InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Donor Donorregistratie & Donorcodicil

Donor Donorregistratie & Donorcodicil

Donor Donorregistratie & Donorcodicil Donor worden en Donorregistratie. Wel van plan om donor te worden, maar kom je er niet toe om tot donorregistratie over te gaan? Stel je het steeds maar weer uit? Wil je informatie over donor worden, het donorcodicil, de diverse opties voor orgaandonatie of weefseldonatie, keuzes welke organen of weefsels je kunt doneren, wanneer je donor kunt zijn en waar je je kunt registreren als donor? Alles over donatie, donorschap en wat donorregistratie nu precies inhoudt, kun je lezen in dit artikel.

Donor - Donorregistratie & Donorcodicil

Donor worden - Donorregistratie. In dit artikel kun je vinden wat donor worden en donorregistratie precies inhoudt en waar je je kunt registreren.

Donorcodicil - Donorregistratie Donororganen

Donorcodicil. Het zogenaamde donorcodicil of donorregistratie formulier kan je invullen om te bepalen of je na je dood organen wilt geven. Er zijn veel ernstig zieke mensen die soms al vele jaren op een wachtlijst staan, daar er veel te weinig donoren zijn. Er zijn talloze mensen die overleden zijn, voordat ze überhaupt een operatie met donororganen hebben kunnen ondergaan, vanwege een tekort aan donoren. Hoe je ook tegen het verschijnsel donatie aankijkt, het is mijns inziens hoe dan ook belangrijk dat iedereen er bij stilstaat, er over nadenkt of over nagedacht heeft. Dat geen keuze gemaakt hebben, niet het gevolg is van "ik heb er gewoon niet bij stilgestaan". Ook zal het voor je naasten belangrijk zijn om te weten of je wel of geen donor wilt worden. Zowel een ja als een nee dienen gerespecteerd te worden. Maar waar zeg je ja of nee tegen? Hieronder een aantal belangrijke gegevens die misschien kunnen helpen bij de overweging om wel of niet donor te worden.

Donororganen zijn organen van mensen die overleden zijn. Hoewel er ook organen zijn (m.n. nieren) die bij leven gedoneerd kunnen worden.

Wanneer kun je Donor zijn?

Donor en Donatie. Iedereen van 12 jaar en ouder kan zich aanmelden als donor (onder de 16 jaar en voor wilsonbekwame personen gelden echter wel enkele uitzonderingen). Sommige mensen die zelf (chronisch) ziek of (ernstig) ziek geweest zijn, denken: "aan mij hebben ze niks". Dit is echter (uitzonderingen daargelaten) niet waar. Zelfs als je zelf ziek bent geweest, ziek bent of medicijnen gebruikt, kun je donor worden.

Donorregistratie Formulier. Tot nu toe hebben ruim vijf miljoen Nederlanders reeds doorgegeven of ze wel of niet donor willen zijn. Een veel gehoord misverstand is dat je het donorregistratieformulier alleen maar in moet vullen als je donor wilt worden. Dit is echter niet het geval. Dit formulier vul je ook in als je het niet wilt worden. Het voordeel van deze registratie is dat het voor iedereen van tevoren duidelijk is wat je wilt. Je maakt het voor de nabestaanden, maar ook voor de medici makkelijker als er hier duidelijkheid over bestaat.

Orgaandonatie Organen

Donor zijn houdt in dat je na je overlijden een orgaan (of weefsel zie onder) doneert aan iemand die ziek is en dit nodig heeft om te kunnen functioneren. Het kan zelfs betekenen dat je iemands leven redt.

Orgaandonatie vindt plaats in het ziekenhuis op de intensive care afdeling, nadat door een arts wordt vastgesteld of iemand 'hersendood' is.
Hersendood betekent overleden, ook al lijkt het soms voor de nabestaanden zo dat iemand nog leeft. Deze indruk ontstaat, daar iemand door allerlei apparatuur in leven wordt gehouden en nog warm is en ademt. Dit wekt de schijn van leven, maar in werkelijkheid is iemand dan al overleden. De reden dat het lichaam beademt blijft, is omdat de organen blijven werken zolang er nog zuurstof in het bloed zit. Met name dit beademingsstukje kan emotioneel erg moeilijk zijn voor de nabestaanden. Je dierbare is nog warm, 'ademt' en wekt de indruk nog levend te zijn. Wanneer iemand komt te overlijden door een ongeval of een plotse dood en het wordt pas veel later ontdekt, is het vaak niet meer mogelijk om de organen te gebruiken, daar de kwaliteit door zuurstofgebrek ernstig aangetast is.

