InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Altijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoop

Altijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoop

Altijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoop Mensen die altijd pijn voelen, kunnen daar helemaal gestoord van raken. Veel mensen hebben wel eens een tijdje pijn, maar weten dan dat dit weer overgaat. In sommige gevallen hebben mensen echter altijd pijn en helpen behandelingen van huisarts, fysiotherapeut en neuroloog niet. De enige stap is dan nog de pijnspecialist. Die kan zelfs hele delen van het lichaam uitschakelen om er voor te zorgen dat de pijn verdwijnt.

Pijn

Uit een groot onderzoek naar chronische pijn blijkt dat ongeveer 20 procent van de mensen in Europa altijd pijn heeft of aan chronische pijn lijdt. Chronisch betekent in dit geval dat de klachten langer dan 6 maanden duren. Het grootste gedeelte van die klachten wordt trouwens gevormd door lage rugklachten.

Waar lijdt chronische pijn toe:

Iemand die altijd pijn heeft kan daarnaast ook nog eens te maken krijgen met:
  • Depressiviteit
  • Verlies van werk
  • Verlies van partner
  • Isolement

Chronische rugpijn: hernia’s komen het vaakst voor

Bij lage rugpijn is een hernia vaak de oorzaak. In 25 procent van de gevallen wordt de rugpijn gevormd door de hernia. Maar er zijn ook andere redenen voor lage rugpijn. Dit zijn:
  1. Stress
  2. Psychische problemen

Als niets meer helpt bij pijn

Mensen die al operaties hebben ondergaan, medicijnen hebben geslikt, hebben geleerd om met pijn om te gaan door yoga of meditatie, die al maandenlang bij fysiotherapeuten hebben gelopen of orthopeed of neuroloog hebben bezocht, kunnen te horen krijgen dat er aan hun pijn niets meer te doen is. In dat geval kan pijnbestrijding soms soelaas bieden.

Pijnbestrijding

Veel ziekenhuizen hebben de beschikking over een pijnbestrijdingafdeling. Dit is overigens niet één afdeling, maar omdat pijnbestrijding een complexe zaak is bestaat die vaak uit multidisciplinaire pijnteams. Zij bestaan uit fysiotherapeuten, psychologen, revalidatieartsen en andere specialisten. Alleen zo kan bekeken worden hoe een patiënt goed geholpen zou kunnen worden. Ook de huisarts is bij dit proces betrokken.

Laatste hoop bij pijn

Mensen die al heel lang pijn lijden, hopen altijd maar dat ze na een bezoek aan een pijnspecialist daarvan verlost zijn. Door een prik in de rug of het lamleggen van een zenuw bijvoorbeeld. Maar pijnbestrijdingteams zijn geen wonderdokters die door één behandeling iemand van de pijn kunnen bevrijden. Er worden in veel gevallen wel goede resultaten geboekt, maar die maken vaak niet dat de hele pijn verdwijnt. Hij wordt vaak wel veel minder, maar in sommige gevallen is er helemaal geen verbetering.

Behandelingen op de pijnpoli

Op een pijnpoli zoals de pijnbestrijdingafdelingen wel eens worden genoemd kunnen mensen wel heel veel. Van een ruggenprik tot het uitschakelen van een gevoelszenuw met een warmtebehandeling via een katheder. Ook kan vanuit het hoofd een groot deel van het lichaam stil worden gelegd. Dat betekent dan echter ook dat de patiënt zelf niet veel meer kan, want het lichaam is dan ook werkelijk uitgeschakeld. Kankerpatiënten die in het laatste stadium zijn aanbeland en waarbij de pijn echt ondraaglijk is geworden, worden vaak op die manier geholpen.

