InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Stem: stembanden en aandoeningen

Stem: stembanden en aandoeningen

De stem gebruiken we dagelijks. Hoe de stem precies werkt, word al snel duidelijk. Soms word er teveel van de stembanden gevraagd en kunnen er problemen ontstaan. Ook aangeboren afwijkingen of bepaalde ziekten kunnen een andere stem veroorzaken. Vaak kan er met stemrust, logopedie of een operatie wel iets aan te doen zijn:

Wat is de stem

De stem is het geluid dat word voortgebracht door de stembanden, deze trillen. De hoogte van het stemgeluid hangt af van de bouw van het strottenhoofd. Bij vrouwen is deze kleiner dan bij mannen. Ook de lengte en de spanning die op de stembanden staat, speelt een rol in de hoogte van het stemgeluid. Het timbre, dit is de eigenschap van de klank, is afhankelijk van de bouw van het strottenhoofd, maar ook van het aanzetstuk. Het aanzetstuk is de mond en keelholte. Deze ruimte ligt onder en boven de stembanden. De stemhebbende klanken vormt men door aangesloten en trillende stembanden. De stemloze klanken daarentegen vormt men door geopende stembanden. Dit door alleen het aanzetstuk te bewegen en in verschillende standen te plaatsen.

Stembanden

De stembanden worden ook wel plicae genoemd. Ze bestaan uit twee paar slijmvliesplooien, die zich in het strottenhoofd bevinden. Het bovenste paar stembanden zijn de valse stembanden. De valse stembanden kan men niet in trilling brengen. De onderste stembanden zijn de ware stembanden, ook wel stemplooien genoemd. De ware stembanden bevatten spiervezels. Aan de zijde van de stemspleet zit een bindweefselband, deze is bekleed met slijmvlies. De stembanden kunnen de stemspleet verbreden, vernauwen en ook geheel afsluiten. De spieren in het strottenhoofd regelen de wijdte van de stemspleet. Voor een gedeelte regelen ze ook de spanning in de stembanden. Door de nauwe opening van de stemspleet stroomt lucht. Deze lucht zorgt ervoor dat de stembanden gaan trillen.

Zingknobbeltjes of poliep op de stemband

Door het verkeer gebruik van de stembanden of het veelvuldig gebruik ervan, kunnen zingknobbeltjs ontstaan. Dit worden ook wel poliepen genoemd. Een poliep bevindt zich meestal op 1 van de 2 stembanden. Vaak komt een poliep ook voor bij meestal mannen van middelbare leeftijd die onder spanning staan. Vervuilde lucht of een te droge en warme lucht kan ook een poliep veroorzaken. In het begin is er sprak van een hese stem. Vaak worden er ook toonhoogtebreuken vastgesteld. Dit klinkt tijdens het praten als het overslaan van de stem. Met behulp van een operatie worden de poliepen weg gehaald. Gedurende twee weken zal er stemrust worden voorgeschreven, men mag dus niet praten. Vaak word er daarna ook logopedie gegeven om de stem goed te leren gebruiken. Een bekende artiest met een stempoliep is de Nederlandse zanger Frans Bauer.

Heesheid

Onder heesheid verstaat men stemloosheid en ook veranderingen van de stem. Schorheid is een rauwe stem. Een ontsteking van het strottenhoofd kan heesheid veroorzaken. De stembanden zijn hierbij rood en gezwollen. Wanneer de ontsteking chronisch word, kan deze overgaan in poliepen op de stembanden. Wanneer er sprake is van een stembandverlamming, kan dit ook heesheid veroorzaken. Wanneer er volledige stemloosheid optreedt, is dit vaak de oorzaak van een psychische oorzaak. Ook keelkanker kan dit veroorzaken. Heesheid moet men voorzichtig behandelen omdat deze over kan gaan in poliepen. Na zes weken moet de heesheid over zijn, anders moet men ermee naar een arts. Schreeuwen en gillen is af te raden. Roken en alcohol en giftige stoffen zijn niet goed voor de stembanden. Praten tijdens ziekte of vermoeidheid word ook afgeraden. Tenslotte moet men niet teveel gaan fluisteren.

Stembandverlamming

Wanneer de stembanden volledig verlamd zijn heeft dit heesheid als gevolg. Soms is de patiënt hevig benauwd.

Spraakstoornissen

Een spraakstoornis kan aangeboren zijn zoals bij een hazenlip of open gehemelte. ook kunnen zenuwstammen beschadigd zijn. Verder kan er ook een oorzaak in de hersenen gevonden worden: coördinatiestoornissen kunnen er voor zorgen dat de fijne afstemming van de spierbewegingen niet goed verlopen. Bij een hersenbloeding kan de spraak ernstig aangetast worden.