Organen die in aanmerking komen voor donatie
  • Hart
  • Lever
  • Longen
  • Nieren
  • Dunne darm
  • Alvleesklier

Weefseldonatie

Donor Weefsels. Voor weefsels geldt niet wat voor organen geldt, zoals hierboven is beschreven. Voor weefsels is het niet belangrijk of er nog zuurstof in het bloed zit. Dus ook als iemand plotseling of thuis komt te overlijden, kunnen de weefsels nog gebruikt worden voor donatie.

Weefsels die gedoneerd kunnen worden
  • Hoornvliezen
  • Hartkleppen
  • Huid, bot- en peesweefsel
  • Kraakbeen
  • Bloedvaten.

Donatie en Wetenschappelijk onderzoek

Donororganen Weefsels Transplantatie. Donaties worden (in principe) niet voor andere doeleinden dan voor transplantatie gebruikt. Mochten deze niet voor donatie geschikt zijn, worden ze ook niet uit het lichaam gehaald. Het kan voorkomen, dat pas na een reeds toegepaste transplantatie blijkt, dat het orgaan niet goed functioneert. In dat geval is het mogelijk dat de artsen het orgaan nader willen onderzoeken om hun know how over transplantatie te vergroten. Maar....als je dit persé niet wilt, kun je dit aangeven bij het donorregister. Dat je niet wilt dat er weefsel of orgaanonderzoek van jouw donaties plaatsvindt. Wil je dit wel, of wil je een stap verder gaan en je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap, dan kan dit ook (dit laatste valt echter niet onder orgaan of weefseldonatie).

Donorformulier Donorcodicil

Donorformulier Donorcodicil. Als je het donorformulier invult, kun je zelf precies bepalen wat er na het overlijden met je organen en weefsels gebeurt. Dit heeft als bijkomend gevolg dat je familie of partner niet plots voor een onvoldongen feit c.q. keuze komt te staan. Als een dierbare is overleden, kan het heel erg moeilijk zijn om hier een beslissing over te nemen. Zelfs als je voorstander bent van het donorprincipe. Zelfs als je voordien -toen het nog niet zo dichtbij kwam- nog een rationele overweging of keuze kon maken. Overlijden brengt altijd (heftige) emoties met zich mee. Dan kan het vreselijk moeilijk zijn om op uitgerekend dat moment zo'n beladen en grote beslissing te moeten nemen. Het kan dus ook je nabestaanden ontlasten, als je zelf al een donorcodicil hebt. Een ander belangrijk aspect is, dat artsen sneller kunnen handelen en dit de kwaliteit van het proces ten goede komt.

Donorformulier Opties Donorregister

Donorformulier Donorregister. Als je het formulier invult, kun je aangeven of je organen of weefsels wilt doneren of juist niet. Na het opsturen van dit formulier, word je keuze geregistreerd in het Donorregister. Je krijgt bericht als het register het formulier ontvangen heeft. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is verantwoordelijk voor het Donorregister.
Er zijn vier verschillende opties op het formulier:
  • 1. Ja, ik geef toestemming: je bent dan donor
  • 2. Ik geef geen toestemming: je bent dan geen donor en je nabestaanden krijgen er geen vragen over
  • 3. Mijn nabestaanden beslissen: je nabestaanden mogen beslissen of je wel of geen donor bent
  • 4. Een specifieke persoon beslist: iemand die jij zelf aanwijst, mag zeggen of je donor bent of niet. De gegevens van degene die je zelf aanwijst, noteer je ook op het donorformulier.

Ja, ik geef toestemming, ik ben Donor

Keuze wat je wilt doneren. Als je ja zegt, heb je hoe dan ook zeggenschap over welke organen en weefsels je wilt doneren. Je zegt niet meteen ja tegen alles. Je kunt op het donorregistratieformulier een kruisje zetten welke organen of weefsels je niet beschikbaar wilt stellen (zie de genoemde organen en weefsels hierboven).

