 21-03-2012
Gepubliceerd: 11-10-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderinformatie
Reacties: 280
Medische informatie…
Schrijf mee!