Spraakgebrek

Een spraakgebrek is het slissen of stotteren. Afwijkingen aan de spraakorganen kunnen dit veroorzaken. Ook ontwikkelingsstoornissen zijn een van de oorzaken. Wanneer men helemaal niet kan spreken, word dit stomheid genoemd.
© 2010 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Strottenhoofdontsteking (laryngitis): symptomen, behandelingStrottenhoofdontsteking (laryngitis): symptomen, behandelingEen ontsteking van het strottenhoofd wordt ook wel 'laryngitis' genoemd. Een strottenhoofdontsteking is één van de meest…
StembandpoliepenStembandpoliepenStembandpoliepen zijn poliepen op de ware stembanden die heesheid kunnen veroorzaken. Dit komt doordat deze poliepen de…
Wat is heesheidHeesheid is een stoornis van het stemgeluid. De meeste mensen zijn ooit al eens hees geweest. Maar wat is heesheid nou p…
Zingen met open en gesloten stembandenZingen met open en gesloten stembandenSoms, als je een mooie ballad zit te luisteren van je favoriete artiest, denk je: wow wat een mooie, warme stem heeft di…
Knobbels op stembanden: symptomen, diagnose en behandelingKnobbels op stembanden: symptomen, diagnose en behandelingKnobbeltjes op de stembanden (ook wel zangersknobbeltjes of stembandknobbels genoemd) komen voor na overbelasting of een…
Bronnen en referenties
  • http://www.angelfire.com/al/logopedie/stem/stembandpoliepen.html

Reageer op het artikel "Stem: stembanden en aandoeningen"

Reacties

Marga, 10-07-2014 09:14 #5
Ik werk op een zwembad en heb door nalatigheid van anderen chloor nevel ingeademd. Ik ben nu hees en het kost mij heel veel energie om te praten en vooral met zwemles geven. Het is net alsof ik het uit mijn tenen moet halen en het is erg vermoeiend. Als ik veel boven mijn kunnen/ lawaai uit moet praten dan heb ik de volgende dag helemaal geen stem meer.
Ik ben niet benauwd of zo. Mijn vraag is:kunnen stembanden verbranden? door chloordampen? of zodanig aangetast zijn dat er niets meer aan te doen is?

Arie Nijhof, 25-12-2012 23:45 #4
Volgens mijn KNO arts hebben mijn stembanden onvoldoende volume wat de oorzaak van mijn heesheid zou zijn. Dit kan verholpen worden door mijn stembanden operatief met eigen lichaamsvocht op te vullen. Maar deze operatie is niet zonder risico. De arts zei "Op uw leeftijd zou ik het niet doen". Ik ben 84 jaar en zal nog graag heel lang mee kunnen. Wat moet ik doen? Schenk mij wijsheid svp. IK hoor graag van jullie. Arie Nijhof.

G. O. Damsma, 11-10-2012 15:25 #3
Door de KNO arts is geconstateert dat de stembanden te dun en/of te slap zijn. Is hier iets aan te doen? Medicijnen of homeopathie? Reactie infoteur, 14-10-2012
Logopedie kan bij te slappe stembanden helpen.

Pedro van Haren, 31-08-2011 11:59 #2
Ik heb ca 35 jr. trompet gespeeld totdat ik last kreeg van een knobbel (?) op 'n stemband wat tot gevolg had dat na een half uur ik het gevoel had van een bal in mijn keel waardoor het blazen gevoelig werd. Heb 3 ziekenhuizen bezocht voor onderzoek waarbij het laatst aan AMC A'DAM waar men vertelde mij te kunnen opereren wat echter tot gevolg zou hebben problemen te kunnen krijgen met praten en slikken waarop ik besloot te stoppen met spelen van trompet (amateur niveau). Zouden er nog mogelijkheden zijn om geholpen te worden? Reactie infoteur, 19-09-2011
Meestal is een operatie de enige mogelijkheid. Let erop dat deze knobbel niet groter wordt. Geef de stembanden voldoende rust. In sommige gevallen kan een knobbel spontaan genezen.

R. Weijler, 29-03-2011 21:06 #1
Een gezwel op de valse stemband is al vier keer geopereerd om te weten of er kankercellen in zitten.Tot nu toe zonder resultaat en wellicht deze vierde keer ook niet.Als de anatoom-patholoog weer alleen maar vocht constateert welke mogelijkheden staan dan de chirurg ter beschikking?Het is erg spannend hoe mijn stemband weer kan gaan trillen.Ze ligt nu stil.Kan het gezwel zonder bestralen ook weg gehaald worden zonder de linker stemband te beschadigen?

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!