Belangrijk om te weten is wellicht dat je ten alle tijden terug kunt komen op je beslissing en het dus kunt veranderen. In dat geval kun je gewoon een nieuw donorformulier invullen. Als je persoonsgegevens veranderen, hoef je deze alleen maar door te geven aan de gemeente (gemeenteregister) en het donorregister ontvangt deze wijziging dan automatisch.

Tot slot: De Grote Donorshow van BNN (1 juni 2007) heeft heel wat beroering teweeg gebracht en aanvankelijk leek het erop dat veel mensen zich zouden laten registreren als donor. Helaas heeft deze ludieke actie niet veel nieuwe donoren opgeleverd. Een oproep aan iedereen:
Laat je alsjeblieft registreren als Donor .......... Ook jij kunt verschil maken en mensenlevens redden !!!

Donorregistratie - Wil je Donor worden?

Donorregistratie. Wil je Donor worden, overgaan tot Donorregistratie, dan kun je naar de onderstaande sites gaan. Het Donorformulier is te vinden op onderstaande sites, maar je kunt het ook halen bij gemeente, huisarts of apotheek.

Registreer je hier als Donor !

www.donorregister.nl - Registratieformulier en Informatie over Donorregistratie
E-mail: info@donorregister.nl
www.donorvoorlichting.nl van het NIGZ : E-mail: info@donorvoorlichting.nl . Je kunt ook een brochure aanvragen (korte versie in Engels, Marokkaans en Turks verkrijgbaar) bij NIGZ-Donorvoorlichting, Antwoordnummer 2210, 3440 VB Woerden. Tevens kun je de sticker aanvragen: Ik ben donorgeregistreerd. En jij?
Gerelateerde links
Link naar Donorregistratie.
Gerelateerde artikelen
Orgaandonatie: hoe registreer je je als donor?Orgaandonatie staat volop in de belangstelling. Ondanks grote promotiecampagnes is de overheid er nog steeds niet in ges…
Campagne donorregistratieDe campagne ‘Ik ben donorgeregistreerd. En Jij?’ zou de grootste wervingsactie moeten worden na de invoering van het Don…
De Donorweek 2013De Donorweek 2013Elk jaar wordt in de maand oktober de Donorweek gehouden. Dit jaar zal de week van 14 tot en met 20 oktober zijn. In dez…
OrgaantransplantatieJaarlijks worden er levens gered door middel van orgaantransplantatie. Maar dit kunnen er veel meer zijn. Niet iedereen…
Donor worden: ja of nee?Donor worden: ja of nee?Voor sommigen is de keuze om wel of geen donor te worden gauw gemaakt. Voor anderen is dit best een lastige keuze. Voord…

Reageer op het artikel "Donor Donorregistratie & Donorcodicil"

Reacties

J. van Slooten, 25-10-2012 12:44 #11
Mijn donor kaartje is verloren gegaan. Hoe moet ik nu handelen, want ik heb nu geen kaartje bij me? Reactie infoteur, 26-10-2012
Beste jan,

Kijk even wat er voor gegevens bekend zijn als je via Digid op de volgende site inlogt:
https://www.donorregister.nl/uwregistratie/
Eventueel een nieuwe aanvraag indienen.

Mvg

Jc Verduin van Nie, 22-10-2012 13:02 #10
Ik weet niet waar ik naar toe moet, om me aan te melden. Ik wil graag donor worden, maar misschien ben ik wel te oud, om donor te worden. Ik ben namelijk 82 jaar, en zijn er ook kosten aan verbonden? Ketie Reactie infoteur, 22-10-2012
Beste Ketie,

Iedereen vanaf 12 jaar kan zich opgeven. Een hoge leeftijd hoeft geen bezwaar te zijn alhoewel met de voortgang van de leeftijd een aantal functies minder zullen worden.
Via de gelinkte site van de Overheid kunt u meer informatie vinden. Daarnaast is het van belang dat de huisarts en directe omgeving (familie en vrienden) op de hoogte zijn van uw wensen.
Zie: http://www.donorregister.nl/