Epiduroscopie

Het nieuwste op het gebied van pijnbestrijding is de epiduroscopie. Artsen steken daarbij een dun slangetje via de opening bij het heiligbeen en dit gaat richting de lendenwervels. In dit apparaat zit een kleine camera. Op een scherm dat daarmee in contact staat kunnen de pijnbestrijders kunnen of er iets aan de hand is met de wortels van de zenuwen en of ze bijvoorbeeld ontstoken zijn. De epiduroscoop, waar ook nog eens 4 slangetjes doorheen lopen kan ook spoelen en medicijnen toedienen op de plek waar dat nodig is. Bovendien kan er littekenweefsel mee worden weggehaald. Tijdens de behandeling met de epiduroscoop is de patiënt dusdanig verdoofd dat er geen pijn wordt gevoeld. Maar er is nog wel zoveel gevoel dat de persoon die op de behandeltafel ligt kan aangeven of het de juiste plek is waar de dokters zitten te wroeten. Het grote voordeel van de epiduroscopie is bovendien dat er echt heel lokaal wordt behandeld. Bij medicatie ondervindt het hele lichaam ook de bijwerkingen daarvan, terwijl een lokale behandeling alleen daar zijn werk doet.

Epiduroscopie bij hernia

De epiduroscopie behandelingen zijn in ieder geval heel heilzaam bij mensen die eerder zijn geopereerd aan een hernia en die weer rugklachten krijgen met uitstralen pijn naar de benen. Vaak hebben zij namelijk last van littekenweefsel. Tijdens de behandeling met de epiduroscoop wordt ook nog eens een ontstekingsremmer ingebracht op de plaats van de pijn. Zo wordt voorkomen dat er nog meer nieuw littekenweefsel ontstaat door de nieuwe behandeling. De hele ingreep duurt zo’n anderhalf uur. Mensen moeten nog wel een nachtje blijven, omdat ze wel narcose hebben gehad.

Lees verder

© 2010 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Neuropathische pijnNeuropathische pijnNeuropathische pijn, ook bekend als zenuwpijn, ontstaat door acuut of chronisch letsel van het zenuwstelsel. Door bescha…
Aandoeningen: cervicale hernia nuclei pulposi (nekhernia)De belangrijkste klacht van een cervicale hernia pulposi is uitstralende pijn in een arm. De ernst van de pijn kan erg v…
Bestrijding van chronische pijnCirca twee miljoen Nederlanders hebben last van chronische pijn. Het is de tweede oorzaak van ziekteverzuim. Vooral hoof…
Zenuwpijn of neuralgie en wat te doenZenuwpijn of neuralgie is bij sommige mensen zo heftig dat het dagelijks leven er sterk door wordt beïnvloed. Zenuwpijn…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Ziekenhuis De Tjongerschans Heerenveen

Reageer op het artikel "Altijd pijn: pijnbestrijding is de laatste hoop"

Reacties

Cor, 22-11-2012 01:47 #2
Pijn is verschrikkelijk, mijn hele leven al beheerst door pijn. Heb veel pijnbestrijding gehad in mijn rug. Er wordt gezegd het zijn meerde hernia zijn. Ik ben in België geweest om te vragen of ze me daar wilden opereren, maar ook daar kreeg ik het antwoordt: ze durven het niet aan om dat ze niet weten welke er nu precies de pijn veroorzaakt. Uiteindelijk heb ik pijnbestrijding gehad meerdere malen, maar de oorzaak zit er nog. Na deze rug problemen kreeg ik ook schouder problemen met gevolg dat ze het ac gewricht hebben verwijderd. Nu heb ik weer een nieuw probleem, verschrikkelijke pijn in mijn nek en en boven arm met een dof gevoel en pijn scheuten. Door deze problemen ben ik afgekeurd.

Bosch, 01-02-2012 17:22 #1
Ik heb al 15 jaar pijn maagstreek/ribben oorzaak met mijn gewicht op ijskast gevallen.arts zegt beschadigde zenuw.Deze pijn is soms niet te harden maar als ik er op ga liggen zakt de pijn wat weg.Ook met lichte aanraking doet het pijn.Wat kan ik hier aan doen en bestaan hier ook medicijnen voor. dank U.

Infoteur: Singalees
Subrubriek: Diversen
Special: Pijn
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!