InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?

Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?

Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen? Er bestaan vele soorten pijnstillers. Van medicijnen tegen zware pijn tot medicijnen tegen eenvoudiger of veelvoorkomende pijnen, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn, rugpijn of pijn als gevolg van eenvoudige blessures. Ibuprofen, aspirine en paracetamol en het sterkere Tramadol, komen de meeste mensen wel bekend voor. Wat zijn de verschillen? Ik beperk mij in dit artikelen tot de pijnstillers die het meest gebruikt worden tegen pijn, zoals paracetamol, paracod, paracof, aspirine, Ibruprofen en Tramadol of Tramal druppels of tabletten. Een groot deel van deze pijnstillers worden vrij verkocht en kunt u zonder doktersrecept verkrijgen. Sommigen kunt u alleen op doktersrecept verkrijgen. Als u last van pijn heeft, is het begrijpelijk dat u graag van de pijn af wilt, bijvoorbeeld met behulp van een pijnstiller. Hebt u echter terugkerende pijn, onverwachts pijn of langdurige pijn, overleg dan altijd met uw arts. Pijnstillers bevatten allerlei stoffen die (ook op den duur) vervelende klachten kunnen veroorzaken of zelfs een gevaar kunnen opleveren voor uw gezondheid. Lees daarom voor gebruik altijd goed de bijsluiter. Een van de sterkere pijnstillers is Tramadol.

Aspirine

Van aspirine is bekend dat de werkzame stof acetylsalicylzuur het bloed verdund, waardoor het gebruik bepaalde risicoís met zich meebrengt. De kans op maagbloedingen is groter en als u een wondje heeft kan het langer doorbloeden, zowel in als uitwendig. Mensen met hoge bloeddruk of mensen die om andere redenen een verhoogde kans lopen op hersenbloedingen, wordt afgeraden om aspirine te slikken. Ook mensen met maagzweren of met een geschiedenis van maagbloedingen of bloedingen op andere plaatsen in het lichaam, wordt aspirinegebruik afgeraden. In lage dosering wordt het zogenaamde kinder aspirientje wel voorgeschreven aan volwassenen om het bloed dun te houden, als daar noodzaak toe is. Bijvoorbeeld aan mensen met verhoogde kans op trombose.

Paracetamol

Paracetamol is de meest gebruikte pijnstiller ter wereld. Paracetamol werd al in 1893 als geneesmiddel gebruikt. Paracetamol bestaat in tabletvorm, zuigtablet, zetpil, drank (voor kinderen), intraveneus (Perfalgan) en in poedervorm. Paracetamol is een relatief veilige pijnstiller maar bevat wel stoffen die bijvoorbeeld op de lever een nadelig effect kunnen hebben, waardoor een volwassene nooit meer dan maximaal 6 a 8 paracetamol van 500 mg per tablet mag innemen, per 24 uur. Voor kinderen is de dosering anders en lager (overleg met huisarts of lees goed de bijsluiter). Paracetamol werkt pijnstillend en koorts verlagend. Paracetamol is er ook in combinatie met andere stoffen, zoals paracetamol codeïne (paracod) en paracetamol cafeïne (paracof). Paracetamol met cafeïne werkt langer en sterker dan gewone paracetamol. Van paracod kunt u suffig worden en van paracof juist actiever.

Ibuprofen

Ibufrofen is een bekende pijnstiller, herkenbaar aan de felroze kleur van de pillen. Ibuprofen heeft een pijnstillende maar ook een spier ontspannende werking. Het wordt ook een ontstekingsremmer genoemd en het is tevens een koorts verlagend middel. Ibuprofen wordt vaak geslikt door mensen met pijnen aan de spieren en de gewrichten. Ibuprofen is scherp voor de maag en verhoogt de kans op maagbloedingen. De tabletten moeten daarom steeds op een volle maag worden ingenomen. Ibuprofen kwam in 2005 negatief in het nieuws omdat een studie zou hebben aangetoond dat mensen die Ibuprofen langdurig gebruiken, meer kans op een hartinfarct zouden hebben. Latere studies konden dit verband niet overtuigend vaststellen. Weer andere onderzoeken toonden aan dat de kans op hartfalen wel degelijk toeneemt, en ook dat gebruik van Ibuprofen in lage dosering, de ziekte van Alzheimer zou kunnen voorkomen. Ibuprofen vermindert de werking van sommige andere medicijnen, zoals bijvoorbeeld vochtafdrijvende medicatie. Mensen met hart en vaat ziekten, hoge bloeddruk en vocht vasthouden, moeten ook altijd overleggen met hun arts of ze Ibuprofen mogen gebruiken. (Het is altijd af te raden om medicijnen te gebruiken zonder overleg met uw arts.) Ook zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat er aanwijzingen zijn dat Ibuprofen, net als alle NSAIDís, de ziekte van Parkinson helpt voorkomen. Ibuprofen kan ook allergische reacties veroorzaken en ook kan benauwdheid optreden. U moet dan altijd stoppen met gebruik en overleggen met een arts. Stop altijd met Ibuprofen als u last heeft van kortademigheid, en ook bij maagklachten.

Opioiden

Opioiden zijn pijnstillende middelen die meestal van morfine afstammen. Een bekend middel van de groep opioiden is codeïne, zoals het al eerder beschreven Paracod (Paracetamol met codeïne). Codeïne wordt ook geslikt tegen een droge prikkelhoest. Tramadol is een sterke pijnstiller, maar minder snel verslavend dan morfine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Pijnbestrijding, hoe werkt dat nouPijnbestrijding, hoe werkt dat nouAls we ergens pijn hebben, nemen we al snel een pijnstillend middel in. Helaas heeft pijnbestrijding de laatste 20 jaar…
Hoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnHoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnEr zijn verschillende vormen van hoofdpijn. Niet altijd worden er medicijnen voorgeschreven. Bij spierspanningshoofdpijn…
Pijnstillers: Aspirine, Ibuprofen of Paracetamol?Pijnstillers: Aspirine, Ibuprofen of Paracetamol?Bij de afdeling geneesmiddelen in één van de drogisterijen valt je al snel één ding op: wat zijn er veel soorten pijnsti…
Bronnen en referenties
  • Wikpedia
  • Bijsluiters

Reageer op het artikel "Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?"

Reacties

De Wildt, 27-03-2013 13:10 #2
Tijdens mijn griep had ik naast hoge koorts ook erg veel hoofd- en spierpijn. de koorts wilde ik goed op 39 graden houden, maar de pijn wilde ik graag kwijt. Nergens kon ik een pijnstiller vinden die niet ook koortsverlagend was! Koorts is echter onze vriend in het genezingsproces en moet niet onderdrukt worden onder de 39 graden. Dan word je steeds opnieuw weer ziek. Welke pijnstiller heb ik over het hoofd gezien?

Stef Bakker, 13-03-2013 21:13 #1
Kam je paracetamol gebruiken tijdendens het gebruik van tramadol? Reactie infoteur, 14-03-2013
Lees de bijsluiter van je medicijnen, als je het antwoord niet kunt vinden overleg dan even met je apotheek of huisarts.

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Diversen
Special: Pijn
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!