Mvg

Biedja, 18-10-2010 23:40 #9
Ik weet niet hoe ik op dit alles moet reageren. wat doen wij mensen toch moeilijk over iets waar we na ons overlijden toch niets van meekrijgen. je geeft of niet. al die flauwekul over ik weet niet of ze wel echt in de gaten houden of ik dood ben of niet. mijn idee; iedereen standaard lid. heb je er een probleem mee, dan geef je dat maar aan.

biedja

Bernard, 24-05-2010 09:18 #8
Ik heb al een paar jaar een codicil maar weet al niet eens meer wat er precies in staat.
Hoe kijk ik dat na en hoe wijzig ik dat eventueel? Reactie infoteur, 24-05-2010
Beste Bernard,

Ga even naar de gelinkte site; hier staat:

" Wijzigen van uw keuze
Staat uw keuze eenmaal in het Donorregister geregistreerd, dan kunt u dit altijd weer veranderen. U doet dit door een nieuw donorformulier in te vullen en op te sturen of uw registratie digitaal te wijzigen. Binnen 6 weken ontvangt u een bevestiging van uw nieuwe registratie ".

http://www.donorvoorlichting.nl/index.cfm?act=structuur.tonen&pagina=145

Mvg

Ria, 24-04-2009 09:32 #7
Helaas zijn zowel bij de huisartsen en de apotheek in Muntendam geen formulieren te verkrijgen om het donorcodocil aan te vragen. Slechte zaak. Moet meer informatie over zijn, ook voor kinderen. Mijn dochter van 11 wil ook graag een donorcodocil maar mag dit nog niet las ik op de site. Jammer, dat ik haar moet teleurstellen. Zou meer aandacht voor moeten zijn, ook op scholen.

Anita, 10-04-2009 18:26 #6
Hoi
ik ben al ongeveer een jaar 18 en heb nog steeds geen formulieren daarover gehad terwel klasgenoten dat al wel hebben gehad hoe komt dat?

groetjes anita

Henny Schilders, 05-01-2009 11:48 #5
Wij, mijn man en dochter en ik, hebben een donorregistratie. Ik wilde graag wijzigen in eerst goedkeuring parntner. Hoe moet ik dit doen?

Sila (infoteur), 31-12-2007 12:38 #4
@Mens, ik snap niet helemaal wat de vraag is…? Gaat het om de officiele site voor donorregistratie of begrijp ik het verkeerd? De site is in ieder geval www.donorregister.nl
Groet van Sila (auteur artikel)

Mens, 25-12-2007 20:11 #3
Ik ben al donor vanaf de invoering, maar het verbaast me dat op deze site, ik als donor geen aandacht is besteed. Waarom, ik dacht dan kan ik mijn ter beschikking gestelde organen uitbreiden, t.o.z. van het in het begin wat ik toen dacht. Is er een andere mogelijkheid als deze site?

Met vriendelijke groeten Ton Mens

Anke, 01-06-2007 22:22 #2
Ik ben 42 jaar zelf insulineafhankelijke diabeet met dus een verhoogd risico om ooit zelf een nierlijden te ontwikkelen. Ik ben over twee weken afgestudeerd als verpleegkundige en weet dus als proffessional en als ervaringsdeskundige wat het inhoud om tegen deze dilemma's aan te lopen.

Ik heb met heel veel interesse naar de donorshow gekeken. het heeft heel veel emotie bij me opgeroepen. Ik moest er opgelucht om huilen toen achteraf bleek dat het hele verhaal gelukkig in scene was gezet. Ik kon niet geloven dat Nederland zo ver zou gaan en had al die tijd stiekum de hoop dat mijn gevoel bevestigd werd.

Ik heb veel gezien en zelf mee gemaakt maar dit programma heeft me al voor deze dag voor grote ethische dilemmas gesteld. Ik ben er nog niet zeker van of dit een goede manier van aanpak is. Ik zelf ben al meer dan 10 jaar donor en sta hier ook volledig achter.

Anke

Hikari (infoteur), 01-06-2007 13:21 #1
Echt fantastisch dat je dit artikel geschreven hebt! Ik heb het met een klasgenoot als leidraad gebruikt om een opdracht voor school te maken.

Ook de extra informatie over de orgaandonaties hebben mij aan het denken gezet, zeker laat ik mij inschrijven als donor!

Dank voor dit artikel! Groet Hikari

Infoteur: Sila
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!