InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Is vingerknakken slecht?

Is vingerknakken slecht?

Wat kan knakken

Je tenen, knieën, heup, rug, schouders, polsen,vingers en nek kun je laten knakken. Dit zijn allemaal gewrichten. Een gewricht is een overgang van 2 botten, waar beweging mogelijk is. Het knakken zal dus iets te maken hebben met het 'loskomen' van die 2 botten. Om bewegingen tussen de botten soepel te laten verlopen bevindt zich in de gewrichtsholte een vloeistof: het synovium. Het werkt net als motorolie en vermindert wrijving en voorkomt slijtage. En die vloeistof, die speelt een grote rol bij het ontstaan van het knakken.

De knak

Als er ruimte in de gewrichtsholte groter wordt, bijvoorbeeld door aan je vingers te trekken, ontstaat er een soort vacuüm. Het vloeistof kan door de grotere ruimte die daardoor ontstaat, de ruimte niet meer volledig vullen. In die 'lege' ruimte ontstaat een soort lagedrukgebied dat zich vult met een gas. 15% van de gewrichtsvloeistof bestaat uit koolzuurgas. Het lagedrukgebied trekt koolzuurgas en waterdamp uit het gewrichtsvocht, en dit veroorzaakt een luchtbel. Deze bel barst meteen weer uit elkaar, en het gewrichtsvocht komt neer met een geraas. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie... DE KNAK

Veilig knakken

De ene specialist zegt dat knakken niet schadelijk is, en de andere zegt van van wel. Als je veilig wilt knakken kun je dat het beste op de volgende manier doen. Een veilige manier van knakken is met je handen gevouwen.

Vaak knakken

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, anders zou je meerdere malen achter elkaar kunnen knakken. Maar dit is niet mogelijk. Het gas dat de extra ruimte had gevuld heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden (15 tot 20 min.). Als dat gebeurd is, dan kan er opnieuw geknakt worden. Maar er bestaat nog een andere manier van knakken. En in dat geval kun je wel vaker achter elkaar knakken.

Andere knak

Bij sommige gewrichten ontstaat de knak op een andere manier. Het geluid dat dan wordt veroorzaakt ontstaat als een pees, die bot en spier met elkaar verbinden, ergens overheen schiet. Je kunt het vergelijken met het geluid dat een snaar van een gitaar maakt.

Schadelijk?

© 2009 - 2017 Pitnormaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is vingerknakken slecht?"

Infoteur: Pitnormaal
Gepubliceerd: 27-11-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!