InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Antipsychotica: soorten en werking

Antipsychotica: soorten en werking

Antipsychotica: soorten en werking Antipsychotica zijn medicijnen die psychotische verschijnselen kunnen onderdrukken. Bij een psychose wordt onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve symptomen. Veelvoorkomende antipsychotica zijn Haloperidol (Haldol), Olanzapine (Zyprexa), Quetiapine (Seroquel) en Risperidon (Risperdal). Bij de behandeling met een antipsychoticum kunnen diverse bijwerkingen optreden.

Psychose

Antipsychotica zijn medicijnen die psychotische verschijnselen onderdrukken. Een psychose is een psychiatrische toestand waarbij iemand het normale contact met de werkelijkheid kwijt is. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve symptomen. Positieve symptomen zijn verschijnselen die normaal niet aanwezig zijn en negatieve symptomen zijn verschijnselen die normaal wel voorkomen maar verstoord zijn. Het gebruik van antipsychotica is het meest onderzocht als behandelvorm van schizofrenie.

Positieve symptomen
  • Wanen (denkbeelden die niet overeenkomen met de werkelijkheid)
  • Hallucinaties (waarneming van zaken die er niet zijn)
  • Verward denken, spreken en schrijven
  • Verstoorde emoties

Negatieve symptomen
  • Minder spreken
  • Gebrek aan eetlust
  • Weinig energie
  • Verstoord dag- en nachtritme
  • Emotionele vlakheid

Antipsychotica: soorten en werking

Antipsychotica danken hun effectiviteit aan het beïnvloeden van bepaalde neurotransmitters in de hersenen. Bij antipsychotica gaat het hierbij met name om de neurotransmitter dopamine. Antipsychotica hebben niet direct effect. Het duurt ongeveer drie tot vier weken voor men effect kan gaan zien. Bijwerkingen kunnen echter direct na inname al optreden. Een antipsychoticum kan via tabletten of depotvorm toegediend worden. Antipsychotica zijn met name sterk in het behandelen van de positieve symptomen. Negatieve symptomen kunnen echter niet tot nauwelijks aangepakt worden met antipsychotica.

Klassieke en atypische antipsychotica
Sommige wetenschappers maken een onderscheid tussen klassieke en atypische antipsychotica. Klassieke antipsychotica verschillen van de nieuwere, atypische antipsychotica in het gegeven dat atypische antipsychotica op een strikter gebied van dopaminereceptoren inwerkt. Hierdoor worden symptomen directer en selectiever aangepakt waardoor de kans op bijwerkingen vermindert.

Veelgebruikte, geregistreerde antipsychotica
AntipsychoticumMerknaam
AripiprazolAbilify
ClozapineClozapine/Leponex
FlufenazineAnatensol/Flufenazine
HaloperidolHaldol/Haloperidol
OlanzapineZyprexa
PerfenazineTrilafon/Perfenazine
PimozideOrap
QuetiapineSeroquel
RisperidonRisperdal

Bijwerkingen

  • Extrapiramidale verschijnselen (stoornissen in de houding en beweging)
  • Melkachtige afscheiding uit de borsten (bij mannen en vrouwen)
  • Uitblijven van de menstruatie
  • Gynaecomastie (borstgroei bij de man)
  • Duizeligheid
  • Ejaculatiestoornissen
  • Droge mond
  • Obstipatie
  • Misselijkheid
  • Erectiestoornissen
Gerelateerde artikelen
Schizofrenie: antipsychotica tegen psychosesDe enige manier om een psychose te bestrijden én te voorkomen is met antipsychotica. Je moet ze je hele leven lang gebru…
Antipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica zijn psychofarmaca (medicatie voor psychische en/of psychiatrische klachten) om een psychose te helpen be…
Psychose: Vroege tekenen, symptomen en waarschuwingssignalenPsychose: Vroege tekenen, symptomen en waarschuwingssignalenMensen kunnen tijdens hun leven door verschillende oorzaken last krijgen van psychotische klachten. Zo komt een psychose…
Wat is een psychose?Wat is een psychose?Als jezelf of een bekende in de omgeving een psychose heeft, zijn we er tegenwoordig veel meer open over en dat is op zi…
Borderline is wel te genezen!Borderline is wel te genezen!Jarenlang dacht men dat deze persoonlijkheidsstoornis niet te genezen was. Tegenwoordig komt men daar op terug. Veel bel…
Bronnen en referenties
  • Moleman, P. Praktische psychofarmacologie (2009)

Reageer op het artikel "Antipsychotica: soorten en werking"

Reacties

Marijke, 13-08-2014 08:56 #4
@ S. Kocay:
gewichtstoename en slaperigheid zijn veel voorkomende bijwerkingen van quetiapine. het is dus niet abnormaal dat je hier last van hebt. het is aan jou en aan je dokter om uit te maken of de voordelen die je hebt van de behandeling opwegen tegen de nevenwerkingen. in beperkte mate kan je proberen de gewichtstoename onder controle te houden door meer te gaan sporten of gewoon al meer bewegen (vb trap nemen ipv lift). wat betreft de slaperigheid: overleggen met je arts of je de quetiapine 's avonds kan innemen. dan is de slaperigheid niet zo'n storend element meer.

S. Kocay, 17-06-2014 17:22 #3
Hoi ik gebruik sinds kort Quetiapine 50mg :" Ik ben binnen een paar weken 3 kilo aangekomen (en ben sowieso geen alles en veel eter) weet niet hoe en voel me heel moe en slaperig! Wat kan en moet ik doen ⁉️

Joke, 29-05-2014 17:43 #2
Ik wil opmerken dat "zyprexa" wel degelijk op de negatieve symptomen werkt. Verder heb ik ook veel baat bij zyprexa. Ik heb weinig bijwerkingen, ben alleen wel wat zwaarder geworden. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Verschillende andere antipsychotica hielpen niet tegen de psychotische belevingen. Ik ben nu dus gelukkig met zyprexa, en leef weer!

Kanta, 17-06-2013 18:05 #1
Met resperdal depo die ik om de 14 dagen krijg voel ik me soms benauwd en hartklopingen vaak licht gevoel in hoofd, en vaak slapende benen of armen en melk uitborst, en de menstruatie die is dus weg dus wordt niet meer ongesteld,
heveige hoofdpijnen, vaak geen gevoel zo als normelen mensen kunnen denken en voelen dus dat is allemaal weg, verder ben ik nog niet dood.

Infoteur: Melod
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!