InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is euthanasie?

Wat is euthanasie?

Euthanasie is het opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de betrokkene op diens verzoek. Tenminste, zo staat het in de wet, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Er wordt vaak gesproken over actieve en passieve euthanasie, maar volgens de definitie van de Nederlandse Staatscommissie voor euthanasie bestaat er slechts euthanasie.

Wat is euthanasie

Euthanasie is elke vorm van handelen door een ander, met als doel een einde te maken aan het leven. Euthanasie kan alleen plaatsvinden op uitdrukkelijk verzoek van de patiënt. Hieronder valt ook hulp bij zelfdoding. De meeste verzoeken om euthanasie komen van mensen die een ziekte hebben waaraan ze ook zullen gaan overlijden. In 80 % van de gevallen zijn dit kankerpatiënten en zelf hun tijdstip van overlijden willen kiezen, zodat verder ondraaglijk en uitzichtloos lijden hen bespaard wordt. Daarnaast moet de arts aan verschillende eisen voldoen en moet de patiënt op de hoogte zijn en inzicht hebben in zijn ziekte en de behandelmethodes.

Geen euthanasie

Veel mensen hoor je spreken over vormen van passieve euthanasie. Toch bestaat passieve euthanasie (volgens de wet) helemaal niet. De volgende voorbeelden vallen dus niet onder euthanasie:
  • Het stoppen of juist niet beginnen aan een medische behandeling, als de patiënt dit niet wil.
  • Als de arts besluit geen medische behandeling te starten, omdat deze zinloos is.
  • Als de behandeling gericht is op het verlichten van de pijn van de patiënt. Ook al is dat met steeds zwaardere middelen, die naast het verlichten van de pijn, het leven verkorten.

Zorgvuldigheidseisen

Euthanasie en hulp bij zelfdoding zijn opgenomen in het Wetboek van Strafrecht. Hierdoor is euthanasie strafbaar, als er niet aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan. De arts moet aan de lijkschouwer melden dat er euthanasie is toegepast. Deze bekijkt hoe en met welke middelen het leven is beëindigd. Vervolgens stuurt hij de verplichte en overige belangrijke stukken naar één van de toetsingscommissies. Deze commisie beslist of de euthanasie op de juiste manier is toegepast.

Euthanasieverklaring

Wil de patiënt euthanasie, dan moet hij/zij een euthanasieverklaring laten opstellen. Dit is nog geen garantie dat de euthanasie daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Belangrijk is dat het verzoek van te voren met de huisarts of specialist wordt besproken. Het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium, zodat de patiënt nog op zoek kan gaan naar een andere arts, mocht de eigen arts tegen zijn.
De tekst van de euthanasieverklaring moet helder en duidelijk zijn en maar voor een uitleg vatbaar zijn.
Met deze verklaring vergroot de patiënt wel de kans dat zijn verzoek wordt uitgevoerd, omdat dit een belangrijk gedeelte is van de zorgvuldigheidseisen, maar de garantie heeft de patiënt niet. Er bestaat namelijk geen recht op euthanasie.

Euthanasie en nabestaanden

Uit onderzoek is gebleken dat de nabestaanden van iemand die door euthanasie overlijdt, het rouwproces beter aankunnen dan nabestaanden van iemand die een natuurlijke dood sterft. Dit heeft vooral te maken met de voorbereiding. De familie kan beter afscheid nemen, omdat er door de hele procedure die gevolgd moet worden bij euthanasie, openlijk over de naderende dood gesproken wordt.
Daarnaast heet iemand die verzoekt om euthanasie zich neergelegd bij de situatie en de dood, waardoor nabestaanden er zich ook makkelijker bij neerleggen.
© 2010 - 2017 Ussemuske, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Als leven lijden wordtAls leven lijden wordtDe laatste tijd is euthanasie een veelbesproken onderwerp. Nu de federale rechter van de Verenigde Staten heeft bestlote…
De Nederlandse euthanasiewetgeving is te vrijblijvendDe Nederlandse euthanasiewetgeving is te vrijblijvendDe Nederlandse euthanasiewetgeving hangt als los zand aan elkaar. Euthanasie in Nederland is niet strafbaar maar is wel…
Heeft een Levenseindekliniek kans van slagen in Nederland?Heeft een Levenseindekliniek kans van slagen in Nederland?Op dit moment wordt er een discussie gevoerd over de haalbaarheid van een Levenseindekliniek. Een kliniek waar mensen na…
Euthanasie voor ongeneeslijk, niet aanspreekbare zieke magEuthanasie voor ongeneeslijk, niet aanspreekbare zieke magSinds 2002 is actieve euthanasie niet meer strafbaar als er een weloverwogen en vrijwillig verzoek door de patiënt is. D…
Euthanasie; voor of tegenIn november 2009 was er op het nieuws een bericht over een man uit België die 23 jaar in coma had gelegen, maar achteraf…
Bronnen en referenties
  • www.postbus51.nl www.nvve.nl www.watalsiknietmeerbeterword.nl www.euthanasiecommissie.nl www.ublad.uu.nl

Reageer op het artikel "Wat is euthanasie?"

Reactie

Klaas Stelder, 24-06-2012 14:21 #1
Mijn schoonmoeder ligt in het verpleeghuis P.W Janssen te Deventer, ze is oud (95) en heeft osteoporose.1!/2 jaar geleden heeft ze haar heup gebroken en is hieraan ook geopereerd, middels een pin en niet door een nieuwe heup omdat men dat te riskant vond. Ze heeft dus pijn.
Ze heeft 2 maal een longontsteking gehad en nu recent een buikgriep. Op dat moment heeft ze niet de puf om te drinken ze is dan moe en geeft dan soms aan geen zin meer te hebben in het leven. Luistereren we echter goed naar haar is dit gerelateerd aan de ziekte van dat moment en komt ze er bovenop is dat anders. Nog vandaag heb ik met haar gesproken en dan vertelt ze mij dat ze bij ons wil blijven en geen afscheid wil nemen. In de gesprekken met o.a. de dominee verteld ze het zelfde.

Als ze zo ziek is geeft ze over en is aan de diree, dat betekend dat ze onvoldoende vocht binnen krijgt.
Nu brengen ze vocht binnen middels een infuus, de verpleeghuis dokter is het hier echter niet mee eens. Hij is namelijk van mening dat de natuur zijn werk moet doen en niet het kunstmatig toebrengen van vocht. hij weet ons dan ook precies te vertellen welke lichaams functies dan mogelijk uit zullen vallen en dat bij pijn zij ondersteund zal worden door medicatie. Even voor alle duidelijkheid als moeder niet meer wil leven dan willen wij haar met liefde helpen en zullen haar echt niet langer laten lijden. Die indruk hebben we echter niet. We willen hier proberen puur/zuiver in te staan voor zover dat mogelijk is. Wat we echter niet willen is dat daar een arts over gaat beslissen zonder naar onze mening zorgvuldig te handelen. Dit houdt voor ons in dat hij met zorg moet luisteren naar moeder eventueel met inschakeling van de dominee en een psychloog en uiteraard ook onze mening.

Het bewust niet toedienen van vocht kan in dit geval gemakkelijk tot de dood lijden, mag dit zomaar? en is er dan sprake van euthanasie? Graag uw mening, morgen hebben we wederom een gesprek met deze man.

m.v.g. Klaas Stelder

Infoteur: Ussemuske
Gepubliceerd: 13-02-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!